cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (15. rész)

1964

Az év első versenye a Dunakeszin megrendezett A/2-es Téli Kupa verseny volt. Az első három helyet Kesselyák Mihály, Fischer Károly és Jász József szerezték meg

Május 17-én volt Debrecenben a zárttéri modellek országos bajnoksága. A versenyen tapasztalatszerzés céljából csehszlovák versenyzők is részt vettek. Ez évben is Rőser Ottó szerezte meg a bajnoki címet 21 p 58 mp-cel. A második és harmadik helyet debreceni versenyzők mondhatták magukénak, Szalay András (21 p 37 mp) és Öcsödy Zoltán (21 p 06 mp). A versenyen öten értek el 20 p-en felüli időt. A csapatversenyben Debrecen, Ganz-MÁVAG, Dózsa sorrend alakult ki.

A műrepülő modellek országos bajnoksága június 7-én volt Budaörsön, szokatlanul népes, 34 fős mezőnnyel. A versenyt Masznyik Gábor nyerte 2059 ponttal Palguta József és Magasházi László előtt. Csapatversenyben a Ganz-MÁVAG csapata győzött.

Ugyanezen a napon zajlott le a sebességi modellek versenye is. Ezt Krizsma Gyula nyerte meg 218 km/ó-s sebességgel. A második helyet Tóth Imre szerezte meg 215 km/ó-val, míg a harmadik helyen Sebestyén Miklós végzett 201 km/ó-val. Az 5 ccm-esek versenyét Somogyi Miklós nyerte 201 km/ó-val. Csapatversenyben Budapest I., Győr-Sopron megye, Somogy megye volt a sorrend.

A túramodellek országos bajnokságát június 21-én bonyolították le a budaörsi pályán. Itt is nagyon sokan indultak, 45 páros küzdött egymással. Az első helyet a Frigyes -Fischer páros szerezte meg (4 p 46 mp), második a Tóth Gy.-Gombócz páros (5 p 02 mp). Meg kell említeni, hogy a nap legjobb idejét ők érték el 4 p 28 mp-cel, de a fináléban a második helyre szorultak. A harmadik helyen a Katona-Purgai páros végzett 5 p 10 mp-cel. A csapatversenyben Budapest I. és II. csapata után a Szolnok megyeiek következtek. Ezen a versenynapon zajlott le a 10 ccm-es és a hőlégsugaras sebességi modellek országos bajnoksága is. Az előbbit Czetti Béla nyerte 198 km/ó-val, míg a “lökős" kategóriában Mohai István győzött 214 km/ó-val.

Az év legnagyobb modellező eseménye a hazánkban megrendezett körrepülő világbajnokság volt. Július 29-én volt a verseny ünnepélyes megnyitója.

A fellobogózott központi épület előtt 20 ország versenyzői sorakoztak fel. Rónai Rudolf közlekedés- és postaügyi miniszterhelyettes, Réti Antal elnökhelyettes és a FAI képviselője, Henry J. Nichols nyitották meg a versenyt. A versenyzők és a résztvevő országok zászlóinak a felvonulása után 1000 galamb röpült fel a magasba.

A sebességi modellek versenyét nagy érdeklődés előzte meg, mert a modellező sajtó beszámolói szerint ebben a kategóriában nagy fejlődés ment végbe. A kötött üzemanyaggal is jobb eredményeket értek el egyesek, mint korábban a speciális üzemanyagokkal. A kétszálas vezetést majdnem teljesen felváltotta a monoline rendszer.

A 49 sebességi modellező versenyében igen nagy küzdelem alakult ki az amerikai, magyar és csehszlovák versenyzők között. Feltűnő volt az esélyesnek tartott olaszok visszaesése. A világbajnoki címet végül is az előző világbajnokság győztese, Bill Wisniewski, az USA versenyzője szerezte meg 227 km/ó-val. Szorosan a nyomában végzett a második helyen Krizsma Gyula 225 km/ó-val, őt a harmadik helyen az amerikai Glenn Lee követte, aki 223 km/órát ért el.

Tóth Imre 220 km/ó-val a 6. helyre került, Sebestyén Miklós pedig 219 km/ó-val a 7. helyen végzett. A mezőny erősségét jól bizonyítja, hogy még a 25. eredmény is 200 km/ó felett volt. A csapatversenyben végül is az USA csapata szerezte meg az aranyérmet, a magyar csapatnak az ezüstérem jutott a bronzérmes Szovjetunió előtt.

A műrepülő kategóriában 44-en álltak rajthoz, közöttük egy volt világbajnok, a csehszlovákiai Gábris József is. A versenyt a szovjet J. Szirotkin nyerte 2101,6 ponttal a finnek kitűnő versenyzője, J. Kari előtt, aki 2071 pontot szerzett. Harmadik az USA versenyzője, R. Gialdini lett 2027,9 ponttal. Dr. Egerváry Gézának a negyedik hely jutott 2019 ponttal. Csapatunkból Masznyik Gábor a 8., Vellai Tibor a 14. helyen végzett, és ez elegendő volt ahhoz, hogy csapatversenyben megnyerjük a harmadik díjat. Világbajnok az USA csapata lett, az ezüstérmes szovjet csapat előtt. A Team Racing modellek versenyében a világbajnoki címet az angol Place-Haworth páros szerezte meg a fináléban elért 4 p 51 mp-ces idejével, a csehszlovák Trnka-Drazek kettős (4 p 58,4 mp) és az olasz Fontana-Amodio páros (5 p 06,8 mp) előtt.

A verseny legjobb eredményét a Trnka-Drazek pár érte el az elődöntőkben 4 p 23,7 mp-cel. Csapatunk az 54 induló páros között eléggé lemaradt. A Purgai-Katona páros a 14., a Mohai-Tóth páros a 16. és a Fischer-Frigyes kettős a 25. helyet szerezte meg, így csapatversenyben csak az 5. helyre kerültünk. A csapat-világbajnokságot a Szovjetunió nyerte Anglia és Finnország előtt.

Az 1964. évi országos hajómodellező-bajnokságok a Hajómodellező Hét keretében zajlottak le. Az egyes kategóriák országos bajnokai a következők voltak Fl kategória: Ábrahám József (Kapuvár); F3-E kategória: Nagy Imre (Budapest); E kategória: Molnár László (Budapest); A-1 kategória: Szabó József (MAHART), 107 km/ó; A-2 kategória Takács Béla (MÁV), 113 km/ó; A-3 kategória: Horváth István (Szombathely), 125 km/ó; B-1 kategória: Takács Béla, 134 km/ó; vitorlás hajó L kategória: Takács József (Palota Sport); M kategória: Asztalos László (BHG).

A szabadon repülő mechanikus motoros modellek Európa-bajnoksága augusztus 8. és 10. között volt a jugoszláviai Bledben. A Frigyes Ernő, Meczner András, Simon Gyula összeállítású magyar csapat 10 ország közül megszerezte az Európa-bajnoki csapatgyőzelmet Csehszlovákia és Jugoszlávia előtt. Egyéniben Frigyes Ernő lett az Európa-bajnok 894 mp-cel, Meczner András 893 mp-cel megszerezte az ezüstérmet, bronzérmes a cseh Kohout lett 874 mp-cel. Simon Gyula 833 mp-cel a 7. helyen végzett.

A SVAZARM meghívására Czifra Lajos vezetésével négytagú magyar hajómodellező csapat vett részt a 1V. csehszlovák hajómodellező verseny keretében rendezett nemzetközi versenyen. A 9 versenykategóriából versenyzőink ötben megszerezték az első helyet. A B-1 kategóriát Horváth Kálmán nyerte 140 km/ó-val, az A-3 kategória győztese Szabó József volt 116 km/ó-val, az F 1- V kategóriában Nagy Imre győzött 53 mp-cel a 3,5 ccm-esek között. Az F1-V 10 ccm-es rádióirányítású versenyt Ábrahám József nyerte 34 mp-cel és az F3-V navigációs kategóriában Nagy Imre szerezte meg az első helyet 143 ponttal.

Végeredményben a hét versenykategóriában induló 4 versenyzőnk összesen 5 első, 2 második és 1 harmadik helyezést ért el.

Az országos autómodell-bajnokságon a kiírás szerint csak egy bizonyos sebességszint teljesítése esetén lehetett indulni, így a legjobb formában levő versenyzők jelentek meg a rajtnál. Az 1,5 cm-es kategóriát Hadnagy János, a MOM versenyzője nyerte 133,3 km/ó-s új országos rekorddal. A második helyezett Szilágyi Béla volt 114 km/ó-val, a harmadik helyen pedig Polacsik Antal végzett 107 km/ó-val. A 2,5 ccm-es versenyben Azor László lett a bajnok 193,5 km/ó-val. Mind a második, mind a harmadik helyet Iharosi Imre szerezte meg 180, illetve 168 km/ó-val. Az 5 ccm-es kategóriában a helyezések sorrendje: Buruts László (195 km/ó), Ruzsa József (183 km/ó), és Iharosi Imre (181 km/ó) volt. A 10 ccm-es kategória bajnoka 194,5 km/ó-s új nemzeti rekorddal ifj. Gutsohn Péter volt, ugyancsak az övé volt a második hely is 193 km/ó-val.

Autómodellezőink a lengyel testvérszervezet meghívására részt vettek Poznanban az augusztus 15 -16-án megrendezett autómodell-versenyen, amelyen rajtunk kívül a csehszlovák csapat is indult. A verseny öt kategóriájából négyet megnyertünk, méghozzá fölényesen. Az 1,5 ccm-es kategóriában Kostyák Jenő győzött 128 km/ó-val, a 2,5 ccm-es versenyt Ba Pál nyerte 150 km/ó-val, az 5 ccm-es kocsiosztályban nagy küzdelem után a lengyel Rudolf Rockstein győzött 180 km/ó-val, Ruzsa József itt 176 km/ó-val második lett. A 19 ccm-esek versenyét Gutsohn Péter nyerte 180 km/ó-val.

Szombathelyen a csónakázótavon nagyszerű hajómodellező versenypálya épült, amelynek ünnepélyes avatóján Szabó Károly a légcsavaros sebességi kategóriában 146,3 km/ó-s új országos rekordot ért el.

A szabadon repülő modellek országos bajnokságát a tervezett időpontban uralkodó kedvezőtlen időjárás miatt későbbre halasztották és három részre osztották. Így a mechanikus motoros modellek versenye október 25-én volt a dunaújvárosi repülőtéren. Ezen 45 modell indult, azonban a nagyon erős szél miatt csak kevesen tudtak jó eredményt elérni. A bajnoki címet Csizmarik Ferenc szerezte meg 900 mp-el, a 887 mp-cet elért Hársfalvi István és a 886 mp-cet repített Simon Gyula előtt. Csapatversenyben Budapest, Pest megye és Komárom megye volt a sorrend.

Az A/2-es modellek bajnokságára november 1-én került sor a Dunakeszi repülőtéren, a motorosnál lényegesen több versenyző részvételével. A bajnokságot a győri Takács Ferenc szerezte meg Kesselyák Mihály és Sipos Miklós előtt, az eredmények sorrendje 848, 839 illetve 836 mp. A csapatversenyt Győr-Sopron megye nyerte a BHG és a MÁV csapata előtt.

A gumimotoros modellek országos bajnokságát november 8-án rendezték a szolnoki repülőtéren. A Szolnoki Repülőklub a nagy hideg ellensúlyozására forró teával látta el a versenyzőket és a sportbírókat. A versenystartok lebonyolítása után két azonos első-második, valamint harmadik-negyedik időeredmény született. Így a helyezések sorrendjét az elért 180 mp-ek száma döntötte el: az első helyet Király Mihály szerezte meg 839 mp-cel (4 totál), a második helyen Egri Antal végzett 839 mp-vel (2 totál), a harmadikon pedig Kiss Károly 823 mp-cel. Csapatversenyben Budapest I., Szabolcs megye, Szolnok megye volt a sorrend.

A rádióirányítású modellek országos bajnokságát a győri repülőtéren tartották meg, ahol a 100 m széles beton kifutópályán a modellek minden szélirány esetén jól tudtak startolni.

A motoros modellek mezőnyében ebben az évben láttunk először műrepülésre is alkalmas többcsatornás modelleket. A vezetési gyakorlat hiánya miatt azonban ezekkel a modellekkel még nem értek el olyan helyezéseket, amilyenek a technikai felkészültségükkel arányban lettek volna.

A vitorlázó kategóriában 12-en, a motorosban pedig 3-an indultak. A motoros kategória bajnoka Varga Ferenc lett 300 ponttal Kovács Jenő és Kuttich József előtt.

A vitorlázó modellek versenyét is Varga Ferenc nyerte 322 ponttal, második helyen Nagy Miklós végzett (306 pont), a harmadik helyet Kádár Mihály szerezte meg (287 pont).

1x1.gif (42 bytes)