|
Dr. Benedek
György:
CO2 Euro-Trophy verseny
Fürstenfeld, Ausztria, 1999. november
6-7.
Ez
volt az év utolsó CO2 versenye. E rendezvény keretében még az FlA és B
kategóriákban is rendeztek versenyt, a vitorlázóknál juniorok részére is, ahol 4
fő indult. A gumimotoros csoportban a magyar Váradi Mihály 12 induló között az 5-ik
helyet érte el, a kötelező startokban teljesített max. idő után egy gyengébben
sikerült fly-off indítással. E verseny részletes beszámolóját és a statisztikával
kibővített eredménylistát Hársfalvi István bocsátotta Hiradónk rendelkezésére,
aki jelentős számú ifjúsági versenyzővel együtt Zalaegerszeg színeiben képviselte
a magyar CO2 modellezést.
A szénsavas csoportban szerepelt a legtöbb versenyző, összesen 20 fő, közülük 7
junior, e csoportban 6 fő volt magyar.
A kezdési időpontban az ilyenkor szokásos köd ült a terepen,teljes szélcsenddel és
13 ..15o-os levegőhőmérséklettel.
A köd 10 óra körül szállt fel és már ekkor jelentkezett gyenge szellő. Mindez a
kezdéshez megfelelő körülményt jelentett, az első fordulóban a modellek csak
200-300 m-re repültek el. A második start után a szél szokás szerint 3-4 m-re
erősödött és az elég közeli erdő miatt a starthelyet távolabbra kell vinni.
Közben hol beborult, hol kiderült, jelentős hőmérséklet-ingadozásokkal.
Ez azután több versenyzőnek is nehézségeket okozott, pl. a többszöri győztes
Höbinger a 3-ik startban rontott, ekkor a versenyzést is abbahagyta. Ismét
bebizonyosodott, hogy az igen erős tankhűtés közepes levegőhőmérsékletnél már
igen bizonytalan eredményt ad. A kötelező startokat délután 3 órára már be
lehetett fejezni. Ekkor azonban az idő véglegesen elromlott, 6-8 m-es hideg szél
keletkezett, erős befújásokkal.
Az előjáratás 2 perccel kezdődött, de több versenyző már az itteni feltételekkel
sem tudott megbirkózni. Gaggl kis, 38 mm3-es saját motorjának teljesítménye nem
bizonyult elegendőnek, neki 9 mp hiányzott a 2 perces maximumhoz, majd Schaupp és Huber
még a fél percet sem tudták elérni. Ekkor a maximumot csak 4 senior és 2 junior érte
el. A legnagyobb nehézségek a következő, 4 perces előjáratás során jelentekeztek.
Elsőként Stadler és vele egyidőben a
magyar junior Tóth Tamás indított. Ezen időpontban a szélirány kb. 30o-ban
elfordult, aminek hatása következtében mindkét gép egy közeli fasor tetején
kötött ki, Stadler modelljénél 81 mp után, majd juniorunk esetében 100 mp-nél. Ez
utóbbi gép motorja a modell leszedése után még további 3 percig járt, tehát
balszerencse nélkül akár a győzelemre is esélyes lehetett volna. Hársfalvi és Hach
is csaknem egyszerre indított.
Mindkét gép 6-8 m magasságban kezdte repülését, de nemsokára egy erős légörvény
a gépeket pillanatok alatt földre kényszerítette, alig néhány mp-es
időkülönbséggel. Burcin motorja akkor már az előjáratásban volt, de ő mindezt
látva kellő óvatossággal addig sétált járó motorral balra, míg kikerült abból
az örvényes zónából, melyet a közelben parkoló gépkocsisor és az indítási hely
előtt levő néhány fa okozott. Elővigyázatossága helyesnek bizonyult, mert gépe
ekkor már zavartalanul ki tudta repülni a 2 percet. Ezzel az osztrák-török versenyző
megérdemelten győzött.
A CO2 hajtóművel eddig szerzett tapasztalatok ezúttal is beigazolódtak, pl. az, hogy
20o-os hőmérséklet alatt a tanknak szigetelő köpennyel való burkolása már
hátrányos. A verseny előtti néhány próbarepités után valamennyi versenyző
eltávolította a tartály-burkolatokat. De a versenyrepitések azt is igazolták, hogy
egyrészt a lecsökkent külső hőmérsékletnél a tankhűtést is mérsékelni kell,
különben a motorteljesitmény a kellő érték alá csökkenhet, másrészről pedig
azt, hogy szeles időben a biztonságos repüléshez az átlagosnál nagyobb
fordulatszám, nagyobb motorteljesitmény kell, melyet az 50-60 mm3-nél kisebb
hengerürtartalomnál már igen nehéz biztosítani.
Hiradónk a CO2-hírek rovatában ismerteti három osztrák magukat "régóta
aktív" CO2-es modellezőknek minősítő versenyző, HACH, HÖBINGER és SCHAUPP
erősen magabiztos kijelentését, mely szerint ők tudják csak igazán, hogyan kell a
tankot helyesen tölteni és hűteni és ők ezt nem papíron, hanem versenyek rendszeres
megnyerésével bizonyítják. A jelen eredmények ezzel szemben azt a régi tapsztalatot
igazolják, hogy az elbizakodottság általában nem helytálló és igazi
sportmagatartáshoz méltatlan.
A jelen verseny rendezése korrekt volt, a
díjakat a helység vendéglőjében a polgármester-asszony adta át. Hársfalvi István
még igen értékes statisztikai kimutatást is adott, melyből a CO2 kategória jelenlegi
technikai állása jól kivehető:
|
NÉV |
MOTOR |
MODELL |
1. |
H. Burcin |
BBH-88 Botond |
egyéni |
2. |
U. Stadler |
Átalakított
GM-120 |
KELE VIII/c |
3. |
W. Hach |
GM-73 |
KELE-X |
4. |
I. Hársfalvi |
BBH-88 Botond |
KELE VIII/c |
5. |
R. Gaggl |
Rainimot 38 |
KELE X. |
6. |
R. Hach |
WS-79 |
KELE X |
7. |
W. Schaupp |
GMW-73 |
KELE X |
8. |
E. Huber |
GMW-73 |
KELE VIII/c |
9. |
N. Miyuki |
BBH-88 Botond |
KELE VIII/c |
10. |
H. Fenz |
BBH-88 Botond |
egyéni |
A junior
csoport valamennyi résztvevője Botond motorral indult.
A Fürstenfeldi F1K verseny részletes
eredményei:
1. |
Hazarhun
Burcin |
AUT |
600 |
120 |
120 |
|
|
840 |
2. |
Stadler,
Ulrich |
AUT |
600 |
120 |
081 |
|
|
801 |
3. |
Hach, Walter |
AUT |
600 |
120 |
047 |
|
|
767 |
4. |
Hársfalvi
István |
HUN |
600 |
120 |
038 |
|
|
758 |
5. |
Gaggl Rainer |
AUT |
600 |
111 |
|
|
|
711 |
6. |
Hach, Renata |
AUT |
600 |
040 |
|
|
|
640 |
7. |
Schaupp Werner |
AUT |
600 |
024 |
|
|
|
624 |
8. |
Huber, Edmund |
AUT |
600 |
016 |
|
|
|
616 |
9. |
Nakamoto
Miyuki |
AUT |
600 |
|
|
|
|
600 |
10. |
Fenz Heinz |
AUT |
080 |
104 |
120 |
120 |
120 |
536 |
11. |
Pointner
Manfred |
AUT |
022 |
120 |
120 |
120 |
120 |
502 |
12. |
Höbinger,
Rudolf |
AUT |
120 |
120 |
111 |
- |
- |
351 |
13. |
Fenz, Hilda |
AUT |
081 |
060 |
120 |
- |
- |
261 |
Junior csoport
1. |
Tóth Tamás |
HUN |
600 |
100 |
|
|
|
700 |
2. |
Vörös Andrea |
HUN |
600 |
008 |
|
|
|
608 |
3. |
Tóth Péter |
HUN |
086 |
120 |
120 |
120 |
120 |
566 |
4. |
Szander Zsolt |
HUN |
120 |
120 |
120 |
044 |
120 |
524 |
5. |
Örffy Tamás |
HUN |
120 |
120 |
120 |
120 |
040 |
500 |
6. |
Glettler,
Thomas |
AUT |
120 |
120 |
005 |
120 |
110 |
475 |
7. |
Horváth
Attila |
HUN |
105 |
081 |
120 |
065 |
050 |
421 |
|
|
|