1971-gyel a modellező sportban is új évtizedet nyitottunk, melynek egyik feltétele
az volt, hogy értékeljük és zárjuk a hatvanas éveket. A magyar modellező élet
eddigi legsikeresebb évtizedének főszereplőit Kiss Lajos vezérőrnagy, a Magyar
Honvédelmi Szövetség főtitkára fogadta és átadta Csizmarik Ferencnek, dr. Egerváry
Gézának, Iharosi Imrének, Meczner Andrásnak, Örkényi Viktornak, Pataki Gézának,
Pető Józsefnek, Simon Gyulának, Tóth Imrének a Magyar Népköztársaság Kiváló
Sportolója kitüntetést, míg Köles János, Krizsma Gyula és Werderits János érdemes
sportolói kitüntetésben részesültek.
E gesztussal legfelsőbb sportvezetésünk ezúton is elismerte a modellező sportolók
hatvanas években elért kimagasló eredményeit.
Ez év elején - szövetségünk vezetői - országos tanácskozáson is példaként
említették: jó úton halad a modellezési szakág alap- és középfokú képzése, az
utánpótlás nevelése. Elismerően szóltak a Baranya, Csongrád és Hajdú-Bihar
megyében folytatott munkáról. Az utánpótlás-nevelésről a siker óráiban sem
feledkeztek meg a szakág irányítói. A munka gyümölcsének beérésére még így is
sok évet kell várni, de idővel ifjú modellezőink már jelentős szerepet játszhatnak
a világversenyeken.
A korabeli sajtót lapozva örömmel olvastuk, hogy a hosszú időn keresztül
szezonnyitónak számító kecskédi (Komárom megye) Tanácsköztársasági
Emlékversenyen 159 szabadon repülő modellezőnk állt starthoz. (Sajnos 1983-ban
rendezték meg utoljára ezt a népszerű versenyt). Az akkor még 5 startos verseny
ifjúsági győztesei között már találkozunk a kiskunfélegyházi Horváth János
nevével. (Évekkel később Szeri Andrással karöltve a Horváth testvérek már egy új
bázist jelentettek modellezőéletünkben.)
Örültünk a tavasznak, az új szezon kezdetének, amikor Debrecenből szívbe
markoló hírt kaptunk. 34 éves korában eltávozott közülünk Sebestyén Miklós, a
Hajdú-Bihar megyei modellezőélet fellendítője és vezetője, az oly sok sikert elért
sebességi körpályás repülőcsapatunk állandó tagja, Kiváló Sportolónk. E
tragikus eseményt követően nehezen zárkózott fel egy harmadik ember Krizsma Gyula és
Tóth Imre mellé. Lassan bontakoztak ki egy új, fiatal körpályás sebességi
“aranycsapat" körvonalai. Kereken tíz esztendőt kellett várni a pillanatra - de
ez már a jövő eseménye.
E korszak történelmi áttekintésének keretében már nincs lehetőségünk az
országos bajnokságok eseményeire részletesen kitérni, mégis említést érdemel a
vitorláshajók Balatonon megrendezett versenye, ahol hét kategóriában 231-en álltak
rajthoz!
És elérkezett 1971. július 7-12., a várva várt körrepülő Európa-bajnokság.
A kitűnő pécsi pálya adott otthont e rangos rendezvénynek. 15 ország versenyzői
vonultak fel a megnyitóünnepségen. A körrepülő műrepülők versenyében dr.
Egerváry Géza ezüstérme sokat nyomott a latba, így Masznyik Gáborral és Czetti
Bélával együtt megnyerték a csapatversenyt. Sebességi versenyzőink nem tudtak élni
a hazai pálya előnyével, mivel az olasz Rossi-motorok ezen az EB-n verhetetlenek
voltak. Győzött Fontana 238 km/ó-val, Tóth Imre 229 km/ó-val 5., Krizsma Gyula 225
km/ó-val 8., Báthge Károly 222 km/ó-val 10. lett, de csapatunk másodikként állt fel
a kirobbanó formában versenyző olaszok mellé a dobogóra. Ahhoz, hogy a Nemzetek
Díját (Victor Boin örökös vándordíj) itthon tartsuk, még a Team Racing (TR)
kategóriában is szükség volt pontot érő helyezésre. Az akkori idól “sláger
párosa" a Mohai István-Markotai Tivadar duó volt. Az ötödik helyük szép
eredmény (4 p 36 mp), de még ma is arról panaszkodnak, hogy életük nagy
lehetőségét szalasztották el... Molnár - Kuti párosunk 4 p 50 mp-cel a 9., míg a
Molnár-dr. Nyárády kettősünk a 21. helyen végzett.
A szabadon repülő modellek világbajnokságát a svédországi Göteborgban
rendezték. Már akkor is “drága" versenynek számított az Észak-Európában
rendezett vb. Szakvezetésünk a mechanikus csapatunkban bízott, és Somogyi Ferenc
vezetésével Csizmarik Ferencet, Meczner Andrást és Simon Gyulát nevezte a 32 ország
300 versenyzője között lezajló nagy csatára. A fogadó repülőtér
sajátosságából adódóan a hajnali és az esti órákban voltak a rajtok. Simon Gyula
viszonylag korán fogott egy “lyukat", de ez nem törte le a csapatunkat. Meczner
és Csizmarik totállal küzdötte be magát a döntő startokba. Csizmarik 1465 mp-cel a
18., míg Meczner András 1596 mp-cel a 10. Szó ami szó, Fortuna nem fogadta kegyeibe
versenyzőinket. Csapatunk - ha kis különbséggel is - leszorult a dobogóról.
A motoros hajómodellek szombathelyi országos bajnokságán Ábrahám József, Parragh
Lajos és Werderits János két-két győzelemmel hívta fel magára a figyelmet. Közel
száz versenyző állt rajthoz, noha élt már a szigorítás, amely csak I. és It.
osztályú versenyzők nevezhettek.
Debrecenben harmadik alkalommal rendezték meg a zárttéri modellek számára kiírt,
nagy népszerűségnek örvendő Hajdú Kupát. A külföldiek győzelmi sorozata ezúttal
sem szakadt meg, a román Aurel Popa jóvoltából.
Sebességi autómodellezőink nemzetközi MOM Kupa versenyét már kilencedik
alkalommal rendezték meg Budaörsön. A jelenlevő szovjet versenyzők - noha akkor még
nem voltak tagjai a FEMA-nak - már bizonyították, hogy nagyon nagy ellenfelei lesznek a
világ legjobbjainak, és simán nyerték a csapatversenyt. Ízelítőül a győztes
eredmények: 1,5 ccm : Kostyák Jenő, 185,5 km/ó; 2,5 ccm: Iharosi Imre, 208 km/6; 5 ccm
: Tronyev (SZU) 236,8 km/ó; 10 ccm: Denneler (NSZK), 241,6 km/ó. Ami igaz, az igaz,
Tronyev 236,8 km/órás eredményével alaposan megelőzte korát.
A szabadon repülő modellek országos bajnokságán a vidék legjobbjai
tündököltek. Kutrucz Tibor (Komárom megye), Knap István (Borsod megye), és ifj.
Árva János (Békés megye) lett az egyes kategóriák bajnoka. A Dunakeszin megrendezett
versenynek 221 indulója volt!
RC repülőink legrangosabb hazai versenyén Kovács Attila két kategóriában vehette
át a bajnoki aranyérmet, míg a körrepülő műrepülő kategóriának hátat fordító
Masznyik Gábor az RC műrepülők között állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára.
Zárttéri modellezőink ebben a szezonban versenyeztek először az 1 g-os
modellekkel. Győzött Reé András, Várszegi Géza előtt.
A sikeres évet, annak eseményeit gazdagította a Szombathelyen megrendezett Savaria
Kupa hajómodellező és a Nyíregyházán megtartott Nyírségi Kupa
repülőmodellező-verseny, mivel mindkettő nemzetközi volt.
Az év egyik műszaki újdonsága, hogy bemutatkozott a Pretz Ferenc által tervezett
MÉV DIGITÁL propolcionális berendezés, mely puszta létével is igazolta az egyre
növekvő érdeklődést a távirányító berendezések iránt. Nagy álom volt (sajnos
maradt is!), hogy egyszer hazai körülmények között is előállítunk egy legalább
középszinten megfelelő, elfogadható árú, adó-vevő berendezést...
A motoros hajómodellek VII. Európa-bajnokságának Belgium adott otthont. Az
augusztusban megrendezett versenyen öten képviselték színeinket, s közülük
Werderits János eredménye emelkedik ki, mivel az A-1 kategóriában 146,7 km/ó-val, a
légcsavaros kategóriában pedig 206,4 km/ó-val lett ezüstérmes. Abrahám József és
Fábián János országos rekordokat érő eredményei az ötödik helyre voltak
elegendőek. A szakvezetés nem volt elégedett csapatunk teljesítményével.
|