chfejlec.gif (1380 bytes)
fej11.gif (854 bytes)
Dr. Benedek György

CSEPEL - kupa nyílt nemzetközi CO2 verseny
és Nemzeti Bajnokság

Kunszentmiklós, 1999. szept. 18.
(Euro-Trophy értékeléssel)

Ehhez az immár hagyományos és rangos versenyhez az időjárás ezúttal sem volt barátságtalan. A néhány nappal korábbi előrejelzés borús-esős időt jósolt, de végül is enyhe fátyolfelhős-napsütéses idő alakult ki, közepesen erős függőleges és vízszintes légáramlással.

A hőmérséklet kezdetben +20Co volt, ez kora délutánra +28Co-ig emelkedett, összegezve kellemes őszi időt élvezhettünk. A verseny alatt egyenletes, kb. 4-6 m-es szél fújt, a 2 percet meghaladó időt kirepülő modellek 1-2 km-re is eltávolodtak. A rendezőség a starthelyet a széliránynak megfelelően igen jól választotta meg, a gépek nem repülték át a csatornát. Bár a szélerősség az indítási körülményeket nem nehezítette meg, de olyan talaj menti örvénylés is keletkezett, mely több versenyző számára balszerencsét hozott. A leszállt gépek megkeresését és visszaszállítását megnehezítette a helyenként magas fűvel benőtt, nagyon egyenetlen buckás, hepe-hupás alaptalaj.

Ha egy modell a füves környezetbe besüllyedve ért talajt, akkor távolabbról nem lehetett észrevenni. Néhány versenyző ezért hátrányba került, mert gépeiket időben nem találták meg. A terepen nem lehetett futni, a fűvel sűrűn benőtt, láthatatlan apró "buckák" még a gyaloglást is megnehezítették, boka-kifordulás vagy éppen törés veszélye miatt. A Kiskunsági Nemzeti Park terepének igen nagy mérete azonban annyiban segített, hogy a gépek a nagy területről nem repültek ki, ezek keresése nem volt reménytelen, de nagy kitartást és türelmet igényelt.

Ezt bizonyította az osztrák Höbinger esete, aki egyébként az idei Cavalloni-kupa győztese volt. Gépe az első kötelező start alkalmával kifogott egy erős termiket és a tulajdonos gépét nagy magasságban a kék égben vesztette szeme elől. A modellt később is hiába kereste, így több indítást nem is tudott végezni. Végezetül honfitársa, a közkedvelt Johann MACHO segített neki, és ő olyan sikeresen végezte a keresését, hogy a verseny után sikerült a gépet megtalálnia.

A versenyben összesen 23 fő indult, köztük 7 magyar ifjúsági. Külföldről csak osztrákok jöttek 7 versenyzővel, de köztük nem volt junior.

A rendezőség a jó időre való tekintettel az első 3 kötelező startot időmegkötés nélkül engedte elvégezni, 9-11 óra között, majd a következő kettőt 11-től fél 13-ig. Ez nagyban elősegítette a zökkenőmentes lebonyolítást. A versenyzők nagy része a kötelező startokban teljesíteni tudta a max. 2 percet, ezek során összesen 107 startot végeztek, ezek közül 80 volt maximum, ami igen jó, 75 %-os átlagot jelent. A kialakult függőleges áramlatok néhány modellt igen nagy magasságba vittek - mint az említett Höbinger-féle gépet, - de ahol felfelé mozog a levegő, ott leáramlással is számolni kell. Ez a tény több versenyzőnél okozott túl rövid repülési időt, pl. az idei "Balaton-kupán" a 7 perces előjáratásig eljutott osztrák Huber ezúttal 2 startban rontott, Markovicsnak és Benedeknek 1-1 repült ideje lett rövidebb. A kiváló Bádovszky-nak pedig utolsó indításakor motorja "makrancoskodott", nem sokkal az indítás után 20"-en belül kétszer is leállt.

A legnagyobb balszerencsét a BMSE versenyzőjének, Izsai Ferencnek kellett elviselnie. Három maximális repülés után gépét hiába kereste, ezt végül is osztrákok találták meg és vitték vissza a starthelyre.

Izsait erről nem lehetett értesíteni, ő a terepen még órákig folytatta a keresést és eközben a kötelező startok befejeződtek, így kiesett a további versenyből. Pedig ha gépe időben megkerül, igen nagy valószínűséggel ő is bejut a döntőbe.

Végül is 9 fő teljesítette a 600 mp-es maximumot, 4 osztrák és 5 magyar. Az eddigi tapasztalatoknak megfelelően a randezőség 2 perces előjáratással kezdett, itt 6 főnek sikerült a 2 percet kirepülnie. Németh Ferenc gépét nem találta meg, ő itt nem tudott indítani, Horváth Attilának pedig csak 25 mp sikerült. Női vesenyzőnknek pedig az volt a balszerencséje, hogy az előző repítés után ő sem találta meg gépét és más modellek tartalék-alkatrészeiből ideiglenesen összeállított modelljét beállítani már nem volt ideje, így ez csak 3 mp-es időt tudott elérni.

A verseny gyorsabb befejezése érdekében a rendezőség a következő lejáratási időt 4 percben szabta meg. Itt ismét bebizonyosodott a már többször ismertetett tapasztalat, hogy a motor-előjáratásos rendszerű döntőben jó eredményt csak teljesen szélcsendes, nyugodt időben lehet elérni. Ha a motor lejáratás során jelentős mennyiségű üzemanyagot fogyaszt, a maradékot a leggazdaságosabban kell felhasználni. Ilyenkor a modell minimális teljesítménnyel éppen csak "lebeg", vízszintesen repül. Ha viszont a levegő mozog, elkerülhetetlenül talaj menti örvénylések is keletkeznek, amelyekben a minimális lebegési teljesítmény már kevés. Most is ez történt, hogy a 4 perces lejáratás során a 2 perces repülési időt senki sem tudta elérni, jóllehet mind a Balaton-kupán, mind a GLIWICE-i versenyen a döntő a 7 perces előjáratásig jutott el. Mindezt igen jól meg lehetett figyelni a favorit Schaupp repítésnél. A modellt az indításkor kb 3-4 m magasra dobta, innen a modell lassú motorjárattal merülni kezdett, majd "fűkaszáló" stílusban félelmetes talaj menti repülést végzett. Ezután úgy tűnt, hogy motorja "magához tér", a gép igen lassan már kb. 1,5 m magasságot ért el. Ekkor egy talaj-örvény kissé "megdobta" a gépet, amely felágaskodás után átesve lefelé irányuló pályán folytatta a mozgást, majd mielőtt a vízszintes repülési helyzetet elérhette volna, elakadt a fűben, így a repülés 59 mp után befejeződött. Azt igen jól lehetett látni, hogy nyugodt, álló levegőben képes lett volna tovább emelkedni és igen valószínű, hogy elérte volna a 2 percet.

A döntőben a legjobb eredményt végül is Burcin érte el, gépe az ismertetett körülmények között 104 mp-t repült, ezzel megérdemelten győzött a török-osztrák modellező. A 4 percnél még versenyben maradt résztvevők közül Tóth Péter 60 mp-t, Hársfalvi pedig 31 mp-t teljesített. De ilyen légköri körülmények között ezek is kiváló eredmények, egyben jól mutatják a jelenlegi "fly-off" lejáratásos rendszerrel elérhető teljesítményeknek az időjárástól erősen függő maximális értékét.
Az eredménylistán feltüntettük a használt motor tipusokat is.
A versenyben kiértékelésre került a senior és junior országos bajnokság is, mindkét kategóriát Zalaegerszeg-i versenyzők nyerték, Hársfalvi István és Tóth Péter. E bajnokságok érdekes és kedves színfoltja, hogy a listákon női versenyzők értek el előkelő helyezéseket, a senioroknál Krakóczki Gizella 2-ik, a junioroknál Vörös Andrea 3-ik lett.

Részletes összesített eredmények:

1.

Hazarhun Burcin

 

AUT

600

120

104

   

824

Botond

2.

Tóth Péter

J

HUN

600

120

060

   

780

Botond

3.

Werner Schaupp

 

aut

600

120

059

   

779

GMW-73

4.

Hársfalvi István

 

hun

600

120

031

   

751

Botond

5.

Walter Hach

 

aut

600

120

028

   

748

GMW-73

6.

Renate Hach

 

aut

600

120

     

720

WS-79

7.

Horváth Attila

J

hun

600

025

     

625

Botond

8.

Krakóczki Ferencné

 

hun

600

003

     

603

B-88

9.

Németh Ferenc

 

hun

600

       

600

Botond

10.

Benedek György

 

hun

120

120

120

120

113

593

B-137

11.

Vörös Andrea

J

hun

120

120

120

108

120

588

Botond

12.

Szécsi Imre

 

hun

120

120

120

100

097

557

Botond

13.

Szander Zsolt

J

hun

076

120

120

120

120

556

Botond

14.

Markovics Tamás

J

hun

120

120

120

072

120

552

Botond

15.

Edmund Huber

 

aut

120

074

120

120

114

552

GMW-73

16.

Jász József

 

hun

103

090

094

120

120

527

GM-120

17.

Tóth Tamás

J

hun

033

120

120

120

120

513

Botond

18.

Bádovszki László

 

hun

120

120

120

120

014

494

Botond

19.

Izsai Ferenc

 

hun

120

120

120

-

-

360

Botond

20.

Szécsi Ákos

J

hun

035

023

097

107

078

340

Botond

21.

Krakóczki Ferenc

 

hun

092

120

081

029

003

325

B-88

22.

Johann Macho

 

aut

074

101

030

-

-

205

GMW-73

23.

Rudolf Höbinger

 

aut

120

-

-

-

 

120

GMW-73

Az alkalmazott C02 motorok listájából egyértelműen kiderül, hogy ezúttal a magyar NOVUM - vállalat gyártmánya a Botond - típus jobban szerepelt, mint az igen kiváló és külön e célra tervezett és gyártott Gasparin - féle GMW-73.

Az is örvendetes, hogy hazai részről jelentős számú és tehetséges utánpótlásunk is van. Fiataljaink a seniorokkal azonos képességekkel rendelkeznek, így a kategória jövője is reményteljesnek tűnik.
A  nemzetközi csapatverseny helyezései:

1. Ausztria 2267”
(W. Schaupp 779”, W. Hach 748”, R. Hach 720”)

2. Zalaegerszeg 2131”
(Hársfalvi I. 751”, Tóth P. 780”, Németh F. 600”)

3. Bp. MSE. I. 1639”
Benedek 593, Bádovszki 494”, Markovics 552”)

4. Bp. MSE II. 1257”
(Szécsi I. 557”, Szécsi Á. 340”, Izsai 360”)

Nemzeti Bajnokság:
Senior:
1. Hársfalvi István
2. Krakóczki Ferencné
3. Németh Ferenc
4. Dr. Benedek György
5. Szécsi Imre
6. Jász József
7. Bádovszki László
8. Izsai Ferenc
751"
603"
600"
593"
557"
527"
494"
360"
Junior:
1. Tóth Péter
2. Horváth Attila
3. Vörös Andrea
4. Szander Zsolt
5. Markovics Tamás
6. Tóth Tamás
7. Szécsi Ákos
780"
625"
588"
556"
552"
513"
340"

Végezetül nem feledkezhetünk meg a köszönet kinyilvánításáról a rendezőknek és időmérőknek (Juhász Ferenc, Lengyel Ottó és családja, Egenhoffer Ottó és Gabi, Chrén Lajos, Horváth György) a kellemes és baráti hangulatú versenyért sportunk és a résztvevők nevében is.

Vissza a Cavalloni nyitólapra
1165
Budapest, Veres Péter u. 157.    info@cavalloni.hu   1625 Budapest, Pf. 16
Tel/fax: +36 1 311-0471