|
A KISZ és az MHSZ közötti további jó munkakapcsolatok alapjait
rakták le, amikor Fejti György, a KISZ KB első titkára és Kiss Lajos
vezérőrnagy, szövetségünk főtitkára felújította az eddig is kitűnő
együttműködési megállapodást, melynek értelmében a két szövetség
fiataljai közös program alapján szerepelnek a nagy rendezvényeken.
Ez év tavaszán búcsúztatták Frigyes Ernőt, minden idők legeredményesebb
hazai kiválóságát, a szabadon repülő motoros kategóriában, aki bejelentette,
hogy végérvényesen visszavonul az aktív versenyzéstől. Nagy célt
tűz maga elé az a sportoló, aki ebben a kategóriában túl szeretné
szárnyalni Frigyes Ernő két VB és egy EB egyéni győzelmi rekordját!
Az élsport területén dúló amatőr-profi vita nem érinti a több
száz érmet nyert modellezők népes táborát. A mi legjobbjaink - szigorúan
amatőr alapon - napi munkájuk teljesítése mellett érték és érik
el ma is mind a magánéletben, mind a sportban a sokak által irigyelt
eredményeket! Dr. Nyárády József, az MHSZ MÉV MK kitűnő TR mechanikusa
a Pécsi Orvostudományi Egyetem I. sz. klinikájának jó nevű sebészorvosaként
is köztiszteletnek örvendett. Amit viszont asszisztenciájával közösen
áprilisban végrehajtott, az világviszonylatban is bravúrnak számít.
Egy bányász baleset következtében elvesztett bal kezét Nyárády dr.
tizenegy órás műtéttel visszavarrta! Ma már azt is tudjuk, hogy
a visszavarrt kéz él és funkcionál! E nagy fontosságú és jelentőségű
orvosi munka mellett Nyárády dr. ugyanúgy lejárt a klubba és pilótájával,
Rátkai Tamással legújabb modelljüket építették, mert készültek az
év nagy versenyeire. A hivatástudatnak és a sportszeretetnek valami
egészen szép - és modellező körökben nem egyedi - példájával állunk
itt szemben!
Modellezőéletünk alapjait a repülőmodellezők rakták le 1909-ben.
Az autó- és hajómodellezők 1957-1958-ban lettek a szövetség elismert
szakágai. Ez azt jelenti, hogy a vitorlás hajómodellezők 25. alkalommal
szálltak vízre Dorogon az önjáró kategória versenyein, mely egyúttal
lehetőség volt arra is, hogy csapatszinten elnyerjék a legjobbak
a Felszabadulási Kupát. Győztesek: Danku Sándor, Pákozdy Mihály
és Vönöczky András. E sokak által "szélmotoros" kategóriának
nevezett versenyek legjobbjai - akárcsak az autómodellezők - negyedszázad
alatt annyi érmet tettek le az asztalra, melyre nincs példa sporttörténelmünkben!
És ha már az autósokról van szó, ne feledjük: a nemrég "törvényerőre
emelt" RC kategória izgalmasabbnál izgalmasabb kupaversenyekkel
hívta fel magára a figyelmet Kaposvárott (itt Kovács Balázs "villogott"),
Pécsett (ahol Mohai István volt "udvariatlan házigazda",
hiszen győzött) és Budapesten, ahol a "kis" Gasparik mutatta
be, hogy a legjobbak (és az utánpótlás is) jó úton haladnak a nemzetközi
élmezőnyhöz felsorakozás útján. 1982-ben már rég nem igaz, hogy
modellezősportunk főváros-centrikus lenne. Az igazi nagy versenyeket
(az autósok MOM Kupája kivételével) régóta nem Budapesten rendezik.
Tulajdonképpen megmagyarázhatatlan, hogy egy ilyen sikersportágnak,
mint például a hajómodellezés, miért nincs egy bázisa kb. 100 x
100 méteres használható vízfelülettel hazánk központjában, noha
egy-egy Naviga, vagy FSR verseny népszerűsége hatalmas! A Városligeti-tavon
- amikor még a ligetben rendezték meg a BNV-t is - volt FSR bemutató.
Több tízezren nézték a bemutató jellegű versenyt és az is a történethez
tartozik, hogy a kíváncsiskodók közül sokan "kényszerfürdőt
vettek", amikor a nagy buzdítás közben beestek a térdig érő
vízbe. Azt ma már mindenki tudja, hogy a nagyvárosok közvetlen közelében
nincs olyan elhagyott sík terep, ahol a szabadon repülő modellek
részére versenyeket lehetne rendezni. Propaganda szempontból pedig
nagy jelentőségű volna, ha az autók (RC és körpályás sebességi),
a motoros hajók és repülők pályaversenyei számára a főváros belterületén
egy modellező centrum létesülne!
A czestochowai, kijevi, magdeburgi világ- és Európa-bajnokságok
több tízezres nézőszáma bizonyíték rá, hogy a modellező sport e
látványos kategóriáinak nagy a vonzereje. Kevés költséggel és több
társadalmi munkával (amit modellezőink vállalnának) például a Népligetben
fel lehetne építeni egy ilyen modellező centrumot. Mily szép lenne,
ha a centenáriumi évfordulón, amely már nincs messze a 75 évtől,
egy ilyen modellező központról is beszámolhatnánk. Debrecenben minden
igényt kielégítő, kitűnő felkészítő versenyt rendeztek a szocialista
országok körrepülő modellezői részére. Nyolc ország kilenc csapata
(a házigazdák indíthatnak B csapatot is) nagyon hangulatos és tanulságos
versenyt vívott. Műrepülőink bizonyították, hogy feljövőben vannak.
TR kategóriában többet vártunk legjobbjainktól, de ami a sebességi
kategóriában történt, az örökké lidérces álom marad a szakvezetők
számára. Senki sem hitte volna, hogy a Mult J., Szegedi S., Molnár
J. összetételű csapatunkat megelőzi az A. Rachwal (régi kedves barátunk)
vezette lengyel csapat. Pedig ez történt... Maradt a régi vigasz
- igaz a művészvilágból ered, de a körpályás sebességi kategória
is művészet -, ha nem sikerül a főpróba, csak kitűnő lehet az előadás!
A legjobb magyar Mult József volt 267 km/ó-val. Autósaink az újjávarázsolt
pécsi körpályán találkoztak. A sebességi kategória országos bajnokságának
külön rangot adott, hogy szinte csak napok választották el az ugyanezen
a pályán megrendezendő Európa-bajnokságtól. Még harcolni lehetett,
hiszen egy-két hely kiadó volt a csapatban. Győztesek Örkényi Viktor,
Szüts László, ifj. Ruzsa József és Bogdán Endre. RC kategóriában
pedig Mohai István és Szénősi Ernő állhatott a bajnoki dobogó legfelső
fokára. A "szétdarabolt" OB-k eredménye, hogy az önjáró
hajók bajnokságát az EVIG Kupára építve rendezték, és nagy meglepetésre
Vitéz Csaba mellett az ifjúsági korú Bottlik Éva lett az első. Az
eredmények ismeretében sajgott a szakemberek és a kategóriát féltő,
szerető szakemberek szíve. Propaganda jellegű bemutatókon - ott,
ahol víz is van - nélkülözhetetlenek a csodálatos önjáró hajók.
Még akkor is, ha nemzetközi szinten az RC változat kezd előtérbe
kerülni. A magyar modellezőknek sokáig a kézügyességük hozta meg
a jogosan áhított babért, és nem a drágán megvásárolt technika.
Az önjáró hajómodellezők nélkül egy nagyon élénk színfolttal lenne
szegényebb a magyar modellezés szivárvány színű palettája. A szabadon
repülő modellezők Szegeden randevúztak. A repülőtéren az ifi Batka
Mihály, valamint Szvacsek Ferenc, Váradi Mihály és Kiss Péter győzött.
A körpályán - ítéletidőben - Szegedi Sándor győzött 275,8 km/órás,
biztató idővel a közelgő VB előtt, mögötte Mult József (272 km/ó)
és Molnár József (266 km/ó) következett. Akárhogy is nézzük, eredményük
meghaladja az áhított 810 km/ó-s csapat-összidőt. (Talán felesleges
is mondani, hogy már mindenki a VB-re gondolt). A körpálya további
két bajnoka: Masznyik Gábor és a Balogh József-Dórónt Vilmos duó.
Az RC vitorlás hajók a Balatonon küzdöttek három kategóriában az
OB győzelmekért, ahol Biri Péter duplázott és mellé Fejes János
zárkózott fel. A Mecsek alján, a körpályás sebességi autómodellezők
XXXI. Európa-bajnokságán nyolc ország lobogója lengett. A mieinket
segítette (vagy nyomasztotta?) a hazai pálya előnye. Az egy pillanatig
sem volt vitás, hogy az 1,5 és az 5 ccm-es kategóriában van keresnivalónk,
a másik két kategória legjobbjai egy esetleges csapatsikerben reménykedhetnek.
Aztán minden úgy történt, mint a mesében. Szepes Attila az elsők
között állt starthoz és 220 km/ó-s eredményével sokkolta az egész
mezőnyt, élükön a bolgár világrekorderrel, A. Mladenovval. És ahogy
a nagykönyvben meg van írva, amíg mindenki idegeskedett, addig Szepes
Attila többször megkérdőjelezett, szuper rövidlöketű motorral felszerelt
kocsija elment, és senki nem akart hinni a fülének és a szemének
a kategória új világcsúcsa 231,719 km/ó! Közben Szüts László "szép
csendben" felzárkózott az ezüstérmes helyre, ami a csapateredmény
szempontjából igen fontos volt! Az 5 ccm-eseknél id. Ruzsa József
élete nagy alakítása következett. 264,5 km/ó-val "vihariramban"
az élre állt, és bárki, bármely irányból próbálta ostromolni eredményét,
kudarcra volt ítélve. Ruzsa József és Szepes Attila győzelme (ne
feledkezzünk meg Örkényi Viktorról és Szüts Lászlóról sem!) ezúton
is bizonyította, hogy a magyar modellezők világviszonylatban is
kitűnő motorkonstruktőrök. Saját tervezésű és gyártású "miniatűr
erőgépeik" a példái, hogy a tudatos és alapos elméleti, valamint
gyakorlati munka előbb-utóbb sikert arat! Eredményükkel méltó folytatói
a nagy autós elődök munkájának. Ez eredmények alapján jönnie kellett
- és jött is - a hőn áhított csapatsiker. Régi tapasztalat: ha megy
a "húzó embereknek", a csapat többi tagja is felülmúlja
önmagát.
Szép és felejthetetlen autós Európa-bajnokságnak lehetett szemtanúja,
aki megtekintette ezt a ragyogóan megrendezett versenyt, ami pécsi
sportbarátainkat dicséri! Az EB-t követően rendezték meg - immár
XX. alkalommal! - a MOM Kupát, ahol a nagy nemzetközi mezőny nem
egy tagjának adott revans-lehetőségeket az újdonsült bajnoki négyes.
Les Andelys (Franciaország) adott otthont az FSR hajók világbajnokságának.
Háromfős csapatunk kitett magáért! Kiss István a 6,5 ccm-esek kétórás
világbajnoki futamában másodikként végzett, és egyúttal megnyerte
FSR hajósaink első világbajnoki érmét! Ugyanitt Sólyom István a
15 ccm-esek között az előkelő ötödik, míg Kudlik Vilmos 3,5 ccm-ben
(70 hajó között) a tizenhetedik helyen végzett. FSR hajósaink VB
eredményének jogosan tapsoltunk. A motoros hajómodellezők országos
bajnokságán - Szegeden - Kudlik Vilmos, Ábrahám József, Ábrahám
Gábor érte el a legjobb eredményt. Az FSR versenyzők közül Szabó
Tibor, Kiss István és Szénősi Ernő győzött.
A svédországi Oxelösund kis város, de örökre bevonult a magyar
modellező sport történelemkönyvébe, annak is a legfényesebben csillogó
aranylapjaira. A körrepülő sebességi kategória hosszú esztendőkön
keresztül magyar szám volt a világversenyeken. (Erről az előző oldalakon
már írtunk.) Majd úgy tűnt, hogy a hajdan volt nagyokat senki nem
tudja követni, az ő eredményükkel lépést tartani egyszerűen lehetetlen.
Csakhogy ami más sportágban sajnos nem jellemző, a mi nagy "öregjeink"
dr. Beck Rezső, Krizsma Gyula és Tóth Imre megtették, átadták tapasztalataikat
a lelkes gyulai gárdának, Mult Józsefnek és Szegedi Sándornak. Egy
speed csapat azonban három főből áll. Gyulán tudták, aki keres,
az talál. Így fedezték fel Molnár Józsefet. Ők hárman kemény nyolc-tíz
éves munkával kifordították sarkaiból a körpályás sebességi repülőmodellezők
világát! Ilyen még nem volt, hogy egy világbajnokság eredményhirdetésekor
mindhárom árbocra ugyanannak a nemzetnek a lobogóját kelljen felhúzni.
A rendezők két zászlóról még csak gondoskodtak, de háromról... ?
A szegény oxelösundiak - a mi legnagyobb örömünkre - futottak is
egy-két kört, amíg nagy hirtelenjében szereztek egy harmadik magyar
zászlót is. Az történt ugyanis, hogy Szegedi Sándor 275,4 km/ó-val
győzött, Mult József (272,3) és Molnár József (271,9) előtt. Csapatban
kereken 40 km-rel előzték meg a dobogó második fokára felálló Kínai
NK csapatát.
A három gyulai "vitéz" hőstette felejthetetlen marad
az egyetemes modellező sport történelmében. Méltó utódai ők a hajdan
volt legjobbjainknak! Azok számára, akik követni szeretnék a Szegedi
- Mult - Molnár hármast, eláruljuk "féltve őrzött és szigorúan
titkos" receptjüket. Egy VB előtt készült riportban - egymástól
függetlenül - azt vallották céljukról: "csapatban helyezettek
szeretnénk lenni. Tervünk a 810 km/ó átlag, és aztán majd meglátjuk.
. ." Az sem titok, hogy Szegedi Sándor ebédidőben dugattyút
csiszol és Mult József éjszakákat számol. De az ifi Molnár József
is lemondott egy-két diszkóról, mert dolgozni kellett a klubban...
Nos, meghallgatni az elődök jó tanácsait, dolgozni a leírtak szerint,
jól sáfárkodni a környezet, a bázis adta erkölcsi és anyagi támogatással,
élvezni a család egyetértő támogatását - ez minden, ez a csodarecept!
A zárttéri repülőmodellezők országos bajnokságán ezúttal is Egri
Antal győzött Orsovai Dezső és dr. Reé András előtt, az immár hagyományosan
Debrecenben megrendezett versenyen.
Az RC vitorlázórepülők országos bajnokságát Kecskeméten rendezték,
ahol Horváth János győzött.
Az RC műrepülők versenyének Pécs repülőtere adott otthont, győzött
Mohai István.
A szabadonrepülő modellek Európa-bajnokságát az NSZK-ban rendezték,
ahová csak mechanikus csapatunkat neveztük. Egy nagyon kemény verseny
után a tizedik startban (!) esett ki Meczner András, míg az újonc
Napköri György nyolc starttal is csak a huszonkettedik helyig jutott.
Vajon mit kell tudni lassan ebben a kategóriában ahhoz, hogy valaki
stabil reményeket táplálhasson magában egy dobogós helyezést illetően?
A magyar modellezőélet sikerekben gazdag elmúlt 75 esztendejének
folytatását alapjaiban határozza meg az utánpótlás nevelése. Azt
is látnunk, tudnunk kell, hogy a modellezés nemcsak sport, hanem,
miként jelmondatunk is kijelenti: "A modellezés nevel, tanít,
szórakoztat!" Ennek szellemében kell megnyerni az ifjúságot,
amely fogékonyabb a technika iránt, mint bármikor ezelőtt. Azt is
érezni kell, hogy a Magyar Honvédelmi Szövetség szakágai közül a
modellezés az, amelyben a legfiatalabb korban ismerkedik meg az
ifjúság a technikai sporttal, és ezen belül a szövetség életével!
E tény megkülönböztetett felelősséget ró a szakkörvezetőkre, a klubtitkárokra
és a szakág vezetőire. A technika tantárgy keretében, az V. osztályokban,
évi húsz óra keretében nyílik lehetőség - az oktatásügyi szervekkel
egyetértésben - a modellezés tantárgyszerű oktatására. Az iskolai
szakkörökben - önkéntes alapon - idáig is több százezer fiatal ismerkedett
meg a modellezéssel. Az új oktatási feltételek között számuk - minden
bizonnyal - növekedni fog. Túl azon, hogy ez a szakág számára egészséges
utánpótlásbázist biztosít, azt is jelenti, hogy gondoskodni kell
a pedagógiai célokat szolgáló félkész modellekről, építődobozokról,
autó-, hajó- és repülőmodellek vonatkozásában egyaránt.
Erre a szövetségünk illetékes vezetői és a MOKI szakemberei idáig
is nagy gondot fordítottak. Ahhoz, hogy a technika tárgy keretében
oktatásra kerülő modellezés még sikeresebb legyen, egyrészt szükség
van kiváló sporteredményekre (az ifjúságot vonzzák a jeles sportoló
példaképek!), másrészt biztosítani kell azt az anyagi hátteret,
(szerszám, építőanyag, tanerő), amely alapját képezi a jövő eredményeinek.
|