|
November 18-án megalakult a Budapesti Modellező Szövetség.
Elnöke Királdi János, a KERAVILL vezérigazgatója,
főtitkár. Csikár Imre, Az elnökség tagjai: Bimbi Zoltán,
Farkas Imre, Krassóné Bosnyák Ibolya, Kreisz Rudolf,
Meczner András, Molnár László, Pinkert György, dr.
Reé András, Szécsényi GyörgyDecember 2.-án, a Villányi
úti választási centrumban tartotta meg tisztújító
közgyűlését a Magyar Modellező Szövetség. Megyénként
6 fő érkezett a klubok képviseletében. Az új vezetőség:
elnök dr. Székely István, alelnök dr. Reé András,
főtitkár. Orsovai Dezső, elnökségi tagok: Bäthge Károly,
Meczner András, Mohai István, Mult József, Pinkert
György, Sólyom István, Somogyi Ferenc.
Újságunkat - a MODELLEZÉS - t és annak
szerkesztőségét - a NAVIGA arany jelvénnyel tüntette
ki. Az elmúlt 30 esztendő alatt - a NAVIGA is 1959-ben
alakult - a lap cikkeivel példamutatóan támogatta
a hajómodellezők eredményeinek és különböző rendezvényeinek
megismerését. Ez az elismerés - közvetve - a magyar
hajómodellezők elismerése is volt.
Tragikus hirtelenséggel 53 éves korában
elhunyt Örkényi Viktor, a körpályás sebességi autómodellezés
ötszörös Európa-bajnoka, a MOM klub versenyzője.
Elhunyt Ruzsa József (1917-1989) A
kérlelhetetlen sors örökre leparancsolta a versenypályáról.
Három évtizedes munkájával, nemzetközi szaktekintély
is volt.
Decemberben elhunyt Nagyiványi György,
a Szolnok Városi Modellező Klub titkára, sok emlékezetes
verseny résztvevője, szervezője, irányítója. Tevékenysége
tiszteletet parancsoló a modellező társadalom számára.
Eltávozott Szomolányi Ferenc sportbíró.
Magas, vékony alakjával mindig kiemelkedett a mezőnyből.
Sportszeretete és megbízhatósága is kiemelkedő volt.
Lelkiismeretes működését nem lehet elfelejteni. Mint
modellező is maradandót hagyott hátra: 1950. 07. 23.-
án vitorlázó modellel felállított távolsági rekordját
máig nem döntötte meg senki, eredménye 139,8 km!
Elhunyt Kovács Attila, az F3B hőskorának
felejthetetlen személyisége. Ő volt az örök ellenzék.
Vitázott, érvelt, megsértődött - és mindig kezdte
újra. Ez egyszer későn érkezett az orvosi segítség.
Országos bajnokságok
Repülőmodellezés
Serdülő Repülőmodellezők Országos
Bajnoksága, Nyíregyháza, június 11.
A-1: Kopacz Tibor, Szabolcs, 360",
2. Matasics Tamás, Baranya, 319", 3. Kovács Krisztián,
Zala, 293"
Csapatverseny: 1. Zala m. 692", 2. Baranya
m. 627", 3. Hajdú-Bihar m. 576"
UG: 1. Zsarnóczky Péter, Heves, 313",
2. Hajas Viktória, Zala, 247", 3. Hován Róbert, Szabolcs,
239"
Csapatverseny: 1. Heves m. 742", 2. Vas m.
415", 3. Szabolcs m. 376"
UM: 1. Sebestyén Sándor, Szabolcs m.
229", 2. Vasas Zoltán, Heves m. 181", 3. Orbán Norbert,
Borsod m. 138"
UK: 1. Lőrincz Lajos, Vas m. 1725 p. 2. Tóth Szilveszter,
Borsod m. 1184 p. 3. ifj. Demkó István, Borsod m.
683 p.
CO2 1. Fricska Károly, Budapest, 115", 2. Molnár László,
Budapest, 113", 3. Rémai László, Veszprém, 29"
Szabadonrepülő Modellek Országos
Bajnoksága,
és Vörös Jenő Emlékverseny,
Szentes-Cserebökény, július 15-16.
Felhős, szeles időben az ifjúsági F1A
és az F1B gumimotoros számokkal kezdődött. Az első
startban a szél, a másodikban már az eső is ellenfél
volt. A második start után - délig - a rendezők szünetet
rendeltek el. A versenyt 12 órától lehetett folytatni.
Ifjúsági F1A: 1. Pilinszki Gábor, Budapest,
1158", 2. Nótáros Attila, Békés m., 1089", 3. Kerner
Ferenc, Veszprém m. 1085",
Csapatverseny: 1. Békés m., 2. Budapest, 3.
Baranya m.
F1B: 1. Váradi Mihály, Debrecen, 1290",
2. Krasznai József, Debrecen, 1228", 3. Somogyi Ottó,
Budapest, 1212"
Csapatverseny: 1. Hajdú-Bihar m. 3655" 2. Budapest,
3284", 3. Komárom m. 3105"
A második napon a felnőtt F1A és az
F1C versenyeit rendezték.
F1A: Horváth József, Fejér m. 1260",
2. Somogyi Ottó, Budapest, 1226", 3. Bodó János, Békés
m. 1211"
Csapatverseny: 1. Békés m. 3536" 2. Csongrád
m. 3379", 3. Komárom m. 3310"
F1C: 1. Rimóczi Ferenc, Budapest, 1222",
2. Markó László, 1218", Csongrád m. 3. Gál László,
Heves m. 1177"
Csapatverseny: 1. Budapest, 2804" 2. Csongrád
m. 2614", (Harmadik csapat nem volt!)
Körrepülő modellek Országos Bajnoksága
és Mecsek Kupa, Pécs, 06. 17-18.
5 ország, 63 versenyző, Meglepetés,
hogy a szegedi Németh István megszerezte a 3. helyezést.
F2A: 1. Mult József, Gyula, 289 km/ó,
3. Németh István, Szeged, 278 km/ó
F2B: 1. Mórotz Attila, Pécs, 5893 p., 2. Wadovich
Zoltán, Budapest, 3. Tokai Tamás, Salgótarján, 5595
p.
F2C: … 3. Lerf Lehel - Zaják Sándor Bp. 8'29,00"
RC Műrepülő és TR Modellek Országos
Bajnoksága, Pécs, június 23-24.
F3A: 1. Masznyik Gábor, Budapest, 2183
p. 2. Szabó Róbert, Heves, 2155 p. 3. Schuch Ferenc,
Budapest, 1733 p.
F3D - MOKI 3,5 - 1. Szabó János, Komárom, 125' 06",
2. Mohai István, Pécs, 125' 53", 3. Nóbik Gyula, Békés,
206' 00"
Zárttéri Modellek Országos Bajnoksága
és Várszegi Géza Emlékverseny, Debrecen, augusztus
26-27.
Az utóbbi évek legkisebb létszámú versenye
volt. (7 versenyző) Számítottak a romániai és a csehszlovákiai
versenyzőkre, de nem érkeztek meg. Beke Géza új légcsavar-megoldással
kísérletezett, amelyik a gumimotor nyomatékának változásával
változtatja a légcsavar emelkedését. Saját készítésű
gumikenő folyadékot is használt. Megoldásai figyelemre
méltóak voltak.
Eredmények: 1. Dr. Reé András,
BME, 75'17", 2. Beke Géza, BHG, 66'00", 3. Bakos Ferenc,
BME, 65'21"
Hajómodellezés
Vitorlás hajómodellek Országos
Bajnoksága és V. Barátság Regatta, Sopron-Fertő
tó, július 6-9.
Összesen 6 országból 53 nevezés érkezett.
A 10-es osztály versenyét 7 futammal,
olasz lebonyolítási rendszerrel, az első napon be
is fejezték. Második nap az M hajóosztály versenyeit
rendezték 48 résztvevővel, ugyancsak olasz rendszerben.
A harmadik napon vasárnap, -jelentősen mérséklődött
szélben- az M osztály versenyeit folytatták és 7 futammal
be is fejezték.
Eredmények:
F5-10: 1. Forrai Csaba, 2. Sosztarich
Tamás, 3. Forrai István
F5-M: 1. ifj. Eredics István, 2. Forrai Csaba, 3.
Sosztarich Tamás.
A Fertő kupa 1989. évi védője: 1. ifj.
Eredics István
Motoros hajómodellek Országos
Bajnoksága, Gyékényes, augusztus 19-20.
A kitűnő gyékényesi tavak egyikén rendezte
a versenyt a Csurgói METALLUX modellező klub. A versenyre
15 klubból 84 hajót neveztek.
F1-E 1 kg.: 1. Várady István, Csurgó,
15,4", 2. Kukorelli Károly, Cavalloni, 17,2", 3. Szimcsák
József, Győr, 19,8"
F1-V 3,5: 1. Tóth Zoltán, BKV, 15,9", 2. Müller Mihály,
Nyíregyháza, 18,8", 3. Szimcsák József, Győr, 19,8"
F1-V 6,5: 1. Tóth József, BKV, 14,7", 2. Tarr Tamás,
Zalaegerszeg, 17,4", 3. Majer Imre, Zalaegerszeg,
18,4"
F1-V 15: 1. Tóth József, BKV, 14,0", 2. ifj. Pócsik
Tibor, Nyíregyháza, 15,8", 3. Pénzár Jenő, Nagyatád,
16,2"
F3-E: 1. Bertók Kálmán, Kapuvár, 143,1 p., 2. Ábrahám
József, Kapuvár, 139,9 p., 3. Rácz Adolf, Szeged,
137,2 p.
F3-V: 1. Ábrahám Gábor, Kapuvár, 143,7 p., 2. Ábrahám
József, Kapuvár, 143,5 p., 3. Majercsik Gábor, BKV,
143,4 p.
Túra hajómodellek (FSR) Országos
Bajnoksága, Orosháza-Gyopárosfürdő, szeptember
30. - október 1.
A verseny időpontja helyszín-egyeztetések
miatt tolódott ki ilyen későre. 87 hajóval neveztek
a versenyre. A kezdetben hűvös idő a döntőre ideális
lett, így a rendezvény rangjához méltó futamokat láthattak.
Eredmények:
3,5 cm3 - 25 hajó - 1. Kudlik
Vilmos, BME, 60 kör, 2. Gyarmati Tibor, BHG, 59 kör,
3. Koltai László, Zalaegerszeg, 52 kör.
6,5 cm3 - 24 hajó - 1. Nóbik Gyula, Orosháza,
65 kör, 2. Kiss Árpád, Orosháza, 63 kör, 3. Dusa András
Pécs MÉV, 61 kör.
15 cm3: - 34 hajó - 1. Sólyom István, Debrecen,
72 kör, 2. Bundi Sándor, Debrecen, 60 kör, 3. Merényi
László, MÁV, 59 kör.
Autómodellezés
RC autómodellek Országos Bajnoksága,
Szekszárd, augusztus 12-13.
RC-8 sport "A" csoport: 1. Gál László,
ORION, 129 kör, 2. Farkas Imre, ORION, 126 kör, 3.
Almássy Tamás, BHF, 120 kör.
"B" csoport: 1. Kurgyis Gábor, BHG, 112 kör, 2. Nép
Sándor, BRG Kecskemét, 105 kör, 3. Szarka Dénes, BHG
Budapest, 96 kör.
RC-8 Forma "A" csoport: 1. Hegedűs István, ORION,
122 kör, 2. ifj. Gasparik Lajos, BHG Bp. 116 kör,
3. Gál László, ORION, 115 kör
"B" csoport: 1. Kurgyis Gábor, BHG, 110 kör, 2. Nép
Sándor, BRG Kecskemét, 107 kör, 3. Szabó János, BHG
Bp. 99 kör
Sebességi Autómodellek Országos
Bajnoksága, Eger, július 24-25.
1,5 cm3: 1. Szepes Attila,
Budapest, 228,484 km/ó, 2. Hornyánszki Tamás, Heves
m. 190,415 km/ó, 3. Kocsis Zoltán, Somogy m. 185,414
km/ó
2,5 cm3: 1. Szüts László, Bp. 234,418 km/ó,
2. Dobrocsi Gábor, Heves m. 231,154 km/ó, 3. Vörös
Gábor, Somogy m. 207,110 km/ó
5 cm3: 1. Ruzsa József, Bp. 239,425 km/ó,
2. Kocsis József, Somogy m. 214,951 km/ó, 3. ifj.
Ruzsa József, Bp. 159,532 km/ó
10 cm3: 1. Bogdán Endre, Somogy m. 291,167
km/ó, 2. ifj. Waldman János, Bp. 268,897 km/ó, 3.
Waldman Attila, Bp. 255,464 km/ó
Nemzetközi versenyek
Szabadonrepülő Modellek Világbajnoksága,
Cordoba Embalse (Argentína) május 23-28.
A három F1C versenyző - Napkori György,
Maczkó Oszkár és Zsengellér Gábor - ki könnyebben,
ki nehezebben,- de megszerezték a VB-hez szükséges
összegeket, és május 17-én délután Milánón keresztül
elindultak a 21 órás útra, Buenos Airesbe. Az időjárás
itt is szétzilálta a versenyeket, 4-7 m/mp-es széllel
kezdődött a nap, ami később még erősödött. Gondokat
okozott a messzire elrepült modellek visszaszállítása
is. Több rontás csökkentette a csapat-esélyeket is.,
végül 7. helyre kerültek.
Eredmények: - 48 versenyző
- … 21. Maczkó Oszkár, 1284", … 27. Napkori György,
1237", … 38. Zsengellér Gábor, 1005"
Körrepülő Modellek Európa-bajnoksága, Manchester
- Wigan, (Anglia) július 26-30.
Eredmények:
15 országból 25 versenyző nevezett.
Csapatunk 0,5 km/ó-val szorult a harmadik helyre a
házigazdák mögé. Első helyen a SZU versenyzői verhetetlenek.
Közelítik a 300 km/ó-s álom-határt!
F2A: … 5. Szegedi Sándor, 290,7 km/ó,
6. Mult József, 189,1 km/ó, … 10. Nagy Lajos, 277,7
km/ó
Csapatverseny … 3. Magyarország, 857,6 km/ó
F2B: … 16. Tokai Tamás, 2693 p., …
27. Juhász András, 2546 p., … 31. Wadovich Zoltán,
2407 p.
Az időjárás olyan zord volt, mint két évvel ezelőtt:
esős, szeles. A pálya berendezése szabálytalan, aminek
csak egy részét hozták helyre indulásra. Pl. a vezetővillát
nem. Megismételhettük volna kijevi eredményeinket,
ha az időjárás is hasonló lett volna.
Rádióirányítású vitorlázó (F3B)
modellek Világbajnoksága, Melun-Villaroche (Franciaország),
augusztus 11-20.
A VB-re átutalandó összeget - nevezési
díjat - az MMSZ, az utazás és étkezés költségeit a
Cavalloni SE vállalta, így részt vehettünk ezen a
világbajnokságon. A csapat: Horváth János, Szeri András
és Vörös Endre versenyzők, Fekete József edző, Pinkert
György csapatvezető, Vámosi Rita tolmács. Utazás a
Cavalloni SE mikrobuszával, szállás a mikrobusszal
vontatott lakókocsiban, útközben parkolókban, a helyszínen
kempingben.
Emlékezetes és hosszú utazás oda is,
vissza is. Majdnem 1600 km. két és fél nap alatt,
napi 18 óra utazással. A lakókocsit nem lehet "sürgetni"
különösen ha úgy tele van, mint a mienk Eredményeink
közepesre sikerültek. Az előző versenyeken sokat tanultunk,
most új megoldandó feladatokkal találkoztunk.
Eredményeink. 19 ország 60 versenyzője
között. … 18. Horváth János 13.795,75 pont, … 26.
Szeri András, 13.394,07 pont, … 35. Vörös Endre, 13.102,46
pont. (A győztes pontszáma: 14.742,12)
Csapatversenyben a 9. hely jutott,
40.292,28 ponttal.
A banketten megtudtuk, hogy a következő
VB-t Izraelben rendezik! A lecke fel volt adva…
Körpályás sebességi Autómodellek
Világbajnoksága, Los Angeles, szeptember 29. -
október 1.
A világbajnoksággal egyidőben rendezték
a WMRC kongresszusát, amelyen Magyarország képviselője
is résztvett. A versenyen a kis motorok számaiban
nagyon kevés volt az indulók száma. 1,5 cm3-ben
9, 2,5 cm3-ben 11, 5 cm3-ben
11, és 10 cm3-ben 48. Jellemző a magas
színvonalra, hogy 10 cm3-ben még a 20.
helyezett is 300 km/ó feletti eredményt ért el. (300,991
km/ó)
A kongresszuson újra választották az
elnökséget, szervező titkárnak Gombócz Istvánt.
XXXVIII. Sebességi Autómodell
Európa-bajnokság, Minszk, augusztus 4-6.
9 ország 65 versenyzője 89 modellel
érkezett a versenyre. Az időjárás nem augusztusi volt:
+8 fok és eső fogadta az érkezőket. Magyarországot
Dobrocsi Gábor 1,5 és 2,5 cm3-es, Ruzsa
József az 5 cm3-es, Bogdán Endre a 10 cm3-es
kategóriában képviselte Gombócz István és Echim Jenő
vezetésével
A verseny műszaki érdekessége volt
az a nagyszerű időmérő rendszer, amelyik a sebességet
egy nagyméretű kijelzőre írta ki. Folyamatosan írta
a körök átlagsebességét, befejezés után azonnal -
1 mp-en belül - kiírta az elért sebességet, 30 mp-en
belül a verseny-sorrend állását.
A mérés kijelzése tízezred (!) másodperces,
de százezred (!) mp-es pontosságú!
A technika ördöge volt, hogy a szovjet
versenyző egyik futama alatt nem működött a berendezés.
az ötösök versenyében az első két versenyző között
41 százezred másodperc volt a különbség!
Eredmények:
1,5 cm3: 16 induló - … 12.
Dobrocsi Gábor, 210 km/ó
2,5 cm3 - 15 induló - 7. Dobrocsi Gábor
255,612 km/ó,
5 cm3: - 15 induló - … 12. Ruzsa József
261 km/ó
10 cm3 19 induló - … 16. Bogdán Endre 268
km/ó
Puszta Kupa, nemzetközi verseny,
világ kupa forduló, Dömsöd, szeptember 15-16.
Ez a verseny főpróbája volt az 1990.
évi Európa bajnokságnak, amelyet a CIAM ülés Magyarországnak
ítélt. Az Európa bajnokságot is szeptemberre terveztük,
ezért rendeztük a "főpróbát" is szeptember közepén.
Az ilyenkor szokásos "vénasszonyok nyarát" szerettük
volna elcsípni, nem sikerült.
Hideg, nedves levegő, felhőtlen ég
és 3-4 m/mp-es szél fogadta 7 órakor az első startolókat.
Egy órás startidővel rendeztük a versenyt. Az első
start 300 mp. a többi 6 startban 180. A 3-4. starttól
gyenge felhősödés kezdődött, majd az 5-6-7. startokban
előfordult 1-2 emelés. A modellek a szél miatt nagyon
messzire repültek.
F1A: A 83 induló közül:… 6. Vörös Jenő,
Szeged, 1229", … 13. Csikár Imre, Esztergom, 1198",
… 17. Nagy Lajos, Gyula, 1168"
Második napon enyhe szél, fátyolfelhők.
A 3. starttól a szél megélénkült, a versenyzők harmada
nem is végezte el az 5-6-7. startokat.
F1B: - 51 versenyző - …5. Krasznai
József, Debrecen, 1209", … 10. Merkel Géza, Cavalloni,
1146", … 15. Kocsis István, Sopron, 1113"
F1C - 33 versenyző - … 4. Maczkó Oszkár, Cavalloni,
1317", … 7. Napkori György, Szeged, 1310", … 10. Szécsényi
János, Cavalloni, 1274"
Szocialista Országok Nemzetközi
Versenye, Szentes, július 18-23.
Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország,
Mongólia, NDK, Szovjetunió, Magyarország A és B csapattal
vett részt a versenyen.
F1A: … 2. Bodó János, 2054", … 11.
Krasznai József, 1114", 12. Krisztik Zsolt, 1105"
Csapatverseny: … 5. Magyarország, 3192"
F1B: … 5. Váradi Mihály, 1222", … 7.
Zöld Csaba, 1212", … 19. Krasznai József, 919"
Csapat: … 4. Magyarország, 3353"
F1C: … 2. Napkori György, 2206", …
5. Rimóczi Ferenc, 1524", … 10. Gál L. 1283", 14.
Zsengellér Gábor, 1248"
Csapatverseny: 1. Magyarország, "A", 3851",
… 7. Magyarország "B"
XV. Nógrád-Kupa, körrepülő-műrepülő
modellek (F2B) versenye, Salgótarján, szeptember
22-23.
A hazaiakon kívül lengyelek, csehszlovákok,
osztrákok, svájciak és mindkét Németország képviseltette
magát a versenyen. A korábbiaktól eltérően sem viharos
szél, sem eső nem zavarta meg a három napos versenyt.
A verseny végén jelentette be Havrán Sándor főrendező,
hogy ezután csak kétévenként rendezik meg versenyüket,
amit a résztvevők szomorúan vettek tudomásul.
Eredmények:
1. Tokai Tamás, Salgótarján, 5791 p.,
2. Mórotz Attila, Pécs-MÉV, 5671 p. … 4. Wadovich
Zoltán, Budapest, 5544 p.
V. Barátság Regatta és Országos
Bajnokság, Sopron-Fertő tó, július 6-9.
6 országból 53 nevezés érkezett.
A 10-es osztály versenyét 7 futammal,
olasz lebonyolítási rendszerrel, az első napon be
is fejezték. Második nap az M hajóosztály versenyeit
rendezték 48 résztvevővel ugyancsak olasz rendszerben.
A harmadik napon, vasárnap jelentősen mérséklődött
szélben az M osztály versenyeit folytatták és 7 futammal
be is fejezték.
Eredmények:
F-5-10: … 8. Forrai Csaba, 42,0 p.,
… 10. Sosztarich Tamás, 45,4 p.
F-5-M: … 9. Eredics István, 46,0 p., 10. Forrai Csaba,
47,4 p.
Ifjúsági értékelés: 1. ifj.
Eredics István
Bányász Kupa, RC Autómodellek
Versenye, Pécs, augusztus 1-2.
Három nemzet 58 versenyzője állt rajthoz
négy versenyszámban.
Robbanómotoros homokfutók: 1. Kiss
István, Debrecen, 2. Kassai … Pécs, 3. Molnár … Debrecen.
Elektromos homokfutók: 1. Kurgyis Gábor, Budapest,
2. Szabó … Paks, 3. ifj. Vári, … Paks.
Elektromos sebességi: 1. Mohai István, Pécs, 2. Kiss
… Debrecen, 3. Balogh … Debrecen
Sport kategória 1. Hegedűs István, Orion, 2. Farkas
Imre, Orion, 3. Müller … Szekszárd.
|