cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1

Események évről évre (16. rész)

1965


Az országos zárttéri modellbajnokság május 16-án volt Debrecenben. Az eredmények - részben több élvonalbeli versenyző távolmaradásának, részben a rossz teremviszonyoknak köszönhetően - messze elmaradtak az előző évek teljesítményeitől. A versenyt a Fejér megyei Bíró Károly nyerte 19 p 49 mp-es idővel, Lerf Lehel (16 p 26 mp) és ifj. Szalay András (15 p 46 mp) előtt. A csapatversenyben Fejér megye, Hajdú-Bihar megye, Bp. Dózsa volt a sorrend.

Az 1965. évi hajómodellező országos bajnokságok Debrecenben voltak, ahol egyben nemzetközi versenyt is tartottak nyugatnémet versenyzők részvételével. Az egyes kategóriák országos bajnokai Molnár László, Horváth Mihály, Ábrahám József, Foki Géza voltak. A nemzetközi versenyben az F3-V kategóriát és az F4 versenyt Ábrahám József nyerte, a többi versenyszámban a német versenyzők győztek.

A szabadon repülő modellek világbajnoksága július 7. és 12. között volt a finnországi Kauhavában, ahová Magyarország az előzetes válogatók alapján 4 versenyzőt küldött. A mechanikus kategóriában Csizmarik Ferenc, Meczner András és Simon Gyula, a gumimotoros és A/2-es kategóriában pedig Fischer Károly képviselte színeinket. A világbajnokságon 27 ország 176 versenyzője vett részt.

Az A/2-es modellek világbajnokságát a svájci Anton Bücher nyerte 900+240+282 mp-cel O'Donnel (Nagy-Britannia) és Bentzen (Norvégia) előtt. Fischer Károly balszerencsével küzdött és csak a 40. helyen tudott végezni. A csapatversenyt az angolok nyerték a csehszlovákok és a szovjetek előtt. A mechanikus motoros versenyben 16 versenyző ért el totál időt és Meczner András is köztük volt, de sajnos a 6. startja nem sikerült és így csak a 13. lett. A világbajnoki címet Dall'Oglio olasz versenyző érdemelte ki 900+240 mp-cel, második a francia M. Bourgeois lett, bronzérmes a szovjet Verbitzkij. A csapatbajnokságot holtversenyben Olaszország és az USA csapata nyerte, harmadik a Szovjetunió csapata lett, a mi csapatunk az ötödik helyet tudta megszerezni.

A gumimotoros világbajnokságot a dán Thomas Koster nyerte 900+240+300-1-360-{-257 mp-cel, a 12 totálos közül, második a szovjet Vladimir Matvejev lett a svéd Bengt Johansson előtt. Fischer Károly sajnos csak a 37. helyre került. A csapatverseny sorrendje: Svédország, Jugoszlávia, USA.

Augusztus 27. és 29. között volt a körrepülő modellek Európa-bajnoksága a belgiumi Liége-ben. Beck Rezsőt kérték fel a nemzetközi zsűri elnökének, Bárd István a pontozóbírói testületbe kapott meghívást. A sebességi kategória újabb kettős magyar sikert hozott. Az egyéni Európa-bajnoki címet ragyogó 226 km/ó-s sebességgel Tóth Imre szerezte meg, és az ezüstérmet is kiérdemeltük Sebestyén Miklós 218 km/ó-s eredményével. A harmadik helyen a csehszlovák Sladky végzett (213 km/ó). Krizsma Gyula 189 km/ó-val a 8. lett.

A csapatversenyben is megszereztük az aranyérmet az NSZK és Bulgária előtt.

A műrepülő kategóriában a finn Juhani Kari szerezte meg a győzelmet. Dr. Egerváry Géza az 5. helyre került, Masznyik Gábor a 13. és Vellai Tibor a 15. lett. Ezek az eredmények is elegendőek voltak a csapat második helyezés elnyeréséhez Hollandia mögött és Olaszország előtt.

A Team Racing kategóriában versenyzőinket nem kísérte szerencse. Párosaink közül a legjobb időt a Mohai-Markotai kettős érte el 4 p 47 mp-cel; ezzel a nyolcadikok lettek. Az EB-t a Haworth-Place angol páros nyerte meg a fináléban elért 10 p 07 mp-es idejével, az EB-n vendégként induló Stockton-Jehlik amerikai kettős és a finn Sundell testvérpár előtt.

Az országos autómodellező bajnokságon az egyes kategóriák győztesei a következők voltak: 1,5 ccm Örkényi Viktor 145 km/ó; 2,5 ccm Azor László 200 km/ó; 5 ccm Buruts László 204 km/ó; 10 ccm Gutsohn Péter 200 km/ó.

A vitorlás hajómodellek országos bajnokságán az M kategória bajnoka Petrik László lett Garai József és Danku Sándor előtt. Az L kategóriában Földesi Jenő győzött megelőzve Puskás Gézát és Dolovzsiák Gyulát. Nagyszerű eredményeket értek el versenyzőink a katowicei hajómodellező Európa-bajnokságon, ahol 17 kategóriában négy Európa-bajnokságot, két második helyezést, öt harmadik helyet és még sok értékes helyezést szereztek. Az A-1-es 2,5 ccm-cs vízcsavaros kategória Európa-bajnoka Szabó József lett 110 km/ó-val. Az A-3 10 ccm-es vízcsavaros sebességi versenyben Horváth István győzött 136 km/ó-val, itt a második és a harmadik helyet Takács Béla, illetve Szélesi Pál szerezték meg. A B-1-es, 2,5 ccm-es légcsavaros sebességi számban az első helyet Takács Béla érdemelte ki 147 km/ó-val. A D-10-es vitorlás kategóriát Köles János nyerte 51 ponttal. Az FI -V 3,5 kategóriában Bertók Kálmán bronzérmet szerzett, az F3-V navigációs versenyben Ábrahám József a második lett az osztrák versenyző mögött. Az F3-E (villamos motoros) navigációs kategóriában Romhalmi Gyula kapta a bronzérmet, az F4 kategóriában pedig (ballonvadászat) Bertók Kálmán szerezte meg a harmadik helyet.

Augusztus folyamán lengyel - magyar autómodell-verseny volt Poznanban, ahonnan mind a négy kategóriában elhoztuk az első díjat Kostyák Jenő (125 km/ó), Kis Károly (180 km/ó), Incze Sándor (180 km/ó) és Gutsohn Péter (195 km/ó) révén.

Az ifjúsági modellező utánpótlás nevelésének érdekében évenként megrendezték az úttörők országos modellező bajnokságait. A csillebérci tábor keretében zajlottak le a versenyek három kategóriában 112 pajtás részvételével. Az A/1-es szabadon repülő kategóriában a kiskunhalasi Sándor Ferenc győzött 441 ponttal. A mechanikus motoros versenyt a zalalövői Széll István nyerte 360 ponttal. A vitorlás hajó kategória bajnoka a budapesti Lengyel Tamás volt.

Az országos szabadon repülő bajnokság versenyei szeptember 12 és 14 között zajlottak le Dunakeszin. Az A/2-es vitorlázómodellek versenyében 20 csapat és 71 versenyző indult. Az országos bajnoki címet Laurencsik László szerezte meg 900+ 240+ 280 mp idővel a 7. startra csak + 91 mp-et elért Majdik Károly és a 6. startnál +6 mp-et repített Szécsényi János előtt. Csapatversenyben Zala megye, Borsod megye és Győr-Sopron megye volt a sorrend. Műszaki újdonságot jelentettek a versenyen az automatikus startzsinór csörlődobok, amelyek a modell eloldása után a zsinórt azonnal behúzzák, még mielőtt földet érne.

A második versenynapon 32 mechanikus motoros modell állt rajthoz. Itt a győzelmet Meczner András vívta ki 900+220 mp-cel. A második helyen Hársfalvi István végzett 900+101 mp-cel Szécsényi János előtt, aki 900+92 mp-et repített.

A csapatversenyt Budapest I. csapata nyerte Budapest 11. és Zala megye csapata előtt.

A gumimotoros modellek versenyében 46-an indultak. A kategóriát Bäthge Károly nyerte (872 mp), a második Fischer Károly (855 mp), a harmadik Galgóczi Sándor volt (806 mp). A csapatversenyben Budapest 1. csapata, Győr-Sopron megye és Zala megye osztoztak a három első helyen.

Tapasztalatszerzés céljából Bándi Zoltán és Hársfalvi Sándor Csehszlovákiában meghívásos rádióirányítású műrepülő versenyen vett részt, ahol a csehszlovák, NDK-beli és nyugat-berlini versenyzőkkel folytatott vetélkedésben a 7., illetve a 13. helyen végeztek.

Frigyes Ernő az év folyamán vette át 25 éves modellező pályafutásának legnagyobb nemzetközi elismerését, a FAI ,Paul Tissandier" diplomát. 1965-ig kétszer volt egyéni világbajnok és négyszer volt a világbajnok magyar csapat tagja a szabadon repülő mechanikus motoros kategóriában.

Alkotmány Kupa néven a kapuvári gimnázium örökös vándordíjat alapított a rádióirányítású hajómodellező kategóriában. A kupát minden évben az augusztus 20-án megrendezendő versenyen adják át a legjobb összteljesítményt nyújtó szakosztálynak.

1x1.gif (42 bytes)