cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

3. rész: 1971- 1983.
Összeállította: (1984-ben) † Prohászka György
Megjelent a „75 éves a Magyar modellezés” című könyvben.
(A könyv nem került kereskedelmi forgalomba.)
Az ábrákat Sütő István rajzolta.

Események évről évre (28. rész)

1977

Az esztendő kezdetén két jeles kollektíva, az MHSZ Győr Városi Modellező Klub és a Mecseki Ércbányászati Vállalat Modellező Klubja tartott - a többi klubhoz hasonlóan - ünnepi közgyűlést. E két nagy dunántúli klub rivalizálása hihetetlenül sokat lendített a magyar modellező-életen, és nehéz lenne felsorolni annak a sok kiváló versenyzőnek a nevét, akik ezekből a klubokból indultak, és akik eredményeikkel nemzetközi szinten is nagybetűkkel írták be teljesítményüket abba a bizonyos "aranykönyvbe".

Ezen túlmenően országos rendezvényeikkel és állandó, rendszeres utánpótlás-nevelésükkel - megyei szinten! - bázisai az MHSZ-ben folyó ifjúsági nevelőmunkának. Amit Mohai István (Baranyában) és Báthge Károly (Győr-Sopron megyében) véghezvitt, az a magyar modellezés történetének legszebb lapjaira kívánkozik. Ez egy pillanatig sem jelenti azt, hogy Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár, Vas és Zala megye eredményeit akárcsak egy pillanatra is figyelmen kívül hagynánk, hiszen egyelőre az 1977-ig terjedő időszakról van szó!

Ezt követően "sebességet váltottak" Bács-Kiskun, Békés, Komárom és Nógrád megyében is. Hiányosnak tűnik a felsorolás? Az, mert nem ejtettünk szót a fővárosi modellezőkről. Oka egyszerű. Hazánk sportélete (is) hosszú időn keresztül Budapest-központú volt. Ebből adódott - értelemszerűen -, hogy a legjobbak e sportágban is felköltöztek a centrumba. Így a "szívóhatás jóvoltából" esztendőkön ke-resztül a budapesti klubok voltak a meghatározóak.

Egy sportág háromnegyed évszázados történelmének feldolgozása nem a legszerencsésebb alkalom a centralizált, illetve decentralizált sportpolitikáról való elmélkedésre. Mégis ki kell mondanunk óriásit lépett előre szakágunk attól a pillanattól kezdve, amikor (nem alfabetikusan és nem is a teljesség igényével) Győrött, Debrecenben, Gyulán, Kapuvárott, Nyíregyhá-zán, Pécsett, Szombathelyen is "teljes jogú állampolgárok" lettek a modellezők! Ez a koncepció elsősorban a Magyar Honvé-delmi Szövetség, a modellezési osztály és a Magyar Modellező Szövetség elnöksége által meghatározott célkitűzéseknek, terveknek köszönhető.

1957-es dátum olvasható a MOKI alapítólevelén. Hogy repül az idő! Immáron húsz esztendeje szolgálja közös ügyünket. A mai olvasónak talán hihetetlen, hogy valaha, sok esztendőn keresztül "aranyat" ért egy-egy MOKI-motor a nemzetközi mo-dellmotor börzén. 1957-ben mindössze négyen kezdték el a munkát és az S-1-től indulva (a 2,5 ccm-es motorral világbajnok-ságot nyertek!) az S-6T-ig bezárólag, olyat produkált a budaörsi kollektíva (Azor László, Gutsohn Péter, Krizsma Gyula, Tóth Imre), ami világviszonylatban is forradalmat jelentő szenzáció volt.

A későbbi évek során RC motorok és segédanyagok tervezésével, gyártásával járultak hozzá a sikerekhez. Munkájuk jelen-tette az alapot ahhoz, hogy reális körülmények között megindulhasson hazánkban a modellezés tantárgy szintű oktatása.

Tömegsportot segítő munkája mellett a MOKI továbbra is szívügyének tekintette a legjobbak támogatását, technikai segíté-sét.

Az év legjelentősebb hazai versenyét Péren (Győr-Sopron megyében) rendezték, amikor is a szocialista országok repülőmo-dellezői találkoztak egy jól sikerült felkészítő versenyen. Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország, az NDK, a Szovjetunió és Magyarország legjobbjai fedték fel a kártyáikat, hogy miként készülnek a Dániában megrendezendő világbajnokságra. A mieink csak abban bízhattak (ez a babona ugyan bejött már egy párszor), hogy ha nem sikerül a főpróba...

Alig ért véget repülőseink randevúja Győrött (pontosabban annak közelében), máris Zalába utazott a stáb, mert Nagykani-zsán világviszonylatban is egyedülálló eseményre került sor.

Az évi összevont hajós országos bajnoksággal párhuzamosan megrendezték a szocialista országok hajómodellezőinek felké-szítő versenyét is. Hogy az olvasónak fogalma legyen e monstre rendezvényről, jelen voltak Bulgária, Csehszlovákia, NDK, Lengyelország, Szovjetunió versenyzői mellett a magyar válogatott, a 19 megye, valamint Budapest legjobbjai is! Nagykani-zsa, valamint a megye sportszerető vezetői, aktivistái nem ismertek lehetetlent! Egy szó, mint száz: felejthetetlen verseny volt. A nemzetközi vetélkedőben egyedül Ábrahám József végzett az első helyen, az ő eredménye adott biztatást a közelgő kijevi EB-vel kapcsolatban.

Nem sokkal később a repülőmodellezők összevont országos bajnokságán találkoztak az illetékesek Szegeden.

Jó volt hallani, hogy a Csongrád megyei vezetők - (az előző összevont országos bajnokságok házigazdáihoz hasonlóan) - nagyon szívesen adnak otthoni a rangos modellezőversenyeknek, rendezvényeknek. Az OB eredményeit itt most nem részletez-zük, de egy dologra felhívjuk a figyelmet: a sebességi körrepülő kategóriában ebben a sorrendben álltak fel a dobogóra Molnár József, Szegedi Sándor, Mult József, és mivel mindhárman gyulaiak, csapatban is Békés megye győzött. Itt már bimbózott az a csodálatos sikervirág, mely 1982-ben pompázott azon a bizonyos svédországi világbajnokságon.

Hogy addig e három "fiú" mennyit dolgozott és küszködött, azt talán majd egyszer ők írják meg.

Autósaink közben Pécsett rendezték meg a szokásos évi országos bajnokságukat. A tét nem volt kicsi, a szakvezetők megemelték a kiküldetési szintet, és ezt kellett teljesíteni ahhoz, hogy bárki is rajthoz állhasson az EB-n, Bázelban.

Egy történelmi visszatekintés - több minden mellett - arra sem igen alkalmas, hogy egy csapat külföldi világversenyre utazásá-nak részleteit taglalja. Pedig jó volna, ha egyszer valaki fehéren-feketén bizonyítaná nem mindegy, miként érkezik egy nagy versenyre az amúgy is rajtlázban égő sportoló. A kijevi hajós Európa-bajnokságra például autóbusszal utazott a csapat. Egy ilyen útra sokan befizetnének az IBUSZ-nál magán alapon is. Valóban csodálatos volt az út, de két éjszakát és egy nappalt "rázkódni" úgy, hogy amikor "bezuhantunk" Ukrajna fővárosába, már mindenki minket keresett, mert lassan vége volt a mo-dellek műszaki átvételének és sokan már öltözködtek az ünnepélyes megnyitóra... Ezek után alig-alig volt idő az akkumuláto-rok töltésére, a tréning-startokra. Egyszóval kizárt dolog, hogy egy-egy ilyen "megtakarított" napon múlana a költségvetési egyensúly.

Mindezek ellenére egy csodálatos Európa-bajnokságon vettünk részt. Napról napra 40-50 ezer ember szorongott a starthe-lyek körül! Hajdan volt, nagy futballmérkőzések hangulata uralkodott a pályák környékén.

lgy még értékesebb volt az F3-V kategória felnőtt versenye. A bolgár V. Jordanov és Ábrahám Gabi csatáját igazi csemege-ként várta a közönség. És amikor mindennek vége lett, kiderült, hogy hajszálra együtt állnak pontban és időben is. Nosza, futkosott a zsűri föl-alá, mit is kell ilyenkor csinálni? A szabályzat gondolt e "fehér holló" esetre is: mindkét versenyzőnek újból teljesítenie kell a pályát, ellenkező irányban... Megkérdeztem Ábrahám Gabit, edzésen gyakorolta-e már az ellenkező irányú pályát? (Ez olyan, mintha egy jobbkezes embernek egyik pillanatról a másikra bal kézzel kellene írnia.)

Nem én, válaszolt Gabi, majd némi töprengés után hozzátette, de kötve hiszem, hogy Jordanov ezzel töltötte volna a szabad idejét.

A többi már történelem. A sorsolás úgy hozta, hogy Ábrahám Gábor kezdett és második kísérletére 43 mp-cel egy hibátlan pályát produkált! Ilyen kiélezett helyzetben, ilyen produkcióra csak egy világklasszis képes. A bolgár fiúról az a hír járta a hajósok világában, hogy nincsenek idegei. Nos, voltak... llyen szituációban egy hibátlan pálya őt is sokkolta. Első kísérlete úgy végződött, hogy nem tudott kijönni a kapun. A másodiknál már ugyan kinek ne remegne a keze? Jordanov még a fél pályát sem érte el, amikor bóját érintett, a versenyt feladta, és nem akadt ember, aki meg tudta volna vigasztalni.

Ábrahám József bronzérmes lett, így apa és fia együtt állhatott a dobogóra. Az F3-V ifi futamaiban a kis Bertók István muto-gatta oroszlánkörmeit, hiszen a nagyon szép 5. helyen végzett. Körpályás hajósainknak nem ment, csupán Horváth István 5. helye volt némi vigasz. Önjáró hajósaink közül EH-ban. Bottlik Endre egy nagyon szép ezüstéremmel gazdagította a magyar csapat eredményeit, és ugyanezt tette a 2,5 ccm RC sebességi kategória ifi futamaiban Balogh Imre is. Magyar csapat sze-repelt már eredményesebben is motoros hajó EB-n, de Ábrahám Gábor győzelmének nagyon örültünk.

Szabadon repülő mechanikus modellező csapatunk a dániai világbajnokságon állt starthoz. Meczner András ezüstérmének a világon bárhol nagyon örülnének, de megint tíz starton át kellett verekednie és végül minimális különbséggel szorult le a dobogó legmagasabb fokáról. Pedig sokan bíztak abban, hogy egyszer megszakad balszerencsés sorozata. Meczner mellett Maczkó Oszkár és Szécsényi János képviselte a csapatot, amely végül is 5. lett.

Az autómodellek svájci Európa-bajnokságán úgy tűnt, hogy a mieink leszálló ágba kerültek. Szepes Attila 208 km/ó-ja is csak a 4. helyre volt elegendő a legkisebbek között. Ami még történt, azt jobb elfelejteni ...

A VI. Hajdú Kupát és a zárttéri OB-t ezúttal is egy időben rendezték Debrecenben. A nemzetközi versenyt R. Czechowski (lengyel) nyerte, míg az OB futamokat Egri Antal és dr. Reé András.

A sok rangos verseny mellett megrendezték ebben az esztendőben is a Mecsek, a MOM és a Nyírségi Kupát. A nemzetközi és hazai érdeklődés nem csökkent e kiváló versenyek iránt. Október 20-án dr. Beckl Sándor államtitkár, az OTSH elnöke és Kiss Lajos vezérőrnagy, az MHSZ főtitkára további együttműködési szerződést írt alá a két szervezet között.

1x1.gif (42 bytes)