Az F1A kategória
története és fejlődése
A modellezés
kezdetének az 1909. évet tekintjük, mert ez év szeptemberében jelent
meg egy fénykép a napi sajtóban (Vasárnapi Újság ?) egy, a Vérmezőn
rendezett modellversenyről.
Siklómodellek (1909 - 1938)
Az első versenyeken a modelleket magaslatokról (domboldalról,
vasúti töltések oldaláról, erre a célra készített "startdombról")
indították és mérték az egyenes vonalban megtett távolságot és a
leszállásig eltelt időt. E kettő összesítése alapján pontozták a
versenyzőket, és állapították meg a helyezéseket.
A repítés és versenyzés jellege miatt ezeket a modelleket siklómodelleknek
nevezték. (Ebben az időben sokkal több volt a versenyeken a motoros
modell, hiszen a példakép, Blériot is motoros repülőgéppel lett
híres és népszerű.)
Az első fennmaradt siklómodell-tervrajz 1933-ból származik. Tardos
(Tatarek) Béla tervezte a "PILLE"-nek nevezett gépet.
Megmaradt a rajza Meszetler György tervezete TASS-II típusú kis
vitorlázónak is. Lapos törzse miatt inkább hasonlít a siklómodellekhez,
de a tervezés időpontja (1939) már nem a siklómodellek kora.
Versenyeken megkülönböztettek "bot"- törzsű - lapostörzsű
és a nagy gépekhez legjobban hasonlító épített, zárt törzsű modelleket.
Ez az osztályozás és versenyzési mód megmaradt a 30-as évek végéig.
1936-ban adta ki és 1938 január 1-én lépett hatályba a Nemzetközi
Modellező Szövetség - (jelenlegi nevén CIAM)
- a modellversenyek rendezésére és a modellek kialakítására vonatkozó
szabályzata. Modelleknél már csak az időtartamot számították versenyszámnak,
a közben elért magasság vagy távolság csak a rekordok
között szerepelt a nyilvántartásokban.
A modell kialakítására vonatkozó fontosabb előírások:
- A felületi terhelés 15 g/dm2 nél kisebb
és 50 g/dm2 nél nagyobb nem lehet.
- A szárny fesztávolsága 0,7 m-nél kisebb vagy 3,5
m-nél nagyobb nem lehet
- A törzs legnagyobb keresztmetszete(S) függvénye
a gép teljes hosszának(L):
- A vízszintes csillapító felülete nem lehet nagyobb,
mint a "fő szárny" felületének 30%-a
- "Kábelstart futással" (a nem nyúló kábel
hossza 100 m-nél, az indító futópályának hossza 75 m-nél nagyobb
nem lehet
- A vitorlázó modelleket kézből, vagy nyújtatlan állapotban 3
m-es gumikötéllel is indíthatták.
1939-ből származik a hír, hogy Székesfehérváron - a FAI
által engedélyezett - 100 m-es zsinórral próbálták a modelleket
indítani. Ezek már vitorlázó modellek.
Vitorlázó modellek (1939 - 1950)
A vitorlázó modellek versenyein mindenki három indítást végezhetett,
a három közül a leghosszabb repülési időket vették figyelembe a
helyezési sorrend megállapításánál.
Egy versenyző modelljének repülési idejét egy sportbíró mérte.
A repülési időt addig mérték, ameddig a bíró a modellt repülni látta.
Bármilyen távcső használható volt, egyes esetekben a bíró a versenyzővel
együtt követte is a modellt.
Szerencsés esetben - ha nem volt erős szél és csak gyengék voltak
a termikek - a modell termikbe kerülve csak lassan emelkedett és
távolodott, ezért a bírók elég hosszú ideig látták. És amíg látták,
addig mérték. Így fordulhatott elő, hogy egyes versenyeken a győzelmet
fél óra feletti idővel nyerték, illetve ilyen véletlenek kedvező
együttesének köszönhetőek az egy órán felüli eredmények - így az
időtartam-rekordok - is. Az elrepült
modellek mindegyikén volt (ma is van) "visszakérő-cédula."
Ez tartalmazza a tulajdonos modellező nevét, lakáscímét, amelyen
a becsületes megtaláló a modell hollétéről értesítést küldhet gazdájának.
(és egy "szívhez szóló" szöveget a visszaadás érdekében)-
A modellek általában vasárnap - versenyen vagy versenyen kívül,
de hivatalos időmérő által megfigyelve - repültek el.
A becsületes megtaláló értesítése - általában - még azon a héten
megérkezett, a modell gazdája elutazott érte és következő vasárnap
ismét ott volt a közös repítéseken. Ha a megtalálás helye elég nagy
távolságra volt az indítás helyétől, - és felmerült egy távolsági
rekord elérésének lehetősége - a modell átvételekor a megtaláló
elmondása alapján a helyi községházán jegyzőkönyvet vettek fel arról,
hogy a modellt melyik helyrajzi számú földön, annak is melyik részén
találták meg.
Az indítás helyének hasonló adataival együtt a két pont közötti
távolságot a Földtani Intézet állapította meg, így lehetett távolsági
rekordokat elérni, és hitelesíttetni.
A modellek repülés közben elért magasságát általában csak nagyobb
versenyeken mérték. A mérést a tüzérség által akkor használt távolságmérőkkel
végezték, a távcsővel összeépített készülék jelezte a függőlegestől
való eltérés szögét is, a modellt figyelemmel kísérő bíró mindkét
adatot időnként bediktált a mellette lévő segítőjének. (Volt olyan
készülék is, amelyiknél a bíró csak követte a modellt, igyekezve
mindig élesre állítani a képet. Közben az adatokat a segítő kívülről
látható beosztásokon olvasta le.) Ezekből az adatokból számították
ki a modell magasságát (az egyes időpontokban mért adatokból) minden
mérésnél (leolvasásnál) külön-külön. A sok mérés közül a legnagyobb
magasság volt az érdekes, ez lehetett
magassági rekord is, a mérőműszer pontosságából származható
hiba levonása után. A magasság soha nem volt verseny értékelésénél
szempont.
Ma is lehet rekordot felállítani vagy megjavítani, a rekordkísérletek
során követendő eljárásokat is nemzetközi
előírás szabályozza.
Közben a FAI változtatott az előírásokon.
A legfontosabb változások:
- A modell legkisebb felületi terhelését 12
g/dm2-re csökkentették, ez a modell összes vízszintes felületére
(hordfelület) vonatkozik (szárny+csillapító).
- A legnagyobb törzskeresztmetszet nem a modell
hosszától, hanem az összes hordfelülettől függ: legnagyobb előírt
keresztmetszet a hordfelület 1/50-ed része.
- Legnagyobb megengedett tömeg: 3 kg
- Legnagyobb megengedett hordfelület:
100 dm2
Az ezzel az előírással tervezett és épített modelleket tekintjük
ma "antik" modelleknek és népes táboruk van készítőiknek
belföldön és külföldön.
Az ebben az időben Magyarországon tervezett modelleket Krakóczki
Ferenc - (Budapesti Modellező SE) gyűjtötte össze.
Néhány méretezett körvonalrajz - ha van róla, fénykép is - a gyűjteményből:
Az A-2-es modellek (1951-től napjainkig)
|