cavalloni26171.gif (6001 bytes)

hirado.gif (1847 bytes)


CO2 hőkezelési technika a döntő fly-off-ban

 

zaszlok.jpg (5624 bytes)
Versenynaptár
1x1.gif (42 bytes)
golya2.gif (2275 bytes)
Puszta Kupa
Nógrád Kupa
1x1.gif (42 bytes)
magneses0.jpg (16286 bytes)
Cavalloni Híradó 2000/1
Tartalomjegyzék
1x1.gif (42 bytes)
kupa2.jpg (5648 bytes)
Eredmények
1x1.gif (42 bytes)
pc9908.jpg (62859 bytes)

 

Dr. Benedek György
NOVUM-kupa CO2 modellverseny
Tapolca, 1999. szeptember 23.

A verseny tervezett kezdési időpontjában sűrű köd ülte meg a terepet, várni kellett. Végül is másfél óra elteltével felszállt a köd és az első 3 start elvégzésére a rendezőség 10.45-től 13.30-ig szabta meg az időt. A régi tapasztalat sajnos ezúttal is valósnak bizonyult, a köd megszűntével feltámadt a szél is. Ez kezdetben csak 2-3 m-es volt, de délre már elérte a 4-5 m-t is, ez a terepen hosszirányban a laktanya felé fújt. A rendezőség a változó szélirányra számítva a starthelyet a terep közepe táján állította fel. A gépek kezdetben még a laktanya kerítése előtt szálltak le, de a harmadik start alkalmával néhány modell már a katonai telepen belül ért földet, így járt Hársfalvi István, Erdei Sándor és jómagam. A laktanya közelében már többen keresték gépeiket, Burcin és Bádovszky ezeket szerencsére még a kerítés előtt megtalálta. Az osztrák-török versenyző elmondta, hogy a kerítésen bepillantva még két modellt látott. Az egyik egyértelműen az enyém volt. Bádovszky segítségképpen csatlakozott hozzám és Erdeivel együtt a kerítés egyik hatalmas résén át könnyen bejutottunk a telepre.

A nagyméretű, de a reptér felőli oldalon kihalt telepen kiürített, lerobbant, omladozó épületek voltak és már tavaly is előfordult, hogy e részen modellek szálltak le. Egy ilyen esetről Híradónk 98/3 száma közölt részleteket, midőn Bádovszky gépe a telep egy magas nyárfájának koronájában landolt. Ekkor a megkeresett őr egyetértésével a tulajdonos maga szedte le modelljét, amelyet ugyancsak a kerítés résén át akadálytalanul ki is vihettük.

Gépeinket most is a telepen belül kellett keresnünk. Erdei a sajátját rövidesen meg is találta, majd mi is megpillantottuk modellemet egy roncs-teherautó tetején. A gép felé közeledve hangos "állj, vagy lövök!" kiáltás hangzott el egy közeli őrtoronyból. Némi várakozás után megjelent a riasztott őrség, akik nem engedték gépeink felszedését, hanem kihívták felettesüket, az őrmestert. Ő közölte, hogy "őrzött katonai objektum területére illetéktelenül behatolók" vagyunk és harsány "falhoz!" kiáltással tette "ártalmatlanná" a modellezőket.

Magam elnézést kérve azzal próbáltam enyhíteni a helyzetet, hogy közöltem, miszerint a repülőtéren modellversenyen veszünk részt és gépeinket rajtunk kívülálló körülmény - a szél - hozta ide. Jóhiszeműen jöttünk be, mivel tavaly hasonló helyzetben az akkori őr egyetértésével szedtük le a fáról modellünket, amely ellen kifogás nem merült fel. Az őrmester szikrázóan értelmes, magas szellemi színvonalú válasza így hangzott: "Az akkori őr ezzel csak azt bizonyította, hogy feladata ellátására alkalmatlan, hadbíróság elé kellett volna állítani!".

A továbbiakban magnószerűen ismételgette a szabályzatnak az illetéktelen behatolásra vonatkozó előírását, mely szerint a behatolókat "ártalmatlanná" téve tovább kell jelentenie az esetet, őket pedig végül a rendőrségnek átadnia.

A felettes százados nemsokára megjelent és többször elismételve a "bikkfa-szöveget" két fegyveres őr kíséretében a telepnek még használatban lévő épülete elé vezetett. Itt hatalmas táblánál olvashattuk a lelkesítő jelmondatot: "Keményen, férfiasan, emberségesen". Na ennek csak az első részét tapasztalhattuk falhozállításunk során.

Rövidesen megjelent a következő felettes, egy őrnagy. Ő közölte, hogy el nem mozdulhatunk, két oldalunkon álló őröket nem közelíthetjük meg és döntés végett további jelentést tesz az ezredesnek, aki a ranglétrán immár az ötödik felettes volt. Primitív polgári fejjel kissé nehéz volt megérteni, hogy a jelen egyértelmű esetben miért volt szükséges ennyi katonai elöljáró riasztása, annál is inkább, mivel a múltban történt hasonló esetekben ésszerű intézkedéseket tapasztaltunk. Pl. 1986-ban a Mátyásföldi repülőtér melletti szovjet laktanyába berepült gépeket udvarias körülmények között kereshettük meg és később is ugyanez volt a helyzet a Dunakeszi repülőtér melletti hadiipari üzem területén.

A jelen esetben a velünk szemben "foganatosított" eljárásra egyetlen magyarázatot lehetett sejteni: az elsőként intézkedő őrmester buzgó mócsing jelleggel talán némi dicséretet remélt az előírás szószerinti, szemellenzős végrehajtásától, midőn pedig az ügyet a szabály szerinti útra terelte, az már megállíthatatlanul gördült tovább.

A két fegyveres őr közötti további másfél órás várakozás után az ismét megjelent őrnagy közölte, hogy az ezredes úr jóindulatának köszönhetően nem adnak át bennünket a rendőrségnek, a repülőtérrel ellentétes oldalon lévő főbejáratnál elhagyhatjuk a telepet és mindez elkerülhető lett volna, ha rögtön a főbejáratnál kérünk belépési engedélyt a modellek megkeresése végett. Ez utóbbi kijelentés valóságtartalmára következtetni lehet abból, hogy Hársfalvi a telepre berepült modelljét időközben tőlünk függetlenül a főkapunál szabályosan jelentkezve kívánta megkeresni, de nem engedték be.

Kivezetésünk során modelljeink mellett haladtunk el, de azok felszedését nem engedélyezték. A kapunál addig kellett várnunk, míg az őrszemélyzet más "illetékes" tagjai visszamentek a gépekért és azokat a kapuhoz hozták. Így szereztük vissza Hársfalvi modelljét is, ami szabálytalan behatolásunk nélkül nem történt volna meg.

Az eset további kérdéseket is felvethet, ehhez kommentárt nem fűzünk, csak egyetlen, sok évtizedes élettapasztalat során kialakult véleményt említhetünk meg: Az életben túl gyakran fordul elő, hogy a szabályok a józan ésszel ellentétesek. Ilyenkor az intelligenciaszint mértéke az, hogyan lehet ellentmondásos esetben elfogadható megoldást találni. (A felsorolt négy modellkeresés során ez csak a mostani, tapolcai esetben nem sikerült.)

Miután modelljeink visszaszerzése megtörtént, a reptérre való visszatéréskor a hatalmas katonai telepet kívülről meg kellett kerülnünk, ezzel további félóra telt el. Akkor értünk vissza, midőn a 4-ik start már javában folyt. A történtek után, a közben 8-10 m-re erősödött szélben már igen nehéz volt a modellek megfelelő beállítására koncentrálni. Ez Bádovszkynak sikerült, de nekem nem, nem értem el a 2 percet, így kiestem a döntőből. A felerősödött szélre való tekintettel a főbíró igen helyesen másfél percre csökkentette a repülési időt, ezt a BMSE-csapat minden tagjának sikerült kirepülnie, amivel a csapatversenyben jó helyezésre számíthattunk.

A kedvezőtlen időben végül is 9 fő érte el a max. 570 mp-t, (4x120+90=570"), 5 osztrák és 4 magyar, köztük 2 juniorunk. A fly-off során ismét bebizonyosodott, hogy kis motorteljesitménnyel végzendő repülés szeles időben nagyon bizonytalan és a mostani döntő már a második fordulóban, 4 perces előjáratás után befejeződött, jóllehet az ismert hőtechnikai trükkök most is alkalmazásra kerültek. A szél miatt a döntőben már csak másfél percet kellett repülni, ez a 2 perces előjáratásnál csak két osztráknak sikerült, a többi 7 fő 1 perc alatt végzett. A 4 perces előjáratás után Schaupp alig haladta túl az 1 percet, Höbinger pedig 9 mp-cel lett gyengébb és került a 2-ik helyre. Versenyzőink között Bádovszky végzett a legjobban 5-ik helyezésével. Vigasz számunkra az, hogy fiataljaink megmentették a becsületet, a junior csoport 9 résztvevőjéből 8 volt magyar, közülük került ki az első és második helyezett, az egyetlen osztrák pedig harmadik lett. A női kategóriában 4 induló közül két osztrák osztozott a 2-ik és 3-ik helyen, a győzelmet a zalaegerszegi Vörös Andrea szerezte meg.

A CO2 modellezők összesen 29-en voltak, ami azt mutatja, hogy a szénsavas modellező kategória megkedveltetése végett további lépéseket kell tenni. E versenynapon bonyolították le a HLG kategóriát is, (dobással indított kis siklómodellek), ahol 5 induló közül az eddig is élenjáró Hach győzött 36 mp-es átlaggal. A verseny eredményes lefolytatását nemcsak a leírt köztes esemény nehezítette meg, hanem az is, hogy Németh Ferenc gépe a 2-ik startnál egy fa magas koronájában kötött ki és e modell hosszú időt igénylő megmentésében Hársfalvi önfeláldozóan segített, saját gépét is elhanyagolva. Az időveszteség miatt ő sem tudott összpontosítani, sőt a HLG-ban részt venni sem, bár komoly esélye lett volna. A rendezés kifogástalan volt, melyért mind a rendezést mind e közreműködőket dicséret és köszönet illeti.

Eredmények:

F1K női

1.

Vörös Andrea

HUN

Zalaegerszeg VMK

522

2.

Miyuki Nakamoto

AUT

ÖÁeC

484

3.

Renate Hach

AUT

MFC Wr.neustadt

482

4.

Kosztelnik Lászlóné

HUN

Zalaegerszeg

471

F1K junior

1.

Markovics Tamás

HUN

BMSE

570+031

2.

Tóth Péter

HUN

Zalaegerszeg VMK

570+021

3.

Glettler Thomas

AUT

ŐÁeC

555

4.

Lenk László

HUN

Zalalövő

423

5.

Horváth Attila

HUN

Zalaegerszeg VMK

390

6.

Baki Péter

HUN

Zalaegerszeg VMK

389

7.

Őrffy Tamás

HUN

Zalaegerszeg VMK

264

8.

Tóth Tamás

HUN

Zalaegerszeg VMK

240

9.

Szander Zsolt

HUN

Zalaegerszeg VMK

142

F1K senior

1.

Werner Schaupp

AUT

MFC Wr.neustadt

570+090+062

2.

Rudolf Höbinger

AUT

ŐÁeC

570+090+053

3.

Walter Hach

AUT

MFC Wr.neustadt

570+059

4.

Rainer Gaggl

AUT

ŐÁeC

570+041

5.

Bádovszki László

HUN

BMSE

570+024

6.

Hazarhun Burcin

AUT

ASKÖ

570+018

7.

Erdei Sándor

HUN

Zalalövő Mk.

570+016

8.

Dr. Benedek György

HUN

BMSE

544

9.

Jász József

HUN

Szomori MK.

515

10.

Hársfalvi István

HUN

Zalaegerszeg VMK

485

11.

Szekeres Nándor

HUN

Cavalloni

460

12.

Huber Edmund

AUT

MFC Salzburg

454

13.

Szilágyi György

HUN

Mende

417

14.

Németh Ferenc

HUN

Zalaegarszeg VMK

240

15.

Pointner Manfred

AUT

MFC Salzburg

221

16.

Johann Macho

AUT

ÖMV Wien

195

HLG

1.

Walter Hach

AUT

Wr.neustadt

183

2.

Rainer Gaggl

AUT

ÖÁeC

163

3.

Mészáros Emil

HUN

Csepel MSE

135

4.

Szonda Gyula

HUN

Zalaegerszeg VMK

125

5.

Szekeres Nándor

HUN

Cavalloni

106

 

1165 Budapest, Veres Péter u. 157.    info@cavalloni.hu   1625 Budapest, Pf. 16
Tel/fax: +36 1 311-0471