Ehhez az
immár hagyományos és rangos versenyhez az időjárás ezúttal sem volt
barátságtalan. A néhány nappal korábbi előrejelzés borús-esős időt jósolt, de
végül is enyhe fátyolfelhős-napsütéses idő alakult ki, közepesen erős
függőleges és vízszintes légáramlással.
A hőmérséklet kezdetben +20Co volt, ez
kora délutánra +28Co-ig emelkedett, összegezve kellemes őszi időt élvezhettünk. A
verseny alatt egyenletes, kb. 4-6 m-es szél fújt, a 2 percet meghaladó időt kirepülő
modellek 1-2 km-re is eltávolodtak. A rendezőség a starthelyet a széliránynak
megfelelően igen jól választotta meg, a gépek nem repülték át a csatornát. Bár a
szélerősség az indítási körülményeket nem nehezítette meg, de olyan talaj menti
örvénylés is keletkezett, mely több versenyző számára balszerencsét hozott. A
leszállt gépek megkeresését és visszaszállítását megnehezítette a helyenként
magas fűvel benőtt, nagyon egyenetlen buckás, hepe-hupás alaptalaj.
Ha egy modell a füves környezetbe
besüllyedve ért talajt, akkor távolabbról nem lehetett észrevenni. Néhány
versenyző ezért hátrányba került, mert gépeiket időben nem találták meg. A
terepen nem lehetett futni, a fűvel sűrűn benőtt, láthatatlan apró
"buckák" még a gyaloglást is megnehezítették, boka-kifordulás vagy éppen
törés veszélye miatt. A Kiskunsági Nemzeti Park terepének igen nagy mérete azonban
annyiban segített, hogy a gépek a nagy területről nem repültek ki, ezek keresése nem
volt reménytelen, de nagy kitartást és türelmet igényelt.
Ezt bizonyította az osztrák Höbinger
esete, aki egyébként az idei Cavalloni-kupa győztese volt. Gépe az első kötelező
start alkalmával kifogott egy erős termiket és a tulajdonos gépét nagy magasságban a
kék égben vesztette szeme elől. A modellt később is hiába kereste, így több
indítást nem is tudott végezni. Végezetül honfitársa, a közkedvelt Johann MACHO
segített neki, és ő olyan sikeresen végezte a keresését, hogy a verseny után
sikerült a gépet megtalálnia.
A versenyben összesen 23 fő indult,
köztük 7 magyar ifjúsági. Külföldről csak osztrákok jöttek 7 versenyzővel, de
köztük nem volt junior.
A rendezőség a jó időre való
tekintettel az első 3 kötelező startot időmegkötés nélkül engedte elvégezni, 9-11
óra között, majd a következő kettőt 11-től fél 13-ig. Ez nagyban elősegítette a
zökkenőmentes lebonyolítást. A versenyzők nagy része a kötelező startokban
teljesíteni tudta a max. 2 percet, ezek során összesen 107 startot végeztek, ezek
közül 80 volt maximum, ami igen jó, 75 %-os átlagot jelent. A kialakult függőleges
áramlatok néhány modellt igen nagy magasságba vittek - mint az említett
Höbinger-féle gépet, - de ahol felfelé mozog a levegő, ott leáramlással is
számolni kell. Ez a tény több versenyzőnél okozott túl rövid repülési időt, pl.
az idei "Balaton-kupán" a 7 perces előjáratásig eljutott osztrák Huber
ezúttal 2 startban rontott, Markovicsnak és Benedeknek 1-1 repült ideje lett rövidebb.
A kiváló Bádovszky-nak pedig utolsó indításakor motorja "makrancoskodott",
nem sokkal az indítás után 20"-en belül kétszer is leállt.
A legnagyobb balszerencsét a BMSE
versenyzőjének, Izsai Ferencnek kellett elviselnie. Három maximális repülés után
gépét hiába kereste, ezt végül is osztrákok találták meg és vitték vissza a
starthelyre. |
Izsait erről
nem lehetett értesíteni, ő a terepen még órákig folytatta a keresést és eközben a
kötelező startok befejeződtek, így kiesett a további versenyből. Pedig ha gépe
időben megkerül, igen nagy valószínűséggel ő is bejut a döntőbe.
Végül is 9 fő teljesítette a 600 mp-es
maximumot, 4 osztrák és 5 magyar. Az eddigi tapasztalatoknak megfelelően a randezőség
2 perces előjáratással kezdett, itt 6 főnek sikerült a 2 percet kirepülnie. Németh
Ferenc gépét nem találta meg, ő itt nem tudott indítani, Horváth Attilának pedig
csak 25 mp sikerült. Női vesenyzőnknek pedig az volt a balszerencséje, hogy az előző
repítés után ő sem találta meg gépét és más modellek tartalék-alkatrészeiből
ideiglenesen összeállított modelljét beállítani már nem volt ideje, így ez csak 3
mp-es időt tudott elérni.
A verseny gyorsabb befejezése érdekében
a rendezőség a következő lejáratási időt 4 percben szabta meg. Itt ismét
bebizonyosodott a már többször ismertetett tapasztalat, hogy a motor-előjáratásos
rendszerű döntőben jó eredményt csak teljesen szélcsendes, nyugodt időben lehet
elérni. Ha a motor lejáratás során jelentős mennyiségű üzemanyagot fogyaszt, a
maradékot a leggazdaságosabban kell felhasználni. Ilyenkor a modell minimális
teljesítménnyel éppen csak "lebeg", vízszintesen repül. Ha viszont a
levegő mozog, elkerülhetetlenül talaj menti örvénylések is keletkeznek, amelyekben a
minimális lebegési teljesítmény már kevés. Most is ez történt, hogy a 4 perces
lejáratás során a 2 perces repülési időt senki sem tudta elérni, jóllehet mind a
Balaton-kupán, mind a GLIWICE-i versenyen a döntő a 7 perces előjáratásig jutott el.
Mindezt igen jól meg lehetett figyelni a favorit Schaupp repítésnél. A modellt az
indításkor kb 3-4 m magasra dobta, innen a modell lassú motorjárattal merülni
kezdett, majd "fűkaszáló" stílusban félelmetes talaj menti repülést
végzett. Ezután úgy tűnt, hogy motorja "magához tér", a gép igen lassan
már kb. 1,5 m magasságot ért el. Ekkor egy talaj-örvény kissé "megdobta" a
gépet, amely felágaskodás után átesve lefelé irányuló pályán folytatta a
mozgást, majd mielőtt a vízszintes repülési helyzetet elérhette volna, elakadt a
fűben, így a repülés 59 mp után befejeződött. Azt igen jól lehetett látni, hogy
nyugodt, álló levegőben képes lett volna tovább emelkedni és igen valószínű, hogy
elérte volna a 2 percet.
A döntőben a legjobb eredményt végül
is Burcin érte el, gépe az ismertetett körülmények között 104 mp-t repült, ezzel
megérdemelten győzött a török-osztrák modellező. A 4 percnél még versenyben
maradt résztvevők közül Tóth Péter 60 mp-t, Hársfalvi pedig 31 mp-t teljesített.
De ilyen légköri körülmények között ezek is kiváló eredmények, egyben jól
mutatják a jelenlegi "fly-off" lejáratásos rendszerrel elérhető
teljesítményeknek az időjárástól erősen függő maximális értékét.
Az eredménylistán feltüntettük a használt motor tipusokat is.
A versenyben kiértékelésre került a senior és junior országos bajnokság is,
mindkét kategóriát Zalaegerszeg-i versenyzők nyerték, Hársfalvi István és Tóth
Péter. E bajnokságok érdekes és kedves színfoltja, hogy a listákon női versenyzők
értek el előkelő helyezéseket, a senioroknál Krakóczki Gizella 2-ik, a junioroknál
Vörös Andrea 3-ik lett.
Részletes összesített eredmények: |