BLACK-CUP
                  CO2, A/1 vitorlázó és kis gumimotoros kategóriák
                  GLIWICE, Lengyelország, 2000, júl. 2.
                
                A környezeti hőmérséklet +15.. 16o volt, a kezdeti enyhe szél a
                4-ik startra 8-10 m-re, majd a fly-off-ra pedig 12 m-re nőtt. A résztvevők megoszlása:
                8 fő lengyel, 7 magyar és 3 osztrák. E 18 főből nem túl kedvező időben 4
                versenyző ért el 600 mp-t, a már erősen szeles fly-off-ban pedig csak 2 modellező
                tudott elfogadható indítást végezni. A verseny a lengyelek jelentős technikai
                fejlődését mutatta. Michalski Roman saját munkával elkészítette a GMW-73 motor
                pontos másolatát, amely kitűnően működött. 
                Eredmények:
                Schaupp Werner 570+158, Michalski Roman 570 +133, Vörös Andrea
                570+006, Szopniewski Henryk 570 + 0, Hársfalvi István 555, Horváth Attila 552, Németh
                Ferenc, 542, Tóth Tamás 540, Fenz Hilda 451, Fenz Heinz 369, Tóth Péter 362, Halczak
                Patryk 351, Biwo Damian 342, Vörös Kálmán 287, Rakoczy Ewa 253, Rakoczy Roman 248,
                Semen Pawel 150, Podziorek P. 0.
                
                
                  Kis kategóriák német bajnoksága
                  HAKEBORN, Magdeburg mellett, 2000 aug.6. 
                
                A bennünket érdeklő CO2 kategóriát 6 magyar modellező mentette
                meg a teljes érdektelenségtől, mert rajtuk kívül csak 1 osztrák volt és a 80
                milliós Németországot 2 (kettő) versenyző képviselte, akik egyike maga a nagyhangú,
                arrogáns Wöbbeking volt. Ő a szabályzatnál lényegesen könnyebb, 50 gr-os
                tolócsavaros modellel szerepelt, bizonyítván ezzel azt hogy ő, mint Németország
                hivatalos CIAM képviselője az FAI - F1K szabályzatot nem veszi komolyan. De tény az,
                hogy olyan kategória nevében nyilatkozik és foglal állást, amely mögött a saját
                országában nincsenek résztvevők.
                Kezdetben megfelelő, jó idő volt ,de a 3-ik forduló után 1 órás
                ebédidő miatt félbeszakították a versenyt és az újrakezdésig bejött egy erősen
                szeles front. A döntőben az előjáratási idő percenként nőtt. Heinz Fenz osztrák
                versenyző esetében eddig is ismert volt, hogy modellezési lelkesedése és a motor
                kezeléshez szükséges érzék nála fordítottan arányos, GMW-73 motorjainak
                "nyakát gyorsan kitekerte" és a fly-off utolsó fordulóját már csak
                Hársfalvi Istvántól kölcsönzött Botond motorral tudta befejezni, de ezzel is
                győzött, bizonyítva a magyar motortípus kiválóságát. Eredmények:
                1./ Heinz FENZ. 600+120+52, 2./ Martin Weist 600+120+37, 3./ Vörös
                Andrea 600+120 +3. 4./ Hársfalvi István 600+67, 5./ Szander Zsolt 600+5, 6./ Gerhard
                Wöbbeking 600+4, 7./ Németh Ferenc 591, 8./ Örffy Tamás 535, 9./ Vörös Kálmán 350.
                
                
                  Mátra-kupa, Pösténypuszta
                  (az Ipoly árterületén), 2000 aug. 6.
                  
                
                Ezen időpont már halasztott volt, mert az eredeti dátum, máj.6.
                ütközött a cseh Usti n. Orlici-beli versennyel. A mostani verseny keretében a CO2
                kategórián kivül 6 versenyző indult A/1-es kis vitorlázóval és 1-1 fő F1A és F1B
                modellel.
                A lelkes vidéki sportvezetők nemes törekvését, sportunk életben
                tartását az égi hatalmak kiváló idővel jutalmazták, enyhén fedett égbolttal és
                csaknem álló levegővel. A szénsavas kategóriában kétszeres gázkiengedés volt
                engedélyezve, itt a résztvevők fele érte el a max. 600 mp-t és a fly-offban az
                előjáratási idő 1-1 perccel nőtt.
                Az első kettőben mindenki kirepülte a 2 percet, a verseny a harmadik
                fly-off fordulóban a 3 perc előjáratásnál dőlt el. A junior Markovics 84"-t,
                Bádovszky 60" és Jász József 49"-t repült mindhárman GMW-73-mal. Jómagam
                elindultam ugyan a versenyen, de értékelésen kivül, hogy verseny-körülmények
                között végezhessek próbát 1 cm3-es tankkal, amelynél minden eddigi F1K
                előírás alkalmazható, mert a kis tartály eleve lehetetlenné tesz minden eddigi
                termikus trükköt, manipulációt, mert itt nincs motor-előjáratás. 
                A jelen szabályzat jelentős ellentmondása abban van, hogy amikor
                csak 2 percet kell repülni a 3 cm3-es tankkal, akkor ezzel a motor még 6-8
                perces repülésre is képes, és a fly-off általában igen hosszú, kézben történő
                motor-járatással dől el, ami alapjában véve motorjárati összehasonlítás és nem
                modellrepülés. Elvégzett 8 indításomból kettő lett 2 percnél rövidebb és a
                további 6 idői 121 és 145 mp közé estek. A motor itt is a GMW-73 volt, de
                kisméretű, egyszerű Modela-csavarral. 
                Bár ez volt az első kísérlet olyan megoldás keresésére, amellyel
                a jelen F1K szabály egyes zavaros rész-előírásaiból eredő viták
                kiküszöbölhetők lennének, azonnal jelentkezett az ellenvélemény, hogy az 1 cm3 tank
                rossz elgondolás, versenyalkalmazásra alkalmatlan. Az emberiség fejlődés-története
                mindig is azt mutatta, hogy a reformerek rendszeresen a rövidlátók ellenállásába
                ütköztek, erre ismert példák Luther vagy Galilei, de ami kis sportunkban sem
                ismeretlen, pl. az 1997-ben kialakított súlyhatár, a 75 g, amellyel szemben még egy
                neves versenyző is legfeljebb a 60 g-t tartotta elfogadhatónak, miközben a 75 g igen
                jól bevált. 
                Eredmények: C02 1./ Markovics Tamás 600+329, 2./ Bádovszky László
                600+300, 3./ Jász József 600+289, 4./ Izsai Ferenc 546, 5./ Számadó István 157. F1H
                1./ László Gábor 470, 2./ Zima Zoltán 426, 3./ Jakubovics Tamás 388, 4./ Molnár
                Miklós 374, 5./ Septei Dániel 359, 6./ Márkus Csaba 241, F1A Uram Tamás 946, F1B
                Pásztor József 1060. A lelkes rendezőknek, Havrán Sándornak és Ludányi Istvánnak
                valamint minden időmérőnek kijár a dicséret és eredményes munkájukat az összes
                résztvevő nevében köszönjük.