|
A gazdasági gondokkal küzdő Magyar Aero Szövetség kezdettől fogva gondosan ápolta az ifjúság
modellező törekvéseit és a modellversenyeket, a kiállításokat azzal tette ünnepélyessé, hogy
a repülőélet, valamint a társadalmi élet legmagasabb tisztségviselőit is meghívta azokra.
Ügyes szervezéssel azonban ettől kezdve megkereste a nagyvállalatokat és a vagyonosabb
rétegeket, akik a szükséges anyagi fedezetet és a díjakat értékes tárgynyereményekkel
biztosítani tudták. Ennek eredménye volt, hogy az 1930-as évek versenyein mind az egyéni
modellezők, mind a modellező egyesületek jelentős számban vettek részt.
A modellezőélet akkori jellemzésére álljon itt egy idézet a Magyar Aero Szövetség hivatalos
lapjából (Aviatika, 1932. évf. 183. o.)
„A Magyar Aero Szövetség által 1932. május 29-re kitűzött XV. Repülőmodell Verseny ez évben
is nagy érdeklődést váltott ki a modellező ifjúság körében. 29 sikló, 125 gumimotoros és 6
egyéb motoros repülőmodellel neveztek be a versenyre. A szövetség kötelékébe tartozó 15
ifjúsági aerokör közül nyolc volt képviselve. Budapestről a Bencés reálgimnázium, a báró
Eötvös és a Kemény Zsigmond reáliskola és végül a Kertész utcai kereskedelmi iskola; vidékről
a jászberényi és gyöngyösi reálgimnázium, a debreceni városi iparostanonc iskola és a
székesfehérvári repülő és motorszerelő iskola aerokörei. A nehéz gazdasági helyzet itt abban
éreztette hatását, hogy míg a budapesti összes aerokör részt vett a versenyen, addig a 11
vidéki aerokör közül csak 4 tudott felutazni.
A távolmaradottak között volt sajnos a múlt évi bajnokcsapat, az ifjúsági vándordíj első
nyertese: a pécsi reálnevelő intézet Zsélyi Aladár Ifjúsági Aeroköre. A kőszegi négy aerokör,
Kőszeg város jubileumi ünnepségei miatt, nem vehetett részt a versenyen. Itt meg kell
említenünk, hogy Kőszeg városnak az aviatika iránt tanúsított példás érdeklődése és szeretete
hazánkban csaknem egyedülálló jelenség. Az ottani négy aerokör évente ötször mérkőzik
egymással a város és polgármesterének vándordíjáért.
A nevezők közül 82-en ifjúsági aerokörök, 12-en pedig cserkészcsapatok kötelékébe tartoztak.
Az iskolákon kívüli nevezések száma 34 volt. Az aerokörök közül a legtöbb gépet, 29-et a
budapesti Bencések hoztak. Utánuk a REMOSZ (Székesfehérvár) következett 28 géppel. A
jászberényiek 22 gépet, a debreceniek 16-ot, a gyöngyösiek 12-őt hoztak. Az utóbbi három
városból ezeken kívül még 1-1 aerokörön kívüli versenyző is volt.
A versenyzők a következő városokat képviselték: Budapest, Kispest, Rákospalota,
Székesfehérvár, Sopron, Gyöngyös, Jászberény és Debrecen. Volt közöttük jogszigorló,
gimnáziumi, reáliskolai, reálgimnáziumi tanuló, tanítóképző-iskolai növendék, kereskedelmi
iskolai tanuló, ipariskolai tanuló, valamint repülő- és motorszerelő-iskolai növendék,
bizonyságául annak, hogy a modellrepülőgépek építése és az ezzel kapcsolatos nemes sportág
bármely iskolatípus és foglalkozási ág keretében otthont találhat. A XV. repülőmodell-verseny
lefolytatását az erősen szemerkélő eső megakadályozta, és így az első napon csupán a
siklórepülőgépek versenyét tartották meg, a motoros versenyt pedig kénytelenek voltak az év
őszére halasztani.
A verseny győztese Balogh Béla debreceni iparostanuló volt, modellje 15 mp-es repüléssel 100
m távolságra siklott. Ezen a versenyen indítottak először az akkori előírásnak megfelelően a
nagy vitorlázógépekhez hasonlóan gumikötéllel. A vitorlázómodellek indítására külföldön is,
hazai kísérletek során is csak ekkor kezdték alkalmazni az úgynevezett magasindítást, amelyet
a bencés gimnázium modellezőinek tanárelnöke, Nagy Julián, a pécsi Szabó József és
Németországban Horst Winkler egy rugalmas résszel ellátott, hosszú zsinórral valósított meg.
A modell súlypontjához közel elhelyezett kampóba akasztva a zsinórt, szerencsés esetben ilyen
módon 50 m magasra is felhúzhatta feje fölé a gépét a modellező.”
A XV. modellverseny félbeszakításával felszabadult időt a Magyar Aero Szövetség rendkívül jól
hasznosította. A közeli iskolában gyorsan előadásokat szerveztek, amelyeket az országból
összegyűlt modellezők végighallgattak. Az egyik előadáson ismertették a magasindítású
repülőmodell-kísérletek eredményeit és ez ösztönzést adott az ilyen jellegű versenyzési mód
elterjedéséhez.
A másik rendkívül tanulságos ismeretterjesztő modellező előadást Uhlaryk Titusz légügyi
főellenőr, repülőmérnök, a székesfehérvári REMOSZ Aero Kör elnöke tartotta. Ebben részletesen
ismertette a modellezéshez felhasznált legalkalmasabb anyagaikat, mint a sűrűszálú fenyőléc,
a kazein hidegenyv (eddig sok modell még bambuszból és melegenyv ragasztással épült), és
azokat a kísérleteket, amelyeket a REMOSZ Aero Köre a légcsavar-teljesítmények fokozása
érdekében végzett. Ez az előadás igen nagy hatással volt a repülőmodellek építési
technológiájának fejlődésére, valamint a gumimotoros modellek teljesítményének növelésére.
1933-ban, a Gödöllőn rendezett Cserkész IV. Világjamboree keretében nem hivatalos országos
modellversenyt rendeztek augusztus 12-14-én.
A siklómodellek versenyét 12-én a kora reggeli órákban teljes szélcsendben tartották 3 m
magas startdombról.
A kézi indítás során a legjobb eredményt Békesi Gábor érte el 21 mp alatt 50 m távolsággal.
Ebben a versenyszámban a debreceni modellezők csapata győzött, mert az első, a harmadik és a
negyedik díjat (Szatmári Imre) ők nyerték. Augusztus 14-én került sor a gumimotoros
repülőmodellek versenyére, amelyet immár hagyományosan ismét a Sóstói REMOSZ-modellezők
csapata nyert, és az első díjat Riedel Béla (REMOSZ) szerezte meg 117 mp alatt elért 437,4 m
távolsággal, ami országos rekordnak is számított. Az első hét helyezett a REMOSZ versenyzője
volt, sorrendben: Riedel Béla, Kieser Alajos, Antal Vidor, Riedel Béla, Müller Antal,
Landauer Antal és Binder Károly. Közülük Antal Vidor később repülőmodellezésünk és
túrarepülésünk neves szereplőjévé vált.
1934-ben csupán háziversenyeket tartottak a debreceni, valamint a szombathelyi, szegedi és
székesfehérvári ipariskolák modellezői a Légügyi Hivatal legmagasabb szintű támogatása
mellett. Csak példaképpen említjük, hogy a debreceni modellversenyen a zsűri elnöke
Schwetz Zoltán, a repülőtér parancsnoka, tagjai pedig a Légügyi Hivatal részéről Barkász Emil
mérnök, légügyi főfelügyelő, Martinovics Béla légügyi főellenőr, Szombathy Imre gépészmérnök
és Szegedi Tivadar városi műszaki tanácsos voltak. A verseny minden kategóriájának győztese a
Légügyi Hivatal egy-egy Debrecen feletti körrepülésre jogosító utalványát és a Debreceni
Sportrepülő Egyesület bronzplakettjét kapta. Ezen a versenyen is kiemelkedően szerepeltek a
debreceni ipariskola aerokörének tagjai: Balogh Ernő, Pap Károly és Szathmári Imre
A Magyar Aero Szövetség XVI. országos modellversenyét 1935. május 26-án tartották Csepelen, a
WM gyár repülőterén. Ezen a versenyen első ízben osztották több kategóriába a modellezőket,
így kezdő és haladó csoportba, a sikló és vitorlázó gépeket pedig lapostörzsű és zárttörzsű
kategóriába. Újdonsága volt még a versenynek, hogy mivel teljesen sík területen tartották,
először alkalmazták a sikló és vitorlázó modelleknél a magasstartos indítási módot.
A csepeli repülőtér ugyanis a sziget északi csúcsán, a vámmentes kikötővel egy vonalban
terült el, a Csepelre vezető műút és a Kis-Duna közötti teljesen sík területen. (Ma ezen a
helyen bolgár rendszerű kertművelés folyik.) A versenyen kitűnően szerepeltek a gyöngyösi
modellezők, akik közül Manheim József 2 p 25,2 mp idővel nyerte a zárttörzsű vitorlázók
versenyét, és új országos rekordot állított fel ebben a kategóriában. Ugyanebben a
kategóriában a második Spanyár Lajos (Gyöngyös) lett 2 perc 9,2 mp-cel, harmadik Grohmann
István műszerész {modellezésünk későbbi kiválósága) 1 perc 30 mp-cel, a negyedik pedig
Rechnitzer Ferenc (később hosszú időn keresztül legjobb repülőgép-modellező mérnökünk) 1 perc
időtartammal. Grohmann és Rechnitzer ezen a versenyen kezdték meg későbbi ragyogó modellező
pályafutásukat.
Nem kevésbé volt jelentős gumimotoros modellek versenye, melynek főszereplői a haladók
kategóriájában ismét a REMOSZ versenyzői voltak, és az első Antal Vidor lett 2 perc 8 mp
alatt elért 464 m távolsággal. Ez ismét új időtartam-rekordot jelentett. A második helyezett
Landauer Antal (REMOSZ) 1 perc II mp alatt 474 m-re repült, és a távolsági rekordot javította
meg. Ezen a versenyen a negyedik Berbás József asztalos, az ötödik pedig Hatos Géza lett,
mindketten repülőmodellezésünk későbbi hírességei. Hatos Géza különben szerkesztési díjat is
nyert ezen a versenyen, alsószárnyas, bevonható futóműves sebességi modellkonstrukciójával. A
gumimotoros kezdő modellezők csoportjában a második helyezést Horváth Ernő műszerész érte el,
repülőmodellezésünk későbbi nemzetközi rekordere és napjainkig a legsikeresebb modellezők
nevelője.
A május 30-án a Hármashatárhegyen tartott lejtővitorlázó versenynap első ízben bizonyította a
vitorlázó modellekkel elérhető nagy lejtőstabilitást, néhány ügyesen megválasztott
törzsoldalfelületű és szárnytörésű géppel. Itt is Manheim József gépe hívta fel magára a
figyelmet, 2 m fesztávolságú, középen párhuzamos „fülezett” szárnyú modelljével.
A szárny előtti nagy oldalfelületű törzsével a gép nem fordult a lejtő felé, hanem a széllel
szemben megállva hosszan vitorlázott. A megoldás megtalálása ugrásszerű fejlődést
eredményezett a vitorlázó-modellezés terén is. A kor repülőszaklapja, az Ezermester, amely
Jánosy István szerkesztésében jelent meg, külön rovatban foglalkozott a modellezéssel, és az
eredmények nyomán vállalta, hogy nagy meghívásos versenyt rendeznek Gödöllőn. Az Ezermester
meghívásos modellversenyét 1935. szeptember 20-án tartották Gödöllőn, több mint 60 modell
részvételével, az Icarus Repülőiskola segítésével előkészített versenyterületen és a
rendelkezésre bocsátott hangárok felhasználásával.
Alapos műszaki vizsga után 2-4 m/mp északnyugati szélben kezdődtek meg a repítések. A
versenyzők négy kategóriában indíthatták gépeiket: lapostörzsű vitorlázók, zárttörzsű
vitorlázók, bottörzsű gumimotorosok, zárttörzsű gumimotorosok.
A rendezés munkájában ismét részt vett a Magyar Aero Szövetség, a Légügyi Hivatal, a
Műegyetemi Sportrepülő Egyesület és az Icarus Repülőiskola teljes vezetősége. A lapostörzsű
vitorlázók versenyében Kovács József, Grohmann István, Vindisch Rudolf és Bisits József
(későbbi kiváló műszer repülőnk) volt a helyezési sorrend. A zárttörzsű vitorlázó modellek
versenyét Stéger Károly nyerte, Lahocsinszki Sándor és ifj. Kemény Sándor előtt (aki később
mint vitorlázó főoktató és kitűnő repülőtervező mérnök vált ismertté).
A bottörzsű gumimotoros modellek versenyében ifj. Kemény Sándor nyert Mészáros Károly és
Horváth Ernő előtt. A zárttörzsű gumimotoros modelleknél első lett Rechnitzer János és
Ferenc, akik ezután sorozatban nyerték ennek a kategóriának a versenyeit. Második Berbás
József, harmadik Bors Pál lett.
Ebben az időben új lendületet vett a modellezés oktatása és kiadványainak megjelenése. Szabó
József A repülőgép-modellek készítése címen könyvet adott ki Pécsen, részletes építési és
beállítási utasításokkal, 208 ábrával, ugyanakkor megnyitotta „Aero” játékárugyárát, a
repülőmodellezéssel kapcsolatos cikkek gyártására és értékesítésére. Az Ezermester című lap
pedig tervrajzsorozatot indított, amelynek első két gépe az EV-101 és EV-102 lapostörzsű
vitorlázógép volt.
|