cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (14. rész)

1963

A zárttéri modellek országos bajnoksága május 26-án volt Debrecenhen. A versenyt Rőser Ottó nyerte 22 p 39 mp-cel. A második Lerf Lehel volt 22 p 29 mp-cel és a harmadik helyen Öcsödy Zoltán végzett 20 p 20 mp-cel. Az új minősítési rendszert kihasználva sok megye rendezett minősítő versenyeket az I., II., és III. osztályú minősítési szint megszerzésére.

A VI. országos autómodellező bajnokság június 29-30-án volt a budaörsi autópályán nyugatnémet vendégek részvételével. Az 1,5 ccm-es kategóriát Kostyák Jenő budapesti versenyző nyerte 129 km/ó-val Vincze Károly és Polacsik Antal szolnoki versenyzők előtt. A 2,5 ccm-es versenyben Azor László győzött 171 km/ó-val és a második helyen is az ő gépe végzett, a harmadik Arthur Speer német versenyző lett (151 km/ó). Az 5 ccm-es kategóriában Horváth Ernő volt az első 187 km/ó eredménnyel, a második Buruts László lett, míg a harmadik helyet ugyancsak Horváth Ernő gépe szerezte meg. A 10 ccm-es autók versenyében Arthur Speer (NSZK) volt az első 222 km/ó-val és a második helyet is az ő gépe szerezte meg, a harmadik helyezett Csáti András (174 km/ó) előtt.

Az 1963. évi autómodell Európa-bajnokság Zürichben zajlott le Svájc, az NSZK, Franciaország, Magyarország, Olaszország és Svédország részvételével. A négy kategóriában 58 kocsi állt rajthoz. Versenyzőink csak a 2,5 és 5 ccm-es kategóriában indultak és ragyogó teljesítménnyel mindkettőben megszerezték az első helyet.

A 2,5 ccm-esek versenyében Azor László 176,817 km/ó-s új világrekorddal győzött, második helyezett modellje 168 km/ó-t futott. Az 5 ccm-es futamban Horváth Ernő 188 km/ó-val győzött, a második helyre pedig Buruts László jött be ugyancsak 188 km/ó-val. Ugyancsak Horváth és Buruts szerezte még ebben a kategóriában a 4., illetve 5. helyet is. Az országok közötti összesített pontversenyben csapatunk az első helyen végzett Svájc és az NSZK előtt.

A szabadon repülő modellek 1963. évi országos bajnoksága július végén volt a Dunakeszi repülőtéren. Az A/2-es modellek versenyét Tóth István nyerte 900+ 210 mp-cel. A második helyet Kesselyák Mihály szerezte meg 900+ 93 mp-cel, míg a harmadik helyen Pásti Gábor végzett 824 mp-cel. Csapatversenyben Budapest IV, Győr-Sopron megye, Pest megye volt a sorrend.

A gumimotorosok versenyszámában Kreisz Rudolf lett a bajnok 874 mp-cel, a 820 mp-et elért Bálint Ferenc és a 805 mp-es Kámán Béla előtt. Csapatversenyben az első helyet Zala megye szerezte meg Budapest 1. csapata és a harmadik helyezett Győr-Sopron megye előtt.

A mechanikus motoros kategóriában Csizmarik Ferencé lett az aranyérem, aki 878 mp-et ért el. A második Frigyes Ernő ugyancsak 878 mp-cel, a harmadik helyet pedig Szécsényi János szerezte meg 811 mp-cel. A csapatversenyben Budapest 1. csapata győzött, őt Budapest II. csapata és Zala megye követte.

A verseny keretében zajlott le a rádióirányítású modellek versenye is. A rádiós vitorlázó kategóriát Nagy Miklós nyerte 296 ponttal Varga Ferenc és Borus János előtt. A rádiós motoros számban Petrovics Oszkár győzött 321 ponttal, a második és harmadik helyen Varga Ferenc illetve Szappanos József végzett.

Augusztus 21. és 25. között volt a belgiumi Genk-Zwartbergben a körrepülő modellek Európa-bajnoksága. A sebességi kategóriában 31-en indultak. Kénytelenek voltunk tapasztalni, hogy a MOKI S-3 motornak már van Európában is komoly versenytársa az olaszoknál és a szovjeteknél. Nagy sikere volt az újszerű magyar monoline fogantyúnak. Minden résztvevő megtekintette és sokan “lekoppintották". A 2,5 ccm-es kategória világbajnoka az olasz E. Grandesso volt 222 km/ó-val. A második helyet a szovjet V. Natalenko szerezte meg 216 km/ó-val. A bronzérmet Tóth Imre kapta 214 km/ó-s sebességéért. Sebestyén Miklós a 6. és Bäthge Károly a 7. lett. Ezekkel az eredményekkel csapatunk megnyerte az Európa-bajnokságot összesítésben 629 km/ó-val, a Szovjetunió (628 km/ó) és az NSZK (557 km/ó) előtt.

A műrepülő kategóriában nagyon sok modellező repített hasonló színvonalon. A világbajnoki címet ismét a belga L. Grondal szerezte meg 2007 ponttal, a szovjet J. Sirotkin és a finn J. Kari előtt. Csapatunkból dr. Egerváry Géza a 7., Masznyik Gábor a 12. és Palguta József a 22. lett. Így csapatversenyben a Szovjetunió, Belgium, Csehszlovákia mögött csak a negyedikek lettünk.

A Team Racing kategóriában 42 páros állt rajthoz és mérte össze tudását. A győzelmet a szovjet ZolotoverchKobets páros szerezte meg 4 p 47 mp-cel a csehszlovák Trnka-Drazek páros előtt, akik 4 p 48 mp-et értek el. A harmadik helyen is szovjet páros végzett 4 p 49 mp-cel. A mi versenyzőink a következő helyezéseket érték el: 7. Purgai - Katona, 4 p 59 mp ; 16. Egerváry-Tóth Gy., 5 p 24 mp; 28. Bäthge-Tóth I. 6 p 46 mp. Ezzel csapatban megszereztük a bronzérmet a szovjet és az olasz csapat mögött.

Az európai szocialista országok V. nemzetközi hajómodell-versenyét ebben az évben hazánk rendezte a miskolctapolcai tavon. Hat nemzet fiai gyűltek össze, versenyzők érkeztek Bulgáriából, Csehszlovákiából, Lengyelországból, az NDK-ból és a Szovjetunióból. A gördülékenyen lefolytatott versenyen a magyarok négy számot nyertek, egy számot pedig az NDK. Az A-1 kategóriát Szabó József nyerte 102 km/ó-val, a második helyezett bolgár Borjan Genkov Dancsev 86 km/ó-t, a harmadik helyen végzett csehszlovák Jifi Baitler 80 km/ó-t ért el. Az A-2 versenyszámot Takács Béla nyerte 122 km/ó-val H. J. Tremp NDK-beli és S. G. Doncsev bolgár versenyző előtt. Az A-3 kategóriában Szabó József győzött 119 km/ó-val a 100 km/órát elért Ivan Stojanov Georgiev bolgár és Valdimir Karpov (93 km/ó) szovjet versenyző előtt. Az F 1- V modellek mezőnyében Nagy Imre budapesti versenyző lett az első 39 mp-cel, megelőzve Panajotov bolgár és Hoffmann NDK-beli versenyzőt.

Az F3-4 kategóriát Helmuth Tischler (NDK) nyerte a bolgár Pandesov és a magyar Kelen György előtt.

Világraszóló győzelmet aratott Wienerneustadtban, a szabadon repülő modellek világbajnokságán a magyar mechanikus motoros csapat, negyedszer is megnyerte a csapat-világbajnokságot. Bäthge Károly csapatkapitány vezetésével a mechanikus csapatot Frigyes Ernő, Meczner András és Simon Gyula, a gumis csapatot pedig Galgóczi Sándor, Krizsma Gyula és Purgai Lajos alkotta. A/2-es versenyzőket ezúttal nem neveztünk.

A mechanikus motoros kategóriában nagy küzdelemben négy versenyző ért el 900 mp-et, és csak a nyolcadik start döntötte el a végeredményt, amely óriási magyar sikert hozott, Frigyes Ernő 900+210+240+270 mp-cel megszerezte az egyéni világbajnoki címet. A második helyezett a finn L. Laxmann volt, aki a 8. start alkalmával 233 mp-et repített, a harmadik helyen pedig D. Galbreath, az USA versenyzője végzett a 8. starton elért 223 mp-es eredményével.

Csapatunkból 878 mp-cel Meczner András a 11., Simon Gyula pedig 820 mp-cel a 30. lett. Ez is elegendő volt azonban ahhoz, hogy az azonos pontszámot elért olaszokkal együtt csapatunk világbajnok legyen. A harmadik helyen Anglia versenyzői végeztek a 19 ország modellezői között.

A gumimotorosok versenyében versenyzőink nem tudtak beleszólni az első helyezések sorsába, de Galgóczi (870 mp) 9., Krizsma (825 mp) 26. és Purgai (784 mp) 34. helyezésével csapatunk így is a negyedik helyen végzett 20 ország versenyzői között az olasz, jugoszláv és svéd csapat mögött. Az A/2-es kategória világbajnoka 900 mp-cel Hans Erichsen NSZK-beli versenyző volt. A gumis világbajnokságot pedig Joachim Löffler, az NDK versenyzője nyerte 900+210+240+243 mp-cel.

Október 19-én a modellező osztály bemutatót rendezett az MHS vezetői számára a beindításra kerülő rakétamodellező szakköri anyagból. A MOKI által készített különböző nagyságú rakéták 250-300 m magasra emelkedtek. A sikeres bemutató alapján elhatározták, hogy 1964-ben beindulhat a rakéta szakkörök munkája.

A Poznanban rendezett nemzetközi autómodell-versenyen Kostyák Jenő az 1,5 ccm-es kategóriában 114,6 km/ó-val megszerezte az első helyet.

A hajómodellek országos bajnokságán a kilenc kategóriában a következő versenyzők szerezték meg a győzelmet: önjáró modellek: Baján Rudolf, 180 pont; rádióirányítású sebességi kategória: Ábrahám József, 1 p 14 mp; rádióirányítású navigációs kategória: Borus János, 150 pont; vízcsavaros sebességi kategória, 2,5 ccm: Szabó József, 109 km/ó; 5 ccm: Takács Béla, 121 km/ó; 10 ccm: 137 km/ó (orsz. rekord); légcsavaros hajómodellek: Bácskai Endre, 130 km/ó;-val, vitorlás hajómodell L kategória Tripsánszki István; M kategória: Süki Pál.

Aszalay Lajos, a népszerű A bácsi 50 éves modellező jubileuma alkalmával ünnepélyes elismerésben részesült. Az MHS Országos Elnöksége modellező osztálya, a Modellező Bizottság egyetértésével a nemzetközi színvonal tartása érdekében létrehozta a nemzetközi kategóriában a válogatott keretet és az ebbe való bekerülés feltételeit kidolgozta.

1x1.gif (42 bytes)