cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

3. rész: 1971- 1983.
Összeállította: (1984-ben) † Prohászka György
Megjelent a „75 éves a Magyar modellezés” című könyvben.
(A könyv nem került kereskedelmi forgalomba.)
Az ábrákat Sütő István rajzolta.

Események évről évre (24. rész)

1973

Huszonöt esztendővel ezelőtt, az 1848-as forradalom és szabadságharc kezdetének századik évfordulója idején, a már korábban megalakult két szervezet, a Magyar Partizánok Szövetségének és a Magyar Partizánbarátok Szövetségének küldöttgyűlése úgy határozott, hogy a demokratikus erők egyesítése, a hazafias honvédelmi nevelőmunka fokozása, az MKP honvédelmi politikájának megvalósítása érdekében a két szövetség egyesítésével létrehozza a Magyar Szabadságharcos Szövetséget!

1948. február 29-én alakult meg, kezdte meg munkáját a Magyar Honvédelmi Szövetség elődje. A negyedszázados jubileum alkalmával ünnepi ülést tartottak a Zeneakadémián, ugyanott, ahol huszonöt esztendővel ezelőtt kimondták jogelődünk megalakulását.

Az ünnepélyen megjelent Fehér Lajos, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a Minisztertanács elnökhelyettese, szövetségünk alapító tagja, Czinege Lajos vezérezredes - ma hadseregtábornok -, honvédelmi miniszter, valamint testvérszervezeteink magas rangú képviselői. Kiss Lajos vezérőrnagy, szövetségünk főtitkára méltatta a megtett utat, elért eredményeinket és vázolta a jövő feladatait. Magas kormánykitüntetéseket adott át több modellezőnek a Magyar Népköztársaság Sport Érdemérem arany fokozatát dr. Beck Rezső, ezüst fokozatát Báthge Károly, Pető József és Tóth Imre, bronz fokozatát Egri Antal és Iharosi Imre kapta.

A korabeli szaksajtót - a Modellezést - lapozgatva egy cím ugrik egy cíím ugrik elő:: negyvenkét éve modellezik Horváth Ernő! Azóta további tíz esztendő telt el. A népszerű Föncsi, az első magyar világrekorder, Európa-bajnok, ,Paul Tissandier" diplomás, az MHSZ MÁV MK titkára ötvenkét esztendeje építi modelljeit, versenyez és neveli a fiatalokat!!! Van-e szép magyar nyelvünkben ideillő köszöntő szó, mely Horváth Ernőt illetheti?

Ez év májusában Dunakeszin a szabadon repülő és RC Budapest-bajnokságnak 300 indulója volt... ! Csupán az érdekesség kedvéért írjuk ide, hogy a későbbi kitűnő hajós versenyzőnk, Kudlik Vilmos volt ekkor a gumimotoros kategória bajnoka.

Autósaink között egyre nagyobb szerepet játszott Szepes Attila. Egyik győzelme után nyilatkozta: Ha rendeződnének áldatlan lakáskörülményeim, addig dolgoznék, míg Európa- és világbajnok nem lennék! A kategória felső határát (1973-at írunk) 205-210 km/ó-ban látta. Csupán ízelítőül álljanak itt autósaink OB-eredményei: 1,5 ccm-esek: Szepes Attila, 187,7 km/ó (ez átlag eredmény, mivel ebben az esztendőben két start együttes eredménye alapján dőlt el a bajnoki cím sorsa, a - egy kísérlet a sok közül, az esztendők során); 2,5 ccm-ben Szüts László, 205,6 km/ó; 5 ccm-ben Pető József, 237,2 km/ó.

A 10 ccm-ben Bogdán Endre gépe képes volt már 241 km/órás sebességre, de az OB-n 228,6 km/ó-val volt a legjobb.

1973-ban már tudtuk, hogy a következő esztendőkben összevontan rendezik meg a három alapkategória országos bajnokságát. Ezért a Somogy megyeiek Lengyeltótiban megrendezett nagyobb lélegzetű országos bajnoksága búcsú jellegű is volt. Az Ábrahám József és Bertók Kálmán által vezetett kapuváriak ezúttal is remekeltek.

Ez alkalommal köszöntöttük az első FSR bajnokot, Vitéz Csaba személyében. E látványos és nagyon izgalmas kategória immár honunkban is visszavonhatatlanul elindult diadalútjára.

Ennek az OB-nak volt még egy érdekes epizódja, melyet ma is hitetlenkedő fejcsóválással - de nevetve - emleget mindenki, aki szemtanúja volt. Történt ugyanis, hogy az 1 kg-os elektromos hajók versenyében Parragh Lajos (a kor jeles és népszerű versenyzője, aki nem precíz építésről volt nevezetes) modellje eltűnt a víz alatt, majd három perc múlva, a süllyedés helyétől

kb. 80-100 m-re - járó motorral! - újból a víz felszínére emelkedett, és mintha mi sem történt volna, folytatta útját, sőt rádióval tökéletesen irányítható volt. Eközben milyen zene szólt a hangszóróból? Természetesen a Beatles együttes Sárga tengeralattjáró című világslágere ! Hiába, az életnél nagyobb rendező nincs!

Körpályás sebességi hajósaink a szombathelyi csónakázó tavon döntötték el a szépen csillogó érmek sorsát. A négy kategóriaban huszonegy hajóval álltak starthoz.. . (Régi szép idők!) Győztesek: Angel Tamás, Kempf Istvan, Koltai Jenő, Horváth István. Ezek után aligha csoda, hogy az EB-ről is hazahoztak négy érmet. Mindez újabb bizonyíték arra, amit mindenki tud : ahol szilárdak a hazai alapok, ahol van minőségi és mennyiségi bázisa egy kategóriának, ott jönnek az eredmények még a világversenyeken ís!

Ha mar fájdítjuk a szívünket, irjuk ide az esztendő körrepülő országos bajnokságának három adatát.

A sebességi kategóriában 20 versenyző állt rajthoz, műrepülőben 13, mig TR-ben 16 páros indult. Tartva az előbbi sorrendet : Krizsma Gyulát, Weinwurm Gézát és a Molnár Laszló-Kuti Imre párost köszönthettük bajnokokként.

Az Alkotmány ünnepi hagyományos vízi- és légi bemutatónak - mely ezúttal ís nagy tetszést aratott a sok tízezer néző körében - kedves, szeretve látott vendége volt A. I. Pokriskin marsall, j a Szovjetunió háromszoros hőse, a DOSZAAF Központi Bizottságának elnöke, a második világháború legendás hírű vadászrepülője. Ezen a parádén hajómodellezőink is szép sikerrel szerepeltek.

Augusztus 20-át zárttéri modellezőink immár negyedik alkalommal a nemzetközi Hajdú Kupa versenyen ünnepelték, mely egyúttal OB ís volt. Győzött a lengyel Ciapala, mig a legeredményesebb hazai versenyek és egyben OB-győztes dr. Reé András lett.

A Csehszlovákiában - Ceské Budejovicében - megrendezett hajómodellező Európa-bajnokság elé nagy érdeklődéssel néztünk.

Dr. Beck Rezső, a NAVIGA eln6ke nyitotta meg a versenyt, és minden tekintet a pályák felé fordult, hisz ez volt az a rendezvény, ahol először használtak egységes üzemanyagot és mar kötelező volt a hangtompítás. Körpályásaink - a mar akkor is ,halálra ítélt" - A és B kategóriákban felülmúltak önmagukat. A legkisebb vízcsavarosok között Kempf Istvan 138,4 km/ó-val második, Horváth László 131,3 km/ó-val bronzérmes és sarkában topogott Horváth István is 129,4 km/ó-val.

Az 5 ccm-esek között Koltai Jenő 144 km/ó-val egy nagyon váratlan, de számunkra csodálatosan szépen csillogó bronzéremmel gazdagította éremgyűjteményünket. De hol volt meg a sor vége? Horváth István fő kategóriájában - a 10 ccm-esek között - kemény harcban szorult a második helyre 168,2 km/ó-val.

Önjáró hajósaink ugyancsak remekeltek, Bottlik Endre és Vitéz Csaba is a dobogó második fokán állt az eredményhirdetéskor. Az F3-V kategóriában a kapuváriak két kitűnő tanárjának tapsoltunk, hiszen Ábrahám József nyakába akasztották az ezüstérmet, míg Bertók Kálmán az előkelő ötödik helyen végzett.

Es - ha lúd legyen kövér - starthoz álltunk az FSR kategóriában ís. Első nemzetközi bemutatkozásunk aligha sikerülhetett volna ragyogóbban.

Bottlik Endre és Vitéz Csaba hajszállal leszorulva a dobogóról negyedik, illetve ötödik lett. A leírtak után felesleges bizonygatni, hogy egy nagyon boldog magyar csapat utazott haza erről a hajós Európa-bajnokságról!

Augusztusban - a hagyományoknak megfelelően - autómodellezőink az NSZK-ban megrendezett Európa-bajnokságon álltak rajthoz, és az 1,5 ccm-esek között Szepes Attila élete első kontinens-bajnokságát nyerte, mig Pető József tiszteletére hatodik alkalommal játszották el a magyar himnuszt! Győzelmének értékét növeli, hogy ezen a versenyen hivatalosan is túllépte a 250 km/órát, az akkori ,,álomhatárt"!

Azt már csak a történelmi hűség kedvéért írjuk ide, hogy autósainknak ebben az esztendőben sem ment a MOM Kupán. Szepes Attila begipszelt (törött) kézzel nem sok vizet zavart, és ekkor jött a feledhetetlen Iharosi Imre. A legkisebbek között 197,8 km/ó-s új Európa-rekorddal ejtette ámulatba a hálás publikumot. Utána viszont mintha elvágták volna. Az, hogy a szovjet csapat győzött, már nem meglepetés, de hogy még az NSZK is elénk vágott...

Szabadon repülő modellezőink Ausztriába (Wiener Neustadtba) utaztak a világbajnokságra. Gumimotorosaink világbajnokságon még ritkán léptek ekkora "gödörbe". . . A/2 csapatunk eredményénél is volt jobb... Mechanikus csapatunk tagjai közül egyedül Meczner András ért el hét totált. Később kiderült, hogy ez is csak a tisztes 7. helyezéshez volt elegendő. Csapatunk követte az előző két legénység példáját. A fiaskó azért is volt fájó, mert versenyzőink már sok szép sikert értek el e szomszédos, nagyon szép fekvésű repülőtéren.

Az elsősorban autósaink és hajósaink jóvoltából oly sikeres 1973-as esztendő krónikáját zárjuk két repülős hírrel. Az RC repülők országos bajnokságát Pécsett rendezték, ahol a két kategóriában - vitorlázó és műrepülő - ötvenen indultak. Győzött Masznyik Gábor és Mohai István. A verseny érdekessége volt, hogy Masznyik saját tervezésű és építésű rádiójával versenyzett.

Október elején a nyíregyházi repülőtéren találkoztak hat ország körpályás és RC repülői. A IV. alkalommal kiírt Nyírségi Kupán kitűnően szórakozott a szépszámú versenyző és néző, ami a megye modellezést szerető vezetőin kívül elsősorban Hársfalvi Sándor érdeme volt.

1x1.gif (42 bytes)