Jelentős esemény volt az év elején a DOSZAAF küldöttségének látogatása. A
küldöttség tagjai, Kazarján, Satunov és Cibulszki meglátogatták a Modellkísérleti
Intézetet, ahol nagy érdeklődéssel tanulmányozták a modellmotorok gyártását.
Március 26-án és május 6-7-én zajlottak le Dunakeszin a szabadon repülő
válogatóversenyek, ahol a helyezéseket 15 start összeredménye alapján
állapították meg. Ugyancsak megrendezték a műrepülő modellek válogatóversenyét
is június 18-án, a Budaörsi repülőtéren. Itt külön meg kell említeni a fiatalon,
tragikus körülmények között elhunyt Okos Lajos szegedi modellezőt, aki ezen a
válogatóversenyen dr. Egerváry és Masznyik után bejutott a harmadik helyre
“Csongor" motorjával.
Május 21-én Debrecenben rendezték a zárttéri modellek országos bajnokságát.
Ezen a versenyen Budapestről 12 fő, megyénként pedig 3-3 versenyző vehetett részt. A
versenyt a nagy fesztávolságú modellek versenyének lehet nevezni, hiszen sok 80 cm
feletti fesztávolságú modellt láthattunk. Egri Antal győzött 20 p 14 mp-cel,
második Benedek György (20 p 09 mp), harmadik a debreceni Öcsödy Zoltán (18 p 03 mp)
lett. A csapatversenyt a Bp. Dózsa nyerte a Ganz-MÁVAG előtt. Egyébként a versenyen
15-en értek el 11 p feletti eredményt.
Július 16-án volt Budaörsön a műrepülő modellek országos bajnoksága 25
versenyző részvételével. Magyarország 1961. évi műrepülő bajnoka Masznyik Gábor
lett 2144 ponttal, dr. Egerváry Géza (2128 pont) és PaIguta József (1864 pont) előtt.
Az országos sebességi és rádióirányítású hajómodell bajnokság
Pécs-Abaligeten zajlott le július 22-23 között. A versenyen 6 tagú tartalékos
lengyel csapat, egy 3 tagú osztrák versenyzőcsapat és egy csehszlovák versenyző is
részt vett.
A navigációs rádióirányítású kategóriát Romhalmi Gyula (36 pont) nyerte
Elekfy Ákos és a kapuvári Bertók Kálmán előtt. A sebességi rádióirányítású
versenyben az osztrák Fenrich Walter nyert 11,6 km/ó-val. A 2,5, az 5 és a 10 ccm-es
körpályás versenyekben az első helyet Süki Pál (85 km/ó), Czikó Sándor (90
km/ó), illetve Szabó József (120 km/ó) szerezte meg. A 2,5 ccm-es légcsavaros hajók
sebességi versenyében Bácskai Endre győzött 105 km/ó-val.
Június 30. és július 2. között volt Várnában a népi demokratikus országok IV.
nemzetközi hajómodell-versenye, ahol az összesített csapatversenyben versenyzőink
imponáló fölénnyel nyertek a Szovjetunió, Bulgária és Lengyelország előtt.
Az országos szabadon repülő bajnokságok augusztus 11. és 13. között voltak a
Dunakeszi repülőtéren.
A mechanikus motoros kategóriában 57 induló közül Simon Gyula szerezte meg a
győzelmet 892 mp-cel a 857 mp-et elért Meczner András és a 777 mp-et repített Frigyes
Ernő előtt.
A gumimotorosok versenyét Benedek György nyerte 900 mp-cel. A második Kreisz Rudolf
volt (859 mp), a harmadik helyet pedig Azor László szerezte meg (857 mp).
Az A/2-esek versenyére a vidékiek előretörése nyomta rá a bélyegét, igaz, hogy
viszonylag gyenge eredményekkel, de a nagyon erős, mintegy 8-10 m-es szélben a
modelleknek körülbelül a fele törést szenvedett. Az első Domai Sándor (Vas megye)
volt 593 mp-cel, a második Tóth Károly (Sopron) 579 mp-cel és a harmadik Mányi Béla
(Hajdú-Bihar megye) 576 mp-cel. A rádiós vitorlázó versenyt Nagy Miklós, a rádiós
motoros versenyt pedig Varga Ferenc nyerte.
Az ez évi Vartex Kupa versenyen Jugoszláviában a Dózsa versenyzői szépen
szerepeltek. Az A/2 versenyben Habány Mihály lett az első 900 mp-cel az ugyancsak 900
mp-es Tóth Gyula előtt. A Team Racing kategóriában második helyen végzett a
Benedek-Tóth Gyula páros 5 p 06 mp-cel, és a harmadik helyet is is megszereztük az
Azor-Katona kettős (5 p 53 mp) révén
Az Angol Királyi Repülő Klub augusztus 5. és 8. között rendezte meg Cardingtonban
a zárttéri modellek 1. világbajnokságát. A világbajnokság szabályzata lényegében
a magyar szabályzatra épült, kisebb változtatásokkal. A versenyt 90 cm-es
fesztávolságú modellek részére rendezték. A három hivatalos startból a legjobb
számított a helyezés sorrendjébe. Anglia, Finnország, Magyarország, NSZK és az USA
csapatai indultak.
A versenyt az amerikai Joe Bilgri nyerte 37 p 49 mp-es világrekorddal. A második
helyet Karl-Heinz Rieke, az NSZK versenyzője szerezte meg 35 p 17 mp-cel, míg a harmadik
helyen az USA versenyzője, William Bigge végzett 34 p 56 mp-cel. Hazánkat Egri Antal
és Öcsödy Zoltán képviselték, Beck Rezső csapatkapitány vezetésével. A versenyen
Öcsödy új magyar rekorddal, 30 p 41 mp-cel a középmezőnyben végzett.
Meg kell még említeni, hogy versenyen kívül Max Hacklinger német modellező 44 p
20 mp-cel ragyogó új világrekordot állított fel.
A modellezés népszerűsítésének és széles körű elterjesztésének érdekében
az intéző bizottság határozata értelmében az 1960-as évhez viszonyítva
többszörösére emelkedett a bemutatók és kiállítások száma. Modellező klubjaink
nagyszerű munkát végeztek, az év folyamán 373 bemutatót tartottak több tízezer
ember előtt, és ezek a bemutatók sok érdeklődőt vonzottak a modellező munkához.
Ugyanezt a célt szolgálta eredményesen az 57 modellező kiállítás is.
Az országos vitorlás hajómodell bajnokságot ez évben az L kategóriában Tell
Attila nyerte 36 ponttal, az M kategóriában pedig Garay József győzött ugyancsak 36
ponttal.
Szeptember 10-én volt az országos autómodell-bajnokság. Az 1,5 ccm-es
kategóriában az első helyet a székesfehérvári Szömörei Ferenc szerezte meg 119
km/ó-s sebességgel. A 2,5 ccm-esek között Tóth Imre lett az első 139 km/ó-val. Az 5
ccm-es versenyt is fehérvári modellező nyerte, Kocsis Tibor 159 km/ó-val. A 10
ccm-esek küzdelmében dr. Egerváry Géza (187,5 km/ó) győzött. A versenyen
egyébként 61 kocsi indult.
Az 1961. évi szabadon repülő világbajnokságot a Német Szövetségi Köztársaság
Repülő Klubja rendezte Leutkirch/Allgauban az Amerikai Modellező Szövetség anyagi
támogatásával. A világbajnokság az elmúlt évek egyik legnagyobb versenye volt a
versenyzők létszámát tekintve. 29 nemzet képviseltette magát.
A rendezőség a három világbajnoki szám mellett megrendezte a csupaszárny modellek
nemzetközi versenyét is mindhárom kategóriában, az érdeklődés ez iránt azonban
igen csekélynek volt mondható. Hazánkat 5 versenyző képviselte: Azor László,
Frigyes Ernő, Krizsma Gyula, Meczner András és Simon Gyula, Réti Antal csapatkapitány
vezetésével.
Teljes csapatot indítottunk a mechanikus és gumimotoros kategóriában. Az A/2-es
versenyben Simon Gyula egyénileg indult. Az első versenynap az A/2-eseké volt. A
világbajnoki címet a szovjet A. Averijanov szerezte meg 900+171 mp-cel, az olasz P.
Soave és a svéd G. Kalen előtt. Simon Gyula balszerencsés versenyzéssel elért 718
mp-ces idejével csak a 25. helyen tudott végezni. Csapatversenyben Hollandia győzött
Csehszlovákia és Olaszország előtt.
Nagy várakozás előzte meg csapatunk körében a mechanikus motoros bajnokságot.
Erre a számra a magyar csapat alaposan felkészült. Számítottunk rá, hogy ha csak
váratlan körülmény nem játszik közre, csapatunk az első öt helyezett között
lesz. A végeredmény igazolta, sőt messze felülmúlta várakozásunkat. Csapatunk igen
erős nemzetközi mezőnyben harmadszor is kivívta a csapat-világbajnoki győzelmet, és
ezzel a modellezés történetében egyedülálló tettet hajtott végre. A
csapatezüstérmet Csehszlovákia, a bronzérmet pedig Svájc csapata szerezte meg. Igen
szoros küzdelemben Frigyes Ernőnek egyéniben sikerült az ezüstérem megszerzése, 859
mp-es eredményével végzett a 900 mp-et elért F. Schneeberger svájci világbajnok
mögött. A bronzérem J. Cerny csehszlovák versenyzőé lett (845 mp).
A gumimotorosok versenyében szépen szerepelt Azor László, 887 mp-es idejével a
negyedik helyre került. A világbajnok az USA versenyzője, G. Reich lett 900+210 mp-cel,
a lengyel J. Kosinszki és az olasz A. Alinari előtt. A csapatversenyt Lengyelország
nyerte, 2. a Szovjetunió 3. az USA csapata lett. Csapatunk itt a 8. helyen végzett a 21
nemzet között.
A Szovjet Központi Autó-Motor Klub szeptember 3-4-én rendezte meg Moszkvában a
szocialista államok I. nemzetközi autómodell-versenyét, ahol a vendéglátók I. és
II. csapatán kívül Lengyelország csapatával mérkőzött meg a Viszmeg György,
Czifra Lajos, Horváth Ernő és Katona Géza (1,5, 2,5, 5 és 10 ccm) összeállítású
magyar csapat. Az összetett csapatversenyt Magyarország nyerte. Ezen kívül egyéniben
három második és egy harmadik helyet szereztünk.
Szeptemberben rendezték a belgiumi Genkben a körrepülő modellek 11.
Európa-bajnokságát 16 ország részvételével. A magyar színeket Azor László, dr.
Egerváry Géza, Gombócz István, Katona Sándor, Krizsma Gyula, Kun József és Tóth
Imre képviselték.
Genk polgármestere a város pénzéből négy modern betonpályát építtetett. A 2,5
ccm-es kategóriában Tóth Imre 202,25 km/ó-val megszerezte az Európa-bajnoki címet,
megelőzve a csehszlovák Zdenek Pechet, aki 201,12 km/ó-t ért el, és a harmadik
helyezett Krizsma Gyulát (193 km/ó). Csapatunkból Katona Sándor 180 km/ó-val a 11.
lett. Versenyzőink eredményesen használták az egyhuzalos, monoline vezetést, amit a
versenyen csak kevesen alkalmaztak. Ebben a versenyszámban a csapatelsőséget is
megszereztük.
A Team Racing versenyben a Roselund-Björk svéd páros lett az Európa-bajnok 4 p 40
mp-cel, az 5 p 06 mp-et repített Leloup Leconyer belga páros előtt. A harmadik helyet
az Azor - Kun páros érte el 5 p 15 mp-cel. A műrepülő kategóriában csak dr.
Egerváry Géza indult a mieink közül, és csak a 10. helyet tudta megszerezni.
Európa-bajnok a belga Grondal lett.
Az Európa-kupát Csehszlovákia csapata nyerte egy ponttal a magyar csapat előtt. A
magyarok küzdőszellemét dicséri az a tény is, hogy megkapták a legsportszerűbben
küzdő csapat számára kiírt díjat is.
Versenymotorjaink közül a MOKI S-1 és az újabb S-2 eredményesen vizsgáztak, és
megállták a helyüket a többi speciális motorral szemben. Jól bevált a MOKI TR-motor
is.
A CIAM ez évi közgyűlését Párizsban tartották. 1962-re a technikai titkárság
első vezetőjének egyhangúlag Beck Rezsőt választották meg. Ezen az ülésen
fogadták el az U-controll műrepülőmodellek pontozásának AMA-FAI rendszerét, amely
azóta is érvényben van.
Az országos Team Racing bajnokságot október 1-én rendezték a budaörsi pályán.
Örvendetes volt a vidéki versenyzők nagy száma. Különösen kiemelkedően szerepeltek
a Győr-Sopron és a Baranya megyeiek. A versenyre 40 modellt neveztek be, ezek közül 25
ért el értékelhető eredményt. A versenyt “öldöklő" küzdelem után a
Benedek-Tóth páros nyerte a fináléban elért 4 p 53 mp-ces idejével. Második a
Frigyes-Lerf páros lett 5 p 09 mp-cel, a harmadik helyen pedig a Katona S.-Purgai kettős
végzett 6 p 33 mp-cel. A verseny legjobb idejét az első start alkalmával a Frigyes -
Lerf duó érte el, 4 p 42 mp-et.
Október 8-án volt az évad utolsó bajnoki versenye, a sebességi U-controll modellek
küzdelme, kellemetlenül erős szélben. A 2,5 ccm-es kategóriában 29 induló közül
Krizsma Gyula végzett 197,8 km/ó-val az első helyen, Öcsödy Zoltán és Gombócz
István előtt. Az 5 ccm-es kategóriát Somogyi Miklós nyerte 187,9 km/ó-val. A 10
ccm-es számban Bäthge Károlyé volt az első hely 209,3 km/ó-val. A hőlégsugaras
kategóriában Benedek György 257 km/ó-val győzött.
|