Az F1G kategória története.
1938
A kezdet egyidős a gumimotoros modellek történetével. Kezdetben
semmilyen méret-megkötés nem volt. Mindenki akkora modellt épített,
amekkorát akart. Voltak egészen nagy méretű modellek, és voltak
egészen kicsik is. A nagy méret azért volt indokolt, mert annak
törzsébe több gumit lehetett tenni, ezzel is növelni kívánták a
motorjárattal elérhető magasságot. (1938: HEM-1800)
1939
Egészen kicsi gumimotoros modellek is megjelentek - ma már inkább
csak játék néven emlegethetnénk ezeket (1939 Szitakötő)
1945
A modellek teljesítményét nagyon korlátozta a motor lejárása után
a légcsavar. Ezért volt nagy jelentősége annak a "találmánynak",
ami lehetővé tette, hogy a motor lejárása után a légcsavar szabadon
forogjon. Ez volt az "Ideál-csapágy"
1948
1949
Ebben az évben jelent meg gumimotoros modelleknél a hátrahajló
légcsavar. (Poich Lóránd: Kékmadár)
1951
A többség megmaradt 1000-1400 mm fesztáv között. Egy irányzatot
érdemes megemlíteni: A több gumi és hosszabb motorjárat érdekében
egyre hosszabbak lettek a törzsek: (1951: TM-28)
1954
Az első modell, amelyiknél már megemlítik, hogy az F1B kategória
szabályzatának megfelel (1954: HOG-108.) Ennél is feltűnő a fesztávolságnál
is hosszabb törzs.
1955
Winkler László tervezett egy kis gumimotoros modellt, "Fülesbagoly"
néven, Ez az első "kis gumis" tervrajz, amelyik a Modellezésben
megjelent. Hasonló méretű modellekből alakult ki a következő években
az "Úttörő gumimotoros" kategória.
1956
Ifjú Sólyom 1956. július. Ebben a számban már két helyen is szerepel
az "Úttörő gumimotoros" elnevezés, a versenyeken elért eredményeket
is felsorolják. (De az így nevezett gépek méret-előírásai még sehol
sem szerepelnek.) A versenyen induló modellezők száma is nagyon
kevés, mindkét kis motoros kategóriában egy-egy eredményt közöltek.
A felnőttek versenyszámaiban már "átlagversenyt" rendeztek, az "Úttörők"-nél
még a legnagyobb elért időtartam alapján hirdettek eredményt.
1962
A következő kis gumis tervre hét évig kellett várni. Poich Lóránd
tervrajza a "Hajrá" nevet kapta. (1962 március). Áprilisban egy
"téli kupa" modell méretezett háromnézeti rajzát találjuk. A leírás
ismertette a kategória fontosabb szabályait is. Első alkalommal
nevezték meg így ezt a kategóriát.
- "Téli kupa" gumimotoros modell. 1,
2.
1966
Ebben az évben adták ki a "Modellező szakkörök kiképzési tematikája"
című füzetet, amelynek 3. számában már leírták az úttörők versenyein
alkalmazott motoros modellek (gumimotoros és robbanómotoros) hazai
szabályzatát.
A gumimotoros modellekre érvényes hazai szabályzat:
Összes felület legfeljebb (max) 13 dm2
Gumimotor tömege legfeljebb (max) 15 g.
A modell startra kész állapotban nem lehet kevesebb, mint 110 g.
Startok száma: 3
Startonként legfeljebb 2 percig (120 mp.) mérik a modell repülési
idejét.
A versenyzés szabályai megegyeznek a felnőttek versenyzési
szabályaival. (Részletes
szabályzat)
A füzet melléklete volt két tervrajz. Egy "úttörő gumis" - "Csiz"
néven és egy "úttörő mechanikus" "Csimbi" néven. Mindkettőt Hársfalvi
Sándor tervezte. (Légcsavarja "szabadonfutó") A gumimotoros modell
tervrajzát A3 méretre kicsinyítve két A4 lapon közöljük.
- Hársfalvi Sándor: Csíz - 1
2
A modell törzse még a "hagyományos", lécekből készített rács-szerkezettel
épült. Abban az időben ez volt az egyik legegyszerűbb módja a könnyű
törzs elkészítésének. (A másik mód a nagyon kikönnyített réteges
lemez borda volt, sok vékony hosszanti léccel. Például Somhegyi
Kristóf: "Bolygó" modellje.)
Még ez év tavaszán megjelent Fischer Károly tervrajza, az "FKGM-8"
nevű "Téli kupa" gumimotoros modell. Ennél a törzs már balsafa lapokból
készült. Ez az építési mód könnyebb, egyszerűbb a régi rács-szerkezetnél,
de a hozzá szükséges balsafa még - a legtöbb modellező részére -
csak elérhetetlen vágy volt. Légcsavarja már "hátrahajló". A terv
kicsinyítve két A4-es lapon.
- Fischer Károly: FKGM-8 1,
2
1968
Kreisz Rudolf is téli kupa gumimotoros modellt tervezett. Csak
részletekben tér el az előzőtől, ezt is kicsinyítve, két lapon közöljük.
- Kreisz Rudolf: KR-TG-01 1,
2
1971
Egy eredményes külföldi modell részletes, - bár kicsinyített -
terve jelent meg a Modellezésben, méretekkel és elég részletes leírással
együtt. A fiatal korosztály versenymodelljei című cikk (szerzője
ismeretlen) közölte Hans Ployer téli kupa gumimotoros modelljét.
Ennek törzse már kör keresztmetszetű, "cső", 3 réteg 0,6 mm vastag
balsa lemezből csavarták. A légcsavar is nyomó csapágyon keresztül
veszi fel a gumi húzását. (Az eddigi modelleknél a légcsavar-csapágy
kivétel nélkül a Benedek György- féle "ideál-csapágy" valamelyik
változata volt.)
- Hans Ployer: Téli kupa gumimotoros modell. Rajz,
leírás.
1980
Fénykép egy "Úttörő" modellversenyen.
A versenyző kezében egy kis gumis modell.
1985
Kis gumimotoros modell - a gumimotort
a versenyzőnek kell" felhúzni."
1989
CH 89/2: CIAM ülés, Párizs, március 30-31. (…) A három szabadonrepülő
"kis kategóriára" (A1-es, kisgumis és kismechanikus), valamint egy
egyszerűsített RC vitorlázó kategóriára nemzetközi szabályzatot
szavazott meg a közgyűlés.(…) Ezen az ülésen kapta a kategória
az F1G jelzést.
1993
Külföldön egyre többen építik a gumimotoros modellek kicsi változatát.
A tervrajzok is külföldi újságokból jutnak el hozzánk.
2001
2003
2005
|