cavalloni26171.gif (6001 bytes)

hirado.gif (1847 bytes)

zaszlok.jpg (5624 bytes)
Versenynaptár
1x1.gif (42 bytes)
golya2.gif (2275 bytes)
Puszta Kupa
Nógrád Kupa
1x1.gif (42 bytes)
magneses0.jpg (16286 bytes)
Cavalloni Híradó 2000/1
Tartalomjegyzék
1x1.gif (42 bytes)
kupa2.jpg (5648 bytes)
Eredmények
1x1.gif (42 bytes)
pc9908.jpg (62859 bytes)

 

Bogdán Endre:
Mi a modellezés?

Erre a kérdésre bizonyára mindenki tud válaszolni! Sőt, majdnem mindenkinek ugyanazt jelenti, és mégis mindenkinek mást! Játék, sőt gyerekes játék, elfoglaltság, szórakozás, technikai sport, hobbi, kikapcsolódás, stb. A teljesség igénye nélkül kísérelem meg én is a válaszadást, elsősorban azon szakágak tükrében, melyeknek érdekképviselő szervezete a 90 éves Magyar Modellező Szövetség.

A modellezés technikai alapsportág - Magyarországon kizárólag szabadidősport, világszínvonalú eredményekkel.

Kitűnően fejleszti a kézügyességet, kreativitást, általános és specifikus műszaki érzéket, megfigyelő és problémamegoldó képességet, esztétikai érzéket.

Kortalan sport. 8 -10 éves korban már elkezdhető és az életkorhoz, tehetséghez, igényekhez, lehetőségekhez választott szakterületeivel - kategóriáival, azokat váltva, akár élete alkonyáig nyújthatja az alkotás örömét, jelenthet életutat meghatározó - kiteljesítő örömforrást.

A repülőmodellezés aerodinamikai törvények elsajátítását, repüléselméleti ismeretek megszerzését is szükségessé teszi.

Nagyon sok pilótának: - polgárinak, katonainak egyaránt, - a repülőmodellezés adta azokat az első és meghatározó élményeket, melyek pályaválasztásukat meghatározták. Többen azóta sem lettek hűtlenek első “szerelmükhöz”.

A szakágon belül rádiótechnikai, repülőgép vezetéselméleti, sőt a kétütemű - négyütemű robbanómotorokkal, vagy elektromotorokkal kapcsolatos üzemeltetési tudnivalók is elengedhetetlen feltételei lehetnek az eredményes (sport) tevékenységnek.

A szabadonrepülő modelleknél mindehhez kitűnő fizikai adottságok is szükségesek. Egy szeles versenyen gyakran feltétele az eredményes szereplésnek a nem ritkán 10 km-es távot is meghaladó mezei (erdei, szántóföldi) futás, az elrepült modellek időre történő visszaszállítása érdekében.

A hajómodelleknél hidrológiai, mechanikai és műanyag építéstechnológiai ismeretek is bővíthetik az elsajátítandó ismeretek körét.

Az autómodellezésnél a szakágaktól függően, szintén speciális ismeretek szükségesek. A sebességi kategóriákat művelők elsősorban a modellek tervezésében és építésében, mint működő mechanikus szerkezetek megalkotásában, és a motorok teljesítményének folyamatos növelésében élik ki alkotói fantáziájukat. Elért teljesítményeik joggal vívják ki az érdeklődők csodálatát, hitetlenkedését, elismerését.

A rádióirányítású autómodellezésben a versenysportban, ma már kizárólag a gyári készítésű autómodellek - sporteszközök a versenyképesek. Itt a több év alatt megszerezhető vezetői tudás és a technika üzemeltetése a sikeres szereplés alapvető záloga.

A működő makettek (élethű modellek) versenye, mind a repülés, mind a hajós szakágban, ezen kívül jelentős történelmi, ipartörténeti ismeretek meglétét is feltételezi. A modellépítés színvonala pedig már eléri az iparművészetek színvonalát.

A modellezés, művelőjét megtanítja a kudarcok elviselésére és a sikerek megélésére is. A nemzetközi szinten is eredményesen versenyzők gyakran vesznek igénybe tudományos ismereteket, alkalmaznak csúcstechnológiát. Számos találmány származik modellezőktől (pl.: a modern 2 ütemű motorok vezérlése, - kipufogó rendszere, egy amerikai modellező találmánya - ma már az egész világon használják!)

A “világjáró” nemzetközi versenyeken szereplő modellezők nagyon sokan beszélnek, legalább kommunikációképesen (“konyhanyelven”) idegen nyelveket. Jellemzően angolul és (vagy) németül.

A modellezők között nincsenek drogfogyasztók! A két tevékenység kizárja egymást! A társadalmi átlagnál jóval kisebb az italfogyasztók és a dohányosok aránya is! Hogy mire tellett tehetségünkből, szorgalmunkból, mennyire tudtunk élni lehetőségeinkkel, azt a versenyeken elért eredményeink, helyezéseink, a kiállításokon, bemutatókon érzékelhető elismerés, vagy a barátoktól, ismerősöktől kapott dicsérő szavak a legjobb mérce.

Nem tagjai szövetségünknek, de megemlítem a vasútmodellezést, mint egy nagyon érdekes, technikaigényes, látványos ágát a modellezésnek.

Külön szakterületet képzenek a foglalkozásszerűen modellezők. Az épületek-építmények modelljeit készítők, a találmányok, nagyméretű berendezések, gépek, első-működő modelljeit készítő modellezők, vagy a számunkra gyakran fantasztikus élményt adó, a filmekben szereplő és a valóságtól megkülönböztethetetlen eszközöket, tárgyakat, stb. készítő modellezők.

Úgy gondolom ennyi talán elég is lesz (bár messze nem szóltam mindenről!) ahhoz, hogy Ön is egy kicsit más szemszögből nézze, értékelje a modellezést, sportágunkat, abban elért eredményeinket.

Végezetül egy kérdés! Játék?

Természetesen az, mert anélkül nem megy, és semmit sem ér!

Bogdán Endre
nyugdíjas középiskolai tanár
okl. műszaki szakoktató,
VB-EB harmadik helyezett
27-szeres Nemzeti Bajnok
abszolút Magyar Sebességi Csúcstartó,
Kiváló Sportoló

1165 Budapest, Veres Péter u. 157.    info@cavalloni.hu   1625 Budapest, Pf. 16
Tel/fax: +36 1 311-0471