|
Elérkeztünk a magyar modellezés születése 75. évfordulójának előestéjéhez.
Az egész esztendőben komoly erőkkel folyt a felkészülés a jubileumi
ünnepségekre. Több megyénkben és a fővárosban olyan élethű, repülőképes
maketteket (modelleket) építettek, melyeket még hazai földön nem
láttunk. A főpróba máris sikerrel kecsegtet. Legjobbjaink eközben
az autó- és hajómodellező világbajnokságra, míg sebességi körrepülőink
az Európa-bajnokságra készültek. A tét nagy volt. Az előző esztendőben
autósaink Pécsett, a sebességisek pedig Svédországban "taroltak".
Az ellenfelek ennek megfelelően készültek a revansra.
Időrendi sorrendben először motoros hajómodellező válogatottunk
utazott el Sztara Zagorába (Bulgária) 13 fős csapatlétszámmal. Nem
vagyunk babonásak, mert a festői környezetben, jól megrendezett
világbajnokságon (a megnyitó ünnepségen 30 ezer néző tapsolt a felvonuló
csapatoknak) a felnőttek F3-V kategóriájában Ábrahám Gábor jóvoltából
(143,48 p) és az önjáróhajók EH kategóriájában Rőder Sándorné bravúros
szereplése nyomán két bronzéremmel lettünk gazdagabbak. Rőder Sándorné
érmének tekintélyét külön is növeli, hogy felnőtt kategóriában ő
az első érmes hölgy versenyzője az oly sok sikert megért magyar
modellezősportnak.
Ugyanitt a kapuvári ifik megint kitettek magukért. Bertók István
F3-E-ben 142,92 ponttal az ezüst, míg Schneider Károly az F3-V kategóriában
137,24 ponttal a bronzéremért állhatott az ünnepélyes eredményhirdetésen
a dobogóra.
Körrepülő sebességi csapatunk Utrechtbe utazott az Európa-bajnokságra.
A három gyulai "vitéz" lelkiismeretesen készült, amit
a végeredmény is bizonyít: 1. Mult József, 282,1 km/ó, a világ
eddigi legjobb eredménye (!), 2. Szegedi Sándor, 276,9 km/ó, 5.
Molnár József, 267,6 km/ó. Csapatban a Mult-Szegedi- Molnár trió
826,6 km/ó-val fölényes biztonsággal lett kontinens bajnok. Teljesítményükkel
méltó választ adtak mindazoknak, akik az előző évi példátlan bravúrjukat
a véletlen szerencse számlájára szerették volna írni! Bizonyították,
hogy a becsületes és szakszerű munka előbb-utóbb tartósan beérik
és hosszú távon gyümölcsözik!
Sebességi autómodellezőink Olaszországba (Gallarate) utaztak 11.
világ- és XXXII. Európa-bajnokságukra. Tán fölösleges is mondani,
mindenki arra volt kíváncsi, hogy az 1,5 ccm-es kategóriában Szepes
Attila képes-e megközelíteni az előző évben Pécsett felállított,
fantasztikusnak tűnő 231,72 km/ó-s világcsúcsát. Erről beszéljenek
az eredmények: az 1,5 ccm-es kategóriában világ- és Európa-bajnok
Szepes Attila 233,372 km/ó-s szédületes új világrekorddal! A kategória
magyar hegemóniájának bizonysága: ezüstérmes Szüts László, 231,958
km/ó-val !
Az 5 ccm-esek csatájában ifj. Ruzsa József állhatott a dobogó
második fokán 261,856 km/ó-s teljesítménnyel. Öt fős csapatunk minimális
különbséggel szorult a nemzetek nagydíjának versenyében a második
helyre.
Büszkén írhatjuk ide, hogy a magyar modellezősport legjobbjai
az 1984. évet megelőző esztendőben, egyéni és csapateredmények alapján
a két világbajnokságon 1 arany-, 3 ezüst-, 2 bronzéremmel, míg a
két Európa-bajnokságon 3 arany-, és 2 bronzéremmel szaporították
az eddig is oly tiszteletreméltó éremkollekciót. Azt már csak a
megnyugtató jövő szempontjából írjuk ide, soha rosszabb befejezést:
a vb-re utazó három ifjúsági versenyzőnk 1 ezüst-, 1 bronzéremmel
és két V1. helyezéssel tért haza!
Ezek az eredmények, valamint az általános iskolák V. osztályaiban
tanított Technika tárgyon belüli évi 20 óra modellezőoktatás, tanítás
a garancia arra, hogy a magyar modellezés elkövetkező 75 esztendeje
is hasonlóan gazdag és sikeres lesz eredményekben, mint az eddig
tárgyalt nagyon szép és dicsőséges háromnegyed évszázad!
|