|
Az esztendő kezdetén két jeles kollektíva, az MHSZ Győr Városi
Modellező Klub és a Mecseki Ércbányászati Vállalat Modellező Klubja
tartott - a többi klubhoz hasonlóan - ünnepi közgyűlést. E két nagy
dunántúli klub rivalizálása hihetetlenül sokat lendített a magyar
modellező-életen, és nehéz lenne felsorolni annak a sok kiváló versenyzőnek
a nevét, akik ezekből a klubokból indultak, és akik eredményeikkel
nemzetközi szinten is nagybetűkkel írták be teljesítményüket abba
a bizonyos "aranykönyvbe".
Ezen túlmenően országos rendezvényeikkel és állandó, rendszeres
utánpótlás-nevelésükkel - megyei szinten! - bázisai az MHSZ-ben
folyó ifjúsági nevelőmunkának. Amit Mohai István (Baranyában) és
Báthge Károly (Győr-Sopron megyében) véghezvitt, az a magyar modellezés
történetének legszebb lapjaira kívánkozik. Ez egy pillanatig sem
jelenti azt, hogy Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár, Vas és Zala megye
eredményeit akárcsak egy pillanatra is figyelmen kívül hagynánk,
hiszen egyelőre az 1977-ig terjedő időszakról van szó!
Ezt követően "sebességet váltottak" Bács-Kiskun, Békés,
Komárom és Nógrád megyében is. Hiányosnak tűnik a felsorolás? Az,
mert nem ejtettünk szót a fővárosi modellezőkről. Oka egyszerű.
Hazánk sportélete (is) hosszú időn keresztül Budapest-központú volt.
Ebből adódott - értelemszerűen -, hogy a legjobbak e sportágban
is felköltöztek a centrumba. Így a "szívóhatás jóvoltából"
esztendőkön ke-resztül a budapesti klubok voltak a meghatározóak.
Egy sportág háromnegyed évszázados történelmének feldolgozása nem
a legszerencsésebb alkalom a centralizált, illetve decentralizált
sportpolitikáról való elmélkedésre. Mégis ki kell mondanunk óriásit
lépett előre szakágunk attól a pillanattól kezdve, amikor (nem alfabetikusan
és nem is a teljesség igényével) Győrött, Debrecenben, Gyulán, Kapuvárott,
Nyíregyhá-zán, Pécsett, Szombathelyen is "teljes jogú állampolgárok"
lettek a modellezők! Ez a koncepció elsősorban a Magyar Honvé-delmi
Szövetség, a modellezési osztály és a Magyar Modellező Szövetség
elnöksége által meghatározott célkitűzéseknek, terveknek köszönhető.
1957-es dátum olvasható a MOKI alapítólevelén. Hogy repül az idő!
Immáron húsz esztendeje szolgálja közös ügyünket. A mai olvasónak
talán hihetetlen, hogy valaha, sok esztendőn keresztül "aranyat"
ért egy-egy MOKI-motor a nemzetközi mo-dellmotor börzén. 1957-ben
mindössze négyen kezdték el a munkát és az S-1-től indulva (a 2,5
ccm-es motorral világbajnok-ságot nyertek!) az S-6T-ig bezárólag,
olyat produkált a budaörsi kollektíva (Azor László, Gutsohn Péter,
Krizsma Gyula, Tóth Imre), ami világviszonylatban is forradalmat
jelentő szenzáció volt.
A későbbi évek során RC motorok és segédanyagok tervezésével, gyártásával
járultak hozzá a sikerekhez. Munkájuk jelen-tette az alapot ahhoz,
hogy reális körülmények között megindulhasson hazánkban a modellezés
tantárgy szintű oktatása.
Tömegsportot segítő munkája mellett a MOKI továbbra is szívügyének
tekintette a legjobbak támogatását, technikai segíté-sét.
Az év legjelentősebb hazai versenyét Péren (Győr-Sopron megyében)
rendezték, amikor is a szocialista országok repülőmo-dellezői találkoztak
egy jól sikerült felkészítő versenyen. Bulgária, Csehszlovákia,
Lengyelország, az NDK, a Szovjetunió és Magyarország legjobbjai
fedték fel a kártyáikat, hogy miként készülnek a Dániában megrendezendő
világbajnokságra. A mieink csak abban bízhattak (ez a babona ugyan
bejött már egy párszor), hogy ha nem sikerül a főpróba...
Alig ért véget repülőseink randevúja Győrött (pontosabban annak
közelében), máris Zalába utazott a stáb, mert Nagykani-zsán világviszonylatban
is egyedülálló eseményre került sor.
Az évi összevont hajós országos bajnoksággal párhuzamosan megrendezték
a szocialista országok hajómodellezőinek felké-szítő versenyét is.
Hogy az olvasónak fogalma legyen e monstre rendezvényről, jelen
voltak Bulgária, Csehszlovákia, NDK, Lengyelország, Szovjetunió
versenyzői mellett a magyar válogatott, a 19 megye, valamint Budapest
legjobbjai is! Nagykani-zsa, valamint a megye sportszerető vezetői,
aktivistái nem ismertek lehetetlent! Egy szó, mint száz: felejthetetlen
verseny volt. A nemzetközi vetélkedőben egyedül Ábrahám József végzett
az első helyen, az ő eredménye adott biztatást a közelgő kijevi
EB-vel kapcsolatban.
Nem sokkal később a repülőmodellezők összevont országos bajnokságán
találkoztak az illetékesek Szegeden.
Jó volt hallani, hogy a Csongrád megyei vezetők - (az előző összevont
országos bajnokságok házigazdáihoz hasonlóan) - nagyon szívesen
adnak otthoni a rangos modellezőversenyeknek, rendezvényeknek. Az
OB eredményeit itt most nem részletez-zük, de egy dologra felhívjuk
a figyelmet: a sebességi körrepülő kategóriában ebben a sorrendben
álltak fel a dobogóra Molnár József, Szegedi Sándor, Mult József,
és mivel mindhárman gyulaiak, csapatban is Békés megye győzött.
Itt már bimbózott az a csodálatos sikervirág, mely 1982-ben pompázott
azon a bizonyos svédországi világbajnokságon.
Hogy addig e három "fiú" mennyit dolgozott és küszködött,
azt talán majd egyszer ők írják meg.
Autósaink közben Pécsett rendezték meg a szokásos évi országos bajnokságukat.
A tét nem volt kicsi, a szakvezetők megemelték a kiküldetési szintet,
és ezt kellett teljesíteni ahhoz, hogy bárki is rajthoz állhasson
az EB-n, Bázelban.
Egy történelmi visszatekintés - több minden mellett - arra sem igen
alkalmas, hogy egy csapat külföldi világversenyre utazásá-nak részleteit
taglalja. Pedig jó volna, ha egyszer valaki fehéren-feketén bizonyítaná
nem mindegy, miként érkezik egy nagy versenyre az amúgy is rajtlázban
égő sportoló. A kijevi hajós Európa-bajnokságra például autóbusszal
utazott a csapat. Egy ilyen útra sokan befizetnének az IBUSZ-nál
magán alapon is. Valóban csodálatos volt az út, de két éjszakát
és egy nappalt "rázkódni" úgy, hogy amikor "bezuhantunk"
Ukrajna fővárosába, már mindenki minket keresett, mert lassan vége
volt a mo-dellek műszaki átvételének és sokan már öltözködtek az
ünnepélyes megnyitóra... Ezek után alig-alig volt idő az akkumuláto-rok
töltésére, a tréning-startokra. Egyszóval kizárt dolog, hogy egy-egy
ilyen "megtakarított" napon múlana a költségvetési egyensúly.
Mindezek ellenére egy csodálatos Európa-bajnokságon vettünk részt.
Napról napra 40-50 ezer ember szorongott a starthe-lyek körül! Hajdan
volt, nagy futballmérkőzések hangulata uralkodott a pályák környékén.
lgy még értékesebb volt az F3-V kategória felnőtt versenye. A bolgár
V. Jordanov és Ábrahám Gabi csatáját igazi csemege-ként várta a
közönség. És amikor mindennek vége lett, kiderült, hogy hajszálra
együtt állnak pontban és időben is. Nosza, futkosott a zsűri föl-alá,
mit is kell ilyenkor csinálni? A szabályzat gondolt e "fehér
holló" esetre is: mindkét versenyzőnek újból teljesítenie kell
a pályát, ellenkező irányban... Megkérdeztem Ábrahám Gabit, edzésen
gyakorolta-e már az ellenkező irányú pályát? (Ez olyan, mintha egy
jobbkezes embernek egyik pillanatról a másikra bal kézzel kellene
írnia.)
Nem én, válaszolt Gabi, majd némi töprengés után hozzátette, de
kötve hiszem, hogy Jordanov ezzel töltötte volna a szabad idejét.
A többi már történelem. A sorsolás úgy hozta, hogy Ábrahám Gábor
kezdett és második kísérletére 43 mp-cel egy hibátlan pályát produkált!
Ilyen kiélezett helyzetben, ilyen produkcióra csak egy világklasszis
képes. A bolgár fiúról az a hír járta a hajósok világában, hogy
nincsenek idegei. Nos, voltak... llyen szituációban egy hibátlan
pálya őt is sokkolta. Első kísérlete úgy végződött, hogy nem tudott
kijönni a kapun. A másodiknál már ugyan kinek ne remegne a keze?
Jordanov még a fél pályát sem érte el, amikor bóját érintett, a
versenyt feladta, és nem akadt ember, aki meg tudta volna vigasztalni.
Ábrahám József bronzérmes lett, így apa és fia együtt állhatott
a dobogóra. Az F3-V ifi futamaiban a kis Bertók István muto-gatta
oroszlánkörmeit, hiszen a nagyon szép 5. helyen végzett. Körpályás
hajósainknak nem ment, csupán Horváth István 5. helye volt némi
vigasz. Önjáró hajósaink közül EH-ban. Bottlik Endre egy nagyon
szép ezüstéremmel gazdagította a magyar csapat eredményeit, és ugyanezt
tette a 2,5 ccm RC sebességi kategória ifi futamaiban Balogh Imre
is. Magyar csapat sze-repelt már eredményesebben is motoros hajó
EB-n, de Ábrahám Gábor győzelmének nagyon örültünk.
Szabadon repülő mechanikus modellező csapatunk a dániai világbajnokságon
állt starthoz. Meczner András ezüstérmének a világon bárhol nagyon
örülnének, de megint tíz starton át kellett verekednie és végül
minimális különbséggel szorult le a dobogó legmagasabb fokáról.
Pedig sokan bíztak abban, hogy egyszer megszakad balszerencsés sorozata.
Meczner mellett Maczkó Oszkár és Szécsényi János képviselte a csapatot,
amely végül is 5. lett.
Az autómodellek svájci Európa-bajnokságán úgy tűnt, hogy a mieink
leszálló ágba kerültek. Szepes Attila 208 km/ó-ja is csak a 4. helyre
volt elegendő a legkisebbek között. Ami még történt, azt jobb elfelejteni
...
A VI. Hajdú Kupát és a zárttéri OB-t ezúttal is egy időben rendezték
Debrecenben. A nemzetközi versenyt R. Czechowski (lengyel) nyerte,
míg az OB futamokat Egri Antal és dr. Reé András.
A sok rangos verseny mellett megrendezték ebben az esztendőben is
a Mecsek, a MOM és a Nyírségi Kupát. A nemzetközi és hazai érdeklődés
nem csökkent e kiváló versenyek iránt. Október 20-án dr. Beckl Sándor
államtitkár, az OTSH elnöke és Kiss Lajos vezérőrnagy, az MHSZ főtitkára
további együttműködési szerződést írt alá a két szervezet között.
|