cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (21. rész)

1970

Április 9 és 12 között rendezték meg Romániában a slánici sóbányában a zárttéri repülőmodellek 5. világbajnokságát. A versenyre 10 ország legjobb versenyzői jöttek el, hogy összemérjék tudásukat. Az évtizedekig tartó sótermelés “maradványaként" létrejött hatalmas teremben sajnos félmagasságban olyan erőteljes vízszintes áramlás alakult ki, amit a modellek nem tudtak áttörni, így nem születtek olyan eredmények, mint amilyenekre a terem egyébként alkalmas lett volna. Világbajnok a csehszlovákok kitűnősége, Jiri Kalina lett 74 p 17 mp összidővel. A második helyen James Richmond, az USA versenyzője végzett 64 p 14 mp-cel a román Aurel Popa előtt. Reé András a 4. helyet szerezte meg, míg Buzády György a 9. és Egri Antal a 16. lett. A csapatversenyben Csehszlovákia, az USA és Románia mögött a 4. helyet szereztük meg.

Az Egyesült Izzó Tungsram Kupa versenyen először rendeztek hazánkban élethű modell (scale) körrepülő versenyt, ahol főleg az első világháborús vadászgép makettek tűntek ki aprólékos, szép kidolgozásukkal. Salzburgban volt május hónapban az ún. városok közötti körrepülő verseny, ahol Salzburg, Stuttgart, München, Asperg, Wien, Badenhausen, Brandenberg, Dorbing és Budapest csapatai mérkőztek. Két kategóriában is megszereztük a győzelmet: a 2,5 ccm-es versenyt Tóth Imre, a műrepülőversenyt dr. Egerváry Géza nyerte.

A zárttéri modellek országos bajnokságát Reé András nyerte 53 p 57 mp-cel, a második Egri Antal, a harmadik Buzády György volt.

Az MHSZ modellezési osztálya nagyszabású rádióirányítású modellbemutatót rendezett magas rangú honvédelmi vezetők részére. Bemutatták a honvédelmi feladatokra alkalmas nagyméretű, ejtőernyővel lehozható RC modelleket.

A körrepülő modellek országos bajnokságán - június 13 - 14-én Budaörsön - időnként viharos szélben 10 sebességi, 14 TR (Team Racing) páros és 13 műrepülő indult. Bajnokok a következők lettek: 2,5 ccm Krizsma Gyula, 218 km/ó; TR kategória: Mohai -Markotai, 9 p 54 mp; műrepülő kategória: dr. Egerváry Géza. Kitűnő sebességi versenyzőnk, a debreceni Sebestyén Miklós ezen a versenyen jelentette be, hogy egészségi állapotára való tekintettel visszalép az aktív versenyzéstől. Sajnos ezután nemsokára örökre el is veszítettük.

Reé András, a Ganz-MÁVAG kiváló zárttéri versenyzője a budapesti Műszaki Egyetem aulájában a 2. Kategóriában 27 p 58 mp-re javította a csehszlovák J. Kalina 26 p 40 mp-es világrekordját.

A Mecseki Ércbányász Vállalat Kísérleti Kutató- és Automatizálási Intézetében Pertz Ferenc konstrukciójában elkészült a MÉV-DIGITÁL névre keresztelt négycsatornás rádió adó-vevő készülék, szervókkal együtt.

Az önjáró és RC hajók országos bajnoksága június 25. és 28. között zajlott le Abaligeten. Az önjáró kategóriákban Sárkány Ferenc és Vitéz Csaba, az RC modellek versenyszámaiban Gara László, Parragh Lajos, Krassó Tamás, Baranyai Lukács, Ábrahám József (2 kategóriában is) és Bertók Kálmán nyertek bajnoki aranyérmet.

A körpályás sebességi hajómodellezők országos bajnokságán, Pétfürdőn a négy sebességi kategóriában teljes volt a szombathelyi Savaria Klub sikere. Werderits János két kategóriában, Ládonyi László és Horváth István pedig egy-egy versenyszámban szereztek első helyezést.

Az autómodellek országos bajnokságán az elmúlt két év alatt az erőviszonyok nem változtak. A négy kategóriában a bajnokok változatlanok maradtak. Így ebben az évben harmadszor is Örkényi Viktor (172 km/ó), Iharosi Imre (205 km/ó), Pető József (219 km/ó) és Bogdán Endre (219 km/ó) nyerték a bajnokságot a 41 kocsi versenyében.

Az esztendő legrangosabb hazai modellező eseménye az augusztus 8-9-én Budaörsön megrendezett XIX. Autómodell Európa-bajnokság volt. A zászlódíszbe öltözött és kitűnően rendbe hozott pályán a részt vevő csehszlovák, francia, lengyel, nyugatnémet, olasz, svájci és svéd versenyzők, valamint a vendéglátó magyar csapat összesen 82 kocsit állított rajthoz. A megnyitó beszédet dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter tartotta.

Az 1,5 ccm-es futamban az NSZK-beli G. Herberger győzött 167 km/ó-val. A második helyet Örkényi Viktor, a harmadikat Kostyák Jenő szerezte meg 166, illetve 163 kmjó-val. A 2,5 ccm-es kategóriában hármas magyar győzelem született: az első és második helyen is Iharosi Imre végzett 214 és 203km/ó-val, a harmadik Szüts László 200 km/ó-át ért el. Az 5 ccm-esek versenyében Pető Józsefé lett az Európa-bajnoki cím 220 km/ó-val, míg az ezüstérmet a svéd Abrahamson kapta 216 km/ó sebességéért. Harmadiknak Ruzsa József futott be 214 km/ó-val.

A 10 ccm-esek küzdelmébe nem tudtunk beleszólni, annak ellenére, hogy Bogdán Endre új országos csúcsot állított fel 222,22 km/ó-val. Ez csak a 9. helyre volt elég. A bajnoki címet 1. Thorpmann (Svédország) szerezte meg 231 km/ó-val Arlautzki (NSZK) előtt: A harmadik helyen ugyancsak Thorpmann végzett.

A nemzetek díjáért kiírt csapatversenyben: 1. Magyarország, 2. Svédország, 3. NSZK.

A szabadon repülő modellek 1970. évi bajnoksága a “szokott helyen", Dunakeszin zajlott le. Az A/2-es verseny bajnoka Pataki Géza lett 900 mp-cel. Őt Vida Gyula és Werderits János követték 887, illetve 884 mp-cel.

A gumimotorosok között Purgai Lajos. (806 mp), a székesfehérvári Bajomi István (800 mp) és a borsodi Farkas István volt a három érmes.

A mechanikus kategóriában többen repülték túl a 900 mp-et. A bajnok Meczner A ndrás lett 900+ 240+ 300 mp-cel. A második helyet a komáromi Kempf István szerezte meg 900+240+243 mp-cel, a veszprémi Gyarmati László előtt.

Savaria Kupa, nemzetközi sebességi versenyen, nagy küzdelem után itthon maradt. A Savaria Modellező Klub nyerte el a csehszlovák, bolgár és román versenyzők előtt, noha egyéniben a csapat tagjai: Horváth István, Werderits János, Ládonyi László első helyezést nem értek el.

A magyar színeket mindhárom kategóriában teljes csapat képviselte a belgiumi Namurban augusztus 19.6s 23. között megrendezett körrepülő világbajnokságon. Sajnos versenyzőink egyetlen kategóriában sem tudták felmutatni korábbi megszokott jó formájukat. A versenyek esős, széllökéses időben folytak. A sebességi kategória világbajnoka az amerikai Nelson lett 240 km/ó-val, honfitársa, Nightingale (238 km/ó) és az angol Jackson (229 km/ó) előtt. Krizsma Gyula 215 km/ó-val csak a 17. helyre került, míg Báthge 18., Somogyi Zsigmond pedig a 23. lett. Csapatversenyben USA, Szovjetunió, NSZK volt a bajnoki sorrend, csapatunk a 6. helyen végzett.

A Team Racing kategória fináléjába három szovjet páros került, és az aranyérmet a Babicsev-Krasnorudszki páros kapta 8 p 55 mp-ért. A Mohai-Markotai páros a 14., a Molnár-Nyárády kettős a 20. lett, a Kun-Katona párost pedig kizárták. A műrepülő versenyben kettős amerikai győzelem született, a bajnok Werwage és az ezüstérmes Gieseke személyében, a csehszlovák Gábris József, a többszörös bajnok, ezúttal harmadik helyen végzett. A Team Racing és a műrepülő csapatversenyben Szovjetunió, USA, Anglia, illetve Csehszlovákia, Olaszország voltak az érmek birtokosai.

Műrepülő egyéniben dr. Egerváry, Masznyik, Czetti sorrendben a mieink a 17., 23., és 29. helyezést érték csak el. Csapatunk a 7. lett.

Október elején rendezték a rádióirányítású repülőmodellek országos bajnokságát 42 indulóval, a pécsi repülőtéren, 3 kategóriában. Az RC vitorlázó (F3-B) kategória bajnoka

az Izzó versenyzője, Tóth András lett 1028 ponttal. A 2+ 1 kategóriában Stefel Győző szerezte meg a bajnoki címet, a FAI műrepülő számban pedig Masznyik Gáboré volt az első hely.

1970. október 29-én döntő jelentőségű, nagyszabású ünnepségre került sor Pécsett. A Mecseki Ércbányász Vállalat, az MHSZ Baranya megyei vezetőségével karöltve tető alá hozott egy olyan modellező létesítményt - objektumot -, amely felszereltsége, kivitelezése, korszerűsége és méretei folytán az ország legjobb ilyen létesítményének volt mondható. Az ünnepség során Kiss Lajos vezérőrnagy, az MHSZ főtitkára magas elismeréseket adott át a létesítmény megvalósítóinak és Baranya megye legjobb modellezőinek.

Nyíregyházán is nagyszabású verseny zajlott le pályaavató ünnepséggel, a körrepülő és az RC repülő kategóriákban. A verseny külön érdekessége volt, hogy hazánkban először rendeztek Pylon Racing modellversenyt, amit bizonyos mértékben a Team Racing rádióirányítású változatának lehet tekinteni. A részt vevő három fő (egyszerre indultak) versenye Mohai István győzelmével végződött, aki 4 p 13 mp időt ért el, megelőzve az 5 p 58 mp-et repítő Hársfalvi Istvánt.

1x1.gif (42 bytes)