cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

3. rész: 1971- 1983.
Összeállította: (1984-ben) † Prohászka György
Megjelent a „75 éves a Magyar modellezés” című könyvben.
(A könyv nem került kereskedelmi forgalomba.)
Az ábrákat Sütő István rajzolta.

Események évről évre (22. rész)

1971

1971-gyel a modellező sportban is új évtizedet nyitottunk, melynek egyik feltétele az volt, hogy értékeljük és zárjuk a hatvanas éveket. A magyar modellező élet eddigi legsikeresebb évtizedének főszereplőit Kiss Lajos vezérőrnagy, a Magyar Honvédelmi Szövetség főtitkára fogadta és átadta Csizmarik Ferencnek, dr. Egerváry Gézának, Iharosi Imrének, Meczner Andrásnak, Örkényi Viktornak, Pataki Gézának, Pető Józsefnek, Simon Gyulának, Tóth Imrének a Magyar Népköztársaság Kiváló Sportolója kitüntetést, míg Köles János, Krizsma Gyula és Werderits János érdemes sportolói kitüntetésben részesültek.

E gesztussal legfelsőbb sportvezetésünk ezúton is elismerte a modellező sportolók hatvanas években elért kimagasló eredményeit.

Ez év elején - szövetségünk vezetői - országos tanácskozáson is példaként említették: jó úton halad a modellezési szakág alap- és középfokú képzése, az utánpótlás nevelése. Elismerően szóltak a Baranya, Csongrád és Hajdú-Bihar megyében folytatott munkáról. Az utánpótlás-nevelésről a siker óráiban sem feledkeztek meg a szakág irányítói. A munka gyümölcsének beérésére még így is sok évet kell várni, de idővel ifjú modellezőink már jelentős szerepet játszhatnak a világversenyeken.

A korabeli sajtót lapozva örömmel olvastuk, hogy a hosszú időn keresztül szezonnyitónak számító kecskédi (Komárom megye) Tanácsköztársasági Emlékversenyen 159 szabadon repülő modellezőnk állt starthoz. (Sajnos 1983-ban rendezték meg utoljára ezt a népszerű versenyt). Az akkor még 5 startos verseny ifjúsági győztesei között már találkozunk a kiskunfélegyházi Horváth János nevével. (Évekkel később Szeri Andrással karöltve a Horváth testvérek már egy új bázist jelentettek modellezőéletünkben.)

Örültünk a tavasznak, az új szezon kezdetének, amikor Debrecenből szívbe markoló hírt kaptunk. 34 éves korában eltávozott közülünk Sebestyén Miklós, a Hajdú-Bihar megyei modellezőélet fellendítője és vezetője, az oly sok sikert elért sebességi körpályás repülőcsapatunk állandó tagja, Kiváló Sportolónk. E tragikus eseményt követően nehezen zárkózott fel egy harmadik ember Krizsma Gyula és Tóth Imre mellé. Lassan bontakoztak ki egy új, fiatal körpályás sebességi “aranycsapat" körvonalai. Kereken tíz esztendőt kellett várni a pillanatra - de ez már a jövő eseménye.

E korszak történelmi áttekintésének keretében már nincs lehetőségünk az országos bajnokságok eseményeire részletesen kitérni, mégis említést érdemel a vitorláshajók Balatonon megrendezett versenye, ahol hét kategóriában 231-en álltak rajthoz!

És elérkezett 1971. július 7-12., a várva várt körrepülő Európa-bajnokság.

A kitűnő pécsi pálya adott otthont e rangos rendezvénynek. 15 ország versenyzői vonultak fel a megnyitóünnepségen. A körrepülő műrepülők versenyében dr. Egerváry Géza ezüstérme sokat nyomott a latba, így Masznyik Gáborral és Czetti Bélával együtt megnyerték a csapatversenyt. Sebességi versenyzőink nem tudtak élni a hazai pálya előnyével, mivel az olasz Rossi-motorok ezen az EB-n verhetetlenek voltak. Győzött Fontana 238 km/ó-val, Tóth Imre 229 km/ó-val 5., Krizsma Gyula 225 km/ó-val 8., Báthge Károly 222 km/ó-val 10. lett, de csapatunk másodikként állt fel a kirobbanó formában versenyző olaszok mellé a dobogóra. Ahhoz, hogy a Nemzetek Díját (Victor Boin örökös vándordíj) itthon tartsuk, még a Team Racing (TR) kategóriában is szükség volt pontot érő helyezésre. Az akkori idól “sláger párosa" a Mohai István-Markotai Tivadar duó volt. Az ötödik helyük szép eredmény (4 p 36 mp), de még ma is arról panaszkodnak, hogy életük nagy lehetőségét szalasztották el... Molnár - Kuti párosunk 4 p 50 mp-cel a 9., míg a Molnár-dr. Nyárády kettősünk a 21. helyen végzett.

A szabadon repülő modellek világbajnokságát a svédországi Göteborgban rendezték. Már akkor is “drága" versenynek számított az Észak-Európában rendezett vb. Szakvezetésünk a mechanikus csapatunkban bízott, és Somogyi Ferenc vezetésével Csizmarik Ferencet, Meczner Andrást és Simon Gyulát nevezte a 32 ország 300 versenyzője között lezajló nagy csatára. A fogadó repülőtér sajátosságából adódóan a hajnali és az esti órákban voltak a rajtok. Simon Gyula viszonylag korán fogott egy “lyukat", de ez nem törte le a csapatunkat. Meczner és Csizmarik totállal küzdötte be magát a döntő startokba. Csizmarik 1465 mp-cel a 18., míg Meczner András 1596 mp-cel a 10. Szó ami szó, Fortuna nem fogadta kegyeibe versenyzőinket. Csapatunk - ha kis különbséggel is - leszorult a dobogóról.

A motoros hajómodellek szombathelyi országos bajnokságán Ábrahám József, Parragh Lajos és Werderits János két-két győzelemmel hívta fel magára a figyelmet. Közel száz versenyző állt rajthoz, noha élt már a szigorítás, amely csak I. és It. osztályú versenyzők nevezhettek.

Debrecenben harmadik alkalommal rendezték meg a zárttéri modellek számára kiírt, nagy népszerűségnek örvendő Hajdú Kupát. A külföldiek győzelmi sorozata ezúttal sem szakadt meg, a román Aurel Popa jóvoltából.

Sebességi autómodellezőink nemzetközi MOM Kupa versenyét már kilencedik alkalommal rendezték meg Budaörsön. A jelenlevő szovjet versenyzők - noha akkor még nem voltak tagjai a FEMA-nak - már bizonyították, hogy nagyon nagy ellenfelei lesznek a világ legjobbjainak, és simán nyerték a csapatversenyt. Ízelítőül a győztes eredmények: 1,5 ccm : Kostyák Jenő, 185,5 km/ó; 2,5 ccm: Iharosi Imre, 208 km/6; 5 ccm : Tronyev (SZU) 236,8 km/ó; 10 ccm: Denneler (NSZK), 241,6 km/ó. Ami igaz, az igaz, Tronyev 236,8 km/órás eredményével alaposan megelőzte korát.

A szabadon repülő modellek országos bajnokságán a vidék legjobbjai tündököltek. Kutrucz Tibor (Komárom megye), Knap István (Borsod megye), és ifj. Árva János (Békés megye) lett az egyes kategóriák bajnoka. A Dunakeszin megrendezett versenynek 221 indulója volt!

RC repülőink legrangosabb hazai versenyén Kovács Attila két kategóriában vehette át a bajnoki aranyérmet, míg a körrepülő műrepülő kategóriának hátat fordító Masznyik Gábor az RC műrepülők között állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára.

Zárttéri modellezőink ebben a szezonban versenyeztek először az 1 g-os modellekkel. Győzött Reé András, Várszegi Géza előtt.

A sikeres évet, annak eseményeit gazdagította a Szombathelyen megrendezett Savaria Kupa hajómodellező és a Nyíregyházán megtartott Nyírségi Kupa repülőmodellező-verseny, mivel mindkettő nemzetközi volt.

Az év egyik műszaki újdonsága, hogy bemutatkozott a Pretz Ferenc által tervezett MÉV DIGITÁL propolcionális berendezés, mely puszta létével is igazolta az egyre növekvő érdeklődést a távirányító berendezések iránt. Nagy álom volt (sajnos maradt is!), hogy egyszer hazai körülmények között is előállítunk egy legalább középszinten megfelelő, elfogadható árú, adó-vevő berendezést...

A motoros hajómodellek VII. Európa-bajnokságának Belgium adott otthont. Az augusztusban megrendezett versenyen öten képviselték színeinket, s közülük Werderits János eredménye emelkedik ki, mivel az A-1 kategóriában 146,7 km/ó-val, a légcsavaros kategóriában pedig 206,4 km/ó-val lett ezüstérmes. Abrahám József és Fábián János országos rekordokat érő eredményei az ötödik helyre voltak elegendőek. A szakvezetés nem volt elégedett csapatunk teljesítményével.

1x1.gif (42 bytes)