cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

3. rész: 1971- 1983.
Összeállította: (1984-ben) † Prohászka György
Megjelent a „75 éves a Magyar modellezés” című könyvben.
(A könyv nem került kereskedelmi forgalomba.)
Az ábrákat Sütő István rajzolta.

Események évről évre (34. rész)

1983

Elérkeztünk a magyar modellezés születése 75. évfordulójának előestéjéhez. Az egész esztendőben komoly erőkkel folyt a felkészülés a jubileumi ünnepségekre. Több megyénkben és a fővárosban olyan élethű, repülőképes maketteket (modelleket) építettek, melyeket még hazai földön nem láttunk. A főpróba máris sikerrel kecsegtet. Legjobbjaink eközben az autó- és hajómodellező világbajnokságra, míg sebességi körrepülőink az Európa-bajnokságra készültek. A tét nagy volt. Az előző esztendőben autósaink Pécsett, a sebességisek pedig Svédországban "taroltak". Az ellenfelek ennek megfelelően készültek a revansra.

Időrendi sorrendben először motoros hajómodellező válogatottunk utazott el Sztara Zagorába (Bulgária) 13 fős csapatlétszámmal. Nem vagyunk babonásak, mert a festői környezetben, jól megrendezett világbajnokságon (a megnyitó ünnepségen 30 ezer néző tapsolt a felvonuló csapatoknak) a felnőttek F3-V kategóriájában Ábrahám Gábor jóvoltából (143,48 p) és az önjáróhajók EH kategóriájában Rőder Sándorné bravúros szereplése nyomán két bronzéremmel lettünk gazdagabbak. Rőder Sándorné érmének tekintélyét külön is növeli, hogy felnőtt kategóriában ő az első érmes hölgy versenyzője az oly sok sikert megért magyar modellezősportnak.

Ugyanitt a kapuvári ifik megint kitettek magukért. Bertók István F3-E-ben 142,92 ponttal az ezüst, míg Schneider Károly az F3-V kategóriában 137,24 ponttal a bronzéremért állhatott az ünnepélyes eredményhirdetésen a dobogóra.

Körrepülő sebességi csapatunk Utrechtbe utazott az Európa-bajnokságra. A három gyulai "vitéz" lelkiismeretesen készült, amit a végeredmény is bizonyít: 1. Mult József, 282,1 km/ó, a világ eddigi legjobb eredménye (!), 2. Szegedi Sándor, 276,9 km/ó, 5. Molnár József, 267,6 km/ó. Csapatban a Mult-Szegedi- Molnár trió 826,6 km/ó-val fölényes biztonsággal lett kontinens bajnok. Teljesítményükkel méltó választ adtak mindazoknak, akik az előző évi példátlan bravúrjukat a véletlen szerencse számlájára szerették volna írni! Bizonyították, hogy a becsületes és szakszerű munka előbb-utóbb tartósan beérik és hosszú távon gyümölcsözik!

Sebességi autómodellezőink Olaszországba (Gallarate) utaztak 11. világ- és XXXII. Európa-bajnokságukra. Tán fölösleges is mondani, mindenki arra volt kíváncsi, hogy az 1,5 ccm-es kategóriában Szepes Attila képes-e megközelíteni az előző évben Pécsett felállított, fantasztikusnak tűnő 231,72 km/ó-s világcsúcsát. Erről beszéljenek az eredmények: az 1,5 ccm-es kategóriában világ- és Európa-bajnok Szepes Attila 233,372 km/ó-s szédületes új világrekorddal! A kategória magyar hegemóniájának bizonysága: ezüstérmes Szüts László, 231,958 km/ó-val !

Az 5 ccm-esek csatájában ifj. Ruzsa József állhatott a dobogó második fokán 261,856 km/ó-s teljesítménnyel. Öt fős csapatunk minimális különbséggel szorult a nemzetek nagydíjának versenyében a második helyre.

Büszkén írhatjuk ide, hogy a magyar modellezősport legjobbjai az 1984. évet megelőző esztendőben, egyéni és csapateredmények alapján a két világbajnokságon 1 arany-, 3 ezüst-, 2 bronzéremmel, míg a két Európa-bajnokságon 3 arany-, és 2 bronzéremmel szaporították az eddig is oly tiszteletreméltó éremkollekciót. Azt már csak a megnyugtató jövő szempontjából írjuk ide, soha rosszabb befejezést: a vb-re utazó három ifjúsági versenyzőnk 1 ezüst-, 1 bronzéremmel és két V1. helyezéssel tért haza!

Ezek az eredmények, valamint az általános iskolák V. osztályaiban tanított Technika tárgyon belüli évi 20 óra modellezőoktatás, tanítás a garancia arra, hogy a magyar modellezés elkövetkező 75 esztendeje is hasonlóan gazdag és sikeres lesz eredményekben, mint az eddig tárgyalt nagyon szép és dicsőséges háromnegyed évszázad!

1x1.gif (42 bytes)