Benedek István:
Gondolatok egy feledésre ítélt évforduló
kapcsán
A
második világháborút követő években Európa sokat szenvedett országaiban lázas
ujjáépítő munka indult a harcok okozta rombolások és pusztítások eltüntetése
érdekében.
Ennek a gigászi tevékenységnek
számtalan vetülete szerveződött és bonyolódott le az évtizedek folyamán. A
kulturális élet egy kis szegletében akkor meghúzódó sportmozgalom felélesztése is
fő feladatként szerepelt az európai országok kormányainak programjában, különös
figyelemmel a háború tanulságaira, amelyek elsősorban az egészséges, edzett, testben
és lélekben erős, fiatal nemzedék nevelésének szükségességére hívták fel az
illetékesek figyelmét.
Az u.n. modern sportok közül a repülés
kedvelői és szimpatizánsai késedelem nélkül egyesületekbe szerveződtek, s ezek
mellett, az Európában már tekintélyes számú repülőmodellező körök ifjúsága is
újra folytathatta kedvenc foglalatosságát, illetve sportját.
A háború előtti és az azt követő
évek a magyar repülőmodellezés történetének meghatározó és tekintélynövelő
korszakát jelentették. A Magyar Aero Szövetség akkori vezetőségének bölcs
intézkedései a modellezés látványos fejlődésének töretlen folyamatát
biztosították. Mindnyájunk előtt ismeretes volt hogy a hazai modellezés néhány
kiemelkedő teljesítménye a Nemzetközi Repülő Szövetség nyilvántartásában
nemzetközi rekordként szerepel. Arról is tudomásunk volt hogy a nemzetközi modellező
rekordok nagy százaléka a szovjet modellezők nevéhez fűződik, de ezek mellett még a
német modellezők jó eredményei is ismeretesek voltak.
A második világháború politikai
következményei az európai nemzetközi sportmozgalom ujjáélesztését érezhetően
fékezték. A hidegháború kezdetén kialakult két társadalmi berendezkedést magába
foglaló zóna közé időközben leereszkedő vasfüggöny a nehezen induló nemzetközi
sportkapcsolatok menetét érezhetően hátráltatta.
Ebben a nem éppen szívderítőnek
nevezhető helyzetben került sor arra hogy 1949-ben, a magyar sportmozgalom és
sportrepülés illetékes vezetői, nagy kezdeményező készségről és tenni
akarásról téve tanúbizonyságot, megrendezzék a Szovjetunió és a népi
demokráciák első nemzetközi repülőmodell versenyét. Erre a nagy érdeklődésre
számot tartó eseményre 1949 szeptember 5-18 között került sor a hajdúszoboszlói
repülőtéren, illetve a Hármashatár-hegyen és Budaörsön, s ezen az emlékezetes
vetélkedőn résztvevő országok versenyzőit a szovjet, lengyel, román, csehszlovák
és a hazai magyar válogatott modellezők alkották.
A nemzetközi verseny programjában a
vitorlázó modellek u.n. síkvidéki (magasstartos) és lejtőmenti vetélkedője
szerepelt, a gumimotoros és mechanikai motoros kategóriákban pedig a szárazföldi és
vízi indítású modellek versenyén mérték össze tudásukat az 5 nemzet modellezői.
A rendezvény kiemelkedő eseményét
jelentette a Wakefield szabályzat szerint lebonyolított nemzetközi gumimotoros verseny,
a tulajdonképpen másodszor megrendezett Cavalloni kupaverseny, melynek első küzdelmét
a magyar szövetség 1948-ban, a jugoszláv modellezők részvételével rendezte meg.
Tudomásunk szerint a Cavalloni kupaverseny megrendezését az illetékes szervek az ezt
követő években megtiltották, mert Cavalloni Ferenc, a fiatalon elhunyt zseniális
fizikatanár személyével kapcsolatban politikai kifogást emeltek. Ettől függetlenül,
tisztelői, egykori repülőmodellezői minden évben titokban megemlékeztek szeretett
tanárukról.
A nemzetközi verseny programjába még egy
magyar-román viadalt is beiktattak, s ez nem kis meglepetésre a román csapat 1456:1175
arányú győzelmét eredményezte. Nem történt más, csak az hogy a román
válogatottban szereplő kiváló erdélyi magyar versenyzők sikeres vizsgát tettek
egykori, híres oktatóik előtt !
A versenyen a negyvenes évek elején
kialakított konzervatív modelltípusok szerepeltek s az akkori szabályzat szerint a
kategóriánkénti rangsorolást a startonként mért legnagyobb időtartam döntötte el.
Újdonságként hatott viszont a szovjet Anyiszimov és a lengyel Karaban rezgőszelepes,
hőlégsugár motorral felszerelt modellje, mert ezek a modellek még nem voltak
ismeretesek a jelenlévő versenyzők előtt.
Az 50 év távlatából érdemes kissé
jobban szemügyre venni az 1949-es nemzetközi verseny végső eredményeinek
kialakulását, illetve hivatalos “tálalását”. A szovjet modellezők hírneve akkor
valószínűleg sokkoló hatást gyakorolt a többi csapatok versenyzőire, de a
küzdelmek során gyorsan bebizonyosodott hogy a hírnév kialakulásába feltehetőleg
mesterséges adatok is “besegítettek”. Az akkori idők politikai hangulatára
jellemző módon, a nemzetközi verseny befejezésekor nem hirdettek csapatverseny
kiértékelést s ennek csupán az lehetett az oka hogy az elért eredmények alapján az
“elhallgatott” csapatversenyt Magyarország nyerte, de senki sem vállalta, illetve
nem merte vállalni azt a “szentségtörést” hogy ezt közzé is tegye.
(A csapatverseny alakulásáról tudni kell
azt hogy a hat kategória versenyében háromban magyar győzelem született, a többi
háromban pedig egy-egy Szovjet (Vaszlicsenko) Lengyel, (Jan Bury) és Román (Benedek I.)
versenyző állhatott a győzelmi emelvény legmagasabb fokára.)
Az emlékezetes versenyen induló csapatok
névsorában olyan illusztris modellezők neveivel találkozunk, akik később a nagy
nemzetközi vetélkedők állandó résztvevői lettek. A teljesség igénye nélkül,
ezek közül a magyar csapat két kiemelkedő tudású egyéniségét említem, Horváth
Ernőt és Benedek Györgyöt, a szovjet Mihail Vaszilcsenkót és Juri Naszonovot, a
lengyel válogatottból Jan Buryt és Teodor Karabant, a csehszlovák versenyzők közül
Durech Jozefet és végül a román csapatból Hints Ottót és Újvári Józsefet, aki
egyébként a vitorlázó kategóriában győztes Harkály modellem szakavatott,
lelkiismeretes indítója volt proxyval.
Ez a fél évszázadra visszatekintő
nemzetközi modellverseny a közép-kelet európai népi demokratikus országok közti
rendszeres kapcsolattartás nyitányát jelentette s a rendezvény Európa ezen régiója
modellező sportja további látványos fejlődésének alapjait rakta le.
Az 50 éves évfordulót az idén illet
volna megfelelő keretek között megünnepelni. Ezen gondolat valóráválásának
érdekében még a múlt év folyamán javaslatot küldtem a MMSZ-nek de legnagyobb
sajnálatunkra a modellező sportunkat sújtó pénzügyi ellehetetlenülés nemes
szándékunkat vakvágányra tolta.
1999. július 20.