chfejlec.gif (1380 bytes)
w111.gif (54 bytes)
Bogdán Endre:

A 163 km/ó-tól a 319,777 km/ó-ig

Hosszú volt az út. Az első 2,5 cm3-es Mokl kittel 1958-ban "találkoztunk". Aztán elcsábított a körrepülés, szabadonrepülés, sőt a hajózás is.

Hogy mégis az autózásnál vetettem horgonyt, abban tulajdonképpen Vörös Zoli barátom volt a főkompos. Ő néhány klubtársunkkal kezdett el komolyan a körpályás sebességi autóval foglalkozni. Én pedig a társaság fő alkatrészgyártója lettem.

1966-ra elkészült saját 10 cm3-es modellem is, melynek fogaskerekeit egy lezuhant MIG 15-ös repülőgéptől örököltem. Az adott módosítás miatt modell meghajtó kerekei 155 mm átmérőjűek voltak. Ezzel az OB-n, második versenyemen már 167 km/ó sebességgel dobogós helyezést értem el. És megismerkedtem olyan emberekkel, akiknek máig sokat köszönhetek, mert tanulhattam tőlük. Igy Azór Lacival, Buruts Lacival, Bujái Palival, Gutsohn Péterrel, Hadnagy Jancsival, Magisztrák Karacsival, Kiss Karcsival, Örkényi Viktorral, Kostyák Jenővel, Koltay Jenővel, Pető Jóskával, hogy csak néhány nevet említsek a hőskorból és mindjárt elnézést kérve azoktól, akiket most helyszűke miatt kihagytam.

1967-ben Gutsohn Péter barátom megépítette az első rezonátoros 10-es motort, mellyel 1968-ban megnyertem életem első országos bajnokságát (íme a hálátlan tanítvány megverte a mestert, Peti a második lett.) Ehhez a győzelemhez az első között gratulált Horváth Ernő bácsi (tudom, hogy Ő a mindenki Főncsije, de nekem soha nem állt a számra) és azzal búcsúzott, hogy lesz ebből még több is.

Lett, 1968-tól 1980-ig zsinórban 13. aztán Szántó János "jóvoltából" megszakadt a sorozat. Évekig nyertük felválta az OB-kat. Sajnos Ő (is) abbahagyta, mint sokan mások.

Így abból a régi generációból már csak én vagyok itt hírmondónak. (Próbálom is megtenni)

A bűvös 300-as sebességet HORST DENNELER barátom hathatós segítségével, elég későn csak 1997-ben sikerült átlépnem. Ez mintegy jel is volt talán, mert azóta már 3 fős a magyar 300-asok klubja. Én pedig abban reménykedem, hogy decemberben már 32, -vel kezdődik az országos csúcs. Most a 26. egyéni bajnoki címemnél tartok. 32 év alatt 156 km-t javítottam, remélem még néhányat sikerül.

Mi is az a sebességi autómodellezés?

Miután elég sokan teszik fel nekem ezt a kérdést, a modellezők közül is egyre többen, úgy gondoltam megpróbálok nyilvánosan is válaszolni. Azzal az egyáltalán nem titkolt reménnyel, hogy talán néhány sporttársam érdeklődését is felkeltem e szép és nehéz szakág iránt.

Ma már 5 kategóriában, az 1,5-2,5-3,5-5 és 10 cm3 modellek versenyeznek, egyenkénti indítással, a 9,95 m sugarú beton körpályán. A modellek pályán tartásáról szabványos acélhuzalok gondoskodnak.

A modellek kialakítását a szabályzat az áramlástani szükségszerűség és a mechanikai kényszerűség, mint fő meghatározók formálták a ma "divatos" teljesen áramvonalas, zárt formára.

A modelleket a versenyzők építik, vagy vásárolják.

A versenyző feladata a modell felkészítése, beállítása, folyamatos karbantartása, fejlesztése.

A versenyen minden résztvevő, kategóriánként 2-2 modellel jogosult indulni, melyből, géposztályonként a jobbikat értékelik. Természetesen olyan versenyző nincs, aki mindenhol érdekelt lenne, de 2 sőt néhány versenyző 3 kategóriában is megpróbál eredményesen szerepelni.

A versenyek 2 startból, futamból állnak (modellenként) itt a versenyzőnek 3 perc áll rendelkezésére, hogy modelljét elindítsa, az felgyorsuljon és megkezdje az időmérést. Ezután a versenytáv 8 kör, vagyis 500 méter, melynek megtétele után a mérés automatikusan befejeződik. Ezután a versenyzőnek még 10 kör áll rendelkezésére, hogy a modellt leállítsa.

Számomra azért érdekes ez a szakág, mert mindig érdekelt a technika, a motorok. A modellek építése illetve a versenyzés nem követel különleges felkészültséget, fizikai erőt, vagy az átlagot messze meghaladó ügyességet, kiváló reflexeket stb.

Helyette előtérbe kerül a megszerzett tapasztalat, jól kamatozik a kézügyesség, de a megfigyelőkészség és a türelem is (sőt ha rózsát nem is, de jó eredményt teremhet. ) És akkor a szorgalomról még szót sem ejtettem.

Ezért alig találni sorainkban szilaj húszéveseket. A versenyzők életkora a középkorúaktól felfelé datálódik.

Akiknek figyelmét felkeltették volna soraim és rendelkeznek bizonyos műszaki háttérrel vagy anyagiakkal (egy versenyképes modell ára a teljesítménytől, korától függően 80-250 ezer Ft) szívesen válaszolok további kérdéseikre.


Körpályás sebességi autómodellek
47. Európa Bajnoksága

Szentpétervár- Kolpinc, augusztus 1-2.

Meglehetősen szerény létszámú, kétfős "csapat" képviselte hazánkat az idei EB-n. Csak Dobrocsi Gábor volt olyan bátor, hogy társaságomban felszálljon a MALÉV Boeing 727-es gépének fedélzetére. Kellemes repülés után léptünk az "ígéret földjére", sajnos hiába volt minden üzenetváltás, mert olyan sporttársunkat küldték ki a fogadásunkra, akivel mi még soha nem találkoztunk. Szerencsére volt egy telefonszámunk és bevetettem minden orosz nyelvtudásomat. Így kb. 2 és fél óra várakozás után megérkezett Michail Oszipov. Megkérdezte az egyébként a gép leszállása óta ránk váró barátunkat, hogy hát te nem ismeret a magyarokat?

Ha rákkattintasz, megnézheted közelebbről !Aztán elvittek bennünket a pályára, ahol már nagyüzem volt. Érdes, jó minőségű pálya minden szükséges tartozékkal egy Gokart pálya társbérletében.

A tréninget másnapra terveztük, de próbáltunk tapasztalatokat gyűjteni, de nagyon meglepődtünk, mert valamennyi nagymenő csak szenvedett.

A szállodánkról csak annyit, hogy laktunk már jobb helyen is. A pályától kb. 30 km-re egy volt hadiüzem hajdani vendégházában laktunk az észt és litván csapattal együtt. Miután ők mind kocsival jöttek a mi fuvarozgatásunk nem tartozott a legboldogabb "kötelezettségük" közé, de azért minden megoldódott.

Pénteken reggel fél 10-re értünk ki és a "szűk" idő miatt csak én tréningeztem. Először a 10-est tettük fel a kerékátmérő és a karburálás ellenőrzésére. Úgy gondoltam, hogy amint 300 fölé ér és jól gyorsul leállítom. Gyönyörűen indult és nagyon gyorsult 300 fölé érve nyúltam a seprűért, de egy kicsit oldalt volt és mire benyúltam és elértem a leállítót elment még 2 kör (kb. 1,3 mp) így csak a Dobrocsi Gabi no és a konkurencia látta, hogy 330-an állt az óra. Ez a döbbenet erejével hatott, mert az utánam következő legjobb eredmény még 310 sem volt. Én meg csak hitetlenkedtem. A 2,5-ös sajnos nem ment. Nem sikerült kerékátmérőt találni.

Ha rákkattintasz, megnézheted közelebbről !Az első startokban szokás szerint az 1,5-ösök kezdtek Afansiev 254-el letette a névjegyét és mint később kiderült ezt a többiek meg sem tudták közelíteni. Dobrocsi Gabi 213-al iratkozott be és alig akarta elhinni, hogy ilyen is van.
A
2,5-ösben én 225-el, míg Dobrocsi már a tapasztalatokból okulva, kisebb gumival 243-al iratkozott be. Itt óriási csata alakult ki Arlantzki, Vsanov és Picco között. Alig fél-fél km volt közöttük az első startok után a különbség 272,2 - 271,7 - 270,9 ahogy mondják nem semmi.
A
10-esben sajnos szinte mindenki feltámadt, itt Hagel zárta a napot egy parádés 329-el, míg én a délutáni melegebb időben 319,777-ig jutottam, ami új csúcs és az ötödik helyre volt elég.

Vasárnap a második startoknál folytatódott a meglepetések sora.

Az 1,5 cm3-ben Dobrocsi Gabi 235-re javított és alig hitte, hogy még kisebb kerék kellett volna az üdvösséghez. Igazi csata volt a helyezésekért, hamisítatlan EB hangulatban.

Ha rákkattintasz, megnézheted közelebbről !2,5-ben eddig soha nem látott kemény csata volt, fantasztikusan kicsi különbségekkel. Amikor Picco már-már örült győzelmének, jött az első startban "nullázó" Vrs Bach és 0,041 km/ó különbséggel (negyvenegy ezred, hogy így is leírjam) megnyerte a versenyt. Fantasztikus volt.

És, hogy Szentpétervár - Kolpinó nevű elővárosa Vrs Bach legszebb álmaiban fog előjönni, azt az 5 cm3-es kategória erősítette. Miután itt nem voltunk érdekelve, csak nézelődtünk és hüledeztünk, mert a végén megint jött Vrs és 0,091 km/ó különbséggel itt is nyert.
Két EB-t nyerni úgy, hogy összesen 0,132 km/óval előzze meg valaki a riválisokat, még nem volt példa a történelemben.

A 10-esben sajnos nem sikerült javítanom. Igaz, hogy az első hat helyen senkinek. Így maradt az első napi sorrend és az én 5. helyezésem.

Hát ha valaki itthon a verseny előtt azt mondja, hogy a Picco 0,4 km/ó-val csinál többet mint én, valószínűleg kinevetem. De, hogy 1,5 km/ó-val maradtam le a dobogóról, az kifejezetten bosszant. No de november végén VB lesz Ausztráliában. És én elmegyek, ezt már eldöntöttem.


bog1.jpg (31311 bytes)

Eredményhirdetés: 3. Bogdán Endre

bog3.jpg (37430 bytes)

A pályán

bog1.jpg (31311 bytes)

A versenyzők csoportja

bog4.jpg (64532 bytes)

 
 

Vissza a lap tetejére | Vissza a Tartalomjegyzékre | Vissza a Cavalloni nyitólapra
1165
Budapest, Veres Péter u. 157.    info@cavalloni.hu   1625 Budapest, Pf. 16
Tel/fax: +36 1 311-0471