CIAM KÖZGYŰLÉS '99 A CIAM ez évi közgyűlésén (március 18-19-ig) 34 ország képviseletében 105 fő vett részt. A rendezvényre először került sor a FAI új székhelyén Lausanne-ban, ahová decemberben költözött. A FAI új címe: Avenue Mon Repos 24 Telefon: 41-21 345 1070 A költözés nem érinti a FAI szerver Internet címét, az változatlanul: http://www.fai.org/ A közgyűlés előtti napon a CIAM elnökség ülésén vettem részt, ahol a szokásos napirendeken kívül két fajsúlyos téma szerepelt:
18-án a közgyűlés megnyitása után a tíz technikai bizottság ülésezett. Legtöbben a szabadonrepülő (18), az RC vitorlázó (16) és az RC műrepülő (15) bizottságban vettek részt, legkevesebben továbbra is a pylon-racing (4) iránt érdeklődtek. Albizottsági tagként a szabadonrepülő bizottság ülésén vettem részt, ahol az olaszok által beterjesztett, az F1A, B, C, G, H, J kategóriákat egyaránt érintő, esetenként radikális javaslat csomag tárgyalása volt a fő téma. Hosszas vita után a bizottság további munkát látott szükségesnek a témában, így megegyezés született arra, hogy az albizottság részleteiben feldolgozza a csomagot a következő közgyűlésre. Nem lesz egyszerű feladat! Talán a legradikálisabb eleme az olasz javaslat csomagnak az F1C kategóriára vonatkozik, ahol a modellre vonatkozóan csak a minimális felületi terhelés lenne előírva (20 gr/dm2), és kötött lenne a felhasználható, eddig is előírt összetételű üzemanyag térfogata, a motor lökettérfogata tetszőleges. Így motorjáratot nem kellene mérni. El kell gondolkodni rajta alaposan! Az F1B-ben a gumi súly csökkentését már most is támogatta a bizottság. Újra megfogalmazódott az az igény, hogy időben meg kellene akadályozni a különböző költséges, automatikusan működő elektronikus fedélzeti irányítórendszerek elterjedését, nehogy már késő legyen. (Pl. érzékelők a két szárnyvég közötti hőfok különbség mérésére, és ennek alapján a repülési irány megváltoztatása.) Az olasz javaslat ezen részét a bizottság módosított szöveggel egyhangúlag támogatta. Az F1D zárttéri kategóriára vonatkozó magyar és francia javaslat is kemény vita tárgya volt, főleg a magyar illetve francia, valamint a hagyományosan minden változást ellenző amerikai küldött között. A fő vitapont a magyar javaslatban megfogalmazott radikális változás, a gumi súly megkötése (0,5 g) volt. Ez az érték kb. 30 %-a a jelenleg használt gumik súlyának. Végül a franciák visszavonták javaslatukat (azonos volt a magyar javaslat egy részével) a magyar javára, amit a bizottság nagy többséggel támogatott. Ugyancsak éles vita alakult ki azon a német javaslaton, amely újra engedélyezni akarta a hűtőspray használatát a CO2 modelleknél (F1K). A főleg német-magyar vita után a bizottság szoros szavazással nem támogatta a javaslatot. Késő délután a tisztségviselők jelölésére került sor a harmadik éve alkalmazott titkos módszerrel. Ismét több új név jelent meg, gyakori volt a 4-5 jelölt egy tisztségre. 19-én reggel először Max Bishop, a FAI főtitkára adott tájékoztatást a FAI éves konferenciájáról, költözködésről, a két új munkatársról (változatlanul öt fő látja el a FAI 10 szakágával kapcsolatos óriási munkát), a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal történt tárgyalásokról. Ez utóbbi esetleg elvezethet a légi sportok minimális olimpiai részvételéhez, erre jelenleg az ejtőernyőzésnek van némi esélye. Az 1998. évi VB és EB rendezvények zsűrielnökeinek beszámolóit az albizottsági jelentések, majd a szabadonrepülő, körrepülő és rakéta Világkupa versenysorozatok eredményhirdetései követték. Az oklevelet és érmet az érintett országok delegátusai vették át a három ukrán, Viktor Stamov (F1A), Oleg Kulakovsky (F1B) és Evgeny Verbitsky (F1C), valamint a szlovák Juraj Uhrin (F1E), a lengyel Thomasz Rachwal (F2A), a francia Serge Delabarde (F2B), az osztrák Fischer-Straniak páros (F2C), az orosz Borisz Faizov (F2D) és három rakéta kategória győztesei részére. A második és harmadik helyezettek oklevelet kaptak. A magyarok közül Kerner Ferenc (F1A) és Zsengellér Gábor (F1C) harmadik, továbbá Vörös Jenő (F1A, 6.); valamint Elekes Imre (F2A, 10.), Kalmár Sándor (F2A, 17.) és Bimbi Zoltán (F2A, 17.) szerepel az első húszban. A CIAM aranyérmet négy jelölt közül a volt technikai titkár, a holland Tony Aarts, a Penaud diplomát négy jelölt közül a japán Hideyo Enomoto érdemelte ki. A műszaki-technikai fejlesztésben elért eredményekért járó Antonov diplomára nem érkezett jelölés. A CIAM időszakos kiadványa, a CIAM FLYER kilencedik, 1999. évi számát újra Jack Siles adta ki. A kiadvány fő témái: aktuális hírek, EB-VB rendezvények, versenynaptár, világrekordok és egyéb eredmények, az 1998. évi CIAM diplomások bemutatása és a rádiófrekvenciák európai egyeztetéséről szóló beszámoló. A kiadvány egy-egy példányát eljuttatjuk a megyei modellező szövetségekhez, továbbá letölthető a FAI szerverről. A FAI repülőmodellező pénzalap 1998. évre tervezett felhasználása kapcsán a regisztrációs díjak összege nem változott (nemzetközi versenyre 100, kontinensbajnokságra 200, világbajnokságra 300 CHF). A költségvetési tervezet szerint a pénzalap a CIAM FLYER, a világkupa érmek és diplomák költségeire, a CIAM elnök és további vezetők hivatalos utazási költségeinek egy részére, valamint a működési költségekre jelentene fedezetet. A második Légi Világjátékok (Spanyolország, Andalúzia tartomány, Sevilla, Linares, Jerez stb. 2001. július 1-23.) modellező eseményeinek koordinátora Sandy Pimenoff, a média konzultáns Guy Revel. A rendezők részéről Louis Parramon és Ian McIntosh a megbízottak. A tervezett modellező rendezvények a következők: a négy körrepülő kategória (egyben EB is), "Artistic Aerobatics" vagyis "művészi műrepülés" zenére F3A és Large Scale (nagy makett) modellek, valamint helikopterek számára a japán IAM szabályzat szerint, valamint makett modellek versenye az F4C statikus pontozás és a Top Gun repítési szabályzat szerint. Mindez már a "médiabarátság" jegyében került elhatározásra. A FAI repülőmodellező pénzalap 1999. évi tervezett felhasználása kapcsán a megnövekedett költségek miatt a közgyűlés elfogadta a titkárság javaslatát a regisztrációs díj emelésére. A jövő évi nemzetközi versenyeket 125, a kontinens bajnokságokat 250, a világbajnokságokat pedig 400 svájci frank ellenében lehet regisztráltatni a FAI naptárba. VB esetében ehhez még hozzáadódik a FAI érmek költsége, 25 dollár/darab. Ezt követően a Sportkódexre vonatkozó változtatási javaslatok vitájára került sor, a szavazások eredményeként a következő fontosabb döntések születtek. A hatálybalépés időpontját minden esetben jelzem. (A változások teljes szövegét a jegyzőkönyv megérkezése után közreadjuk):
Az európai rádiófrekvenciák egyeztetése és egységesítése tárgyában már évek óta folyamatban lévő munka állásáról Graham Lynn számolt be, tavaly óta csak kevés előrelépés történt. A titkárság javaslatára a közgyűlés megtárgyalta a Jugoszláviában esedékes rendezvények sorsát. Az ez évi rakéta EB esetében nem volt más rendezői ajánlat, így a döntés az volt, hogy az FAI törli a rendezvényt, ha szükséges. A 2000. évi szabadonrepülő EB esetében volt alternatív rendezői ajánlat, így a közgyűlés megvonta a rendezési jogot Jugoszláviától, és Romániának adta. A tisztújítás során alelnöki funkciómban újraválasztottak. Végül egy lényeges változás történt a tisztségviselők sorában, Chris Greenwood utódaként a titkár az olasz Luca Gianalella lett. A CIAM következő üléseinek időpontja:
Dr. Reé András FAI közlemény A CIAM közgyűlés óta bekövetkezett háborús események miatt a FAI elnöksége április 21-én törölte a nemzetközi naptárból a májusban és júniusban Jugoszláviában esedékes összes rendezvényt. A később esedékes rendezvények sorsáról május végén lesz döntés. A következő évek odaítélt VB és EB rendezvényei: 2000 F1A, B, J ifi VB Csehország 2001 F1A, B, C VB Ausztrália |