chfejlec.gif (1380 bytes)
 

ca111.gif (1345 bytes)

 

CIAM KÖZGYŰLÉS '99

A CIAM ez évi közgyűlésén (március 18-19-ig) 34 ország képviseletében 105 fő vett részt. A rendezvényre először került sor a FAI új székhelyén Lausanne-ban, ahová decemberben költözött.

A FAI új címe: Avenue Mon Repos 24
1005 - Lausanne
Switzerland

Telefon: 41-21 345 1070
Fax: 41-21 345 1077
Email: info@fai.org

A költözés nem érinti a FAI szerver Internet címét, az változatlanul: http://www.fai.org/

A közgyűlés előtti napon a CIAM elnökség ülésén vettem részt, ahol a szokásos napirendeken kívül két fajsúlyos téma szerepelt:

  • a Jugoszláviának korábban odaítélt ez évi rakéta és jövő évi szabadonrepülő EB sorsa, mindkettő helyszíne Novi-Sad;

  • a FAI és a médiák kapcsolata, a FAI tevékenységének átalakítása úgy, hogy az médiabarát, a médiáknak jól eladható legyen, beleértve a modellezést is.

18-án a közgyűlés megnyitása után a tíz technikai bizottság ülésezett. Legtöbben a szabadonrepülő (18), az RC vitorlázó (16) és az RC műrepülő (15) bizottságban vettek részt, legkevesebben továbbra is a pylon-racing (4) iránt érdeklődtek.

Albizottsági tagként a szabadonrepülő bizottság ülésén vettem részt, ahol az olaszok által beterjesztett, az F1A, B, C, G, H, J kategóriákat egyaránt érintő, esetenként radikális javaslat csomag tárgyalása volt a fő téma. Hosszas vita után a bizottság további munkát látott szükségesnek a témában, így megegyezés született arra, hogy az albizottság részleteiben feldolgozza a csomagot a következő közgyűlésre. Nem lesz egyszerű feladat!

Talán a legradikálisabb eleme az olasz javaslat csomagnak az F1C kategóriára vonatkozik, ahol a modellre vonatkozóan csak a minimális felületi terhelés lenne előírva (20 gr/dm2), és kötött lenne a felhasználható, eddig is előírt összetételű üzemanyag térfogata, a motor lökettérfogata tetszőleges. Így motorjáratot nem kellene mérni. El kell gondolkodni rajta alaposan! Az F1B-ben a gumi súly csökkentését már most is támogatta a bizottság.

Újra megfogalmazódott az az igény, hogy időben meg kellene akadályozni a különböző költséges, automatikusan működő elektronikus fedélzeti irányítórendszerek elterjedését, nehogy már késő legyen. (Pl. érzékelők a két szárnyvég közötti hőfok különbség mérésére, és ennek alapján a repülési irány megváltoztatása.) Az olasz javaslat ezen részét a bizottság módosított szöveggel egyhangúlag támogatta.

Az F1D zárttéri kategóriára vonatkozó magyar és francia javaslat is kemény vita tárgya volt, főleg a magyar illetve francia, valamint a hagyományosan minden változást ellenző amerikai küldött között. A fő vitapont a magyar javaslatban megfogalmazott radikális változás, a gumi súly megkötése (0,5 g) volt. Ez az érték kb. 30 %-a a jelenleg használt gumik súlyának. Végül a franciák visszavonták javaslatukat (azonos volt a magyar javaslat egy részével) a magyar javára, amit a bizottság nagy többséggel támogatott.

Ugyancsak éles vita alakult ki azon a német javaslaton, amely újra engedélyezni akarta a hűtőspray használatát a CO2 modelleknél (F1K). A főleg német-magyar vita után a bizottság szoros szavazással nem támogatta a javaslatot.

Késő délután a tisztségviselők jelölésére került sor a harmadik éve alkalmazott titkos módszerrel. Ismét több új név jelent meg, gyakori volt a 4-5 jelölt egy tisztségre.

19-én reggel először Max Bishop, a FAI főtitkára adott tájékoztatást a FAI éves konferenciájáról, költözködésről, a két új munkatársról (változatlanul öt fő látja el a FAI 10 szakágával kapcsolatos óriási munkát), a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal történt tárgyalásokról. Ez utóbbi esetleg elvezethet a légi sportok minimális olimpiai részvételéhez, erre jelenleg az ejtőernyőzésnek van némi esélye.

Az 1998. évi VB és EB rendezvények zsűrielnökeinek beszámolóit az albizottsági jelentések, majd a szabadonrepülő, körrepülő és rakéta Világkupa versenysorozatok eredményhirdetései követték. Az oklevelet és érmet az érintett országok delegátusai vették át a három ukrán, Viktor Stamov (F1A), Oleg Kulakovsky (F1B) és Evgeny Verbitsky (F1C), valamint a szlovák Juraj Uhrin (F1E), a lengyel Thomasz Rachwal (F2A), a francia Serge Delabarde (F2B), az osztrák Fischer-Straniak páros (F2C), az orosz Borisz Faizov (F2D) és három rakéta kategória győztesei részére. A második és harmadik helyezettek oklevelet kaptak. A magyarok közül Kerner Ferenc (F1A) és Zsengellér Gábor (F1C) harmadik, továbbá Vörös Jenő (F1A, 6.); valamint Elekes Imre (F2A, 10.), Kalmár Sándor (F2A, 17.) és Bimbi Zoltán (F2A, 17.) szerepel az első húszban.

A CIAM aranyérmet négy jelölt közül a volt technikai titkár, a holland Tony Aarts, a Penaud diplomát négy jelölt közül a japán Hideyo Enomoto érdemelte ki. A műszaki-technikai fejlesztésben elért eredményekért járó Antonov diplomára nem érkezett jelölés.

A CIAM időszakos kiadványa, a CIAM FLYER kilencedik, 1999. évi számát újra Jack Siles adta ki. A kiadvány fő témái: aktuális hírek, EB-VB rendezvények, versenynaptár, világrekordok és egyéb eredmények, az 1998. évi CIAM diplomások bemutatása és a rádiófrekvenciák európai egyeztetéséről szóló beszámoló. A kiadvány egy-egy példányát eljuttatjuk a megyei modellező szövetségekhez, továbbá letölthető a FAI szerverről.

A FAI repülőmodellező pénzalap 1998. évre tervezett felhasználása kapcsán a regisztrációs díjak összege nem változott (nemzetközi versenyre 100, kontinensbajnokságra 200, világbajnokságra 300 CHF). A költségvetési tervezet szerint a pénzalap a CIAM FLYER, a világkupa érmek és diplomák költségeire, a CIAM elnök és további vezetők hivatalos utazási költségeinek egy részére, valamint a működési költségekre jelentene fedezetet.

A második Légi Világjátékok (Spanyolország, Andalúzia tartomány, Sevilla, Linares, Jerez stb. 2001. július 1-23.) modellező eseményeinek koordinátora Sandy Pimenoff, a média konzultáns Guy Revel. A rendezők részéről Louis Parramon és Ian McIntosh a megbízottak. A tervezett modellező rendezvények a következők: a négy körrepülő kategória (egyben EB is), "Artistic Aerobatics" vagyis "művészi műrepülés" zenére F3A és Large Scale (nagy makett) modellek, valamint helikopterek számára a japán IAM szabályzat szerint, valamint makett modellek versenye az F4C statikus pontozás és a Top Gun repítési szabályzat szerint. Mindez már a "médiabarátság" jegyében került elhatározásra.

A FAI repülőmodellező pénzalap 1999. évi tervezett felhasználása kapcsán a megnövekedett költségek miatt a közgyűlés elfogadta a titkárság javaslatát a regisztrációs díj emelésére. A jövő évi nemzetközi versenyeket 125, a kontinens bajnokságokat 250, a világbajnokságokat pedig 400 svájci frank ellenében lehet regisztráltatni a FAI naptárba. VB esetében ehhez még hozzáadódik a FAI érmek költsége, 25 dollár/darab.

Ezt követően a Sportkódexre vonatkozó változtatási javaslatok vitájára került sor, a szavazások eredményeként a következő fontosabb döntések születtek. A hatálybalépés időpontját minden esetben jelzem. (A változások teljes szövegét a jegyzőkönyv megérkezése után közreadjuk):

  • Kontinens bajnokságon legalább négy részvevő ország szükséges. (2000)

  • A szabadonrepülő kategóriákban tilos szenzorok (érzékelők) segítségével működő zártláncú irányító rendszereket alkalmazni, kivéve az F1E kategória esetében a mágnesirányítást. (2000)

  • Az F1B kategóriában a gumimotor súlya 30 grammra csökken. (2002)

  • Az F1D zárttéri modellek max. fesztávolsága 550 mm-re csökken, a minimális modellsúly 1,2 grammra nő. A gumimotor súlya max. 0,5 gram lehet. (2001)

  • A startok végén az órákat akkor kell leállítani, amikor a modell bármely része érinti a padlót. (2001)

  • Az F2A vezetővilla magassági állíthatósága 1100-1600 mm, az oszlop magassága 920-980 mm. A fogantyú vízszintes rúdjának átmérője 6-8 mm, a két támasz távolsága 60-70 mm. (2000)

  • Az F2C kategóriában tankoláshoz a mechanikus a legközelebbi szabad szervizterülethez kell vigye a modellt. (A "mögött" törölve.) (2000)

  • A párost figyelmeztetik, ha a pilóta nem ad helyet az előzést befejezett pilótának. (2000)

  • Az időt 1/100 mp-es leolvasású órával kell mérni. (2000)

  • Az F3A kategóriában a pontok kiszámítását olyan számítógép programmal kell végezni, amely a TBL (Tarasov-Bauer-Long) statisztikai átlagoló módszeren alapuló algoritmust alkalmaz, és a bírói tevékenységet is analizálja, továbbá amelyet a CIAM Bureau jóváhagyott. (2000, 2001 helyett)

  • Új manővertáblázatok kerültek elfogadásra a 2000-2003-as évekre, amelyekben a selejtező fordulók és a döntők műsora eltér valamennyi eddigi műsortól.

  • VB és EB esetében a döntő négy fordulójából kettőben a döntő részvevői által a helyszínen összeállított műsort kell repülni. Mindenki egy-egy manővert javasolhat az elfogadott listából. (2000)

  • Az F3B és F3J kategóriákban 2000-től világkupa versenysorozatot szerveznek.

  • Az F3J kategóriában csak egy segítő végezheti a felhúzást. (2001)

  • F3K jelzéssel új ideiglenes kategória került bevezetésre a kézi indítású RC vitorlázó modellek részére. A modellre egyetlen előírás van, a törzsorr lekerekítési sugara nem lehet kisebb 7,5 mm-nél. A repítés csoportokban történik, melyeken belül az eredményeket 1000 pontra normalizálják. Háromnál több forduló esetén a leggyengébb kiesik. A repítési feladatra ötféle változat van. (2000)

  • Az F5B-ben 2001-től érvényes változások a következők:

Minimális súly 2000 g
Maximális telepsúly 1100 g
Maximális cellaszám 30
Max. felületi terhelés 75 g/dm2

  • A "limbo" megszűnik a kapuval együtt, az időtartam feladat közvetlenül a távolsági után kezdődik. A feladatok végrehajtását és értékelését érintő néhány további változás is van, ezekre visszatérünk.

  • F5/10 tízcellás ideiglenes kategória előírásai 2000-től:

Minimális súly 1500 g
Minimális fesztáv 1850 mm
Maximális telepsúly 600 g
Maximális cellaszám 10

  • Egyebekben a kategória azonos az F5B-vel.

  • Az F4C makett modellek megengedett tömege 12 kg-ra nő. (2001) Bírói útmutató került elfogadásra a repítések értékeléséhez.

  • F4H jelöléssel előkészítés alatt van a makett helikopter kategória szabályzata.

  • Rekordok esetében csak pontossági bizonylattal ellátott elektronikus órák alkalmazhatók.

Az európai rádiófrekvenciák egyeztetése és egységesítése tárgyában már évek óta folyamatban lévő munka állásáról Graham Lynn számolt be, tavaly óta csak kevés előrelépés történt.

A titkárság javaslatára a közgyűlés megtárgyalta a Jugoszláviában esedékes rendezvények sorsát. Az ez évi rakéta EB esetében nem volt más rendezői ajánlat, így a döntés az volt, hogy az FAI törli a rendezvényt, ha szükséges. A 2000. évi szabadonrepülő EB esetében volt alternatív rendezői ajánlat, így a közgyűlés megvonta a rendezési jogot Jugoszláviától, és Romániának adta.

A tisztújítás során alelnöki funkciómban újraválasztottak. Végül egy lényeges változás történt a tisztségviselők sorában, Chris Greenwood utódaként a titkár az olasz Luca Gianalella lett.

A CIAM következő üléseinek időpontja:

Elnökség 1999. december 2-3.
Közgyűlés 2000. március 22-24.

Dr. Reé András


FAI közlemény

A CIAM közgyűlés óta bekövetkezett háborús események miatt a FAI elnöksége április 21-én törölte a nemzetközi naptárból a májusban és júniusban Jugoszláviában esedékes összes rendezvényt. A később esedékes rendezvények sorsáról május végén lesz döntés.

A következő évek odaítélt VB és EB rendezvényei:

2000 F1A, B, J ifi VB Csehország
F1A, B, C EB Románia
F1E (ifi is) EB Románia
F2A, B, C, D VB Franciaország
F3C EB Hollandia
F3J VB Görögország
F4B, C VB Svájc
Rakéta VB Szlovákia

2001 F1A, B, C VB Ausztrália
F1A, B, J ifi EB Románia
F1E VB Szlovákia
F1E VB Lengyelország
F2A, B, C, D EB Spanyolország, WAG
F3B VB Csehország
F3C VB USA
F3D VB Ausztrália
F5B, D EB Svédország
Rakéta EB Jugoszlávia