cavalloni26171.gif (6001 bytes)

hirado.gif (1847 bytes)

zaszlok.jpg (5624 bytes)
Versenynaptár
1x1.gif (42 bytes)
golya2.gif (2275 bytes)
Puszta Kupa
Nógrád Kupa
1x1.gif (42 bytes)
magneses0.jpg (16286 bytes)
Cavalloni Híradó 2000/1
Tartalomjegyzék
1x1.gif (42 bytes)
kupa2.jpg (5648 bytes)
Eredmények
1x1.gif (42 bytes)
pc9908.jpg (62859 bytes)

 


CO2 szabálymódositási javaslat

A THERMIKSENSE nevű negyedévenként megjelenő német kiadvány közli ezidőszerint a technikailag és szervezésileg a legjobb és legfontosabb információkat a repülőmodellezésről. Jellemző, hogy e folyóiratban nincs reklám. A legutóbbi, 99/3 számában bennünket is érintő CO2 anyag jelent meg az "Olvasói vélemények" c. rovatban, melyet modellezőink számára is érdemes legalább kivonatosan ismertetni:

Az F1K tankhűtéssel foglalkozó eddigi vitát e lap hasábjain mi technikailag groteszknek, kontraproduktivnak és elviselhetetlennek tartjuk. Mi vagyunk ezek, Walter HACH, Rudolf HÖBINGER és Werner SCHAUPP, a WIEN-i CO2 fejlesztő csoport régóta aktív F1K modellezői. Mi tudjuk csak igazán, hogy kell a gyakorlatnak megfelelően a tankot tölteni és hűteni. Ezt a versenyek megnyerésével bizonyítjuk, nem papíron. Bár sok mindenben nem értünk egyet WÖBBEKING-gel, de a jelen esetben az ő oldalán állunk, a hűtőspray-tiltásnak meg kell szűnnie.

Úgy véljük, hogy ezen tiltást BENEDEK főként személy indítékból az 1997-es új F1K szabályzat bevezetésekor néhány befolyásolt keleti delegátus és HAMMERSCHMIDT segítségével ultimátumszerűen erőszakolta ki és azóta minden eszközzel és érvvel megkísérli a legtöbb aktív F1K modellező kinyilvánított véleményével szemben (a magyarokkal szemben is) ezt fenntartani, amint ez neki a legutóbbi CIAM ülésen is sikerült. Emellett nagyon ügyesen használja ki szakmailag kevésbé illetékes firkászok segítségét, amint ezt a TS 99/2 számának két olvasói véleménye HAMMERSCHMIDT ÉS MUELLER részéről világosan mutatja.

K.J. HAMMERSCHMIDT, aki a múltban valószínűleg fontos szolgálatot tett a CO2 modellezésnek, az utóbbi években elvesztette kapcsolatát az aktív F1K modellezéssel és ma már halvány fogalma sincs a CO2 technika jelenlegi állásáról. Időszakos szóáradatai régóta kimerülnek annak ismételgetésében és védelmezésében, amit nagy tanítómestere, BENEDEK súg a fülébe. Nem lep meg bennünket, hogy ú a TS 99/2 számában ismét egy obskúrus hozzászólással képviseltette magát, mely e sport tekintetében teljesen kontraprdouktiv lett.

Ami a másik firkászról, az USA-beli F.MÜLLER-ről számunkra ismert, az, hogy ő kétségtelenül rendelkezik a CO2 motorra vonatkozó termodinamikai alapismeretekkel, de az F1K verseny-repítésekről kevés fogalma van. Ezért csodálkozunk, hogy honnan veszi a jogot WÖBEKING elleni minősíthetetlen támadásra?

A CO2 motor biztos és állandó, határozott fordulatszámú járásához a tankot a töltésnél a környezetnek és a verseny lefolyásának megfelelő alacsony hőmérsékletre kell hozni. Véleményünk szerint minden versenyzőnk a tetszésére kell bízni, hogyan hűt és tölt mindaddig, míg módszere személyekre vagy a környezetre nem veszélyes!

BENEDEK és kevés követője által javasolt obskúrus módszer a tankot jeges vízzel hűteni, teljesen alkalmatlan gyakorlati repítéshez. A viz-jég keverék állapotának fenntartása, szállítása utazás és kempingezés alatt lehetetlen és a manipulációs használat miatt elfogadhatatlan. Ezt mi és minden aktív F1K modellező lenyűgöző többsége részéről a leghatározottabban visszautasítjuk.

Megfelelő hűtésre a gyakorlatban két kipróbált módszer van, a spray vagy a többszöri gázkiengedés (pin-out). Aki tökéletesen ismeri ezen technikákat, az mindkettővel azonos alacsony, gyakorlatban jól alkalmazható hőmérsékletet tud elérni. (Mi ezt tudjuk, mert mértük!). Mindennek ellenére mi a hűtőspray-t részesítjük előnyben.

És ha MUELLER barátunk nem tudná jobban, a gázkiengedés nagyon komplikált lehet, ha csúcsteljesitményre törekszünk és az általa javasolt kétszeri gázkiengedéssel ő egy középeurópai versenyen a döntőben siralmasan nézne ki. Ha pedig HAMMERSCHMIDT barátunk azt hiszi, hogy a többszörös gázkiengedés semmit sem segit és a szárazjég-képződés a tankban előnytelen, ez azt mutatja, hogy ő a tank-technológiából simán és egyszerűen semmit sem ért meg.

Mi nem tudjuk belátni, hogy miért lenne a gázkeiengedés előnyösebb mint a spray. Ugyancsak nem tudjuk felfogni, hogy BENEDEK-nek (amilyen érdemeket szerzett a CO2 modellrepülésben) és kevés követőjének a továbbiakban is szabad legyen a CIAM-ban a spray engedélyezését megakadályoznia, az aktív F1K versenyzők lenyűgöző többségével szemben és a sport kárára. Mi ezért azt kívánjuk, hogy WÖBBEKING-nek sikerüljön a CIAM-ban a hűtőspray-tiltást eltöröltetni és ebben biztosítjuk őt aktív támogatásunkról.

MÖDLING, 1999.július.

A TERMIKSENSE-ben megjelent fenti olvasói vélemény kivonatos fordítása nem tudja visszaadni azt az öntelt, mindenkit lenéző, nagyképű stílust,mely az eredeti német szövegből árad. Döbbenetes pl. az, hogyan nyilatkoznak a középeurópai CO2 modellezés "atyjáról" HAMMERSCHMIDT-ről, akinek segítsége és 15 évi szervező munkája nélkül ma az osztrák F1K modellezés sehol se lenne. E sorok írója a másik, firkásznak minősített amerikai modellezőt. F.MUELLERT személyesen ismeri és őt a világ legjobb CO2 szaktekintélyének tartja. Valószínű,hogy a három osztrák aktív CO2 modellezőnek a hűtőspray engedélyezése végett indított kezdeményezése további eseményeket fog előidézni.

1165 Budapest, Veres Péter u. 157.    info@cavalloni.hu   1625 Budapest, Pf. 16
Tel/fax: +36 1 311-0471