A modellezés széles, körű elterjesztésének és az utánpótlás nevelésének a
területén jelentős előrelépést jelentett, amikor az MHS modellező osztálya kiadta
az általános iskolák felső tagozatai számára az azóta is eredményesen folyó alap-
és középfokú modellező szakköri anyagok tematikáját. A tematikát az általános
iskolák V. osztályától a VIII. osztályig, az iskolai tananyagra figyelemmel,
egymásra épülten dolgozta fel és útmutatást ad a szakköri anyagok használatára.
Január 1 -től kedvelt szaklapunk, a Modellezés új köntösben, újra nagy formátumban
jelent meg.
Kiemelkedő eredmények születtek Debrecenben a május 27-én megrendezett országos
zárttéri bajnokságon. Az első helyet Öcsödy Zoltán szerezte meg, modelljének 24 p
30 mp-ces eredményével. A második helyezett Simon Gyula volt 23 p 28 mp-cel, a harmadik
helyen Rőser Ottó végzett 22 p 05 mp-cel. A csapatverseny sorrendje: 1. Ganz-MAVAG A,
2. Ganz-MÁVAG B, 3. Bp. Dózsa.
Június 17-én volt a műrepülő U-controll modellek országos bajnoksága
Budaörsön, amely egyben válogatóversenynek is számított.
Az első három helyet az élgárda “bérelte ki", dr. Egerváry Géza, Masznyik
Gábor, Ördögh László volt a sorrend. A 33 induló között jól szerepeltek a vidéki
versenyzők is. Csapatversenyben a két budapesti csapat mögött Bács-Kiskun megye
versenyzői végeztek a harmadik helyen. A sebességi körrepülő modellek országos
bajnoksága július 7-én volt a budaörsi pályán. Hazánkban eddig ez volt a
legnépesebb mezőny U-controll versenyen, 45 versenyző nevezett, 35-en indultak.
Az erős viharos szél főleg az egyszálas huzalon vezetőknek okozott nagy gondot. A
2,5 ccm-es kategóriát Krizsma Gyula nyerte 206 km/ó-val, Tóth Imre (200 km/ó) és
Sebestyén Miklós debreceni modellező (180 km/ó) előtt. Az 5 ccm-es verseny győztese
Sebestyén Miklós volt 183 km/ó-val, a 10 ccm-esek versenyét pedig Báthge Károly
nyerte 189 km/ó-val. A hőlégsugaras kategóriában. Sosztarich András érte el a
legnagyobb, sebességet, 233 km/ó-t.
A csapatversenyt a Budapesti Modellező Klub I. csapata nyerte.
Az V. országos vitorlás hajómodell-bajnokság “Balaton kékszalag" verseny
címen zajlott le június 30-án, 103 résztvevővel. Az L kategóriát Takács József
nyerte. A csapatbajnoki címet ebben a kategóriában a Palotai Sportszerárugyár csapata
szerezte meg. Az M kategóriában az első helyen Garai József végzett. Itt a
csapatversenyt a Győr-Sopron megyeiek nyerték. Az önjáró hajómodellek ez évi
bajnoka MolnárJózsef volt.
Az autómodellek XI. Európa-bajnokságán, Kapfenhardtban a 2,5 ccm-es kategóriában
Azor László győzött. 159,5 km/ó-val, és ő szerezte meg a második helyet is. Az 5
ccm-es versenyszámban Horváth Ernő a második helyen végzett 185,3 km/ó-val.
A VIII. Vartex Kupa versenyen Jugoszláviában osztrák versenyzők is indultak. Az
A/2-esek versenyében osztrák győzelem született. A Dózsások közül Tóth Gyula
érte el a legjobb magyar eredményt, 838 mp-cel ötödik lett. A Team Racing
kategóriában a győztes Spoljaric-Ivancek jugoszláv páros mögött a Katona-Purgai
pár végzett a második helyen az első helyezettekkel azonos, 4 p 52 mp-es idővel.
A szabadon repülő és rádióirányítású modellek országos bajnokságát ez
évben szeptember 21. és 23. között rendezték Hajdúszoboszlón. A gumimotoros
kategória győztese Krizsma Gyula volt 900 mp-es totál idővel. Őt Kreisz Rudolf
követte 864 mp-cel, míg a harmadik helyen Purgai Lajos végzett 863 mp-es eredménnyel.
A mechanikus motoros kategória bajnoka Meczner András volt 883 mp-cel, megelőzve a 856
mp-et elért Hársfalvi Istvánt és Simon Gyulát, aki 850 mp-et repített.
Az A/2-es versenyszámot Vörös Endre nyerte (847 mp), Rőser Ottó
(843 mp) és Flaska Péter (831 mp) előtt.
A rádióirányítású vitorlázómodellek bajnoka Hajdú Árpád volt 786 ponttal. A
rádiós motoros kategóriában az elsőséget Szappanos József szerezte meg 1005
ponttal.
Az V. országos autómodell-bajnokságnak új színt adott az Európa-bajnoki 1. és 2.
helyezettek részvétele. Az 1,5 ccm-es kategóriát Kiss Károly nyerte 115 km/ó-val, a
2,5 ccm-es kategóriát Azor László 168 km/ó-val, az 5 ccm-es szám Horváth Ernő 187
km/ó-s győzelmével végződött, míg a 10 ccm-es versenyben dr. Egerváry Gézáé
lett az első hely 181 km/ó-val.
Legjobb hajómodellezőink részt vettek Csehszlovákiában a baráti államok nem
hivatalos nemzetközi versenyén, ahol bolgár, csehszlovák, lengyel, NDK-beli és
szovjet versenyzőkkel mérkőztünk.
A 2,5 ccm-es vízicsavaros kategóriában mind a három első helyet megszereztük, a
győztes Süki Pál volt 100 km/ó-val Szabó József és Czikó Sándor előtt. A 10
ccm-es versenyben Szabó József 117 km/ó-val második lett a szovjet Vladimir Karpov
(126 km/ó) mögött. Az M vitorlás kategóriában hölgyversenyzőnk, Süki Pálné a
második helyet szerezte meg.
Újabb nagyszerű eredményt ért el modellező sportunk Kijevben, a körrepülő
modellek 111. világbajnokságán. A 2,5 ccm-es sebességi kategóriában 218 km/ó
sebességgel Krizsma Gyula lett a világbajnok az olasz Ricci (214 km/ó) előtt. A
harmadik helyet is magyar versenyző szerezte meg Tóth Imre személyében, aki 211
km/órát ért el.
Világbajnok lett a csapatunk is, megelőzve Olaszország, az USA, Csehszlovákia és a
Szovjetunió kitűnő csapatait. A harmadik csapattag, Bäthge Károly 208 km/ó-val a
hatodik helyen végzett. A Team Racing modellek versenyében a világbajnokságot a
szovjet Szirotkin-Chkourski páros nyerte 4 p 48 mp-cel. A versenyen az első start
alkalmával a legjobb időt, 4 p 40 mp-et a Purgai - Katona páros érte el, akik sajnos a
fináléban 0 eredményükkel nem tudtak előbbre kerülni, de a bronzérmet így is
megszerezték.
A műrepülésben ismét a belga Grondal lett a világbajnok, a finn Kari és a szovjet
Kondratyenko előtt. Csapatunkból dr. Egerváry. Géza a 6., Masznyik Gábor a
13. és Ordögh László a 25. lett.
1962-ben ismét az Angol Repülő Klub vállalta magára a zárttéri modellek
világbajnokságának a megrendezését. Cardingtonban, a már ismert léghajóhangárban
bonyolították le a versenyt Anglia, Finnország, Magyarország, az NSZK, Új-Zéland és
az USA csapatainak részvételével. Hazánkat Egry Antal, Öcsödy Zoltán és Várszegi
Géza képviselték. A versenyt hat start két legjobb eredményének az
összesítésével értékelték. Világbajnok az NSZK-beli Rieke lett 88 p 48 mp-cel,
második honfitársa Hacklinger (86 p 17 mp), harmadik Redlin, az USA versenyzője (84 p).
A magyarok közül Egry a 8. Várszegi a 9. és Öcsödy a 16. helyezést érte el, ezzel
csapatunk az ötödik lett csapatversenyben.
Az ősz folyamán a Nagy Imre, Romhalmi Gyula és dr. Szilvay Géza összeállítású
magyar csapat részt vett Ausztriában a rádióirányítású hajók nemzetközi
versenyén, ahol az F5 kategóriában dr. Szilvay Géza szerezte meg az első helyet, míg
az F1 -E 500-as versenyben Romhalmi Gyula az ötödik helyen végzett.
Élvonalbeli modellezőnk, Horváth Ernő 30 éves modellező munkásságának
elismeréséül nagy kitüntetésben részesült_ A FAI a ,Paul Tissandier"
diplomával jutalmazta kimagasló tevékenységét.
Modellezésünk fejlődése magával hozta, hogy a területi és körzeti versenyeken
kívül egyes klubok, szakkörök egyre több országos jellegű meghívásos versenyt,
kupaversenyt rendeztek. Mindezeknek ismertetése túlnőne a magyar modellezés
történetét feldolgozó könyv keretein.
|