Huszonöt esztendővel ezelőtt, az 1848-as forradalom és szabadságharc
kezdetének századik évfordulója idején, a már korábban megalakult
két szervezet, a Magyar Partizánok Szövetségének és a Magyar Partizánbarátok
Szövetségének küldöttgyűlése úgy határozott, hogy a demokratikus
erők egyesítése, a hazafias honvédelmi nevelőmunka fokozása, az
MKP honvédelmi politikájának megvalósítása érdekében a két szövetség
egyesítésével létrehozza a Magyar Szabadságharcos Szövetséget!
1948. február 29-én alakult meg, kezdte meg munkáját a Magyar Honvédelmi
Szövetség elődje. A negyedszázados jubileum alkalmával ünnepi ülést
tartottak a Zeneakadémián, ugyanott, ahol huszonöt esztendővel ezelőtt
kimondták jogelődünk megalakulását.
Az ünnepélyen megjelent Fehér Lajos, az MSZMP Politikai Bizottságának
tagja, a Minisztertanács elnökhelyettese, szövetségünk alapító tagja,
Czinege Lajos vezérezredes - ma hadseregtábornok -, honvédelmi miniszter,
valamint testvérszervezeteink magas rangú képviselői. Kiss Lajos
vezérőrnagy, szövetségünk főtitkára méltatta a megtett utat, elért
eredményeinket és vázolta a jövő feladatait. Magas kormánykitüntetéseket
adott át több modellezőnek a Magyar Népköztársaság Sport Érdemérem
arany fokozatát dr. Beck Rezső, ezüst fokozatát Báthge Károly, Pető
József és Tóth Imre, bronz fokozatát Egri Antal és Iharosi Imre
kapta.
A korabeli szaksajtót - a Modellezést - lapozgatva egy cím ugrik
egy cíím ugrik elő:: negyvenkét éve modellezik Horváth Ernő! Azóta
további tíz esztendő telt el. A népszerű Föncsi, az első magyar
világrekorder, Európa-bajnok, ,Paul Tissandier" diplomás, az
MHSZ MÁV MK titkára ötvenkét esztendeje építi modelljeit, versenyez
és neveli a fiatalokat!!! Van-e szép magyar nyelvünkben ideillő
köszöntő szó, mely Horváth Ernőt illetheti?
Ez év májusában Dunakeszin a szabadon repülő és RC Budapest-bajnokságnak
300 indulója volt... ! Csupán az érdekesség kedvéért írjuk ide,
hogy a későbbi kitűnő hajós versenyzőnk, Kudlik Vilmos volt ekkor
a gumimotoros kategória bajnoka.
Autósaink között egyre nagyobb szerepet játszott Szepes Attila.
Egyik győzelme után nyilatkozta: Ha rendeződnének áldatlan lakáskörülményeim,
addig dolgoznék, míg Európa- és világbajnok nem lennék! A kategória
felső határát (1973-at írunk) 205-210 km/ó-ban látta. Csupán ízelítőül
álljanak itt autósaink OB-eredményei: 1,5 ccm-esek: Szepes Attila,
187,7 km/ó (ez átlag eredmény, mivel ebben az esztendőben két start
együttes eredménye alapján dőlt el a bajnoki cím sorsa, a - egy
kísérlet a sok közül, az esztendők során); 2,5 ccm-ben Szüts László,
205,6 km/ó; 5 ccm-ben Pető József, 237,2 km/ó.
A 10 ccm-ben Bogdán Endre gépe képes volt már 241 km/órás sebességre,
de az OB-n 228,6 km/ó-val volt a legjobb.
1973-ban már tudtuk, hogy a következő esztendőkben összevontan
rendezik meg a három alapkategória országos bajnokságát. Ezért a
Somogy megyeiek Lengyeltótiban megrendezett nagyobb lélegzetű országos
bajnoksága búcsú jellegű is volt. Az Ábrahám József és Bertók Kálmán
által vezetett kapuváriak ezúttal is remekeltek.
Ez alkalommal köszöntöttük az első FSR bajnokot, Vitéz Csaba személyében.
E látványos és nagyon izgalmas kategória immár honunkban is visszavonhatatlanul
elindult diadalútjára.
Ennek az OB-nak volt még egy érdekes epizódja, melyet ma is hitetlenkedő
fejcsóválással - de nevetve - emleget mindenki, aki szemtanúja volt.
Történt ugyanis, hogy az 1 kg-os elektromos hajók versenyében Parragh
Lajos (a kor jeles és népszerű versenyzője, aki nem precíz építésről
volt nevezetes) modellje eltűnt a víz alatt, majd három perc múlva,
a süllyedés helyétől
kb. 80-100 m-re - járó motorral! - újból a víz felszínére emelkedett,
és mintha mi sem történt volna, folytatta útját, sőt rádióval tökéletesen
irányítható volt. Eközben milyen zene szólt a hangszóróból? Természetesen
a Beatles együttes Sárga tengeralattjáró című világslágere ! Hiába,
az életnél nagyobb rendező nincs!
Körpályás sebességi hajósaink a szombathelyi csónakázó tavon döntötték
el a szépen csillogó érmek sorsát. A négy kategóriaban huszonegy
hajóval álltak starthoz.. . (Régi szép idők!) Győztesek: Angel Tamás,
Kempf Istvan, Koltai Jenő, Horváth István. Ezek után aligha csoda,
hogy az EB-ről is hazahoztak négy érmet. Mindez újabb bizonyíték
arra, amit mindenki tud : ahol szilárdak a hazai alapok, ahol van
minőségi és mennyiségi bázisa egy kategóriának, ott jönnek az eredmények
még a világversenyeken ís!
Ha mar fájdítjuk a szívünket, irjuk ide az esztendő körrepülő országos
bajnokságának három adatát.
A sebességi kategóriában 20 versenyző állt rajthoz, műrepülőben
13, mig TR-ben 16 páros indult. Tartva az előbbi sorrendet : Krizsma
Gyulát, Weinwurm Gézát és a Molnár Laszló-Kuti Imre párost köszönthettük
bajnokokként.
Az Alkotmány ünnepi hagyományos vízi- és légi bemutatónak - mely
ezúttal ís nagy tetszést aratott a sok tízezer néző körében - kedves,
szeretve látott vendége volt A. I. Pokriskin marsall, j a Szovjetunió
háromszoros hőse, a DOSZAAF Központi Bizottságának elnöke, a második
világháború legendás hírű vadászrepülője. Ezen a parádén hajómodellezőink
is szép sikerrel szerepeltek.
Augusztus 20-át zárttéri modellezőink immár negyedik alkalommal
a nemzetközi Hajdú Kupa versenyen ünnepelték, mely egyúttal OB ís
volt. Győzött a lengyel Ciapala, mig a legeredményesebb hazai versenyek
és egyben OB-győztes dr. Reé András lett.
A Csehszlovákiában - Ceské Budejovicében - megrendezett hajómodellező
Európa-bajnokság elé nagy érdeklődéssel néztünk.
Dr. Beck Rezső, a NAVIGA eln6ke nyitotta meg a versenyt, és minden
tekintet a pályák felé fordult, hisz ez volt az a rendezvény, ahol
először használtak egységes üzemanyagot és mar kötelező volt a hangtompítás.
Körpályásaink - a mar akkor is ,halálra ítélt" - A és B kategóriákban
felülmúltak önmagukat. A legkisebb vízcsavarosok között Kempf Istvan
138,4 km/ó-val második, Horváth László 131,3 km/ó-val bronzérmes
és sarkában topogott Horváth István is 129,4 km/ó-val.
Az 5 ccm-esek között Koltai Jenő 144 km/ó-val egy nagyon váratlan,
de számunkra csodálatosan szépen csillogó bronzéremmel gazdagította
éremgyűjteményünket. De hol volt meg a sor vége? Horváth István
fő kategóriájában - a 10 ccm-esek között - kemény harcban szorult
a második helyre 168,2 km/ó-val.
Önjáró hajósaink ugyancsak remekeltek, Bottlik Endre és Vitéz Csaba
is a dobogó második fokán állt az eredményhirdetéskor. Az F3-V kategóriában
a kapuváriak két kitűnő tanárjának tapsoltunk, hiszen Ábrahám József
nyakába akasztották az ezüstérmet, míg Bertók Kálmán az előkelő
ötödik helyen végzett.
Es - ha lúd legyen kövér - starthoz álltunk az FSR kategóriában
ís. Első nemzetközi bemutatkozásunk aligha sikerülhetett volna ragyogóbban.
Bottlik Endre és Vitéz Csaba hajszállal leszorulva a dobogóról
negyedik, illetve ötödik lett. A leírtak után felesleges bizonygatni,
hogy egy nagyon boldog magyar csapat utazott haza erről a hajós
Európa-bajnokságról!
Augusztusban - a hagyományoknak megfelelően - autómodellezőink
az NSZK-ban megrendezett Európa-bajnokságon álltak rajthoz, és az
1,5 ccm-esek között Szepes Attila élete első kontinens-bajnokságát
nyerte, mig Pető József tiszteletére hatodik alkalommal játszották
el a magyar himnuszt! Győzelmének értékét növeli, hogy ezen a versenyen
hivatalosan is túllépte a 250 km/órát, az akkori ,,álomhatárt"!
Azt már csak a történelmi hűség kedvéért írjuk ide, hogy autósainknak
ebben az esztendőben sem ment a MOM Kupán. Szepes Attila begipszelt
(törött) kézzel nem sok vizet zavart, és ekkor jött a feledhetetlen
Iharosi Imre. A legkisebbek között 197,8 km/ó-s új Európa-rekorddal
ejtette ámulatba a hálás publikumot. Utána viszont mintha elvágták
volna. Az, hogy a szovjet csapat győzött, már nem meglepetés, de
hogy még az NSZK is elénk vágott...
Szabadon repülő modellezőink Ausztriába (Wiener Neustadtba) utaztak
a világbajnokságra. Gumimotorosaink világbajnokságon még ritkán
léptek ekkora "gödörbe". . . A/2 csapatunk eredményénél
is volt jobb... Mechanikus csapatunk tagjai közül egyedül Meczner
András ért el hét totált. Később kiderült, hogy ez is csak a tisztes
7. helyezéshez volt elegendő. Csapatunk követte az előző két legénység
példáját. A fiaskó azért is volt fájó, mert versenyzőink már sok
szép sikert értek el e szomszédos, nagyon szép fekvésű repülőtéren.
Az elsősorban autósaink és hajósaink jóvoltából oly sikeres 1973-as
esztendő krónikáját zárjuk két repülős hírrel. Az RC repülők országos
bajnokságát Pécsett rendezték, ahol a két kategóriában - vitorlázó
és műrepülő - ötvenen indultak. Győzött Masznyik Gábor és Mohai
István. A verseny érdekessége volt, hogy Masznyik saját tervezésű
és építésű rádiójával versenyzett.
Október elején a nyíregyházi repülőtéren találkoztak hat ország
körpályás és RC repülői. A IV. alkalommal kiírt Nyírségi Kupán kitűnően
szórakozott a szépszámú versenyző és néző, ami a megye modellezést
szerető vezetőin kívül elsősorban Hársfalvi Sándor érdeme volt.
|