|
CO2 szabálymódositási javaslat
A THERMIKSENSE nevű
negyedévenként megjelenő német kiadvány közli ezidőszerint a technikailag és
szervezésileg a legjobb és legfontosabb információkat a repülőmodellezésről.
Jellemző, hogy e folyóiratban nincs reklám. A legutóbbi, 99/3 számában bennünket is
érintő CO2 anyag jelent meg az "Olvasói vélemények" c. rovatban, melyet
modellezőink számára is érdemes legalább kivonatosan ismertetni:
Az F1K tankhűtéssel foglalkozó eddigi
vitát e lap hasábjain mi technikailag groteszknek, kontraproduktivnak és
elviselhetetlennek tartjuk. Mi vagyunk ezek, Walter HACH, Rudolf HÖBINGER és Werner
SCHAUPP, a WIEN-i CO2 fejlesztő csoport régóta aktív F1K modellezői. Mi tudjuk csak
igazán, hogy kell a gyakorlatnak megfelelően a tankot tölteni és hűteni. Ezt a
versenyek megnyerésével bizonyítjuk, nem papíron. Bár sok mindenben nem értünk
egyet WÖBBEKING-gel, de a jelen esetben az ő oldalán állunk, a hűtőspray-tiltásnak
meg kell szűnnie.
Úgy véljük, hogy ezen tiltást BENEDEK főként személy indítékból az 1997-es új
F1K szabályzat bevezetésekor néhány befolyásolt keleti delegátus és HAMMERSCHMIDT
segítségével ultimátumszerűen erőszakolta ki és azóta minden eszközzel és
érvvel megkísérli a legtöbb aktív F1K modellező kinyilvánított véleményével
szemben (a magyarokkal szemben is) ezt fenntartani, amint ez neki a legutóbbi CIAM
ülésen is sikerült. Emellett nagyon ügyesen használja ki szakmailag kevésbé
illetékes firkászok segítségét, amint ezt a TS 99/2 számának két olvasói
véleménye HAMMERSCHMIDT ÉS MUELLER részéről világosan mutatja.
K.J. HAMMERSCHMIDT, aki a múltban valószínűleg fontos szolgálatot tett a CO2
modellezésnek, az utóbbi években elvesztette kapcsolatát az aktív F1K modellezéssel
és ma már halvány fogalma sincs a CO2 technika jelenlegi állásáról. Időszakos
szóáradatai régóta kimerülnek annak ismételgetésében és védelmezésében, amit
nagy tanítómestere, BENEDEK súg a fülébe. Nem lep meg bennünket, hogy ú a TS 99/2
számában ismét egy obskúrus hozzászólással képviseltette magát, mely e sport
tekintetében teljesen kontraprdouktiv lett.
Ami a másik firkászról, az USA-beli F.MÜLLER-ről számunkra ismert, az, hogy ő
kétségtelenül rendelkezik a CO2 motorra vonatkozó termodinamikai alapismeretekkel, de
az F1K verseny-repítésekről kevés fogalma van. Ezért csodálkozunk, hogy honnan veszi
a jogot WÖBEKING elleni minősíthetetlen támadásra?
A CO2 motor biztos és állandó, határozott fordulatszámú járásához a tankot a
töltésnél a környezetnek és a verseny lefolyásának megfelelő alacsony
hőmérsékletre kell hozni. Véleményünk szerint minden versenyzőnk a tetszésére
kell bízni, hogyan hűt és tölt mindaddig, míg módszere személyekre vagy a
környezetre nem veszélyes!
BENEDEK és kevés követője által javasolt obskúrus módszer a tankot jeges vízzel
hűteni, teljesen alkalmatlan gyakorlati repítéshez. A viz-jég keverék állapotának
fenntartása, szállítása utazás és kempingezés alatt lehetetlen és a manipulációs
használat miatt elfogadhatatlan. Ezt mi és minden aktív F1K modellező lenyűgöző
többsége részéről a leghatározottabban visszautasítjuk.
Megfelelő hűtésre a gyakorlatban két kipróbált módszer van, a spray vagy a
többszöri gázkiengedés (pin-out). Aki tökéletesen ismeri ezen technikákat, az
mindkettővel azonos alacsony, gyakorlatban jól alkalmazható hőmérsékletet tud
elérni. (Mi ezt tudjuk, mert mértük!). Mindennek ellenére mi a hűtőspray-t
részesítjük előnyben.
És ha MUELLER barátunk nem tudná jobban, a gázkiengedés nagyon komplikált lehet, ha
csúcsteljesitményre törekszünk és az általa javasolt kétszeri gázkiengedéssel ő
egy középeurópai versenyen a döntőben siralmasan nézne ki. Ha pedig HAMMERSCHMIDT
barátunk azt hiszi, hogy a többszörös gázkiengedés semmit sem segit és a
szárazjég-képződés a tankban előnytelen, ez azt mutatja, hogy ő a
tank-technológiából simán és egyszerűen semmit sem ért meg.
Mi nem tudjuk belátni, hogy miért lenne a gázkeiengedés előnyösebb mint a spray.
Ugyancsak nem tudjuk felfogni, hogy BENEDEK-nek (amilyen érdemeket szerzett a CO2
modellrepülésben) és kevés követőjének a továbbiakban is szabad legyen a CIAM-ban
a spray engedélyezését megakadályoznia, az aktív F1K versenyzők lenyűgöző
többségével szemben és a sport kárára. Mi ezért azt kívánjuk, hogy WÖBBEKING-nek
sikerüljön a CIAM-ban a hűtőspray-tiltást eltöröltetni és ebben biztosítjuk őt
aktív támogatásunkról.
MÖDLING, 1999.július.
A TERMIKSENSE-ben megjelent fenti
olvasói vélemény kivonatos fordítása nem tudja visszaadni azt az öntelt, mindenkit
lenéző, nagyképű stílust,mely az eredeti német szövegből árad. Döbbenetes pl.
az, hogyan nyilatkoznak a középeurópai CO2 modellezés "atyjáról"
HAMMERSCHMIDT-ről, akinek segítsége és 15 évi szervező munkája nélkül ma az
osztrák F1K modellezés sehol se lenne. E sorok írója a másik, firkásznak
minősített amerikai modellezőt. F.MUELLERT személyesen ismeri és őt a világ legjobb
CO2 szaktekintélyének tartja. Valószínű,hogy a három osztrák aktív CO2
modellezőnek a hűtőspray engedélyezése végett indított kezdeményezése további
eseményeket fog előidézni. |
|
|