Április 9 és 12 között rendezték meg Romániában a slánici sóbányában a
zárttéri repülőmodellek 5. világbajnokságát. A versenyre 10 ország legjobb
versenyzői jöttek el, hogy összemérjék tudásukat. Az évtizedekig tartó
sótermelés “maradványaként" létrejött hatalmas teremben sajnos
félmagasságban olyan erőteljes vízszintes áramlás alakult ki, amit a modellek nem
tudtak áttörni, így nem születtek olyan eredmények, mint amilyenekre a terem
egyébként alkalmas lett volna. Világbajnok a csehszlovákok kitűnősége, Jiri Kalina
lett 74 p 17 mp összidővel. A második helyen James Richmond, az USA versenyzője
végzett 64 p 14 mp-cel a román Aurel Popa előtt. Reé András a 4. helyet szerezte meg,
míg Buzády György a 9. és Egri Antal a 16. lett. A csapatversenyben Csehszlovákia, az
USA és Románia mögött a 4. helyet szereztük meg.
Az Egyesült Izzó Tungsram Kupa versenyen először rendeztek hazánkban élethű
modell (scale) körrepülő versenyt, ahol főleg az első világháborús vadászgép
makettek tűntek ki aprólékos, szép kidolgozásukkal. Salzburgban volt május hónapban
az ún. városok közötti körrepülő verseny, ahol Salzburg, Stuttgart, München,
Asperg, Wien, Badenhausen, Brandenberg, Dorbing és Budapest csapatai mérkőztek. Két
kategóriában is megszereztük a győzelmet: a 2,5 ccm-es versenyt Tóth Imre, a
műrepülőversenyt dr. Egerváry Géza nyerte.
A zárttéri modellek országos bajnokságát Reé András nyerte 53 p 57 mp-cel, a
második Egri Antal, a harmadik Buzády György volt.
Az MHSZ modellezési osztálya nagyszabású rádióirányítású modellbemutatót
rendezett magas rangú honvédelmi vezetők részére. Bemutatták a honvédelmi
feladatokra alkalmas nagyméretű, ejtőernyővel lehozható RC modelleket.
A körrepülő modellek országos bajnokságán - június 13 - 14-én Budaörsön -
időnként viharos szélben 10 sebességi, 14 TR (Team Racing) páros és 13 műrepülő
indult. Bajnokok a következők lettek: 2,5 ccm Krizsma Gyula, 218 km/ó; TR kategória:
Mohai -Markotai, 9 p 54 mp; műrepülő kategória: dr. Egerváry Géza. Kitűnő
sebességi versenyzőnk, a debreceni Sebestyén Miklós ezen a versenyen jelentette be,
hogy egészségi állapotára való tekintettel visszalép az aktív versenyzéstől.
Sajnos ezután nemsokára örökre el is veszítettük.
Reé András, a Ganz-MÁVAG kiváló zárttéri versenyzője a budapesti Műszaki
Egyetem aulájában a 2. Kategóriában 27 p 58 mp-re javította a csehszlovák J. Kalina
26 p 40 mp-es világrekordját.
A Mecseki Ércbányász Vállalat Kísérleti Kutató- és Automatizálási
Intézetében Pertz Ferenc konstrukciójában elkészült a MÉV-DIGITÁL névre
keresztelt négycsatornás rádió adó-vevő készülék, szervókkal együtt.
Az önjáró és RC hajók országos bajnoksága június 25. és 28. között zajlott
le Abaligeten. Az önjáró kategóriákban Sárkány Ferenc és Vitéz Csaba, az RC
modellek versenyszámaiban Gara László, Parragh Lajos, Krassó Tamás, Baranyai Lukács,
Ábrahám József (2 kategóriában is) és Bertók Kálmán nyertek bajnoki aranyérmet.
A körpályás sebességi hajómodellezők országos bajnokságán, Pétfürdőn a
négy sebességi kategóriában teljes volt a szombathelyi Savaria Klub sikere. Werderits
János két kategóriában, Ládonyi László és Horváth István pedig egy-egy
versenyszámban szereztek első helyezést.
Az autómodellek országos bajnokságán az elmúlt két év alatt az erőviszonyok nem
változtak. A négy kategóriában a bajnokok változatlanok maradtak. Így ebben az
évben harmadszor is Örkényi Viktor (172 km/ó), Iharosi Imre (205 km/ó), Pető József
(219 km/ó) és Bogdán Endre (219 km/ó) nyerték a bajnokságot a 41 kocsi versenyében.
Az esztendő legrangosabb hazai modellező eseménye az augusztus 8-9-én Budaörsön
megrendezett XIX. Autómodell Európa-bajnokság volt. A zászlódíszbe öltözött és
kitűnően rendbe hozott pályán a részt vevő csehszlovák, francia, lengyel,
nyugatnémet, olasz, svájci és svéd versenyzők, valamint a vendéglátó magyar csapat
összesen 82 kocsit állított rajthoz. A megnyitó beszédet dr. Csanádi György
közlekedés- és postaügyi miniszter tartotta.
Az 1,5 ccm-es futamban az NSZK-beli G. Herberger győzött 167 km/ó-val. A második
helyet Örkényi Viktor, a harmadikat Kostyák Jenő szerezte meg 166, illetve 163
kmjó-val. A 2,5 ccm-es kategóriában hármas magyar győzelem született: az első és
második helyen is Iharosi Imre végzett 214 és 203km/ó-val, a harmadik Szüts László
200 km/ó-át ért el. Az 5 ccm-esek versenyében Pető Józsefé lett az Európa-bajnoki
cím 220 km/ó-val, míg az ezüstérmet a svéd Abrahamson kapta 216 km/ó
sebességéért. Harmadiknak Ruzsa József futott be 214 km/ó-val.
A 10 ccm-esek küzdelmébe nem tudtunk beleszólni, annak ellenére, hogy Bogdán Endre
új országos csúcsot állított fel 222,22 km/ó-val. Ez csak a 9. helyre volt elég. A
bajnoki címet 1. Thorpmann (Svédország) szerezte meg 231 km/ó-val Arlautzki (NSZK)
előtt: A harmadik helyen ugyancsak Thorpmann végzett.
A nemzetek díjáért kiírt csapatversenyben: 1. Magyarország, 2. Svédország, 3.
NSZK.
A szabadon repülő modellek 1970. évi bajnoksága a “szokott helyen",
Dunakeszin zajlott le. Az A/2-es verseny bajnoka Pataki Géza lett 900 mp-cel. Őt Vida
Gyula és Werderits János követték 887, illetve 884 mp-cel.
A gumimotorosok között Purgai Lajos. (806 mp), a székesfehérvári Bajomi István
(800 mp) és a borsodi Farkas István volt a három érmes.
A mechanikus kategóriában többen repülték túl a 900 mp-et. A bajnok Meczner A
ndrás lett 900+ 240+ 300 mp-cel. A második helyet a komáromi Kempf István szerezte meg
900+240+243 mp-cel, a veszprémi Gyarmati László előtt.
Savaria Kupa, nemzetközi sebességi versenyen, nagy küzdelem után
itthon maradt. A Savaria Modellező Klub nyerte el a csehszlovák, bolgár és román
versenyzők előtt, noha egyéniben a csapat tagjai: Horváth István, Werderits János,
Ládonyi László első helyezést nem értek el.
A magyar színeket mindhárom kategóriában teljes csapat képviselte a belgiumi
Namurban augusztus 19.6s 23. között megrendezett körrepülő világbajnokságon. Sajnos
versenyzőink egyetlen kategóriában sem tudták felmutatni korábbi megszokott jó
formájukat. A versenyek esős, széllökéses időben folytak. A sebességi kategória
világbajnoka az amerikai Nelson lett 240 km/ó-val, honfitársa, Nightingale (238 km/ó)
és az angol Jackson (229 km/ó) előtt. Krizsma Gyula 215 km/ó-val csak a 17. helyre
került, míg Báthge 18., Somogyi Zsigmond pedig a 23. lett. Csapatversenyben USA,
Szovjetunió, NSZK volt a bajnoki sorrend, csapatunk a 6. helyen végzett.
A Team Racing kategória fináléjába három szovjet páros került, és az
aranyérmet a Babicsev-Krasnorudszki páros kapta 8 p 55 mp-ért. A Mohai-Markotai páros
a 14., a Molnár-Nyárády kettős a 20. lett, a Kun-Katona párost pedig kizárták. A
műrepülő versenyben kettős amerikai győzelem született, a bajnok Werwage és az
ezüstérmes Gieseke személyében, a csehszlovák Gábris József, a többszörös
bajnok, ezúttal harmadik helyen végzett. A Team Racing és a műrepülő
csapatversenyben Szovjetunió, USA, Anglia, illetve Csehszlovákia, Olaszország voltak az
érmek birtokosai.
Műrepülő egyéniben dr. Egerváry, Masznyik, Czetti sorrendben a mieink a 17., 23.,
és 29. helyezést érték csak el. Csapatunk a 7. lett.
Október elején rendezték a rádióirányítású repülőmodellek országos
bajnokságát 42 indulóval, a pécsi repülőtéren, 3 kategóriában. Az RC vitorlázó
(F3-B) kategória bajnoka
az Izzó versenyzője, Tóth András lett 1028 ponttal. A 2+ 1 kategóriában Stefel
Győző szerezte meg a bajnoki címet, a FAI műrepülő számban pedig Masznyik Gáboré
volt az első hely.
1970. október 29-én döntő jelentőségű, nagyszabású ünnepségre került sor
Pécsett. A Mecseki Ércbányász Vállalat, az MHSZ Baranya megyei vezetőségével
karöltve tető alá hozott egy olyan modellező létesítményt - objektumot -, amely
felszereltsége, kivitelezése, korszerűsége és méretei folytán az ország legjobb
ilyen létesítményének volt mondható. Az ünnepség során Kiss Lajos vezérőrnagy,
az MHSZ főtitkára magas elismeréseket adott át a létesítmény megvalósítóinak és
Baranya megye legjobb modellezőinek.
Nyíregyházán is nagyszabású verseny zajlott le pályaavató ünnepséggel, a
körrepülő és az RC repülő kategóriákban. A verseny külön érdekessége volt,
hogy hazánkban először rendeztek Pylon Racing modellversenyt, amit bizonyos mértékben
a Team Racing rádióirányítású változatának lehet tekinteni. A részt vevő három
fő (egyszerre indultak) versenye Mohai István győzelmével végződött, aki 4 p 13 mp
időt ért el, megelőzve az 5 p 58 mp-et repítő Hársfalvi Istvánt.
|