cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 Repülőmodellező kategóriák 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

1x1


Magyar Repülés 1. évfolyam 15.

 

Jim Valker vezetőrendszerének szabadalmi rajza

 

A körrepülő modellek története.

1948

Körrepülő modellekről - Magyarországon - az első híradás a Magyar Repülés 1. évfolyamának 15. számában jelent meg U-controll modellek címmel.

U-controll modellek

Az angolszász országokban, de különösen Amerikában, - az újabb időkben - széles rétegekben elterjedt az U-controll modellek építése. (U-controll magyarul kb. kötött modellnek felel meg.) Ennek az a lényege, hogy egy vagy több zsinór, egyik végével a modellhez, a másik végével egy fogantyúhoz van erősítve. A modell körben repül, és aki kezében tartja a fogantyút, ennek mozgatásával (…) tudja a magassági kormányt mozgatni.

Ekkor még kétféle körrepülést ismertek: Kézzel vezetett modelleket, melyek U-controll néven honosodtak meg és a modell-sportban ezek váltak népszerűvé.
A másik típus az oszlophoz kötött körrepülő modell. E típus csak hobby szinten ismert és nem terjedt el.
Az U-controll modellek első változatai két vezetőhuzallal repültek. A vezető fogantyúhoz csatlakozó két huzal a modellben kialakított kormánymérleghez csatlakozott, amely rudazattal mozgatta a magassági kormányt, a fogantyú mozgatásától függően lefelé, vagy felfelé. Ez által lehetett a modell repülési szintjét változtatni.
A kéthuzalos U-controll vezetőrendszert a - negyvenes évek elején- Jim Valker amerikai modellező fejlesztette ki és szabadalmaztatta.

Jim Valker vezetőrendszerének szabadalmi rajza

Az U-controll modellek meghajtása dugattyús motorral történt. Később a sebességi kategóriában a rezgőszelepes sugárhajtású motorok is megjelentek.

A körrepülő modelleknek számos változata kifejlődött. A sebességi modellek (F2A) mellett műrepülő (F2B), team racing, (csapatverseny, F2C) és combat (légiharc, F2D) kategóriák szabályzatát is kidolgozták és e kategóriákban is sportversenyeket rendeznek. Mindegyik körpályás kategória modelljei azonos repülési elven, de jellegüknek megfelelően más előírások szerint működnek.

Történetünk csak a körrepülő sebességi kategóriával (F2A) foglalkozik!

1948

A Nemzetközi Repülő Szövetség, a FAI (1948. szeptember 27-28.-án tartott ülésén az USA-ban) szabályozta a körrepülő modelleknél használható pályák sugarait. A sebességi modelleknek 1 km távot kell repülni. Itt írták elő a vezetőhuzal méretet, az elhagyható futóművet, valamint olyan előírást, amely a sebességnövelést a vezető beavatkozásával -pl. vontatással - megakadályozza. Magyarországot a FAI ülésen Rédei György, OMRE (Országos Magyar Repülő Egyesület) képviselte.

A sebességi modelleket meghajtásuk szerint öt csoportba sorolták. Dugattyús motorral hajtott modellek, a következő lökettérfogatokkal: a) 0-1 cm3, b) 1,01-2,5 cm3 , c) 2,51-5 cm3 d) 5,01-10 cm3 és e) sugárhajtású (hőreakciós) motorral hajtott modellek. Ezekben a kategóriákban lehet rekordokat felállítani.

Ebben az időszakban Magyarországon még nem volt modellmotor gyártás, csak amatőr módon, egyéni próbálkozások voltak, elsősorban olyan üzemekben működő modellező körökben, ahol erre a megfelelő gépi, műszaki lehetőségek, adottak voltak. (Pl. Csepelen)
Külföldről az 1948-as FAI kongresszus után, az Egyesült Államokból hoztak be 3 db izzógyertyás modellmotort és egy sugárhajtású motort az OMRE részére. Ezek akkor a legkorszerűbb technikát képviselték. Pl. Dooling és Mc Coy motorok, valamint Dynajet motor. E motoroknak szerepek jutottak később a magyar rekordok felállításában. 1949-ben már érkezett külföldről néhány kisebb sorozat dízel (öngyulladású) modellmotor is. (pl. Delmo, Micron, Super Atom) Ezek is segítették a magyar U-controll modellezés megindulását és magyar rekordok felállítását.

1949

Magyarországon az első körrepülő modelleket, Benedek György és Winkler László építették. Ezek még nagyon egyszerű kivitelűek voltak. Az első rekordot a 2,5 cm3-es kategóriában Benedek György állította fel 1949.10.12-én 67,160 km/ó sebességgel, ED-MK II típusú motorral.

A körrepülő modellekről az első összefoglaló cikket Poich Lóránd írta a Magyar Repülés 1949. október 25.-i számába. Címe:

Körrepülő modellek (1. lap, 2. lap)

Magyar modellezők 1949 szeptemberében, Budaörsön láttak először körpályán rezgőszelepes sugárhajtóművel modellt repülni, amelyet Anyiszimov szovjet modellező készített. Winkler László így ír róla: "Leírhatatlan megdöbbenést váltott ki mindnyájunkban a "duda" megszólalása és üvöltő rohanása a körpályán, akkor szédítőnek tűnő sebességgel."

1950

Január 22-én hóban, -10 fokos hidegben, a csepeli modellezők 16 modellel álltak starthoz a csepeli stadionban, első sugárhajtóműves körrepülő versenyükön. Ekkor már ők sorozatban készítették a sugárhajtóműves motorokat, amelyek tervezésénél sokat segített a Dynajet motor megtekintése. Megoldották a motor legbonyolultabb alkatrészének a margaréta alakú acél rezgőszelepnek a sajtolását. A hideg időben - sok sikertelen próbálkozás mellett- a legjobb eredményt végül Aradi László érte el 114 km/ó értékelhető sebességgel.

Sugárhajtású modellverseny Csepelen

1950.02.25-én Somhegyi Kristóf 5 cm3-es Delmo motoros modelljével, rekordot állított fel 63,175 km/ó sebességgel.

Somhegyi Kristóf modellje

Ekkor még nem voltak épített körrepülő pályák. E repítés is az akkor még romos, kihalt várban, a Szent György téren történt. Ezt előzetesen meg kellett tisztítani a törmeléktől és a repedésekből kinőtt növényektől. Benedek György is itt állította fel rekordját sugárhajtású modelljével, amellyel 1950. 06. 04-én 179,104 km/ó sebességet ért el.

Népszerű U-controll pálya volt a városligeti tó, amikor a vizet leeresztették. E mellett a sportpályákat, és a Hősök terét használták repítésre, majd Budaörsön a repülőtér fogadó épülete előtti betonozott téren alakítottak ki kerítéssel védett körpályát.
1950-ben az 5 cm3-es kategóriában Horváth Ernő Szolnokon 75,314 km/ó sebességgel állított fel rekordot, Ginovszki Arisztid Miskolcon 92,300 km/ó, majd 105,46 km/ó sebességgel javította meg e kategória rekordját.

Horváth Ernő modellje

Ugyanez évben 10 cm3-es kategóriában Palguta József Miskolcon állított fel rekordot 71,91 km/ ó sebességgel, melyet Aszalay Lajos 105.882 km/ó sebességre javított.

A körrepülő sebességi kategória gyors fejlődésére jellemző, hogy napjainkig (2006) a 2,5 cm3-es kategóriában 19-szer, 5 cm3-es kategóriában 17-szer, a 10 cm3 -es kategóriában 10, míg a sugárhajtású kategóriában szintén 10 alkalommal javították meg modellezőink a nemzeti rekordot. A legeredményesebb rekordereink Benedek György, Beck Rezső, Berke László, Horváth Ernő, Kalmár Sándor, Krizsma Gyula, és Kun László voltak. Érdekes megnézni a jelenleg érvényes (2006) elfogadott magyar nemzeti sebességi rekordokat.

Magyar nemzeti sebességi rekordok

2,5 cm3-es kategóriában Kalmár Sándor Gyulán 2006.06.25-én 301,2 km/ó sebességet ért el.
5 cm3-es kategóriában Kalmár Sándor 1967.10. 08-án Pécsen 233,00 km/ó,
10 cm3 - es kategóriában Berke László 1954.09.25-én Budapesten 255,319 km/óra,
és sugárhajtású kategóriában Benedek György 1957.20.27-én Budaörsön 281,107 km/ó sebességet ért el. Természetesen ezeknek a sebességeknek az összehasonlítása nagyon nehéz, mert időközben gyakran változtak az előírások. (Pl. huzalátmérő, üzemanyag összetétel, stb.)

Krizsma Gyula. TU - 4 modellje

Kalmár Sándor 5 cm3-es sebességi modellje

1951

A szocialista országok mind a négy sebességi U-controll kategóriában rendeztek versenyeket. A rekord kísérletek gyakorisága, valamint a hazai és népi demokratikus államok közötti rendszeres körrepülő versenyek jelzik, a kategória növekvő népszerűségét.
Ezekben az években nagyban hozzájárultak a körrepülő modellezés népszerűsítéséhez a futbal mérkőzések szüneteiben a Népstadionban rendezett bemutatók. Az „Aranycsapat” mérkőzései ugyanis rendszeresen telt házas nézőközönség előtt zajlottak.

A hazai országos bajnokságokon 1967-ig szerepelt mind a négy sebességi kategória. Ez után már csak az F2A szabályai szerint, a 2,5 cm3-es sebességi kategóriában rendeztünk sebességi versenyeket. Az F2A kategória nemzetközi versenyein 1957-től veszünk részt.

1952

1952 évben Horváth Györgynek a Hősök terén 195,624 km/ó-ra sikerült a magyar rekordot megjavítani.

Székesfehérváron a Horváth testvérek - Benedek György közreműködésével - sikeresen fejlesztették és építették a sugárhajtású motorokat, melyek tolóerejét 2,2 kg fölé növelték.

1953

1953. április 26-án székesfehérvári gyártmányú sugárhajtású motorral, Bárd István BI-03 típusú modelljével először 210 km/ó, majd 224 km/ó sebességre javította az országos rekordot.

Bárd István BJ-03 modellje

Csehszlovákiában 1953. július 26-án, Brünnben, a magyar modellezők meghívásos versenyen, az összes körrepülő számban versenyeztek a csehszlovák modellezőkkel. Kiemelkedő eredménynek számított, hogy a csapatversenyt sikerült megnyerni és Horváth Ernő a 2,5 cm3-es kategóriában 165 km/ó sebességet, új nemzeti rekordot ért el. Az 5 cm3-es kategóriában Kun László 176 km/ó-val lett győztes. A 10 cm3-es kategóriában Gombócz István 196 km/ó-val győzte le Dooling 60 motorral versenyző ellenfelét. A cseh modellezők hőlégsugár motoros kategóriában győztek 225 km/ó-val, Bárd István eredménye 210 km/ó volt.

Kun László KLU-7 modellje

1954

1954.06.12-én 10 cm3-es kategóriában Beck Rezső modellje átlépte a 200 km/ó sebességet. Eredménye 214,215 km/ó.

Beck Rezső modelljének rajza és fényképe

1955

1955. augusztus 3 -10. között Csehszlovákiában, Vrchlabiban tartották meg a népi-demokratikus államok IV. nemzetközi modellversenyét. Itt 2,5 cm3-es kategóriában Beck Rezső 173 km/ó, sugárhajtású kategóriában Horváth Ernő 225 km/ó sebességet ért el.

1956

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Olaszország, Firenze, szeptember.

Az F2A kategóriában 15 nemzet 29 versenyzője vett részt. A világbajnoki címet Gibs angol versenyző szerezte meg, 211 km/ó sebességgel. 2. Vitkovics Miklós magyar, 205 km/ó, 3. Cellini olasz versenyző 200 km/ó sebességgel.

A további magyar versenyzők eredménye: … 11. Beck Rezső 191 km/ó, 18. Krizsma Gyula 179 km/ó, 22. Horváth Ernő 171 km/ó.

Május 27. és június 3.-a között volt a dunakeszi repülőtéren a szocialista országok nemzetközi modellversenye. Kína első alkalommal vett részt e versenyen. A 2,5 cm3-es sebességi kategóriában meglepetésre a magyar Beck Rezső és a világbajnok cseh Sladky azonos 180 km/ó sebességet értek el. A győzelmet jobb részeredményei alapján Beck Rezső szerezte meg.

Beck Rezső B7 modellje

Az 1956 év utolsó versenye a Körrepülő Modellek Országos Bajnoksága volt, melyet okt. 21-én a Városligeti tó betonján rendeztek meg. E bajnokságon szerepelt először a Team Racing kategória. Első alkalommal Azor László- Gombócz István páros nyerték a versenyt, 6 perc 04 másodperc alatt repülve le a 10 km-es távot.

1957

Ez évben a FAI már szabályzatban rögzítette az F2A kategória jellemzőit. Meghatározták a maximálisan 2,5 cm3 lökettérfogatú motorral hajtott sebességi körrepülő modell fizikai jellemzőit. Az előírás kitért a vezetőhuzal méreteire, vezetőfogantyúra, vezetővillára, üzemanyagra, a mérés bázisára, a sebességmérés módjára, stb., amelyekkel a modellek sebességének összehasonlítása reálissá vált. E mellett mind nagyobb gondot fordítottak a biztonsági előírásokra, sőt ma már a zajvédelmi előírások is bekerültek a szabályzatba.

Leggyakrabban a vezetőhuzal előírásai változtak. 1959-64 között a vezetőhuzal átmérője 0,35 mm volt, de az egyszálas vezetés is elfogadott volt. 1965-68 között az átmérő 0,4 mm-re változott, de még megengedett az egyszálas vezetés.

1969-73 között már csak két szálas vezetés volt a megengedett, de átmérője 0,3 mm-re módosult. 1974 től a kétszálas vezetőhuzal mérete is 0,4 mm-re növekedett. 1998-tól a huzalok hosszát úgy növelték meg, hogy az 1 km-es mérőbázist a modellek 10 kör helyett 9 kör alatt repülik végig. Ez a változtatás 10-15 km/ó-ás sebességcsökkenést eredményezett. 1961-től az üzemanyag összetétele 80 % metanol és 20 % olaj előírásával kötötté vált és tilos a nitrometán használata.

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Belgium, Etterbeck-Brüsszel június15-16.

Az Európa Bajnokságon F2A kategóriában 13 versenyző indult. A bajnoki címet Sladky csehszlovák versenyző szerezte meg 219 km/ó sebességgel. 2. Gibbs angol 201.9 km/ó, 3. Smejkal csehszlovák versenyző, 193,9 km/ó, Vitkovics Miklós 5. lett 179,9 km/ó sebességgel

Mint érdekesség, ezen a versenyen még szerepeltek sugárhajtású motorral hajtott modellek. A legeredményesebb volt Georgocena spanyol versenyző, Dynajet motorral 226,9 km/ó sebességet ért el. Sladky csehszlovák versenyző, Letmo motoros modellje 209 km/ó sebességgel repült

1957. június 1- vel létrehozták a Modellkísérleti Intézetet, (MOKI) a Budaörsi repülőtér központi épületében.
Részlet Dr. Benedek György önéletrajzából:

Az egész sportszervezetet átszervezték. A modellrepülés országos vezetője egy másik lelkes repgépmodellező lett,(Beck Rezső) akinek egy állami intézetet kellett létrehoznia, ahol modellek és tartozékok, motorok, félkész termékek, távirányítások stb. kellett előállítani. Ő bízott meg ennek a kísérleti intézetnek a megszervezésével.
Ez volt a "MOKI". Nagy lelkesedéssel álltam neki a MOKI S-1 szupermotor tervezési tevékenységének, amivel Brüsszelben az első körrepülő világbajnokságot magyar versenyzők megnyerték.

MOKI S -1 motor

A MOKI megalakulása alapvető fordulatot hozott a magyar modellezésben. Rekordjainkat, versenyeken elért sikereinket, eddig külföldi motorokkal értük el. Az olasz Tigre G-20, Rossi-15, valamint az amerikai Dooling és Mc Coy motorok voltak a főszereplők. A MOKI motorok rövidesen megjelentek minden körrepülő és szabadon-repülő kategóriában. Az F2A kategória világversenyein elért kiugró sikereink után, világszerte nagy érdeklődés irányult a MOKI motorok iránt.

A MOKI motorok fejlesztésében - Benedek György mellett - nagy érdemei voltak Krizsma Gyulának és Tóth Imrének. Mindketten eredményesen versenyeztek is az F2A kategóriában. Ezért gyakorlati tapasztalataik, ötleteik, és nem utolsó sorban precíz munkájuk eredményesen hatott a motorok fejlesztésére.

A szocialista országokban Magyarországon kívül a Szovjetunióban volt államilag támogatott modell kísérleti intézet a CAML, (Központi Repülőmodell Laboratórium), valamint Csehszlovákiában az MVVS (Modell Kutató és Fejlesztő Központ), melyet Zdenek Husicka alapított. Ezek az intézetek elsősorban a modellmotorok fejlesztésével segítették a sebességi körrepülő kategória fejlődését.

Október 27-én Benedek György Mazeppa nevű hőlégsugaras modelljével 281 km/ó sebességgel új világrekordot állított fel, megjavítva ezzel a korábbi 274 km/órás szovjet Ivanov sebességi rekordját.

1958

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Brüsszel, szeptember 7-8. . Ez volt az első világversenyünk az F2A kategóriában, amely meglepően kiemelkedő magyar sikert eredményezett! Tóth Imre a TIS-05 modelljével 216 km/ó sebességgel, és Beck Rezső 214 km/ó-val az első két helyet megszerezték. Krizsma Gyula 197 km/ó-val a 11. lett. A csapat Moki S-1 típusú speciális motorokkal versenyzett.
A Modellkísérleti Intézet óriási eredménye volt, hogy sikerült a nagy ellenfelet, az öt éve dolgozó brünni kísérleti intézet (MVVS) által támogatott csehszlovák csapatot, valamint a Micromeccanika-Saturno gyár által patronált olasz modellezőket is megelőzni.

Beck Rezső modellje

1959

Ez évben ünnepeltük a Magyar modellezés 50. évfordulóját.
Körrepülő Európa Bajnokság Brüsszel
F2A kategóriában 21 versenyző indult. Ezen a versenyen vezették be először az új vezető fogantyú előírást. A bajnoki címet Rossi Ugo olasz versenyző szerezte meg Super Tigre G20 S motorral, mellyel 222 km/ó sebességet ért el. 2.Beck Rezső 214 km/ó, 3. Ressi G. olasz versenyző 210 km/ó, 4. Tóth Imre 202 km/ó sebességgel.

1960

Hazánk első ízben rendezte a Körrepülő Modellek Világbajnokságát a Budaörsi repülőtéren. Megnyitó szept. 8-án, 14 ország versenyzőivel. A 2,5 cm3-es sebességi kategóriában 27 versenyző állt rajthoz. Az amerikaiak és a csehek egy szálas vezetőhuzallal repítettek. Ugo Rossi olasz versenyző lett a világbajnok Super Tigre motorral, 236 km/ó-val, 2. Bill Wisnievski amerikai versenyző 230 km/óra sebességgel, 3. a csehszlovák Zdenek Pech 227 km/óra sebességgel. A csehek MVVS motorokkal versenyeztek. Üzemanyag összetételben ekkor még nem volt megkötés.
Csapatunkból Beck Rezső 215 km/ó-val a 9., Krizsma Gyula 209 km/ó-val a 11., Tóth Imre 202 km/ó-val a 14. Csapatunk 4. lett az USA, Csehszlovák és az Olasz csapatok után. Ekkor a magyar csapat még nem alkalmazta az egy szálas vezető huzalt, ezért az eredmények nehezen összehasonlíthatók.

Ugo Rossi modelljének rajza

1961

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Belgium, Genk 1961 szeptember.
Az F2A kategóriában Tóth Imre Európa bajnok lett 202,25 km/ó-val, megelőzve a csehszlovák Zdenek Pech-et (201,12 km/ó) és a harmadik helyezett Krizsma Gyulát (193 km/ó.) Versenyzőink ekkor már eredményesen használták az egyszálas (monoline) vezető szerkezetet.
Csapatunk Európa Bajnokságot nyert MOKI S-1 és az újabb S-2 motorral versenyezve.

1962

Körrepülő Modellek. Világbajnoksága, Kiev.
Az F2A kategóriában 38 versenyző indult.
A 2,5 cm3-es sebességi kategória világbajnoka Krizsma Gyula, 214 km/ó sebességgel. 2. Ricci olasz 214 km/ó, 3. helyezett Tóth Imre 211 km/ó-val. Bäthge Károly 208 km/ó-val a 6. lett. Világbajnok a magyar csapat. A magyar modellek egyszálas vezetőhuzallal repültek, MOKI S-3-as motorral.

1963

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Belgium, Genk-Zwartberg augusztus 21-25.
F2A kategóriában 31-en indultak. Az újszerű magyar egyszálas vezetőfogantyút minden résztvevő megtekintette. Egyszálas vezetésnél a huzal csavarásával irányítják a modellt. A legjobb eredményt E. Grandesso olasz versenyző érte el 222 km/ó-val. 2. Natalenko V. szovjet versenyző, 216 km/ó sebességgel. Tóth Imre 214 km/ó sebességgel, bronzérmes lett. 
Sebestyén Miklós a 6. és Bäthge Károly a 7. lett. Ezzel a sebességi csapatunk megnyerte az Európa Bajnokságot.

Kalmár Sándor monoline fogantyúja és kormányszerkezete

1964

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Budapest, július 29.
F2A sebességi kategóriában 49 induló volt és a kétszálas vezetést majdnem teljesen felváltotta az egyszálas vezetés. A világbajnok az amerikai Bill Wisnievski lett 227 km/ó-val, 2. Krizsma Gyula 225 km/ó-val, 3. Lee G USA 223 km/ó sebességgel. Tóth Imre 220 km/ó-val a 6. helyen, Sebestyén Miklós 219 km/ó-val a 7. helyen végzett. A verseny 25. helyezettje is 200 km/ó felett repített.
Csapatversenyben 1. USA 2. Magyarország, 3. Olaszország

Krizsma Gyula modelljének rajza és fotója
A magyar csapat

1965

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága, Belgium. Liege-Bierset augusztus 28-29.
F2A kategóriában 11 ország 23 versenyzője indult. Az Európa bajnoki címet Tóth Imre szerezte meg 226 km/ó sebességgel. Sebestyén Miklós 218 km/ó-val ezüstérmes. 3. Sladky J csehszlovák versenyző 217.8 km/ó sebességgel. Krizsma Gyula 198 km/ó-val a 8. lett. A magyar versenyzők MOKI, a csehek MVVS, a versenyzők többsége pedig Super Tigre motorokkal versenyezett.
Csapatversenyben 1. Magyarország, 2. NSZK, 3. Bulgária

1966

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Angliában, a RAF Swinderby repülőtéren augusztus 26-30
A magyar csapat ott szerzett tudomást az amerikaiak által használt kipufogó rezonátorokról, amelyekkel a modellek sebessége jelentősen megnőtt. Ez az eredményeken is meglátszott. Győzött Bill Wisniewski 258 km/ó-val, a szintén USA-beli R. Theobald 241 km/ó, és C. Schuette 226 km/ó előtt. Krizsma Gyula 220 km/ó-val a 8., Sebestyén Miklós 211 km/ó-val a 16. és Tóth Imre 206 km/ó-val, a 22. lett. 

Csapatversenyben 1. USA, 2. NSZK, 3. Csehszlovákia. Magyarország az 5. helyen végzett.

A rezonátor kifejlesztése Bil Wisnewski amerikai versenyző nevéhez fűződik, aki Roger Teobald közreműködésével, több évi kísérlet után, tudta adoptálni a motorkerékpároknál már alkalmazott elvet a modellmotorokhoz. Ez lényegében a kipufogó gázok lengésének és hőenergiájának hasznosításán alapul. A kipufogócső meghosszabbításával és megfelelő kialakításával, a kipufogó gázok lengéshulláma segítségével, a motor töltését és ez által teljesítményét növelni lehet. Lényegében gázdinamikai feltöltéssel növelik a motor teljesítményét. Ezzel a fejlesztéssel kb. 30 km/ó értékkel sikerült növelni a sebességet. A fejlesztésnek még egy eredménye volt. Ezzel a megoldással a zajszintet is jelentősen tudták csökkenteni.

1967

A Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Belgium, Liege - Bierset augusztus. 24-28.
A magyar csapat szereplése a rezonátoros motoroknak köszönhetően kitűnően sikerült. Tóth Imre 257 km/ó-val megszerezte az Európa bajnoki címet. Ezüstérmes Krizsma Gyula 244 km/ó-val, a bronzérmet Sebestyén Miklós hozta el 240 km/ó-val. A csapatversenyt is óriási fölénnyel a magyar csapat nyerte. Erre a versenyre már sikerült a MOKI motorokat a rezonátorral összehangolni és az előző évi világbajnokság eredményeivel szemben, a magyar csapat sikere kiemelkedő volt.

Tóth Imre modelljén jól látszik a rezonátor

Tóth Imre a motoroját indítja

1968

A Körrepülő Modellek Világbajnoksága Helsinki, Finnország,
Az F2A kategóriában 16 ország 34 versenyzője indult és az USA versenyzőinek teljes sikerét eredményezte. Az első három helyet amerikai versenyzők szerezték meg. Világbajnok A. Nelson 256 km/ó-val, 2. B. Wiesnewsky 250 km/ó, 3. R. Theobald 243 km/ó sebességgel. A magyarok közül Sebestyén Miklós szerepelt a legjobban, aki 5. lett 241 km/ó-val. Tóth Imre a 8., Bäthge Károly a 12. helyen végzett.
Csapatversenyben 1. USA, 2. Szovjetunió, 3. Magyarország.

1969

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága, Genk, Belgium 1969 augusztus.
Az F2A kategóriában 13 ország 25 versenyzője indult. Ez volt az első verseny az egyszálas vezetés eltörlése után, amikor már csak két szálas vezetőhuzallal repíthettek a versenyzők. Természetesen ennek következtében az elért sebességek csökkentek.
A bajnokság a MOKI motorok és a magyar versenyzők elsöprő sikerét eredményezte. Az első három helyezését magyar versenyzők szerezték meg.
Európa bajnokunk Tóth Imre lett 222,54 km/ó sebességgel. 2. Krizsma Gyula 214,69 km/ó, 3. Bäthge Károly 212,92 km/ó sebességet ért el.
Csapatversenyben 1. Magyarország, 2. Szovjetunió, 3. Olaszország

1958-1969 évek közötti időszak a magyar sebességi körrepülő versenyzők nagyszerű sikersorozata volt. Ez alatt az időszak alatt két egyéni és egy csapat világbajnokságot nyertünk. Az Európa bajnokságokon pedig négyszer állt magyarversenyző az első helyen és e mellett négyszer volt Európa bajnok a magyar csapat. A legeredményesebb versenyzőink Tóth Imre, Krizsma Gyula és Sebestyén Miklós voltak.
A Körrepülő Modellek Országos Bajnokságán Krizsma Gyula lett az első 214 km/ó sebességgel. A 2. helyezett Tóth Imre, ugyanilyen sebességgel repített. A 3. helyezett Bäthge Károly modellje 210 km/ó sebességet ért el

1970

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Belgium, Namur augusztus 20-24.
Az F2A kategóriában a világbajnoki címet Nelson amerikai versenyző szerezte meg 240 km/ó-val honfitársa Nightingale 238 km/ó és az angol Jackson 229 km/ó előtt. Krizsma Gyula 215 km/ó sebességgel csak a 17. helyre került. Csapatversenyben 1. USA, 2. Szovjetunió, 3. Franciaország

Az eredmények értékelése szempontjából a használt vezetőhuzalok ismerete fontos, mert döntően befolyásolja a sebességet. Ebben az évben 2 x Ø0,3 mm huzalokkal versenyeztek.

1971

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Pécs július 7-12.
Az F2A sebességi kategóriában Fontana olasz versenyző lett az első 238 km/ó sebességgel, 2. U. Dusi olasz, 236 km/ó, 3. M Crescentini, szintén olasz versenyző, 230 km/ó sebességgel. Tóth Imre 229 km/ó sebességgel az 5., Krizsma Gyula 225 km/ó-val a 8., Bäthge Károly pedig 222 km/ó-val a 10. helyet szerezte meg. Csapatversenyben 1. Olaszország, 2. Magyarország. 3. Nagybritannia

A modellek szimmetrikus építésű szárnyakkal és kétágú légcsavarokkal repültek.

1972

Körrepülő Modellek Világbajnoksága. Helsinki. július. 14-16.
Ezen a világbajnokságon nem vett részt magyar csapat. F2A kategóriában 34 versenyző indult. 1. U. Dusi olasz versenyző 252 km/ó sebességgel, 2. G Ricci szintén olasz, 251 km/ó, 3. J. Lensen NSZK versenyző 247 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Olaszország, 2. USA, 3. Szovjetunió

Műszaki szempontból újdonság volt az olasz modellezők által használt leállító, amelyet eddig sebességi kategóriában nem használtak. A leállítónak sok előnye van, ezért később a szabályzat, kötelezően előírta alkalmazását. A mezőny erősségére jellemző, hogy a 16. helyezett is 230 km/ó felett repített. 

Új modellező bázis épült Debrecenben, körrepülő pályával.
Záhonyban körrepülő modellező pályát avattak május 21-én.

1973

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága NSZK, Bochum szept. 5-9.
F2A kategóriában 9 ország 24 versenyzője indult. Bár magyarok is indultak a versenyen, nem értek el számottevő eredményt. 1. L.Bilat sváici versenyző 232 km/ó, 2. W. Kuhnis ugyancsak sváici 232 km/ó, 3. E. Rumpel nyugatnémet versenyző 229 km/ó sebességgel.
A versenyzők döntő többsége Rossi 15 típusú motort alkalmazott. Műszaki érdekesség volt Rumpel modellje, aki a szárny borításához 0,05 mm vastag titánlemezt használt. Ezáltal a szárny annyira merevvé vált, hogy a fesztávot megnövelte 1,5 m-re.

A Körrepülő Modellek Országos Bajnokságán F2A kategóriában 22 versenyző indult. A bajnoki címet Krizsma Gyula szerezte meg 213 km/ó sebességgel, 2. Somogyi Zsigmond 202 km/ó, 3. Csizmarek János 196 km/ó.

1974

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Csehszlovákia, Hradec Kralove, július 24-29.
F2A kategóriában 52 versenyző indult és a legjobb eredményeket olasz versenyzők érték el.
1. G Ricci Olaszország, 279 km/ó, 2. U Dusi Olaszország, 279 km/ó, 3. C.H. Schuette USA, 268 km/ó sebességgel. A csapatversenyt is Olaszország nyerte. A magyarok közül 10. Somogyi Zsigmond. 248 km/ó, 11. Mohai István. 243 km/ó, 13. Kalmár Sándor. 240 km/ó sebességgel.
Ezen a világbajnokságon 2 x Ø0,4 mm-es összefogott vezetőhuzallal repített a versenyzők nagy része, köztük a magyar csapat is.

A különálló két huzallal elérhető sebességhez képest, ez 25 km/ó többlet sebességet is jelenthet. A hátsó vezetőszál az első szélárnyékába kerül, ami hasonló hatást eredményez, mint az egy szálon történő vezetés. Ehhez a két szálat több helyen kellett összefogni. Az ábrán az összefogások száma és távolsága van feltüntetve mm-ben. A fa anyagú légcsavarok mellet megjelent a műgyanta légcsavar, üveg és karbonszál erősítéssel. Kuriózum volt Schuette légcsavarja, aki a harmadik startján modelljét egyágú légcsavarral repítette.

Megjelent az aszimmetrikus elrendezésű modell. A szárny a törzs középvonalától csak befelé, a csillapító csak kifelé volt építve. Az egyágú légcsavar, és az aszimmetrikus szárnyelrendezés ezt követően elterjedt, és a mai napig egyeduralkodó a sebességi kategóriában.

1975

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Belgium, Verviers július 9 -13.
Ezen az Európa bajnokságon nem indultak sem magyar, sem pedig a szocialista országok versenyzői. F2A kategóriában 19-en versenyeztek.
1. E. Rumpel NSZK 255,32 km/ó, 2. G Ricci Olaszország 243,24 km/ó, 3. U. Dusi Olaszország 241,61 km/ó sebességgel.
A versenyzők szinte kivétel nélkül Rossi motorokat használtak. A modellekhez 0,4 mm átmérőjű kétszálas vezetőhuzalt alkalmaztak, összefogás nélkül. Ez az eredményeken is meglátszott.

Péren is körrepülő pályát avattak az országos bajnokság alkalmából.
Az F2A kategóriában 1. Kalmár Sándor 227,85 km/ó, 2. Molnár József 225 km/ó, 3. Szegedi Sándor 220.8 km/ó eredménnyel.

A sebességi verseny érdekessége volt, hogy a magyar modellezők ez évben jelentek meg először aszimmetrikus modelljeikkel. Ennek az elrendezésnek nagy előnye, hogy a modell középvonalától a kör középpontja felé tartó aszimmetrikus szárnynak kisebb az ellenállása, mint a vele azonos hosszúságú huzalnak. Ezáltal nagyobb sebesség érhető el. A tapasztalatok szerint ezzel a megoldással nagyobb a start-biztonság is, mert ez a modell befelé perdülését akadályozza.

1976

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Hollandia, Utrecht július 8-12.
F2A kategóriában 47 versenyző indult. Ez évben nem vett részt magyar csapat a világbajnokságon. A szocialista országokból is csak a Szovjetunió és Lengyelország vettek részt.
A világbajnoki címet Emil Rumpel NSZK versenyző nyerte 252,9 km/ó sebességgel. 2. C. Schuette USA 247,7 km/ó, 3. C. Ricci Olaszország 247,2 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. NSZK, 2. USA, 3. Olaszország

A vezetőhuzalok méretének gyakori változtatását az indokolta, hogy egyrészt a vékony, vagy egyszálas vezetőhuzalok - a sebesség növekedésével - a biztonságot egyre inkább veszélyeztették. Ezért az egész vezető berendezés biztonsági vizsgálata már korábban is kötelezővé vált (A start előtt a vezető berendezést megfelelő erővel meghúzzák.) Másrészt a modell vezethetősége a 300 km/ó sebességet közelítve a megnövekedett centrifugális erő és forgási sebesség miatt kritikussá válik.

A Debrecenben megrendezett Országos Bajnokságon, Nyulason, az F2A kategóriában Mult József lett az első, 227,8 km/ó sebességgel

1977

A Körrepülő Modellek Európa Bajnokságát ez évben Belgiumban Verviers-ben rendezték.
F2A kategóriában 26 versenyző indult. Hazánk nem vett részt a versenyen. A szocialista országok közül, csak a Szovjetunió és Bulgária küldött versenyzőket. Az Európa bajnoki címet E. Rumpe az NSZK versenyzője szerezte meg. Eredménye 254,4 km/ó. 2. G.Ricci olasz versenyző 251,7 km/ó, 3. G. Isles angol versenyző 245,9 km/ó sebességgel.

A Szegeden rendezett Körrepülő Országos Bajnokságon F2A kategóriában 1. Molnár József 236,8 km/ó, 2. Szegedi Sándor 236,8 km/ó, 3. Mult József 232,2 km/ó sebességgel.

1978

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Anglia, RAF Woodvale Soutport augusztus 4 -10.
Ezen a világbajnokságon sem Magyarország, sem a szocialista országok - Kubát kivéve - nem vettek részt. Az F2A kategóriában 38 versenyző indult. A világbajnoki címet J. Lenzen az NSZK versenyzője szerezte meg 255,5 km/ó sebességgel. 2. L. Bilat svejci versenyző 253,8 km/ó, 3. R. Spahr USA 252 km/ó sebességgel 

Felkészítő verseny Lengyelország Czestochowa július 15 -26.
Az F2A kategóriában az a ritka eredmény alakult ki, hogy Maslenkin, Rodzers szovjet és Molnár József versenyzők - mindhárman - azonos eredményt -253,52 km/ó sebességet- értek el. A részeredmények alapján 3. lett Molnár József. 5. Mult József 241,6 km/ó, 7. Szegedi Sándor 240 km/óra sebességgel.

A versenyzők egy része, az üzemanyag ellátáshoz karternyomást alkalmazott. A gyulai versenyzők is egyágú légcsavart használtak.

1979

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Franciaország, Marville augusztus 30 -szeptember. 2.
F2A kategóriában ezen a versenyen mindössze 5 nemzet 12 versenyzője indult. Magyar versenyzők nem vettek részt a bajnokságon. Az Európa bajnoki címet mind egyéniben, (az első 3 helyet) mind pedig csapatversenyben, a franciák szerezték meg.
1.P. Constant 255,8 km/ó, 2. P. Enfroy 255 km/ó, 3. J.F. Bellelle 252,05 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Franciaország, 2. Finnország, 3.NSZK

Az Országos Bajnokságon F2A kategóriában 1. Mult József 260,8 km/ó, 2. Szegedi Sándor 254,6 km/ó, 3. Kalmár Sándor 249,1 km/ó sebességgel.

1980

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Lengyelország. Czestochowa. július 12-18.
Kissé zűrös utazás és buszban történő éjszakázás után, hajnalban érkeztek meg versenyzőink a helyszínre. F2A kategóriában 57-en indultak. 1. Constant francia versenyző 274,89 km/ó, 2. Fontana olasz 265,88 km/ó, 3. Ricci szintén olasz versenyző 264,32 km/ó sebességgel.
A gyulai versenyzőknek nem ment úgy, mint otthon. Szegedi Sándor, 261,437 km/ó-val az 5. helyen végzett, Mult József 255,319 km/ó-val a 11., Kalmár Sándor a 28. helyet szerezte meg, 243,407 km/ó-val. Kizárólag félágú, karbon-szálas légcsavarokat alkalmaztak. A motorok zömében tengelyszívású, Rossi motorok voltak.

1. Vár Kupa Gyula 1. A. Rachwahl Lengyelország ,260,6 km/ó, 2. Mult József 258,9 km/ó, 3. Somogyi Zsigmond 258,9 km/ó, 4. Szegedi Sándor 250,5 km/ó.

1981

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága, Belgium, Genk. júl. 7-11.
F2A kategóriában 29 versenyző indult. 1. Parramon spanyol versenyző 270,1 km/ó, 2. Mult József 268,9 km/ó, 3. Horváth J. Olaszország 267,7 km/ó-val. 4. Szegedi Sándor 265,7 km/ó, 7. Molnár József 259,7 km/ó. Sebességi kategóriában a magyar csapat volt az első, Jugoszlávia és a Szovjetunió csapata előtt.

Körrepülő Modellek Országos Bajnoksága Debrecen július 3 -6.
F2A kategóriában 11 versenyző indult. 1. Mult József 264,7 km/ó, 2. Molnár József 262,6 km/ó, 3. Szegedi Sándor 258,9 km/ó.

1982

Körrepülő Modellek Világbajnoksága, Svédországban, Oxelösund, július 20-26.
A magyar sebességi csapatot - három gyulai modellezőt - Somogyi Ferenc vezette. Szegedi Sándor 275,4 km/ó-val világbajnok. Mult József 272,3 km/ó-val ezüstérmes. Molnár József 271,9 km/ó sebességgel bronzérmes. A magyar csapat aranyérmes. A díjkiosztásnál probléma volt, hogy a rendezők nem tudtak három magyar zászlót biztosítani. Az ott élő magyarok is szurkoltak és a magyar csapattal együtt örültek. Az új típusú fekete fejű Rossi motorokkal csak a magyarok versenyeztek.

1983

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága. Hollandia. Utrecht. július 13 -17.
A cél az volt, hogy az itthon elért átlagos sebességet, a versenyen is el tudjuk érni. Európa bajnok Mult József, a harmadik startban, a második felszállással, 282,1 km/ó sebességgel. 2. Szegedi Sándor, 276,9 km/ó, 3. Pisarchuk szovjet versenyző, 272,7 km/ó sebességgel. 5. Molnár József 267,6 km/ó. Csapatversenyben kontinens bajnok lett a magyar csapat. A modellek ebben az évben még 1,0 m feletti fesztávú szárnnyal repültek.

Ez év októberében körrepülő modell pályaavatóra került sor Pápán. Kevés országban volt a világon akkor ennyi körrepülő modell pálya, mint Magyarországon. Ekkor épült Budapest új körrepülő pályája Kőbánya-Újhegyen. Hát, azóta (2006) már sok megszűnt, vagy használhatatlan.
A pápai pálya avatója a Dunántúl Bajnokság volt, ahol Kalmár Sándor győzött, 243,24 km/ó-val, 2. Kalmár István 220,85 km/ó, 3. Kocsis István, 220,85 km/ó 

Mecsek Kupa Pécs júl. 23.
1. Mult József 272,2 km/ó, 2. P. Fontana Olaszország 270,6 km/ó, 3. Szegedi Sándor 270,6 km/ó

1984

Körrepülő Modellek Világbajnoksága. USA Chicopee. szeptember 17-22.
A korábbi eredmények, na meg a költségek miatt, csak sebességi csapat utazott a VB-re, Somogyi Ferenc csapatkapitánnyal. A FAI zsűrinek tagja volt dr Beck Rezső. A sebességi versenyen 37 versenyző indult. Az első startok elkeserítők voltak, nem ismertünk rá a modellekre, motorokra. Az első startot 20 versenyző "nullázta". Másnapra új üzemanyagot kevertek dr. Beck Rezső zsűritag kérésére. Ezután minden a helyére került.

Világbajnok egyéniben ismét Szegedi Sándor lett 280,1 km/ó sebességgel. Ezüstérmes Molnár József 279,2 km/ó és bronzérmes Mult József 277,9 km/ó sebességgel. Ismét három magyar állt a dobogón! Óriási öröm volt. A további 3 helyet a Kínai modellezők foglalták el.
Csapatban 1. Magyarország, 2. Kína, 3. Olaszország volt. Az amerikaiak csalódottak voltak, hogy ilyen kis nemzet hazai pályán megelőzte, a technikailag kiemelkedően fejlett országukat.
A modellek zöme asszimetrikus felépítésű és félágú légcsavarú, néhány modell szimmetrikus is volt. A motorok zömmel régi és új típusú (fekete fejű) Rossi motorok, valamint MOKI motorok voltak.

A gyulai sebességi csapat, e világbajnokságon ért a csúcsra. Ebben kiemelkedő szerepe volt Mult Józsefnek és Szegedi Sándornak, akik nagy figyelemmel követték a sebességi technika fejlődését. A motorok teljesítményének növelésében nagy gyakorlatra tettek szert. A motor teljesítmény, légcsavar és a modell összehangolása, képezte sikereik alapját. Tapasztalataikat tovább adták a fiatalabb versenyzőknek is. Gyulán nem csak egy nagyon eredményes modellező klubot szerveztek, hanem körrepülő centrumot is kialakítottak, korszerű pályákkal. A rendszeresen megrendezett "Vár Kupa" versenyek hozzájárultak a körrepülő modellezésünk fejlődéséhez.

Vár Kupa Gyula augusztus 25 -26.
A Vár Kupa első alkalommal volt nemzetközi verseny. 5 ország 21 versenyzője vett részt.
1. Mult József 281,6 km/ó, 2. Szegedi Sándor 279,7 km/ó, 3. A. Rachwal Lengyelország 273,5 km/ó.

1985

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága, Anglia, Manchester. július 9-13.
Az egész verseny alatt viharos szél fújt. Még egy versenyen sem láttunk ennyi modelltörést. F2A kategóriában 23 versenyző indult. Európa bajnok Kohaniuk szovjet versenyző 282,90 km/ó, 2. a szintén szovjet Schelkalin 279,30 km/ó, 3. Molnár József 278,2 km/ó sebességgel. 4. Szegedi Sándor 278,0 km/ó-val, 5. Mult József 277,1 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben megvédtük Európa bajnoki címünket. 2. Szovjetunió, 3. Lengyelország.

1986

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Magyarország, Pécs júli. 31-aug.3.
Sebességi kategóriában 18 ország 43 versenyzője randevúzott itt.
A világbajnoki címet a szovjet Kalmikov szerezte meg, 293,63 km/ó sebességgel. 2. S. Piskalev 288,0 km/ó-val, 3. Mult József 287,53 km/ó teljesítményével. 6. Szegedi Sándor 285,26 km/ó, 8.Molnár József 280,59 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Szovjetunió, 2. Magyarország, 3. Lengyelország.
A versenyzők leggyakrabban használt motortípusa, az olasz ROSSI motor volt, melyet a lehetőségekhez képest a teljesítmény növelése érdekében módosítgattak. Az amerikai Dodge saját gyártmányú motort alkalmazott, forgácsolt motorblokkal, forgószeleppel. Az USA csapata, valamint a szovjet csapat is saját motorral, Mult József MOKI motorral versenyzett. Döntő jelentősége volt a rezonátor kipufogónak. A szovjet csapat vastagabb csöveket használt, mint általában a magyarok. A légcsavarok kizárólag félágúak, anyag tekintetében a fa és a karbonszálas műgyanta légcsavarok vegyesen voltak. A magyar csapat ekkor még fa légcsavart használt. A modellek szárnyfesztáv növelése nem ért véget. Anatoly Kohániuk 174 cm hosszúságú szárnnyal is próbálkozott a tréning során, de a modell nem volt elvezethető és földhöz csapódott.

1987

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága , Svédország Nyköping. július 20-27.
F2A kategóriában 17 fő indult, 8 országból.
E versenyen a szovjet versenyzők voltak a legjobbak és megszerezték az első három helyet. 1. Pitzkalev 295,1 km/ó, 2. Kalmikov 292 km/ó, 3. Kostin 291 km/ó sebességgel. A magyarok közül 4. Mult József 290,3 km/ó, 5. Szegedi Sándor 285,0 km/ó sebességet értek el.
Csapatversenyben 1. Szovjetunió, 2. Nagybritannia, 3. Svédország. A magyar csapat csak a 4. helyet szerezte meg, mert Bimbi Zoltánnak nem volt érvényes startja.
Vár Kupa Gyula aug. 21-23.
1. Mult József 292,6 km/ó, 2. Szegedi Sándor 285,3 km/ó, 3. Kajic Ivica Jugoszlávia 280,1 km/ó

1988

Körrepülő Modellek Világbajnoksága, Kiev. aug. 5-12.
F2A sebességi kategóriában 35 versenyző indult. Ez a világbajnokság a szovjet versenyzők sikerét eredményezte. Az első három helyet és a csapatbajnoki címet is, szovjet versenyzők szerezték meg. 1. Kalmikov 301.75 km/ó, 2. Schelkalin 299.50 km/ó , 3. Pitskalev 299 km/ó sebességgel.
A magyarok közül 4. Szegedi Sándor 294,3; km/ó, 6. Mult József 287,0 km/ó; 12. Nagy Lajos 280,5 km/ó sebességgel. Ő volt a mezőnyből az utolsó, aki a 280 km/ó felett repített.
Csapatversenyben 1. Szovjetunió, 2. Magyarország, 3. Kína. A nemzetközi versenyeken elért sikerek miatt egyre nagyobb érdeklődés kísérte az orosz motorokat.

1989

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága, Anglia. Wigan Greater Manchester július 26-30.
A verseny színhelyét, a Tree Sister Site nevű rekultivált területet, már ismerték modellezőink, egy korábbi Európa bajnokságról. Sajnos az akkori rossz időjárás is megismétlődött.
A versenyen ezúttal is, a szovjet versenyzők szerepeltek a legjobban. Az első helyet Kalmykov szovjet versenyző szerezte meg 297,129 km/ó teljesítményével. 2. helyen ugyancsak, szovjet versenyző Pitskalev végzett 296,62 km/ó sebességgel. A 3. Halman angol versenyző, 295,63 km/ó sebességet ért el.
A magyarok közül 5.Szegedi Sándor 290,79 km/ó, 6. Mult József 289,16 km/ó, 10. Nagy Lajos 277,71 km/ó sebességgel. Csapatversenyben 1. Szovjetunió, 2. Nagybritannia, 3. Magyarország.
Az élen szereplő szovjet versenyzők Kalmikov Ciklon motorját, az angolok Irvine15 motort, a magyarok pedig MOKI motort használtak.

1990

Körrepülő Modellek Világbajnoksága, Franciaország. Blenod Le Pont A Mousson. július. 9 -14.
F2A kategóriában 18 ország 32 versenyzője indult. A világbajnoki címet Dodge Karl USA szerezte meg 302,1 km/ó sebességgel. 2. Kostin Szergej Szovjetunió 300,5 km/óra, 3. Shelkalin Szergej Szovjetunió 298,2 km/ó. A magyar versenyzők közül 7. Mult József 288,60 km/ó, 10. Bimbi Zoltán 283,80 km/ó, 14. Nagy Lajos 279,29 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Szovjetunió, 2. Nagybritannia, 3. USA,. 4. Magyarország

1991

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Lengyelország, Czestochowa
Az Európa bajnok címet Kostin Szergej szerezte meg 305,43 km/ó sebességgel. 2. Bolshakov orosz versenyző 301,59 km/ó, 3. Schelkalin szintén orosz, 299,92 km/ó.
A magyarok közül 5. Szegedi Sándor 293,48 km/ó, 7, Mult József 291,73 km/ó, 10. Elekes Imre 284,96 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Oroszország, 2. Magyarország, 3. Nagybritannia

1992

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Csehország, Hradec Kralove júl20-25
Az F2A kategóriában 42 versenyző indult. A világbajnoki címet - új világrekorddal - Schelkalin Szergej orosz versenyző szerezte meg 308,5 km/ó sebességgel. 2. Bolshakov Andrej orosz, 301,0 km/ó, 3. Tomielleri Sergio olasz versenyző 300,6 km/ó sebességgel
A magyarok közül 7. Mult József 296,5 km/ó, 11. Elekes Imre 288,0 km/ó, 18. Szegedi Sándor 282 km/ó sebességgel. Az első 6 helyezett orosz Shelkalin motorral versenyzett.
Csapatversenyben 1. Oroszország, 2. Olaszország, 3. Magyarország

1993

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Magyarország, Pécs július 20-25.
Ez az Európa Bajnokság mind a rendezés, mind pedig az eredmények terén, nem hagyott kellemes emlékeket sem a külföldi versenyzőknek, sem pedig rendező országunknak.
F2A kategóriában 29 versenyző indult. 1. Billon G. Franciaország 298,0 km/ó, 2. Halman P. Nagybritannia 296,5 km/ó, 3. Schelkalin Sz. Oroszország 295 km/ó sebességgel. Magyar versenyzők nem voltak az élmezőnyben.
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Olaszország, 3. Oroszország
Körrepülő Modellek Ifjúsági Világbajnoksága, Kiev. július 1-5.
F2A kategória. 12 fő induló. Nagy Lajos gyulai modellező vezetésével 3 versenyző utazott ki a VB-re, mindannyian gyulaiak. 1. Vincze Viktor 268,0 km/ó; 2. Puskás Attila 266,0 km/ó; 8. Puskás Béla 244,8 km/ó A csapat a második helyen végzett, Ukrajna csapata mögött.

1994

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Kína, Sangháj
Az F2A kategóriában 20 nemzet 56 versenyzője indult a világbajnokságon, melyet a kínaiak nagyszerű körülmények között rendeztek meg. Egyedül a verseny színhelyére szállítás okozott gondot a zsúfolt városban.
A világbajnok címet Halman Peter angol versenyző szerezte meg 302,7 km/ó sebességgel. 2. Guard Billon francia, 302,3 km/óra, 3. Rachwal Tomas lengyel versenyző 300,3 km/ó sebességgel. Bimbi Zoltán a 15. helyen végzett, sebessége 291,4 km/ó
Junior kategóriában Puskás Attila 273,61 km/ó sebességgel ezüstérmes. Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Oroszország, 3. Spanyolország
Országos Bajnokság és Vár Kupa Gyula aug. 19-21.
1. Bimbi Zoltán 295,0 km/ó, 2. Elekes Imre 290,6 km/ó, 3. Mult József 286,8 km/ó.
Az 1994 évi F2A Világkupa pontozásos ranglistán 54 versenyző közül 1. Elekes Imre, 4. Bimbi Zoltán;

1995

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Csehország, Hradec Kralove júl 16-22.
F2A kategóriában 34 versenyző indult. A verseny nagyszerű eredményeire jellemző, hogy az első 12 helyezett sebessége meghaladta a 290 km/órát, de még a 24. helyezett sebessége is 280 km/ó fölött volt. Európa bajnok Kostin Szergej orosz versenyző, 300,9 km/ó sebességgel. 2. Rachwal Tomas lengyel 298,6 km/ó 3. Isles Gordon angol versenyző 298,5 km/ó sebességgel.
Mult József 292,5 km/ó sebességgel a 11.
Csapatversenyben 1. Oroszország, 2. Nagybritannia, 3. Olaszország, 4. Magyarország.
Az 1995 évi F2A Világkupa ranglistán 3. Elekes Imre, 4. Bimbi Zoltán

1996

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Svédország, Norrköping július 27
F2A kategóriában 22 nemzet 46 versenyzője indult. Világbajnok Parramon Luis spanyol versenyző 311 km/ó sebességgel, mely egyben világrekord. 2. Kostin Szergej orosz, 305,3 km/ó, 3. Fedotov Konstantin, szintén orosz versenyző, 303,8 km/ó sebességgel-
A magyarok közül Szegedi László 34. 283,0 km/ó, 36. Elekes Imre 278,6 km/ó, 43. Vince Viktor 257,7 km/ó sebességgel. Csapatversenyben 1. Oroszország, 2. Franciaország, 3. Nagybritannia. A magyar csapat a 8. helyen végzett.

1997

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Spanyolország, Valladolid július 13-19.
Ezen az Európa bajnokságon magyar versenyzők nem vettek részt. Az F2A kategóriában Európa bajnok Parramon Luis spanyol versenyző 298,01 km/ó sebességgel. 2. Isles Gordon angol, 288,46 km/ó. 3. Borzecki Krisztián lengyel versenyző 287,76 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Lengyelország, 3. Oroszország.
A vezetőhuzal hossza ez évben 15,92 m-ről 17,69 m-re változott. Így 9 kör adja a mért 1 km távot.

1998

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Ukrajna, Kiev augusztus 23-30.
F2A kategóriában 33 versenyző indult. Magyarok nem vettek részt a versenyen.
Világbajnok Parramon Luis spanyol versenyző, sebessége 301,00 km/ó, 2. Isles Gordon angol, 295,3 km/ó, 3.Kostin Szergej orosz versenyző 295,3 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Oroszország, 3. USA

1999

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Spanyolország, Valladolid július 12-18.
F2A kategóriában 26 versenyző indult. Magyarországról csak Elekes Imre vett részt a versenyen.
Az Európa bajnoki címet ismét Parramon Luis spanyol versenyző szerezte meg 293,1 km/ó sebességgel. 2. Isles Gordon angol, 288,2 km/ó, 3. Kostin Szergej orosz versenyző, 287,7 km/ó sebességgel. Elekes Imre az 5. helyen végzett. Sebessége 286,8 km/ó
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Oroszország, 3. Franciaország

2000

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Franciaország, Landres július 12-19.
F2A kategóriában 18 országból 45 versenyző indult a világbajnokságon. Magyarországról csak egy versenyző vett részt a bajnokságon.
Világbajnok Parramon Luis spanyol versenyző 297,5 km/ó sebességgel. 2. Morrisey Ken angol, 297.0 km/ó, 3. Kalinine Andrei orosz versenyző, 294,8 km/ó sebességgel. Elekes Imre 284,3 km/ó sebességgel a 13. helyet szerezte meg.
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Oroszország, 3. Franciaország.
Körrepülő Modellek Országos Bajnoksága. Budapest május 20.
F2A kategóriában az első helyet Elekes Imre szerezte meg 288,69 km/ó sebességgel. 2. Kalmár Sándor 277,02 km/ó, 3. Vince Viktor 268,25 km/ó, 4. Szegedi László 267,65 km/ó sebességgel.
Vár Kupa Gyula szeptember 24.
1. Elekes Imre 284,3km/ó, 2. Kabakon Geozgi 275,2 km/ó, 3. Kalmár Sándor 273,7 km/ó

2001

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Spanyolország, Valladolid aug.
F2A kategóriában 21 induló volt. Magyarország nem vett részt a versenyen.
Európa bajnok Morrisey Ken angol versenyző 292,8 km/ó sebességgel. 2. Halman Peter angol 292,5 km/ó, 3. Aubé Jean Marc francia versenyző 289,4 km/ó sebességgel.
Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Oroszország, 3. Franciaország
A 2001. évi Világ Kupa verseny győztese Kalmár Sándor 36 ponttal, 2. Elekes Imre 28 ponttal.

2002

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Németország Sebnitz július 14-21
F2A kategóriában 54 versenyző indult.
Világbajnok Parramon Luis 302.5 km/ó sebességgel. 2. Halman Peter Nagybritannia 297,6 km/ó, 3. Morrissey Ken Nagybritannia 296,7 km/ó. A magyar versenyzők eredményei: 9. Kalmár Sándor 287,0 km/ó, 19. Elekes Imre 283,1 km/ó, 44. Mohai István 255,3 km!ó
A 2002. évi Világkupa ranglista helyezések: 2. Kalmár Sándor, 5. Elekes Imre.

2003

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága Franciaország, Rouillé július 12-18.
F2A kategóriában nem indult magyar versenyző. Európa bajnok Parramon Luis spanyol versenyző 298,0 km/ó, 2. Magne Jean Franciaország 295,6 km/ó, 3. Kostin Sergej Oroszország, 295.1 km/ó sebességgel-
Csapatversenyben 1. Nagybritannia 2. Oroszország 3. Franciaország
A Világ Kupa ranglistán 1. Kalmár Sándor 41 ponttal, 5. Elekes Imre 28 pont.

2004

Körrepülő Modellek Világbajnoksága USA, július 4 -11.
Az F2A kategóriában 33 versenyző indult a világbajnokságon.
A világbajnoki címet Parramon Luis spanyol versenyző szerezte meg 295,9 km/ó sebességgel, 2. Magne Jean Franciaország 295,9 km/óra, 3. Halman Peter Nagybritannia 292,5 km/óra sebességgel. Csapatversenyben 1. Nagybritannia, 2. Franciaország, 3. USA
Vár Kupa szeptember 26.
1. F. Marksteiner Ausztria 293,8 km/ó, 2. Kalmár Sándor 287,7 km/ó, 3. Elekes Imre 275,5 km/ó.
A Világ Kupa ranglistán az 1. helyezett Kalmár Sándor. Az elért legjobb sebessége 293,2 km/ó; 10. Elekes Imre.
A ranglistán ez évtől nem a versenyen elért helyezések utáni pontszám, hanem a világkupa versenyeken elért legjobb három eredmény összege adja a helyezési számot és ez határozza meg a sorrendet.

2005

Körrepülő Modellek Európa Bajnoksága, Gyula, július 16-23.
Az F2A kategóriában 36 versenyző indult és a bajnoki címet Halman Peter angol versenyző szerezte meg 295,5 km/ó sebességgel. 2. Fedotov Konstantin orosz, 295,4 km/ó, 3. Eisner Paul angol, 294,9 km/ó sebességgel. A magyar versenyzők eredményei: Elekes Imre 291,3 km/ó, Kalmár Sándor 289,5 km/ó Baján Ádám 246,1 km/ó. Ez volt a második kontinens-bajnokság, ahol gépi méréssel történt a sebesség megállapítása.
Körrepülő Modellek Országos Bajnoksága Gyula. jún. 25.
Kalmár Sándor 301,2 km/ó sebességgel győzött. 2. Szegedi László 269,8 km/ó; 3. Elekes Imre 265,8; km/ó sebességgel. Kalmár Sándor eredménye egyben új nemzeti rekord! Elismerésre méltó, hogy több mint 40 éve foglalkozik aktívan körrepülő sebességi modellezéssel. Eredményeivel jelenleg is, a világ legjobb modellezői között szerepel! A hazai pályán elért legjobb sebességet Alexandr Osovyk ukrán modellező által gyártott Profi 15 Speed motorral érte el. Természetesen az eredményt hosszú kísérleti munka (tuning) előzte meg. Ehhez digitális nyomaték és fordulatmérő padot, izzógyertyaszál hegesztőt, dinamikus főtengely kiegyensúlyozót és rezonátorhoz nyomókészüléket szerkesztett. Az eredményhez a folyamatos légcsavar és rezonátor kísérletek is hozzájárultak.

2006

Körrepülő Modellek Világbajnoksága Spanyolország, Valladolid július 16-24.
F2A kategóriában 32 versenyző indult. A világbajnoki címet Parramon Luis spanyol versenyző szerezte meg, 301,3 km/ó sebességgel. 2. Halman Peter Nagybritannia 297,8 km/ó, 3. Fedotov Konstantin orosz versenyző, sebessége 292,4 km/ó.
9. Kalmár Sándor 288,8 km/ó sebességgel. A VB eredményességére jellemző -, hogy még a 15. helyen szereplő Elekes Imre 285,1 km/ó sebessége is. mindössze 16,2 km/ó-val maradt el a világbajnok eredményétől.

Vár Kupa Gyula szeptember 24.
Az F2A kategóriában Kalmár Sándor szerezte meg az első helyet 295,5 km/ó sebességgel. 3. Elekes Imre, 5. Orvos Ferenc

Körrepülő Modellek Nemzetközi Versenye Belgrád-Batajnica október 10.
F2A kategóriában a győztes Kalmár Sándor volt, 300 km/ó sebességgel.
A Világkupa 2006 évi eredménye 3 verseny alapján 1. Kalmár Sándor Magyarország, 2. Aube Jean Marc Franciaország, 3. Grundel Peter Nagybritannia. Kalmár Sándor átlagsebessége a három verseny alapján 297,9 km/ó!

Ha a körrepülő modellek történetében visszatekintünk az elmúlt fél évszázadra, megállapíthatjuk, hogy Magyarország világviszonylatban is nagyon eredményes volt. Európa és világbajnokságok sorozatain magyar versenyzők szerezték meg a győzelmet és csapatversenyben is kiemelkedő sikereket értünk el. A sebességi kategória motorjainak fejlesztése terén is élen járt Magyarország. A MOKI motorok hírneve a mai napig nem halványult el. Az Európa és világbajnokságok rendezése tekintetében is sok nagy nemzetet előztünk meg.
A jelen már korántsem olyan ígéretes! Az állami támogatások elmaradásával problémáink sokasodtak. A körrepülő pályák fejlesztéséhez, de még karbantartásához sem áll rendelkezésre megfelelő anyagi háttér. Ezért sok pálya ma már használhatatlanná vált. Kivétel Gyula, ahol a helyi lehetőségek kihasználásával rendelkezésre állnak megfelelő pályák, amelyeken még nemzetközi versenyek is rendezhetők. Ezen túlmenően talán még Budapest, Pécs és Sopron rendelkezik megfelelő versenypályával.
Sajnos az F2A kategóriában a versenyzők létszáma is lecsökkent. Az utánpótlás területén ismét csak Gyula a pozitív kivétel. Reméljük, hogy a modellező sport támogatásával a modellező élet felélénkíthető és a körrepülő kategóriában is újabb szép eredmények születnek.

 
1x1.gif (42 bytes)

Cavalloni SE