Régi ötlet valósult meg azzal,
hogy Dömsödön szlovák világkupát rendeztünk Hubert István és Pinkert György
szervezésével.
A zsüri: Hubert István, Harmath Andor és Meczner András volt.
A versenyt az egy héttel korábban rendezett Puszta Kupa mintájára
rendeztük meg. Erre a versenyre már a Puszta Kupán lehetett nevezni. A hivatalos
program szerint a verseny előtti délutánon, a dömsödi Müvelődési Központban volt
a regisztrálás, ahol Hubert István fogadta a jelentkezőket.
Szombaton június 10-én 10 órakor kezdődött a verseny F1A
vitorlázó kategóriában. A startidő 55 perc volt melyet 5 perc szünet követett
amikor a versenyzők 3 starthellyel mentek tovább. Az első 6 startban az elérthető
maximum 180” , míg a 7. startban 210 mp-t kellett repülni a modelleknek a maximum
eléréséhez. A 4 start után 14-15 óráig ebédszünet volt.
Az időjárás igen jó volt. Az első startok idején még
elviselhető volt a meleg. Gyenge szél, kevés felhő volt az égen. Az előzetes
nevezők közül 52 versenyző végezte el az első startot és 42 repített maximumot,
mely jelezte, hogy ismét nagy verseny előtt állunk. Sajnos a hosszú idejű
“köröztetés” nem egyszer okozott feszültséget a starthelyeken! A második
startban 39-en repítettek maximumot szinte a starthelyek felett.
A sok maximumot elért versenyző előre jelezte, hogy nagy feladat
lesz a versenyt eldöntő “FLY-OFF” lebonyolítása a rendezőknek és bíróknak.
zajlott le és estére 35 versenyző modellje repülte ki az 1290 mp-t és került a
döntőbe. A sorsolás után 1845-kor volt az első döntő az elérhető 300 mp-ért. 6
versenyzőnek sikerült ezt teljesíteni köztük Vörös Jenőnek is. A következő
döntő 1950-kor volt az elérhető maximum 420 mp. A döntőben a startidő 10 perc, így
sok taktikázásra nincs lehetőség. Szinte mindenki a start kezdetét jelző kolomp
hangja után felhúzta modelljét, “köröztetett” ill. figyelte az ellenfeleket, hogy
ott van-e az emelés. A modell és gazdája összeszokottságán most is igen sok múlott,
ki hogyan tudta kilőni, fellőni modelljét természetesen amit mindig szoktam mondani,
hogy “jól és jókor kell startolni”, most is bebizonyosodott.
A 3. és a 4. startban 40 versenyző teljesítette a maximumot. Az
egyórás ebédszünet után 15 órakor kezdődött az 5. start, melyben 49-en, a 6.
fordulóban 39-en érték el a 180 mp-t. A 7.-ben az előirt 210 mp maximumot 43-an
teljesítették. Összegezve 17 versenyző került a döntőbe. Az előzetes sorsolás
után 1850-kor kezdődött “fly-off” tíz perc startidővel és 300 mp repülési
maximummal. 4 versenyzőnek sikerült ezt a szintet teljesíteni, köztük ifj. Vörös
Jenőnek is. Új sorsolás után 1950-kor indult a következő döntő melyben 420 mp volt
az elérhető maximum. A modellek messzire repültek és a naplemente miatt még
távcsővel is nehéz volt követni repülésüket. A pontos leszállást az erdősáv is
zavarta ) mögötte is repült modell. ifj. Vörös Jenőnek megvédte a Puszta Kupán
szerzett győzelmét, ismét első lett 1290+600 mp-el, második a luxenburgi Limberg
René 1290+573 mp-el, harmadik az osztrák Holzleitner Rudolf 1290+504 mp-el.
Nehéz de sportszerű versenyt láthattunk. Már gyengén alkonyodott
amikor a versenyzők modelljeikkel visszaérkeztek és következhetett az ünnepélyes
eredményhirdetés illetve a verseny rövid értékelése.
Június 11-én az F1B gumimotoros és az F1C mechanikai motoros
modellek versenyére került sor. A verseny a hivatalos kiírás szerint 10 órakor
kezdődött, de külön (egymástól távoli) starthelyekről.
F1B: 10 ország 24 versenyzője jelentkezett az első
startra. Az időjárás továbbra is igen jónak ígérkezett, bár a szél iránya
startonként változott. A meleg volt az egyik ellenfél, de az igazi gond a sok
leáramlás volt. A “gumis” modellek szinte kivétel nélkül csodásan repültek a 35
gramm gumi ellenére talán még magasabbra mentek és bizony a nagy emelkedési szög a
legjobbaknál párosult a 45-50 mp motorjárati idővel. A modellek minden dicséretet
megérdemelnek. Tervezni sem lehetne tökéletesebbet!
Az első startban 15, a 2.-ban 16, a 3.-ban 13, a 4.-ben 12 max.
született. Az ebédidő után 15 órakor folytatódott a verseny. Az 5. startban már
csak 9, a 6.-ban 11 versenyző modellje teljesítette a maximumot. A 7. startban a szél
erősebb volt, de így is 12-en repültek 210 mp-es maximumot. Összegezve 2 versenyző
került a döntőbe. Sorsolás után 1850-kor kezdődött a döntő 300 mp-ért. A 10
perces “FLY-OFF” elején startolt el az ukrán Stefan Stefanchuk, míg Krasznai
József várt (sokat). A szél közben megerősödött a modellek messze az első erdő
mögé ill. az erdőbe szálltak le. Stefan Stefanchuk modellje kirepülte a 300 mp-t és
1290+300 mp-el szerezte meg az első helyet. Krasznai József modellje 253 mp-t repült
és elnyelte az erdő, így második lett. korban Evgeni ukrán versenyző 1275 mp-el
harmadik.
Váradi Mihály már az első startban elvérzett 158 mp-el,
leáramlás miatt. Tóth Károly légcsavarja nem csukódott be teljesen és emiatt a
modell kikörözött a termikből a 6. startban.
F1C: 4 ország 8 versenyző (kevés induló)
Talán a Puszta Kupán sok minden sérült és emiatt kicsi volt a
részvétel. Már többször tapasztaltuk, hogy a 5 másodperces motorjárat miatt még
nehezebb lett ez a kategória! Az első startban csak 3 versenyző ért el maximumot, de
például az 5.-ben senki sem! Ismét sok modell sérülését láthattuk , úgy a verseny
előtt mint a verseny közben is. Sajnos!! Maczkó Oszkár modellje repült szépen és
stabilan így megszerezte a győzelmet 1215 mp-el, Szécsényi János 1206 mp-el és
Zsengellér Gábor 1123 mp előtt.
Megjegyzés: Ha mi 2002-ben itt Magyarországon
Európa-bajnokságot szeretnénk rendezni és azon jól szerepelni, akkor már most tenni
kell érte, talán még nem késő.
Az F1B-F1C díjkiosztás egy kicsit elhúzódott, mert a modelleket
messziről kellett visszahozni. (Zsengellér Gáborral csak hazafelé menet találkoztunk
az erdőn túl, de kezében volt már a modellje és mondta, hogy Krasznai József gumis
modelljét is tudják melyik fán van....)
A díjkiosztás után a verseny értékelése magyarul, szlovákul és
angolul hangzott el.
Köszönet az együttműködésért a rendezőknek, külön köszönet
a biroknak, segítőknek és nem utolsó sorban a hozzátartozóknak is.
Reméljük, hogy ez a magyarországi NOVOHRAD KUPA csak a kezdet volt
és lesz folytatása is.