|
Az 1981-es esztendő nagy közönségsikerének ígérkezett a papírrepülő-modellek
országos versenye, melyet - szövetségünkkel karöltve - több társadalmi
szerv hirdetett meg, és értékes díjak tették még vonzóbbá e hazánkban
nem mindennapi szakági megmozdulást.
Májusban megtisztelő, izgalmas út előtt állt Horváth János, Mohai
István, Stefel Győző, Szeri András és Vörös Endre. Petrovits Oszkár
vezetésével kéthetes edzőtáborba utaztak a Koreai NDK-ba. A szocialista
országok modellező sportolói közös felkészülése a rangos világversenyekre
már eddig is sok sikert eredményezett. Bíztunk benne, hogy delegációnk
az RC repülésben hasznos tanácsokat tud adni távol-keleti sportbarátainknak,
míg a szabadon repülő gumimotoros kategóriában nekünk jönne jól
egy-két hasznosítható ötlet.
Ebben az esztendőben már előrevetette árnyékát, hogy a kitűnően
bevált és nagy sikerű összevont országos bajnokságoknak nincs biztosítva
a jövőben az anyagi háttere. Mintegy előrejelzésként az év FSR OB-ját
már külön rendezték, Debrecen város Nagydíjára építve.
E történeti áttekintésnek nem feladata a különböző kényszerítő
körülmények hatásából eredő helyzetek elemzése, mégis idekívánkozik:
a magyar modellezősport több mint hétévtizedes történetének legsikeresebb
országos bajnokságai azok voltak, amelyeket 1975. és 1980. között
rendeztek összevontan. Egy-egy hajós vagy repülős országos bajnokságunk
a hazai sportközvélemény (és hírszolgálat!) érdeklődésének központjába
került. Hogy mily nagy volt a jelentőségük - érdemük? - az ifjúság,
az utánpótlás/nevelés szempontjából, arra csak a jövő adhat elfogadható
feleletet. Való igaz: gond volt 4-500 versenyzőt, bírót és rendezőt
kulturált körülmények között fogadni, számukra a nemzetközi előírásoknak
is megfelelő vízfelületet vagy repülőteret biztosítani, de a rendezvények
hatása, országos szintű elismerése új fejezetet nyitott a magyar
modellezés életében. Hazánknak azon tájain, ahol országos szintű
versenyek szemtanúi lehettek a fiatalok, ugrásszerűen megnőtt a
modellezés iránti érdeklődés.
De térjünk vissza a nemzetközi versennyel együtt megrendezett debreceni
FSR 0B-ra, ahol - a kategóriához méltóan nagy csatában - Sólyom
István, Lévai Attila és Kiss István győztek.
A papírrepülő-modellek országos döntőjének a lőrinci sportcsarnok
adott otthont. A városi, járási, megyei döntő után három kategóriában
123 versenyző állt starthoz. Az úttörők között Frecska Gyula, a
felnőtteknél Tösmagi Szilárd, míg a fantáziamodelleknél Bakon Attila
győzött és utazott a legjobbaknak járó külföldi turistaútra.
Autómodellezőink Budaörsön megrendezett országos bajnokságán a
sebességi kategóriában Szepes Attila, Szüts László, ifj. Ruzsa József
és Szántó János állhatott a bajnoki dobogó legfelső fokára.
A szocialista országok világbajnokságra felkészítő hajómodellező
versenyét Szombathelyen rendezték. Hat nemzet legjobbjai készültek,
mérték össze erejüket a magdeburgi világbajnokság előtt. A jó hangulatú,
kitűnő versenyen az F3-E és F3-V kategóriában értek el a mieink
megnyugtató eredményt, Bertók István és Abrahám József jóvoltából.
Navigásainkban bíztunk és reméltük, hogy "konzerválják"
formájukat az NDK-beli világbajnokságig. (Illetve azon túl és még
nagyon sokáig!)
A két kapuvári tanár, Ábrahám József és Bertók Kálmán idáig is
"csodát" művelt. Munkájuk gyümölcsét, eredményét még bizonyára
soká akarják ízlelni, élvezni - jogosan! Amit ők ketten tettek a
kategóriáért, az utánpótlás nevelése érdekében - sikeresen! -, az
párját ritkítja a magyar modellezősport történelmében.
A repülőmodellezők Hajdú-Bihar megyében találkoztak, hogy döntsenek
a bajnoki aranyérem sorsáról. Nyulason van egy csodálatos körpálya,
a szabadon repülőknek pedig Hajdúszoboszlón jutott egy "talpalatnyi"
hely (a volt repülőtéren). Szoboszlón az ifik kezdtek. Hogy a jó
öreg "időjárásfelelősnek" ki adja le rendezvénynaptárunkat,
az rejtély. Tény, hogy a gyerekeket a negyedik start után olyan
vihar kergette szét, hogy alig lehetett összeszedni őket, és a népszerű
fürdőhely kertjeiben még napok múlva is vitorlázórepülő-modelleket
találtak a háztáji veteményesekben.
A felnőttek csatái már békésebb körülmények között zajlottak. Győztek
a "kis" Pintér Józsefet követően: Mult József, Mórotz
Attila, Rátkai Tamás, dr. Nyárády József, Csikár Imre, Váradi Mihály,
Szécsényi János, Orsovai Dezső és dr. Reé András.
A bajnokságok győzteseinek nevét megörökítve figyelmet érdemel
a zárttérisek egyik nagy teljesítménye. Július 7-én a budapesti
Műszaki Egyetem aulájában az 5 -15 méteres teremmagasság kategóriában
Orsovai Dezső a N° 46, 65 cm-es modelljével 32 perc 27 mp-et repült,
ami a világ eddigi legjobb eredményét jelentette! E leheletkönnyű
kategória kiváló hazai képviselőinek tudását ismerve jogosan várjuk,
hogy nem túl sokára, nagy világversenyen is megmutatkozik majd lelkiismeretes
munkájuk eredménye. Igaz, Fortuna kegyes mosolyára itt is szükség
lenne.
A feszesre tervezett versenynaptár alig-alig hagyott időt, hogy
átköltözzünk a hajómodellezők győri országos bajnokságára. Tikkasztó
hőségben, népes mezőny harcolt a bajnoki címekért. Akiknek végül
sikerült a csúcsra jutni: Forrai Csaba, Danku Katalin, Pákozdy Mihály,
Tóth István, Varga Pál, Biri Péter, Bottlik Endre, Vitéz Csaba,
Sólyom István, Kudlik Vilmos és Ábrahám Gábor (F3-V-ben). F3-E-ben
csak országos meghívásos versenyt rendeztünk, takarékossági okokból,
mivel drágák és nehezen beszerezhetők az E-kategóriához szükséges
akkumulátorok... Hogy mindezek ellenére mit tudnak versenyzőink
az elektromos kategóriában, arról a VB-eredmények szólnak...
Szabadon repülő modellezőink elutaztak Alma-Atába, egy világbajnokságra
felkészítő versenyre. Mechanikusaink közül Maczkó és Meczner bent
volt a totáleredményt elérők között és csak a sokadik start után
kaptak ki Verbiczkitől. Ekkor már sokan eltöprengtek azon, hogyan
létezhet, hogy mindig mi maradunk le egy orrhosszal? Az 1981. szeptemberi
szaklap egyszerre két világbajnoki aranyról és egy Európa-bajnoki
csapatgyőzelemről (valamint többi dobogós helyezésről) tudósíthatott!
Magdeburgban (NDK) olyan világbajnokságon vettünk részt, amelyről
öröm volt tudósítani. Több tízezer (fizető!) néző, eszményi környezet
- és végig zuhogó eső. Mi magyarok az F3 pálya körül "nyüzsögtünk".
Nem csalódtunk, mert a robbanómotorosok között Ábrahám Gábor csodálatos
hidegvérrel tört az élre, és kétséget sem hagyott afelől, hogy ő
a legjobb! Az elektromos kategóriában (itthon OB-t sem rendezünk)
csupán négytized ponttal szorult a nagy ellenfél, a bolgár Hristov
mögé Ábrahám Gábor... Ugyanitt Nagy István - élete utolsó ifi versenyén
-, valamint a kis Bottlik Éva EH-ban bronzérmes lett. Jó az öreg
a háznál, szól az ismert mondás. De szükség van a fiatalokra is!
Egy-egy világverseny stresszhatásait csak az ő idegzetük bírja elviselni.
Ezen a magdeburgi világbajnokságon már javában "állt a bál"
a Naviga pályán, amikor Ábrahám Gabi megkérdezte: tényleg itt van
a közelben a vidámpark? (A VB helyszíne kb. úgy nézett ki, mintha
Budapesten a Városligeti-tó lett volna az otthonunk.) Megnyugtattam,
valóban pár száz méterre vagyunk a szórakoztató sátraktól. Jaj
de jó - mondta újdonsült világbajnokunk -, ugye akkor megnézzük?
Az egész sétában az volt a legaranyosabb, hogy a német gyerekek
úton-útfélen jelvényt akartak cserélni Ábrahám Gabival, akinek sapkáját
több tucat embléma díszítette. Igen, valahogy így, ilyen játékosan
és komolyan szabad versenyezni! Így örök emlék (kellemes és felejthetetlen)
még a nagy többség számára elérhetetlen világbajnoki győzelem is!
Eközben körrepülő sebességi csapatunk - egy TR párossal kiegészítve
- Genfbe utazott az Európa-bajnokságra. Több oldallal, évvel ezelőtt
írtuk már, hogy Gyulán csodát készít elő a Szegedi, Mult, Molnár
trió. Megfeszített munkájuk eredménye beérett. Csapatunk fölényesen
lett kontinens-első, Mult József ezüstérmes, Szegedi alig szorult
le a dobogóról, és a kis Molnár is hajszál híján az első hat közé
került! Ez az eredmény már méltó volt a hajdani nagy elődök emlékéhez,
sikereihez.
Augusztus első napjaiban immár 30. alkalommal találkoztak Európa
legjobb körpályás sebességi autómodellezői Minszkben. Szüts László
ezüstérme mellé Örkényi Viktor és Ruzsa József jóvoltából egy-egy
dobogó mögötti helyet "takarítottunk" be ezen az Európa-bajnokságon.
Erre szokták mondani szakzsargonnal: nem jött ki a csapatból az
a kilométer, amely vitathatatlanul benne volt. Pedig akkor tudtuk
már, hogy a következő évben hazai pályán kell majd bizonyítaniuk
legjobbjainknak.
Örültünk a sikereknek, de fél szemünkkel már a spanyolországi
szabadon repülő világbajnokságra figyeltünk. Szakvezetésünk - a
várható eredményeket figyelembe véve - ez alkalommal is csak a mechanikus
csapatunknak szavazott bizalmat. Meczner András (huszonöt esztendeje
őrli önmagát és ellenfeleit ebben a kegyetlen kategóriában) a tizedik
startban győzött a nagy rivális szovjet Verbitzkij előtt, ezzel
feltette a koronát sportpályafutására, elérte azt, ami minden sportoló
álmainak netovábbja: egyéni világbajnokként állhatott fel a dobogó
legmagasabb fokára! Egy világversenyen (bármely sportágat vesszük
alapul) ma már senkinek nem hullik az aranyérem munka nélkül a nyakába.
De Meczner világbajnoki győzelme mögött még ezen túl is hihetetlenül
sok munka nyugszik.
Augusztusban tartották az MHSZ-vezetők IV. Országos Tanácskozását
Gödöllőn, ahol szövetségünk főtitkára, Kiss Lajos vezérőrnagy referátumában
határozottan állást foglalt egy nagy jelentőségű kérdésben: a képzés
(az ifjúság nevelése) vagy a sport-e az elsődleges az MHSZ életében?
Nos, egyik nélkül nem létezik a másik! Nagy baj, ha bármelyik is
elsőbbséget élvez a másik rovására. A főtitkár dícsérőleg szólt
a modellezési szakág képzési és sporteredményeiről, melyek elismeréseként
kitüntetéseket adott át a legeredményesebb modellezőknek. A IV.
VOT-on már ismertté vált a magyar modellezőélet történelmi jelentőségű
sikere. Az illetékes oktatási minisztériummal egyetértésben döntés
született, hogy az 1982-1983-as tanévtől a technika tantárgy keretében
oktatják hazánkban a modellezést, évi húsz órában. Ez világviszonylatban
is példátlan mértékű elismerés!
Az RC autósok országos bajnokságán nagy szerep jutott az esőgumiknak.
Csak azok az autók éltek meg, melyeket építőjük, tulajdonosuk megtanított
úszni is... Ennek ellenére jól szórakozott az a nem kevés néző,
aki megtekintette a pécsi pályán megrendezett versenyt. Mindkét
kategóriában Gaál László győzött.
Az évente rendszeresen megtartott főelőadói szakmai továbbképzésen,
tanácskozáson végérvényesen bejelentették, hogy nem rendeznek a
jövőben összevont országos bajnokságokat. A döntést gazdasági okokkal
indokolták. Ezt követően sokakban felmerült a kétely (aggodalom),
nem veszítjük majd el azt a vámon, amit esetleg nyerünk a réven...
?
|