cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (12. rész)

1961

Jelentős esemény volt az év elején a DOSZAAF küldöttségének látogatása. A küldöttség tagjai, Kazarján, Satunov és Cibulszki meglátogatták a Modellkísérleti Intézetet, ahol nagy érdeklődéssel tanulmányozták a modellmotorok gyártását.

Március 26-án és május 6-7-én zajlottak le Dunakeszin a szabadon repülő válogatóversenyek, ahol a helyezéseket 15 start összeredménye alapján állapították meg. Ugyancsak megrendezték a műrepülő modellek válogatóversenyét is június 18-án, a Budaörsi repülőtéren. Itt külön meg kell említeni a fiatalon, tragikus körülmények között elhunyt Okos Lajos szegedi modellezőt, aki ezen a válogatóversenyen dr. Egerváry és Masznyik után bejutott a harmadik helyre “Csongor" motorjával.

Május 21-én Debrecenben rendezték a zárttéri modellek országos bajnokságát. Ezen a versenyen Budapestről 12 fő, megyénként pedig 3-3 versenyző vehetett részt. A versenyt a nagy fesztávolságú modellek versenyének lehet nevezni, hiszen sok 80 cm feletti fesztávolságú modellt láthattunk. Egri Antal győzött 20 p 14 mp-cel, második Benedek György (20 p 09 mp), harmadik a debreceni Öcsödy Zoltán (18 p 03 mp) lett. A csapatversenyt a Bp. Dózsa nyerte a Ganz-MÁVAG előtt. Egyébként a versenyen 15-en értek el 11 p feletti eredményt.

Július 16-án volt Budaörsön a műrepülő modellek országos bajnoksága 25 versenyző részvételével. Magyarország 1961. évi műrepülő bajnoka Masznyik Gábor lett 2144 ponttal, dr. Egerváry Géza (2128 pont) és PaIguta József (1864 pont) előtt.

Az országos sebességi és rádióirányítású hajómodell bajnokság Pécs-Abaligeten zajlott le július 22-23 között. A versenyen 6 tagú tartalékos lengyel csapat, egy 3 tagú osztrák versenyzőcsapat és egy csehszlovák versenyző is részt vett.

A navigációs rádióirányítású kategóriát Romhalmi Gyula (36 pont) nyerte Elekfy Ákos és a kapuvári Bertók Kálmán előtt. A sebességi rádióirányítású versenyben az osztrák Fenrich Walter nyert 11,6 km/ó-val. A 2,5, az 5 és a 10 ccm-es körpályás versenyekben az első helyet Süki Pál (85 km/ó), Czikó Sándor (90 km/ó), illetve Szabó József (120 km/ó) szerezte meg. A 2,5 ccm-es légcsavaros hajók sebességi versenyében Bácskai Endre győzött 105 km/ó-val.

Június 30. és július 2. között volt Várnában a népi demokratikus országok IV. nemzetközi hajómodell-versenye, ahol az összesített csapatversenyben versenyzőink imponáló fölénnyel nyertek a Szovjetunió, Bulgária és Lengyelország előtt.

Az országos szabadon repülő bajnokságok augusztus 11. és 13. között voltak a Dunakeszi repülőtéren.

A mechanikus motoros kategóriában 57 induló közül Simon Gyula szerezte meg a győzelmet 892 mp-cel a 857 mp-et elért Meczner András és a 777 mp-et repített Frigyes Ernő előtt.

A gumimotorosok versenyét Benedek György nyerte 900 mp-cel. A második Kreisz Rudolf volt (859 mp), a harmadik helyet pedig Azor László szerezte meg (857 mp).

Az A/2-esek versenyére a vidékiek előretörése nyomta rá a bélyegét, igaz, hogy viszonylag gyenge eredményekkel, de a nagyon erős, mintegy 8-10 m-es szélben a modelleknek körülbelül a fele törést szenvedett. Az első Domai Sándor (Vas megye) volt 593 mp-cel, a második Tóth Károly (Sopron) 579 mp-cel és a harmadik Mányi Béla (Hajdú-Bihar megye) 576 mp-cel. A rádiós vitorlázó versenyt Nagy Miklós, a rádiós motoros versenyt pedig Varga Ferenc nyerte.

Az ez évi Vartex Kupa versenyen Jugoszláviában a Dózsa versenyzői szépen szerepeltek. Az A/2 versenyben Habány Mihály lett az első 900 mp-cel az ugyancsak 900 mp-es Tóth Gyula előtt. A Team Racing kategóriában második helyen végzett a Benedek-Tóth Gyula páros 5 p 06 mp-cel, és a harmadik helyet is is megszereztük az Azor-Katona kettős (5 p 53 mp) révén

Az Angol Királyi Repülő Klub augusztus 5. és 8. között rendezte meg Cardingtonban a zárttéri modellek 1. világbajnokságát. A világbajnokság szabályzata lényegében a magyar szabályzatra épült, kisebb változtatásokkal. A versenyt 90 cm-es fesztávolságú modellek részére rendezték. A három hivatalos startból a legjobb számított a helyezés sorrendjébe. Anglia, Finnország, Magyarország, NSZK és az USA csapatai indultak.

A versenyt az amerikai Joe Bilgri nyerte 37 p 49 mp-es világrekorddal. A második helyet Karl-Heinz Rieke, az NSZK versenyzője szerezte meg 35 p 17 mp-cel, míg a harmadik helyen az USA versenyzője, William Bigge végzett 34 p 56 mp-cel. Hazánkat Egri Antal és Öcsödy Zoltán képviselték, Beck Rezső csapatkapitány vezetésével. A versenyen Öcsödy új magyar rekorddal, 30 p 41 mp-cel a középmezőnyben végzett.

Meg kell még említeni, hogy versenyen kívül Max Hacklinger német modellező 44 p 20 mp-cel ragyogó új világrekordot állított fel.

A modellezés népszerűsítésének és széles körű elterjesztésének érdekében az intéző bizottság határozata értelmében az 1960-as évhez viszonyítva többszörösére emelkedett a bemutatók és kiállítások száma. Modellező klubjaink nagyszerű munkát végeztek, az év folyamán 373 bemutatót tartottak több tízezer ember előtt, és ezek a bemutatók sok érdeklődőt vonzottak a modellező munkához. Ugyanezt a célt szolgálta eredményesen az 57 modellező kiállítás is.

Az országos vitorlás hajómodell bajnokságot ez évben az L kategóriában Tell Attila nyerte 36 ponttal, az M kategóriában pedig Garay József győzött ugyancsak 36 ponttal.

Szeptember 10-én volt az országos autómodell-bajnokság. Az 1,5 ccm-es kategóriában az első helyet a székesfehérvári Szömörei Ferenc szerezte meg 119 km/ó-s sebességgel. A 2,5 ccm-esek között Tóth Imre lett az első 139 km/ó-val. Az 5 ccm-es versenyt is fehérvári modellező nyerte, Kocsis Tibor 159 km/ó-val. A 10 ccm-esek küzdelmében dr. Egerváry Géza (187,5 km/ó) győzött. A versenyen egyébként 61 kocsi indult.

Az 1961. évi szabadon repülő világbajnokságot a Német Szövetségi Köztársaság Repülő Klubja rendezte Leutkirch/Allgauban az Amerikai Modellező Szövetség anyagi támogatásával. A világbajnokság az elmúlt évek egyik legnagyobb versenye volt a versenyzők létszámát tekintve. 29 nemzet képviseltette magát.

 

A rendezőség a három világbajnoki szám mellett megrendezte a csupaszárny modellek nemzetközi versenyét is mindhárom kategóriában, az érdeklődés ez iránt azonban igen csekélynek volt mondható. Hazánkat 5 versenyző képviselte: Azor László, Frigyes Ernő, Krizsma Gyula, Meczner András és Simon Gyula, Réti Antal csapatkapitány vezetésével.

Teljes csapatot indítottunk a mechanikus és gumimotoros kategóriában. Az A/2-es versenyben Simon Gyula egyénileg indult. Az első versenynap az A/2-eseké volt. A világbajnoki címet a szovjet A. Averijanov szerezte meg 900+171 mp-cel, az olasz P. Soave és a svéd G. Kalen előtt. Simon Gyula balszerencsés versenyzéssel elért 718 mp-ces idejével csak a 25. helyen tudott végezni. Csapatversenyben Hollandia győzött Csehszlovákia és Olaszország előtt.

Nagy várakozás előzte meg csapatunk körében a mechanikus motoros bajnokságot. Erre a számra a magyar csapat alaposan felkészült. Számítottunk rá, hogy ha csak váratlan körülmény nem játszik közre, csapatunk az első öt helyezett között lesz. A végeredmény igazolta, sőt messze felülmúlta várakozásunkat. Csapatunk igen erős nemzetközi mezőnyben harmadszor is kivívta a csapat-világbajnoki győzelmet, és ezzel a modellezés történetében egyedülálló tettet hajtott végre. A csapatezüstérmet Csehszlovákia, a bronzérmet pedig Svájc csapata szerezte meg. Igen szoros küzdelemben Frigyes Ernőnek egyéniben sikerült az ezüstérem megszerzése, 859 mp-es eredményével végzett a 900 mp-et elért F. Schneeberger svájci világbajnok mögött. A bronzérem J. Cerny csehszlovák versenyzőé lett (845 mp).

A gumimotorosok versenyében szépen szerepelt Azor László, 887 mp-es idejével a negyedik helyre került. A világbajnok az USA versenyzője, G. Reich lett 900+210 mp-cel, a lengyel J. Kosinszki és az olasz A. Alinari előtt. A csapatversenyt Lengyelország nyerte, 2. a Szovjetunió 3. az USA csapata lett. Csapatunk itt a 8. helyen végzett a 21 nemzet között.

A Szovjet Központi Autó-Motor Klub szeptember 3-4-én rendezte meg Moszkvában a szocialista államok I. nemzetközi autómodell-versenyét, ahol a vendéglátók I. és II. csapatán kívül Lengyelország csapatával mérkőzött meg a Viszmeg György, Czifra Lajos, Horváth Ernő és Katona Géza (1,5, 2,5, 5 és 10 ccm) összeállítású magyar csapat. Az összetett csapatversenyt Magyarország nyerte. Ezen kívül egyéniben három második és egy harmadik helyet szereztünk.

Szeptemberben rendezték a belgiumi Genkben a körrepülő modellek 11. Európa-bajnokságát 16 ország részvételével. A magyar színeket Azor László, dr. Egerváry Géza, Gombócz István, Katona Sándor, Krizsma Gyula, Kun József és Tóth Imre képviselték.

Genk polgármestere a város pénzéből négy modern betonpályát építtetett. A 2,5 ccm-es kategóriában Tóth Imre 202,25 km/ó-val megszerezte az Európa-bajnoki címet, megelőzve a csehszlovák Zdenek Pechet, aki 201,12 km/ó-t ért el, és a harmadik helyezett Krizsma Gyulát (193 km/ó). Csapatunkból Katona Sándor 180 km/ó-val a 11. lett. Versenyzőink eredményesen használták az egyhuzalos, monoline vezetést, amit a versenyen csak kevesen alkalmaztak. Ebben a versenyszámban a csapatelsőséget is megszereztük.

A Team Racing versenyben a Roselund-Björk svéd páros lett az Európa-bajnok 4 p 40 mp-cel, az 5 p 06 mp-et repített Leloup Leconyer belga páros előtt. A harmadik helyet az Azor - Kun páros érte el 5 p 15 mp-cel. A műrepülő kategóriában csak dr. Egerváry Géza indult a mieink közül, és csak a 10. helyet tudta megszerezni. Európa-bajnok a belga Grondal lett.

Az Európa-kupát Csehszlovákia csapata nyerte egy ponttal a magyar csapat előtt. A magyarok küzdőszellemét dicséri az a tény is, hogy megkapták a legsportszerűbben küzdő csapat számára kiírt díjat is.

Versenymotorjaink közül a MOKI S-1 és az újabb S-2 eredményesen vizsgáztak, és megállták a helyüket a többi speciális motorral szemben. Jól bevált a MOKI TR-motor is.

A CIAM ez évi közgyűlését Párizsban tartották. 1962-re a technikai titkárság első vezetőjének egyhangúlag Beck Rezsőt választották meg. Ezen az ülésen fogadták el az U-controll műrepülőmodellek pontozásának AMA-FAI rendszerét, amely azóta is érvényben van.

Az országos Team Racing bajnokságot október 1-én rendezték a budaörsi pályán. Örvendetes volt a vidéki versenyzők nagy száma. Különösen kiemelkedően szerepeltek a Győr-Sopron és a Baranya megyeiek. A versenyre 40 modellt neveztek be, ezek közül 25 ért el értékelhető eredményt. A versenyt “öldöklő" küzdelem után a Benedek-Tóth páros nyerte a fináléban elért 4 p 53 mp-ces idejével. Második a Frigyes-Lerf páros lett 5 p 09 mp-cel, a harmadik helyen pedig a Katona S.-Purgai kettős végzett 6 p 33 mp-cel. A verseny legjobb idejét az első start alkalmával a Frigyes - Lerf duó érte el, 4 p 42 mp-et.

Október 8-án volt az évad utolsó bajnoki versenye, a sebességi U-controll modellek küzdelme, kellemetlenül erős szélben. A 2,5 ccm-es kategóriában 29 induló közül Krizsma Gyula végzett 197,8 km/ó-val az első helyen, Öcsödy Zoltán és Gombócz István előtt. Az 5 ccm-es kategóriát Somogyi Miklós nyerte 187,9 km/ó-val. A 10 ccm-es számban Bäthge Károlyé volt az első hely 209,3 km/ó-val. A hőlégsugaras kategóriában Benedek György 257 km/ó-val győzött.

1x1.gif (42 bytes)