cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (11. rész)

1960

A magyar modellezés 50. évfordulójának tiszteletére Szövetségünk a Váci utcai kiállítóteremben nagyszabású kiállítást rendezett, ahol ötletesen összeállított tablósorozatok mutatták be sok fényképpel a modellezés 50 éves történetét. Vitrinekben volt látható a modellmotorok fejlődése, köztük kuriózumként Rull Béla 125 ccm-es, kilenchengeres felülszelepelt csillagmotorja. A sok ezer látogató gyönyörködhetett a mennyezetre és a falakra felfüggesztett régebbi és újabb repülőmodellekben és a vitrinekben kiállított hajómodellekben. A látogatók között tisztelhettük modellezésünk sok kiváló veteránját, akik akkor még aktívan modelleztek, így többek között Aszalai Lajost, Berbás Józsefet, Hatos Gézát, Szász Alajost, Palotás Józsefet. Nagy sikere volt a kiállítás területén létesített medencében manőverező rádióirányítású hajómodelleknek.

Ez év márciusában a Magyar Honvédelmi Sportszövetség nagy jelentőségű határozatot hozott a modellezés általános fejlesztésének tekintetében, és a modellező munkát a szövetség egyik alapvető sportágának jelölte meg, nagy súlyt fektetve ennek tömegméretű elterjesztésére.

Az országos zárttéri modellbajnokság április 17-én zajlott le a Debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem aulájában. A 35 cm fesztáv alatti kategóriában a következő eredmények születtek: 1. Antal István, 10 p 37 mp ; 2. Benedek György, 10 p 29 mp; 3. Várszegi Géza, 10 p 22 mp. A 35 cm feletti modellek versenyében: 1. Egri Antal, 16 p 35 mp; 2. Abaffy Imre 15 p 33 mp, 3. Antal István 15 p 36 mp.

Nagy eseményre készültek körrepülő versenyzőink és az egész magyar modellezés ebben az évben. Hazánk első ízben rendezett világbajnokságot. A háromfordulós válogatóverseny küzdelmei után dőlt el, hogy színeinket Azor László, Beck Rezső, dr. Egerváry Géza, Frigyes Ernő, Kelen Rudolf, Kun József, Krizsma Gyula, Masznyik Gábor, Ördögh László, Simon Gyula és Tóth Imre fogják képviselni.

Az év során több országos jellegű meghívásos verseny is volt mind a repülő-, mind a hajó-, mind pedig az autómodellezésben.

Június hónapban magyar hajómodellező delegáció utazott Lengyelországba, és tíznapos körutazás keretében ismerkedett a fejlett lengyel hajómodellezéssel.

Az országos műrepülő bajnokság június 19-én volt a Budaörsi repülőtéren, ahol 8 budapesti és 19 vidéki versenyző mérte össze tudását. Az első három helyen Ördögh László, Masznyik Gábor és dr. Egerváry Géza osztozkodtak, minimális pontkülönbséggel. Meg kell említeni, hogy mindhárom MOKI-motorral versenyzett.

Július 29-én utazott el csapatunk Cranfieldbe, hogy részt vegyen a szabadon repülő mechanikus motoros modellek 1960. évi világbajnokságán. Hazánk színeit Frigyes Ernő, Meczner András és Simon Gyula képviselték, Beck Rezső csapatkapitány vezetésével. Újdonságnak számított csapatunknál, hogy mindannyian a golyóscsapágyas magyar “Rekord" motort használták. A verseny július 31-én délután 6 órakor kezdődött. Összesen 19 ország 55 versenyzője állt starthoz. Egyéni versenyben nem sikerült megismételni az előző évek nagyszerű teljesítményét, de a csapatversenyben modellezőink megszerezték a világbajnoki címet az USA és Franciaország csapata előtt.

A nagy küzdelemben 13 versenyző érte el a 900 mp-ces maximumot, közöttük volt Frigyes Ernő is. Este fél 9-ig összesen tizenkétszer repítettek a versenyzők, ami után még mindig -öt versenyzőnek volt 12 maximuma. Ennek következtében a verseny rendezősége az első öt versenyzőt világbajnoknak nyilvánította. Frigyes Ernő végül a 8. helyet tudta megszerezni, míg Meczner András a 18. és Simon Gyula a 20. helyen végzett. Az öt világbajnok S. Pimenoff (Finnország), G. Guerra -(Olaszország), J. Sheppard (Új-Zéland), R. E. Hagel (Svédország), L. H. Conover (USA) volt.

A Dózsa csapata ez évben is részt vett a Vartex Kupa versenyen Jugoszláviában, amelyik ezúttal a VI. volt. A Team Racing modellek versenyében az Azor - Katona páros megszerezte a győzelmet 5 p 11 mp-cel, és a második helyen is versenyzőink voltak. Az A/2-esek versenyében Katona Sándor az ötödik lett.

Július 9-10-én került sor Agárdon 80 versenyző részvételével az L és az M kategóriában az országos vitorlás hajómodell bajnokságra, melynek győztese a balatonfüredi Hegyi András, illetve Péhl József, a Gyapjúmosó versenyzője volt. Július 24-én volt a Városligeti-tavon a rádióirányítású hajómodellek országos bajnoksága, amelyet Elekfy Ákos nyert meg. Augusztus 7-én az önjáró modellek országos bajnokságán Kocsis János szerezte meg az aranyérmet.

A körrepülő modellek világbajnokságát hazánk rendezte, a Budaörsi repülőtéren. A versenyt szeptember 8-án, ünnepélyes keretek között nyitották meg. Anglia, Ausztrália, Belgium, Csehszlovákia, Finnország, Lengyelország, Monaco, Magyarország, az NSZK, Olaszország, Románia, Svédország, a Szovjetunió és az USA küldte el versenyzőit, hogy megküzdjenek a három “klasszikus" körrepülő kategóriában. A Kínai Népköztársaság és az NDK megfigyelőkkel képviseltették magukat. A bajnokságon a 2,5 ccm-es sebességi kategóriában 27, a műrepülőben 43, a Team Racing számban pedig 82 versenyző - vagyis ez utóbbiban 41 páros - állt rajthoz. Ez idáig ez volt a legnagyobb érdeklődéssel kísért világbajnokság. Még a távoli Ausztráliából is érkezett versenyző. A repülőtéren felépült versenypálya kellemes meglepetést keltett korszerűségével. Időmérőház és villamos körszámláló is épült erre az alkalomra. A versenyt a központi repülőklub titkára és H. G. Gillman, a FAI főigazgatója nyitotta meg.

A műrepülő modellek versenyében a győzelmet a belga L. Grondal szerezte meg 2071,2 ponttal két amerikai versenyző, R. Still és B. Palmer előtt.

Versenyzőink közül dr. Egerváry Géza 5., Ördögh László 11., Masznyik Gábor pedig 20. lett. Ezek az eredmények is elegendők voltak azonban csapatversenyben a bronzérem megszerzéséhez az USA és Belgium csapata mögött. Dr. Egerváry Géza nagyon szépen repített, csak sajnos a pontozóbírókkal nem volt szerencséje.

A 2,5 ccm-es sebességi modellek versenyét nagy érdeklődés előzte meg. Az olaszokról és az amerikaiakról érkező hírek igaznak bizonyultak, és a csehszlovákok is erős csapattal érkeztek. A versenyt az olasz Ugo Rossi nyerte meg 236 km/ó-val a 230 km/ó-t repítő Bill Wisniewszki amerikai és a 227 km/ó-t elért Zdenek Pech csehszlovák versenyző előtt.

Csapatunkból Beck Rezső 215 km/ó-val a 9. helyen végzett, Krizsma Gyula (209 km/ó) a 11., Tóth Imre (202 km/ó) a 14. lett. Csapatversenyben az USA csapata győzött, megelőzve a csehszlovákokat és az olaszokat. A mi csapatunk a negyedik helyezést érte el.

A Team Racing kategóriában a fináléban kiesett svéd és angol páros előtt a Bernard-Lietzman belga kettős szerezte meg a győzelmet 5 p 06 mp-cel. Az előfutamok során ők érték el a legjobb időt 4 p 35 mp-et repítve. Csapatunkból a Kun -Azor páros az 5., a Beck-Frigyes kettős a 6. és a Simon-Kelen páros a 18. helyet szerezte meg. Ezekkel az eredményekkel csapatunk megszerezte az ezüstérmet Anglia mögött és Csehszlovákia előtt.

Meg kell említeni, hogy az amerikai versenyzők egyszálas huzallal repítettek a sebességi versenyben, és ez nagy előnyt jelentett számukra. A verseny végén a legjobbak rekordkísérletet folytattak a nemzetközi rekord megdöntésére. Ez végül is a csehszlovák Zdenek Pechnek sikerült, aki egyszálas huzallal vezetve 244 km/órára növelte a sebességi rekordot.

A szabadon repülő modellek országos bajnoksága ez évben is a Dunakeszi repülőtéren volt. A gumimotoros kategóriát Krizsma Gyula nyerte 900 mp-cel. Őt Nádas Gyula és Azor László követte 849, illetve 838 mp-cel.

A mechanikus motoros verseny Sütő István győzelmével végződött, aki 890 mp-et ért el. A második helyet Rabsziller Károly szerezte meg 834 mp-cel. A harmadik helyezett Fabulya István volt 830 mp-cel. Csapatversenyben MÁV, Csongrád megye, Vas megye volt a sorrend.

Az A/2-es számban Frigyes Ernő lett az országos bajnok (867 mp), Habány Mihály (835 mp) és Öcsödy Zoltán (812 mp) előtt. Csapatversenyben a Bp. Dózsa győzött a Ganz-MÁVAG és a Budapest 111. csapata előtt.

A gumimotorosok csapatversenyét a MÁV nyerte, második helyen a Ganz-MÁVAG, harmadik helyen a Bp. Dózsa végzett.

Október 2-án volt Budaörsön az autómodellek országos bajnoksága 145 fős népes mezőnnyel. Az egyes kategóriák győztesei a következők voltak 1,5 ccm: Krizsma Gyula, 115,3 km/ó, 2,5 ccm: Tóth Imre, 129,5 km/ó; 5 ccm : Horváth Ernő, 162,5 km/6; 10 ccm: Csáti András, 117,6 km/ó; Sport: Czikó Sándor.

A versenyévad záró találkozója a Budaörsön október 8-án megrendezett körrepülő országos bajnokság volt. A sebességi számokban 42-en, a Team Racing kategóriában pedig 29-en értek el értékelhető eredményt. A vidéki versenyzők zöme nem rendelkezett megfelelő sebességi motorral, a kategória iránti érdeklődésből és szeretetből sokan Diesel-motorral is indultak.

A 2,5 ccm-es kategóriában Krizsma Gyula győzött 209 km/ó-val az ugyancsak 209 km/ó-s Tóth Imre és a 200 km/ó sebességet elért Báthge Károly előtt. Az 5 ccm-esek versenyét Horváth Ernő nyerte 206 km/ó-val; a 10 ccm-es kategória első helyét Tóth Imre szerezte meg 213 km/ó-val.

A hőlégsugaras versenyben 248 km/ó-val Benedek György győzött. A Team Racing kategória bajnoka Azor László volt 4 p 42 mp-es idővel. Az 1960-as év legeredményesebb modellezője az egyéni pontversenyben Tóth Imre volt, Frigyes Ernő és Krizsma Gyula előtt. A szakosztályok és körök versenyében az első három helyezett a Bp. Dózsa, a MÁV és a Szolnok megyei Központi Műhely.

1x1.gif (42 bytes)