|
Ez év elején került nyilvánosságra, hogy a magyar modellezés 70.
évfordulója tiszteletére tett felajánlását az MHSZ Győr Városi Model-lező
Klub tagsága túlteljesítette. 25 repülőmodellező országos rekord
megdöntését tervezték, de jóvoltukból 28 rekordot írhatott át a
Magyar Modellező Szövetség elnöksége. Pintér József 13, Marton János
10 és Michl Mátyás 5 régi rekordot adott át a múltnak.
Megkezdődött a versenyidény, mégis az igazi repülés felé fordult
mindenki figyelme. Májusban már tudtuk, hogy Farkas Bertalan és
Magyari Béla személyében két űrhajóst képeztek ki Csillagvárosban.
Mindkettőjük az MHSZ keretein belül ismerkedett meg a sportre-püléssel,
mi több, ifjú korukban mindketten jó ismerősei voltak a repülőmodellező
életnek!
Bár patetikusnak tűnik a mondat, az ő esetükben azonban igaz: a
repülőmodellezéstől a csillagokig vezetett az útjuk. Hazatérésük
után nem szakadtak el szövetségünk repülő- és modellező életétől
- mindketten állandó olvasói a szaksajtónak, Magyari Béla pedig
cikket írt lapunkban ifjúkori modellező emlékeiről és gyakori látogatója
a szerkesztőségünknek, ahol mindig az az első kérdése: - meséljetek,
mit csinálnak a gyerekek, milyen eredményeket értek el az utóbbi
időben?
A MODELLEZÉS NEVEL, TANÍT, SZÓRAKOZTAT! - szól ismert és igaz jelmondatunk.
Ha valaki kételkedne e mondat igazságában, az gondoljon arra a 70
- 80 ezer általános iskolásra, akik szíves örömest járnak a model-lező
szakkörökbe és foglalkozásokra, gondoljon a 200 klubunkra (és hol
vannak még a szakkörök?), és a több mint 6 ezer igazolt ver-senyzőre.
Gondoljon a 200-nál is több vb és EB egyéni, valamint csapathelyezésünkre,
a felejthetetlen Szamuely Emléktúrára, a győriek 28 új országos
rekordjára, vagy hogy - ne legyünk szerénytelenek - valahonnan innen
indult két űrhajósunk útja is a világhírnév felé! A kecs-keméti
összevont hajós országos bajnokságot annak idején meglátogatta Horváth
István, az MSZMP Bács-Kiskun megyei PB első titkára (ma belügyminiszter)
- Kiss Lajos vezérőrnagy kíséretében.
A szép - több EB érmet nyert - önjáró hajókat nézve meglepődtek,
hogy azok építői még nem tették lábukat igazi tengerjáróra. Szövet-ségünk
főtitkára azonnal intézkedett, és segítségével egy felejthetetlen
tanulmányúton vehetett részt az NDK-ban Bárd István, az MMSZ elnökségi
tagja, hajómérnök, Bottlik Endre és Vitéz Csaba, valamint lapunk
szerkesztője. Ez az út is bizonyság volt rá, hogy a szocialista
országok testvérszervezetei között milyen baráti és jó a kapcsolat.
A hagyományokhoz híven autómodellezőink voltak az OB-k tekintetében
a legfrissebbek, és élve a pécsiek szíves meghívásával, egy kitűnő
összevont (körpályás sebességi és RC) nemzeti versenyen álltak rajthoz.
Két kitűnő pályán a sebességisek 35, míg az RC-sek 29 kocsival neveztek.
Nagyszerű országos bajnokság volt! Győztek: Szepes Attila, 216 km/ó;
Szüts László, Pető József, Bogdán Endre, Horváth Róbert és Gál László.
Repülőmodellezőink - közülük is a körpályások - nagy izgalommal
készültek a lengyelországi (Czestochowa) világbajnokságra. Mindhá-rom
kategóriában teljes csapat utazott, és ne titkoljuk, nagyon reméltük,
hogy éremmel térünk haza!
Az előzőekben már szóltunk róla, hogy a magyar csapatok esetenként
igen mostoha körülmények között utaznak a nemzetközi versenyekre.
Akárcsak Kijevben (1978), most is percre volt kiszámítva az utazási
idő. Az autóbusz azonban a csehszlovák, illetve lengyel hegyvidék
kellős közepén felmondta a szolgálatot. Amikor a kapaszkodón kiderült,
hogy nincs tovább, csapatunk valameny-nyi tagja elkezdte tolni az
autóbuszt hegynek felfelé...
Jó 3-400 méter után döbbentünk rá, hogy így soha nem jutunk el Czestochowába.
Ekkor jutott valakinek az eszébe, hogy minket már ott várnak ebéddel,
vacsorával, szállással és még 180 km-re vagyunk a VB helyszínétől.
Ha toljuk a buszt, a világbajnokság végére sem érünk oda.
Következett az autóstop, a segélykérés - és micsoda szerencsénk
volt! A magyar csapat fogadógazdája, a czestochowai közlekedé-si
vállalat igazgatója azonnal "kiemelt" egy városi viszonylatban
közlekedő autóbuszt, az utasok leszálltak, és úgy ahogy volt, elin-dult
értünk a hegyek közé. Csapatunk közben tábortüzet rakott és a leleményesebbek
egy legelőn edzőrepüléseket végeztek... Éjjel kettőkor megtaláltak
bennünket az országúton, s a következő nap reggelijét (némi késéssel)
már a vb színhelyén fogyasztottuk el igen fáradtan, de boldogan,
mert már sorakozni kellett a megnyitóünnepségre.
A magyar modellezés 75 éves történelmét próbáljuk nyomon követni.
Az előbbi - nem egyszer ismétlődő - közjáték szerves velejáró-ja
az életnek, és csak sokszorosan növeli azoknak az érmeknek az értékét,
melyeket versenyzőink nyertek különböző kontinentális viadalokon.
Szükséges ezt leírni azért is, mert egy-egy külföldi verseny nem
kéjutazás, hanem nagyon is felelősséggel terhes kiküldetés, hiszen
ott a Magyar Népköztársaság képviselőiként jelennek meg legjobbjaink.
Büszkék lehetünk rá, hogy a már említett nehézségek elle-nére minden
alkalommal, legjobb tudásuk szerint, szívvel-lélekkel képviselik
és emelik magasba a piros-fehér-zöld trikolort! Így volt ez Czestochowában
is, noha sebességi csapatunk jegyzőkönyvi eredménye alapján azt
hihetnénk, hogy "megbotlottak". Az igaz-sághoz hozzá tartozik
az is, hogy ezen a vb-n az F2-A és F2-C zsűrije nem állt hivatása
magaslatán.
Sebességi csapatunkban nagyon bíztunk. Elképzelhetetlennek tűnt,
hogy ők ne hozzanak haza érmet. S ahogy az ilyenkor lenni szokott,
jött az a bizonyos "gödör". Legjobbjaink elmaradtak a
hazai (és már nemzetközi szinten is előadott) legjobbjuktól, míg
a helyzet "magaslatán álló" időmérő stáb bemért 274,8
k.m/ó-t annak a francia Constantnak, aki csapattársai szerint sem
csinált még 265 km/ó-t. Ja kérem, ha valakinek kilenc kört mérnek
... Közben szakadt az eső, és mi ugyanolyan vigasztalanok voltunk,
mint az időjárás.
Műrepülőink megpróbálták a lehetetlent, de az Egyesült Államok és
Japán csapata túl nagy falat volt számukra. Az igazság az, hogy
utolsó reményünk a TR futamokban volt. Balogh József és Dórónt Vilmos
3 perc 36,5 mp-cel új világrekordot dobott! Ha ez sem elég egy fináléhoz...
Eredményük láttán mindenki szorosabbra húzta a nadrágszíjat (már
mint az ellenfelek), mindezek ellenére biztos finalisták voltak,
még a középdöntő 97-98. körében is. Ma is rejtély, hogy akkor mi
történt? Ugyanis elfogyott az üzemanyagjuk, és egy (vagy kettő?)
kört kellett "lebegtetni". Valaki ekkor bekiabált, hogy
jó ... Öt méter hiányzott a száz körhöz és a biztos döntőbejutáshoz...
Reményünk még mindig volt - a csapatban. A Lerf-Zaják és a dr. Nyárády-Rátkai
párosunk is 4,07 mp-re illetve 4,02 mp-re teljesítette a távot.
Az esőt mintha dézsából öntötték volna! A központi táblára is egyre
lassabban írták ki a várva várt eredményeket. Nem bír-tunk magunkkal.
Gombócz Pisti és Somogyi Feri fűtött helyre invitálta csapatunkat.
Az eredmények gyéren csordogáltak. S akkor jött a hír, hogy kiírtak
mindent a táblára - csak a helyezésekkel adósak a rendezők. Zaják
Sanyi és Lerf Lehel társasá-gában (hárman egy ernyő alatt!?) többek
bámulatára kiálltunk a vízözönbe, és nemcsak az eső folyt az arcunkon,
hanem könnyeink is. Szegediéket "elmérik", TR-ben meg
egy másodperccel kikapott csapatunk a hollandoktól - a dobogó harmadik
fokáért vívott harcban.
A mi elszámolásunk ott történt, hogy a hollandok - mint védők -
négy párost indíthattak, csak a Metkemeyer fivérek nem lehettek
a nemzeti csapat tagjai! Magyar modellezőknek már sok díjat adtak
át világversenyeken. De kevésnek volt akkora sikere, mint ennek
a bronzéremnek!
Hajómodellezőink összevont országos bajnokságának ez évben is Szombathely
adott otthont. A kellemes környezet és a jó rendezés ezúttal is
hozta az eredményt. Győztek: Danku Katalin, Vönöczky András, Hernádi
István, Nádaskay Péter, Fejes János, Tóth István, Biri Péter, Ferencz
János, Sólyom István (a debreceni hajómodellezők fölénye egyre nyilvánvalóbb!),
Kudlik Vilmos, Ábrahám József, Nagy István (a kapuváriakat az 173-ban
nem lehet "elkapni"), Szécsényi György, Balogh Imre, Bottlik
Endre, Rőder Sándor.
Az MHSZ Budapesti Vezetősége vállalta a repülőmodellek országos
bajnokságának megrendezését Dunakeszin, Gödöllőn és Budaörsön. Összevont
volt ugyan az OB, de a három alapkategória résztvevői verseny közben
már nem láthatták egymást. Bajnokok: Godela Ferenc, Vörös Endre,
Stadler Zoltán, Meczner András, Mult József, Vellai Tibor,, Lerf
Lehel-Zaják Sándor, Stefel Győző, Szeri András és a debrecenizárttéri
OB-n Orsovai Dezső.
Hazánkban modellversenyt oly nagy alapossággal még nem készítettek
elő, mint Nagykanizsán a vitorlás hajómodellek XII. Európa-bajnokságát.
A megye politikai, társadalmi és gazdasági vezetői egy emberként
vallották magukénak a rendezvényt. A magas rangú személyiségek jelenlétében
megtartott megnyitóünnepséget követően a város csónakázótaván 14
ország 82 versenyzője 201 mo-dellel jelent meg a startoknál. A zászlódíszbe
öltözött város szép környezetében felejthetetlen versenynek voltunk
szemtanúi.
A pécsiek büszkesége - Vönöczky András - elemében volt; a DM és
D-10 kategóriában nem lehetett őt megverni! (Hatodik EB aranyérmét
akasztották a nyakába!) A fiatalok is kitettek magukért. Kucsera
Gábor és Nagy Ferenc további két arannyal gazdagítot-ták sikerlistánkat.
E mellé Danku Valéria ezüstérmet, Danku Katalin, Dusa András, Lennert
Zsolt (RC-ben!) bronzérmet tett le a jól válogató szakvezetés asztalára.
A nagykanizsai pálya, a város sportszerető vezetői és a modellezés
találkozása - igen jól sikerült. Kitűnő környezetben, szívélyes
vendéglátást biztosítottak a rangos rendezvénynek. Jogosan kapták
meg az FSR világbajnokság rendezési jogát 1984-re, a magyar modellezés
fennállásának 75. évfordulójára.
A nagykanizsai vitorlás hajómodellek Európa-bajnokságáról mondotta
M. Franck, a NAVIGA világszövetségének elnöke: így kell egy kontinensbajnokságot
megrendezni. Sokat tanultak ebből a szövetség vezetői, és az a vélemény
alakult ki, hogy nehéz dolga lesz a következő házigazdának, ha túl
akarja szárnyalni a nagykanizsaiakat. A Zala megyei modellezőélet
ifjú vezetői, Kovács István és Szabó Tibor nagy sikert értek el,
csatát nyertek.
Hazánk modellezőélete egy újabb kitűnő megyei bázissal gyarapodott
Autómodellezőink Kapfenhardtban világ- és Európa-bajnokságon vettek
részt. Az esemény rangját növelte, hogy ez volt az első hivatalos
világverseny. Az 1,5 ccm-es kategóriában Szepes Attila valóra váltotta
élete (de sokat dolgozott érte!) álmát, győzött 210,69 km/ó eredménnyel!
A magyar autómodellezők újból bizonyították, ott vannak a legjobbak
között!
Szabadon repülő modellezőink Európa-bajnokságát Jugoszláviában rendezték,
Mostarban. F1-A-ban és F1-B-ben nem remekeltek legjobb-jaink, sem
csapatban, sem egyéniben. A mechanikusok egyéni versenyében 11 start
után (!) Meczner András a dobogó harmadik fokára állhatott fel.
Sokakban felmerült a kérdés: mi kellhet manapság az F 1- C győzelemhez?
A türelem rózsát terem - mondja a szólásmondás. Ebben bíztak a modellezési
szakág vezetői is, amikor hosszú éveken keresztül maximá-lis bizalmat
szavaztak a mechanikus kategória pillanatnyi legjobbjainak. Egy
év múlva igazolódott: helyesen döntöttek.
Az esztendő hazai nemzetközi versenyei közül kiemelkedett az autósok
MOM Kupa versenye, mert a budaörsi pályán legjobbjaink újra itthon
tartották a csapatgyőzelmért járó kupát.
Egy szép, eredményekben gazdag esztendővel nyitottuk tehát azt az
évtizedet, melyben megemlékezhetünk a magyar modellezés születé-sének
75. évfordulójáról.
|