cavalloni26171.gif (6001 bytes)

hirado.gif (1847 bytes)

zaszlok.jpg (5624 bytes)
Versenynaptár
1x1.gif (42 bytes)
golya2.gif (2275 bytes)
Puszta Kupa
Nógrád Kupa
1x1.gif (42 bytes)
magneses0.jpg (16286 bytes)
Cavalloni Híradó 2000/1
Tartalomjegyzék
1x1.gif (42 bytes)
kupa2.jpg (5648 bytes)
Eredmények
1x1.gif (42 bytes)
pc9908.jpg (62859 bytes)

 

Dr. Benedek György:
CO2 Euro-Trophy verseny
Fürstenfeld, Ausztria, 1999. november   6-7.

Ez volt az év utolsó CO2 versenye. E rendezvény keretében még az FlA és B kategóriákban is rendeztek versenyt, a vitorlázóknál juniorok részére is, ahol 4 fő indult. A gumimotoros csoportban a magyar Váradi Mihály 12 induló között az 5-ik helyet érte el, a kötelező startokban teljesített max. idő után egy gyengébben sikerült fly-off indítással. E verseny részletes beszámolóját és a statisztikával kibővített eredménylistát Hársfalvi István bocsátotta Hiradónk rendelkezésére, aki jelentős számú ifjúsági versenyzővel együtt Zalaegerszeg színeiben képviselte a magyar CO2 modellezést.

A szénsavas csoportban szerepelt a legtöbb versenyző, összesen 20 fő, közülük 7 junior, e csoportban 6 fő volt magyar.

A kezdési időpontban az ilyenkor szokásos köd ült a terepen,teljes szélcsenddel és 13 ..15o-os levegőhőmérséklettel.

A köd 10 óra körül szállt fel és már ekkor jelentkezett gyenge szellő. Mindez a kezdéshez megfelelő körülményt jelentett, az első fordulóban a modellek csak 200-300 m-re repültek el. A második start után a szél szokás szerint 3-4 m-re erősödött és az elég közeli erdő miatt a starthelyet távolabbra kell vinni. Közben hol beborult, hol kiderült, jelentős hőmérséklet-ingadozásokkal.

Ez azután több versenyzőnek is nehézségeket okozott, pl. a többszöri győztes Höbinger a 3-ik startban rontott, ekkor a versenyzést is abbahagyta. Ismét bebizonyosodott, hogy az igen erős tankhűtés közepes levegőhőmérsékletnél már igen bizonytalan eredményt ad. A kötelező startokat délután 3 órára már be lehetett fejezni. Ekkor azonban az idő véglegesen elromlott, 6-8 m-es hideg szél keletkezett, erős befújásokkal.

Az előjáratás 2 perccel kezdődött, de több versenyző már az itteni feltételekkel sem tudott megbirkózni. Gaggl kis, 38 mm3-es saját motorjának teljesítménye nem bizonyult elegendőnek, neki 9 mp hiányzott a 2 perces maximumhoz, majd Schaupp és Huber még a fél percet sem tudták elérni. Ekkor a maximumot csak 4 senior és 2 junior érte el. A legnagyobb nehézségek a következő, 4 perces előjáratás során jelentekeztek.

Elsőként Stadler és vele egyidőben a magyar junior Tóth Tamás indított. Ezen időpontban a szélirány kb. 30o-ban elfordult, aminek hatása következtében mindkét gép egy közeli fasor tetején kötött ki, Stadler modelljénél 81 mp után, majd juniorunk esetében 100 mp-nél. Ez utóbbi gép motorja a modell leszedése után még további 3 percig járt, tehát balszerencse nélkül akár a győzelemre is esélyes lehetett volna. Hársfalvi és Hach is csaknem egyszerre indított.

Mindkét gép 6-8 m magasságban kezdte repülését, de nemsokára egy erős légörvény a gépeket pillanatok alatt földre kényszerítette, alig néhány mp-es időkülönbséggel. Burcin motorja akkor már az előjáratásban volt, de ő mindezt látva kellő óvatossággal addig sétált járó motorral balra, míg kikerült abból az örvényes zónából, melyet a közelben parkoló gépkocsisor és az indítási hely előtt levő néhány fa okozott. Elővigyázatossága helyesnek bizonyult, mert gépe ekkor már zavartalanul ki tudta repülni a 2 percet. Ezzel az osztrák-török versenyző megérdemelten győzött.

A CO2 hajtóművel eddig szerzett tapasztalatok ezúttal is beigazolódtak, pl. az, hogy 20o-os hőmérséklet alatt a tanknak szigetelő köpennyel való burkolása már hátrányos. A verseny előtti néhány próbarepités után valamennyi versenyző eltávolította a tartály-burkolatokat. De a versenyrepitések azt is igazolták, hogy egyrészt a lecsökkent külső hőmérsékletnél a tankhűtést is mérsékelni kell, különben a motorteljesitmény a kellő érték alá csökkenhet, másrészről pedig azt, hogy szeles időben a biztonságos repüléshez az átlagosnál nagyobb fordulatszám, nagyobb motorteljesitmény kell, melyet az 50-60 mm3-nél kisebb hengerürtartalomnál már igen nehéz biztosítani.

Hiradónk a CO2-hírek rovatában ismerteti három osztrák magukat "régóta aktív" CO2-es modellezőknek minősítő versenyző, HACH, HÖBINGER és SCHAUPP erősen magabiztos kijelentését, mely szerint ők tudják csak igazán, hogyan kell a tankot helyesen tölteni és hűteni és ők ezt nem papíron, hanem versenyek rendszeres megnyerésével bizonyítják. A jelen eredmények ezzel szemben azt a régi tapsztalatot igazolják, hogy az elbizakodottság általában nem helytálló és igazi sportmagatartáshoz méltatlan.

A jelen verseny rendezése korrekt volt, a díjakat a helység vendéglőjében a polgármester-asszony adta át. Hársfalvi István még igen értékes statisztikai kimutatást is adott, melyből a CO2 kategória jelenlegi technikai állása jól kivehető:

 

NÉV

MOTOR

MODELL

1.

H. Burcin

BBH-88 Botond

egyéni

2.

U. Stadler

Átalakított GM-120

KELE VIII/c

3.

W. Hach

GM-73

KELE-X

4.

I. Hársfalvi

BBH-88 Botond

KELE VIII/c

5.

R. Gaggl

Rainimot 38

KELE X.

6.

R. Hach

WS-79

KELE X

7.

W. Schaupp

GMW-73

KELE X

8.

E. Huber

GMW-73

KELE VIII/c

9.

N. Miyuki

BBH-88 Botond

KELE VIII/c

10.

H. Fenz

BBH-88 Botond

egyéni

A junior csoport valamennyi résztvevője Botond motorral indult.

A Fürstenfeldi F1K verseny részletes eredményei:

1.

Hazarhun Burcin

AUT

600

120

120

   

840

2.

Stadler, Ulrich

AUT

600

120

081

   

801

3.

Hach, Walter

AUT

600

120

047

   

767

4.

Hársfalvi István

HUN

600

120

038

   

758

5.

Gaggl Rainer

AUT

600

111

     

711

6.

Hach, Renata

AUT

600

040

     

640

7.

Schaupp Werner

AUT

600

024

     

624

8.

Huber, Edmund

AUT

600

016

     

616

9.

Nakamoto Miyuki

AUT

600

       

600

10.

Fenz Heinz

AUT

080

104

120

120

120

536

11.

Pointner Manfred

AUT

022

120

120

120

120

502

12.

Höbinger, Rudolf

AUT

120

120

111

-

-

351

13.

Fenz, Hilda

AUT

081

060

120

-

-

261


Junior csoport

1.

Tóth Tamás

HUN

600

100

     

700

2.

Vörös Andrea

HUN

600

008

     

608

3.

Tóth Péter

HUN

086

120

120

120

120

566

4.

Szander Zsolt

HUN

120

120

120

044

120

524

5.

Örffy Tamás

HUN

120

120

120

120

040

500

6.

Glettler, Thomas

AUT

120

120

005

120

110

475

7.

Horváth Attila

HUN

105

081

120

065

050

421

 

1165 Budapest, Veres Péter u. 157.    info@cavalloni.hu   1625 Budapest, Pf. 16
Tel/fax: +36 1 311-0471