cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

4. rész: 1984-

 

Ennek a résznek az összeállítása az emlékek összegyűjtésével jelenleg folyik. Ha kiegészítése, észrevétele van, kérjük jelezze az info@cavalloni.hu címre küldött levélben.

Események évről évre

1989

November 18-án megalakult a Budapesti Modellező Szövetség. Elnöke Királdi János, a KERAVILL vezérigazgatója, főtitkár. Csikár Imre, Az elnökség tagjai: Bimbi Zoltán, Farkas Imre, Krassóné Bosnyák Ibolya, Kreisz Rudolf, Meczner András, Molnár László, Pinkert György, dr. Reé András, Szécsényi GyörgyDecember 2.-án, a Villányi úti választási centrumban tartotta meg tisztújító közgyűlését a Magyar Modellező Szövetség. Megyénként 6 fő érkezett a klubok képviseletében. Az új vezetőség: elnök dr. Székely István, alelnök dr. Reé András, főtitkár. Orsovai Dezső, elnökségi tagok: Bäthge Károly, Meczner András, Mohai István, Mult József, Pinkert György, Sólyom István, Somogyi Ferenc.

Újságunkat - a MODELLEZÉS - t és annak szerkesztőségét - a NAVIGA arany jelvénnyel tüntette ki. Az elmúlt 30 esztendő alatt - a NAVIGA is 1959-ben alakult - a lap cikkeivel példamutatóan támogatta a hajómodellezők eredményeinek és különböző rendezvényeinek megismerését. Ez az elismerés - közvetve - a magyar hajómodellezők elismerése is volt.

Tragikus hirtelenséggel 53 éves korában elhunyt Örkényi Viktor, a körpályás sebességi autómodellezés ötszörös Európa-bajnoka, a MOM klub versenyzője.

Elhunyt Ruzsa József (1917-1989) A kérlelhetetlen sors örökre leparancsolta a versenypályáról. Három évtizedes munkájával, nemzetközi szaktekintély is volt.

Decemberben elhunyt Nagyiványi György, a Szolnok Városi Modellező Klub titkára, sok emlékezetes verseny résztvevője, szervezője, irányítója. Tevékenysége tiszteletet parancsoló a modellező társadalom számára.

Eltávozott Szomolányi Ferenc sportbíró. Magas, vékony alakjával mindig kiemelkedett a mezőnyből. Sportszeretete és megbízhatósága is kiemelkedő volt. Lelkiismeretes működését nem lehet elfelejteni. Mint modellező is maradandót hagyott hátra: 1950. 07. 23.- án vitorlázó modellel felállított távolsági rekordját máig nem döntötte meg senki, eredménye 139,8 km!

Elhunyt Kovács Attila, az F3B hőskorának felejthetetlen személyisége. Ő volt az örök ellenzék. Vitázott, érvelt, megsértődött - és mindig kezdte újra. Ez egyszer későn érkezett az orvosi segítség.

Országos bajnokságok

Repülőmodellezés

Serdülő Repülőmodellezők Országos Bajnoksága, Nyíregyháza, június 11.

A-1: Kopacz Tibor, Szabolcs, 360", 2. Matasics Tamás, Baranya, 319", 3. Kovács Krisztián, Zala, 293"
Csapatverseny: 1. Zala m. 692", 2. Baranya m. 627", 3. Hajdú-Bihar m. 576"

UG: 1. Zsarnóczky Péter, Heves, 313", 2. Hajas Viktória, Zala, 247", 3. Hován Róbert, Szabolcs, 239"
Csapatverseny: 1. Heves m. 742", 2. Vas m. 415", 3. Szabolcs m. 376"

UM: 1. Sebestyén Sándor, Szabolcs m. 229", 2. Vasas Zoltán, Heves m. 181", 3. Orbán Norbert, Borsod m. 138"
UK: 1. Lőrincz Lajos, Vas m. 1725 p. 2. Tóth Szilveszter, Borsod m. 1184 p. 3. ifj. Demkó István, Borsod m. 683 p.
CO2 1. Fricska Károly, Budapest, 115", 2. Molnár László, Budapest, 113", 3. Rémai László, Veszprém, 29"

Szabadonrepülő Modellek Országos Bajnoksága,

és Vörös Jenő Emlékverseny, Szentes-Cserebökény, július 15-16.

Felhős, szeles időben az ifjúsági F1A és az F1B gumimotoros számokkal kezdődött. Az első startban a szél, a másodikban már az eső is ellenfél volt. A második start után - délig - a rendezők szünetet rendeltek el. A versenyt 12 órától lehetett folytatni.

Ifjúsági F1A: 1. Pilinszki Gábor, Budapest, 1158", 2. Nótáros Attila, Békés m., 1089", 3. Kerner Ferenc, Veszprém m. 1085",
Csapatverseny: 1. Békés m., 2. Budapest, 3. Baranya m.

F1B: 1. Váradi Mihály, Debrecen, 1290", 2. Krasznai József, Debrecen, 1228", 3. Somogyi Ottó, Budapest, 1212"
Csapatverseny: 1. Hajdú-Bihar m. 3655" 2. Budapest, 3284", 3. Komárom m. 3105"

A második napon a felnőtt F1A és az F1C versenyeit rendezték.

F1A: Horváth József, Fejér m. 1260", 2. Somogyi Ottó, Budapest, 1226", 3. Bodó János, Békés m. 1211"
Csapatverseny: 1. Békés m. 3536" 2. Csongrád m. 3379", 3. Komárom m. 3310"

F1C: 1. Rimóczi Ferenc, Budapest, 1222", 2. Markó László, 1218", Csongrád m. 3. Gál László, Heves m. 1177"
Csapatverseny: 1. Budapest, 2804" 2. Csongrád m. 2614", (Harmadik csapat nem volt!)

Körrepülő modellek Országos Bajnoksága és Mecsek Kupa, Pécs, 06. 17-18.

5 ország, 63 versenyző, Meglepetés, hogy a szegedi Németh István megszerezte a 3. helyezést.

F2A: 1. Mult József, Gyula, 289 km/ó, 3. Németh István, Szeged, 278 km/ó
F2B: 1. Mórotz Attila, Pécs, 5893 p., 2. Wadovich Zoltán, Budapest, 3. Tokai Tamás, Salgótarján, 5595 p.
F2C: … 3. Lerf Lehel - Zaják Sándor Bp. 8'29,00"

RC Műrepülő és TR Modellek Országos Bajnoksága, Pécs, június 23-24.

F3A: 1. Masznyik Gábor, Budapest, 2183 p. 2. Szabó Róbert, Heves, 2155 p. 3. Schuch Ferenc, Budapest, 1733 p.
F3D - MOKI 3,5 - 1. Szabó János, Komárom, 125' 06", 2. Mohai István, Pécs, 125' 53", 3. Nóbik Gyula, Békés, 206' 00"

Zárttéri Modellek Országos Bajnoksága és Várszegi Géza Emlékverseny, Debrecen, augusztus 26-27.

Az utóbbi évek legkisebb létszámú versenye volt. (7 versenyző) Számítottak a romániai és a csehszlovákiai versenyzőkre, de nem érkeztek meg. Beke Géza új légcsavar-megoldással kísérletezett, amelyik a gumimotor nyomatékának változásával változtatja a légcsavar emelkedését. Saját készítésű gumikenő folyadékot is használt. Megoldásai figyelemre méltóak voltak.

Eredmények: 1. Dr. Reé András, BME, 75'17", 2. Beke Géza, BHG, 66'00", 3. Bakos Ferenc, BME, 65'21"

Hajómodellezés

Vitorlás hajómodellek Országos Bajnoksága és V. Barátság Regatta, Sopron-Fertő tó, július 6-9.

Összesen 6 országból 53 nevezés érkezett.

A 10-es osztály versenyét 7 futammal, olasz lebonyolítási rendszerrel, az első napon be is fejezték. Második nap az M hajóosztály versenyeit rendezték 48 résztvevővel, ugyancsak olasz rendszerben. A harmadik napon vasárnap, -jelentősen mérséklődött szélben- az M osztály versenyeit folytatták és 7 futammal be is fejezték.

Eredmények:

F5-10: 1. Forrai Csaba, 2. Sosztarich Tamás, 3. Forrai István
F5-M: 1. ifj. Eredics István, 2. Forrai Csaba, 3. Sosztarich Tamás.

A Fertő kupa 1989. évi védője: 1. ifj. Eredics István

Motoros hajómodellek Országos Bajnoksága, Gyékényes, augusztus 19-20.

A kitűnő gyékényesi tavak egyikén rendezte a versenyt a Csurgói METALLUX modellező klub. A versenyre 15 klubból 84 hajót neveztek.

F1-E 1 kg.: 1. Várady István, Csurgó, 15,4", 2. Kukorelli Károly, Cavalloni, 17,2", 3. Szimcsák József, Győr, 19,8"
F1-V 3,5: 1. Tóth Zoltán, BKV, 15,9", 2. Müller Mihály, Nyíregyháza, 18,8", 3. Szimcsák József, Győr, 19,8"
F1-V 6,5: 1. Tóth József, BKV, 14,7", 2. Tarr Tamás, Zalaegerszeg, 17,4", 3. Majer Imre, Zalaegerszeg, 18,4"
F1-V 15: 1. Tóth József, BKV, 14,0", 2. ifj. Pócsik Tibor, Nyíregyháza, 15,8", 3. Pénzár Jenő, Nagyatád, 16,2"
F3-E: 1. Bertók Kálmán, Kapuvár, 143,1 p., 2. Ábrahám József, Kapuvár, 139,9 p., 3. Rácz Adolf, Szeged, 137,2 p.
F3-V: 1. Ábrahám Gábor, Kapuvár, 143,7 p., 2. Ábrahám József, Kapuvár, 143,5 p., 3. Majercsik Gábor, BKV, 143,4 p.

Túra hajómodellek (FSR) Országos Bajnoksága, Orosháza-Gyopárosfürdő, szeptember 30. - október 1.

A verseny időpontja helyszín-egyeztetések miatt tolódott ki ilyen későre. 87 hajóval neveztek a versenyre. A kezdetben hűvös idő a döntőre ideális lett, így a rendezvény rangjához méltó futamokat láthattak.

Eredmények:

3,5 cm3 - 25 hajó - 1. Kudlik Vilmos, BME, 60 kör, 2. Gyarmati Tibor, BHG, 59 kör, 3. Koltai László, Zalaegerszeg, 52 kör.
6,5 cm3 - 24 hajó - 1. Nóbik Gyula, Orosháza, 65 kör, 2. Kiss Árpád, Orosháza, 63 kör, 3. Dusa András Pécs MÉV, 61 kör.
15 cm3: - 34 hajó - 1. Sólyom István, Debrecen, 72 kör, 2. Bundi Sándor, Debrecen, 60 kör, 3. Merényi László, MÁV, 59 kör.

Autómodellezés

RC autómodellek Országos Bajnoksága, Szekszárd, augusztus 12-13.

RC-8 sport "A" csoport: 1. Gál László, ORION, 129 kör, 2. Farkas Imre, ORION, 126 kör, 3. Almássy Tamás, BHF, 120 kör.
"B" csoport: 1. Kurgyis Gábor, BHG, 112 kör, 2. Nép Sándor, BRG Kecskemét, 105 kör, 3. Szarka Dénes, BHG Budapest, 96 kör.
RC-8 Forma "A" csoport: 1. Hegedűs István, ORION, 122 kör, 2. ifj. Gasparik Lajos, BHG Bp. 116 kör, 3. Gál László, ORION, 115 kör
"B" csoport: 1. Kurgyis Gábor, BHG, 110 kör, 2. Nép Sándor, BRG Kecskemét, 107 kör, 3. Szabó János, BHG Bp. 99 kör

Sebességi Autómodellek Országos Bajnoksága, Eger, július 24-25.

1,5 cm3: 1. Szepes Attila, Budapest, 228,484 km/ó, 2. Hornyánszki Tamás, Heves m. 190,415 km/ó, 3. Kocsis Zoltán, Somogy m. 185,414 km/ó
2,5 cm3: 1. Szüts László, Bp. 234,418 km/ó, 2. Dobrocsi Gábor, Heves m. 231,154 km/ó, 3. Vörös Gábor, Somogy m. 207,110 km/ó
5 cm3: 1. Ruzsa József, Bp. 239,425 km/ó, 2. Kocsis József, Somogy m. 214,951 km/ó, 3. ifj. Ruzsa József, Bp. 159,532 km/ó
10 cm3: 1. Bogdán Endre, Somogy m. 291,167 km/ó, 2. ifj. Waldman János, Bp. 268,897 km/ó, 3. Waldman Attila, Bp. 255,464 km/ó

Nemzetközi versenyek

Szabadonrepülő Modellek Világbajnoksága, Cordoba Embalse (Argentína) május 23-28.

A három F1C versenyző - Napkori György, Maczkó Oszkár és Zsengellér Gábor - ki könnyebben, ki nehezebben,- de megszerezték a VB-hez szükséges összegeket, és május 17-én délután Milánón keresztül elindultak a 21 órás útra, Buenos Airesbe. Az időjárás itt is szétzilálta a versenyeket, 4-7 m/mp-es széllel kezdődött a nap, ami később még erősödött. Gondokat okozott a messzire elrepült modellek visszaszállítása is. Több rontás csökkentette a csapat-esélyeket is., végül 7. helyre kerültek.

Eredmények: - 48 versenyző - … 21. Maczkó Oszkár, 1284", … 27. Napkori György, 1237", … 38. Zsengellér Gábor, 1005"

Körrepülő Modellek Európa-bajnoksága, Manchester - Wigan, (Anglia) július 26-30.

Eredmények:

15 országból 25 versenyző nevezett. Csapatunk 0,5 km/ó-val szorult a harmadik helyre a házigazdák mögé. Első helyen a SZU versenyzői verhetetlenek. Közelítik a 300 km/ó-s álom-határt!

F2A: … 5. Szegedi Sándor, 290,7 km/ó, 6. Mult József, 189,1 km/ó, … 10. Nagy Lajos, 277,7 km/ó
Csapatverseny … 3. Magyarország, 857,6 km/ó

F2B: … 16. Tokai Tamás, 2693 p., … 27. Juhász András, 2546 p., … 31. Wadovich Zoltán, 2407 p.

Az időjárás olyan zord volt, mint két évvel ezelőtt: esős, szeles. A pálya berendezése szabálytalan, aminek csak egy részét hozták helyre indulásra. Pl. a vezetővillát nem. Megismételhettük volna kijevi eredményeinket, ha az időjárás is hasonló lett volna.

Rádióirányítású vitorlázó (F3B) modellek Világbajnoksága, Melun-Villaroche (Franciaország), augusztus 11-20.

A VB-re átutalandó összeget - nevezési díjat - az MMSZ, az utazás és étkezés költségeit a Cavalloni SE vállalta, így részt vehettünk ezen a világbajnokságon. A csapat: Horváth János, Szeri András és Vörös Endre versenyzők, Fekete József edző, Pinkert György csapatvezető, Vámosi Rita tolmács. Utazás a Cavalloni SE mikrobuszával, szállás a mikrobusszal vontatott lakókocsiban, útközben parkolókban, a helyszínen kempingben.

Emlékezetes és hosszú utazás oda is, vissza is. Majdnem 1600 km. két és fél nap alatt, napi 18 óra utazással. A lakókocsit nem lehet "sürgetni" különösen ha úgy tele van, mint a mienk Eredményeink közepesre sikerültek. Az előző versenyeken sokat tanultunk, most új megoldandó feladatokkal találkoztunk.

Eredményeink. 19 ország 60 versenyzője között. … 18. Horváth János 13.795,75 pont, … 26. Szeri András, 13.394,07 pont, … 35. Vörös Endre, 13.102,46 pont. (A győztes pontszáma: 14.742,12)

Csapatversenyben a 9. hely jutott, 40.292,28 ponttal.

A banketten megtudtuk, hogy a következő VB-t Izraelben rendezik! A lecke fel volt adva…

Körpályás sebességi Autómodellek Világbajnoksága, Los Angeles, szeptember 29. - október 1.

A világbajnoksággal egyidőben rendezték a WMRC kongresszusát, amelyen Magyarország képviselője is résztvett. A versenyen a kis motorok számaiban nagyon kevés volt az indulók száma. 1,5 cm3-ben 9, 2,5 cm3-ben 11, 5 cm3-ben 11, és 10 cm3-ben 48. Jellemző a magas színvonalra, hogy 10 cm3-ben még a 20. helyezett is 300 km/ó feletti eredményt ért el. (300,991 km/ó)

A kongresszuson újra választották az elnökséget, szervező titkárnak Gombócz Istvánt.

XXXVIII. Sebességi Autómodell Európa-bajnokság, Minszk, augusztus 4-6.

9 ország 65 versenyzője 89 modellel érkezett a versenyre. Az időjárás nem augusztusi volt: +8 fok és eső fogadta az érkezőket. Magyarországot Dobrocsi Gábor 1,5 és 2,5 cm3-es, Ruzsa József az 5 cm3-es, Bogdán Endre a 10 cm3-es kategóriában képviselte Gombócz István és Echim Jenő vezetésével

A verseny műszaki érdekessége volt az a nagyszerű időmérő rendszer, amelyik a sebességet egy nagyméretű kijelzőre írta ki. Folyamatosan írta a körök átlagsebességét, befejezés után azonnal - 1 mp-en belül - kiírta az elért sebességet, 30 mp-en belül a verseny-sorrend állását.

A mérés kijelzése tízezred (!) másodperces, de százezred (!) mp-es pontosságú!

A technika ördöge volt, hogy a szovjet versenyző egyik futama alatt nem működött a berendezés. az ötösök versenyében az első két versenyző között 41 százezred másodperc volt a különbség!

Eredmények:

1,5 cm3: 16 induló - … 12. Dobrocsi Gábor, 210 km/ó
2,5 cm3 - 15 induló - 7. Dobrocsi Gábor 255,612 km/ó,
5 cm3: - 15 induló - … 12. Ruzsa József 261 km/ó
10 cm3 19 induló - … 16. Bogdán Endre 268 km/ó

Puszta Kupa, nemzetközi verseny, világ kupa forduló, Dömsöd, szeptember 15-16.

Ez a verseny főpróbája volt az 1990. évi Európa bajnokságnak, amelyet a CIAM ülés Magyarországnak ítélt. Az Európa bajnokságot is szeptemberre terveztük, ezért rendeztük a "főpróbát" is szeptember közepén. Az ilyenkor szokásos "vénasszonyok nyarát" szerettük volna elcsípni, nem sikerült.

Hideg, nedves levegő, felhőtlen ég és 3-4 m/mp-es szél fogadta 7 órakor az első startolókat. Egy órás startidővel rendeztük a versenyt. Az első start 300 mp. a többi 6 startban 180. A 3-4. starttól gyenge felhősödés kezdődött, majd az 5-6-7. startokban előfordult 1-2 emelés. A modellek a szél miatt nagyon messzire repültek.

F1A: A 83 induló közül:… 6. Vörös Jenő, Szeged, 1229", … 13. Csikár Imre, Esztergom, 1198", … 17. Nagy Lajos, Gyula, 1168"

Második napon enyhe szél, fátyolfelhők. A 3. starttól a szél megélénkült, a versenyzők harmada nem is végezte el az 5-6-7. startokat.

F1B: - 51 versenyző - …5. Krasznai József, Debrecen, 1209", … 10. Merkel Géza, Cavalloni, 1146", … 15. Kocsis István, Sopron, 1113"
F1C - 33 versenyző - … 4. Maczkó Oszkár, Cavalloni, 1317", … 7. Napkori György, Szeged, 1310", … 10. Szécsényi János, Cavalloni, 1274"

Szocialista Országok Nemzetközi Versenye, Szentes, július 18-23.

Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország, Mongólia, NDK, Szovjetunió, Magyarország A és B csapattal vett részt a versenyen.

F1A: … 2. Bodó János, 2054", … 11. Krasznai József, 1114", 12. Krisztik Zsolt, 1105"
Csapatverseny: … 5. Magyarország, 3192"

F1B: … 5. Váradi Mihály, 1222", … 7. Zöld Csaba, 1212", … 19. Krasznai József, 919"
Csapat: … 4. Magyarország, 3353"

F1C: … 2. Napkori György, 2206", … 5. Rimóczi Ferenc, 1524", … 10. Gál L. 1283", 14. Zsengellér Gábor, 1248"
Csapatverseny: 1. Magyarország, "A", 3851", … 7. Magyarország "B"

XV. Nógrád-Kupa, körrepülő-műrepülő modellek (F2B) versenye, Salgótarján, szeptember 22-23.

A hazaiakon kívül lengyelek, csehszlovákok, osztrákok, svájciak és mindkét Németország képviseltette magát a versenyen. A korábbiaktól eltérően sem viharos szél, sem eső nem zavarta meg a három napos versenyt. A verseny végén jelentette be Havrán Sándor főrendező, hogy ezután csak kétévenként rendezik meg versenyüket, amit a résztvevők szomorúan vettek tudomásul.

Eredmények:

1. Tokai Tamás, Salgótarján, 5791 p., 2. Mórotz Attila, Pécs-MÉV, 5671 p. … 4. Wadovich Zoltán, Budapest, 5544 p.

V. Barátság Regatta és Országos Bajnokság, Sopron-Fertő tó, július 6-9.

6 országból 53 nevezés érkezett.

A 10-es osztály versenyét 7 futammal, olasz lebonyolítási rendszerrel, az első napon be is fejezték. Második nap az M hajóosztály versenyeit rendezték 48 résztvevővel ugyancsak olasz rendszerben. A harmadik napon, vasárnap jelentősen mérséklődött szélben az M osztály versenyeit folytatták és 7 futammal be is fejezték.

Eredmények:

F-5-10: … 8. Forrai Csaba, 42,0 p., … 10. Sosztarich Tamás, 45,4 p.
F-5-M: … 9. Eredics István, 46,0 p., 10. Forrai Csaba, 47,4 p.

Ifjúsági értékelés: 1. ifj. Eredics István

Bányász Kupa, RC Autómodellek Versenye, Pécs, augusztus 1-2.

Három nemzet 58 versenyzője állt rajthoz négy versenyszámban.

Robbanómotoros homokfutók: 1. Kiss István, Debrecen, 2. Kassai … Pécs, 3. Molnár … Debrecen.
Elektromos homokfutók: 1. Kurgyis Gábor, Budapest, 2. Szabó … Paks, 3. ifj. Vári, … Paks.
Elektromos sebességi: 1. Mohai István, Pécs, 2. Kiss … Debrecen, 3. Balogh … Debrecen
Sport kategória 1. Hegedűs István, Orion, 2. Farkas Imre, Orion, 3. Müller … Szekszárd.

 

1x1.gif (42 bytes)