cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

3. rész: 1971- 1983.
Összeállította: (1984-ben) † Prohászka György
Megjelent a „75 éves a Magyar modellezés” című könyvben.
(A könyv nem került kereskedelmi forgalomba.)
Az ábrákat Sütő István rajzolta.

Események évről évre (23. rész)

1972

Csak a rend kedvéért örökítsük meg: a szabadon repülő modellek szezonnyitó Tanácsköztársasági Emlékversenyén 250 fő állt starthoz. A találkozó külön érdekessége volt, hogy a gumis és a mechanikus kategóriákban ez volt az országos bajnokság első fordulója. Csapatunk - mindhárom kategóriában - elindult az Alpesi Kupa versenyen is Zell am Seében. Az A/2-es kategóriában Vörös Endre volt a legeredményesebb magyar versenyző, míg a gumimotorosoknál Pásztor József, a mechanikusok között Simon Gyula állhatott a dobogó második fokára.

F1 C csapatunk meggyőző fölénnyel nyerte a győztesnek járó szép serleget. Az 1972-es esztendő tavaszának ugyancsak emlékezetes epizódja, hogy a szabadon repülő Budapest-bajnokság során a hét kategóriában 210 fő versenyzett a bajnoki címekért, helyezésekért. A szemtanú szíve még ma is hevesebben dobog, amikor visszaemlékezik ezekre a nagy létszámú versenyekre, hiszen alig lehetett egy talpalatnyi helyet találni a Dunakeszi repülőtéren. Ezek a Budapest-bajnokságok még nem voltak "barátságos hangulatú háziversenyek".

Az országos bajnokság szempontjából újfent a vitorlás hajómodellezőink voltak a legfürgébbek. Ez évben is a Balatonon találkozott 17 megye 260 versenyzője, és hét kategóriában döntöttek az érmek sorsáról. Tóth István ezúttal is két alkalommal állhatott az RC kategóriában a dobogó legmagasabb fokára.

Zárttéri modellezőink országos bajnokságán Reé András győzött Öcsödy Zoltán előtt, aki egy előző versenyen a legendás hírű Slanic-i sóbányában 61 p feletti eredményt ért el egy rangos nemzetközi versenyen, és ugyanitt a magyar csapat is biztos első helyezett volt.

A pécsiek szép körpályája ez évben sem maradt verseny nélkül. A Magyar Honvédelmi Szövetség itt rendezte meg a szocialista országok nemzetközi repülőmodell-versenyét.

A sebességi kategóriában szovjet győzelem született (Burcev, 238,4 km/ó), de nekünk, magyaroknak is emlékezetes maradt a verseny, mert itt mutatkozott be a nemzetközi porondon a soproniak ifjú tehetsége, Kalmár Sándor, aki a 230 km/ó feletti eredményével nem vallott szégyent. A körrepülő műrepülő kategóriában dr. Egerváry Géza és Weinwurm teljesítménye alapján ezüst- és bronzérem gazdagította a magyar csapat éremgyűjteményét. A TR futamokban nem volt szerencséje a magyar párosoknak. A pogányi repülőtéren viszont Masznyik Gábor imponáló fölénnyel nyerte az RC műrepülő versenyt Takács Béla előtt, mely eredményekkel bizonyították, hogy ebben a kategóriában tempóelőnyük van kelet-európai vetélytársaikkal szemben.

A pécsiek nem unatkoztak továbbra sem, mert július első napjaiban már a szocialista országok autómodellezőit fogadták, ugyancsak felkészítő versenyen. Az öt nemzet viadalát a Szovjetunió csapata nagy fölénnyel nyerte a magyarok előtt. Már ekkor világosan látszott, hogy az autómodellezés komoly technikai tudást igénylő területén is nagy eredményekre törekednek. A legkisebbek között - ha tizedkilométerekkel is - Örkényi Viktor tartotta a frontot. 2,5 és 5 ccm-ben már vitathatatlan volt a szovjet fölény. Bogdán Endre győzelme a 10 ccm-esek között már nem tudta megváltoztatni a csapatverseny sorrendjét.

Ez a verseny is fényesen igazolta, hogy a szocialista országok modellezőinek találkozója nagyon jó és hasznos kezdeményezés, mert a versenyzőknek nincs titkolnivalójuk egymás előtt. Ezeknek a versenyeknek kezdettől fogva az igazi sportbarátság adott rangot! (Meg az eredmények.)

Autósaink 1972. évi országos bajnokságán Örkényi Viktor, Vörös Zoltán, Pető József és Bogdán Endre szaporította győzelmeinek számát. Emlékezetes ez az év azért is, mert a csapatversenyt Somogy megye nyerte a MOM előtt.

Az esztendő Európa-bajnokságai közül először a vitorlás hajók viadaláról kaptuk az örvendetes hírt, mely szerint Vönöczky András személyében új magyar Európa-bajnokot avattak Bulgáriában. DX-ben győzött, D-10-ben bronzérmes lett a pécsi versenyző.

Ugyanitt Kalkó Ede is győzött, de szabálytalannak találták hajójának vitorla-elhelyezését, és eredményét a zsűri megsemmisítette.

Az autómodellek Európa-bajnokságát Pozsonyban rendezték, ahová nyolc fős csapatunk utazott.

Az előkészítő versenyeken elért eredmények nem jogosítottak fel senkit a derülátósra. Es mint már annyiszor, autósaink most is ragyogó előadást tartottak a döcögő főpróbák ellenére.

1,5 ccm-ben első, második Örkényi Viktor 171,1, illetve 170,6 km/ó-val (az ekkor még érvényben levő szabály szerint a versenyző mindkét kocsijának eredménye beszámított a végső sorrendbe). Ugyanitt Kostyák Jenő az értékes negyedik helyet szerezte meg.

2,5 ccm-ben a feledhetetlen Iharosi Imre 203,8 km/ó-val állt a dobogó legmagasabb fokára és Szűts László tőle csupán 0,2 km-rel elmaradva lett ezüstérmes.

Az 5 ccm-ben Pető József - megszakítás nélkül! - az ötödik EB győzelmét aratta 234,4 km/ó-s új világcsúccsal! 229,3 km/ó-val övé lett az ezüstérem is. Pető József sikersorozatához hasonlót magyar modellező mind ez ideig még nem ért el! Bogdán Endre 10 ccm-ben elért negyedik helyezése is adalék volt ahhoz a kereken ezer pont előnnyel elért csapatgyőzelemhez, mellyel a mieink feltették a koronát emlékezetes szereplésünkre. (Nem értékmérő tényezőként említjük meg, de ne felejtsük, hogy a szovjet csapat még ezen az EB-n sem indult.)

Mechanikus csapatunk tagjaira ez évben sem mosolygott a szerencse. A Jugoszláviában megrendezett Európa-bajnokságon csapatunk a negyedik helyen végzett.

A szabadon repülő modellek Dunakeszin megrendezett országos bajnokságán négy kategóriában 214 versenyző állt rajthoz. A győztesek: Bogyó Gyula (Baranya megye), Nagy Gábor (Nógrád megye), Farkas István (Borsod megye) és Simon Gyula (Budapest).

Az RC repülők 1972. évi országos bajnokságához egy kedves emlékem fűződik. A pécsi repülőtéren megtartott versenyen Balogh József és Masznyik Gábor győzött. Ezt követően ugyancsak sietni kellett a vasútállomásra, mert indult a vonat Szombathelyre, ahol hajómodellezőink harcoltak a bajnoki címekért. (Sajnos, már akkor is tudtak egy napon rendezni két OB-t, lehetőleg egymástól minél távolabb... )

A csomagjaimat kapkodtam, amikor mellém lépett Sólyom István (akkor már a Hajdú-Bihar megyeiek modellező főelőadója), és megkérdezte: - Hová rohansz? - A szombathelyi hajós OB-ra, mert arról is én tudósítok - válaszoltam. - Tudod mit? - mondta "Sólyomszem" - Úgyis szeretnék közelebbről megismerkedni a hajózással, megyek veled...

Hogy ez az ismerkedés milyen jól sikerült, azt ma már tudjuk.

A motoros hajómodellezés egyik hazai fellegvára Debrecenben van! A hajós OB érdekessége, hogy Ábrahám József (Győr-Sopron megye) ezúttal is két kategóriában győzött, és először hirdettek, igaz, még csak Budapest-bajnokot, három futam alapján az FSR kategóriában, melynek már az indulásnál nagy volt a népszerűsége.

A pogányi repülőtéren megrendezett RC Mecsek Kupa verseny szenzációja volt, hogy elfogadta a meghívást és starthoz állt a svájciak kétszeres RC műrepülő világbajnoka, Bruno Giezendanner, aki műsorával elkápráztatta a megjelent versenyzőket és nézőket egyaránt.

A novemberi hónapnak két rangos eseménye volt.

Kiss Lajos vezérőrnagy, az MHSZ főtitkára ünnepélyes keretek között megnyitotta a debreceni modellező bázist, mely igazi központja lett Hajdú-Bihar megye modellező életének, versenyzőinknek!

Pécsett is ünnepeltek a modellezők. Az MHSZ Mecseki Ércbányászati Vállalat Modellező Klubját tizenöt esztendeje alapították. Ez idő alatt megépítették hazánk legkorszerűbb modellező pályáját és mind hazai, mind nemzetközi eredményeik a legjobbak sorába emelték a klubot. Az esztendő végén lehetőség nyílt arra is, hogy értékeljük a szövetségünk propagandamunkája szempontjából oly jelentős RC repülőbemutató csoportunk tevékenységét. A Stefel Győző, Takács Béla, Vitkovits Miklós trióra épülő csapat - főleg a Honvédelmi Napokon - több tízezer néző előtt tartott látványos bemutatókat. Sikerük minden alkalommal óriási volt!

1x1.gif (42 bytes)