Az országos zárttéri modellbajnokság május 16-án volt Debrecenben. Az eredmények
- részben több élvonalbeli versenyző távolmaradásának, részben a rossz
teremviszonyoknak köszönhetően - messze elmaradtak az előző évek
teljesítményeitől. A versenyt a Fejér megyei Bíró Károly nyerte 19 p 49 mp-es
idővel, Lerf Lehel (16 p 26 mp) és ifj. Szalay András (15 p 46 mp) előtt. A
csapatversenyben Fejér megye, Hajdú-Bihar megye, Bp. Dózsa volt a sorrend.
Az 1965. évi hajómodellező országos bajnokságok Debrecenben voltak, ahol egyben
nemzetközi versenyt is tartottak nyugatnémet versenyzők részvételével. Az egyes
kategóriák országos bajnokai Molnár László, Horváth Mihály, Ábrahám József,
Foki Géza voltak. A nemzetközi versenyben az F3-V kategóriát és az F4 versenyt
Ábrahám József nyerte, a többi versenyszámban a német versenyzők győztek.
A szabadon repülő modellek világbajnoksága július 7. és 12. között volt a
finnországi Kauhavában, ahová Magyarország az előzetes válogatók alapján 4
versenyzőt küldött. A mechanikus kategóriában Csizmarik Ferenc, Meczner András és
Simon Gyula, a gumimotoros és A/2-es kategóriában pedig Fischer Károly képviselte
színeinket. A világbajnokságon 27 ország 176 versenyzője vett részt.
Az A/2-es modellek világbajnokságát a svájci Anton Bücher nyerte 900+240+282
mp-cel O'Donnel (Nagy-Britannia) és Bentzen (Norvégia) előtt. Fischer Károly
balszerencsével küzdött és csak a 40. helyen tudott végezni. A csapatversenyt az
angolok nyerték a csehszlovákok és a szovjetek előtt. A mechanikus motoros versenyben
16 versenyző ért el totál időt és Meczner András is köztük volt, de sajnos a 6.
startja nem sikerült és így csak a 13. lett. A világbajnoki címet Dall'Oglio olasz
versenyző érdemelte ki 900+240 mp-cel, második a francia M. Bourgeois lett, bronzérmes
a szovjet Verbitzkij. A csapatbajnokságot holtversenyben Olaszország és az USA csapata
nyerte, harmadik a Szovjetunió csapata lett, a mi csapatunk az ötödik helyet tudta
megszerezni.
A gumimotoros világbajnokságot a dán Thomas Koster nyerte 900+240+300-1-360-{-257
mp-cel, a 12 totálos közül, második a szovjet Vladimir Matvejev lett a svéd Bengt
Johansson előtt. Fischer Károly sajnos csak a 37. helyre került. A csapatverseny
sorrendje: Svédország, Jugoszlávia, USA.
Augusztus 27. és 29. között volt a körrepülő modellek Európa-bajnoksága a
belgiumi Liége-ben. Beck Rezsőt kérték fel a nemzetközi zsűri elnökének, Bárd
István a pontozóbírói testületbe kapott meghívást. A sebességi kategória újabb
kettős magyar sikert hozott. Az egyéni Európa-bajnoki címet ragyogó 226 km/ó-s
sebességgel Tóth Imre szerezte meg, és az ezüstérmet is kiérdemeltük Sebestyén
Miklós 218 km/ó-s eredményével. A harmadik helyen a csehszlovák Sladky végzett (213
km/ó). Krizsma Gyula 189 km/ó-val a 8. lett.
A csapatversenyben is megszereztük az aranyérmet az NSZK és Bulgária előtt.
A műrepülő kategóriában a finn Juhani Kari szerezte meg a győzelmet. Dr.
Egerváry Géza az 5. helyre került, Masznyik Gábor a 13. és Vellai Tibor a 15. lett.
Ezek az eredmények is elegendőek voltak a csapat második helyezés elnyeréséhez
Hollandia mögött és Olaszország előtt.
A Team Racing kategóriában versenyzőinket nem kísérte szerencse. Párosaink
közül a legjobb időt a Mohai-Markotai kettős érte el 4 p 47 mp-cel; ezzel a
nyolcadikok lettek. Az EB-t a Haworth-Place angol páros nyerte meg a fináléban elért
10 p 07 mp-es idejével, az EB-n vendégként induló Stockton-Jehlik amerikai kettős és
a finn Sundell testvérpár előtt.
Az országos autómodellező bajnokságon az egyes kategóriák győztesei a
következők voltak: 1,5 ccm Örkényi Viktor 145 km/ó; 2,5 ccm Azor László 200 km/ó;
5 ccm Buruts László 204 km/ó; 10 ccm Gutsohn Péter 200 km/ó.
A vitorlás hajómodellek országos bajnokságán az M kategória bajnoka Petrik
László lett Garai József és Danku Sándor előtt. Az L kategóriában Földesi Jenő
győzött megelőzve Puskás Gézát és Dolovzsiák Gyulát. Nagyszerű eredményeket
értek el versenyzőink a katowicei hajómodellező Európa-bajnokságon, ahol 17
kategóriában négy Európa-bajnokságot, két második helyezést, öt harmadik helyet
és még sok értékes helyezést szereztek. Az A-1-es 2,5 ccm-cs vízcsavaros kategória
Európa-bajnoka Szabó József lett 110 km/ó-val. Az A-3 10 ccm-es vízcsavaros
sebességi versenyben Horváth István győzött 136 km/ó-val, itt a második és a
harmadik helyet Takács Béla, illetve Szélesi Pál szerezték meg. A B-1-es, 2,5 ccm-es
légcsavaros sebességi számban az első helyet Takács Béla érdemelte ki 147
km/ó-val. A D-10-es vitorlás kategóriát Köles János nyerte 51 ponttal. Az FI -V 3,5
kategóriában Bertók Kálmán bronzérmet szerzett, az F3-V navigációs versenyben
Ábrahám József a második lett az osztrák versenyző mögött. Az F3-E (villamos
motoros) navigációs kategóriában Romhalmi Gyula kapta a bronzérmet, az F4
kategóriában pedig (ballonvadászat) Bertók Kálmán szerezte meg a harmadik helyet.
Augusztus folyamán lengyel - magyar autómodell-verseny volt Poznanban, ahonnan mind a
négy kategóriában elhoztuk az első díjat Kostyák Jenő (125 km/ó), Kis Károly (180
km/ó), Incze Sándor (180 km/ó) és Gutsohn Péter (195 km/ó) révén.
Az ifjúsági modellező utánpótlás nevelésének érdekében évenként
megrendezték az úttörők országos modellező bajnokságait. A csillebérci tábor
keretében zajlottak le a versenyek három kategóriában 112 pajtás részvételével. Az
A/1-es szabadon repülő kategóriában a kiskunhalasi Sándor Ferenc győzött 441
ponttal. A mechanikus motoros versenyt a zalalövői Széll István nyerte 360 ponttal. A
vitorlás hajó kategória bajnoka a budapesti Lengyel Tamás volt.
Az országos szabadon repülő bajnokság versenyei szeptember 12 és 14 között
zajlottak le Dunakeszin. Az A/2-es vitorlázómodellek versenyében 20 csapat és 71
versenyző indult. Az országos bajnoki címet Laurencsik László szerezte meg 900+ 240+
280 mp idővel a 7. startra csak + 91 mp-et elért Majdik Károly és a 6. startnál +6
mp-et repített Szécsényi János előtt. Csapatversenyben Zala megye, Borsod megye és
Győr-Sopron megye volt a sorrend. Műszaki újdonságot jelentettek a versenyen az
automatikus startzsinór csörlődobok, amelyek a modell eloldása után a zsinórt
azonnal behúzzák, még mielőtt földet érne.
A második versenynapon 32 mechanikus motoros modell állt rajthoz. Itt a győzelmet
Meczner András vívta ki 900+220 mp-cel. A második helyen Hársfalvi István végzett
900+101 mp-cel Szécsényi János előtt, aki 900+92 mp-et repített.
A csapatversenyt Budapest I. csapata nyerte Budapest 11. és Zala megye csapata előtt.
A gumimotoros modellek versenyében 46-an indultak. A kategóriát Bäthge Károly
nyerte (872 mp), a második Fischer Károly (855 mp), a harmadik Galgóczi Sándor volt
(806 mp). A csapatversenyben Budapest 1. csapata, Győr-Sopron megye és Zala megye
osztoztak a három első helyen.
Tapasztalatszerzés céljából Bándi Zoltán és Hársfalvi Sándor
Csehszlovákiában meghívásos rádióirányítású műrepülő versenyen vett részt,
ahol a csehszlovák, NDK-beli és nyugat-berlini versenyzőkkel folytatott vetélkedésben
a 7., illetve a 13. helyen végeztek.
Frigyes Ernő az év folyamán vette át 25 éves modellező pályafutásának
legnagyobb nemzetközi elismerését, a FAI ,Paul Tissandier" diplomát. 1965-ig
kétszer volt egyéni világbajnok és négyszer volt a világbajnok magyar csapat tagja a
szabadon repülő mechanikus motoros kategóriában.
Alkotmány Kupa néven a kapuvári gimnázium örökös vándordíjat alapított a
rádióirányítású hajómodellező kategóriában. A kupát minden évben az augusztus
20-án megrendezendő versenyen adják át a legjobb összteljesítményt nyújtó
szakosztálynak.
|