cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (19. rész)

1968

Év eleji beszámolójában dr. Beck Rezső, a Magyar Modellező Szövetség főtitkára, a CIAM elnöke összefoglalta a modellezés elmúlt tíz évének főbb eredményeit. E szerint tizennégyszer szereztünk világbajnoki első helyet, harmincszor nyertünk Európa-bajnokságot. Sportolóink hat világcsúcsot és 15 Európa-csúcsot állítottak fel.

Különböző nemzetközi versenyeken hetvenhétszer léptünk az első helyet jelentő dobogóra. 1958-tól minden világ-és Európa-bajnokságon magyar motorokkal vettünk részt.

Megalakult a társadalmi alapon működő Magyar Modellező Szövetség, az OTSH szakszövetségi rendszerébe épülve.

Tavasszal Nyíregyháza modellező életének volt jelentős állomása, amikor április hónapban felavatták az új U-controll pályát. A pálya később sok nemzeti és nemzetközi versenynek adott otthont.

Új kezdeményezés volt a repülőmodellezők részére a válogatott keret hatnapos edzőtábora, a kecskédi repülőtéren.

A hajómodellezők országos bajnoksága a vitorlások számára Balatonszemesen volt, ahol az M kategóriában Asztalos László, az X kategóriában Kreischer József, az L kategóriában pedig Fekete Miklós szerezte meg a bajnoki címet.

Az önjáró és rádióirányítású hajók országos bajnokságát Abaligeten rendezték. Az önjáró bajnokok Molnár László és Sárkány Ferenc voltak. Az RC versenyben Bertók Kálmán 4 aranyérmet, Ábrahám József, Parragh Lajos, Provaznik Rudolf pedig 1-1 aranyat nyertek.

A szabadon repülő modellek országos bajnokságán visszaesés volt tapasztalható a motoros versenyben indulók létszámában.

A gumimotoros kategóriában csak 13-an, a mechanikus motoros számban pedig csak 14-en indultak. Az A/2-es versenyben 64 induló volt. A hétstartos versenyen a gumimotoros kategóriát a Hajdú-Bihar megyei Papp Jenő nyerte 1159 mp-cel. A mechanikus motoros szám bajnoka a Veszprém megyei Gyarmati László lett 1162 mp-cel, az A/2-esek között pedig a Bács megyei Szabó László szerezte meg a győzelmet.

A csapatversenyben mindhárom kategóriát Budapest csapata nyerte.

Az autómodellezők országos bajnokságán a négy kategóriában Örkényi Viktor (160 km/ó), Iharosi Imre (180 km/ó), Pető József (202 km/ó) és Bogdán Endre (210 km/ó) vívták ki a bajnoki aranyérmet.

A körrepülő modellek országos bajnoksága július 20-21-én volt Budaörsön. A kellemetlen, hűvös, szeles időben nem volt könnyű dolguk a versenyzőknek. A 2,5 ccm-es kategóriát Tóth Imre nyerte 240 km/ó-val Sebestyén Miklós és Báthge Károly előtt. A túramodellek versenyében a pécsiek ,arattak": első a Mohai -Markotai páros lett a fináléban elért 9,36 mp-es idejével a Molnár - Kuti kettős és a Szabolcs-Szatmár megyei Hársfalvi-Doránt pár előtt. A műrepülősök bajnoka Vellai Tibor lett 2128 ponttal Masznyik Gábor és Weinwurm Géza előtt. Az előírások szigorú érvényesítésének jó példája volt, hogy dr. Egerváry Géza nem indulhatott a versenyen, mert nem volt érvényes sportorvosi igazolása.

Mechanikus motoros repülőmodellező csapatunk újabb nagy sikert könyvelhetett el magának. Csizmarik, Frigyes, Meczner összeállítású csapatunk a Zágráb melletti Lucko repülőterén 11 ország versenyzői között megszerezte az Európa-bajnoki címet az NSZK és Svédország versenyzői előtt. Egyéniben Csizmarik Ferenc 1260+229 mp-es idejével ezüstérmes lett a világbajnok NSZK-beli Mildner (totál+240) mögött.

Ugyancsak ragyogó sikersorozatnak örülhettek autómodellezőink a franciaországi Dieppe-ben rendezett Európa-bajnokságon. Az 1,5 ccm-es futamban Örkényi Viktor 165,4 km/ó-val az első helyet szerezte meg. Az 5 ccm-es kategóriában az Európa-bajnoki cím megszerzése mellett Pető József 220,85 km/ó-val új világcsúcsnak is örülhetett. E nagyszerű eredményeken kívül az EB-n még egy harmadik és egy ötödik helyet szereztünk, a harmadik helyezést a csapatversenyben értük el.

A 11. Mecsek Kupa nemzetközi körrepülő versenyen, Pécsett kettős magyar siker született. A Team Racing versenyben az Azor-Katona páros a fináléban elért kiváló 8 p 46 mp-es idejével győzött, megelőzve a kitűnő Krasznorutszkij-Babicsev szovjet és a Gürtler-Baumgartner osztrák párost. A 2,5 ccm-es sebességi számban Tóth Imre nyert 244 km/ó-val Sebestyén Miklós és a szovjet Lapinyin előtt.

Szeptember 7 - 8-án volt Győrben a rádióirányítású repülőmodellek országos bajnoksága, ahol az 50 résztvevő közül a vitorlázómodellek versenyében az országos bajnok Masznyik Gábor lett, a motoros kategóriában pedig Petrovits Oszkár vívta ki az elsőséget.

Újdonságnak számított 1968-ban a budapesti kezdeményezésre megvalósított I. helikoptermodell-verseny. A mechanikusok között Horváth György volt a legeredményesebb 4 p 28 mp-es idejével, a gumisok versenyében pedig Kreisz Rudolf nyert fölényesen 111 mp-cel. A körrepülő modellek világbajnoksága a finn fővárosban, Helsinkiben volt, ahol 21 nemzet 172 versenyzője mérte össze tudását. Csapatunk ezen a versenyen meglehetősen balszerencsésen küzdött. Különösen nem ment a sebességi kategóriában indulóknak, akik itthon 240-250 km/ó közötti teljesítményekre rendszeresen képesek voltak. A sebességi számban az USA versenyzői voltak az egyeduralkodók, mind a három első helyet megszerezték. A világbajnok A. Nelson lett 256 km/ó-val. A mieink közül Sebestyén Miklós szerepelt a legjobban, az ő modellje 241 km/ó-val az ötödik helyre volt jó. Tóth Imre a 8. és Bäthge Károly a 12. lett. Ezek az eredmények is elegendőek voltak a bronzérem megszerzéséhez az USA és a Szovjetunió csapata mögött.

A műrepülő világbajnokságot ismét a többszörös világbajnok pozsonyi Gábris József nyerte. A dr. Egerváry, Masznyik, Vellai összeállítású csapatunk csak a 7. helyen tudott végezni. A csapat-világbajnokságot az USA csapata nyerte.

A Team Racing versenyben a világbajnoki címet az amerikai Stockton-Jehlik pár szerezte meg 9 p 19 mp-cel a szovjet és az osztrák páros előtt. Mohai-Markotai párosunk 4 p 37 mp-cel az ötödik helyre került, csapatunk Ausztria, az USA és a Szovjetunió mögött a 4. lett.

A zárttéri modellek világbajnoksága Olaszországban volt október 3. és 6. között, a római sportpalotában. Hazánkat az Egri Antal, Buzády György, Várszegi Géza összeállítású csapat képviselte. Várszegi Géza egészségi okokból nem tudott elutazni a versenyre, ezért gépét mint proxi Reé András indította. 9 ország versenyzői közül J. Richmond, az USA versenyzője érdemelte ki a világbajnoki címet 49 p 58 mp összidővel és 36 p 18 mp legjobb abszolút idővel. Csapatunkból Várszegi 11., Egri 12., Buzády 22. lett. Viszonylag gyengébb eredményeinkhez “hozzásegített" az is, hogy a szállítás közben gépeink csúnyán megsérültek. A csapatversenyt végül Csehszlovákia nyerte az USA és az NSZK előtt, Magyarország a 6. helyre szorult.

Decemberben az MHSZ Országos Központjában az eddigi évek folyamán kiváló teljesítményt elért modellező sportolók kitüntetésére, illetve a társadalmi aktívák jutalmazására került sor. A Magyar Népköztársaság Kiváló Sportolója kitüntetésben 20-an részesültek, és további 13 sportbíró kapott pénzjutalmat.

Meghívásra az Iharosi, Gutsohn, Hadnagy és Pető összeállítású autómodellező csapat részt vett a Szovjet Nemzeti Autómodell Bajnokságon, ahol a 2,5 ccm-esek versenyében Iharosi győzött 193 km/ó-val, az 5 ccm-esek között pedig Pető nyert 214 km/ó-val. Ezenkívül még két harmadik helyet szereztünk.

1x1.gif (42 bytes)