cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

3. rész: 1971- 1983.
Összeállította: (1984-ben) † Prohászka György
Megjelent a „75 éves a Magyar modellezés” című könyvben.
(A könyv nem került kereskedelmi forgalomba.)
Az ábrákat Sütő István rajzolta.

Események évről évre (32. rész)

1981

Az 1981-es esztendő nagy közönségsikerének ígérkezett a papírrepülő-modellek országos versenye, melyet - szövetségünkkel karöltve - több társadalmi szerv hirdetett meg, és értékes díjak tették még vonzóbbá e hazánkban nem mindennapi szakági megmozdulást.

Májusban megtisztelő, izgalmas út előtt állt Horváth János, Mohai István, Stefel Győző, Szeri András és Vörös Endre. Petrovits Oszkár vezetésével kéthetes edzőtáborba utaztak a Koreai NDK-ba. A szocialista országok modellező sportolói közös felkészülése a rangos világversenyekre már eddig is sok sikert eredményezett. Bíztunk benne, hogy delegációnk az RC repülésben hasznos tanácsokat tud adni távol-keleti sportbarátainknak, míg a szabadon repülő gumimotoros kategóriában nekünk jönne jól egy-két hasznosítható ötlet.

Ebben az esztendőben már előrevetette árnyékát, hogy a kitűnően bevált és nagy sikerű összevont országos bajnokságoknak nincs biztosítva a jövőben az anyagi háttere. Mintegy előrejelzésként az év FSR OB-ját már külön rendezték, Debrecen város Nagydíjára építve.

E történeti áttekintésnek nem feladata a különböző kényszerítő körülmények hatásából eredő helyzetek elemzése, mégis idekívánkozik: a magyar modellezősport több mint hétévtizedes történetének legsikeresebb országos bajnokságai azok voltak, amelyeket 1975. és 1980. között rendeztek összevontan. Egy-egy hajós vagy repülős országos bajnokságunk a hazai sportközvélemény (és hírszolgálat!) érdeklődésének központjába került. Hogy mily nagy volt a jelentőségük - érdemük? - az ifjúság, az utánpótlás/nevelés szempontjából, arra csak a jövő adhat elfogadható feleletet. Való igaz: gond volt 4-500 versenyzőt, bírót és rendezőt kulturált körülmények között fogadni, számukra a nemzetközi előírásoknak is megfelelő vízfelületet vagy repülőteret biztosítani, de a rendezvények hatása, országos szintű elismerése új fejezetet nyitott a magyar modellezés életében. Hazánknak azon tájain, ahol országos szintű versenyek szemtanúi lehettek a fiatalok, ugrásszerűen megnőtt a modellezés iránti érdeklődés.

De térjünk vissza a nemzetközi versennyel együtt megrendezett debreceni FSR 0B-ra, ahol - a kategóriához méltóan nagy csatában - Sólyom István, Lévai Attila és Kiss István győztek.

A papírrepülő-modellek országos döntőjének a lőrinci sportcsarnok adott otthont. A városi, járási, megyei döntő után három kategóriában 123 versenyző állt starthoz. Az úttörők között Frecska Gyula, a felnőtteknél Tösmagi Szilárd, míg a fantáziamodelleknél Bakon Attila győzött és utazott a legjobbaknak járó külföldi turistaútra.

Autómodellezőink Budaörsön megrendezett országos bajnokságán a sebességi kategóriában Szepes Attila, Szüts László, ifj. Ruzsa József és Szántó János állhatott a bajnoki dobogó legfelső fokára.

A szocialista országok világbajnokságra felkészítő hajómodellező versenyét Szombathelyen rendezték. Hat nemzet legjobbjai készültek, mérték össze erejüket a magdeburgi világbajnokság előtt. A jó hangulatú, kitűnő versenyen az F3-E és F3-V kategóriában értek el a mieink megnyugtató eredményt, Bertók István és Abrahám József jóvoltából. Navigásainkban bíztunk és reméltük, hogy "konzerválják" formájukat az NDK-beli világbajnokságig. (Illetve azon túl és még nagyon sokáig!)

A két kapuvári tanár, Ábrahám József és Bertók Kálmán idáig is "csodát" művelt. Munkájuk gyümölcsét, eredményét még bizonyára soká akarják ízlelni, élvezni - jogosan! Amit ők ketten tettek a kategóriáért, az utánpótlás nevelése érdekében - sikeresen! -, az párját ritkítja a magyar modellezősport történelmében.

A repülőmodellezők Hajdú-Bihar megyében találkoztak, hogy döntsenek a bajnoki aranyérem sorsáról. Nyulason van egy csodálatos körpálya, a szabadon repülőknek pedig Hajdúszoboszlón jutott egy "talpalatnyi" hely (a volt repülőtéren). Szoboszlón az ifik kezdtek. Hogy a jó öreg "időjárásfelelősnek" ki adja le rendezvénynaptárunkat, az rejtély. Tény, hogy a gyerekeket a negyedik start után olyan vihar kergette szét, hogy alig lehetett összeszedni őket, és a népszerű fürdőhely kertjeiben még napok múlva is vitorlázórepülő-modelleket találtak a háztáji veteményesekben.
A felnőttek csatái már békésebb körülmények között zajlottak. Győztek a "kis" Pintér Józsefet követően: Mult József, Mórotz Attila, Rátkai Tamás, dr. Nyárády József, Csikár Imre, Váradi Mihály, Szécsényi János, Orsovai Dezső és dr. Reé András.

A bajnokságok győzteseinek nevét megörökítve figyelmet érdemel a zárttérisek egyik nagy teljesítménye. Július 7-én a budapesti Műszaki Egyetem aulájában az 5 -15 méteres teremmagasság kategóriában Orsovai Dezső a N° 46, 65 cm-es modelljével 32 perc 27 mp-et repült, ami a világ eddigi legjobb eredményét jelentette! E leheletkönnyű kategória kiváló hazai képviselőinek tudását ismerve jogosan várjuk, hogy nem túl sokára, nagy világversenyen is megmutatkozik majd lelkiismeretes munkájuk eredménye. Igaz, Fortuna kegyes mosolyára itt is szükség lenne.

A feszesre tervezett versenynaptár alig-alig hagyott időt, hogy átköltözzünk a hajómodellezők győri országos bajnokságára. Tikkasztó hőségben, népes mezőny harcolt a bajnoki címekért. Akiknek végül sikerült a csúcsra jutni: Forrai Csaba, Danku Katalin, Pákozdy Mihály, Tóth István, Varga Pál, Biri Péter, Bottlik Endre, Vitéz Csaba, Sólyom István, Kudlik Vilmos és Ábrahám Gábor (F3-V-ben). F3-E-ben csak országos meghívásos versenyt rendeztünk, takarékossági okokból, mivel drágák és nehezen beszerezhetők az E-kategóriához szükséges akkumulátorok... Hogy mindezek ellenére mit tudnak versenyzőink az elektromos kategóriában, arról a VB-eredmények szólnak...

Szabadon repülő modellezőink elutaztak Alma-Atába, egy világbajnokságra felkészítő versenyre. Mechanikusaink közül Maczkó és Meczner bent volt a totáleredményt elérők között és csak a sokadik start után kaptak ki Verbiczkitől. Ekkor már sokan eltöprengtek azon, hogyan létezhet, hogy mindig mi maradunk le egy orrhosszal? Az 1981. szeptemberi szaklap egyszerre két világbajnoki aranyról és egy Európa-bajnoki csapatgyőzelemről (valamint többi dobogós helyezésről) tudósíthatott!

Magdeburgban (NDK) olyan világbajnokságon vettünk részt, amelyről öröm volt tudósítani. Több tízezer (fizető!) néző, eszményi környezet - és végig zuhogó eső. Mi magyarok az F3 pálya körül "nyüzsögtünk". Nem csalódtunk, mert a robbanómotorosok között Ábrahám Gábor csodálatos hidegvérrel tört az élre, és kétséget sem hagyott afelől, hogy ő a legjobb! Az elektromos kategóriában (itthon OB-t sem rendezünk) csupán négytized ponttal szorult a nagy ellenfél, a bolgár Hristov mögé Ábrahám Gábor... Ugyanitt Nagy István - élete utolsó ifi versenyén -, valamint a kis Bottlik Éva EH-ban bronzérmes lett. Jó az öreg a háznál, szól az ismert mondás. De szükség van a fiatalokra is! Egy-egy világverseny stresszhatásait csak az ő idegzetük bírja elviselni. Ezen a magdeburgi világbajnokságon már javában "állt a bál" a Naviga pályán, amikor Ábrahám Gabi megkérdezte: tényleg itt van a közelben a vidámpark? (A VB helyszíne kb. úgy nézett ki, mintha Budapesten a Városligeti-tó lett volna az otthonunk.) Megnyugtattam, valóban pár száz méterre vagyunk a szórakoztató sátraktól. Jaj de jó - mondta újdonsült világbajnokunk -, ugye akkor megnézzük? Az egész sétában az volt a legaranyosabb, hogy a német gyerekek úton-útfélen jelvényt akartak cserélni Ábrahám Gabival, akinek sapkáját több tucat embléma díszítette. Igen, valahogy így, ilyen játékosan és komolyan szabad versenyezni! Így örök emlék (kellemes és felejthetetlen) még a nagy többség számára elérhetetlen világbajnoki győzelem is!

Eközben körrepülő sebességi csapatunk - egy TR párossal kiegészítve - Genfbe utazott az Európa-bajnokságra. Több oldallal, évvel ezelőtt írtuk már, hogy Gyulán csodát készít elő a Szegedi, Mult, Molnár trió. Megfeszített munkájuk eredménye beérett. Csapatunk fölényesen lett kontinens-első, Mult József ezüstérmes, Szegedi alig szorult le a dobogóról, és a kis Molnár is hajszál híján az első hat közé került! Ez az eredmény már méltó volt a hajdani nagy elődök emlékéhez, sikereihez.

Augusztus első napjaiban immár 30. alkalommal találkoztak Európa legjobb körpályás sebességi autómodellezői Minszkben. Szüts László ezüstérme mellé Örkényi Viktor és Ruzsa József jóvoltából egy-egy dobogó mögötti helyet "takarítottunk" be ezen az Európa-bajnokságon. Erre szokták mondani szakzsargonnal: nem jött ki a csapatból az a kilométer, amely vitathatatlanul benne volt. Pedig akkor tudtuk már, hogy a következő évben hazai pályán kell majd bizonyítaniuk legjobbjainknak.

Örültünk a sikereknek, de fél szemünkkel már a spanyolországi szabadon repülő világbajnokságra figyeltünk. Szakvezetésünk - a várható eredményeket figyelembe véve - ez alkalommal is csak a mechanikus csapatunknak szavazott bizalmat. Meczner András (huszonöt esztendeje őrli önmagát és ellenfeleit ebben a kegyetlen kategóriában) a tizedik startban győzött a nagy rivális szovjet Verbitzkij előtt, ezzel feltette a koronát sportpályafutására, elérte azt, ami minden sportoló álmainak netovábbja: egyéni világbajnokként állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára! Egy világversenyen (bármely sportágat vesszük alapul) ma már senkinek nem hullik az aranyérem munka nélkül a nyakába. De Meczner világbajnoki győzelme mögött még ezen túl is hihetetlenül sok munka nyugszik.

Augusztusban tartották az MHSZ-vezetők IV. Országos Tanácskozását Gödöllőn, ahol szövetségünk főtitkára, Kiss Lajos vezérőrnagy referátumában határozottan állást foglalt egy nagy jelentőségű kérdésben: a képzés (az ifjúság nevelése) vagy a sport-e az elsődleges az MHSZ életében? Nos, egyik nélkül nem létezik a másik! Nagy baj, ha bármelyik is elsőbbséget élvez a másik rovására. A főtitkár dícsérőleg szólt a modellezési szakág képzési és sporteredményeiről, melyek elismeréseként kitüntetéseket adott át a legeredményesebb modellezőknek. A IV. VOT-on már ismertté vált a magyar modellezőélet történelmi jelentőségű sikere. Az illetékes oktatási minisztériummal egyetértésben döntés született, hogy az 1982-1983-as tanévtől a technika tantárgy keretében oktatják hazánkban a modellezést, évi húsz órában. Ez világviszonylatban is példátlan mértékű elismerés!

Az RC autósok országos bajnokságán nagy szerep jutott az esőgumiknak. Csak azok az autók éltek meg, melyeket építőjük, tulajdonosuk megtanított úszni is... Ennek ellenére jól szórakozott az a nem kevés néző, aki megtekintette a pécsi pályán megrendezett versenyt. Mindkét kategóriában Gaál László győzött.

Az évente rendszeresen megtartott főelőadói szakmai továbbképzésen, tanácskozáson végérvényesen bejelentették, hogy nem rendeznek a jövőben összevont országos bajnokságokat. A döntést gazdasági okokkal indokolták. Ezt követően sokakban felmerült a kétely (aggodalom), nem veszítjük majd el azt a vámon, amit esetleg nyerünk a réven... ?

1x1.gif (42 bytes)