Az év első versenye a Dunakeszin megrendezett A/2-es Téli Kupa verseny volt. Az
első három helyet Kesselyák Mihály, Fischer Károly és Jász József szerezték meg
Május 17-én volt Debrecenben a zárttéri modellek országos bajnoksága. A versenyen
tapasztalatszerzés céljából csehszlovák versenyzők is részt vettek. Ez évben is
Rőser Ottó szerezte meg a bajnoki címet 21 p 58 mp-cel. A második és harmadik helyet
debreceni versenyzők mondhatták magukénak, Szalay András (21 p 37 mp) és Öcsödy
Zoltán (21 p 06 mp). A versenyen öten értek el 20 p-en felüli időt. A
csapatversenyben Debrecen, Ganz-MÁVAG, Dózsa sorrend alakult ki.
A műrepülő modellek országos bajnoksága június 7-én volt Budaörsön,
szokatlanul népes, 34 fős mezőnnyel. A versenyt Masznyik Gábor nyerte 2059 ponttal
Palguta József és Magasházi László előtt. Csapatversenyben a Ganz-MÁVAG csapata
győzött.
Ugyanezen a napon zajlott le a sebességi modellek versenye is. Ezt Krizsma Gyula
nyerte meg 218 km/ó-s sebességgel. A második helyet Tóth Imre szerezte meg 215
km/ó-val, míg a harmadik helyen Sebestyén Miklós végzett 201 km/ó-val. Az 5 ccm-esek
versenyét Somogyi Miklós nyerte 201 km/ó-val. Csapatversenyben Budapest I.,
Győr-Sopron megye, Somogy megye volt a sorrend.
A túramodellek országos bajnokságát június 21-én bonyolították le a budaörsi
pályán. Itt is nagyon sokan indultak, 45 páros küzdött egymással. Az első helyet a
Frigyes -Fischer páros szerezte meg (4 p 46 mp), második a Tóth Gy.-Gombócz páros (5
p 02 mp). Meg kell említeni, hogy a nap legjobb idejét ők érték el 4 p 28 mp-cel, de
a fináléban a második helyre szorultak. A harmadik helyen a Katona-Purgai páros
végzett 5 p 10 mp-cel. A csapatversenyben Budapest I. és II. csapata után a Szolnok
megyeiek következtek. Ezen a versenynapon zajlott le a 10 ccm-es és a hőlégsugaras
sebességi modellek országos bajnoksága is. Az előbbit Czetti Béla nyerte 198
km/ó-val, míg a “lökős" kategóriában Mohai István győzött 214 km/ó-val.
Az év legnagyobb modellező eseménye a hazánkban megrendezett körrepülő
világbajnokság volt. Július 29-én volt a verseny ünnepélyes megnyitója.
A fellobogózott központi épület előtt 20 ország versenyzői sorakoztak fel.
Rónai Rudolf közlekedés- és postaügyi miniszterhelyettes, Réti Antal elnökhelyettes
és a FAI képviselője, Henry J. Nichols nyitották meg a versenyt. A versenyzők és a
résztvevő országok zászlóinak a felvonulása után 1000 galamb röpült fel a
magasba.
A sebességi modellek versenyét nagy érdeklődés előzte meg, mert a modellező
sajtó beszámolói szerint ebben a kategóriában nagy fejlődés ment végbe. A kötött
üzemanyaggal is jobb eredményeket értek el egyesek, mint korábban a speciális
üzemanyagokkal. A kétszálas vezetést majdnem teljesen felváltotta a monoline
rendszer.
A 49 sebességi modellező versenyében igen nagy küzdelem alakult ki az amerikai,
magyar és csehszlovák versenyzők között. Feltűnő volt az esélyesnek tartott
olaszok visszaesése. A világbajnoki címet végül is az előző világbajnokság
győztese, Bill Wisniewski, az USA versenyzője szerezte meg 227 km/ó-val. Szorosan a
nyomában végzett a második helyen Krizsma Gyula 225 km/ó-val, őt a harmadik helyen az
amerikai Glenn Lee követte, aki 223 km/órát ért el.
Tóth Imre 220 km/ó-val a 6. helyre került, Sebestyén Miklós pedig 219 km/ó-val a
7. helyen végzett. A mezőny erősségét jól bizonyítja, hogy még a 25. eredmény is
200 km/ó felett volt. A csapatversenyben végül is az USA csapata szerezte meg az
aranyérmet, a magyar csapatnak az ezüstérem jutott a bronzérmes Szovjetunió előtt.
A műrepülő kategóriában 44-en álltak rajthoz, közöttük egy volt világbajnok,
a csehszlovákiai Gábris József is. A versenyt a szovjet J. Szirotkin nyerte 2101,6
ponttal a finnek kitűnő versenyzője, J. Kari előtt, aki 2071 pontot szerzett. Harmadik
az USA versenyzője, R. Gialdini lett 2027,9 ponttal. Dr. Egerváry Gézának a negyedik
hely jutott 2019 ponttal. Csapatunkból Masznyik Gábor a 8., Vellai Tibor a 14. helyen
végzett, és ez elegendő volt ahhoz, hogy csapatversenyben megnyerjük a harmadik
díjat. Világbajnok az USA csapata lett, az ezüstérmes szovjet csapat előtt. A Team
Racing modellek versenyében a világbajnoki címet az angol Place-Haworth páros szerezte
meg a fináléban elért 4 p 51 mp-ces idejével, a csehszlovák Trnka-Drazek kettős (4 p
58,4 mp) és az olasz Fontana-Amodio páros (5 p 06,8 mp) előtt.
A verseny legjobb eredményét a Trnka-Drazek pár érte el az elődöntőkben 4 p 23,7
mp-cel. Csapatunk az 54 induló páros között eléggé lemaradt. A Purgai-Katona páros
a 14., a Mohai-Tóth páros a 16. és a Fischer-Frigyes kettős a 25. helyet szerezte meg,
így csapatversenyben csak az 5. helyre kerültünk. A csapat-világbajnokságot a
Szovjetunió nyerte Anglia és Finnország előtt.
Az 1964. évi országos hajómodellező-bajnokságok a Hajómodellező Hét keretében
zajlottak le. Az egyes kategóriák országos bajnokai a következők voltak Fl
kategória: Ábrahám József (Kapuvár); F3-E kategória: Nagy Imre (Budapest); E
kategória: Molnár László (Budapest); A-1 kategória: Szabó József (MAHART), 107
km/ó; A-2 kategória Takács Béla (MÁV), 113 km/ó; A-3 kategória: Horváth István
(Szombathely), 125 km/ó; B-1 kategória: Takács Béla, 134 km/ó; vitorlás hajó L
kategória: Takács József (Palota Sport); M kategória: Asztalos László (BHG).
A szabadon repülő mechanikus motoros modellek Európa-bajnoksága augusztus 8. és
10. között volt a jugoszláviai Bledben. A Frigyes Ernő, Meczner András, Simon Gyula
összeállítású magyar csapat 10 ország közül megszerezte az Európa-bajnoki
csapatgyőzelmet Csehszlovákia és Jugoszlávia előtt. Egyéniben Frigyes Ernő lett az
Európa-bajnok 894 mp-cel, Meczner András 893 mp-cel megszerezte az ezüstérmet,
bronzérmes a cseh Kohout lett 874 mp-cel. Simon Gyula 833 mp-cel a 7. helyen végzett.
A SVAZARM meghívására Czifra Lajos vezetésével négytagú magyar hajómodellező
csapat vett részt a 1V. csehszlovák hajómodellező verseny keretében rendezett
nemzetközi versenyen. A 9 versenykategóriából versenyzőink ötben megszerezték az
első helyet. A B-1 kategóriát Horváth Kálmán nyerte 140 km/ó-val, az A-3 kategória
győztese Szabó József volt 116 km/ó-val, az F 1- V kategóriában Nagy Imre győzött
53 mp-cel a 3,5 ccm-esek között. Az F1-V 10 ccm-es rádióirányítású versenyt
Ábrahám József nyerte 34 mp-cel és az F3-V navigációs kategóriában Nagy Imre
szerezte meg az első helyet 143 ponttal.
Végeredményben a hét versenykategóriában induló 4 versenyzőnk összesen 5 első,
2 második és 1 harmadik helyezést ért el.
Az országos autómodell-bajnokságon a kiírás szerint csak egy bizonyos
sebességszint teljesítése esetén lehetett indulni, így a legjobb formában levő
versenyzők jelentek meg a rajtnál. Az 1,5 cm-es kategóriát Hadnagy János, a MOM
versenyzője nyerte 133,3 km/ó-s új országos rekorddal. A második helyezett Szilágyi
Béla volt 114 km/ó-val, a harmadik helyen pedig Polacsik Antal végzett 107 km/ó-val. A
2,5 ccm-es versenyben Azor László lett a bajnok 193,5 km/ó-val. Mind a második, mind a
harmadik helyet Iharosi Imre szerezte meg 180, illetve 168 km/ó-val. Az 5 ccm-es
kategóriában a helyezések sorrendje: Buruts László (195 km/ó), Ruzsa József (183
km/ó), és Iharosi Imre (181 km/ó) volt. A 10 ccm-es kategória bajnoka 194,5 km/ó-s
új nemzeti rekorddal ifj. Gutsohn Péter volt, ugyancsak az övé volt a második hely is
193 km/ó-val.
Autómodellezőink a lengyel testvérszervezet meghívására részt vettek Poznanban
az augusztus 15 -16-án megrendezett autómodell-versenyen, amelyen rajtunk kívül a
csehszlovák csapat is indult. A verseny öt kategóriájából négyet megnyertünk,
méghozzá fölényesen. Az 1,5 ccm-es kategóriában Kostyák Jenő győzött 128
km/ó-val, a 2,5 ccm-es versenyt Ba Pál nyerte 150 km/ó-val, az 5 ccm-es
kocsiosztályban nagy küzdelem után a lengyel Rudolf Rockstein győzött 180 km/ó-val,
Ruzsa József itt 176 km/ó-val második lett. A 19 ccm-esek versenyét Gutsohn Péter
nyerte 180 km/ó-val.
Szombathelyen a csónakázótavon nagyszerű hajómodellező versenypálya épült,
amelynek ünnepélyes avatóján Szabó Károly a légcsavaros sebességi kategóriában
146,3 km/ó-s új országos rekordot ért el.
A szabadon repülő modellek országos bajnokságát a tervezett időpontban uralkodó
kedvezőtlen időjárás miatt későbbre halasztották és három részre osztották.
Így a mechanikus motoros modellek versenye október 25-én volt a dunaújvárosi
repülőtéren. Ezen 45 modell indult, azonban a nagyon erős szél miatt csak kevesen
tudtak jó eredményt elérni. A bajnoki címet Csizmarik Ferenc szerezte meg 900 mp-el, a
887 mp-cet elért Hársfalvi István és a 886 mp-cet repített Simon Gyula előtt.
Csapatversenyben Budapest, Pest megye és Komárom megye volt a sorrend.
Az A/2-es modellek bajnokságára november 1-én került sor a Dunakeszi
repülőtéren, a motorosnál lényegesen több versenyző részvételével. A
bajnokságot a győri Takács Ferenc szerezte meg Kesselyák Mihály és Sipos Miklós
előtt, az eredmények sorrendje 848, 839 illetve 836 mp. A csapatversenyt Győr-Sopron
megye nyerte a BHG és a MÁV csapata előtt.
A gumimotoros modellek országos bajnokságát november 8-án rendezték a szolnoki
repülőtéren. A Szolnoki Repülőklub a nagy hideg ellensúlyozására forró teával
látta el a versenyzőket és a sportbírókat. A versenystartok lebonyolítása után
két azonos első-második, valamint harmadik-negyedik időeredmény született. Így a
helyezések sorrendjét az elért 180 mp-ek száma döntötte el: az első helyet Király
Mihály szerezte meg 839 mp-cel (4 totál), a második helyen Egri Antal végzett 839
mp-vel (2 totál), a harmadikon pedig Kiss Károly 823 mp-cel. Csapatversenyben Budapest
I., Szabolcs megye, Szolnok megye volt a sorrend.
A rádióirányítású modellek országos bajnokságát a győri repülőtéren
tartották meg, ahol a 100 m széles beton kifutópályán a modellek minden szélirány
esetén jól tudtak startolni.
A motoros modellek mezőnyében ebben az évben láttunk először műrepülésre is
alkalmas többcsatornás modelleket. A vezetési gyakorlat hiánya miatt azonban ezekkel a
modellekkel még nem értek el olyan helyezéseket, amilyenek a technikai
felkészültségükkel arányban lettek volna.
A vitorlázó kategóriában 12-en, a motorosban pedig 3-an indultak. A motoros
kategória bajnoka Varga Ferenc lett 300 ponttal Kovács Jenő és Kuttich József előtt.
A vitorlázó modellek versenyét is Varga Ferenc nyerte 322 ponttal, második helyen
Nagy Miklós végzett (306 pont), a harmadik helyet Kádár Mihály szerezte meg (287
pont).
|