Csak a rend kedvéért örökítsük meg: a szabadon repülő modellek
szezonnyitó Tanácsköztársasági Emlékversenyén 250 fő állt starthoz.
A találkozó külön érdekessége volt, hogy a gumis és a mechanikus
kategóriákban ez volt az országos bajnokság első fordulója. Csapatunk
- mindhárom kategóriában - elindult az Alpesi Kupa versenyen is
Zell am Seében. Az A/2-es kategóriában Vörös Endre volt a legeredményesebb
magyar versenyző, míg a gumimotorosoknál Pásztor József, a mechanikusok
között Simon Gyula állhatott a dobogó második fokára.
F1 C csapatunk meggyőző fölénnyel nyerte a győztesnek járó szép
serleget. Az 1972-es esztendő tavaszának ugyancsak emlékezetes epizódja,
hogy a szabadon repülő Budapest-bajnokság során a hét kategóriában
210 fő versenyzett a bajnoki címekért, helyezésekért. A szemtanú
szíve még ma is hevesebben dobog, amikor visszaemlékezik ezekre
a nagy létszámú versenyekre, hiszen alig lehetett egy talpalatnyi
helyet találni a Dunakeszi repülőtéren. Ezek a Budapest-bajnokságok
még nem voltak "barátságos hangulatú háziversenyek".
Az országos bajnokság szempontjából újfent a vitorlás hajómodellezőink
voltak a legfürgébbek. Ez évben is a Balatonon találkozott 17 megye
260 versenyzője, és hét kategóriában döntöttek az érmek sorsáról.
Tóth István ezúttal is két alkalommal állhatott az RC kategóriában
a dobogó legmagasabb fokára.
Zárttéri modellezőink országos bajnokságán Reé András győzött Öcsödy
Zoltán előtt, aki egy előző versenyen a legendás hírű Slanic-i sóbányában
61 p feletti eredményt ért el egy rangos nemzetközi versenyen, és
ugyanitt a magyar csapat is biztos első helyezett volt.
A pécsiek szép körpályája ez évben sem maradt verseny nélkül. A
Magyar Honvédelmi Szövetség itt rendezte meg a szocialista országok
nemzetközi repülőmodell-versenyét.
A sebességi kategóriában szovjet győzelem született (Burcev, 238,4
km/ó), de nekünk, magyaroknak is emlékezetes maradt a verseny, mert
itt mutatkozott be a nemzetközi porondon a soproniak ifjú tehetsége,
Kalmár Sándor, aki a 230 km/ó feletti eredményével nem vallott szégyent.
A körrepülő műrepülő kategóriában dr. Egerváry Géza és Weinwurm
teljesítménye alapján ezüst- és bronzérem gazdagította a magyar
csapat éremgyűjteményét. A TR futamokban nem volt szerencséje a
magyar párosoknak. A pogányi repülőtéren viszont Masznyik Gábor
imponáló fölénnyel nyerte az RC műrepülő versenyt Takács Béla előtt,
mely eredményekkel bizonyították, hogy ebben a kategóriában tempóelőnyük
van kelet-európai vetélytársaikkal szemben.
A pécsiek nem unatkoztak továbbra sem, mert július első napjaiban
már a szocialista országok autómodellezőit fogadták, ugyancsak felkészítő
versenyen. Az öt nemzet viadalát a Szovjetunió csapata nagy fölénnyel
nyerte a magyarok előtt. Már ekkor világosan látszott, hogy az autómodellezés
komoly technikai tudást igénylő területén is nagy eredményekre törekednek.
A legkisebbek között - ha tizedkilométerekkel is - Örkényi Viktor
tartotta a frontot. 2,5 és 5 ccm-ben már vitathatatlan volt a szovjet
fölény. Bogdán Endre győzelme a 10 ccm-esek között már nem tudta
megváltoztatni a csapatverseny sorrendjét.
Ez a verseny is fényesen igazolta, hogy a szocialista országok
modellezőinek találkozója nagyon jó és hasznos kezdeményezés, mert
a versenyzőknek nincs titkolnivalójuk egymás előtt. Ezeknek a versenyeknek
kezdettől fogva az igazi sportbarátság adott rangot! (Meg az eredmények.)
Autósaink 1972. évi országos bajnokságán Örkényi Viktor, Vörös
Zoltán, Pető József és Bogdán Endre szaporította győzelmeinek számát.
Emlékezetes ez az év azért is, mert a csapatversenyt Somogy megye
nyerte a MOM előtt.
Az esztendő Európa-bajnokságai közül először a vitorlás hajók viadaláról
kaptuk az örvendetes hírt, mely szerint Vönöczky András személyében
új magyar Európa-bajnokot avattak Bulgáriában. DX-ben győzött, D-10-ben
bronzérmes lett a pécsi versenyző.
Ugyanitt Kalkó Ede is győzött, de szabálytalannak találták hajójának
vitorla-elhelyezését, és eredményét a zsűri megsemmisítette.
Az autómodellek Európa-bajnokságát Pozsonyban rendezték, ahová
nyolc fős csapatunk utazott.
Az előkészítő versenyeken elért eredmények nem jogosítottak fel
senkit a derülátósra. Es mint már annyiszor, autósaink most is ragyogó
előadást tartottak a döcögő főpróbák ellenére.
1,5 ccm-ben első, második Örkényi Viktor 171,1, illetve 170,6 km/ó-val
(az ekkor még érvényben levő szabály szerint a versenyző mindkét
kocsijának eredménye beszámított a végső sorrendbe). Ugyanitt Kostyák
Jenő az értékes negyedik helyet szerezte meg.
2,5 ccm-ben a feledhetetlen Iharosi Imre 203,8 km/ó-val állt a
dobogó legmagasabb fokára és Szűts László tőle csupán 0,2 km-rel
elmaradva lett ezüstérmes.
Az 5 ccm-ben Pető József - megszakítás nélkül! - az ötödik EB győzelmét
aratta 234,4 km/ó-s új világcsúccsal! 229,3 km/ó-val övé lett az
ezüstérem is. Pető József sikersorozatához hasonlót magyar modellező
mind ez ideig még nem ért el! Bogdán Endre 10 ccm-ben elért negyedik
helyezése is adalék volt ahhoz a kereken ezer pont előnnyel elért
csapatgyőzelemhez, mellyel a mieink feltették a koronát emlékezetes
szereplésünkre. (Nem értékmérő tényezőként említjük meg, de ne felejtsük,
hogy a szovjet csapat még ezen az EB-n sem indult.)
Mechanikus csapatunk tagjaira ez évben sem mosolygott a szerencse.
A Jugoszláviában megrendezett Európa-bajnokságon csapatunk a negyedik
helyen végzett.
A szabadon repülő modellek Dunakeszin megrendezett országos bajnokságán
négy kategóriában 214 versenyző állt rajthoz. A győztesek: Bogyó
Gyula (Baranya megye), Nagy Gábor (Nógrád megye), Farkas István
(Borsod megye) és Simon Gyula (Budapest).
Az RC repülők 1972. évi országos bajnokságához egy kedves emlékem
fűződik. A pécsi repülőtéren megtartott versenyen Balogh József
és Masznyik Gábor győzött. Ezt követően ugyancsak sietni kellett
a vasútállomásra, mert indult a vonat Szombathelyre, ahol hajómodellezőink
harcoltak a bajnoki címekért. (Sajnos, már akkor is tudtak egy napon
rendezni két OB-t, lehetőleg egymástól minél távolabb... )
A csomagjaimat kapkodtam, amikor mellém lépett Sólyom István (akkor
már a Hajdú-Bihar megyeiek modellező főelőadója), és megkérdezte:
- Hová rohansz? - A szombathelyi hajós OB-ra, mert arról is én tudósítok
- válaszoltam. - Tudod mit? - mondta "Sólyomszem" - Úgyis
szeretnék közelebbről megismerkedni a hajózással, megyek veled...
Hogy ez az ismerkedés milyen jól sikerült, azt ma már tudjuk.
A motoros hajómodellezés egyik hazai fellegvára Debrecenben van!
A hajós OB érdekessége, hogy Ábrahám József (Győr-Sopron megye)
ezúttal is két kategóriában győzött, és először hirdettek, igaz,
még csak Budapest-bajnokot, három futam alapján az FSR kategóriában,
melynek már az indulásnál nagy volt a népszerűsége.
A pogányi repülőtéren megrendezett RC Mecsek Kupa verseny szenzációja
volt, hogy elfogadta a meghívást és starthoz állt a svájciak kétszeres
RC műrepülő világbajnoka, Bruno Giezendanner, aki műsorával elkápráztatta
a megjelent versenyzőket és nézőket egyaránt.
A novemberi hónapnak két rangos eseménye volt.
Kiss Lajos vezérőrnagy, az MHSZ főtitkára ünnepélyes keretek között
megnyitotta a debreceni modellező bázist, mely igazi központja lett
Hajdú-Bihar megye modellező életének, versenyzőinknek!
Pécsett is ünnepeltek a modellezők. Az MHSZ Mecseki Ércbányászati
Vállalat Modellező Klubját tizenöt esztendeje alapították. Ez idő
alatt megépítették hazánk legkorszerűbb modellező pályáját és mind
hazai, mind nemzetközi eredményeik a legjobbak sorába emelték a
klubot. Az esztendő végén lehetőség nyílt arra is, hogy értékeljük
a szövetségünk propagandamunkája szempontjából oly jelentős RC repülőbemutató
csoportunk tevékenységét. A Stefel Győző, Takács Béla, Vitkovits
Miklós trióra épülő csapat - főleg a Honvédelmi Napokon - több tízezer
néző előtt tartott látványos bemutatókat. Sikerük minden alkalommal
óriási volt!
|