1974 februárjában jelentős szervezeti változás történt körünkben.
A kategóriák fejlődésének elősegítésére és az eredmények szinten
tartásának érdekében az MHSZ OK modellezési osztálya létrehozta
a Schwachulay Sándor Központi Modellező Klubot. Az új központi klub
feladatául tűzték ki a válogatott versenyzők eddiginél is jobb és
hathatósabb támogatását.
A klubtitkár - Vitkovits Miklós - mellett szakági edzőket neveztek
ki Horváth Ernő (szabadon repülők), Gara László (hajó), Tóth Imre
(körrepülő) és Azor László (autó) személyében. A klub életrehívásával
egy időben hozott a Magyar Modellező Szövetség elnöksége - elnök:
dr. Szalai János vezérőrnagy, a Vám és Pénzügyőrség országos parancsnoka
- az MHSZ OK modellezési osztálya és az OTSH illetékes vezetőivel
egyetértésben egy, olyan határozatot, melynek értelmében a válogatott
keret tagjainak az edzők által jóváhagyott munkaterv szerint kell
dolgozniuk, felkészülniük a soron következő versenyévadra.
Az esztendő tavaszán egy hazánkban újnak számító kategória születésének
hullámai érték el az RC modellezéssel foglalkozó klubjainkat. A
külföldi szaklapokban már rendszeresen olvashatunk riportokat a
rádióirányítású autómodellek versenyéről. Korunk óriási tömegeket
mozgató technikai sportja az autóversenyzés. A gigászi Forma-1 futamok
mintájára megszületett a modellezési szakág új szenzációja, az RC
autózás. Előnye az első pillanatban lenyűgöző. A kategóriák legnagyobb
gondja ugyanis az, hogy hol találnak pályát? Természetesen város,
pontosabban település közelében.
Nos, az RC autóversenyről a kezdet kezdetén kiderült, megrendezhető
bármely centrumban levő téren, autóparkolóban vagy aszfaltozott
játszótéren. Az új kategória propagandisztikus hatása már az első
pillanatban nyilvánvaló volt versenyzők és szakvezetők szempontjából
egyaránt.
Hazai körülmények között is az érdeklődés középpontjába került
az RC autó. A hajósok FSR kategóriájával karöltve a rohanó, lüktető
XX. század két szuper kategóriájával ismerkedtek az új iránt mindig
fogékony legjobbjaink. Körrepülőseink közben készültek a csehszlovákiai
(Hradec Kralove) világbajnokságra. A mieink ez idő tájt "leszálló
ágban" voltak. TR kategóriában a szovjet Sapalov-Onufrienkó
duó 3 perc 54 mp-et tudott száz körre... A speedesek között az olasz
Pratti 264 km/ó-nál tartott Super Tigre X-15 motorjával. Itthon
Mohai István legjobbja 226 km/ó volt...
Mindezek ellenére a Somogyi Zsigmonddal és Kalmár Sándorral kiegészülve
felálló hármasunk a nagyon tiszteletre méltó negyedik helyen végzett
úgy, hogy ostromolták a 250 km/ó-t is!
Közben elérkeztünk hazánk modellezősport-életének egy izgalmas,
újfejezetéhez. A szakágak összevontan megrendezett országos bajnokságairól
van szó. Július 19-25. között Szombathely csónakázótava adott otthont
a hajómodellezők első nagy közös randevújának. A vitorlás hajók
versenyére 225, míg a motoros hajókéra 246 nevezés érkezett! Tizenhét
megye és a főváros legjobbjai küzdöttek a bajnoki címekért. Ilyen
nagyszabású, nagy létszámú hajómodellező versenyt hazánkban még
soha nem rendeztek! Jelen fejezet írójának örökké emlékezetes lesz,
amikor a kitűnő vitorlás hajó modellezők, a "szélmotorosok"
Vönöczky András vezetésével elindultak megtekinteni a robbanómotorosok
tréningjét.
Egy ilyen összevont országos bajnokságon mindenki megismerkedhetett
mindenkivel, és megtanulták tisztelni, szeretni egymás kategóriáját.
Hogy voltak gondok is? Természetesen. A bírókkal és a rendezőkkel
együtt közel félezer résztvevőnek kellett szállást és étkezést biztosítani.
De a Horváth István - a népszerű Fuser - vezette helyi szervező-,
rendezőgárda felül emelkedett a nem kis feladatokon. Bizonyság rá,
hogy még ma is nagyon sokan jó szívvel emlékeznek vissza erre a
felejthetetlen, a hajós kategória jövőjét meghatározó első összevont
országos bajnokságra.
A vitorlás kategóriákban már dúlt a Győr kontra Pécs, pontosabban
a Danku-Vönöczky párviadal, melynek eredményeként még sok szépen
csillogó éremmel gazdagították a két "tábor" tagjai a
magyar modellező sport tiszteletet parancsoló éremgyűjteményét.
Az FSR döntőben Vitéz Csaba bizonyította, hogy előző évi győzelme
nem volt alaptalan. Az önjárók versenyén Kálmán József és Somoskői
Ernő "körözte le" a mezőnyt. Ábrahám József és Bertók
Kálmán jóvoltából a kapuváriak fölényét már szinte nem merte senki
kétségbe vonni. Az általuk nevelt fiatalok navigációs eredményei
egy szép jövő reményeit csillantották fel.
Ezen a bajnokságon állt a dobogó harmadik fokára Ábrahám Gábor,
akinek nevét két-három év múlva megtanulta tisztelni és szeretni
az egész hajómodellező világ. Erről az első összevont OB-ról el
kell mondani azt is, hogy a házigazda Horváth István mellett a Gara
László és Horváth Ernő vezette rendezői, bírói kar is jelesre vizsgázott.
Hazánk modellező-életének vezetői számára nem sok idő állt rendelkezésre
ahhoz, hogy Szombathelyről áttelepüljön Nyíregyházára, ahol az első
összevont repülős OB résztvevői sorakoztak fel az ünnepélyes megnyitón.
Itt is kereken ötszáz versenyzőt, sportbírót kellett kulturáltan
elhelyezni Hársfalvi Sándornak. A város repülőtere és a mellette
épült körpálya kitűnő helyszíne volt e rangos találkozónak. Győztesek
Somogyi Zsigmond, Kutrucz Tibor, Purgai Lajos, a Lerf-Burik duó,
Meczner András, dr. Egerváry Géza, Vörös Endre.
A két összevont OB tapasztalatai alapján egyöntetű volt a vélemény,
hogy a felmerült nehézségek ellenére is csak profitált az új rendezési
formából az egyetemes magyar modellező sport, ezen belül is azok
a fiatalok, akik a jövőt, az oly sok sikert magáénak mondható szakágunk
utánpótlását jelentik.
Az esztendő Európa-bajnokságai közül a Franciaországban (Lyon)
megrendezett autós EB eredménye volt a legfájdalmasabb. A világ
legjobbjai előtt tizenkét éve egy cél lebegett: megverni a magyarokat.
Nos, most sikerült nekik! Milyen szomorúak voltunk akkor. Pedig
sok nemzet sporttörténelmének aranylapjain jegyezné a mi kis csapatunk
által akkor elért eredményt. 1,5 ccm-esek között Szepes Attila biztos
ezüstérmes volt 194,4 km/ó-val. (Ezen az EB-n már indultak a szovjetek
is.) A 2,5 ccm-ben a szovjet Popov 241,6 km/ó-val "fejre állította"
az egész mezőnyt... Az 5 ccm-esek között a FEMA jelenlegi elnöke,
a svéd B. Abrahamson minimális különbséggel megelőzte Pető Józsefet,
aki 252,1 km/ó-t ért el. E start után nyilatkozta autósaink kapitánya
- Gombócz István -, hogy ha Jóska egy kicsit vár, 260 km/ó felett
lett volna az eredménye...
Igen, ez nemcsak technika, hanem az idegek csatája is. Pető ekkor
már hat világversenyt nyert. Az ő "skalpja" régóta aranyat
ért. Abrahamson ezt érem formájában zsebre is tette. Viszont az
éremnek két oldala van. Ami a mi javunkra billent: Ruzsa József
egy nagyon szépen csillogó bronzzal járult hozzá csapatunk eredményéhez,
mely ezúttal egy nagyon szerény negyedik hely volt.
Horváth Ernő vezetésével mechanikus csapatunk utazott a jugoszláviai
(Csáktornya) XVI. Európa-bajnokságra. Fortuna istenasszony ez alkalommal
sem fogadta kegyeibe Meczner Andrást (totáljával plusz startos volt),
így is 7., Hársfalvi István 25., míg Csizmarik Ferenc 27. Csapatunk
a 9. helyen végzett. A IX. Vitorlás Hajómodellek Európa-bajnokságáról
- melyet Bécsben rendeztek meg, az akkori virág világkiállítással
egy időben - a magyar csapat három arany-, két ezüst-, és két bronzéremmel
tért haza. A dr. Beck Rezső és Gara László által vezetett csapatunk
21 modellel utazott a nagy érdeklődéssel várt versenyre.
Az ifjúságiak közül Nádaskay Péter győzött a DM kategóriában, míg
a D-10-ben ifj. Danku Sándor második és az újdonsült Európa-bajnok
Nádaskay Péter a harmadik lett. A felnőttek között DM-ben Vönöczky
András győzött Danku Sándor előtt. D-10-ben Kalkó Ede állt önjáró
modellesek közül a dobogó legfelső fokára. A rádiós kategóriákban
Tóth István egy 5., Mihály László pedig egy 7. helyezéssel járult
hozzá a magyar csapat szép sikeréhez.
Az összevont országos bajnokságok és a vitorlás hajómodellezőink
Európa-bajnoki sikerei alapján összességében egy igen jónak mondható
esztendőt zárt szakágunk az évtized derekán.
Vönöczky András sok évvel később - a könyv írása közben kért adatok
ismertetése során - szólt modellező-életének kezdetéről és első
hajója tervezéséről. Ezt az oly sikeres típust 1965-ben tervezte,
majd a következő évtől egészen 1980-ig a legeredményesebb hajója
volt. A hajóval klubtársai is sok-sok érmet nyertek. Ez természetesen
nem azt jelenti, hogy a bevált típuson ne változtattak volna, de
csak apró részletekben, azaz: az alapkonstrukció megmaradt. Hazai
pályán ezen a modellen láttunk először dakron anyagú vitorlát. Vönöczky
András szerint valószínűleg ennek a műanyag vitorlának tudható be,
hogy akkoriban hajója legyőzhetetlen volt. Ha véletlenül mégsem
nyert, akkor nullázva hagyta el a pályát. A második helyet éveken
keresztül nem ismerték.
E sikeres modell ismertetésekor jó tudni, hogy Vönöczky András
már hét éve modellezett versenyszerűen, de kiugró eredmények nélkül.
Egyetemi tanulmányai alatt jött rá a fizika kérlelhetetlen törvényeire,
miszerint a modell nem egy nagy hajó kicsinyített mása. E felismerés
alapján ült a tervezőasztalhoz, majd építette meg a hálás vitorlás
hajómodellt. Már a próbaúsztatások is sikerrel biztattak, de a felsőfokú
tanulmányok, azok sikeres befejezése fontosabb volt, mint a versenyzés.
(Ebben is igaza volt sokszoros bajnokunknak!)
Az 1966-os OB-n félelmetes ellenfélnek bizonyult az új típus. Vönöczky
András tagja lett a válogatott keretnek.
A következő évben fölényesen győzött a hazai versenyen, de a franciaországi
EB-re még nem utazott. 1968-ban - a változatosság kedvéért - nem
rendeztek EB-t. Viszont 1969-re (Rusze, Bulgária) beérett a több
éves munka, győzött a modell. Az akkori 1 kg-os hajót sokan csodálták.
Vönöczky András 1970-ben a szocialista országok versenyén találkozott
először a szovjet versenyzőkkel, és mindhárom futamban győzött.
Közben Kalkó Ede is megépítette a modellt, mely "beúszott
vele" a válogatott keretbe és az 1972-es EB-n (Portorozs, Jugoszlávia)
már növekedtek győzelmi esélyeink. Vönöczky András itt indult először
DX kategóriában, és modelljét úgy alakította ki, hogy az egyik DM
hajóját hosszában elvágta, készített egy katamaránt, amivel EB aranyat
nyert. Ez volt az az EB (előzőekben már írtunk róla), ahol Kalkó
a DM kategóriában biztosan győzött, de az utólagos mérések alkalmával
orrvitorlája egy centiméterrel feljebb volt akasztva a megengedettnél,
így diszkvalifikálták.
1974-ben, a bécsi EB-n DM kategóriában ugyancsak biztosan nyert
Vönöczky, amit az 1976-os hamburgi EB-n megismételt. A pécsi fiatalok
közül Dusa András is megépítette ugyanezt a modellt, mivel közeledett
a milánói (első) világbajnokság 1978-ban. Ha valaki azt hiszi, hogy
egy sikert sikerre halmozó vitorlás hajómodellező útja rózsaszirmokkal
van telehintve, az téved. Ahol van rózsaszirom, ott van tüske is!
Sokszoros bajnokunkat, Vönöczky Andrást idézzük: "Mint mindenki,
én is győzni akartam. Készítettem egy szuperkönnyű változatot. (Az
ember hajlamos, hogy a jónál is jobbat keressen...) Hajóm sajnos
nemcsak könnyű volt, hanem gyenge is. Ha egy kicsit megdőlt, kapásból
« sarkonfordult» és elhagyta a pályát. Nagyon haragudtam rá, kiselejteztem,
de a valós hibára csak később jöttem rá, ezt követően építettem
újat.
Ilyen csúnya vége lett egy 14 éves dicsőséges karriernek, mert
nem hogy nem nyertem, hanem még a döntőbe sem jutottam be «megbolondult»
hajómmal.
Mindezek ellenére, ha visszagondolok azokra az évekre, azt kell
mondanom - viccesen fogalmazva -, hogy modellem olyan sikeres volt
a hajók között, mint autóban a bogárhátú Volkswagen - csak nem gazdagodtam
meg rajta. Ha összeszámolom azokat az érmeket, melyeket e hajótípus
nyert, akkor félszáz első hely kerekedik ki belőle! Nagyon röviden
- ennyit tudok mondani a Polinéz Gigantról". Vönöczky András
nevével - bajnokaink között - még a későbbi években is találkozunk.
|