Modellező sportunk hamarosan kiheverte az 1956-os események okozta megtorpanást és
a modellezők és a társadalmi aktívák vállvetve dolgoztak a sportág életének
mielőbbi beindításáért, rendes mederbe tereléséért. Modellező sportunk élére
új vezetés került.
A modellezés helyzetének megvitatására 1957. január 6-án országos
repülőmodellező értekezletet hívott össze az újonnan megalakult Magyar Repülő
Szövetség intéző bizottsága. Sok panasz és bírálat hangzott el az 50-es évek
modellező munkáját irányító apparátus ellen. Alapvetően a hozzá nem értő
vezetést kifogásolták. Az értekezlet ugyanakkor útmutatást is adott a hiányosságok
felszámolásához és a legfontosabb feladatokhoz.
Javaslatot tett az irányító apparátus vezetőjére is, Beck Rezső személyében. A
javaslatokat a Magyar Repülő Szövetség kormánybiztosa - Rónai Rudolf - elfogadta,
és a modellezés újjászervezésével azt a Beck Rezsőt bízta meg, aki ismert és
eredményes versenyzőként 1939 óta foglalkozott a repülőmodellezéssel. Létrehozója
és vezetője volt 1952 óta a sok sikert elért és kiváló sportolókat nevelő Dózsa
modellező szakosztálynak.
A “rendbetétel" a modellező körök felülvizsgálatával kezdődött el. Az
1955. évi nyilvántartás szerint az országban 1200 modellező kör működött 18 000
fővel. A felülvizsgálat után 310 modellező szakosztály kapott új működési
engedélyt, mert csak ennyinél volt meg a működés alapfeltétele, vagyis a képzett
szakkörvezető, a kellő létszám és a megfelelő helyiség.
Kiértékelték a nyilvántartott 18 000 modellező munkáját is, és
megállapították, hogy közöttük 800 az olyan versenyző, aki az egész évi
versenyeket figyelembe véve, azok valamelyikén eredményt ért el. Térítés nélküli
anyagtámogatásban ezután csak olyan modellező szakosztály részesült, amelyben
rendszeres munka folyt.
Hosszú távú célként szabta meg az országos modellező értekezlet a
repülőmodellező sport színvonalának emelését. A cél megvalósítása érdekében
intézkedések születtek, és feladatokat tűztek ki.
- 1957. Június 1- ével létrehozzák a Modellkísérleti Intézetet - népszerű
nevén a MOKI-t - a Budaörsi repülőtér központi épületében. Alapvető feladata,
hogy a legégetőbb technikai eszközök - elsősorban modellmotorok - kivitelezésével
adjon segítséget az élsportnak.
- A sportminősítési szintek meghatározásának alapja a mindenkori nemzetközi
szint.
- A válogatóversenyeken elért eredmények figyelembevétele alapján jelölik ki a
nemzeti színeket képviselő csapatot. Igyekeznek megteremteni annak lehetőségét, hogy
legjobbjaink rendszeresen részt vehessenek a világ, és Európa-bajnokságokon.
- Kiépítik a rendszeres, személyes kapcsolatot a Nemzetközi Repülő Szövetség
Repülőmodellező Bizottságával, a CIAM-mal. Ezáltal lehetővé válik a szabályzatok
időbeni megismerése és az azok figyelembevételével folyó felkészülés.
Biztosítják a hazai modellversenyek rendszeres, egymásra épült, szabályzat szerinti
levezetését.
- Fokozott figyelemmel kísérik és támogatják a tehetséges vidéki versenyzőket
és szakosztályokat. A cél, hogy felzárkózzanak a budapesti szakosztályok szintjére.
- Megindul az előkészítő munka egy önálló modellező szaklap kiadása
érdekében.
Tervbe veszik a Budaörsi repülőtéren a körrepülő modellek repülését
biztosító pályák építését.
A kitűzött tervek helyességét a következő évek eredményei igazolják.
1957. július 30-án megalakult az egységes honvédelmi tömegszervezet, a Magyar
Honvédelmi Sportszövetség.
Az év első repülőmodell-versenyét a MÁVAG repülőmodellező szakosztálya
rendezte meg a budapesti Műszaki Egyetem aulájában, a zárttéri modellek számára. A
győzelmet Rőser Péter szerezte meg 9 p 56 mp-cel, csapatversenyben a MAVAG végzett az
első helyen.
Május 4-én volt az országos zárttéri modellező bajnokság
Debrecenben, ahol 25 induló közül Várszegi Géza győzött 16 p 20 mp-cel, csapatban a
MÁVAG volt az első.
Június 15-én és 16-án bonyolították le Brüsszelben a
körrepülő modellek Európa-bajnokságát, ahol modellezőink szépen szerepeltek.
Csapatversenyben Angliával holtversenyben a harmadik helyre kerültek, a győztes Belgium
és a második helyezett Spanyolország mögött. A 2,5 ccm-es sebességi kategóriában
Vitkovits Miklós 181 km/ó-val az ötödik helyet szerezte meg, Európa-bajnok a
csehszlovák Sladky lett 209 km/ó sebességgel.
A műrepülésben dr. Egerváry Géza ugyancsak az ötödik helyen végzett, ebben a
számban a belga Stouffs szerezte meg a bajnoki címet.
A hőlégsugaras kategóriában magyar versenyző nem indult, itt 227 km/ó-val spanyol
versenyző győzött.
Közben idehaza teljes gőzzel folytak a válogatóversenyek a csehszlovákiai A/2
szabadon repülő és 2,5 ccm-es U-controll sebességi világbajnokságra. Az utazó
csapatba az A/2-esek közül Reé András, Rőser Norbert, Simon Gyula és Zsembery Ferenc
jutottak be, míg a 2,5 ccm-es U-controll kategóriában Beck Rezső, Csizmarek János,
Krizsma Gyula és Vitkovits Miklós képviselték a magyar színeket.
Az újonnan szervezett magyar modellező sport komoly erőpróbája volt az augusztus
9-10-én Mlada Boleslavban (Csehszlovákia) megrendezett világbajnokság. A részt vevő
20 nemzet között már nemcsak a nyugati államok, hanem a szocialista országok is igen
erős csapatokkal indultak (Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország, Magyarország,
Szovjetunió).
Az A/2-esek csapatversenyében sikerült a negyedik helyre kerülnünk, és egyénileg
Zsembery csak balszerencse folytán szorult 834 mp-cel az ötödik helyre.
A körrepülő versenyben az előző évhez képest csapatunk javított, a harmadik
helyet szereztük meg, és így első ízben felállhattunk a dobogóra. Egyénileg
Krizsma Gyula 205 km/ó-val a három csehszlovák versenyző után a negyedik helyre
került, de Vitkovits Miklós is elérte a 200 km/ó sebességet. Csapatunkból Beck
Rezső 189 km/ó-val tizenegyedik, míg Csizmarek János 186 km/ó-val a tizenkettedik
helyen végzett a 32 fős mezőnyben.
A világbajnokságon a csehszlovák speed versenyzők vitték el a pálmát, a
világbajnok J. Sladky lett 215 km/ó-val.
Az A/2 kategória világbajnoka a jugoszláv Babic Slobodan volt, aki a 73 fős
mezőnyben egyedül érte el a 900 mp-et.
A világbajnokságra 20 főnyi szurkológárda is elkísérte a csapatot. A záró
banketten a külföldiek kérésére kiváló A/2-es modellkonstruktőrünk, Rőser Ottó,
Halász Gizellával bemutatott egy igazi “magyar csárdást". A bemutató óriási
sikert aratott. Csapatunk egyébként megfelelt a várakozásnak, és eredményeik nagyban
növelték modellező sportunk tekintélyét a külföldiek előtt.
A nyár folyamán magyar modellezők baráti látogatásra utaztak a Szovjetunióba,
ahol részt vettek az össz-szövetségi modellversenyeken. A szovjet műrepülő
bajnokságot Katona Sándor nyerte meg, Somogyi Miklós pedig a 10 ccm-es sebességi
csoportban szerezte meg a győzelmet 240 km/ó-val, és szovjet bajnok lett. Rádóczi
Nándor az Alma-Atában tartott rádiós bajnokságon a tizedik helyezést érte el, és
11 p 44 mp-es idejével megjavította a Pinkert-Nelhübel pár által tartott 9 p 30 mp-es
magyar rekordot. Rádóczi modelljének a rádiója egycsatornás volt.
Szeptemberben Moszkvában volt a mechanikus motoros modellek Európa-bajnoksága. A
háromfordulós válogatóverseny alapján Gaskó Mátyás, dr. Egerváry Géza, Meczner
András és Kun József kerültek a csapatba. Sajnos a versenyen 10 m/s-os szél
uralkodott és ez az eredményeket lényegesen befolyásolta. Csapatunk kisméretű
modelljei nehezen birkóztak meg az erős széllel és csapatversenyben csak a hetedik
helyre kerültek. Az egyéni Európa-bajnok a román Moldoveanu lett, a csapatversenyt
Finnország nyerte. A Dózsa modellező klub versenyzői ebben az évben is részt vettek
a jugoszláviai Varazsdon rendezett Vartex Kupa-versenyeken, és nagy sikert értek el. A
Tóth Gyula, Kun József, Lerf Lehel és Winkler László összeállítású csapat az A/2
versenyben az első helyen végzett és védője lett a kupának.
Az egyidejűleg megtartott mechanikus motoros versenyben Kun József és Tóth Gyula a
második és a harmadik helyezést érték el, és megnyerték a Team Racing versenyt is 5
p 22 mp-es kiváló idővel.
Szeptember 6 - 7 - 8-án rendeztük meg a XXXIV. országos bajnokság III. szabadon
repülő versenyét a Dunakeszi repülőtéren, a kora reggeli órákban.
E versenyre meghívtuk az NDK modellezőit is. Az A/2 versenyben Rőser Ottó szerezte
meg a bajnoki címet, kitűnő IKARUS modelljének 900 mp-es összidejével. A második
helyezett Frigyes Ernő csak 2 mp-cel maradt le a győztes mögött, és a harmadik helyen
végzett Purgai Lajos gépe is 894 mp-et repült.
A Wakefield gumimotoros modellek versenyében Azor László győzött 841 mp-cel, a
második a német Gerhard Böhme lipcsei versenyző lett 801 mp-cel, míg a bronzérmet
Bäthge Károly szerezte meg 768 mp-cel. Erre a versenyszámra még rányomta bélyegét
az 50 g-os motor újszerűsége. Kialakult irányzat hiányában a versenyzők többnyire
különböző megoldásokkal kísérleteztek.
A mechanikus motoros versenyszámban közel ötvenen indultak. A bajnoki címet Hans
Neelmeier, az NDK versenyzője mondhatta magáénak, 881 mp-et ért el nagyszerű
modelljével. Ez a modell szerepelt hazánkban először időzített
.állásszög-változtatással. A második és a harmadik helyezett Gaskó Mátyás és
dr. Egerváry Géza volt 868, illetve 851 mp-cel. Versenyzőink nagy része ezen a
bajnokságon 1,5 ccm-es motorral indult. Az A/2 kategóriában a csapatversenyt a MAVAG, a
gumimotoros versenyszámot a Dózsa és a mechanikus motoros versenyt a MÁV csapata
nyerte meg.
Ugyanebben az időpontban rendezték meg a csehszlovákiai Brnóban a Brno-Budapest
verseny visszavágóját, amelyen a 2,5 ccm, az 5 ccm, és a 10 ccm, valamint
hőlégsugármotoros sebességi versenyszám és műrepülés szerepelt. A dugattyús
motorok versenyében és a műrepülésben a csehszlovák versenyzők győztek, egyedül a
hőlégsugaras kategóriában sikerült Tóth Györgynek 243 km/ó-val a győzelmet
megszereznie. Októberben az országos műrepülő bajnokságon erős küzdelem után
Ördögh László győzött dr. Egerváry Géza és Kun József előtt. A versenyen még
nem volt érvényben a nemzetközi program, és nehézségeket okozott a pontozóbírók
gyakorlatlansága, amit részben alig hároméves műrepülő sportunk nehézségei
okoztak.
Az október 19-20-án, a Városligeti-tó betonján megrendezett sebességi és Team
Racing körrepülő bajnokságon jó eredmények születtek. A 2,5 ccm-ben első Vitkovits
Miklós, 203 km/ó; második Beck Rezső, 201 km/ó; harmadik Krizsma Gyula, 197 km/ó. Az
5 ccm-es versenyben Horváth Ernő 211 km/ó-val győzött Kelen Rudolf (196 km/ó) és
dr. Egerváry Géza (194 km/ó) előtt. A 10 ccm-es kategóriában Somogyi Miklós 238
km/ó-val lett első, őt Csizmarek János követte (236 km/ó), majd Tóth Imre
következett (235 km/ó). Somogyi McCoy-, Csizmarek és Tóth G 24-es motorral
versenyzett. A Team Racing versenyben Azor László győzött 5 p 06 mp-cel, Kun József 6
p 40 mp és Katona Sándor 6 p 46 mp előtt. Abban az időben csak a modell építőjét
és általában egyben mechanikusát tüntették fel a versenyeredmények: még nem a
párosokat nevezték meg.
A lökhajtásos kategória győztese Benedek György volt 257 km/ó sebességgel,
megelőzve a 248 km/ó-t elért Tóth Györgyöt és Horváth Ernőt (236 km/ó).
Versenyzőink egy csoportja: Azor László, Vitkovits Miklós, Gonda Márton és
Gombócz István részt vett az NDK körrepülő bajnokságán. A 2,5 ccm-es
kategóriában 195 km/ó-val Vitkovits Miklós győzött, a műrepülésben pedig Gonda
Márton szerezte meg az NDK bajnoka címet. Október 27-én Benedek György Mazeppa nevű
hőlégsugaras modelljével rekordkísérletet végzett és 281 km/ó sebességgel új
abszolút sebességi világrekordot állított fel, megjavítva ezzel a szovjet Ivanikov
által tartott 274 km/órás rekordot.
Ez évben a modellező osztály feladatul kapta a hajómodellezés szervezését és
irányítását. Dunakeszin kéthetes körvezetőképző tanfolyam is volt
hajómodellezők részére, ahol kiváló magyar hajómérnökök és meghívott NDK-beli
szakemberek oktatták a hajómodellezés elméleti és gyakorlati kérdéseit.
Az év utolsó versenye országos jellegű találkozó volt Szegeden,
ahol a három szabadon repülő kategóriában az egész országból nagyszámú
versenyző indult. Eléggé jó időben az A/2 csoportban Rőser Ottó győzött 867
mp-cel, a második helyezett Frigyes Ernő 843 mp-et, a harmadik Fend Tibor 832 mp-et ért
el. A gumimotorosok versenyében Benedek György lett az első 752 mp-cel, a második Azor
László (752 mp), harmadik Winkler László (744 mp).
A mechanikus motoros versenyt Gaskó Mátyás nyerte maximális 900 mp-cel, dr.
Egerváry Géza (890 mp) és a szegedi Puskás Mihály (753 mp) előtt. Ezen a versenyen
láttunk először úgynevezett segédmotoros vitorlázómodellt. Ezt Jozefka Antal
építette, átalakítva A/2-es modelljét, a motort parasolos megoldással a szárny
fölé helyezve.
November 28-án Horváth György mechanikus motoros helikoptermodelljével végzett
rekordkísérleten 10 p 28 mp időt és 2560 m távolságot ért el; ezek közül az
időtartam nemzeti, a táv pedig nemzeti és nemzetközi rekord. November hónapban Beck
Rezső és Gombócz István részt vettek a FAI modellező albizottságának, a CIAM-nak
Párizsban tartott ülésén, és több javaslatot nyújtottak be. Ezek közül lényeges
volt a zárttéri mikrofilmes modellekre, azaz ezek rekordjaira vonatkozó
előterjesztés, valamint az a bejelentés, hogy Magyarország 1959 tavaszán megrendezi a
zárttéri modellek nemzetközi versenyét. Az értekezlet úgy döntött, hogy a CIAM
legközelebbi albizottsági ülését 1958 júniusában Budapesten tartják.
Az alig fél éve fennálló és működő Modellkísérleti Intézet 25 db speciális
Team Racing motort, valamint 6 modell rádió adó-vevőkészüléket készített el,
amelyeket a modellezők, illetve modellező körök kedvezményes áron kaptak meg.
Ezekkel a motorokkal modellezőink a következő időszakban sok kiváló eredményt és
nemzeti rekordot állítottak fel. A MOKI rendszeres kísérleteket végzett még
rádióirányítású modellekkel, valamint elkészítette és kiadta egy kezdő A/1-es
vitorlázómodell tervrajzát.
Megjavult külföldi kapcsolatainkra jellemző volt, hogy az 1957-es évben több
magyar modellező vett részt külföldi modellversenyeken, mint az 1950-től 1957-ig
terjedő hét év alatt összesen 1957-ben 133 modellező kör és 631 modellező ért el
kimagasló eredményt, az évi pontversenyt Frigyes Ernő nyerte Kun József és Simon
Gyula előtt.
Csapatversenyben 1. Dózsa, 2. MÁVAG, 3. MÁV. A megyék közül Szabolcs-Szatmár
volt a legeredményesebb.
|