|
Népszerű U-controll pálya volt a városligeti tó,
amikor a vizet leeresztették. E mellett a sportpályákat, és a Hősök
terét használták repítésre, majd Budaörsön a repülőtér fogadó épülete
előtti betonozott téren alakítottak ki kerítéssel védett körpályát.
1950-ben az 5 cm3-es kategóriában Horváth Ernő Szolnokon 75,314 km/ó
sebességgel állított fel rekordot, Ginovszki Arisztid Miskolcon 92,300
km/ó, majd 105,46 km/ó sebességgel javította meg e kategória rekordját.
Horváth
Ernő modellje
Ugyanez évben 10 cm3-es kategóriában Palguta
József Miskolcon állított fel rekordot 71,91 km/ ó sebességgel, melyet
Aszalay Lajos 105.882 km/ó sebességre javított.
A körrepülő sebességi kategória gyors fejlődésére
jellemző, hogy napjainkig (2006) a 2,5 cm3-es kategóriában 19-szer, 5
cm3-es kategóriában 17-szer, a 10 cm3 -es kategóriában 10, míg a
sugárhajtású kategóriában szintén 10 alkalommal javították meg
modellezőink a nemzeti rekordot. A legeredményesebb rekordereink
Benedek György, Beck Rezső, Berke László, Horváth Ernő, Kalmár Sándor,
Krizsma Gyula, és Kun László voltak. Érdekes megnézni a jelenleg
érvényes (2006) elfogadott magyar nemzeti sebességi rekordokat.
Magyar
nemzeti sebességi rekordok
2,5 cm3-es kategóriában Kalmár Sándor Gyulán
2006.06.25-én 301,2 km/ó sebességet ért el.
5 cm3-es kategóriában Kalmár Sándor 1967.10. 08-án Pécsen 233,00 km/ó,
10 cm3 - es kategóriában Berke László 1954.09.25-én Budapesten 255,319
km/óra,
és sugárhajtású kategóriában Benedek György 1957.20.27-én Budaörsön
281,107 km/ó sebességet ért el. Természetesen ezeknek a sebességeknek
az összehasonlítása nagyon nehéz, mert időközben gyakran változtak az
előírások. (Pl. huzalátmérő, üzemanyag összetétel, stb.)
Krizsma
Gyula. TU - 4 modellje
Kalmár
Sándor 5 cm3-es sebességi modellje
1951
A szocialista országok mind a négy sebességi
U-controll kategóriában rendeztek versenyeket. A rekord kísérletek
gyakorisága, valamint a hazai és népi demokratikus államok közötti
rendszeres körrepülő versenyek jelzik, a kategória növekvő
népszerűségét.
Ezekben az években nagyban hozzájárultak a körrepülő modellezés
népszerűsítéséhez a futbal mérkőzések szüneteiben a Népstadionban
rendezett bemutatók. Az „Aranycsapat” mérkőzései ugyanis rendszeresen
telt házas nézőközönség előtt zajlottak.
A hazai országos bajnokságokon 1967-ig szerepelt
mind a négy sebességi kategória. Ez után már csak az F2A szabályai
szerint, a 2,5 cm3-es sebességi kategóriában rendeztünk sebességi
versenyeket. Az F2A kategória nemzetközi versenyein 1957-től veszünk
részt.
1952
1952 évben Horváth Györgynek a Hősök terén
195,624 km/ó-ra sikerült a magyar rekordot megjavítani.
Székesfehérváron a Horváth testvérek - Benedek
György közreműködésével - sikeresen fejlesztették és építették a
sugárhajtású motorokat, melyek tolóerejét 2,2 kg fölé növelték.
1953
1953. április 26-án székesfehérvári gyártmányú
sugárhajtású motorral, Bárd István BI-03 típusú modelljével először 210
km/ó, majd 224 km/ó sebességre javította az országos rekordot.
Bárd
István BJ-03 modellje
Csehszlovákiában 1953. július 26-án, Brünnben, a
magyar modellezők meghívásos versenyen, az összes körrepülő számban
versenyeztek a csehszlovák modellezőkkel. Kiemelkedő eredménynek
számított, hogy a csapatversenyt sikerült megnyerni és Horváth Ernő a
2,5 cm3-es kategóriában 165 km/ó sebességet, új nemzeti rekordot ért
el. Az 5 cm3-es kategóriában Kun László 176 km/ó-val lett győztes. A 10
cm3-es kategóriában Gombócz István 196 km/ó-val győzte le Dooling 60
motorral versenyző ellenfelét. A cseh modellezők hőlégsugár motoros
kategóriában győztek 225 km/ó-val, Bárd István eredménye 210 km/ó volt.
Kun
László KLU-7 modellje
1954
1954.06.12-én 10 cm3-es kategóriában Beck Rezső
modellje átlépte a 200 km/ó sebességet. Eredménye 214,215 km/ó.
Beck Rezső modelljének rajza és fényképe
1955
1955. augusztus 3 -10. között Csehszlovákiában,
Vrchlabiban tartották meg a népi-demokratikus államok IV. nemzetközi
modellversenyét. Itt 2,5 cm3-es kategóriában Beck Rezső 173 km/ó,
sugárhajtású kategóriában Horváth Ernő 225 km/ó sebességet ért el.
1956
Körrepülő Modellek Világbajnoksága
Olaszország, Firenze, szeptember.
Az F2A kategóriában 15 nemzet 29 versenyzője vett
részt. A világbajnoki címet Gibs angol versenyző szerezte meg, 211 km/ó
sebességgel. 2. Vitkovics Miklós magyar, 205 km/ó, 3. Cellini olasz
versenyző 200 km/ó sebességgel.
A további magyar versenyzők eredménye: … 11. Beck
Rezső 191 km/ó, 18. Krizsma Gyula 179 km/ó, 22. Horváth Ernő 171 km/ó.
Május 27. és június 3.-a között volt a dunakeszi
repülőtéren a szocialista országok nemzetközi modellversenye. Kína első
alkalommal vett részt e versenyen. A 2,5 cm3-es sebességi kategóriában
meglepetésre a magyar Beck Rezső és a világbajnok cseh Sladky azonos
180 km/ó sebességet értek el. A győzelmet jobb részeredményei alapján
Beck Rezső szerezte meg.
Beck
Rezső B7 modellje
Az 1956 év utolsó versenye a Körrepülő Modellek
Országos Bajnoksága volt, melyet okt. 21-én a Városligeti tó betonján
rendeztek meg. E bajnokságon szerepelt először a Team Racing kategória.
Első alkalommal Azor László- Gombócz István páros nyerték a versenyt, 6
perc 04 másodperc alatt repülve le a 10 km-es távot.
1957
Ez évben a FAI már szabályzatban rögzítette az
F2A kategória jellemzőit. Meghatározták a maximálisan 2,5 cm3
lökettérfogatú motorral hajtott sebességi körrepülő modell fizikai
jellemzőit. Az előírás kitért a vezetőhuzal méreteire,
vezetőfogantyúra, vezetővillára, üzemanyagra, a mérés bázisára, a
sebességmérés módjára, stb., amelyekkel a modellek sebességének
összehasonlítása reálissá vált. E mellett mind nagyobb gondot
fordítottak a biztonsági előírásokra, sőt ma már a zajvédelmi előírások
is bekerültek a szabályzatba.
Leggyakrabban a vezetőhuzal előírásai változtak.
1959-64 között a vezetőhuzal átmérője 0,35 mm volt, de az egyszálas
vezetés is elfogadott volt. 1965-68 között az átmérő 0,4 mm-re
változott, de még megengedett az egyszálas vezetés.
1969-73 között már csak két szálas vezetés volt a
megengedett, de átmérője 0,3 mm-re módosult. 1974 től a kétszálas
vezetőhuzal mérete is 0,4 mm-re növekedett. 1998-tól a huzalok hosszát
úgy növelték meg, hogy az 1 km-es mérőbázist a modellek 10 kör helyett
9 kör alatt repülik végig. Ez a változtatás 10-15 km/ó-ás
sebességcsökkenést eredményezett. 1961-től az üzemanyag összetétele 80
% metanol és 20 % olaj előírásával kötötté vált és tilos a nitrometán
használata.
Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága
Belgium, Etterbeck-Brüsszel június15-16.
Az Európa Bajnokságon F2A kategóriában 13
versenyző indult. A bajnoki címet Sladky csehszlovák versenyző szerezte
meg 219 km/ó sebességgel. 2. Gibbs angol 201.9 km/ó, 3. Smejkal
csehszlovák versenyző, 193,9 km/ó, Vitkovics Miklós 5. lett 179,9 km/ó
sebességgel
Mint érdekesség, ezen a versenyen még szerepeltek
sugárhajtású motorral hajtott modellek. A legeredményesebb volt
Georgocena spanyol versenyző, Dynajet motorral 226,9 km/ó sebességet
ért el. Sladky csehszlovák versenyző, Letmo motoros modellje 209 km/ó
sebességgel repült
1957. június 1- vel létrehozták a Modellkísérleti
Intézetet, (MOKI) a Budaörsi repülőtér központi épületében.
Részlet Dr. Benedek György önéletrajzából:
Az egész sportszervezetet átszervezték.
A modellrepülés országos vezetője egy másik lelkes repgépmodellező
lett,(Beck Rezső) akinek egy állami intézetet kellett létrehoznia, ahol
modellek és tartozékok, motorok, félkész termékek, távirányítások stb.
kellett előállítani. Ő bízott meg ennek a kísérleti intézetnek a
megszervezésével.
Ez volt a "MOKI". Nagy lelkesedéssel álltam neki a MOKI S-1 szupermotor
tervezési tevékenységének, amivel Brüsszelben az első körrepülő
világbajnokságot magyar versenyzők megnyerték.
MOKI
S -1 motor
A MOKI megalakulása alapvető fordulatot hozott a
magyar modellezésben. Rekordjainkat, versenyeken elért sikereinket,
eddig külföldi motorokkal értük el. Az olasz Tigre G-20, Rossi-15,
valamint az amerikai Dooling és Mc Coy motorok voltak a főszereplők. A
MOKI motorok rövidesen megjelentek minden körrepülő és szabadon-repülő
kategóriában. Az F2A kategória világversenyein elért kiugró sikereink
után, világszerte nagy érdeklődés irányult a MOKI motorok iránt.
A MOKI motorok fejlesztésében - Benedek György
mellett - nagy érdemei voltak Krizsma Gyulának és Tóth Imrének.
Mindketten eredményesen versenyeztek is az F2A kategóriában. Ezért
gyakorlati tapasztalataik, ötleteik, és nem utolsó sorban precíz
munkájuk eredményesen hatott a motorok fejlesztésére.
A szocialista országokban Magyarországon kívül a
Szovjetunióban volt államilag támogatott modell kísérleti intézet a
CAML, (Központi Repülőmodell Laboratórium), valamint Csehszlovákiában
az MVVS (Modell Kutató és Fejlesztő Központ), melyet Zdenek Husicka
alapított. Ezek az intézetek elsősorban a modellmotorok fejlesztésével
segítették a sebességi körrepülő kategória fejlődését.
Október 27-én Benedek György Mazeppa nevű
hőlégsugaras modelljével 281 km/ó sebességgel új világrekordot állított
fel, megjavítva ezzel a korábbi 274 km/órás szovjet Ivanov sebességi
rekordját.
1958
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Brüsszel, szeptember
7-8. . Ez volt az első világversenyünk az F2A kategóriában, amely
meglepően kiemelkedő magyar sikert eredményezett! Tóth Imre a TIS-05
modelljével 216 km/ó sebességgel, és Beck Rezső 214 km/ó-val az első
két helyet megszerezték. Krizsma Gyula 197 km/ó-val a 11. lett. A
csapat Moki S-1 típusú speciális motorokkal versenyzett.
A Modellkísérleti Intézet óriási eredménye volt, hogy sikerült a nagy
ellenfelet, az öt éve dolgozó brünni kísérleti intézet (MVVS) által
támogatott csehszlovák csapatot, valamint a Micromeccanika-Saturno gyár
által patronált olasz modellezőket is megelőzni.
Beck Rezső modellje
1959
Ez évben ünnepeltük a Magyar modellezés 50.
évfordulóját.
Körrepülő
Európa Bajnokság Brüsszel
F2A kategóriában 21 versenyző indult. Ezen a versenyen vezették be
először az új vezető fogantyú előírást. A bajnoki címet Rossi Ugo olasz
versenyző szerezte meg Super Tigre G20 S motorral, mellyel 222 km/ó
sebességet ért el. 2.Beck Rezső 214 km/ó, 3. Ressi G. olasz versenyző
210 km/ó, 4. Tóth Imre 202 km/ó sebességgel.
1960
Hazánk első ízben rendezte a Körrepülő Modellek
Világbajnokságát a Budaörsi repülőtéren. Megnyitó szept.
8-án, 14 ország versenyzőivel. A 2,5 cm3-es sebességi kategóriában 27
versenyző állt rajthoz. Az amerikaiak és a csehek egy szálas
vezetőhuzallal repítettek. Ugo Rossi olasz versenyző lett a világbajnok
Super Tigre motorral, 236 km/ó-val, 2. Bill Wisnievski amerikai
versenyző 230 km/óra sebességgel, 3. a csehszlovák Zdenek Pech 227
km/óra sebességgel. A csehek MVVS motorokkal versenyeztek. Üzemanyag
összetételben ekkor még nem volt megkötés.
Csapatunkból Beck Rezső 215 km/ó-val a 9., Krizsma Gyula 209 km/ó-val a
11., Tóth Imre 202 km/ó-val a 14. Csapatunk 4. lett az USA, Csehszlovák
és az Olasz csapatok után. Ekkor a magyar csapat még nem alkalmazta az
egy szálas vezető huzalt, ezért az eredmények nehezen
összehasonlíthatók.
Ugo Rossi modelljének rajza
1961
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága Belgium, Genk 1961
szeptember.
Az F2A kategóriában Tóth Imre Európa bajnok lett 202,25 km/ó-val,
megelőzve a csehszlovák Zdenek Pech-et (201,12 km/ó) és a harmadik
helyezett Krizsma Gyulát (193 km/ó.) Versenyzőink ekkor már
eredményesen használták az egyszálas (monoline) vezető szerkezetet.
Csapatunk Európa Bajnokságot nyert MOKI S-1 és az újabb S-2 motorral
versenyezve.
1962
Körrepülő
Modellek. Világbajnoksága, Kiev.
Az F2A kategóriában 38 versenyző indult.
A 2,5 cm3-es sebességi kategória világbajnoka Krizsma Gyula, 214 km/ó
sebességgel. 2. Ricci olasz 214 km/ó, 3. helyezett Tóth Imre 211
km/ó-val. Bäthge Károly 208 km/ó-val a 6. lett. Világbajnok a magyar
csapat. A magyar modellek egyszálas vezetőhuzallal repültek, MOKI
S-3-as motorral.
1963
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága Belgium,
Genk-Zwartberg augusztus 21-25.
F2A kategóriában 31-en indultak. Az újszerű magyar egyszálas
vezetőfogantyút minden résztvevő megtekintette. Egyszálas vezetésnél a
huzal csavarásával irányítják a modellt. A legjobb eredményt E.
Grandesso olasz versenyző érte el 222 km/ó-val. 2. Natalenko V. szovjet
versenyző, 216 km/ó sebességgel. Tóth Imre 214 km/ó sebességgel,
bronzérmes lett.
Sebestyén Miklós a 6. és Bäthge Károly a 7. lett.
Ezzel a sebességi csapatunk megnyerte az Európa Bajnokságot.
1964
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Budapest,
július 29.
F2A sebességi kategóriában 49 induló volt és a kétszálas vezetést
majdnem teljesen felváltotta az egyszálas vezetés. A világbajnok az
amerikai Bill Wisnievski lett 227 km/ó-val, 2. Krizsma Gyula 225
km/ó-val, 3. Lee G USA 223 km/ó sebességgel. Tóth Imre 220 km/ó-val a
6. helyen, Sebestyén Miklós 219 km/ó-val a 7. helyen végzett. A verseny
25. helyezettje is 200 km/ó felett repített.
Csapatversenyben 1. USA 2. Magyarország, 3. Olaszország
1965
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága, Belgium.
Liege-Bierset augusztus 28-29.
F2A kategóriában 11 ország 23 versenyzője indult. Az Európa bajnoki
címet Tóth Imre szerezte meg 226 km/ó sebességgel. Sebestyén Miklós 218
km/ó-val ezüstérmes. 3. Sladky J csehszlovák versenyző 217.8 km/ó
sebességgel. Krizsma Gyula 198 km/ó-val a 8. lett. A magyar versenyzők
MOKI, a csehek MVVS, a versenyzők többsége pedig Super Tigre motorokkal
versenyezett.
Csapatversenyben 1. Magyarország, 2. NSZK, 3. Bulgária
1966
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Angliában, a
RAF Swinderby repülőtéren augusztus 26-30
A magyar csapat ott szerzett tudomást az amerikaiak által használt
kipufogó rezonátorokról, amelyekkel a modellek sebessége jelentősen
megnőtt. Ez az eredményeken is meglátszott. Győzött Bill Wisniewski 258
km/ó-val, a szintén USA-beli R. Theobald 241 km/ó, és C. Schuette 226
km/ó előtt. Krizsma Gyula 220 km/ó-val a 8., Sebestyén Miklós 211
km/ó-val a 16. és Tóth Imre 206 km/ó-val, a 22. lett.
Csapatversenyben 1. USA, 2. NSZK, 3.
Csehszlovákia. Magyarország az 5.
helyen végzett.
A rezonátor kifejlesztése Bil Wisnewski amerikai
versenyző nevéhez
fűződik, aki Roger Teobald közreműködésével, több évi kísérlet után,
tudta adoptálni a motorkerékpároknál már alkalmazott elvet a
modellmotorokhoz. Ez lényegében a kipufogó gázok lengésének és
hőenergiájának hasznosításán alapul. A kipufogócső meghosszabbításával
és megfelelő kialakításával, a kipufogó gázok lengéshulláma
segítségével, a motor töltését és ez által teljesítményét növelni
lehet. Lényegében gázdinamikai feltöltéssel növelik a motor
teljesítményét. Ezzel a fejlesztéssel kb. 30 km/ó értékkel sikerült
növelni a sebességet. A fejlesztésnek még egy eredménye volt. Ezzel a
megoldással a zajszintet is jelentősen tudták csökkenteni.
1967
A
Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Belgium,
Liege - Bierset augusztus. 24-28.
A magyar csapat szereplése a rezonátoros motoroknak köszönhetően
kitűnően sikerült. Tóth Imre 257 km/ó-val megszerezte az Európa bajnoki
címet. Ezüstérmes Krizsma Gyula 244 km/ó-val, a bronzérmet Sebestyén
Miklós hozta el 240 km/ó-val. A csapatversenyt is óriási fölénnyel a
magyar csapat nyerte. Erre a versenyre már sikerült a MOKI motorokat a
rezonátorral összehangolni és az előző évi világbajnokság eredményeivel
szemben, a magyar csapat sikere kiemelkedő volt.
Tóth Imre
modelljén jól látszik a rezonátor
Tóth Imre a
motoroját indítja
1968
A
Körrepülő Modellek Világbajnoksága Helsinki,
Finnország,
Az F2A kategóriában 16 ország 34 versenyzője indult és az USA
versenyzőinek teljes sikerét eredményezte. Az első három helyet
amerikai versenyzők szerezték meg. Világbajnok A. Nelson 256 km/ó-val,
2. B. Wiesnewsky 250 km/ó, 3. R. Theobald 243 km/ó sebességgel. A
magyarok közül Sebestyén Miklós szerepelt a legjobban, aki 5. lett 241
km/ó-val. Tóth Imre a 8., Bäthge Károly a 12. helyen végzett.
Csapatversenyben 1. USA, 2. Szovjetunió, 3. Magyarország.
1969
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága, Genk,
Belgium 1969 augusztus.
Az F2A kategóriában 13 ország 25 versenyzője indult. Ez volt az első
verseny az egyszálas vezetés eltörlése után, amikor már csak két szálas
vezetőhuzallal repíthettek a versenyzők. Természetesen ennek
következtében az elért sebességek csökkentek.
A bajnokság a MOKI motorok és a magyar versenyzők elsöprő sikerét
eredményezte. Az első három helyezését magyar versenyzők szerezték meg.
Európa bajnokunk Tóth Imre lett 222,54 km/ó sebességgel. 2. Krizsma
Gyula 214,69 km/ó, 3. Bäthge Károly 212,92 km/ó sebességet ért el.
Csapatversenyben 1. Magyarország, 2. Szovjetunió, 3. Olaszország
1958-1969 évek közötti időszak a magyar sebességi
körrepülő versenyzők nagyszerű sikersorozata volt. Ez alatt az időszak
alatt két egyéni és egy csapat világbajnokságot nyertünk. Az Európa
bajnokságokon pedig négyszer állt magyarversenyző az első helyen és e
mellett négyszer volt Európa bajnok a magyar csapat. A legeredményesebb
versenyzőink Tóth Imre, Krizsma Gyula és Sebestyén Miklós voltak.
A Körrepülő
Modellek Országos Bajnokságán Krizsma Gyula lett az első
214 km/ó sebességgel. A 2. helyezett Tóth Imre, ugyanilyen sebességgel
repített. A 3. helyezett Bäthge Károly modellje 210 km/ó sebességet ért
el
1970
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Belgium, Namur
augusztus 20-24.
Az F2A kategóriában a világbajnoki címet Nelson amerikai versenyző
szerezte meg 240 km/ó-val honfitársa Nightingale 238 km/ó és az angol
Jackson 229 km/ó előtt. Krizsma Gyula 215 km/ó sebességgel csak a 17.
helyre került. Csapatversenyben 1. USA, 2. Szovjetunió, 3. Franciaország
Az eredmények értékelése szempontjából a használt
vezetőhuzalok
ismerete fontos, mert döntően befolyásolja a sebességet. Ebben az évben
2 x Ø0,3 mm huzalokkal versenyeztek.
1971
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága Pécs július
7-12.
Az F2A sebességi kategóriában Fontana olasz versenyző lett az első 238
km/ó sebességgel, 2. U. Dusi olasz, 236 km/ó, 3. M Crescentini, szintén
olasz versenyző, 230 km/ó sebességgel. Tóth Imre 229 km/ó sebességgel
az 5., Krizsma Gyula 225 km/ó-val a 8., Bäthge Károly pedig 222
km/ó-val a 10. helyet szerezte meg. Csapatversenyben 1. Olaszország, 2.
Magyarország. 3. Nagybritannia
A modellek szimmetrikus építésű szárnyakkal és
kétágú légcsavarokkal
repültek.
1972
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága. Helsinki.
július. 14-16.
Ezen a világbajnokságon nem vett részt magyar csapat. F2A kategóriában
34 versenyző indult. 1. U. Dusi olasz versenyző 252 km/ó sebességgel,
2. G Ricci szintén olasz, 251 km/ó, 3. J. Lensen NSZK versenyző 247
km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Olaszország, 2. USA, 3. Szovjetunió
Műszaki szempontból újdonság volt az olasz
modellezők által használt
leállító, amelyet eddig sebességi kategóriában nem használtak. A
leállítónak sok előnye van, ezért később a szabályzat, kötelezően
előírta alkalmazását. A mezőny erősségére jellemző, hogy a 16.
helyezett is 230 km/ó felett repített.
Új modellező bázis épült Debrecenben, körrepülő
pályával.
Záhonyban körrepülő modellező pályát avattak május 21-én.
1973
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága NSZK, Bochum
szept. 5-9.
F2A kategóriában 9 ország 24 versenyzője indult. Bár magyarok is
indultak a versenyen, nem értek el számottevő eredményt. 1. L.Bilat
sváici versenyző 232 km/ó, 2. W. Kuhnis ugyancsak sváici 232 km/ó, 3.
E. Rumpel nyugatnémet versenyző 229 km/ó sebességgel.
A versenyzők döntő többsége Rossi 15 típusú motort alkalmazott. Műszaki
érdekesség volt Rumpel modellje, aki a szárny borításához 0,05 mm
vastag titánlemezt használt. Ezáltal a szárny annyira merevvé vált,
hogy a fesztávot megnövelte 1,5 m-re.
A
Körrepülő Modellek Országos Bajnokságán F2A kategóriában
22 versenyző
indult. A bajnoki címet Krizsma Gyula szerezte meg 213 km/ó
sebességgel, 2. Somogyi Zsigmond 202 km/ó, 3. Csizmarek János 196 km/ó.
1974
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Csehszlovákia,
Hradec Kralove, július 24-29.
F2A kategóriában 52 versenyző indult és a legjobb eredményeket olasz
versenyzők érték el.
1. G Ricci Olaszország, 279 km/ó, 2. U Dusi Olaszország, 279 km/ó, 3.
C.H. Schuette USA, 268 km/ó sebességgel. A csapatversenyt is
Olaszország nyerte. A magyarok közül 10. Somogyi Zsigmond. 248 km/ó,
11. Mohai István. 243 km/ó, 13. Kalmár Sándor. 240 km/ó sebességgel.
Ezen a világbajnokságon 2 x Ø0,4 mm-es összefogott vezetőhuzallal
repített a versenyzők nagy része, köztük a magyar csapat is.
A különálló két huzallal elérhető sebességhez
képest, ez 25 km/ó
többlet sebességet is jelenthet. A hátsó vezetőszál az első
szélárnyékába kerül, ami hasonló hatást eredményez, mint az egy szálon
történő vezetés. Ehhez a két szálat több helyen kellett összefogni. Az
ábrán az összefogások száma és távolsága van feltüntetve mm-ben. A fa
anyagú légcsavarok mellet megjelent a műgyanta légcsavar, üveg és
karbonszál erősítéssel. Kuriózum volt Schuette légcsavarja, aki a
harmadik startján modelljét egyágú légcsavarral repítette.
Megjelent az aszimmetrikus elrendezésű modell. A
szárny a törzs
középvonalától csak befelé, a csillapító csak kifelé volt építve. Az
egyágú légcsavar, és az aszimmetrikus szárnyelrendezés ezt követően
elterjedt, és a mai napig egyeduralkodó a sebességi kategóriában.
1975
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága Belgium,
Verviers július 9 -13.
Ezen az Európa bajnokságon nem indultak sem magyar, sem pedig a
szocialista országok versenyzői. F2A kategóriában 19-en versenyeztek.
1. E. Rumpel NSZK 255,32 km/ó, 2. G Ricci Olaszország 243,24 km/ó, 3.
U. Dusi Olaszország 241,61 km/ó sebességgel.
A versenyzők szinte kivétel nélkül Rossi motorokat használtak. A
modellekhez 0,4 mm átmérőjű kétszálas vezetőhuzalt alkalmaztak,
összefogás nélkül. Ez az eredményeken is meglátszott.
Péren is körrepülő pályát avattak az országos
bajnokság alkalmából.
Az F2A kategóriában 1. Kalmár Sándor 227,85 km/ó, 2. Molnár József 225
km/ó, 3. Szegedi Sándor 220.8 km/ó eredménnyel.
A sebességi verseny érdekessége volt, hogy a
magyar modellezők ez évben
jelentek meg először aszimmetrikus modelljeikkel. Ennek az
elrendezésnek nagy előnye, hogy a modell középvonalától a kör
középpontja felé tartó aszimmetrikus szárnynak kisebb az ellenállása,
mint a vele azonos hosszúságú huzalnak. Ezáltal nagyobb sebesség érhető
el. A tapasztalatok szerint ezzel a megoldással nagyobb a
start-biztonság is, mert ez a modell befelé perdülését akadályozza.
1976
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Hollandia,
Utrecht július 8-12.
F2A kategóriában 47 versenyző indult. Ez évben nem vett részt magyar
csapat a világbajnokságon. A szocialista országokból is csak a
Szovjetunió és Lengyelország vettek részt.
A világbajnoki címet Emil Rumpel NSZK versenyző nyerte 252,9 km/ó
sebességgel. 2. C. Schuette USA 247,7 km/ó, 3. C. Ricci Olaszország
247,2 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. NSZK, 2. USA, 3. Olaszország
A vezetőhuzalok méretének gyakori változtatását az
indokolta, hogy
egyrészt a vékony, vagy egyszálas vezetőhuzalok - a sebesség
növekedésével - a biztonságot egyre inkább veszélyeztették. Ezért az
egész vezető berendezés biztonsági vizsgálata már korábban is
kötelezővé vált (A start előtt a vezető berendezést megfelelő erővel
meghúzzák.) Másrészt a modell vezethetősége a 300 km/ó sebességet
közelítve a megnövekedett centrifugális erő és forgási sebesség miatt
kritikussá válik.
A Debrecenben megrendezett Országos Bajnokságon, Nyulason,
az F2A
kategóriában Mult József lett az első, 227,8 km/ó sebességgel
1977
A
Körrepülő Modellek Európa Bajnokságát ez évben
Belgiumban Verviers-ben rendezték.
F2A kategóriában 26 versenyző indult. Hazánk nem vett részt a
versenyen. A szocialista országok közül, csak a Szovjetunió és Bulgária
küldött versenyzőket. Az Európa bajnoki címet E. Rumpe az NSZK
versenyzője szerezte meg. Eredménye 254,4 km/ó. 2. G.Ricci olasz
versenyző 251,7 km/ó, 3. G. Isles angol versenyző 245,9 km/ó
sebességgel.
A Szegeden rendezett Körrepülő Országos Bajnokságon
F2A kategóriában 1.
Molnár József 236,8 km/ó, 2. Szegedi Sándor 236,8 km/ó, 3. Mult József
232,2 km/ó sebességgel.
1978
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Anglia, RAF
Woodvale Soutport augusztus 4 -10.
Ezen a világbajnokságon sem Magyarország, sem a szocialista országok -
Kubát kivéve - nem vettek részt. Az F2A kategóriában 38 versenyző
indult. A világbajnoki címet J. Lenzen az NSZK versenyzője szerezte meg
255,5 km/ó sebességgel. 2. L. Bilat svejci versenyző 253,8 km/ó, 3. R.
Spahr USA 252 km/ó sebességgel
Felkészítő
verseny Lengyelország Czestochowa július 15 -26.
Az F2A kategóriában az a ritka eredmény alakult ki, hogy Maslenkin,
Rodzers szovjet és Molnár József versenyzők - mindhárman - azonos
eredményt -253,52 km/ó sebességet- értek el. A részeredmények alapján
3. lett Molnár József. 5. Mult József 241,6 km/ó, 7. Szegedi Sándor 240
km/óra sebességgel.
A versenyzők egy része, az üzemanyag ellátáshoz
karternyomást alkalmazott. A gyulai versenyzők is egyágú légcsavart
használtak.
1979
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága
Franciaország, Marville augusztus 30 -szeptember. 2.
F2A kategóriában ezen a versenyen mindössze 5 nemzet 12 versenyzője
indult. Magyar versenyzők nem vettek részt a bajnokságon. Az Európa
bajnoki címet mind egyéniben, (az első 3 helyet) mind pedig
csapatversenyben, a franciák szerezték meg.
1.P. Constant 255,8 km/ó, 2. P. Enfroy 255 km/ó, 3. J.F. Bellelle
252,05 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Franciaország, 2. Finnország, 3.NSZK
Az Országos
Bajnokságon F2A kategóriában 1. Mult József 260,8 km/ó,
2.
Szegedi Sándor 254,6 km/ó, 3. Kalmár Sándor 249,1 km/ó sebességgel.
1980
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Lengyelország.
Czestochowa. július 12-18.
Kissé zűrös utazás és buszban történő éjszakázás után, hajnalban
érkeztek meg versenyzőink a helyszínre. F2A kategóriában 57-en
indultak. 1. Constant francia versenyző 274,89 km/ó, 2. Fontana olasz
265,88 km/ó, 3. Ricci szintén olasz versenyző 264,32 km/ó sebességgel.
A gyulai versenyzőknek nem ment úgy, mint otthon. Szegedi Sándor,
261,437 km/ó-val az 5. helyen végzett, Mult József 255,319 km/ó-val a
11., Kalmár Sándor a 28. helyet szerezte meg, 243,407 km/ó-val.
Kizárólag félágú, karbon-szálas légcsavarokat alkalmaztak. A motorok
zömében tengelyszívású, Rossi motorok voltak.
1.
Vár Kupa Gyula 1. A. Rachwahl Lengyelország ,260,6 km/ó,
2. Mult
József 258,9 km/ó, 3. Somogyi Zsigmond 258,9 km/ó, 4. Szegedi Sándor
250,5 km/ó.
1981
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága, Belgium,
Genk. júl. 7-11.
F2A kategóriában 29 versenyző indult. 1. Parramon spanyol versenyző
270,1 km/ó, 2. Mult József 268,9 km/ó, 3. Horváth J. Olaszország 267,7
km/ó-val. 4. Szegedi Sándor 265,7 km/ó, 7. Molnár József 259,7 km/ó.
Sebességi kategóriában a magyar csapat volt az első, Jugoszlávia és a
Szovjetunió csapata előtt.
Körrepülő
Modellek Országos Bajnoksága Debrecen július 3 -6.
F2A kategóriában 11 versenyző indult. 1. Mult József 264,7 km/ó, 2.
Molnár József 262,6 km/ó, 3. Szegedi Sándor 258,9 km/ó.
1982
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága, Svédországban,
Oxelösund, július 20-26.
A magyar sebességi csapatot - három gyulai modellezőt - Somogyi Ferenc
vezette. Szegedi Sándor 275,4 km/ó-val világbajnok. Mult József 272,3
km/ó-val ezüstérmes. Molnár József 271,9 km/ó sebességgel bronzérmes. A
magyar csapat aranyérmes. A díjkiosztásnál probléma volt, hogy a
rendezők nem tudtak három magyar zászlót biztosítani. Az ott élő
magyarok is szurkoltak és a magyar csapattal együtt örültek. Az új
típusú fekete fejű Rossi motorokkal csak a magyarok versenyeztek.
1983
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága. Hollandia.
Utrecht. július 13 -17.
A cél az volt, hogy az itthon elért átlagos sebességet, a versenyen is
el tudjuk érni. Európa bajnok Mult József, a harmadik startban, a
második felszállással, 282,1 km/ó sebességgel. 2. Szegedi Sándor, 276,9
km/ó, 3. Pisarchuk szovjet versenyző, 272,7 km/ó sebességgel. 5. Molnár
József 267,6 km/ó. Csapatversenyben kontinens bajnok lett a magyar
csapat. A modellek ebben az évben még 1,0 m feletti fesztávú szárnnyal
repültek.
Ez év októberében körrepülő modell pályaavatóra
került sor Pápán. Kevés
országban volt a világon akkor ennyi körrepülő modell pálya, mint
Magyarországon. Ekkor épült Budapest új körrepülő pályája
Kőbánya-Újhegyen. Hát, azóta (2006) már sok megszűnt, vagy
használhatatlan.
A pápai pálya avatója a Dunántúl Bajnokság volt, ahol Kalmár Sándor
győzött, 243,24 km/ó-val, 2. Kalmár István 220,85 km/ó, 3. Kocsis
István, 220,85 km/ó
Mecsek
Kupa Pécs júl. 23.
1. Mult József 272,2 km/ó, 2. P. Fontana Olaszország 270,6 km/ó, 3.
Szegedi Sándor 270,6 km/ó
1984
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága. USA Chicopee.
szeptember 17-22.
A korábbi eredmények, na meg a költségek miatt, csak sebességi csapat
utazott a VB-re, Somogyi Ferenc csapatkapitánnyal. A FAI zsűrinek tagja
volt dr Beck Rezső. A sebességi versenyen 37 versenyző indult. Az első
startok elkeserítők voltak, nem ismertünk rá a modellekre, motorokra.
Az első startot 20 versenyző "nullázta". Másnapra új üzemanyagot
kevertek dr. Beck Rezső zsűritag kérésére. Ezután minden a helyére
került.
Világbajnok egyéniben ismét Szegedi Sándor lett
280,1 km/ó sebességgel.
Ezüstérmes Molnár József 279,2 km/ó és bronzérmes Mult József 277,9
km/ó sebességgel. Ismét három magyar állt a dobogón! Óriási öröm volt.
A további 3 helyet a Kínai modellezők foglalták el.
Csapatban 1. Magyarország, 2. Kína, 3. Olaszország volt. Az amerikaiak
csalódottak voltak, hogy ilyen kis nemzet hazai pályán megelőzte, a
technikailag kiemelkedően fejlett országukat.
A modellek zöme asszimetrikus felépítésű és félágú légcsavarú, néhány
modell szimmetrikus is volt. A motorok zömmel régi és új típusú (fekete
fejű) Rossi motorok, valamint MOKI motorok voltak.
A gyulai sebességi csapat, e világbajnokságon ért
a csúcsra. Ebben
kiemelkedő szerepe volt Mult Józsefnek és Szegedi Sándornak, akik nagy
figyelemmel követték a sebességi technika fejlődését. A motorok
teljesítményének növelésében nagy gyakorlatra tettek szert. A motor
teljesítmény, légcsavar és a modell összehangolása, képezte sikereik
alapját. Tapasztalataikat tovább adták a fiatalabb versenyzőknek is.
Gyulán nem csak egy nagyon eredményes modellező klubot szerveztek,
hanem körrepülő centrumot is kialakítottak, korszerű pályákkal. A
rendszeresen megrendezett "Vár Kupa" versenyek hozzájárultak a
körrepülő modellezésünk fejlődéséhez.
Vár
Kupa Gyula augusztus 25 -26.
A Vár Kupa első alkalommal volt nemzetközi verseny. 5 ország 21
versenyzője vett részt.
1. Mult József 281,6 km/ó, 2. Szegedi Sándor 279,7 km/ó, 3. A. Rachwal
Lengyelország 273,5 km/ó.
1985
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága, Anglia,
Manchester. július 9-13.
Az egész verseny alatt viharos szél fújt. Még egy versenyen sem láttunk
ennyi modelltörést. F2A kategóriában 23 versenyző indult. Európa bajnok
Kohaniuk szovjet versenyző 282,90 km/ó, 2. a szintén szovjet Schelkalin
279,30 km/ó, 3. Molnár József 278,2 km/ó sebességgel. 4. Szegedi Sándor
278,0 km/ó-val, 5. Mult József 277,1 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben megvédtük Európa bajnoki címünket. 2. Szovjetunió, 3.
Lengyelország.
1986
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Magyarország,
Pécs júli. 31-aug.3.
Sebességi kategóriában 18 ország 43 versenyzője randevúzott itt.
A világbajnoki címet a szovjet Kalmikov szerezte meg, 293,63 km/ó
sebességgel. 2. S. Piskalev 288,0 km/ó-val, 3. Mult József 287,53 km/ó
teljesítményével. 6. Szegedi Sándor 285,26 km/ó, 8.Molnár József 280,59
km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Szovjetunió, 2. Magyarország, 3. Lengyelország.
A versenyzők leggyakrabban használt motortípusa, az olasz ROSSI motor
volt, melyet a lehetőségekhez képest a teljesítmény növelése érdekében
módosítgattak. Az amerikai Dodge saját gyártmányú motort alkalmazott,
forgácsolt motorblokkal, forgószeleppel. Az USA csapata, valamint a
szovjet csapat is saját motorral, Mult József MOKI motorral
versenyzett. Döntő jelentősége volt a rezonátor kipufogónak. A szovjet
csapat vastagabb csöveket használt, mint általában a magyarok. A
légcsavarok kizárólag félágúak, anyag tekintetében a fa és a
karbonszálas műgyanta légcsavarok vegyesen voltak. A magyar csapat
ekkor még fa légcsavart használt. A modellek szárnyfesztáv növelése nem
ért véget. Anatoly Kohániuk 174 cm hosszúságú szárnnyal is próbálkozott
a tréning során, de a modell nem volt elvezethető és földhöz csapódott.
1987
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága , Svédország
Nyköping. július 20-27.
F2A kategóriában 17 fő indult, 8 országból.
E versenyen a szovjet versenyzők voltak a legjobbak és megszerezték az
első három helyet. 1. Pitzkalev 295,1 km/ó, 2. Kalmikov 292 km/ó, 3.
Kostin 291 km/ó sebességgel. A magyarok közül 4. Mult József 290,3
km/ó, 5. Szegedi Sándor 285,0 km/ó sebességet értek el.
Csapatversenyben 1. Szovjetunió, 2. Nagybritannia, 3. Svédország. A
magyar csapat csak a 4. helyet szerezte meg, mert Bimbi Zoltánnak nem
volt érvényes startja.
Vár Kupa
Gyula aug. 21-23.
1. Mult József 292,6 km/ó, 2. Szegedi Sándor 285,3 km/ó, 3. Kajic Ivica
Jugoszlávia 280,1 km/ó
1988
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága, Kiev. aug.
5-12.
F2A sebességi kategóriában 35 versenyző indult. Ez a világbajnokság a
szovjet versenyzők sikerét eredményezte. Az első három helyet és a
csapatbajnoki címet is, szovjet versenyzők szerezték meg. 1. Kalmikov
301.75 km/ó, 2. Schelkalin 299.50 km/ó , 3. Pitskalev 299 km/ó
sebességgel.
A magyarok közül 4. Szegedi Sándor 294,3; km/ó, 6. Mult József 287,0
km/ó; 12. Nagy Lajos 280,5 km/ó sebességgel. Ő volt a mezőnyből az
utolsó, aki a 280 km/ó felett repített.
Csapatversenyben 1. Szovjetunió, 2. Magyarország, 3. Kína. A nemzetközi
versenyeken elért sikerek miatt egyre nagyobb érdeklődés kísérte az
orosz motorokat.
1989
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága, Anglia.
Wigan Greater Manchester július 26-30.
A verseny színhelyét, a Tree Sister Site nevű rekultivált területet,
már ismerték modellezőink, egy korábbi Európa bajnokságról. Sajnos az
akkori rossz időjárás is megismétlődött.
A versenyen ezúttal is, a szovjet versenyzők szerepeltek a legjobban.
Az első helyet Kalmykov szovjet versenyző szerezte meg 297,129 km/ó
teljesítményével. 2. helyen ugyancsak, szovjet versenyző Pitskalev
végzett 296,62 km/ó sebességgel. A 3. Halman angol versenyző, 295,63
km/ó sebességet ért el.
A magyarok közül 5.Szegedi Sándor 290,79 km/ó, 6. Mult József 289,16
km/ó, 10. Nagy Lajos 277,71 km/ó sebességgel. Csapatversenyben 1.
Szovjetunió, 2. Nagybritannia, 3. Magyarország.
Az élen szereplő szovjet versenyzők Kalmikov Ciklon motorját, az
angolok Irvine15 motort, a magyarok pedig MOKI motort használtak.
1990
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága, Franciaország.
Blenod Le Pont A Mousson. július. 9 -14.
F2A kategóriában 18 ország 32 versenyzője indult. A világbajnoki címet
Dodge Karl USA szerezte meg 302,1 km/ó sebességgel. 2. Kostin Szergej
Szovjetunió 300,5 km/óra, 3. Shelkalin Szergej Szovjetunió 298,2 km/ó.
A magyar versenyzők közül 7. Mult József 288,60 km/ó, 10. Bimbi Zoltán
283,80 km/ó, 14. Nagy Lajos 279,29 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Szovjetunió, 2. Nagybritannia, 3. USA,. 4.
Magyarország
1991
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága
Lengyelország, Czestochowa
Az Európa bajnok címet Kostin Szergej szerezte meg 305,43 km/ó
sebességgel. 2. Bolshakov orosz versenyző 301,59 km/ó, 3. Schelkalin
szintén orosz, 299,92 km/ó.
A magyarok közül 5. Szegedi Sándor 293,48 km/ó, 7, Mult József 291,73
km/ó, 10. Elekes Imre 284,96 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Oroszország, 2. Magyarország, 3. Nagybritannia
1992
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Csehország,
Hradec Kralove júl20-25
Az F2A kategóriában 42 versenyző indult. A világbajnoki címet - új
világrekorddal - Schelkalin Szergej orosz versenyző szerezte meg 308,5
km/ó sebességgel. 2. Bolshakov Andrej orosz, 301,0 km/ó, 3. Tomielleri
Sergio olasz versenyző 300,6 km/ó sebességgel
A magyarok közül 7. Mult József 296,5 km/ó, 11. Elekes Imre 288,0 km/ó,
18. Szegedi Sándor 282 km/ó sebességgel. Az első 6 helyezett orosz
Shelkalin motorral versenyzett.
Csapatversenyben 1. Oroszország, 2. Olaszország, 3. Magyarország
1993
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága Magyarország,
Pécs július 20-25.
Ez az Európa Bajnokság mind a rendezés, mind pedig az eredmények terén,
nem hagyott kellemes emlékeket sem a külföldi versenyzőknek, sem pedig
rendező országunknak.
F2A kategóriában 29 versenyző indult. 1. Billon G. Franciaország 298,0
km/ó, 2. Halman P. Nagybritannia 296,5 km/ó, 3. Schelkalin Sz.
Oroszország 295 km/ó sebességgel. Magyar versenyzők nem voltak az
élmezőnyben.
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Olaszország, 3. Oroszország
Körrepülő
Modellek Ifjúsági Világbajnoksága, Kiev. július 1-5.
F2A kategória. 12 fő induló. Nagy Lajos gyulai modellező vezetésével 3
versenyző utazott ki a VB-re, mindannyian gyulaiak. 1. Vincze Viktor
268,0 km/ó; 2. Puskás Attila 266,0 km/ó; 8. Puskás Béla 244,8 km/ó A
csapat a második helyen végzett, Ukrajna csapata mögött.
1994
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Kína, Sangháj
Az F2A kategóriában 20 nemzet 56 versenyzője indult a világbajnokságon,
melyet a kínaiak nagyszerű körülmények között rendeztek meg. Egyedül a
verseny színhelyére szállítás okozott gondot a zsúfolt városban.
A világbajnok címet Halman Peter angol versenyző szerezte meg 302,7
km/ó sebességgel. 2. Guard Billon francia, 302,3 km/óra, 3. Rachwal
Tomas lengyel versenyző 300,3 km/ó sebességgel. Bimbi Zoltán a 15.
helyen végzett, sebessége 291,4 km/ó
Junior kategóriában Puskás Attila 273,61 km/ó sebességgel ezüstérmes.
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Oroszország, 3. Spanyolország
Országos
Bajnokság és Vár Kupa Gyula aug. 19-21.
1. Bimbi Zoltán 295,0 km/ó, 2. Elekes Imre 290,6 km/ó, 3. Mult József
286,8 km/ó.
Az 1994 évi F2A Világkupa pontozásos ranglistán 54 versenyző közül 1.
Elekes Imre, 4. Bimbi Zoltán;
1995
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága Csehország,
Hradec Kralove júl 16-22.
F2A kategóriában 34 versenyző indult. A verseny nagyszerű eredményeire
jellemző, hogy az első 12 helyezett sebessége meghaladta a 290 km/órát,
de még a 24. helyezett sebessége is 280 km/ó fölött volt. Európa bajnok
Kostin Szergej orosz versenyző, 300,9 km/ó sebességgel. 2. Rachwal
Tomas lengyel 298,6 km/ó 3. Isles Gordon angol versenyző 298,5 km/ó
sebességgel.
Mult József 292,5 km/ó sebességgel a 11.
Csapatversenyben 1. Oroszország, 2. Nagybritannia, 3. Olaszország, 4.
Magyarország.
Az 1995 évi F2A Világkupa ranglistán 3. Elekes Imre, 4. Bimbi Zoltán
1996
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Svédország,
Norrköping július 27
F2A kategóriában 22 nemzet 46 versenyzője indult. Világbajnok Parramon
Luis spanyol versenyző 311 km/ó sebességgel, mely egyben világrekord.
2. Kostin Szergej orosz, 305,3 km/ó, 3. Fedotov Konstantin, szintén
orosz versenyző, 303,8 km/ó sebességgel-
A magyarok közül Szegedi László 34. 283,0 km/ó, 36. Elekes Imre 278,6
km/ó, 43. Vince Viktor 257,7 km/ó sebességgel. Csapatversenyben 1.
Oroszország, 2. Franciaország, 3. Nagybritannia. A magyar csapat a 8.
helyen végzett.
1997
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága
Spanyolország, Valladolid július 13-19.
Ezen az Európa bajnokságon magyar versenyzők nem vettek részt. Az F2A
kategóriában Európa bajnok Parramon Luis spanyol versenyző 298,01 km/ó
sebességgel. 2. Isles Gordon angol, 288,46 km/ó. 3. Borzecki Krisztián
lengyel versenyző 287,76 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Lengyelország, 3. Oroszország.
A vezetőhuzal hossza ez évben 15,92 m-ről 17,69 m-re változott. Így 9
kör adja a mért 1 km távot.
1998
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Ukrajna, Kiev
augusztus 23-30.
F2A kategóriában 33 versenyző indult. Magyarok nem vettek részt a
versenyen.
Világbajnok Parramon Luis spanyol versenyző, sebessége 301,00 km/ó, 2.
Isles Gordon angol, 295,3 km/ó, 3.Kostin Szergej orosz versenyző 295,3
km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Oroszország, 3. USA
1999
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága
Spanyolország, Valladolid július 12-18.
F2A kategóriában 26 versenyző indult. Magyarországról csak Elekes Imre
vett részt a versenyen.
Az Európa bajnoki címet ismét Parramon Luis spanyol versenyző szerezte
meg 293,1 km/ó sebességgel. 2. Isles Gordon angol, 288,2 km/ó, 3.
Kostin Szergej orosz versenyző, 287,7 km/ó sebességgel. Elekes Imre az
5. helyen végzett. Sebessége 286,8 km/ó
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Oroszország, 3. Franciaország
2000
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Franciaország,
Landres július 12-19.
F2A kategóriában 18 országból 45 versenyző indult a világbajnokságon.
Magyarországról csak egy versenyző vett részt a bajnokságon.
Világbajnok Parramon Luis spanyol versenyző 297,5 km/ó sebességgel. 2.
Morrisey Ken angol, 297.0 km/ó, 3. Kalinine Andrei orosz versenyző,
294,8 km/ó sebességgel. Elekes Imre 284,3 km/ó sebességgel a 13. helyet
szerezte meg.
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Oroszország, 3. Franciaország.
Körrepülő
Modellek Országos Bajnoksága. Budapest május 20.
F2A kategóriában az első helyet Elekes Imre szerezte meg 288,69 km/ó
sebességgel. 2. Kalmár Sándor 277,02 km/ó, 3. Vince Viktor 268,25 km/ó,
4. Szegedi László 267,65 km/ó sebességgel.
Vár Kupa
Gyula szeptember 24.
1. Elekes Imre 284,3km/ó, 2. Kabakon Geozgi 275,2 km/ó, 3. Kalmár
Sándor 273,7 km/ó
2001
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága
Spanyolország, Valladolid aug.
F2A kategóriában 21 induló volt. Magyarország nem vett részt a
versenyen.
Európa bajnok Morrisey Ken angol versenyző 292,8 km/ó sebességgel. 2.
Halman Peter angol 292,5 km/ó, 3. Aubé Jean Marc francia versenyző
289,4 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Oroszország, 3. Franciaország
A 2001. évi Világ Kupa verseny győztese Kalmár Sándor 36 ponttal, 2.
Elekes Imre 28 ponttal.
2002
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Németország
Sebnitz július 14-21
F2A kategóriában 54 versenyző indult.
Világbajnok Parramon Luis 302.5 km/ó sebességgel. 2. Halman Peter
Nagybritannia 297,6 km/ó, 3. Morrissey Ken Nagybritannia 296,7 km/ó. A
magyar versenyzők eredményei: 9. Kalmár Sándor 287,0 km/ó, 19. Elekes
Imre 283,1 km/ó, 44. Mohai István 255,3 km!ó
A 2002. évi Világkupa ranglista helyezések: 2. Kalmár Sándor, 5. Elekes
Imre.
2003
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága
Franciaország, Rouillé július 12-18.
F2A kategóriában nem indult magyar versenyző. Európa bajnok Parramon
Luis spanyol versenyző 298,0 km/ó, 2. Magne Jean Franciaország 295,6
km/ó, 3. Kostin Sergej Oroszország, 295.1 km/ó sebességgel-
Csapatversenyben 1. Nagybritannia 2. Oroszország 3. Franciaország
A Világ Kupa ranglistán 1. Kalmár Sándor 41 ponttal, 5. Elekes Imre 28
pont.
2004
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága USA, július 4
-11.
Az F2A kategóriában 33 versenyző indult a világbajnokságon.
A világbajnoki címet Parramon Luis spanyol versenyző szerezte meg 295,9
km/ó sebességgel, 2. Magne Jean Franciaország 295,9 km/óra, 3. Halman
Peter Nagybritannia 292,5 km/óra sebességgel. Csapatversenyben 1.
Nagybritannia, 2. Franciaország, 3. USA
Vár Kupa
szeptember 26.
1. F. Marksteiner Ausztria 293,8 km/ó, 2. Kalmár Sándor 287,7 km/ó, 3.
Elekes Imre 275,5 km/ó.
A Világ Kupa ranglistán az 1. helyezett Kalmár Sándor. Az elért legjobb
sebessége 293,2 km/ó; 10. Elekes Imre.
A ranglistán ez évtől nem a versenyen elért helyezések utáni pontszám,
hanem a világkupa versenyeken elért legjobb három eredmény összege adja
a helyezési számot és ez határozza meg a sorrendet.
2005
Körrepülő
Modellek Európa Bajnoksága, Gyula,
július 16-23.
Az F2A kategóriában 36 versenyző indult és a bajnoki címet Halman Peter
angol versenyző szerezte meg 295,5 km/ó sebességgel. 2. Fedotov
Konstantin orosz, 295,4 km/ó, 3. Eisner Paul angol, 294,9 km/ó
sebességgel. A magyar versenyzők eredményei: Elekes Imre 291,3 km/ó,
Kalmár Sándor 289,5 km/ó Baján Ádám 246,1 km/ó. Ez volt a második
kontinens-bajnokság, ahol gépi méréssel történt a sebesség
megállapítása.
Körrepülő
Modellek Országos Bajnoksága Gyula. jún. 25.
Kalmár Sándor 301,2 km/ó sebességgel győzött. 2. Szegedi László 269,8
km/ó; 3. Elekes Imre 265,8; km/ó sebességgel. Kalmár Sándor eredménye
egyben új nemzeti rekord! Elismerésre méltó, hogy több mint 40 éve
foglalkozik aktívan körrepülő sebességi modellezéssel. Eredményeivel
jelenleg is, a világ legjobb modellezői között szerepel! A hazai pályán
elért legjobb sebességet Alexandr Osovyk ukrán modellező által gyártott
Profi 15 Speed motorral érte el. Természetesen az eredményt hosszú
kísérleti munka (tuning) előzte meg. Ehhez digitális nyomaték és
fordulatmérő padot, izzógyertyaszál hegesztőt, dinamikus főtengely
kiegyensúlyozót és rezonátorhoz nyomókészüléket szerkesztett. Az
eredményhez a folyamatos légcsavar és rezonátor kísérletek is
hozzájárultak.
2006
Körrepülő
Modellek Világbajnoksága Spanyolország,
Valladolid július 16-24.
F2A kategóriában 32 versenyző indult. A világbajnoki címet Parramon
Luis spanyol versenyző szerezte meg, 301,3 km/ó sebességgel. 2. Halman
Peter Nagybritannia 297,8 km/ó, 3. Fedotov Konstantin orosz versenyző,
sebessége 292,4 km/ó.
9. Kalmár Sándor 288,8 km/ó sebességgel. A VB eredményességére jellemző
-, hogy még a 15. helyen szereplő Elekes Imre 285,1 km/ó sebessége is.
mindössze 16,2 km/ó-val maradt el a világbajnok eredményétől.
Vár
Kupa Gyula szeptember 24.
Az F2A kategóriában Kalmár Sándor szerezte meg az első helyet 295,5
km/ó sebességgel. 3. Elekes Imre, 5. Orvos Ferenc
Körrepülő
Modellek Nemzetközi Versenye
Belgrád-Batajnica október 10.
F2A kategóriában a győztes Kalmár Sándor volt, 300 km/ó sebességgel.
A Világkupa 2006 évi eredménye 3 verseny alapján 1. Kalmár Sándor
Magyarország, 2. Aube Jean Marc Franciaország, 3. Grundel Peter
Nagybritannia. Kalmár Sándor átlagsebessége a három verseny alapján
297,9 km/ó!
Ha a körrepülő modellek történetében
visszatekintünk az elmúlt fél évszázadra, megállapíthatjuk, hogy
Magyarország világviszonylatban is nagyon eredményes volt. Európa és
világbajnokságok sorozatain magyar versenyzők szerezték meg a győzelmet
és csapatversenyben is kiemelkedő sikereket értünk el. A sebességi
kategória motorjainak fejlesztése terén is élen járt Magyarország. A
MOKI motorok hírneve a mai napig nem halványult el. Az Európa és
világbajnokságok rendezése tekintetében is sok nagy nemzetet előztünk
meg.
A jelen már korántsem olyan ígéretes! Az állami támogatások
elmaradásával problémáink sokasodtak. A körrepülő pályák
fejlesztéséhez, de még karbantartásához sem áll rendelkezésre
megfelelő anyagi háttér. Ezért sok pálya ma már használhatatlanná vált.
Kivétel Gyula, ahol a helyi lehetőségek kihasználásával rendelkezésre
állnak megfelelő pályák, amelyeken még nemzetközi versenyek is
rendezhetők. Ezen túlmenően talán még Budapest, Pécs és Sopron
rendelkezik megfelelő versenypályával.
Sajnos az F2A kategóriában a versenyzők létszáma is lecsökkent. Az
utánpótlás területén ismét csak Gyula a pozitív kivétel. Reméljük, hogy
a modellező sport támogatásával a modellező élet felélénkíthető és a
körrepülő kategóriában is újabb szép eredmények születnek.
|