Az 1958-as év jelentette sportágunk eddigi fejlődésének a csúcspontját.
Modellezőink összesen 61 versenyen vettek részt, közte két világbajnokságon, a
népi demokratikus országok nemzetközi versenyén, valamint több kisebb
külföldi versenyen.
Az igazságos szellemben rendezett válogatóversenyeken már minden 1. osztályú
szinttel rendelkező modellező indulhatott (gumis: 551 mp, mechanikus: 600 mp), és
buzdítólag hatott a versenyzőkre az a bejelentés is, hogy a válogatók első négy
helyezettje teljes biztonsággal részt vesz a világbajnokságon. Ennek megfelelően
modellezőink már a tél folyamán megkezdték a felkészülést és a repítéseket.
A nemzetközi rekordlista 30 rekordja közül Magyarország
ekkor 11-et tartott, köztük egy abszolút világrekordot
és a világranglistán változatlanul tartotta első helyét, megelőzve a Szovjetuniót.
Márciusban a MOKI tervei alapján Egri Antal készítette el az első olyan
rádióirányítású vitorlázómodellt, amellyel több nemzeti rekordot sikerült
felállítania, ezek közül a legjobb eredmények 5 p időtartam és 801 m távolság
voltak. 1958 elején a fiatal hajómodellezési szakág már eredményesen dolgozott.
Háromszáz volt azoknak a modellezőknek a száma, akik szövetségünk keretei
között szakemberek vezetésével építették hajóikat. Folyt a felkészülés a hazai
versenyekre és az Európa-bajnokságra.
Megkezdődött hazánkban az autómodellezés szervezett művelése és megkezdődtek a
versenyek is.
A MOKI elkészítette a MOKI M-1 jelű 5 ccm-es műrepülő motor 25 darabos
sorozatát.
Április 27-én tartották a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem
aulájában az országos zárttéri modellversenyt. A terem kedvezőtlen légáramlási
viszonyai ellenére kiváló eredmények születtek. A győzelmet Benedek György szerezte
meg 15 p-es, második Várszegi Géza 14 p 25 mp-es, harmadik Frigyes Ernő 13 p 15 mp-es
eredménnyel.
A versenyen 20 versenyző ért el 7 p feletti időt a 36 értékelhető
eredmény közül. Csapatversenyben a MÁVAG csapata győzött a Dózsa és a Pécs KPM
előtt.
A Nemzetközi Repülő Szövetséggel, a FAI-val a kapcsolatunk lényegesen javult.
Ennek bizonyítéka az, hogy a modellező albizottság, vagyis a CIAM június 8-15
között Budapesten tartotta ülését, amelyen H. R. Gillman, a FAI főigazgatója
elnökölt. Hazánkat Beck Rezső, Olaszországot Guglielmo Barthel, Csehszlovákiát
Zdenek Husicka képviselte. Magyar részről még Benedek György és Somogyi Ferenc vett
részt szakértőként a megbeszéléseken.
A napirenden a modellező sportkódex változtatásaira, közte a zárttéri
modellezésre vonatkozó javaslatok szerepeltek. A FAI megbízottak részére
modellezőink zárttéri, valamint U-controll bemutatót tartottak. Utána megtekintették
a Modellkísérleti Intézetet és elismeréssel nyilatkoztak a magyar modellezők
munkájáról.
Június 23-29. között volt a népi demokratikus
országok VI. nemzetközi repülőmodell-versenye a Dunakeszi repülőtéren, amelyet
ezúttal a három szabadon repülő kategóriában tartottak meg.
A versenyen Lengyelország, Csehszlovákia, a Kínai
Népköztársaság, a Koreai NDK, Magyarország, a Német
Demokratikus Köztársaság és a Szovjetunió vettek részt. A Koreai NDK első
alkalommal jelent meg a találkozón, amelyen a csapatkapitányok által vezetett
háromfős csapatok versenyeztek. Magyarország versenyen kívül még egy B csapatot
és a világbajnoki válogatott keret tagjait is szerepeltette.
A B csapatot vidéki versenyzőkből állították össze. Akkori szokás szerint -
hogy a termikeket elkerüljék - a startok hajnali 4 órakor kezdődtek. Nagy feltűnést
keltett a kínai modellek fejlettsége és szép kidolgozása, minden vonalon egyenrangú
ellenfelei voltak az európai modelleknek. Az A/2 versenyben az utolsó startig a kínai
Si-Min-Sen vezetett, de utolsó indítása gyengébben sikerült, így 833 mp-cel csak
harmadik lett. A győzelmet a szovjet Szokolov
szerezte meg 867 mp-cel, második helyen a lengyel Sulisz végzett 858 mp-cel. A magyar
csapat versenyzője, Rőser Ottó 759 mp-cel csak a negyedik helyet tudta elérni.
A gumimotoros verseny nagyszerű eredményekkel zárult. 7 induló közül 4 érte el a
maximális 900 mp-et, és a hatodik startnál Krizsma Gyula 3 p 37 mp-cel szerezte meg a
győzelmet. Őt a lengyel Stanislav Zurad követte (3 p 27 mp), majd a cseh Cizek
következett (3 p 20 mp) és végül a szovjet Ivanikov (3 p 19 mp). Ez volt egyébként
az első eset, hogy hazánkban sor került a 6.
indításra.
A mechanikus motoros kategóriában a csehszlovák Jaromir Bili 900 mp-es maximummal
győzött, második helyre a kínai Liu-Min-Tao került 887 mp-cel, míg a magyar Meczner
András 886 mp-cel a harmadik helyen végzett.
A csapatversenyt az összeadott másodpercek alapján Lengyelország nyerte 2597
ponttal, második Csehszlovákia 2591, harmadik a Kínai Népköztársaság 2573, negyedik
Magyarország 2561, ötödik a Szovjetunió 2545 ponttal.
Az eredmények közötti minimális különbségek mutatják, hogy milyen szoros volt a
verseny.
A népi demokratikus országok versenyének a színhelyén rendezték június 22-én a
műrepülő modellek országos bajnokságát. A verseny egyben első fordulója volt a
brüsszeli világbajnokság válogatójának. A verseny egyszerre két pályán folyt. A
14 induló között végül a következő sorrend alakult ki: 1. dr. Egerváry Géza, 934
pont; 2. Ördögh László, 914 pont; 3. Bene Péter, 736 pont.
A szegedi modellezők Borus János irányításával igen eredményes munkát végeztek
a rádióirányítású modellek fejlesztése terén, és motoros, valamint
vitorlázógépeikkel több nemzetközi rekordot állítottak fel. A magyar modellezés
eddigi legnagyobb erőpróbája a szabadon repülő modellek angliai világbajnoksága
volt, amelyet augusztus 2-4 között rendeztek meg Cranfield
repülőterén.
Hazánk első ízben indult motoros modellekkel ezekben a legrégebbi és legnépesebb
versenyszámokban. Az angliai éghajlati viszonyok számunkra ismeretlenek és teljesen
szokatlanok voltak. A versenyeken erős szél uralkodott, amely a gumimotoros versenyszám
alatt viharossá fokozódott (10-15 m/mp). Ilyen erős szélben itthon még sohasem
repítettünk.
Az első szám a mechanikus modellek versenye volt. Modelljeink első startjai nem a
legjobban sikerültek, de versenyzőink fokozatosan küzdötték előre magukat, és az 5.
startig a hatodik helyről az elsőre kerültek. Ezt az utolsó indításnál sikerült
megtartani, és a 24 részt vevő nemzet közül - modellezésünk történetében
először - megnyertük a csapat-világbajnokságot.
A győztes magyar csapat tagjai Frigyes Ernő, Meczner András és Ördögh László
voltak. Ható: Határtalan nagy volt a magyar csapat öröme, amikor megtudták a startok
végén, hogy az egyéni világbajnok is magyar versenyző lett, Frigyes Ernő, akinek
gépe 890 mp összidőt ért el, második a cseh V.
Hajek lett 884 mp-es, harmadik pedig az ausztrál R. S. B. Baker 864 mp-es idővel.
Csapatunkból Ördögh László az ötödik, Meczner András a tizennegyedik lett. A
csapatversenyben utánunk Csehszlovákia és Anglia következett.
Másnap a Wakefield gumimotoros modellek versenyén
viharos szélben, némi balszerencsével küszködve, nagyon erős küzdelem után az
Azor, Benedek, Frigyes, Krizsma összeállítású csapatunk megszerezte a második
csapat-világbajnokságot, Olaszország és Anglia megelőzésével. Egyéniben itt
az ausztrál Baker lett a világbajnok -860 mp-cel, de a 3. start után még Benedek és
Krizsma, a 4. start után Benedek állt az élen. Az ezüstérmet a lengyel S. Zurad, a
bronzérmet pedig Johansson (Svédország) szerezte meg .824, illetve 819 mp-cel.
A mieink közül végül is Benedek 813 mp-cel az ötödik,
Azor 763 mp-cel a kilencedik, Krizsma 728 mp-cel a tizenhatodik lett. Csapatunk óriási
sikere - a három világbajnoki cím - nagy hatással volt a külföldiekre, és később
a nyugati lapok hasábjaikon a legnagyobb elismerés
hangján beszéltek a magyar csapat kiváló műszaki felkészültségéről, nagyszerű
szelleméről, küzdőképességéről, egymást segítéséről.
A világbajnokságon bebizonyosodott, hogy a győzelemhez a jó modelleken kívül
nemcsak szerencse, de jó kollektív szellem és csapatmunka is kell. Ezen a téren
csapatunk kiemelkedett a többi ország csapata közül.
A szovjet össz-szövetségi versenyeken ismét részt vettek a magyar modellezők és
a 2,5 ccm-es kategóriában Beck Rezső 197 km/ó és Vitkovits Miklós 191 km/ó
sebességet ért el.
A rádióirányítású vitorlázómodellek kategóriájában Nagy Miklós a harmadik
helyet szerezte meg, Egri Antal pedig a nyolcadik helyen végzett.
Hajómodellezésünk is nagyot lépett előre. Ez évben először vettek részt
versenyzőink nemzetközi hajómodell-versenyen, amelyet a lengyelországi Katowicében
rendeztek augusztus 10. és 16. között. Hazánkat 7 fős csapat képviselte, és noha
főleg tapasztalatszerzés volt a fiúk célja, a versenyen mégis igen szép
eredményeket értek el. Asztalos László az 5 ccm-es
sebességi kategóriában 61,8 km/ó-val második lett a szovjet Habarov mögött (87,4
km/ó). U-a' ancsak második lett Elekfy Ákos is rádióval irányított modellek
kategóriájában 38 ponttal, a német Fribe mögött. Pálinkás Lajos gyönyörűen megépített
"Santa Maria" modelljét a versenybizottság diplomával tüntette ki.
Csapatversenyben a Szovjetunió, az NDK, Bulgária és Lengyelország mögött az ötödik
helyen végeztünk.
Augusztus 20-án volt a rádióirányítású modellek első országos bajnoksága a
budaörsi repülőtéren. A versenyzők 4 vitorlázó és 5 mechanikus motoros modellel
vettek részt a találkozón. A modellekbe 7 darab MOKI R-1 egycsatornás adó-vevő, 2
szovjet gyártmányú RUM-1 és egy saját készítésű rádió volt beépítve.
A vitorlázó kategóriában Fischer Károly győzött, a
mechanikus motoros számban pedig Rádóczi Nándor szerezte meg a bajnoki címet. Ezen a
versenyen a pontozásnál a levegőben eltöltött idő, valamint a leszállási pontnak
az adótól való távolsága számított az eredménybe.
Augusztus 23-24-én ünnepélyes keretek között
tartották meg a csepeli Béke Kupa sebességi versenyt, melyen a csehszlovákiai
Brnóból is vettek részt modellezők. Ugyanebben az időpontban a MAV Repülőklub is
rendezett meghívásos versenyt a három szabadon repülő kategóriában,
amelyen ugyancsak részt vettek a Csehszlovákiából jött
versenyzők. A 2,5 ccm-es sebességi versenyben a vendégek nagy meglepetésére Tóth
Imre könnyedén győzött 207 km/órás kitűnő teljesítménnyel, második Pastyrik
(Brno) lett 199 km/ó-val. Az 5 ccm-es számban a világcsúcstartó Studeny (Brno)
232 km/ó-val győzött, a második helyet Vitkovits Miklós
szerezte meg 217 km/ó-val. A műrepülők versenyét Ördögh László nyerte dr.
Egerváry Géza előtt. A csapatversenyben a Dózsa csapata másodszor nyerte el a Béke
vándorserleget 119,8 ponttal, a második helyre a Brno csapata került 115,1
ponttal.
A szabadon repülők hármas angliai világbajnoki győzelme után a körrepülő
csapat bizakodva és jókedvvel indult útnak Brüsszelbe, ahol szeptember 7-8-án
rendezték meg a világkiállítás keretében az U-controll modellek világbajnokságát
a 2,5 ccm-es sebességi, a műrepülő és a Team Racing kategóriában. A külföldiek
nagy meglepetésére a magyar modellezők ismét hatalmas sikert értek el, méghozzá
saját gyártmányú motorokkal.
A sebességi versenyben a MOKI által gyártott MOKI S-1
típusú speciális motorokkal Tóth Imre 216 km/ó és Beck Rezső 214 km/ó
sebeségekkel megszerezték az első két helyet, és Krizsma Gyula 197 km/órás, 11.
helyezésével együtt sikerült megnyerni a csapat-világbajnokságot is.
Csapatunk negyedik tagja, Azor László is derekasan küzdött
Tigre motorjával, és a tizennyolcadik helyen végzett 38 fős mezőnyben. A 3-5. helyet
a csehszlovák a 6. és 7. helyet az olaszok szerezték meg. A harmadik helyezett
csehszlovák Koci 209 km/ó-t ért el. Modellezésünk és a Modellkísérleti
Intézet óriási eredménye volt, hogy sikerült a nagy ellenfeleket, az öt éve
dolgozó brnói kísérleti intézet által támogatott csehszlovák csapatot, valamint a
Micromeccanica-Saturno gyár által patronált olasz modellezőket
is megelőzni.
Műrepülőink is kitettek magukért, Bene Péter a csehszlovákiai Gábris József és
a belga Stouffs mögött bronzérmet szerzett, és dr. Egerváry Géza hatodik, valamint
Ördögh László tizennegyedik helyezésével - 36 induló közül - ebben a versenyszámban
is világbajnoki címet szerzett a magyar csapat.
A Team Racing versenyben Azor László igen kemény küzdelemben bejutott a döntőbe,
de legjobb modelljének és motorjának a törése miatt csak a negyedik helyre tudott
kerülni, míg Gombócz István a tizennyolcadik és Ördögh László a
huszonnyolcadik helyen végzett a 36 induló között.
Ez az eredmény azonban elegendő volt ahhoz, hogy csapatunk elnyerje az U-controll
Európa-bajnokság vándorserlegét is. Ez a világbajnokság bebizonyította, hogy a nagy
technikai felkészültséget igénylő sebességi és műrepülő számokban is sikeresen
vehetjük fel a küzdelmet az iparilag fejlettebb államokkal, amihez Modellkísérleti
Intézetünk is nagy segítséget nyújtott versenyzőinknek.
A XXXV. országos modellező bajnokságok színhelye Dunakeszi volt szeptember 19. és
21. között. A versenyben részt vettek a jugoszláviai Varazsd repülőklubjának
modellezői is, a Dózsa klub meghívása folytán. A mechanikus motoros kategóriában
három versenyző érte el a maximális 900 mp-et, és ebben a számban
először került sor 6. Startra. Ekkor Ördögh László gépe
5 p 15 mp-et, Frigyes Ernő modellje 3 p 55 mp-et, Meczner Andrásé pedig 3 p 35 mp-et
repült és ez alakította ki a végső sorrendet.
A gumimotoros kategória egyetlen 900 mp-es idejét Krizsma Gyula
érte el, megszerezve ezzel a győzelmet Somogyi Miklós (894 mp)
és Benedek György (875 mp) előtt.
Az A/2 csoportban ugyancsak 900 mp-cel lett bajnok Rádóczi Nándor. Őt Balázs
József követte 868 mp-es idővel, míg a harmadik helyezést a soproni Sosztarich
András szerezte meg 861 mp-cel. A mechanikus és a gumis csapatversenyt a Dózsa nyerte,
az A/2 kategóriában pedig a MÁVAG csapata győzött.
A Dózsa csapata ebben az évben is részt vett a jugoszláviai Vartex Kupa
versenyeken. Az A/2 csapatversenyben nem kísérte szerencse küzdelmüket, és csak a 11.
helyet tudták megszerezni. Viszont a Team Racing kategóriában a 2. és a 3. helyen
végeztek.
A körrepülő modellek országos bajnokságát két részben tartották meg. A 2,5, az
5 és a 10 ccm-es sebességi verseny október 5-én volt Budaörsön, a
lökhajtásos és a Team Racing találkozó pedig október 19-én zajlott le a
Városligeti-tó betonján. A 2,5 ccm-es kategóriában Beck Rezső
világviszonylatban is egyedülálló, 221 km/órás eredménnyel győzött, míg a
második és harmadik helyezett Krizsma Gyula és Azor László 198 km/ó-t, illetve 197
km/ó-t ért el modelljével. Az 5 ccm-es versenyben a győzelmet Csizmarek János
szerezte meg 200 km/ó-val, a 10 ccm-es kategória bajnoka Tóth Imre lett 243 km/ó-val.
A Team Racing versenyben nagy meglepetésre a döntőben
Frigyes Ernő győzött 5 p 50 mp-cel, de a legjobb eredményt a selejtezők során Azor
László mondhatta magáénak 5 p 16 mpcel, aki végül is második lett, a harmadik
helyet Simon Gyula szerezte meg. A lökhajtásos kategória bajnoka - az öt fős
mezőnyben - negyedszer is Benedek György lett 256 km/ó
sebességgel.
Az év utolsó repülőmodell-versenye a november 1- 2-án
Szegeden tartott dél-magyarországi modellező bajnokság volt. A
szeles, esős időjárás ellenére jó eredmények születtek. A részt vevő modellezők
és modellek nagy száma (296 fő 399 modellel) tanúsította repülőmodellező sportunk
hatalmas arányú fejlődését.
A gumimotoros kategóriát Azor László nyerte 845 mp-cel, a mechanikus motoros
győzelmet Gaskó Mátyás szerezte meg 900 mp-cel, és az A/2-esek közül Frigyes Ernő
vitte el a pálmát 894 mp-cel. Csapatban a MAVAG győzött a szegedi Központi Klub és a
Bp. Dózsa előtt.
Az első országos autómodell-verseny október 26-án
zajlott le a Vérmezőn, 26 résztvevővel. Az alig héthónapos
múltra visszatekintő autómodellező szakágban komoly és eredményes munkát végeztek
a versenyzők. Az 1,5 ccm-es kategóriát Viszmeg György nyerte 76,6 km/ó-val, a 2,5
ccm-esek között pedig Elekfy Ákos győzött 109 km/ó-val. A csapatversenyt a Dózsa
nyerte.
Az 1958-as év valamennyi, versenyen indult
modellezőjének egyéni pontversenyét Frigyes Ernő nyerte 788 ponttal, második Azor
László 604 ponttal, harmadik Elekfy Ákos 598 ponttal. Összesen 1054 modellező neve
szerepelt az értékelésben.
A Modellkísérleti Intézet által az év elején kikísérletezett
5 ccm-es műrepülő motorok további sorozatgyártását a MOKI rajzai alapján az MHS
Ellátó Vállalat folytatta. Hosszú kísérletezés után született meg az a kitűnő
MOKI S-1 típusú motor, amelyik a Brüsszeli világbajnokságon a 2,5 ccm-es motorok
között, kategóriájában a világ legerősebb motorjának
bizonyult. A MOKI elkészítette és kiadta egy nagy teljesítményű A/2-es
vitorlázómodell tervrajzát, amellyel a későbbi versenyek során a modellezők
nagyszerű eredményeket értek el. A Repülés című folyóirat
hasábjain ismertette egy rádióirányítású vitorlázómodell
teljes tervdokumentációját, valamint folytatta a rádiókísérleteket, amelyek során
egy új típusú egycsatornás modulált készülékkel és a hozzá épített nagy
teljesítményű vitorlázómodellel októberben 1 ó 20 p-es repülést
teljesítettek.
|