cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (9. rész)

1958

Az 1958-as év jelentette sportágunk eddigi fejlődésének a csúcspontját. Modellezőink összesen 61 versenyen vettek részt, közte két világbajnokságon, a népi demokratikus országok nemzetközi versenyén, valamint több kisebb külföldi versenyen.

Az igazságos szellemben rendezett válogatóversenyeken már minden 1. osztályú szinttel rendelkező modellező indulhatott (gumis: 551 mp, mechanikus: 600 mp), és buzdítólag hatott a versenyzőkre az a bejelentés is, hogy a válogatók első négy helyezettje teljes biztonsággal részt vesz a világbajnokságon. Ennek megfelelően modellezőink már a tél folyamán megkezdték a felkészülést és a repítéseket.

A nemzetközi rekordlista 30 rekordja közül Magyarország ekkor 11-et tartott, köztük egy abszolút világrekordot és a világranglistán változatlanul tartotta első helyét, megelőzve a Szovjetuniót.

Márciusban a MOKI tervei alapján Egri Antal készítette el az első olyan rádióirányítású vitorlázómodellt, amellyel több nemzeti rekordot sikerült felállítania, ezek közül a legjobb eredmények 5 p időtartam és 801 m távolság voltak. 1958 elején a fiatal hajómodellezési szakág már eredményesen dolgozott. Háromszáz volt azoknak a modellezőknek a száma, akik szövetségünk keretei között szakemberek vezetésével építették hajóikat. Folyt a felkészülés a hazai versenyekre és az Európa-bajnokságra.

Megkezdődött hazánkban az autómodellezés szervezett művelése és megkezdődtek a versenyek is.

A MOKI elkészítette a MOKI M-1 jelű 5 ccm-es műrepülő motor 25 darabos sorozatát.

Április 27-én tartották a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem aulájában az országos zárttéri modellversenyt. A terem kedvezőtlen légáramlási viszonyai ellenére kiváló eredmények születtek. A győzelmet Benedek György szerezte meg 15 p-es, második Várszegi Géza 14 p 25 mp-es, harmadik Frigyes Ernő 13 p 15 mp-es eredménnyel.

A versenyen 20 versenyző ért el 7 p feletti időt a 36 értékelhető eredmény közül. Csapatversenyben a MÁVAG csapata győzött a Dózsa és a Pécs KPM előtt.

A Nemzetközi Repülő Szövetséggel, a FAI-val a kapcsolatunk lényegesen javult. Ennek bizonyítéka az, hogy a modellező albizottság, vagyis a CIAM június 8-15 között Budapesten tartotta ülését, amelyen H. R. Gillman, a FAI főigazgatója elnökölt. Hazánkat Beck Rezső, Olaszországot Guglielmo Barthel, Csehszlovákiát Zdenek Husicka képviselte. Magyar részről még Benedek György és Somogyi Ferenc vett részt szakértőként a megbeszéléseken.

A napirenden a modellező sportkódex változtatásaira, közte a zárttéri modellezésre vonatkozó javaslatok szerepeltek. A FAI megbízottak részére modellezőink zárttéri, valamint U-controll bemutatót tartottak. Utána megtekintették a Modellkísérleti Intézetet és elismeréssel nyilatkoztak a magyar modellezők munkájáról.

Június 23-29. között volt a népi demokratikus országok VI. nemzetközi repülőmodell-versenye a Dunakeszi repülőtéren, amelyet ezúttal a három szabadon repülő kategóriában tartottak meg.

A versenyen Lengyelország, Csehszlovákia, a Kínai Népköztársaság, a Koreai NDK, Magyarország, a Német Demokratikus Köztársaság és a Szovjetunió vettek részt. A Koreai NDK első alkalommal jelent meg a találkozón, amelyen a csapatkapitányok által vezetett háromfős csapatok versenyeztek. Magyarország versenyen kívül még egy B csapatot és a világbajnoki válogatott keret tagjait is szerepeltette.

A B csapatot vidéki versenyzőkből állították össze. Akkori szokás szerint - hogy a termikeket elkerüljék - a startok hajnali 4 órakor kezdődtek. Nagy feltűnést keltett a kínai modellek fejlettsége és szép kidolgozása, minden vonalon egyenrangú ellenfelei voltak az európai modelleknek. Az A/2 versenyben az utolsó startig a kínai Si-Min-Sen vezetett, de utolsó indítása gyengébben sikerült, így 833 mp-cel csak harmadik lett. A győzelmet a szovjet Szokolov szerezte meg 867 mp-cel, második helyen a lengyel Sulisz végzett 858 mp-cel. A magyar csapat versenyzője, Rőser Ottó 759 mp-cel csak a negyedik helyet tudta elérni.

A gumimotoros verseny nagyszerű eredményekkel zárult. 7 induló közül 4 érte el a maximális 900 mp-et, és a hatodik startnál Krizsma Gyula 3 p 37 mp-cel szerezte meg a győzelmet. Őt a lengyel Stanislav Zurad követte (3 p 27 mp), majd a cseh Cizek következett (3 p 20 mp) és végül a szovjet Ivanikov (3 p 19 mp). Ez volt egyébként az első eset, hogy hazánkban sor került a 6. indításra.

A mechanikus motoros kategóriában a csehszlovák Jaromir Bili 900 mp-es maximummal győzött, második helyre a kínai Liu-Min-Tao került 887 mp-cel, míg a magyar Meczner András 886 mp-cel a harmadik helyen végzett.

A csapatversenyt az összeadott másodpercek alapján Lengyelország nyerte 2597 ponttal, második Csehszlovákia 2591, harmadik a Kínai Népköztársaság 2573, negyedik Magyarország 2561, ötödik a Szovjetunió 2545 ponttal.

Az eredmények közötti minimális különbségek mutatják, hogy milyen szoros volt a verseny.

A népi demokratikus országok versenyének a színhelyén rendezték június 22-én a műrepülő modellek országos bajnokságát. A verseny egyben első fordulója volt a brüsszeli világbajnokság válogatójának. A verseny egyszerre két pályán folyt. A 14 induló között végül a következő sorrend alakult ki: 1. dr. Egerváry Géza, 934 pont; 2. Ördögh László, 914 pont; 3. Bene Péter, 736 pont.

A szegedi modellezők Borus János irányításával igen eredményes munkát végeztek a rádióirányítású modellek fejlesztése terén, és motoros, valamint vitorlázógépeikkel több nemzetközi rekordot állítottak fel. A magyar modellezés eddigi legnagyobb erőpróbája a szabadon repülő modellek angliai világbajnoksága volt, amelyet augusztus 2-4 között rendeztek meg Cranfield repülőterén.

Hazánk első ízben indult motoros modellekkel ezekben a legrégebbi és legnépesebb versenyszámokban. Az angliai éghajlati viszonyok számunkra ismeretlenek és teljesen szokatlanok voltak. A versenyeken erős szél uralkodott, amely a gumimotoros versenyszám alatt viharossá fokozódott (10-15 m/mp). Ilyen erős szélben itthon még sohasem repítettünk.

Az első szám a mechanikus modellek versenye volt. Modelljeink első startjai nem a legjobban sikerültek, de versenyzőink fokozatosan küzdötték előre magukat, és az 5. startig a hatodik helyről az elsőre kerültek. Ezt az utolsó indításnál sikerült megtartani, és a 24 részt vevő nemzet közül - modellezésünk történetében először - megnyertük a csapat-világbajnokságot.

A győztes magyar csapat tagjai Frigyes Ernő, Meczner András és Ördögh László voltak. Ható: Határtalan nagy volt a magyar csapat öröme, amikor megtudták a startok végén, hogy az egyéni világbajnok is magyar versenyző lett, Frigyes Ernő, akinek gépe 890 mp összidőt ért el, második a cseh V. Hajek lett 884 mp-es, harmadik pedig az ausztrál R. S. B. Baker 864 mp-es idővel. Csapatunkból Ördögh László az ötödik, Meczner András a tizennegyedik lett. A csapatversenyben utánunk Csehszlovákia és Anglia következett.

Másnap a Wakefield gumimotoros modellek versenyén viharos szélben, némi balszerencsével küszködve, nagyon erős küzdelem után az Azor, Benedek, Frigyes, Krizsma összeállítású csapatunk megszerezte a második csapat-világbajnokságot, Olaszország és Anglia megelőzésével. Egyéniben itt az ausztrál Baker lett a világbajnok -860 mp-cel, de a 3. start után még Benedek és Krizsma, a 4. start után Benedek állt az élen. Az ezüstérmet a lengyel S. Zurad, a bronzérmet pedig Johansson (Svédország) szerezte meg .824, illetve 819 mp-cel. A mieink közül végül is Benedek 813 mp-cel az ötödik, Azor 763 mp-cel a kilencedik, Krizsma 728 mp-cel a tizenhatodik lett. Csapatunk óriási sikere - a három világbajnoki cím - nagy hatással volt a külföldiekre, és később a nyugati lapok hasábjaikon a legnagyobb elismerés hangján beszéltek a magyar csapat kiváló műszaki felkészültségéről, nagyszerű szelleméről, küzdőképességéről, egymást segítéséről.

A világbajnokságon bebizonyosodott, hogy a győzelemhez a jó modelleken kívül nemcsak szerencse, de jó kollektív szellem és csapatmunka is kell. Ezen a téren csapatunk kiemelkedett a többi ország csapata közül.

A szovjet össz-szövetségi versenyeken ismét részt vettek a magyar modellezők és a 2,5 ccm-es kategóriában Beck Rezső 197 km/ó és Vitkovits Miklós 191 km/ó sebességet ért el.

A rádióirányítású vitorlázómodellek kategóriájában Nagy Miklós a harmadik helyet szerezte meg, Egri Antal pedig a nyolcadik helyen végzett.

Hajómodellezésünk is nagyot lépett előre. Ez évben először vettek részt versenyzőink nemzetközi hajómodell-versenyen, amelyet a lengyelországi Katowicében rendeztek augusztus 10. és 16. között. Hazánkat 7 fős csapat képviselte, és noha főleg tapasztalatszerzés volt a fiúk célja, a versenyen mégis igen szép eredményeket értek el. Asztalos László az 5 ccm-es sebességi kategóriában 61,8 km/ó-val második lett a szovjet Habarov mögött (87,4 km/ó). U-a' ancsak második lett Elekfy Ákos is rádióval irányított modellek kategóriájában 38 ponttal, a német Fribe mögött. Pálinkás Lajos gyönyörűen megépített "Santa Maria" modelljét a versenybizottság diplomával tüntette ki. Csapatversenyben a Szovjetunió, az NDK, Bulgária és Lengyelország mögött az ötödik helyen végeztünk.

Augusztus 20-án volt a rádióirányítású modellek első országos bajnoksága a budaörsi repülőtéren. A versenyzők 4 vitorlázó és 5 mechanikus motoros modellel vettek részt a találkozón. A modellekbe 7 darab MOKI R-1 egycsatornás adó-vevő, 2 szovjet gyártmányú RUM-1 és egy saját készítésű rádió volt beépítve.

A vitorlázó kategóriában Fischer Károly győzött, a mechanikus motoros számban pedig Rádóczi Nándor szerezte meg a bajnoki címet. Ezen a versenyen a pontozásnál a levegőben eltöltött idő, valamint a leszállási pontnak az adótól való távolsága számított az eredménybe.

Augusztus 23-24-én ünnepélyes keretek között tartották meg a csepeli Béke Kupa sebességi versenyt, melyen a csehszlovákiai Brnóból is vettek részt modellezők. Ugyanebben az időpontban a MAV Repülőklub is rendezett meghívásos versenyt a három szabadon repülő kategóriában, amelyen ugyancsak részt vettek a Csehszlovákiából jött versenyzők. A 2,5 ccm-es sebességi versenyben a vendégek nagy meglepetésére Tóth Imre könnyedén győzött 207 km/órás kitűnő teljesítménnyel, második Pastyrik (Brno) lett 199 km/ó-val. Az 5 ccm-es számban a világcsúcstartó Studeny (Brno) 232 km/ó-val győzött, a második helyet Vitkovits Miklós szerezte meg 217 km/ó-val. A műrepülők versenyét Ördögh László nyerte dr. Egerváry Géza előtt. A csapatversenyben a Dózsa csapata másodszor nyerte el a Béke vándorserleget 119,8 ponttal, a második helyre a Brno csapata került 115,1 ponttal.

A szabadon repülők hármas angliai világbajnoki győzelme után a körrepülő csapat bizakodva és jókedvvel indult útnak Brüsszelbe, ahol szeptember 7-8-án rendezték meg a világkiállítás keretében az U-controll modellek világbajnokságát a 2,5 ccm-es sebességi, a műrepülő és a Team Racing kategóriában. A külföldiek nagy meglepetésére a magyar modellezők ismét hatalmas sikert értek el, méghozzá saját gyártmányú motorokkal.

A sebességi versenyben a MOKI által gyártott MOKI S-1 típusú speciális motorokkal Tóth Imre 216 km/ó és Beck Rezső 214 km/ó sebeségekkel megszerezték az első két helyet, és Krizsma Gyula 197 km/órás, 11. helyezésével együtt sikerült megnyerni a csapat-világbajnokságot is. Csapatunk negyedik tagja, Azor László is derekasan küzdött Tigre motorjával, és a tizennyolcadik helyen végzett 38 fős mezőnyben. A 3-5. helyet a csehszlovák a 6. és 7. helyet az olaszok szerezték meg. A harmadik helyezett csehszlovák Koci 209 km/ó-t ért el. Modellezésünk és a Modellkísérleti Intézet óriási eredménye volt, hogy sikerült a nagy ellenfeleket, az öt éve dolgozó brnói kísérleti intézet által támogatott csehszlovák csapatot, valamint a Micromeccanica-Saturno gyár által patronált olasz modellezőket is megelőzni.

Műrepülőink is kitettek magukért, Bene Péter a csehszlovákiai Gábris József és a belga Stouffs mögött bronzérmet szerzett, és dr. Egerváry Géza hatodik, valamint Ördögh László tizennegyedik helyezésével - 36 induló közül - ebben a versenyszámban is világbajnoki címet szerzett a magyar csapat.

A Team Racing versenyben Azor László igen kemény küzdelemben bejutott a döntőbe, de legjobb modelljének és motorjának a törése miatt csak a negyedik helyre tudott kerülni, míg Gombócz István a tizennyolcadik és Ördögh László a huszonnyolcadik helyen végzett a 36 induló között.

Ez az eredmény azonban elegendő volt ahhoz, hogy csapatunk elnyerje az U-controll Európa-bajnokság vándorserlegét is. Ez a világbajnokság bebizonyította, hogy a nagy technikai felkészültséget igénylő sebességi és műrepülő számokban is sikeresen vehetjük fel a küzdelmet az iparilag fejlettebb államokkal, amihez Modellkísérleti Intézetünk is nagy segítséget nyújtott versenyzőinknek.

A XXXV. országos modellező bajnokságok színhelye Dunakeszi volt szeptember 19. és 21. között. A versenyben részt vettek a jugoszláviai Varazsd repülőklubjának modellezői is, a Dózsa klub meghívása folytán. A mechanikus motoros kategóriában három versenyző érte el a maximális 900 mp-et, és ebben a számban először került sor 6. Startra. Ekkor Ördögh László gépe 5 p 15 mp-et, Frigyes Ernő modellje 3 p 55 mp-et, Meczner Andrásé pedig 3 p 35 mp-et repült és ez alakította ki a végső sorrendet.

A gumimotoros kategória egyetlen 900 mp-es idejét Krizsma Gyula érte el, megszerezve ezzel a győzelmet Somogyi Miklós (894 mp) és Benedek György (875 mp) előtt.

Az A/2 csoportban ugyancsak 900 mp-cel lett bajnok Rádóczi Nándor. Őt Balázs József követte 868 mp-es idővel, míg a harmadik helyezést a soproni Sosztarich András szerezte meg 861 mp-cel. A mechanikus és a gumis csapatversenyt a Dózsa nyerte, az A/2 kategóriában pedig a MÁVAG csapata győzött.

A Dózsa csapata ebben az évben is részt vett a jugoszláviai Vartex Kupa versenyeken. Az A/2 csapatversenyben nem kísérte szerencse küzdelmüket, és csak a 11. helyet tudták megszerezni. Viszont a Team Racing kategóriában a 2. és a 3. helyen végeztek.

A körrepülő modellek országos bajnokságát két részben tartották meg. A 2,5, az 5 és a 10 ccm-es sebességi verseny október 5-én volt Budaörsön, a lökhajtásos és a Team Racing találkozó pedig október 19-én zajlott le a Városligeti-tó betonján. A 2,5 ccm-es kategóriában Beck Rezső világviszonylatban is egyedülálló, 221 km/órás eredménnyel győzött, míg a második és harmadik helyezett Krizsma Gyula és Azor László 198 km/ó-t, illetve 197 km/ó-t ért el modelljével. Az 5 ccm-es versenyben a győzelmet Csizmarek János szerezte meg 200 km/ó-val, a 10 ccm-es kategória bajnoka Tóth Imre lett 243 km/ó-val.

A Team Racing versenyben nagy meglepetésre a döntőben Frigyes Ernő győzött 5 p 50 mp-cel, de a legjobb eredményt a selejtezők során Azor László mondhatta magáénak 5 p 16 mpcel, aki végül is második lett, a harmadik helyet Simon Gyula szerezte meg. A lökhajtásos kategória bajnoka - az öt fős mezőnyben - negyedszer is Benedek György lett 256 km/ó sebességgel.

Az év utolsó repülőmodell-versenye a november 1- 2-án Szegeden tartott dél-magyarországi modellező bajnokság volt. A szeles, esős időjárás ellenére jó eredmények születtek. A részt vevő modellezők és modellek nagy száma (296 fő 399 modellel) tanúsította repülőmodellező sportunk hatalmas arányú fejlődését.

A gumimotoros kategóriát Azor László nyerte 845 mp-cel, a mechanikus motoros győzelmet Gaskó Mátyás szerezte meg 900 mp-cel, és az A/2-esek közül Frigyes Ernő vitte el a pálmát 894 mp-cel. Csapatban a MAVAG győzött a szegedi Központi Klub és a Bp. Dózsa előtt.

Az első országos autómodell-verseny október 26-án zajlott le a Vérmezőn, 26 résztvevővel. Az alig héthónapos múltra visszatekintő autómodellező szakágban komoly és eredményes munkát végeztek a versenyzők. Az 1,5 ccm-es kategóriát Viszmeg György nyerte 76,6 km/ó-val, a 2,5 ccm-esek között pedig Elekfy Ákos győzött 109 km/ó-val. A csapatversenyt a Dózsa nyerte.

Az 1958-as év valamennyi, versenyen indult modellezőjének egyéni pontversenyét Frigyes Ernő nyerte 788 ponttal, második Azor László 604 ponttal, harmadik Elekfy Ákos 598 ponttal. Összesen 1054 modellező neve szerepelt az értékelésben.

A Modellkísérleti Intézet által az év elején kikísérletezett 5 ccm-es műrepülő motorok további sorozatgyártását a MOKI rajzai alapján az MHS Ellátó Vállalat folytatta. Hosszú kísérletezés után született meg az a kitűnő MOKI S-1 típusú motor, amelyik a Brüsszeli világbajnokságon a 2,5 ccm-es motorok között, kategóriájában a világ legerősebb motorjának bizonyult. A MOKI elkészítette és kiadta egy nagy teljesítményű A/2-es vitorlázómodell tervrajzát, amellyel a későbbi versenyek során a modellezők nagyszerű eredményeket értek el. A Repülés című folyóirat hasábjain ismertette egy rádióirányítású vitorlázómodell teljes tervdokumentációját, valamint folytatta a rádiókísérleteket, amelyek során egy új típusú egycsatornás modulált készülékkel és a hozzá épített nagy teljesítményű vitorlázómodellel októberben 1 ó 20 p-es repülést teljesítettek.

1x1.gif (42 bytes)