A
nyári üdülőszezonban általában kevés F1K- versenyt rendeznek, de még ehhez képest
is alig kaptunk ilyenekről híreket. A jul.3. GLIWICE-i Black-cup-ról is csak úgy
tudunk beszámolni, hogy a résztvevő Hársfalvi István bocsátotta rendelkezésünkre
az anyagot.
A Dél Lengyelországi CO2 nemzetközi
versenyeket az időjárás eddig nem kényeztette el. De ezúttal kivételesen jó
időjárási körülmények alakultak ki, kellemes, meleg idő enyhe légmozgással, erős
függőleges áramlásokkal.
Az eredmények ennek megfelelően
kiválóak voltak. Ezúttal feltűnő volt a résztvevők nagy száma, a 25 fő
létszámból 11 volt hazai versenyző, rajtuk kivül 7 osztrák, 6 magyar és egy
osztrák-japán (Gaggl felesége) indult. Közülük 11 személy teljesítette a 600 mp-es
maximumot, ezután a döntő fordulók 2 perces előjáratással kezdődtek. Ekkor még 9
versenyző repült 2 percet, de a következő, 4 perces motor-lejáratásnál ugyanez már
csak 3 indulónak sikerült, ezek Hársfalvi, Burcin és Schaupp voltak. A lengyel
Michalski kis GM-63 motorjával tőlük alig maradt el, a maximumhoz csak 3 mp hiányzott.
Viszont a következő, 6 perc előjáratásos forduló ismét bebizonyította azt a már
többször kifogásolt körülményt, hogy a fly-off-startok lebonyolítására adott 15
perc forduló-idő nem elegendő.
Bár a jelen F1K kategória az FAI - nál
még csak ideiglenes jellegű és a startidőkre vonatkozó kifejezett megkötés nincs,
egyes buzgó versenyrendezők átveszik a hivatalos szabadonrepülő modellnél előírt
15 percet. A CO2 modelleknél azonban a felkészülési idők sokkal hosszabbak, mint a
többi F1A-B-C kategóriáknál, így nálunk ez a 15 perc kevés, különösen akkor, ha
az előírt "előjáratási" idők meghosszabbodnak. Pl. a jelen esetben ez 6
perc volt. Hársfalvi István keze az indításkor véletlenül beleért a
légcsavarkörbe, a motor leállt. |
Az F1K erre
vonatkozó előírása szerint ez hibás start, amit meg lehet ismételni. Az
ismétlésnél azonban már nem tudott elstartolni, mert mire a gépet elindíthatta
volna, letelt a 15 perc. És ez nem véletlen, mert ha meggondoljuk, hogy a motor és
modell felkészítése legalább 3-5 percet igényel, ehhez jön még a 2x6 perces
előjáratási idő, így 2 indításhoz legalább 2x3 ...5 + 2 x 6 = 18 ...22 perc kell,
ami egyértelműen nem fér be a 15 percbe. Az ideiglenesen elismert kategóriára
vonatkozólag az előírások nem kötelezőek, így minden rendezőségnek joga van a
fordulóidőket a szükséges mértékben meghatározni, sajnos ezidáig nem éltek ezzel
a lehetőséggel. A végeredmény az lett, hogy pl. az ezévi Tapolca-kupán hasonló ok
miatt a legtöbb kiváló versenyző kiesett a versenyből.
Ugyanez történt most Hársfalvi
esetében. Tapasztalat az, hogy ha az előjáratási idő túllépi a 3-4 percet,
feltétlenül meg kell hosszabbítani a startidőt. Amikor pedig e kategória végleges
elfogadást nyer, - és ha a jelen fly-off-ra vonatkozó előírás marad, - akkor az itt
szükséges fordulóidőket a gyakorlatnak megfelelően meg kell hosszabbítani. De ezt
addig is meg kell tennie minden jövőbeni CO2 modellverseny rendezőségének.
(A "szerkesztő" megjegyzése:
Ha az előjáratást a start megkezdésének tekintjük, minkét kívánságnak
megfelelünk: A 15 perces Fly-off "átvétele" az első lépés a kategória
teljes elismertetése érdekében, a hosszú lejáratási időt már megkezdett startnak
tekinteni a kategória jellegzetességéhez igazodó előírás lehet. (Pinkert Gy.))
GLIWICE-ben ezúttal a 6 perces
előjáratásnál már csak Burcin és Schaupp repülték ki a 2 percet, majd a 7 percnél
ez már csak Schaupp-nak sikerült. Egyébként mindeketten igen jól alkalmazták a
tanknak hétszeri szénsav-kiengedéssel való erős lehűtését. Hársfalvitól
egyébként még egy igen értékes statisztikát is kaptunk; ez az első 11 helyezett
gépeinek fontos adatait tartalmazza. |