cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

előző rész

 

következő rész

 

Történeti áttekintés (3. rész)

Az első eredményes modellek (folytatás)

Tartalom:

1921 előtt
20-as évek
30-as évek <<
1936-38
1939-45
1946-50
1951-56
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995

A gazdasági gondokkal küzdő Magyar Aero Szövetség kezdettől fogva gondosan ápolta az ifjúság modellező törekvéseit és a modellversenyeket, a kiállításokat azzal tette ünnepélyessé, hogy a repülőélet, valamint a társadalmi élet legmagasabb tisztségviselőit is meghívta azokra. Ügyes szervezéssel azonban ettől kezdve megkereste a nagyvállalatokat és a vagyonosabb rétegeket, akik a szükséges anyagi fedezetet és a díjakat értékes tárgynyereményekkel biztosítani tudták. Ennek eredménye volt, hogy az 1930-as évek versenyein mind az egyéni modellezők, mind a modellező egyesületek jelentős számban vettek részt.

A modellezőélet akkori jellemzésére álljon itt egy idézet a Magyar Aero Szövetség hivatalos lapjából (Aviatika, 1932. évf. 183. o.)

„A Magyar Aero Szövetség által 1932. május 29-re kitűzött XV. Repülőmodell Verseny ez évben is nagy érdeklődést váltott ki a modellező ifjúság körében. 29 sikló, 125 gumimotoros és 6 egyéb motoros repülőmodellel neveztek be a versenyre. A szövetség kötelékébe tartozó 15 ifjúsági aerokör közül nyolc volt képviselve. Budapestről a Bencés reálgimnázium, a báró Eötvös és a Kemény Zsigmond reáliskola és végül a Kertész utcai kereskedelmi iskola; vidékről a jászberényi és gyöngyösi reálgimnázium, a debreceni városi iparostanonc iskola és a székesfehérvári repülő és motorszerelő iskola aerokörei. A nehéz gazdasági helyzet itt abban éreztette hatását, hogy míg a budapesti összes aerokör részt vett a versenyen, addig a 11 vidéki aerokör közül csak 4 tudott felutazni.

A távolmaradottak között volt sajnos a múlt évi bajnokcsapat, az ifjúsági vándordíj első nyertese: a pécsi reálnevelő intézet Zsélyi Aladár Ifjúsági Aeroköre. A kőszegi négy aerokör, Kőszeg város jubileumi ünnepségei miatt, nem vehetett részt a versenyen. Itt meg kell említenünk, hogy Kőszeg városnak az aviatika iránt tanúsított példás érdeklődése és szeretete hazánkban csaknem egyedülálló jelenség. Az ottani négy aerokör évente ötször mérkőzik egymással a város és polgármesterének vándordíjáért.

A nevezők közül 82-en ifjúsági aerokörök, 12-en pedig cserkészcsapatok kötelékébe tartoztak. Az iskolákon kívüli nevezések száma 34 volt. Az aerokörök közül a legtöbb gépet, 29-et a budapesti Bencések hoztak. Utánuk a REMOSZ (Székesfehérvár) következett 28 géppel. A jászberényiek 22 gépet, a debreceniek 16-ot, a gyöngyösiek 12-őt hoztak. Az utóbbi három városból ezeken kívül még 1-1 aerokörön kívüli versenyző is volt.

A versenyzők a következő városokat képviselték: Budapest, Kispest, Rákospalota, Székesfehérvár, Sopron, Gyöngyös, Jászberény és Debrecen. Volt közöttük jogszigorló, gimnáziumi, reáliskolai, reálgimnáziumi tanuló, tanítóképző-iskolai növendék, kereskedelmi iskolai tanuló, ipariskolai tanuló, valamint repülő- és motorszerelő-iskolai növendék, bizonyságául annak, hogy a modellrepülőgépek építése és az ezzel kapcsolatos nemes sportág bármely iskolatípus és foglalkozási ág keretében otthont találhat. A XV. repülőmodell-verseny lefolytatását az erősen szemerkélő eső megakadályozta, és így az első napon csupán a siklórepülőgépek versenyét tartották meg, a motoros versenyt pedig kénytelenek voltak az év őszére halasztani.

A verseny győztese Balogh Béla debreceni iparostanuló volt, modellje 15 mp-es repüléssel 100 m távolságra siklott. Ezen a versenyen indítottak először az akkori előírásnak megfelelően a nagy vitorlázógépekhez hasonlóan gumikötéllel. A vitorlázómodellek indítására külföldön is, hazai kísérletek során is csak ekkor kezdték alkalmazni az úgynevezett magasindítást, amelyet a bencés gimnázium modellezőinek tanárelnöke, Nagy Julián, a pécsi Szabó József és Németországban Horst Winkler egy rugalmas résszel ellátott, hosszú zsinórral valósított meg. A modell súlypontjához közel elhelyezett kampóba akasztva a zsinórt, szerencsés esetben ilyen módon 50 m magasra is felhúzhatta feje fölé a gépét a modellező.”

A XV. modellverseny félbeszakításával felszabadult időt a Magyar Aero Szövetség rendkívül jól hasznosította. A közeli iskolában gyorsan előadásokat szerveztek, amelyeket az országból összegyűlt modellezők végighallgattak. Az egyik előadáson ismertették a magasindítású repülőmodell-kísérletek eredményeit és ez ösztönzést adott az ilyen jellegű versenyzési mód elterjedéséhez.

A másik rendkívül tanulságos ismeretterjesztő modellező előadást Uhlaryk Titusz légügyi főellenőr, repülőmérnök, a székesfehérvári REMOSZ Aero Kör elnöke tartotta. Ebben részletesen ismertette a modellezéshez felhasznált legalkalmasabb anyagaikat, mint a sűrűszálú fenyőléc, a kazein hidegenyv (eddig sok modell még bambuszból és melegenyv ragasztással épült), és azokat a kísérleteket, amelyeket a REMOSZ Aero Köre a légcsavar-teljesítmények fokozása érdekében végzett. Ez az előadás igen nagy hatással volt a repülőmodellek építési technológiájának fejlődésére, valamint a gumimotoros modellek teljesítményének növelésére.

1933-ban, a Gödöllőn rendezett Cserkész IV. Világjamboree keretében nem hivatalos országos modellversenyt rendeztek augusztus 12-14-én.

A siklómodellek versenyét 12-én a kora reggeli órákban teljes szélcsendben tartották 3 m magas startdombról.

A kézi indítás során a legjobb eredményt Békesi Gábor érte el 21 mp alatt 50 m távolsággal. Ebben a versenyszámban a debreceni modellezők csapata győzött, mert az első, a harmadik és a negyedik díjat (Szatmári Imre) ők nyerték. Augusztus 14-én került sor a gumimotoros repülőmodellek versenyére, amelyet immár hagyományosan ismét a Sóstói REMOSZ-modellezők csapata nyert, és az első díjat Riedel Béla (REMOSZ) szerezte meg 117 mp alatt elért 437,4 m távolsággal, ami országos rekordnak is számított. Az első hét helyezett a REMOSZ versenyzője volt, sorrendben: Riedel Béla, Kieser Alajos, Antal Vidor, Riedel Béla, Müller Antal, Landauer Antal és Binder Károly. Közülük Antal Vidor később repülőmodellezésünk és túrarepülésünk neves szereplőjévé vált.

1934-ben csupán háziversenyeket tartottak a debreceni, valamint a szombathelyi, szegedi és székesfehérvári ipariskolák modellezői a Légügyi Hivatal legmagasabb szintű támogatása mellett. Csak példaképpen említjük, hogy a debreceni modellversenyen a zsűri elnöke

Schwetz Zoltán, a repülőtér parancsnoka, tagjai pedig a Légügyi Hivatal részéről Barkász Emil mérnök, légügyi főfelügyelő, Martinovics Béla légügyi főellenőr, Szombathy Imre gépészmérnök és Szegedi Tivadar városi műszaki tanácsos voltak. A verseny minden kategóriájának győztese a Légügyi Hivatal egy-egy Debrecen feletti körrepülésre jogosító utalványát és a Debreceni Sportrepülő Egyesület bronzplakettjét kapta. Ezen a versenyen is kiemelkedően szerepeltek a debreceni ipariskola aerokörének tagjai: Balogh Ernő, Pap Károly és Szathmári Imre

A Magyar Aero Szövetség XVI. országos modellversenyét 1935. május 26-án tartották Csepelen, a WM gyár repülőterén. Ezen a versenyen első ízben osztották több kategóriába a modellezőket, így kezdő és haladó csoportba, a sikló és vitorlázó gépeket pedig lapostörzsű és zárttörzsű kategóriába. Újdonsága volt még a versenynek, hogy mivel teljesen sík területen tartották, először alkalmazták a sikló és vitorlázó modelleknél a magasstartos indítási módot.

A csepeli repülőtér ugyanis a sziget északi csúcsán, a vámmentes kikötővel egy vonalban terült el, a Csepelre vezető műút és a Kis-Duna közötti teljesen sík területen. (Ma ezen a helyen bolgár rendszerű kertművelés folyik.) A versenyen kitűnően szerepeltek a gyöngyösi modellezők, akik közül Manheim József 2 p 25,2 mp idővel nyerte a zárttörzsű vitorlázók versenyét, és új országos rekordot állított fel ebben a kategóriában. Ugyanebben a kategóriában a második Spanyár Lajos (Gyöngyös) lett 2 perc 9,2 mp-cel, harmadik Grohmann István műszerész {modellezésünk későbbi kiválósága) 1 perc 30 mp-cel, a negyedik pedig Rechnitzer Ferenc (később hosszú időn keresztül legjobb repülőgép-modellező mérnökünk) 1 perc időtartammal. Grohmann és Rechnitzer ezen a versenyen kezdték meg későbbi ragyogó modellező pályafutásukat.

Nem kevésbé volt jelentős gumimotoros modellek versenye, melynek főszereplői a haladók kategóriájában ismét a REMOSZ versenyzői voltak, és az első Antal Vidor lett 2 perc 8 mp alatt elért 464 m távolsággal. Ez ismét új időtartam-rekordot jelentett. A második helyezett Landauer Antal (REMOSZ) 1 perc II mp alatt 474 m-re repült, és a távolsági rekordot javította meg. Ezen a versenyen a negyedik Berbás József asztalos, az ötödik pedig Hatos Géza lett, mindketten repülőmodellezésünk későbbi hírességei. Hatos Géza különben szerkesztési díjat is nyert ezen a versenyen, alsószárnyas, bevonható futóműves sebességi modellkonstrukciójával. A gumimotoros kezdő modellezők csoportjában a második helyezést Horváth Ernő műszerész érte el, repülőmodellezésünk későbbi nemzetközi rekordere és napjainkig a legsikeresebb modellezők nevelője.

A május 30-án a Hármashatárhegyen tartott lejtővitorlázó versenynap első ízben bizonyította a vitorlázó modellekkel elérhető nagy lejtőstabilitást, néhány ügyesen megválasztott törzsoldalfelületű és szárnytörésű géppel. Itt is Manheim József gépe hívta fel magára a figyelmet, 2 m fesztávolságú, középen párhuzamos „fülezett” szárnyú modelljével.

A szárny előtti nagy oldalfelületű törzsével a gép nem fordult a lejtő felé, hanem a széllel szemben megállva hosszan vitorlázott. A megoldás megtalálása ugrásszerű fejlődést eredményezett a vitorlázó-modellezés terén is. A kor repülőszaklapja, az Ezermester, amely Jánosy István szerkesztésében jelent meg, külön rovatban foglalkozott a modellezéssel, és az eredmények nyomán vállalta, hogy nagy meghívásos versenyt rendeznek Gödöllőn. Az Ezermester meghívásos modellversenyét 1935. szeptember 20-án tartották Gödöllőn, több mint 60 modell részvételével, az Icarus Repülőiskola segítésével előkészített versenyterületen és a rendelkezésre bocsátott hangárok felhasználásával.

Alapos műszaki vizsga után 2-4 m/mp északnyugati szélben kezdődtek meg a repítések. A versenyzők négy kategóriában indíthatták gépeiket: lapostörzsű vitorlázók, zárttörzsű vitorlázók, bottörzsű gumimotorosok, zárttörzsű gumimotorosok.

A rendezés munkájában ismét részt vett a Magyar Aero Szövetség, a Légügyi Hivatal, a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület és az Icarus Repülőiskola teljes vezetősége. A lapostörzsű vitorlázók versenyében Kovács József, Grohmann István, Vindisch Rudolf és Bisits József (későbbi kiváló műszer repülőnk) volt a helyezési sorrend. A zárttörzsű vitorlázó modellek versenyét Stéger Károly nyerte, Lahocsinszki Sándor és ifj. Kemény Sándor előtt (aki később mint vitorlázó főoktató és kitűnő repülőtervező mérnök vált ismertté).

A bottörzsű gumimotoros modellek versenyében ifj. Kemény Sándor nyert Mészáros Károly és Horváth Ernő előtt. A zárttörzsű gumimotoros modelleknél első lett Rechnitzer János és Ferenc, akik ezután sorozatban nyerték ennek a kategóriának a versenyeit. Második Berbás József, harmadik Bors Pál lett.

Ebben az időben új lendületet vett a modellezés oktatása és kiadványainak megjelenése. Szabó József A repülőgép-modellek készítése címen könyvet adott ki Pécsen, részletes építési és beállítási utasításokkal, 208 ábrával, ugyanakkor megnyitotta „Aero” játékárugyárát, a repülőmodellezéssel kapcsolatos cikkek gyártására és értékesítésére. Az Ezermester című lap pedig tervrajzsorozatot indított, amelynek első két gépe az EV-101 és EV-102 lapostörzsű vitorlázógép volt.

előző rész

 

következő rész

1x1.gif (42 bytes)