cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 A magyar modellezés története 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

3. rész: 1971- 1983.
Összeállította: (1984-ben) † Prohászka György
Megjelent a „75 éves a Magyar modellezés” című könyvben.
(A könyv nem került kereskedelmi forgalomba.)
Az ábrákat Sütő István rajzolta.

Események évről évre (29. rész)

1978

Az Igaz Szó című hetilap 1948. márciusában különkiadásban számolt be az ünnepi eseményről: "A magyar demokrácia ünnepnapja volt a Magyar Szabadságharcos Szövetség alakulása." Az MSZHSZ a harcos demokratikus erők összefogását jelentette a konszolidációt követő esztendőben. Célként határozták meg: "A szövetség tagjainak szabadságharcos szellemét művelni, testét edzeni, közöttük a népi kultúrát terjeszteni, hogy alkalmassá váljanak azokra a feladatokra, amelyeket a népi demokrácia továbbfejlesztése és védelme tőlünk megkövetel."

1948. február 29. óta eltelt harminc esztendő. A sikeres munkát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 1977-1978-ban a modellező szakágban 70 ezer általános iskolás fiatal ismerkedett meg szakköri szinten e szép technikai sportág alapjaival, és a 207 modellező klubban 6820 fő dolgozott eredményesen. A minőségi sport eredményeit is értékelték a három évtizedes évfordulón. A harminc esztendő során modellező sportolóink világ- és Európa-bajnokságokon, jelentős nemzetközi versenyeken 119 arany-, 121 ezüst- és 128 bronzérmet nyertek. A központi díszünnepséget a magyar munkásmozgalom fellegvárában, Csepelen tartották. A magas rangú vendégek jelenlétében Czinege Lajos vezérezredes (ma hadseregtábornok), honvédelmi miniszter mondott ünnepi beszédet. Méltatta a megtett utat, és az elért eredmények elismeréseként átadta a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa kitüntetését, a Vörös Csillag Érdemrendet.

Az ünnepi hangulatban is már 1979 tavaszára gondoltunk. Egy párját ritkító repülőút közelgő, hatvan esztendős évfordulóját kívánták a magyar modellezők - az MHSZ OK Repülőfőnökségével karöltve - méltóképpen megünnepelni.

1919 áprilisában a Magyar Tanácsköztársaság kül- és belpolitikai helyzete indokolttá tette, hogy megbízottja a Szovjetunióba utazzon, és Leninnel tanácskozzon. Az akkori körülmények között - frontvonalon keresztül - ez megoldhatatlan feladatnak látszott. Ám Szamuely Tibor népbiztos, Dobos István pilótával egy BRANDENBURG C - l típusú, jól előkészített repülőgéppel vállalta a mai körülmények között is nem mindennaposnak nevezhető utat, melyet sikerrel teljesítettek!

E halhatatlan teljesítményre emlékezve döntöttek úgy a magyar modellezőélet vezetői, hogy az eredeti tervrajz közzététele után országos modellépítő versenyt hirdetnek, valamint ugyanezt a modellt megépítik 1 : 10 arányban RC repülő változatban, és az első leszállás helyétől (Kijevtől) Budapestig végigrepülik az utat egy emléktúra keretében. A vállalkozáshoz azonnal felajánlotta segítségét szovjet testvérszervezetünk, a DOSZAAF elnöksége.

Valamennyi megyénkben, rangos klubjainkban épültek a BRANDENBURG C-1 makettjei, és önként vállalás alatt Győrött és Pécsett - Mohai István és Pintér József irányításával - gőzerővel dolgoztak a két repülőképes változaton is. Külön figyelemreméltó erénye volt a kísérletnek, hogy egy MOKI RC-10-es motortípust kívántak erőforrásul felhasználni.

Az útvonal "megálmodásakor" - elsősorban időrendi, majd technikai okokból - úgy döntött a kijelölt szervezőbizottság: Budapesttől Kijevig egy AN-2 fedélzetén repül a modell, több bemutatót követően ugyanilyen útvonalon jön vissza Nyíregyházáig (Szamuely Tibor szülővárosáig), és innen "lábon", azaz levegőben teszi meg az utat Budapestig, pontosabban a Hősök teréig!

Azt talán felesleges is bizonygatni, hogy e világviszonylatban is példátlan méretűnek tűnő terv megvalósításában sokan kételkedtek. Az igaz, hogy repültek már modellel ennél nagyobb távolságot is - például az USA keleti és nyugati partja között -, de azt a modellt kifejezetten a feladatra tervezték. A mieinknek pedig adva volt egy duplafedelű (hatvan esztendős) eredeti repülőgép tervrajza...

Az összevont hajós országos bajnokságot Veszprém megyében, Ajkán rendezték. Erre az OB-ra két okból voltunk kíváncsiak: egyrészt Ajkán még nem volt ilyen nagyszabású verseny, másrészt itt debütált a motoros számokban a 80 dB.

A város főterén felsorakozott 19 megye és a főváros csapata. A versenyzők innen zárt sorokban vonultak fel a csónakázótóig, miközben a város apraja-nagyja integetett a zenekarral vonuló sportolók menetének. A vitorlások megszenvedtek egy kicsit a hínáros vízben, de ennek ellenére - elsősorban propagandisztikus szempontból - felejthetetlen verseny volt ez az ajkai. Az OB győztesei: Zsenák Csaba, Kudlik Vilmos,

Vári László, Kiss Miklós, Pajor József, Sólyom István, Sasvári János, Ábrahám Gábor, Ábrahám József, Vönöczky András, Vitéz Csaba, Bottlik Endre, Tóth István, Mihály László és Horváth István. Az ajkai hínártól függetlenül nagyon bíztunk vitorláshajó modellezőinkben, hiszen ebben az esztendőben rendezték az első világbajnokságot Olaszországban, Milánóban. Csapatunk (Danku Sándor, Kalkó Ede, Nádaskay Péter, Vönöczky András felnőtt, Dusa András, Kunvári Sándor ifi, Fejes János, Tóth István RC) Gara László vezetésével utazott a nagy viadalra. Az eredmények: két arany-, két ezüst- és egy bronzérem!

D-10 seniorban első Danku Sándor, ugyanitt ifiben győzött Dusa András. Az ezüstérmek számát gyarapította Vönöczky András és Kunvári Sándor. Danku Sándor élete nagy versenye volt ez a világbajnokság, hiszen az arany mellé egy nagyon szépen csillogó bronzéremmel is gazdagította medálgyűjteményét.

A repülőmodellek országos bajnokságát (ez volt csak az igazán összevont verseny!) a XI. Mecsek Kupával karöltve rendezték Pécsett. Egy szó mint száz ez is egy felejthetetlen megmozdulása volt a magyar modellezőéletnek. A PMSC stadionjában tartott megnyitó és bemutató után a körpályán, valamint a pogányi repülőtéren szálltak harcba legjobbjaink a bajnoki érmekért. Akiknek sikerült az elsők között is az élen végezni: Molnár József, Vellai Tibor, Balogh József-Dórónt Vilmos, ifj. Zimmermann Károly, Bodri János, Szeri András, Meczner András, Stefel Győző és Vörös Endre.

A pécsiek ebben az esztendőben is kitettek magukért. Otthont adtak az autós OB-nak is, melyen 43 kocsi indult. Győzött Szepes Attila, Szüts László, ifj. Ruzsa József és Bogdán Endre. A svédországi Gávlében megrendezett Európa-bajnokságon viszont a csapat (Örkényi Viktor, ifj. Ruzsa József és Szepes Attila) nem tündökölt. A legeredményesebb Örkényi Viktor volt az 1,5 ccm-ben: 200 km/ó-val a hetedik lett. Mindezek ellenére az autósokat szerető szakértők eskü alatt vallották, kimászunk a "gödörből" és lesz ez még jobb is!

Ez alkalommal is az optimistáknak lett igazuk. A zárttériseink legrangosabb hazai versenyének ezúttal is Debrecen adott otthont, ahol Egri Antal megvédte bajnoki címét.

Az 1978. évi szabadon repülő EB színhelye Ansbach-Herrieden (NSZK) volt. Dr. Reé András vezetésével Maczkó Oszkár, Meczner András, Szécsényi János összetételű csapatunk utazott a kontinens legjobbjainak találkozójára. A versenyen uralkodó időjárásra jellemző, hogy még a győztes sem ért el totál eredményt...

llyen körülmények között nagy szeretettel fogadtuk ezüstérmes csapatunkat és külön Maczkó Oszkárt, aki harmadikként állhatott fel az egyéni verseny végén a dobogóra. Eredményük egyúttal azt is bizonyította, hogy immáron sok esztendeje a szabadon repülő mechanikus versenyzőink azok, akikre a repülőmodellezés alapkategóriájában számíthat szakvezetésünk!

A körpályás sebességi autómodellezés olyan kategória, melyhez a kitűnő autókon és versenyzőkön kívül minőségileg kifogástalan pálya is szükségeltetik. Egy ilyen betongyűrű megépítése és állandó karbantartása nem is kis feladat még a mai technikai viszonyok közepette sem. A budaörsi pályát az MHSZ Budapesti Vezetősége és az HSZ MOM felújította, és a XVI. MOM Kupa nemzetközi versenyen birtokukba is vették a versenyzők. Noha a mieink közül csak Örkényi Viktor állhatott a dobogó legfelső fokára, mégis megnyertük a csapatversenyt. (A történelmi hűség kedvéért írjuk ide, hogy a szovjetek nem indultak ezen a versenyen.)

A legeredményesebb modellezőket ez évben is fogadták az OTSH-ban, és a jutalmak átadását követő baráti beszélgetésen örömmel nyugtázták, hogy egymás után érkeznek be az MHSZ OK-ba a BRANDENBURG C-1 repülő élethű modelljei. Az érdeklődésre és részvételi arányra jellemző: nehezen sikerült akkora termet találni, ahol a szebbnél szebb maketteket tárolhatták. Természetesen ez nagyon kellemes gond volt a rendezők részére. Érezhető volt, hogy modellezőink nemcsak a mának élnek, hanem a múlt emlékeit is becsülik, tisztelik!

1x1.gif (42 bytes)