Mészáros László:
Vitaindító
beszámoló az elektromos kategória hazai szabályzatáról
1999
november végén a Budapesti klubban találkoztunk, hogy az RC-E7 kategória jövő évi
szabályzat-tervezetéről beszélgessünk. Az alábbi modellezőket sikerült
összetoborozni.
Münnich Gyula
Rózsika (Gyula felesége) mint sportbíró
Gelencsér Kálmán
Farkas D.
Mészáros László
Schnitzler József
Szűcs L. (Szűcs I. és Gosztola I.-t is képviselve)
Horváth István
Gyurcsán György
Rusznák Miklós
Török László
A megbeszélés eredménye, hogy sikerült
egy kérdőívet összeállítani, melyen mindenki javaslatot tehet arra, hogy milyen
szabályzatot javasolna 2000-re, így a többségi javaslatot fogadhatnánk el. Sajnos
úgy tűnik nem lehet egységes szabályzatot bevezetni jövőre, mivel több modellező
(nem a megbeszélésen jelenlevők közül) a régi 15 perces szabályzat szerint szeretne
versenyezni (előzetes közvélemény kutatás alapján ők vannak kevesebben), míg a
többség a szlovák féle, vagy hasonló verseny-centrikusabb, nagyobb vezetési tudást
és technikai felkészülést igénylő szabályzatot igényelne.
Az utóbbinak az a nagy előnye is lenne,
hogy sikerülne szlovák barátainkkal a kialakulóban lévő kapcsolatot még szorosabbá
tenni és az általuk kezdeményezett többfordulós Közép-Európa Kupát létrehozni.
Ez az első lépés lehetne, hogy a 7 cellás motoros kategória nemzetközi kategória
legyen, úgy mint az utóbbi években a CO2 vagy az F1E mágnesirányítású. Tíz évvel
ezelőtt senki nem gondolta volna, hogy a két kategóriában komoly nemzetközi
versenyeket és EB-VB-t rendeznek.
A táblázat kitöltésekor feltett
kérdéseket a csatolt melléklet tartalmazza, és az alábbi magyarázatot fűzzük
hozzá.
Az első oszlopba három kategóriát
írtunk be, az RC-E7 15 perc, RC-E7 magyarországi 2000-re és RC-E7 nemzetközi 2001-re.
A megbeszélésen szóba került hogy a tervezett magyar szabályzat és a nemzetközi
mennyiben térjen el egymástól. A jelenlevők közül a többség egyetértett azzal,
nem sok értelme lenne, hogy a két szabályzat egy éves átmenet után is különböző
legyen, mivel akkor már három féle szabályzat szerint kellene versenyezni és ez nem
lenne túl célszerű a technikai felkészülés és a gyakorlás miatt. A nemzetközi
szabályzat kialakításánál pedig részletesen egyeztetni kell a szlovák
modellezőkkel, ezért a 2001-es tervezet csak egy előzetes felmérést tükröz, melyet
a jövő évi verseny-tapasztalatok alapján kell véglegesíteni.
A megbeszélés ezután két fő
kérdéscsoport körül forgott, milyen technikai korlátokat kell vagy nem kell bevezetni
(motor, akku, repülő stb.), és milyen legyen a versenyszabályzat. Természetesen a
kettő szorosan összefügg, ezért együtt kell őket mérlegelni.
A technikai kérdések közül az első a beépíthető motor típusára vonatkozott. A jelenlévők
EGYHANGÚ véleménye volt, hogy csak ferrit motort lehessen használni az RC-E7-15 perc
és az RC-E7 kategóriában. A 2001-es nemzetközi tervezetre a jelenlévők EGYHANGÚAN
nem vezetnének be korlátozást a motor típusra (ez igazodna a szlovák szabályzathoz
is), viszont két módon korlátoznák a "nem ferrit" (neodym és kommutátor
nélküli) motorokból kivehető nagyobb teljesítményt. Először szóba került, hogy a
nem ferrit motoroknál a használható max. akku súly legyen kisebb (pl. 300 g), mint a
ferrit motoroknál (itt javaslat a 450 g). Ezt többen nem tartották szerencsésnek,
mivel így több fajta akkupakkot kellene használni.
Ekkor javasolta Mészáros L. hogyha
problémás a meglévő akkupark lecserélése egyeseknek, akkor korlátozni lehet a
kivehető teljesítményt úgy is, hogy a nem ferrit motoroknál megtiltjuk az áttétel
használatát. Ezzel egy áttételes ferrit motor kb. partiban lehet egy áttétel
nélküli nem ferrit motorral, és az ellenőrzés is nagyon egyszerű. A versenyző a
nevezési lapra beírja, hogy ferrit vagy nem ferrit motort használ, ezután egy rövid
motorindítás a start előtt már hangra eldönti, hogy van a modellben áttétel vagy
nincs, ill. ránézésre a légcsavar átmérő is eldönti az áttétel használatát. Ez
természetesen feltételezi, hogy mindenki olyan motort is tett a modelljébe amit beírt,
de bízzunk mindenki becsületességében, azonkívül a verseny végén pl. az első
három helyezettet részletesen is lehetne ellenőrizni. A jelenlévők nagy többsége
ezt a változatot támogatta.
Ez a kérdés volt a megbeszélés egyik
legfontosabb pontja és abban mindenki egyetértett, hogy itt valamilyen módon
korlátozni kell, amely a fenti módszerekkel nem feltétlenül motortípus korlátozást
jelent. Ha itt a felhasználható teljesítmény nincs bekorlátozva az hosszabb távon
nagy veszélyeket rejt a kategória jövője szempontjából.
Vegyünk egy egyszerű példát. Elindul a
nemzetközi versenysorozat, egyre többen kapnak kedvet a kategóriához, ha itt nincs
valamilyen korlátozás biztos, hogy lesznek néhányan akik anyagiakat nem kímélve a
legjobb kommutátor nélküli motort fogják berakni a modellbe (itt a legjobb HP vagy
Kontronik gyártmányokra gondolunk) és ezzel pl. akár egy 3-4 m-es fesztávolságú
modell is könnyedén képes akár 150-200m-es magasra emelkedni, és onnan akár 10
percet is könnyedén repülni bármilyen időben, azonkívül a nagy modellel a
célleszállás is sokkal könnyebb, különösen extrém időben.
Egy ilyen versenymodell mai árakon
számolva (gyári műanyag modell: kb. 1000 DM, motor: kb. 700-1000 DM, szabályzó: kb.
300-500 DM, áttétel: kb. 150 DM) összesen kb. 2200-2700 DM-be, tehát jóval több mint
300 ezer Ft-ba kerülne. Ezzel néhány év alatt megteremtődne az F3J motorizált
változata, amely két-háromszor többe kerül mint az F3J. Ezt valószínűleg sokan nem
tudnák az ország jelen kereseti viszonyait látva anyagilag finanszírozni és ez
hosszabb távon az RC-E7 kategória elnéptelenedéséhez vagy a versenyzőkön belüli
szakadáshoz vezetne.
A következő kérdés a szárny építési mód korlátozás vagy nem-korlátozás
volt. A jelenlévők EGYHANGÚAN mondták, hogy a repülési szabályzat megfelelő
kialakítása az RC-E7-ben biztosítja, hogy nem kerül előnybe az aki műanyag szárnyal
indul, tehát semmilyen korlátozást nem vezetnének be. Az RC-E7 15 perces változatban
néhányan korlátoznák az építési módot, de a jelenlévő többség itt sem vezetne
be korlátozást. Ez biztosítaná, hogy az RC-E7-ben használt modellel lehet indulni
RC-E7 15 perces versenyen is.
Az újabb feltett kérdés a modellirányító csatornaszámra vonatkozott. Az RC-E7 15
perces kategóriában mindenki korlátozna a jelenlévők közül. A többség 4
csatornás korlátozást javasolt, néhányan csak 3 csatornát engedélyeznének (motor,
oldalkormány, magassági). RC-E7 kategóriában 3 csatornát senki nem javasolt,
néhányan nem korlátoznák a felhasznált csatornaszámot, a többség 4 csatornát
javasolt.
A nemzetközi kategória tervezetben
mindenki bizonytalan volt, itt a szlovákokkal is egyeztetni kell majd a jövő évben,
mivel náluk nincs csatornaszám megkötés. Itt a döntéskor mérlegelni kell szintén
az anyagiakat. Kötetlen csatornaszám esetén előnybe kerülnek a drágább komputeres
modelladók, több szervo kell, hogy a valószínűleg előtérbe kerülő
madár-leszállást és a repülés közbeni ívelgetést biztosítani lehessen. Tehát
aki ezt a technikát nem alkalmazza valószínűleg komoly hátrányba kerül. A 4
csatorna mellett szólhat, hogy mivel így nehezebb leszállni, mint a madár módszerrel,
inkább előtérbe kerül a vezetési tudás és kisebb szerepet játszik az, hogy ki
milyen technikát tart a kezében.
A következő kérdés a repült időre vonatkozik. Az RC-E7 15 perces
kategóriában a többség 20 percre növelné az időt, néhányan maradtak a 15
percnél. Az igazsághoz tartozik, hogy a 20 perc sem nagyon változtatná meg a verseny
"leszállóverseny és melyik bíró mikor nyomta meg a stoppert" jellegét.
RC-E7-ben, ahol jelenleg a munkaidőn (15
perc) belül két startot 2x5 perc tiszta siklással kell végezni, több variáció is
felmerült. Abban mindenki egyetértett, hogy egy átlagos repülő egy jobb ferrites
motorral 200-250 m-es emelkedési magasság után szinte minden időben képes a 2x5 perc
kirepülésére. Ezzel a verseny, ha nem is olyan mértékben mint a 15 perces
repüléskor, szintén "leszálló verseny" jellegű, tehát ki tud jobban
célraszállni. Erre a következő javaslatok hangzottak el.
Többen a repülési időt növelnék 2x6
vagy 2x7 percre, amely a munkaidő meghosszabbodását is eredményezné úgy, hogy két
emelkedésre megmaradjon az 5 perc. Elképzelhető, hogy ez sem jelentene hosszabb távon
megoldást (a nemzetközi kategóriában főleg) mivel egy speciálisabb modell egy jobb
áttételes ferritmotorral könnyedén 300 m fölé emelkedik, így akár a 2x7 perc sem
jelentene problémát.
Erre jó példa volt Gelencsér K. 2.4 m-es
modellje a nyár elején megrendezett zólyomi szlovák bajnokságon, ahol egy SPEED 600
plusz 2,8-as áttétellel a modell minden startban 2 perc alatt közel 300 m-en volt. Mi
lett volna, ha a motor egy GM vagy LRP? A repülési idő további növelése ( pl. 2x8-10
perc) viszont a verseny elhúzódását eredményezné, vagy a fordulók számát kellene
csökkenteni. A fő probléma a nagy emelkedési magasság, amit a nagyteljesítményű
ferrit motorok és akkumulátorok okoznak. Tehát, és ebben is mindenki egyetértett,
valamilyen módon a repülési magasságot kellene bekorlátozni.
Erre a legkézenfekvőbb módszer a
használható akkupack max. súlyának korlátozása lenne pl. 300 g súlyban. (ezt a
variációt már a hajósok az ECO-ban kipróbálták, ott működik) Ebbe a súlyba 7
cellával számolva a 2/3 SUB C méretű cellákból összerakott akkupack férne bele
1200-1400 mAó kapacitással. Ez azt jelentené, hogy a kivehető energia a most
használatos SANYO 2000-esnek kb. csak a 60-70%-a lenne, az emelkedési magasság
csökkenne a speciálisabb modelleknél is 150-200 m-re, ahonnan a 2x5 perc sem tűnik
mindig teljesíthetőnek. Ezt Mészáros L. kipróbálta és jól működött. A többség
azonban megjegyezte, hogy akkor mit csináljak az újonnan beszerzett 2000-es pakkjaimmal?
Ekkor javasolta Mészáros L. fogyasszuk el
valahogyan a SANYO 2000 túlzottan sok akkumulátor teljesítményét. Legkézenfekvőbb
megoldás, hogy ne kétszer emelkedjünk, hanem háromszor a munkaidőn belül, így aki
az első két emelkedéskor a felhőket hasítja az a harmadiknál valószínűleg a
füvet fogja kaszálni. Komolyra fordítva, három emelkedésnél nagyon meg kell gondolni
ki hogyan osztja be a rendelkezésre álló akku teljesítményt, tehát az eredő
emelkedési magasságok csökkenni fognak.
Ez a variáció azonban a következő
problémákat veti fel. Három emelkedés sokkal hosszabb munkaidőt kívánna. Így pl.
3x5 perc repülési idővel kalkulálva, a három emelkedésre 7 percet hagyva a munkaidő
22 perc lenne. Tehát mindenkinek (versenyző, bíró, segítő) a startok alatt 7 perccel
többet kellene a starthelyen eltölteni a jelenlegi 15 perchez viszonyítva. Ha
startonként négy fordulót rendezünk ez már fél óra plusz, négy starttal számolva
ez már tetemes idő, kb. 2 óra, amivel a verseny rendezési ideje meghosszabbodik. Hát
ez így meggondolandó. Azonkívül, ha az új szlovák szabályt vesszük alapul, már
ott is négy start alatt 8 célleszállást kell végrehajtani, három emelkedés esetén
négy startot alapul véve viszont már 12 célleszállás adódna, ami megint
célleszállási versenyt és nem repülő versenyt jelentene. Ez volt a többség
véleménye. Ekkor mondta Mészáros L. azt, hogy mint minden szabadonrepülő
kategóriába vagy az F3J-ben, rendezzünk döntőt.
Ennek a megoldásnak egy nagy hátránya
lenne, hogy aki a négy forduló alapján megnyerte a versenyt az a döntőben elbukhat.
Ez azonban szinte minden versenysportban így van, és így van a modellezés legtöbb
kategóriájában is. Ott, abban az időben kell a maximumot produkálni annak aki meg
akar egy versenyt nyerni. Döntőt rendeznek pl. az F3J kategóriában is, és még nem
mondta senki, hogy a végeredmény nem igazságos.(pl. a romániai EB-n, ahol kitűnően
versenyzett a selejtezőkben Szeri A., nyolc forduló után az első helyen végzett, a
döntő azonban sajnos nem sikerült ilyen jól) Viszont a döntő megrendezésének lenne
több előnye.
A selejtező négy startban elég lenne 2x5
vagy 2x6 percet repülni. Rövidebb lenne a verseny megrendezése még a döntővel
együtt is, és sokkal izgalmasabb lenne a végjáték. Kevesebb célleszállást kellene
végrehajtani mint a három emelkedéses változatban, ezzel a modell sérülés veszélye
is kisebb lenne. Négy start után starthely-számtól függően az első 8 vagy 10
kerülhetne be a döntőbe, ahol már pl. 3x6 percet kellene repülni három értékelt
célleszállással. A döntő nagyrészt igazságot szolgáltatna azoknak is, akik azt
mondták gyengébb eredmény elérésekor, hogy két startban kifogtak egy-egy nagy
leáramlást, és mivel a startokban itt az F3J kategóriával szemben nincs normalizálva
az idő, tehát a startokban győztesek nem kapnak 1000 pontot, ez már azt jelentette,
hogy a versenyző elesett egy jó helyezés lehetőségétől még egy kieső start
mellett is. A döntőbe bekerülve mindenki tiszta lappal indul, egyidőben startol, így
mindenkinek jó vagy rossz az idő.
A gyengébb versenyzőknek is élvezetesebb
lehet a verseny, mivel egyszerűbb, könnyebben teljesíthető selejtezőkben van
esélyük a hátsó helyeken a döntőbe bekerülni, ahol ha nem is nyernek, de a
legjobbakkal egyszerre repülhetnek. A versenyző pedig a klubban elmondhatja amikor
kérdezik, hogy "milyen helyen végeztél?". "Nem nyertem, de a döntőbe
bekerültem" ami, sok versenyzőnek rangot jelent.
A repült idő után a következő kérdés
az akkumulátor megkötésekre vonatkozott.
Itt az RC-E7 15 perc, az RC-E7 és a nemzetközi kategóriára is a jelenlevők
egyöntetűen a SANYO 2000-ben szabnák meg a felső határt. Tehát megtiltanák a NiMh
és bármilyen szintercella használatát, ezzel az újabb 3000 mAó-s akkukra célozva.
Meghatároznának egy max. súlyt az akkupakkra, amely a SANYO 2000-t alapul véve 450 g
lenne.
A következő lényeges kérdés a célleszállás kiértékelése volt. A jelenlevők az
RC-E7 15 perc kategóriában csak a pontszám érték változásra adtak javaslatot. Itt
az eddig adható 100 pont helyett, többen 50 pontot adnának, ezzel csökkentve a
célleszállás súlyát.
Az RC-E7 kategóriában két változat
körül forgott a vita. Legyen méterpontos leszállás, vagy inkább a szlovákok utolsó
versenyén alkalmazott három körös leszállás legyen. A méterpontos leszállás
mellett szól, hogy nagyobb vezetési tudást igényel és jobban szétszórja a mezőnyt,
amit az idei versenyeken tett próbák is igazolnak. Azonban figyelembe kell venni, hogy
az idei versenyeken a 2x5 perc teljesítésekor csak a második leszállás volt
méterpontos az első leszállást csak időre kellett teljesíteni, ezért két
háromkörös célleszállás keményebb feladatot jelenthet az egy méterpontosnál. Két
méterpontos leszállás pedig a "leszálló verseny" jelleget erősítené.
Ezek figyelembevételével a nagy többség
a szlovákok által is alkalmazott háromkörös leszállást javasolta úgy, hogy
mindkét leszállás célra történjen. Az adható pontszám tekintetében a nagy
többség a 30 pontos értékelést fogadná el. (külső kör 10 pont, középső 20,
belső 30)
Szóba került még a start eredmények normalizálása is, úgy mint az F3J-ben,
tehát a győztes 1000 pontot kapna, a csoport többi tagja pedig arányosan kevesebbet,
de ezt senki sem javasolta a jelenlevők közül. Előkerült a szlovákok által jövőre
bevezetett túlrepülési idő büntetése is, amely azt jelenti, hogy minden túlrepült
másodpercet háromszoros súllyal vonnak le. A többség ezt is támogatná.
Ebben az összefoglalóban tükröződik a
budapestiek állásfoglalása. A név szerinti szavazásról is meg van a jegyzőkönyv,
de ezt nem tesszük közzé, hogy senkit ne befolyásoljon, inkább csak a felmerült
variációk előnyét vagy hátrányát igyekeztünk összefoglalni, és azt hogy milyen
jellegű szabályzatot képzelnénk mi el. A fenti szempontok figyelembevételével
kérjük írjátok meg, vagy telefonáljátok meg véleményeteket, és ha lehet a
küldött kérdőívet is töltsétek ki.
Lényeges, hogy olyan szabályzatot
fogadjunk el 2000-re, amely a többség igényét tükrözi, lehetőleg csak kis
mértékben tér el a szlovák szabályzattól, így megteremtve egy esetleges nemzetközi
kategória lehetőségét. Tükröződnie kell benne a ma és a jövő technikai
lehetősége is, hogy a jövőben egy stabil, hosszabb időre kiszámítható
szabályzatra lehessen modellt tervezni, versenyre készülni, és ne azon törjük a
fejünket már az elkövetkezendő évben, hogy milyen új szabályzatot dolgozzunk ki.
Összeállította:
Mészáros László
Tel/Fax: 4036447
mmeszi@email.matav.hu