A zárttéri modellek országos bajnoksága május 26-án volt Debrecenhen. A versenyt
Rőser Ottó nyerte 22 p 39 mp-cel. A második Lerf Lehel volt 22 p 29 mp-cel és a
harmadik helyen Öcsödy Zoltán végzett 20 p 20 mp-cel. Az új minősítési rendszert
kihasználva sok megye rendezett minősítő versenyeket az I., II., és III. osztályú
minősítési szint megszerzésére.
A VI. országos autómodellező bajnokság június 29-30-án volt a budaörsi
autópályán nyugatnémet vendégek részvételével. Az 1,5 ccm-es kategóriát Kostyák
Jenő budapesti versenyző nyerte 129 km/ó-val Vincze Károly és Polacsik Antal szolnoki
versenyzők előtt. A 2,5 ccm-es versenyben Azor László győzött 171 km/ó-val és a
második helyen is az ő gépe végzett, a harmadik Arthur Speer német versenyző lett
(151 km/ó). Az 5 ccm-es kategóriában Horváth Ernő volt az első 187 km/ó
eredménnyel, a második Buruts László lett, míg a harmadik helyet ugyancsak Horváth
Ernő gépe szerezte meg. A 10 ccm-es autók versenyében Arthur Speer (NSZK) volt az
első 222 km/ó-val és a második helyet is az ő gépe szerezte meg, a harmadik
helyezett Csáti András (174 km/ó) előtt.
Az 1963. évi autómodell Európa-bajnokság Zürichben zajlott le Svájc, az NSZK,
Franciaország, Magyarország, Olaszország és Svédország részvételével. A négy
kategóriában 58 kocsi állt rajthoz. Versenyzőink csak a 2,5 és 5 ccm-es
kategóriában indultak és ragyogó teljesítménnyel mindkettőben megszerezték az
első helyet.
A 2,5 ccm-esek versenyében Azor László 176,817 km/ó-s új világrekorddal
győzött, második helyezett modellje 168 km/ó-t futott. Az 5 ccm-es futamban Horváth
Ernő 188 km/ó-val győzött, a második helyre pedig Buruts László jött be ugyancsak
188 km/ó-val. Ugyancsak Horváth és Buruts szerezte még ebben a kategóriában a 4.,
illetve 5. helyet is. Az országok közötti összesített pontversenyben csapatunk az
első helyen végzett Svájc és az NSZK előtt.
A szabadon repülő modellek 1963. évi országos bajnoksága július végén volt a
Dunakeszi repülőtéren. Az A/2-es modellek versenyét Tóth István nyerte 900+ 210
mp-cel. A második helyet Kesselyák Mihály szerezte meg 900+ 93 mp-cel, míg a harmadik
helyen Pásti Gábor végzett 824 mp-cel. Csapatversenyben Budapest IV, Győr-Sopron
megye, Pest megye volt a sorrend.
A gumimotorosok versenyszámában Kreisz Rudolf lett a bajnok 874 mp-cel, a 820 mp-et
elért Bálint Ferenc és a 805 mp-es Kámán Béla előtt. Csapatversenyben az első
helyet Zala megye szerezte meg Budapest 1. csapata és a harmadik helyezett Győr-Sopron
megye előtt.
A mechanikus motoros kategóriában Csizmarik Ferencé lett az aranyérem, aki 878
mp-et ért el. A második Frigyes Ernő ugyancsak 878 mp-cel, a harmadik helyet pedig
Szécsényi János szerezte meg 811 mp-cel. A csapatversenyben Budapest 1. csapata
győzött, őt Budapest II. csapata és Zala megye követte.
A verseny keretében zajlott le a rádióirányítású modellek versenye is. A
rádiós vitorlázó kategóriát Nagy Miklós nyerte 296 ponttal Varga Ferenc és Borus
János előtt. A rádiós motoros számban Petrovics Oszkár győzött 321 ponttal, a
második és harmadik helyen Varga Ferenc illetve Szappanos József végzett.
Augusztus 21. és 25. között volt a belgiumi Genk-Zwartbergben a körrepülő
modellek Európa-bajnoksága. A sebességi kategóriában 31-en indultak. Kénytelenek
voltunk tapasztalni, hogy a MOKI S-3 motornak már van Európában is komoly versenytársa
az olaszoknál és a szovjeteknél. Nagy sikere volt az újszerű magyar monoline
fogantyúnak. Minden résztvevő megtekintette és sokan “lekoppintották". A 2,5
ccm-es kategória világbajnoka az olasz E. Grandesso volt 222 km/ó-val. A második
helyet a szovjet V. Natalenko szerezte meg 216 km/ó-val. A bronzérmet Tóth Imre kapta
214 km/ó-s sebességéért. Sebestyén Miklós a 6. és Bäthge Károly a 7. lett.
Ezekkel az eredményekkel csapatunk megnyerte az Európa-bajnokságot összesítésben 629
km/ó-val, a Szovjetunió (628 km/ó) és az NSZK (557 km/ó) előtt.
A műrepülő kategóriában nagyon sok modellező repített hasonló színvonalon. A
világbajnoki címet ismét a belga L. Grondal szerezte meg 2007 ponttal, a szovjet J.
Sirotkin és a finn J. Kari előtt. Csapatunkból dr. Egerváry Géza a 7., Masznyik
Gábor a 12. és Palguta József a 22. lett. Így csapatversenyben a Szovjetunió,
Belgium, Csehszlovákia mögött csak a negyedikek lettünk.
A Team Racing kategóriában 42 páros állt rajthoz és mérte össze tudását. A
győzelmet a szovjet ZolotoverchKobets páros szerezte meg 4 p 47 mp-cel a csehszlovák
Trnka-Drazek páros előtt, akik 4 p 48 mp-et értek el. A harmadik helyen is szovjet
páros végzett 4 p 49 mp-cel. A mi versenyzőink a következő helyezéseket érték el:
7. Purgai - Katona, 4 p 59 mp ; 16. Egerváry-Tóth Gy., 5 p 24 mp; 28. Bäthge-Tóth I. 6
p 46 mp. Ezzel csapatban megszereztük a bronzérmet a szovjet és az olasz csapat
mögött.
Az európai szocialista országok V. nemzetközi hajómodell-versenyét ebben az évben
hazánk rendezte a miskolctapolcai tavon. Hat nemzet fiai gyűltek össze, versenyzők
érkeztek Bulgáriából, Csehszlovákiából, Lengyelországból, az NDK-ból és a
Szovjetunióból. A gördülékenyen lefolytatott versenyen a magyarok négy számot
nyertek, egy számot pedig az NDK. Az A-1 kategóriát Szabó József nyerte 102
km/ó-val, a második helyezett bolgár Borjan Genkov Dancsev 86 km/ó-t, a harmadik
helyen végzett csehszlovák Jifi Baitler 80 km/ó-t ért el. Az A-2 versenyszámot
Takács Béla nyerte 122 km/ó-val H. J. Tremp NDK-beli és S. G. Doncsev bolgár
versenyző előtt. Az A-3 kategóriában Szabó József győzött 119 km/ó-val a 100
km/órát elért Ivan Stojanov Georgiev bolgár és Valdimir Karpov (93 km/ó) szovjet
versenyző előtt. Az F 1- V modellek mezőnyében Nagy Imre budapesti versenyző lett az
első 39 mp-cel, megelőzve Panajotov bolgár és Hoffmann NDK-beli versenyzőt.
Az F3-4 kategóriát Helmuth Tischler (NDK) nyerte a bolgár Pandesov és a magyar
Kelen György előtt.
Világraszóló győzelmet aratott Wienerneustadtban, a szabadon repülő modellek
világbajnokságán a magyar mechanikus motoros csapat, negyedszer is megnyerte a
csapat-világbajnokságot. Bäthge Károly csapatkapitány vezetésével a mechanikus
csapatot Frigyes Ernő, Meczner András és Simon Gyula, a gumis csapatot pedig Galgóczi
Sándor, Krizsma Gyula és Purgai Lajos alkotta. A/2-es versenyzőket ezúttal nem
neveztünk.
A mechanikus motoros kategóriában nagy küzdelemben négy versenyző ért el 900
mp-et, és csak a nyolcadik start döntötte el a végeredményt, amely óriási magyar
sikert hozott, Frigyes Ernő 900+210+240+270 mp-cel megszerezte az egyéni világbajnoki
címet. A második helyezett a finn L. Laxmann volt, aki a 8. start alkalmával 233 mp-et
repített, a harmadik helyen pedig D. Galbreath, az USA versenyzője végzett a 8. starton
elért 223 mp-es eredményével.
Csapatunkból 878 mp-cel Meczner András a 11., Simon Gyula pedig 820 mp-cel a 30.
lett. Ez is elegendő volt azonban ahhoz, hogy az azonos pontszámot elért olaszokkal
együtt csapatunk világbajnok legyen. A harmadik helyen Anglia versenyzői végeztek a 19
ország modellezői között.
A gumimotorosok versenyében versenyzőink nem tudtak beleszólni az első helyezések
sorsába, de Galgóczi (870 mp) 9., Krizsma (825 mp) 26. és Purgai (784 mp) 34.
helyezésével csapatunk így is a negyedik helyen végzett 20 ország versenyzői
között az olasz, jugoszláv és svéd csapat mögött. Az A/2-es kategória
világbajnoka 900 mp-cel Hans Erichsen NSZK-beli versenyző volt. A gumis
világbajnokságot pedig Joachim Löffler, az NDK versenyzője nyerte 900+210+240+243
mp-cel.
Október 19-én a modellező osztály bemutatót rendezett az MHS vezetői számára a
beindításra kerülő rakétamodellező szakköri anyagból. A MOKI által készített
különböző nagyságú rakéták 250-300 m magasra emelkedtek. A sikeres bemutató
alapján elhatározták, hogy 1964-ben beindulhat a rakéta szakkörök munkája.
A Poznanban rendezett nemzetközi autómodell-versenyen Kostyák Jenő az 1,5 ccm-es
kategóriában 114,6 km/ó-val megszerezte az első helyet.
A hajómodellek országos bajnokságán a kilenc kategóriában a következő
versenyzők szerezték meg a győzelmet: önjáró modellek: Baján Rudolf, 180 pont;
rádióirányítású sebességi kategória: Ábrahám József, 1 p 14 mp;
rádióirányítású navigációs kategória: Borus János, 150 pont; vízcsavaros
sebességi kategória, 2,5 ccm: Szabó József, 109 km/ó; 5 ccm: Takács Béla, 121
km/ó; 10 ccm: 137 km/ó (orsz. rekord); légcsavaros hajómodellek: Bácskai Endre, 130
km/ó;-val, vitorlás hajómodell L kategória Tripsánszki István; M kategória: Süki
Pál.
Aszalay Lajos, a népszerű A bácsi 50 éves modellező jubileuma alkalmával
ünnepélyes elismerésben részesült. Az MHS Országos Elnöksége modellező osztálya,
a Modellező Bizottság egyetértésével a nemzetközi színvonal tartása érdekében
létrehozta a nemzetközi kategóriában a válogatott keretet és az ebbe való
bekerülés feltételeit kidolgozta.
|