chfejlec.gif (1380 bytes)
fej11.gif (854 bytes)
Pinkert Gy:

 Mágnesirányítású vitorlázó modellek (F1E) világbajnoksága
Liptószentmiklós, 1999. 09. 21-26

A versenyeken kialakult ranglista és a különböző lemondások figyelembevételével alakultak ki a világbajnokságra utazó csapatok:

Felnőtt csapat:

Litomiczky Sándor

Rákoshegyi MK.

Sarusi Kiss Balázs

Cavalloni SE

Teller Péter

Cavalloni SE


Ifjúsági Csapat:

Alberti Mihály

Rákoshegyi MK.

Rimócszi Róbert

Cavalloni SE

Varga András

Rákoshegyi MK.

A csapattal utaztak még - segítőként:

Litomiczky Sándorné
Hegedűs Zoltán (ő indul a világ kupán)
Pinkert György
Alberti Mihály édesapja, akinek gépkocsijával (Suzuki Baleno) utazott 4 személy, és a Cavalloni SE mikrobuszával 6 fő.

Szálláshelyünket a Hotel SI-ben lefoglalta Kapusta Péter.

Egy nappal előbbi utazást határoztunk el, hogy legyen elég idő a számításba vehető területeket egy kicsit megismerni.

Szept. 20-án, hétfőn

reggel indultunk együtt, - elhatároztuk hogy végig együtt marad a két jármű. 8 órakor indulva - és nagyon kényelmes haladás mellett - délután 3 órára megérkeztünk. Szálláshelyünket (IV. emelet, lift nincs) elfoglalva még aznap délután kimentünk a szélirány szerint lehetséges egyik dombra.

Már a vároban erősen lengettek a zászlók, a szél, a szabad területen már minket is majdnem elfújt. A szélmérő 9-12 m/sec szélerősséget mért - folyamatosan.

A legbátrabbak vették elő a "vihar" modelljeiket, de még azokba is jelentős mennyiségű (40-80 dkg) ólmot kellett tenni, hogy remény legyen arra hogy előre repüljenek. Repültek is, de nem igazán egyenesen, a rendszeres balra fordulásukat nem tudtuk kijavítani. Majd a szálláshelyen - éjszaka. Rövid próbálkozás után visszavonultunk.

Szept. 21. kedd.

Ezen a napon is erős szélre ébredtünk. Délelőtt egy másik lehetséges starthelyre mentünk ki, mert a helybéliek szerint valószínűleg itt rendezik a világbajnokságot. A szél változatlan erősséggel, kitartóan fúj. Már más országbeliek is kijöttek, de ők sem jeleskedtek a repítésekkel. Még mi voltunk a legszorgalmasabbak: Teller Péter És Sarusi Kiss Balázs próbálkoztak vihar modelljeik repítésével. Látszott rajtuk - a modelleken is és gazdáikon is, - hogy nincs ilyen erős szélben megfelelő gyakorlatuk. Reméljük egyszer csak alábbhagy.

Szept. 22-én, - szerdán,

a verseny előtti nap - szinte teljes szélcsendre ébredtünk. Ugyanarra a starthelyre mentünk, mint előzőleg. A mezőny legnagyobb része már kint volt, vagy rövidesen érkeztek. Elő kellett venni a "szélcsend" modelleket, mert ez a szélcsend szinte teljesen beállt. Csak néha-néha mozdult meg a levegő, akkor is alig. Lehetőségünk volt minden modellt kipróbálni, a repítés várható irányában megművelt, lehengerezett terület, amelyen a leszállt modelleket is látni lehetett, amíg tulajdonosa odaér és felveszi. A terület ideális, az időjárás nagyon szép. Mindig ilyenről álmodoztunk.

Szept. 23-án

- a világbajnokság napján is napsütés és szélcsend fogadott. A már említett helyre mentünk. Itt rendezték be a starthelyet.

A verseny néhány perces késéssel kezdődött. Minden csapat kapott két sportbírót - a helyi katonaiskola növendékeit "képezte ki" sportbíróknak Miroslav Farkas, az iskola parancsnoka. (A kiképzés nagyon jól sikerült. A fiatal bírók nagyon jól végezték dolgukat. Csak egy-két észrevételem volt működésükkel kapcsolatban, de ez elenyésző.)

Az első startban a max. repült időt 4 percben (240") határozták meg. Ez csak Teller Péternek sikerült, a többiek mind rontottak. Sajnos többen nagyon sokat!

A második forduló repítési idejét már 5 percre (300") emelték, mert a 28 versenyző közül 19 teljesítette az elsőben a 4 percet.

A második startban közülünk senkinek sem sikerült a maximumot repíteni. Sajnos. Pedig az időjárás jobb nem is lehetett volna. Csak a modellek. A mi szélcsend modelljeink hagyományos (F1A) vitorlázó modellek. Egy kicsi szél ezeknek kellett volna. De a második startban semmi szél nem fordult elő. És 17 versenyzőnek ez is sikerült!

Továbbra is teljes szélcsend. Az összes versenyző közül már csak kilencen teljesítették az öt percet. Nem voltunk közöttük. Ez a helyzet később sem javult, maximumot csak háromszor sikerült elérni: Teller Péternek az első. Rimóczi Róbertnek és Litomiczky Sándornak az utolsó startban sikerült. Ezt a versenyt - amióta ebben a kategóriában szereplünk a nemzetközi mezőnyben - a leggyengébb eredménnyel fejeztük be.

Tanulság: A "legnagyobb szélcsend"-re is fel kell készülni. A hagyományos vitorlázó modellek 12 g/dm2 felületi terhelése túl sok, ennél könnyebb modelleket (is) kell készíteni.

A másik tanulság: A csákberényi két perces maximummal rendezett versenyek nem mindig adnak reális eredményeket. Itt is növelni kell a repítési időket legalább 30, de esetleg 60 másodperccel. Még jobb lenne ennél alkalmasabb területet találni. (Meg kellene nézni a déli Bakonyban azt a térképen már kinézett területet. Teller Péter kerékpártúrája alkalmával már járt is arra, neki tetszett.)

A harmadik - és talán legfontosabb: A modell indítása előtt mindenki félrebillenti modelljét, hogy az órát beállítsa. Ekkor a mágnes hajlamos arra, hogy kiugorjék az alsó csapágyfészekből. Az óra beállítása után - és az indítás előtt - még egyszer meg kell győződni arról, hogy a mágnes a helyén van-e?

A kiugrott mágnes nem működik, a modellt nem irányítja, az már csak szerencse kérdése hogy kinek mennyi lesz az a kevés, amit így el lehet érni. Szerencsés esetben 20"-nél kevesebb, hibás, és meg lehet ismételni, szerencsétlenebb esetben 22" Nekünk a szerencsétlenebb eseteink voltak. . .

Szept. 24.

tartalék nap, kirándulás. Megnéztünk a Magas Tátra alatt berendezett skanzent, ahová a Liptói tó területéről vitték el az arra érdemes épületeket. Ebéd az Alacsony Tátra északi oldalán lévő síterep egyik szépen berendezett panziójában, hazafelé megmutattak az egyik csúcs tetejére telepített víztározót (Ezt nappali árammal töltik fel, csúcsidőben visszaeresztve termeli az áramot.)

Szept. 25. szombat

A világ-kupa napja. Ezen már csak ketten indultak a VB-re utazott csapatból - Sarusi Kiss Balázs, Teller Péter és Hegedűs Zoltán. (A többiek inkább kirándulni mentek.) Változatlanul csodálatos idő, rengeteg induló versenyző (72) Megpróbáltunk valamit rendbehozni az előző napok eredménytelensége után. . .

Valami sikerült is. Balázs a 25., Hegedűs Zoli a 30. helyet szerezte meg. Csak Teller Péternek nem sikerült most sem semmi.

A versenyek közben és a banketten kapcsolatfelvételen kívül megállapodásunk is létrejött. Mivel Magyarországon ilyen verseny rendezéséhez nincs megfelelő terület (vagy még nem találtuk meg), a Puszta-kupa - Nógrád kupa mintájára (2000-től a Novohrad-cup-ot, a szlovákok világ-kupa fordulóját Dömsödön rendezik, egy héttel a Puszta kupa után) ezért mi a mágnesirányítású modellezésre legalkalmasabb terepen, Liptószentmiklóson rendezzük Magyarország nemzetközi versenyét - és ha a rangot megkapjuk, világ kupa verseny is lehet belőle. Ennek időpontja: szept. 14, péntek. 15.-én, szombaton lesz a szlovákok világ-kupa versenye, mindkettőnk tartalék-napja 16. vasárnap. (Reméljük mindkét napon nem kell halasztani.)

Bízzunk a jövőben. A felkészülést kissé komolyabban kell venni, ezért - lehetőleg - mindenkinek minden versenyen el kell(ene) indulni. Jövőre EB lesz Kolozsváron. Nekünk az EB-k jobban szoktak sikerülni. . . Bízzunk benne.

Vissza a Cavalloni nyitólapra
1165
Budapest, Veres Péter u. 157.    info@cavalloni.hu   1625 Budapest, Pf. 16
Tel/fax: +36 1 311-0471