|
1976. május 24-25-én Szolnok adott otthont az MHSZ-vezetők országos
tanácskozásának, melyen megjelent Czinege Lajos vezérezredes (ma
hadseregtábornok), az MSZMP KB tagja, honvédelmi miniszter, valamint
politikai, társadalmi és gazdasági életünk több magas rangú személyisége.
Kiss Lajos vezérőrnagy, a szövetség főtitkára megnyitóbeszédében
mondotta: "Szövetségünk elsősorban a tömegsport támo-gatását
tekinti feladatának, de a minőségi sport terén elért eredményeket
nagyon fontosnak tartjuk és a modellezőkre, mint az elmúlt hét év
is bizonyítja, lehet számítani, mivel a különböző világbajnokságokon,
Európa-bajnokságokon és nemzetközi versenyeken harmincöt arany-,
negyvennégy ezüst- és negyvenöt bronzéremmel gazdagították az MHSZ-sportolók
sikereit.
A szolnoki VOT-on (az MHSZ vezetők országos tanácskozásán) nagy
sikere volt a modellezők által rendezett szakági kiállí-tásnak,
valamint dr. Beck Rezső felszólalásának, melyben nyomatékosan hangsúlyozta
az ifjúság technikai oktatásának szükségességét. Beszámolt róla,
hogy a modellezési szakágban - évente - 1800 oktató tanít alap-
és középfokon 32 ezer fiatalt a modellezés ismeretére, szeretetére
pártunk Központi Bizottsága ifjúságpolitikai állásfoglalásának szellemében:
"Olyan fiatalokra van szükség, akik szeretik az életet, tisztelik
embertársaikat, szüleiket, az idősebbeket, akik felismerik és élvezni
tudják a szépet, a jót a természetben, a társadalomban, akik életük
értelmének tartják, hogy maradandót alkossanak!"
A magyar modellezősport 75 éves történelmét próbáljuk e könyv keretén
belül nyomon követni. Visszalapozva az előző oldal-ra, szembetűnő,
hogy akarva-akaratlan egyes városok, modellező centrumok neve többször
bukkan fel a történeti tények felidézése közepette. Ennek - többek
között - az is lehet az oka, hogy az adott területen többet vállaltak
magukra, vagy job-ban gazdálkodtak a lehetőségeikkel. Nos, a pécsiek
háza táját aligha érheti szó.
A szocialista országok soron következő előkészítő versenyét az autómodellezők
számára ugyancsak Pécsett rendezték! Gyorsan tegyük hozzá: a magyar
csapat az élen végzett a négy nemzet viadalán. Nagy öröm volt, hogy
Szüts László 2,5 ccm-ben győzni tudott és példáját követte Ruzsa
József is. Talán felesleges is mondani, hogy nagyon bíztunk a közelgő
Európa-bajnokságban, mivel érzésünk szerint volt min javítani legjobbjainknak,
és az NSZK-ban rendezett viadalokon - rendszerint - jól ment a mieinknek.
Az összevont országos bajnokságok sorát repülőmodellezőink nyitották.
Debrecenben (az irigylésre méltó nyulasi bázison) a körpályá-sok,
Hajdúszoboszlón a szabadon repülők találkoztak. Ez az OB már nem
volt olyan igazán összevont... Ennek ellenére figyelemremél-tó volt,
hogy Nyulason Mult József győzött 227,8 km/ó-val, míg TR-ben a Balogh
- Dórónt duó diadalmaskodott. A viszonylag kis méretű szoboszlói
repülőtéren nem született "világraszóló" eredmény.
Hajómodellezőinket Zala megye, pontosabban Nagykanizsa fogadta.
Ez a verseny hajómodellező sportunk nagy nyeresége volt! Egy csodálatos
pályát, egy kitűnő szálláshelyet és - talán ezzel kellett volna
kezdeni - felejthetetlen házigazdákat ismertünk, szerettünk meg.
Mindent megtettek annak érdekében, hogy hazánk 19 megyéjének és
a fővárosnak itt jelenlevő 320 versenyzője (példátlanul teljes létszám!)
- 412 hajómodellel - jól érezze magát és akadálytalanul versenyezhessen.
Ezen a ragyogó OB-n már bajnokként köszönthet-tük Ábrahám Gábort
(édesapját előzte meg) és az RC sebességi kategóriában Sólyom Istvánt.
Az autósok budaörsi országos bajnokságán Örkényi, Szüts, Ruzsa és
Bogdán állhatott a dobogó legmagasabb fokára.
A szabadon repülő modellek Európa-bajnokságát Zágrábban (Jugoszlávia)
rendezték. A Horváth Ernő által vezetett csapatunk minimá-lis különbséggel
szorult az NSZK legénysége mögött a második helyre! Szécsényi János
(egyéniben 7.), Meczner András (10.) és Maczkó Oszkár (21.) eredményének
nagyon örültünk, de - Frigyes Ernő csodálatos egyéni eredményeit
ismerve - bíztunk benne, hogy lesz ez még jobb is. "Tizedik
Európa-bajnokság - tíz érem" - adta hírül tudósításában Gara
László, a magyar vitorláshajó modellező csapat vezető edzője. Hamburgban
találkoztak kontinensünk legjobbjai és számukra ez volt az eddigi
legsikeresebb Európa-bajnokság. A 3 arany-, 3 ezüst- és 4 bronzérem
önmagáért beszél, és még négy negyedik és egy hatodik helyezést
is elértek legjobbjaink. Kiemel-kedő teljesítményt nyújtott Vönöczky
András, aki kétszer állt dobogó legmagasabb fokára, és ez volt a
harmadik Európa-bajnoksága, ahol legjobbként köszönthettük.
Az ifik közül a DM-ben Danku Sándor győzött, IV. Kiss Miklós. DM
seniorban bajnok Vönöczky András, bronzérmes Nádaskay Péter. D-10
ifiben második Kiss Miklós, harmadik a kis Danku. Ugyanitt a felnőttek
között Vönöczky András győzött, harmadik Nádaskay Péter, negyedik
Kalkó Ede, hatodik Danku Sándor. És még nem volt vége! (De jó emlékezni
erre a versenyre! ... )
Az ifik belelendültek, DX-ben ifj. Danku Sándor és Kiss Miklós foglalták
el a dobogó második és harmadik fokát. Befejezésként a felnőt-tek
között a DX-ben Kalkó Ede második, míg Vönöczky és Danku holtversenyben
a negyedik lett. Szükséges-e bizonygatni, hogy vitorláshajó modellezőinket
nagy-nagy örömmel és szeretettel fogadtuk hazaérkezésük után! Mi
ünnepeltünk, Európa modellezői pedig bennünket irigyeltek!
Az esztendő körrepülő világbajnokságán (Hollandiában) a mieink nem
vettek részt. Hogy mégis szót ejtünk róla, annak oka: csinos botrányok,
mi több, inzultusok tarkították a - nevezési díjak tekintetében
- méregdrága csetepatét. E mondat azért kívánkozik ide, mert az
osztrák TR csapat onnan egyenesen a Mecsek Kupára jött. A kor legjelesebb
túramotor tervezője és gyártója, Paul Bugl kérdezte az itteni zsűri
egyik tagjától: - Ugye itt nem lesz pofozkodás... ? ! Íme a bizonyság,
e sportágban is "halálosan komoly" minden verseny, hát
még ha világbajnokságról van szó!
A fent leírt eseményeken mit sem változtat, hogy az olimpiai jelmondat
így kezdődik: - a részvétel a fontos... mivel Karinthy Frigyes emígyen
fogalmazott: - játszani csak halálos komolyan szabad...
Igen, egy-egy világversenyen sok esztendő munkája érik be, vagy
megy veszendőbe! Alig-alig találunk olyan felnőtt versenyzőt, akinek
sikere mögött ne több évtized megfeszített munkája rejtőzne. És
így még nem is pontos a megfogalmazás. Mert látszatra a modellezés
legtöbb kategóriája egyéni sport. De csak látszatra. Aki veszi a
fáradságot és utánanéz, hogy legeredményesebb ver-senyzőink milyen
háttérrel készülnek, az többnyire egy összekovácsolódott, együtt
tervező, dolgozó kollektívával találja szemben magát.
A sokunk. által csodált polihisztorok kora a modellezésben is lealkonyult.
A vezéregyéniségek vitathatatlanul meghatározó szerepet töltenek
be a klubok életében. Csak nehéz lenne eldönteni - a magyar modellezősport
eredményeinek ismeretében szerencsére -, hogy kik az első hegedűsök?
Azok-e, akik éjt nappá téve terveznek, vagy azok, akik ugyanilyen
intenzitással építenek (a kettő lehet ugyanaz a személy), vagy az,
aki mindehhez megteremti, biztosítja a nyugodt erkölcsi és anyagi
hátteret - az alapokat.
A magyar modellező-sport világviszonylatban is kiemelkedő eredményeinek
egyik biztos fundamentuma az, hogy soha nem akarták e fent vázolt
alkotó egységet részeire bontani. Azaz merjük kimondani: a modellezés
- felsőfokon - egy csodálatos csapatmunka! Alkotó, egymásért küzdeni
tudó kollektívákra van szükség. Többek között ehhez biztosítanak
korrekt munkakörülményeket, erkölcsi és anyagi lehetőséget az MHSZ
modellező klubjai.
|