cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

3. rész: 1971- 1983.
Összeállította: (1984-ben) † Prohászka György
Megjelent a „75 éves a Magyar modellezés” című könyvben.
(A könyv nem került kereskedelmi forgalomba.)
Az ábrákat Sütő István rajzolta.

Események évről évre (27. rész)

1976

1976. május 24-25-én Szolnok adott otthont az MHSZ-vezetők országos tanácskozásának, melyen megjelent Czinege Lajos vezérezredes (ma hadseregtábornok), az MSZMP KB tagja, honvédelmi miniszter, valamint politikai, társadalmi és gazdasági életünk több magas rangú személyisége.

Kiss Lajos vezérőrnagy, a szövetség főtitkára megnyitóbeszédében mondotta: "Szövetségünk elsősorban a tömegsport támo-gatását tekinti feladatának, de a minőségi sport terén elért eredményeket nagyon fontosnak tartjuk és a modellezőkre, mint az elmúlt hét év is bizonyítja, lehet számítani, mivel a különböző világbajnokságokon, Európa-bajnokságokon és nemzetközi versenyeken harmincöt arany-, negyvennégy ezüst- és negyvenöt bronzéremmel gazdagították az MHSZ-sportolók sikereit.

A szolnoki VOT-on (az MHSZ vezetők országos tanácskozásán) nagy sikere volt a modellezők által rendezett szakági kiállí-tásnak, valamint dr. Beck Rezső felszólalásának, melyben nyomatékosan hangsúlyozta az ifjúság technikai oktatásának szükségességét. Beszámolt róla, hogy a modellezési szakágban - évente - 1800 oktató tanít alap- és középfokon 32 ezer fiatalt a modellezés ismeretére, szeretetére pártunk Központi Bizottsága ifjúságpolitikai állásfoglalásának szellemében: "Olyan fiatalokra van szükség, akik szeretik az életet, tisztelik embertársaikat, szüleiket, az idősebbeket, akik felismerik és élvezni tudják a szépet, a jót a természetben, a társadalomban, akik életük értelmének tartják, hogy maradandót alkossanak!"

A magyar modellezősport 75 éves történelmét próbáljuk e könyv keretén belül nyomon követni. Visszalapozva az előző oldal-ra, szembetűnő, hogy akarva-akaratlan egyes városok, modellező centrumok neve többször bukkan fel a történeti tények felidézése közepette. Ennek - többek között - az is lehet az oka, hogy az adott területen többet vállaltak magukra, vagy job-ban gazdálkodtak a lehetőségeikkel. Nos, a pécsiek háza táját aligha érheti szó.

A szocialista országok soron következő előkészítő versenyét az autómodellezők számára ugyancsak Pécsett rendezték! Gyorsan tegyük hozzá: a magyar csapat az élen végzett a négy nemzet viadalán. Nagy öröm volt, hogy Szüts László 2,5 ccm-ben győzni tudott és példáját követte Ruzsa József is. Talán felesleges is mondani, hogy nagyon bíztunk a közelgő Európa-bajnokságban, mivel érzésünk szerint volt min javítani legjobbjainknak, és az NSZK-ban rendezett viadalokon - rendszerint - jól ment a mieinknek.

Az összevont országos bajnokságok sorát repülőmodellezőink nyitották. Debrecenben (az irigylésre méltó nyulasi bázison) a körpályá-sok, Hajdúszoboszlón a szabadon repülők találkoztak. Ez az OB már nem volt olyan igazán összevont... Ennek ellenére figyelemremél-tó volt, hogy Nyulason Mult József győzött 227,8 km/ó-val, míg TR-ben a Balogh - Dórónt duó diadalmaskodott. A viszonylag kis méretű szoboszlói repülőtéren nem született "világraszóló" eredmény.

Hajómodellezőinket Zala megye, pontosabban Nagykanizsa fogadta. Ez a verseny hajómodellező sportunk nagy nyeresége volt! Egy csodálatos pályát, egy kitűnő szálláshelyet és - talán ezzel kellett volna kezdeni - felejthetetlen házigazdákat ismertünk, szerettünk meg. Mindent megtettek annak érdekében, hogy hazánk 19 megyéjének és a fővárosnak itt jelenlevő 320 versenyzője (példátlanul teljes létszám!) - 412 hajómodellel - jól érezze magát és akadálytalanul versenyezhessen. Ezen a ragyogó OB-n már bajnokként köszönthet-tük Ábrahám Gábort (édesapját előzte meg) és az RC sebességi kategóriában Sólyom Istvánt.

Az autósok budaörsi országos bajnokságán Örkényi, Szüts, Ruzsa és Bogdán állhatott a dobogó legmagasabb fokára.

A szabadon repülő modellek Európa-bajnokságát Zágrábban (Jugoszlávia) rendezték. A Horváth Ernő által vezetett csapatunk minimá-lis különbséggel szorult az NSZK legénysége mögött a második helyre! Szécsényi János (egyéniben 7.), Meczner András (10.) és Maczkó Oszkár (21.) eredményének nagyon örültünk, de - Frigyes Ernő csodálatos egyéni eredményeit ismerve - bíztunk benne, hogy lesz ez még jobb is. "Tizedik Európa-bajnokság - tíz érem" - adta hírül tudósításában Gara László, a magyar vitorláshajó modellező csapat vezető edzője. Hamburgban találkoztak kontinensünk legjobbjai és számukra ez volt az eddigi legsikeresebb Európa-bajnokság. A 3 arany-, 3 ezüst- és 4 bronzérem önmagáért beszél, és még négy negyedik és egy hatodik helyezést is elértek legjobbjaink. Kiemel-kedő teljesítményt nyújtott Vönöczky András, aki kétszer állt dobogó legmagasabb fokára, és ez volt a harmadik Európa-bajnoksága, ahol legjobbként köszönthettük.

Az ifik közül a DM-ben Danku Sándor győzött, IV. Kiss Miklós. DM seniorban bajnok Vönöczky András, bronzérmes Nádaskay Péter. D-10 ifiben második Kiss Miklós, harmadik a kis Danku. Ugyanitt a felnőttek között Vönöczky András győzött, harmadik Nádaskay Péter, negyedik Kalkó Ede, hatodik Danku Sándor. És még nem volt vége! (De jó emlékezni erre a versenyre! ... )

Az ifik belelendültek, DX-ben ifj. Danku Sándor és Kiss Miklós foglalták el a dobogó második és harmadik fokát. Befejezésként a felnőt-tek között a DX-ben Kalkó Ede második, míg Vönöczky és Danku holtversenyben a negyedik lett. Szükséges-e bizonygatni, hogy vitorláshajó modellezőinket nagy-nagy örömmel és szeretettel fogadtuk hazaérkezésük után! Mi ünnepeltünk, Európa modellezői pedig bennünket irigyeltek!

Az esztendő körrepülő világbajnokságán (Hollandiában) a mieink nem vettek részt. Hogy mégis szót ejtünk róla, annak oka: csinos botrányok, mi több, inzultusok tarkították a - nevezési díjak tekintetében - méregdrága csetepatét. E mondat azért kívánkozik ide, mert az osztrák TR csapat onnan egyenesen a Mecsek Kupára jött. A kor legjelesebb túramotor tervezője és gyártója, Paul Bugl kérdezte az itteni zsűri egyik tagjától: - Ugye itt nem lesz pofozkodás... ? ! Íme a bizonyság, e sportágban is "halálosan komoly" minden verseny, hát még ha világbajnokságról van szó!

A fent leírt eseményeken mit sem változtat, hogy az olimpiai jelmondat így kezdődik: - a részvétel a fontos... mivel Karinthy Frigyes emígyen fogalmazott: - játszani csak halálos komolyan szabad...

Igen, egy-egy világversenyen sok esztendő munkája érik be, vagy megy veszendőbe! Alig-alig találunk olyan felnőtt versenyzőt, akinek sikere mögött ne több évtized megfeszített munkája rejtőzne. És így még nem is pontos a megfogalmazás. Mert látszatra a modellezés legtöbb kategóriája egyéni sport. De csak látszatra. Aki veszi a fáradságot és utánanéz, hogy legeredményesebb ver-senyzőink milyen háttérrel készülnek, az többnyire egy összekovácsolódott, együtt tervező, dolgozó kollektívával találja szemben magát.

A sokunk. által csodált polihisztorok kora a modellezésben is lealkonyult. A vezéregyéniségek vitathatatlanul meghatározó szerepet töltenek be a klubok életében. Csak nehéz lenne eldönteni - a magyar modellezősport eredményeinek ismeretében szerencsére -, hogy kik az első hegedűsök? Azok-e, akik éjt nappá téve terveznek, vagy azok, akik ugyanilyen intenzitással építenek (a kettő lehet ugyanaz a személy), vagy az, aki mindehhez megteremti, biztosítja a nyugodt erkölcsi és anyagi hátteret - az alapokat.

A magyar modellező-sport világviszonylatban is kiemelkedő eredményeinek egyik biztos fundamentuma az, hogy soha nem akarták e fent vázolt alkotó egységet részeire bontani. Azaz merjük kimondani: a modellezés - felsőfokon - egy csodálatos csapatmunka! Alkotó, egymásért küzdeni tudó kollektívákra van szükség. Többek között ehhez biztosítanak korrekt munkakörülményeket, erkölcsi és anyagi lehetőséget az MHSZ modellező klubjai.

1x1.gif (42 bytes)