cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

3. rész: 1971- 1983.
Összeállította: (1984-ben) † Prohászka György
Megjelent a „75 éves a Magyar modellezés” című könyvben.
(A könyv nem került kereskedelmi forgalomba.)
Az ábrákat Sütő István rajzolta.

Események évről évre (26. rész)

1975

Az 1975-ös esztendő első napjaiban kaptuk a hírt, hogy Gombócz Istvánt, az MHSZ OK Modellezési osztályának helyettes vezetőjét a FAI elnöksége, a repülőmodellezés érdekében kifejtett kiemelkedő munkásságáért a "Paul Tissandier" diplomával tüntette ki!

Ez év tavaszán - Mohai István jóvoltából - bemutatkozott a modellező főelőadók évi országos tanácskozásán az RC helikop-ter. A szekszárdi futballpályán sokan megtapsoltuk e nagyon látványos új modelltípust, és gratuláltunk vállalkozó kedvű épí-tőjének.

Hazánk felszabadulásának 30. évfordulóján megmérettetett a modellezési szakág addigi eredménye is. Noha csak 1956 őszén léptünk ki először a világ-, illetve Európa-bajnokságok porondjára, ennek ellenére (az olimpiákat is figyelembe véve, ahol a mi versenyzőink nem szerepelnek) a megszerzett aranyérmek számának tekintetében vezettük a magyar sportolók éremtáblázatát. Modellezőink 69 arany-, 61 ezüst- és 43 bronzéremmel szaporították a sportolóink által nyert éremkollekció tiszteletet parancsoló számát!

Az egyéni teljesítmények közül kiemelkedik a világbajnokságon Frigyes Ernő két egyéni és négy csapat-, Krizsma Gyula egy egyéni és három csapat-, valamint Meczner András négy csapatgyőzelme. Az Európa-bajnokságokon legjobban szerepelt magyar versenyző egyéni és csapatgyőzelmei: Pető József hat egyéni, négy csapat-, Örkényi Viktor öt-öt, Tóth Imre négy-hat, Azor László öt-négy, Iharosi Imre négy-négy, Buruts László négy-kettő, Krizsma Gyula négy csapatgyőzelem.

Modellezőéletünk egyik fő ereje volt, hogy soha nem pihentek legjobbjaink a nehezen megszerzett babérokon. Nemcsak technikai újdonságokon törték a fejüket, hanem bátran vállalták az újjal, az ismeretlennel járó kockázatot is. Így volt ez az RC autó kategóriában is.

Alig volt idő "belekóstolni" az igazi hangulatát idéző igen-igen látványos "csetepatéba", Kaposvárott máris kiírták az első versenyt, melyen nyolcan indultak, és győzött a helyiek képviselője, Grábler József.

A szocialista országok hajómodellezői Szombathelyen találkoztak egy ragyogóan megrendezett kitűnő verseny keretében, mely felkészülés volt a londoni Európa-bajnokságra. A verseny érdekessége, hogy a viszonylag új FSR kategóriában szerez-tük egyetlen aranyérmünket, Vitéz Csaba jóvoltából. De maradjunk a hajómodelleknél.

Az összevont országos bajnokságok egyik legemlékezetesebb versenye volt, amelyet a tatai Öreg-tavon rendeztek. 17 me-gye és a főváros legjobbjai sorakoztak fel az ünnepélyes megnyitón a június végi, július elejei kellemes napsütésben. Ami viszont a megnyitóünnepséget követte, az ma is beszédtéma. Legjobbjaink, ha rosszat álmodnak, ez az OB lebeg, illetve jelenik meg előttük.

Mi történt? Elromlott az idő, felerősödött a szél (viharossá fokozódott), és a jó Öreg-tó vize "belöttyent". Amikor csak harminc centiméteresek voltak a hullámok, akkor a résztvevők "vasalt víznek" minősítették a pályát. A hőmérsékletről csak annyit - közben szakadt az eső is -, hogy forralt bornak júliusban akkora sikere hazánkban még nem volt, mint ott és akkor... Ez a verseny - nem a rendezők tehettek róla! - úgy vonult be modellező sportunk történelmébe, mint egy mohácsi vész! Igen, mert volt önjáró hajó (nem is egy), melyet szövetségünk könnyűbúvárai csak négy-öt napos kutatás után tudtak előkeríteni a több méter mély víz iszapos aljából.

A már leírtak ellenére - jó volt a hangulat. Ha Lengyeltótiból említettünk példát, érdekességet, itt is érdemes megemlékezni az önjáró hajók futamairól. Történt ugyanis, hogy egy versenyzőnk sok száz óra alatt épített hajója az "emeletes" hullámok között süllyedni kezdett. A tulaj csónakba ugrott és fantasztikus csapásszámmal igyekezett a katasztrófa helyszínére.

Szerencséje volt, mert süllyedő hajójának tatját - a csónakból kihajolva - még elkapta. De ugyanezzel a lendülettel maga is vízbe borult. A siker óriási volt, hiszen a szakadó eső és a csökkenni nem akaró szél ellenére mindenki hangosan nevetett. Képzeljünk el valakit a vadul hullámzó vízben, amint jobb kezében féltve őrzött hajóját tartja, bal kezével a mentőcsónak peremébe kapaszkodik, és segítsé-gért kiabál a partra...

Azt már csak a rend kedvéért jegyezzük meg, hogy az ezt követő három napon került sor a vitorlás hajók versenyére, amikor (természe-tesen) egy levél sem rezdült a fák ágain...

Autómodellezőink országos bajnokságára 50 kocsit neveztek! Sikerembereinkre fokozottan figyeltünk, hiszen félelmetes híreket hallot-tunk a világ különböző pontjairól. A szovjetek 1,5 ccm-ben 215 km/ó-nál, 2,5 ccm-ben 245 km/ó-nál tartanak...

Győzött Szepes Attila, Szüts László, Ruzsa József és Bogdán Endre. A már említett, és az itt elért sebességek között szomorúan nagy volt a különbség. Júliusban repülőmodellezőink randevúztak a Győr-Sopron megyei Péren. A házigazdák egy új körpályát is építettek a repülőtéren, így valóban minden egy helyen volt látható!

Az eseményeket figyelemmel kísérő szemlélőknek ezen az OB-n tűnt fel, hogy az ifi versenyekkel nincs szerencsénk. Szegény gyere-keinket a negyedik startban hatalmas vihar kergette szét - pontosabban be - a mintegy 2 km-re levő körletbe. Ha valakinek lett volna kedve mérni a részidőket, akkor több atlétaedző kapkodott volna két kézzel a jelenlevők többsége után.

Az OB érdekessége volt, hogy a pécsi Szvacsek Ferenc az F1-A és F3-B kategóriában is megszerezte a büszke bajnoki címet, akár-csak Mohai István, aki Kuti Imrével párban a TR-ben, majd az RC műrepülő kategóriában diadalmaskodott.

Az esztendő nagy nemzetközi versenyein először autómodellezőink álltak starthoz. A XXIV. Európa-bajnokságot Olaszországban, Gallaratében rendezték. Az ismert hazai és nemzetközi eredmények alapján két kategóriában három versenyzőnket neveztük. A legki-sebbek között Szepes Attila 198 km/ó-val bronzérmes, az 5 ccm-esek között Pető József ugyancsak harmadik lett 241,6 km/ó-val és őt követte Ruzsa József 240,9 km/ó-val. Így aligha túlozunk, hogy ezen az EB-n a legnagyobb sikert a csapatkapitány Gombócz István aratta, akit a FEMA kongresszuson a Nemzetközi Autómodellező Szövetség titkárává választottak.

Úgy tűnik - legnagyobb örömünkre, hisz ez a magyar modellezés eredményeink legmagasabb fokú nemzetközi elismerése -, ez az esztendő sportdiplomáciai sikereinkről lett emlékezetes. Ugyanis a London környékén megrendezett hajómodellező Európa-bajnoksággal egy időben megtartott NAVIGA ülésen dr. Beck Rezsőt a NAVIGA tiszteletbeli örökös elnökének választották meg! Ez azt jelentette, hogy az MHSZ OK modellezési osztályának vezetője a CIAM (repülőmodellezők) legmagasabb tisztsége mellett a hajómo-dellezők vezetője is! Ezen az ülésen választották Báthge Károlyt is a vezetőségbe.

Hajómodellezőink kis csapata jól szerepelt az angliai Európa-bajnokságon. Bertók Kálmán az F3-V kategóriában ezüst-, Ábrahám Gábor az ifjúsági F3-E-ben bronz-, Horváth István az A-1-ben ugyancsak bronzérmet nyert.

Szabadon repülő modellezőink a plovdivi (Bulgária) világbajnokságon vettek részt - mindhárom kategóriában. Egyéniben Meczner András volt a legjobb, mivel a mechanikusok döntőjében tíz (!) start után a tizedik lett, hetvenhét induló közül. Csapatunk a tizenharmadik helyen végzett.

F1-A-ban sem került csapatunk az első tíz közé. A számszerű eredmények nem fejezik ki elég hűen, hogy milyen késhegyre menő verseny volt ezen a világbajnokságon. Mechanikusainknak megint csak egy "hajszál" hiányzott ahhoz, hogy előbb végezhessenek.

A nemzetközi Mecsek, MOM és Nyírségi Kupán népes mezőnyök hangulatos, jó versenyeket vívtak. Az esztendő eredménye-inek értékelésére, a következő év feladatainak meghatározására készült modellező-sportunk vezetősége és az érintett tagok, amikor futótűzként terjedt el a fájdalmas hír: tragikus hirtelenséggel, mindössze 49 éves korában elhunyt Iharosi Imre, a Magyar Népköztársaság Kiváló és Érdemes Sportolója, a 2,5 ccm-es sebességi autómodellező kategória ötszörös Európa-bajnoka és kétszeres világcsúcstartója.

Iharosi Imre elvesztése fájdalmasan érintette az egész modellezési szakágat, és ezen belül is az oly sok sikert elért autósa-inkat. A 2,5 ccm-es kategóriában - MOKI motorral! - kivívott hegemóniánkat sajnos azóta sem tudtuk visszaszerezni.

1x1.gif (42 bytes)