cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (10. rész)

1959

Ez évben ünnepeltük a magyar modellezés 50 éves jubileumát. Jelentős esemény okozott örömöt a magyar modellezők táborában, amikor április hónapban újra önálló modellező folyóirat jelent meg, Modellezés címmel. A kezdetben kis formátumú lap később nagyobb alakot vett fel és azóta már megjelent a 25 éves, jubileumi évfolyama is.

1959-ben az első verseny az A/2 világbajnokság válogatója volt, amelyen 28 jogosult versenyző vett részt. Ezen az első fordulón 15 fő szerzett jogot a második fordulón való indulásra. A második fordulóból hatan jutnak tovább a harmadik fordulóba, ahol eldől, hogy ki lesz az a három versenyző, aki hazánk színeit képviseli a világbajnokságon. Rádóczi Nándor, a soproni Sosztarich András és Rőser Ottó győzött a válogatón.

Az autómodellezők is aktívan kezdték az évet. Sorozatos rekorddöntésekkel vitték előre az autómodellezés ügyét. A többszöri rekordváltozás után ebben az időpontban az 1,5 ccm-es kategóriában Krizsma Gyula 110,4 km/ó-val, az 5 ccm-esek között Horváth Ernő 136,6 km/ó-val és a 10 ccm-es kategóriában Katona Géza 126 km/ó-val tartotta a rekordot.

Az országos zárttéri modellek bajnoksága április 19-én volt a zárttérizés "Mekkájában", Debrecenben. A körzeti versenyeken már bevált gyakorlat szerint külön kategóriát képeztek a 35 cm-es fesztáv alatti és feletti modellek. A 35 cm feletti fesztávú modellek versenyében a győzelmet Egri Antal szerezte meg 19 p 17 mp-cel, Várszegi Géza (17 p 12 mp) és Simon Gyula (15 p 54 mp) előtt. A 35 cm alatti kis modellek küzdelmét Antal István nyerte 11 p 49 mp-cel, őt Várszegi Géza követte 10 p 58 mp-cel, a harmadik helyezett pedig Rőser Norbert volt 10 p 47 mp-es idővel. A csapatversenyt a Ganz-MÁVAG csapata nyerte a Bp. Dózsa előtt.

A válogatóverseny 11. Fordulója a Felszabadulási Vándorkupa keretében zajlott le Ferihegyen, a III. fordulót pedig Dunakeszin rendezték. Az igen szoros küzdelemben végül is Frigyes Ernő, Rőser Ottó és Rádóczi Nándor szerezték meg a jogot az A/2-esek világbajnokságán való részvételhez.

Az ugyanakkor lefolytatott gumis és mechanikus motoros válogatóverseny fináléjában Krizsma Gyula, Somogyi Miklós és Egri Antal, illetve Meczner András, Gaskó Mátyás és Frigyes Ernő jutottak be az első három helyre.

Újabb jelentős állomása volt a magyar modellezésnek a május 17-én Debrecenben megrendezett nemzetközi zárttéri modellverseny. A verseny iránt nagy volt az érdeklődés, hiszen a 30-as évek óta sehol sem rendeztek nemzetközi zárttéri versenyt. A FAI megfigyelőt küldött ki H. R. Gillman személyében.

A verseny egész napos küzdelemsorozat keretében bonyolódott le. Délelőtt a 35 cm-es fesztáv alatti modellek, délután pedig a nagygépek indultak. A jó termikviszonyok lehetővé tették a német és finn országos rekordok megdöntését, sőt versenyen kívül Simon Gyula is túlszárnyalta az eddig elérhetetlennek tartott 20 p-es határt. A bajnokság legnagyobb modelljét a nyugatnémet K. H. Rieke építette. Szokatlanul “hatalmas" modellje repülte túl először itt az egyetem aulájában a bűvös 20 p-et, és 22 p 05 mp-es idővel meg is nyerte a versenyt a nagymodellek kategóriájában. A második helyezett a lengyel S. Kujava lett 18 p 50 mp-cel, a harmadik a finn L. Englund (17 p 26 mp). Ebben a versenyszámban a legjobb magyar eredményt Simon Gyula érte el: 16 p 40 mp-cel az ötödik helyen végzett. A 35 cm fesztáv alatti versenyszámban első volt. L. Englund finn versenyző 14 p 36 mp-cel, második Várszegi Géza lett 12 p 36 mp-cel, harmadik Rőser Ottó 11 p 52 mp-es eredménnyel. A vendég német, lengyel és finn versenyzőkön kívül tapasztalatokat szerezni eljött Bulgáriából N. P. Nikolov versenyző is.

A kínai szövetség meghívására Beck Rezső vezetésével magyar modellező küldöttség járt Kínában egyhónapos látogatáson. Küldöttségünk segítségével és útmutatása alapján a kínai 2,5 ccm-es sebességi rekordot 141-ről 171 km/ó-ra tudták ott-tartózkodásunk ideje alatt megjavítani.

1959. május 28. és június 6. között volt a lengyelországi Lesznó repülőterén a szocialista országok VII. nemzetközi repülőmodell-versenye a három szabadon repülő kategóriában_ A versenyen Bulgária, Csehszlovákia, Jugoszlávia, a Koreai NDK, az NDK, Lengyelország és Magyarország csapatai vettek részt.

Minden ország csak egy versenyzőt indíthatott az egyes kategóriákban. Az A/2-es versenyt Rőser Norbert nyerte 857 mp-cel a csehszlovák H. Vaclav (799 mp) és a lengyel A. Sulisz (787 mp) előtt. A gumimotoros kategóriában az NDK-beli K. H. Fischer győzött 828 mp-cel. Krizsma Gyula 766 mp-es idejével a negyedik lett. A mechanikus motoros számban a csehszlovák V. Hajek nyert 900 mp-cel Meczner András (825 mp) és K. Ginalski (761 mp) lengyel versenyző előtt. Csapatversenyben 1. Csehszlovákia, 2. Magyaroszág, 3. Lengyelország.

Június 27 - 28-án volt Agárdon az M és L kategóriájú vitorlás hajómodellek országos bajnoksága. A műszaki vizsgán 21 M és 64 L hajó kapott startengedélyt. Az M kategóriát a győri Sik József nyerte 36 ponttal, az L kategóriában pedig Ágh Lajos, a Gyapjúmosó versenyzője győzött 36 ponttal. A csapatversenyt a MHRT (M) és Győr-Sopron megye (L) nyerte.

Az 1959. évi gumimotoros világbajnokságot Franciaországban rendezték, a Brienne-le-Chateau-i amerikai légibázison. Sajnos mi, magyarok sorozatos balszerencse miatt a csapatversenyben csak a 10. helyet tudtuk megszerezni. A Krizsma, Benedek, Azor összeállítású csapatunk egyénileg az 55 fős mezőnyben a 20., 28., 46. helyezéseket érte el. Világbajnok a csehszlovák F. Dvorák lett 900+285 mp-cel. Csapatversenyben USA, Kanada, Anglia volt a sorrend.

Ez évben megvalósult a körrepülő modellezők régi nagy vágya, elkészült a nemzetközi szintű, kitűnő u-controll pálya egy sebességi, és egy műrepülő- és Team Racing körrel.

Itt volt az EB-re készülődő körrepülő modellezők válogatóversenye a három nemzetközi kategóriában. Ennek alapján Beck Rezső, Tóth Imre, Azor László, Simon Gyula, dr. Egerváry Géza és Ördögh László szerezték meg a jogot a részvételre.

Elekfy Ákos és Krassó Tamás a DOSZAAF meghívására részt vettek a Szovjetunió össz-szövetségi hajómodell-bajnokságán Batumiban.

Az A/2 modellek világbajnokságát a Belga Királyi Repülőklub rendezte meg augusztus 21. és 24. között Bourg Lopoldban. Csapatunk szereplését nem kísérte siker. Egyénileg a legjobb eredményt Frigyes Ernő érte el, a 24. helyen végzett 742 mp-cel. Világbajnok az USA versenyzője, G. Ritz lett 900 mp-cel. A csapat-világbajnokságot Finnország csapata nyerte, Magyaroszág a 12. lett a 20 ország között.

Az országos sebességi és rádióirányítású hajómodell-verseny augusztus 2-án volt a Városligeti-tavon. Eredmények 2,5 ccm-ben 1. ifj. Gutsohn Péter 71 km/6; 5 ccm-ben 1. Takács Béla 75,9 km/ó, 10 ccm-ben 1. Versitz József 89,9 km/ó. A rádióirányítású versenyt a szegedi Papp János nyerte 15,5 ponttal. Csapatversenyben 1. Csepel, 2. MHRT.

A Benedek György, Frigyes Ernő, Tóth Gyula, Purgai Lajos és Winkler László összeállítású Dózsa csapat ezúttal is részt vett a hagyományos jugoszláviai Vartex Kupa versenyen, ahol az A/2 kategóriában Frigyes Ernő 874 mp-cel a harmadik helyet szerezte meg. A Team Racing kategóriában 5 p 53 mp-cel a Tóth-Benedek páros ugyancsak a harmadik helyen végzett. A műrepülőmodellek országos bajnokságát a budaörsi repülőtéren rendezték. Az igen erős szélben lebonyolított versenyen a 27 induló közül az első három helyet Ördögh László, Masznyik Gábor és dr. Egerváry Géza szerezte meg.

A X. körrepülő Európa-bajnokságon, Brüsszelben 6 fős csapatunk nagy lelkesedéssel és várakozással vett részt a küzdelmekben. Az elmúlt év nagy sikereit nem tudták megismételni, de modellezőink így is derekasan helytálltak a nagy riválisokkal folytatott csatában, és ha a pontozóbíráknak a műrepülő kategóriában enyhén szólva nem lett volna némi elfogultságuk a saját versenyzőikkel szemben, akkor dr. Egerváry Gézát méltán megillette volna az első hely. A csapatversenyt azonban így is sikerült megnyerni Belgium és Olaszország előtt. Nekünk nagy örömöt okozott, hogy MOKI-motorjaink egy újabb kategóriában is megállták a helyüket.

Team Racing versenyzőink már csak a MOKI TR-4-es motorral versenyeztek. Így aztán az érdeklődés irántuk és motorjaink tekintélye nagyban nőtt.

A sebességi kategóriát az olasz U. Rossi nyerte 222 km/ó-val, második Beck Rezső lett 213 ,km/ó sebességgel, a harmadik helyen G. Rossi végzett 210 km/ó-val. Tóth Imre 202 km/ó-s eredménye a negyedik helyre volt elég. A Team Racing versenyt Bernard (Belgium) nyerte 4,27 mp-cel, a második Azor László volt 4,65 mp-cel, a harmadik helyet Lenzen (Németország) szerezte meg 5,03 mp-cel, a negyedik helyezett Simon Gyula 5 p 22 mp-es eredménnyel. A műrepülő kategóriában a belga L. Grondal győzött 2010 ponttal, a második dr. Egerváry Géza lett 1943, a harmadik a svájci Edinger 1856 ponttal.

Az Európa-kupa védői maradtunk Belgiumot és Olaszországot megelőzve.

Az országos szabadon repülő bajnokság küzdelmei szeptember 4. és 6. között zajlottak le Dunakeszin. A három világbajnoki kategóriában minden megye, valamint Budapest és a három nagy budapesti szakosztály egy-egy komplett 12 fős csapatot nevezhetett. Ezen kívül indulhattak még az A/2-ben az I. osztályú, és a motoros kategóriában a II. osztályú minősítéssel rendelkező versenyzők. A gumis kategóriában Benedek György győzött 900 mp-cel, 2. Krizsma Gyula, 886 mp; 3. Antal István, 827 mp. A csapatversenyt a Bp. Dózsa nyerte a Ganz-MÁVAG és a MÁV előtt. A mechanikus motoros versenyszámban Ördögh László volt a bajnok 900 mp-cel, második Frigyes Ernő (876 mp), harmadik Meczner András (840 mp) lett. A csapatversenyben Ganz-MÁVAG, MÁV, Dózsa volt a sorrend.

Az A/2-es számban az első helyet Fülöp Sándor szerezte meg 850 mp-cel, a második Rőser Péter (804 mp), a harmadik Francois Caesar (795 mp) volt. A csapatversenyben Budapest vitte el a pálmát Győr-Sopron megye és Szabolcs-Szatmár megye előtt.

A SVAZARM meghívására a magyar autómodellezők nemzetközi versenyen vettek részt Pozsonyban. 33 kocsival álltak rajthoz a pozsonyi, prágai és budapesti versenyzők. Modellezőink eredményesen szerepeltek és négy kategóriában is megszerezték az első helyezést. Az 1,5 ccm-es kategóriában Krizsma Gyula nyert 104,6 km/ó-val. A 2,5 ccm-es számban 103 km/ó-val Katona Géza győzött, az 5 ccm-esek között Horváth Ernőé volt az elsőség 112,3 km/ó-val, a 10 ccm-ben pedig Katona Géza 130,2 km/ó-s eredménye volt a legjobb.

Az október 4-én rendezett II. országos autómodell bajnokságon avatták fel a budaörsi repülőtéren az új autómodell-pályát. A bajnokságon 75 kocsi indult és ezeknek több mint a fele 2,5 ccm-es motorral hajtott.

Az 1,5 ccm-es kategóriát Krizsma Gyula nyerte 111,1 km/ó-val. A 2,5 ccm-es géposztályban Pénzes Ferencé lett az első díj 123,3 km/ó eredménnyel. Az 5 ccm-es számban Horváth Ernő 145,2 km/ó-val győzött, a 10 ccm-es versenyt pedig ifj. Gutsohn Péter nyerte 139,5 km/ó-val.

1x1.gif (42 bytes)