Év eleji beszámolójában dr. Beck Rezső, a Magyar Modellező Szövetség
főtitkára, a CIAM elnöke összefoglalta a modellezés elmúlt tíz évének főbb
eredményeit. E szerint tizennégyszer szereztünk világbajnoki első helyet, harmincszor
nyertünk Európa-bajnokságot. Sportolóink hat világcsúcsot és 15 Európa-csúcsot
állítottak fel.
Különböző nemzetközi versenyeken hetvenhétszer léptünk az első helyet jelentő
dobogóra. 1958-tól minden világ-és Európa-bajnokságon magyar motorokkal vettünk
részt.
Megalakult a társadalmi alapon működő Magyar Modellező Szövetség, az OTSH
szakszövetségi rendszerébe épülve.
Tavasszal Nyíregyháza modellező életének volt jelentős állomása, amikor
április hónapban felavatták az új U-controll pályát. A pálya később sok nemzeti
és nemzetközi versenynek adott otthont.
Új kezdeményezés volt a repülőmodellezők részére a válogatott keret hatnapos
edzőtábora, a kecskédi repülőtéren.
A hajómodellezők országos bajnoksága a vitorlások számára Balatonszemesen volt,
ahol az M kategóriában Asztalos László, az X kategóriában Kreischer József, az L
kategóriában pedig Fekete Miklós szerezte meg a bajnoki címet.
Az önjáró és rádióirányítású hajók országos bajnokságát Abaligeten
rendezték. Az önjáró bajnokok Molnár László és Sárkány Ferenc voltak. Az RC
versenyben Bertók Kálmán 4 aranyérmet, Ábrahám József, Parragh Lajos, Provaznik
Rudolf pedig 1-1 aranyat nyertek.
A szabadon repülő modellek országos bajnokságán visszaesés volt tapasztalható a
motoros versenyben indulók létszámában.
A gumimotoros kategóriában csak 13-an, a mechanikus motoros számban pedig csak 14-en
indultak. Az A/2-es versenyben 64 induló volt. A hétstartos versenyen a gumimotoros
kategóriát a Hajdú-Bihar megyei Papp Jenő nyerte 1159 mp-cel. A mechanikus motoros
szám bajnoka a Veszprém megyei Gyarmati László lett 1162 mp-cel, az A/2-esek között
pedig a Bács megyei Szabó László szerezte meg a győzelmet.
A csapatversenyben mindhárom kategóriát Budapest csapata nyerte.
Az autómodellezők országos bajnokságán a négy kategóriában Örkényi Viktor
(160 km/ó), Iharosi Imre (180 km/ó), Pető József (202 km/ó) és Bogdán Endre (210
km/ó) vívták ki a bajnoki aranyérmet.
A körrepülő modellek országos bajnoksága július 20-21-én volt Budaörsön. A
kellemetlen, hűvös, szeles időben nem volt könnyű dolguk a versenyzőknek. A 2,5
ccm-es kategóriát Tóth Imre nyerte 240 km/ó-val Sebestyén Miklós és Báthge Károly
előtt. A túramodellek versenyében a pécsiek ,arattak": első a Mohai -Markotai
páros lett a fináléban elért 9,36 mp-es idejével a Molnár - Kuti kettős és a
Szabolcs-Szatmár megyei Hársfalvi-Doránt pár előtt. A műrepülősök bajnoka Vellai
Tibor lett 2128 ponttal Masznyik Gábor és Weinwurm Géza előtt. Az előírások
szigorú érvényesítésének jó példája volt, hogy dr. Egerváry Géza nem
indulhatott a versenyen, mert nem volt érvényes sportorvosi igazolása.
Mechanikus motoros repülőmodellező csapatunk újabb nagy sikert könyvelhetett el
magának. Csizmarik, Frigyes, Meczner összeállítású csapatunk a Zágráb melletti
Lucko repülőterén 11 ország versenyzői között megszerezte az Európa-bajnoki címet
az NSZK és Svédország versenyzői előtt. Egyéniben Csizmarik Ferenc 1260+229 mp-es
idejével ezüstérmes lett a világbajnok NSZK-beli Mildner (totál+240) mögött.
Ugyancsak ragyogó sikersorozatnak örülhettek autómodellezőink a franciaországi
Dieppe-ben rendezett Európa-bajnokságon. Az 1,5 ccm-es futamban Örkényi Viktor 165,4
km/ó-val az első helyet szerezte meg. Az 5 ccm-es kategóriában az Európa-bajnoki cím
megszerzése mellett Pető József 220,85 km/ó-val új világcsúcsnak is örülhetett. E
nagyszerű eredményeken kívül az EB-n még egy harmadik és egy ötödik helyet
szereztünk, a harmadik helyezést a csapatversenyben értük el.
A 11. Mecsek Kupa nemzetközi körrepülő versenyen, Pécsett kettős magyar siker
született. A Team Racing versenyben az Azor-Katona páros a fináléban elért kiváló 8
p 46 mp-es idejével győzött, megelőzve a kitűnő Krasznorutszkij-Babicsev szovjet és
a Gürtler-Baumgartner osztrák párost. A 2,5 ccm-es sebességi számban Tóth Imre nyert
244 km/ó-val Sebestyén Miklós és a szovjet Lapinyin előtt.
Szeptember 7 - 8-án volt Győrben a rádióirányítású repülőmodellek országos
bajnoksága, ahol az 50 résztvevő közül a vitorlázómodellek versenyében az
országos bajnok Masznyik Gábor lett, a motoros kategóriában pedig Petrovits Oszkár
vívta ki az elsőséget.
Újdonságnak számított 1968-ban a budapesti kezdeményezésre megvalósított I.
helikoptermodell-verseny. A mechanikusok között Horváth György volt a
legeredményesebb 4 p 28 mp-es idejével, a gumisok versenyében pedig Kreisz Rudolf nyert
fölényesen 111 mp-cel. A körrepülő modellek világbajnoksága a finn fővárosban,
Helsinkiben volt, ahol 21 nemzet 172 versenyzője mérte össze tudását. Csapatunk ezen
a versenyen meglehetősen balszerencsésen küzdött. Különösen nem ment a sebességi
kategóriában indulóknak, akik itthon 240-250 km/ó közötti teljesítményekre
rendszeresen képesek voltak. A sebességi számban az USA versenyzői voltak az
egyeduralkodók, mind a három első helyet megszerezték. A világbajnok A. Nelson lett
256 km/ó-val. A mieink közül Sebestyén Miklós szerepelt a legjobban, az ő modellje
241 km/ó-val az ötödik helyre volt jó. Tóth Imre a 8. és Bäthge Károly a 12. lett.
Ezek az eredmények is elegendőek voltak a bronzérem megszerzéséhez az USA és a
Szovjetunió csapata mögött.
A műrepülő világbajnokságot ismét a többszörös világbajnok pozsonyi Gábris
József nyerte. A dr. Egerváry, Masznyik, Vellai összeállítású csapatunk csak a 7.
helyen tudott végezni. A csapat-világbajnokságot az USA csapata nyerte.
A Team Racing versenyben a világbajnoki címet az amerikai Stockton-Jehlik pár
szerezte meg 9 p 19 mp-cel a szovjet és az osztrák páros előtt. Mohai-Markotai
párosunk 4 p 37 mp-cel az ötödik helyre került, csapatunk Ausztria, az USA és a
Szovjetunió mögött a 4. lett.
A zárttéri modellek világbajnoksága Olaszországban volt október
3. és 6. között, a római sportpalotában. Hazánkat az Egri Antal, Buzády György,
Várszegi Géza összeállítású csapat képviselte. Várszegi Géza egészségi
okokból nem tudott elutazni a versenyre, ezért gépét mint proxi Reé András
indította. 9 ország versenyzői közül J. Richmond, az USA versenyzője érdemelte ki a
világbajnoki címet 49 p 58 mp összidővel és 36 p 18 mp legjobb abszolút idővel.
Csapatunkból Várszegi 11., Egri 12., Buzády 22. lett. Viszonylag gyengébb
eredményeinkhez “hozzásegített" az is, hogy a szállítás közben gépeink
csúnyán megsérültek. A csapatversenyt végül Csehszlovákia nyerte az USA és az NSZK
előtt, Magyarország a 6. helyre szorult.
Decemberben az MHSZ Országos Központjában az eddigi évek folyamán
kiváló teljesítményt elért modellező sportolók kitüntetésére, illetve a
társadalmi aktívák jutalmazására került sor. A Magyar Népköztársaság Kiváló
Sportolója kitüntetésben 20-an részesültek, és további 13 sportbíró kapott
pénzjutalmat.
Meghívásra az Iharosi, Gutsohn, Hadnagy és Pető összeállítású autómodellező
csapat részt vett a Szovjet Nemzeti Autómodell Bajnokságon, ahol a 2,5 ccm-esek
versenyében Iharosi győzött 193 km/ó-val, az 5 ccm-esek között pedig Pető nyert 214
km/ó-val. Ezenkívül még két harmadik helyet szereztünk.
|