Pinkert György: A játék

A magyarországi repülőmodellezés 100. évfordulója nagyon gyorsan közeledik. Ritka évforduló, egyszer van ilyen, többé nem lesz. Ezt illene – jó lenne – valamilyen eseménnyel – vagy esemény-sorozattal - emlékezetessé tenni. Ez lett – lehetett - volna a kis kategóriák VB-je.

Kísérletem a kis kategóriák „nagykorúsítására” nem járt sikerrel. Dr. Reé András hazajövet a CIAM ülésről azt a véleményt hozta, hogy már így is túl sok az EB-VB-k száma, nem lenne szerencsés ezt a kört még bővíteni.

Mást kell(ett) kitalálni helyette. Ez lett a „JÁTÉK”. Ha ügyesen terjesztjük, talán még több JÁTÉKOS-t is megmozgat(hat) mint az előző. Ezt nem a szervezett, ma is versenyző modellezőknek találtam ki. (De ők is részt vehetnek benne!) Nem látványos akciókkal szeretnék szakkörök szervezésébe fogni. Ez ma reménytelen. A mozgásképes, játékra kapható valamennyi korú magyart szeretném egy kis játszásra rábeszélni. Ezért igyekeztem a hagyományos és megszokott szavakat is – lehetőleg – elkerülni.

Ez az összeállítás az elsők közül való. Minden sokkal szabadabb, mint egy kötött, versenynaptárba tett eseménynél. Nyitott vagyok a javasolt változtatásokra, jobbító szándékú észrevételeket köszönettel veszem – venném. Amit leírtam, az az első ötlet. A mellékletek most készülnek. Mindent állítsunk a méltó ünneplés szolgálatába.

A JÁTÉK

Bevezetés

Miért érdemes ezt játszani? Azért, mert:

§      A legolcsóbb módon (pl. hajtogatott papírrepülőkkel) is el lehet kezdeni.

§      Egy következő játékra új repülőket – jobbakat lehet készíteni.

§      Játék közben is szabad a repülőket cserélgetni, mindig a legjobbat dobni.

§      Ugyanazzal a repülővel többen is játszhatnak. (Az ügyes eldobás a fontos!)

§      Év végéig (november 15-ig) bármikor meg lehet rendezni.

§      A játékot többször is meg lehet ismételni. (A csapat legjobb eredménye számít.)

§      Ha az eredményeket gyengének tartjátok, be sem érdemes küldeni.

§      Akkor játszhatjátok, amikor kedvetek tartja.

§      Nincs betartandó „versenynaptár”

§      Nem kell az ellenfélhez utazni, őket sem kell fogadni, mégis versenyben vagytok egymással.

§      Mindig mindenki az összes résztvevő csapattal versenyez.

§      A beküldött eredményeket, helyezéseket néhány nap múlva megnézhetitek a világhálón.

( www.cavalloni.hu )

Leírás

A játék neve 2007-ben „Árpád vezér kupa és emlékverseny”, nagy vezérünk halálának (907) 1100. évfordulóján.

A játék neve évenként változó, a résztvevőktől ötletet, javaslatot kérünk a következő évi játék – magyar vonatkozású személy vagy esemény - névadójára.

 

Rendező:  A játékot kitalálta és terjeszti:

Cavalloni Ferenc Modellező Sportegyesület, Bp. XVI. Veres Péter u. 157.

Postacíme: Cavalloni SE, 1625 Budapest, pf. 16.

Tel és fax: 36-1-221 4071

E-mail: info@cavalloni.hu

honlapunk: www.cavalloni.hu

A játék az egyesület székhelyéről, a XVI. kerületből indul, és minden magyar csapat akármikor csatlakozhat hozzá, aki tudomást szerez róla.

 

A verseny célja:

§      Magyarok – magyar csapatok – közötti kapcsolat létesítése a világháló segítségével.

§      A közös, nem költséges, verseny-jellegű játék, ennek népszerűsítése.

§      A kisközösségek erősítése csapatversenyekkel minden korcsoportban.

A verseny résztvevői: 5-95 évesekből álló, korcsoportokba sorolt csapatok,
a csapat tagjainak neve a továbbiakban: játékos.
A csapatok tagjainak eredményeit egyéni versenyben is értékeljük.


Egy játékos egy éven belül két korcsoportban is szerepelhet. (pl. tavasszal még óvodás, de szeptembertől iskolás) Eredménye oda számít, amilyen korcsoportban elérte.

Korcsoportok: (3. melléklet)

§      Óvodások, akik a játék időpontjában óvodába járnak.

§      Alsó tagozatos általános iskolások, akik a játék időpontjában alsó tagozatba járnak.

§      Felső tagozatos iskolások, akik a játék időpontjában felső tagozatba járnak.

§      Középiskolások, akik a játék időpontjában középiskolába járnak.

§      Felnőttek (18-60 évig)

§      Érett korúak. (betöltött 60. év után)

Csapatok: Magyar csapatot alkothat minden olyan kis közösség, akik – állampolgárságuktól függetlenül - magyarnak vallják magukat, a kapcsolatot magyar nyelven tartják a rendezővel, a földkerekség bármelyik részén laknak is

2009-ben – a magyarországi repülőmodellezés 100. évfordulóján – nemzetközi csapat- és egyéni versenynek hirdetjük meg.

                             Egy csapat bármelyik korcsoportból 10 fő, +1 fő a csapat vezetője felnőtt, (aki egyúttal játékos is lehet) lejegyzi, és a rendezőnek beküldi az eredményeket. Egy csapatban 10-nél több játékos is szerepelhet, de a 10 legjobb eredmény összege a csapat eredménye. A csapatból kimaradtak (a legjobb 10 után következők) is bekerülnek az egyéni versenyzők névsorába.
A csapat állhat 10-nél kevesebb játékosból is, ők a csapatversenyben a kisebb összes eredmény miatt mindig hátrányban lesznek.
Csapatok alakulhatnak bármilyen rendező elv szerint: községi, városi, lakótelepi, egy utcában lakók, baráti társaságok, stb.
A csapat vezetőjének aláírása a biztosíték arra, hogy a korcsoportok szabályait betartották, és a terem magasságát is helyesen írták be.

Csapat vezetője: az iskolás kor végéig lehetőleg egy felnőtt legyen. Kézenfekvő, hogy a csapat óvó nénije (bácsija), az alsó tagozat egyik (vagy több) tanító nénije (bácsija) legyen, a többi korcsoportban is osztályfőnökök, vagy bármelyik tanáruk, de lehet szülő, vagy az iskolát, gyerekcsoportot pártfogoló nem pedagógus végzettségű felnőtt is.

 

A verseny helyszíne

Valamennyi korcsoport a rendelkezésükre álló teremben rendezheti meg a játékot

A termeket magasságuk szerint soroljuk be: (3. melléklet)

    8 m –ig,

    8–15 m között,

    15–30 m között,

    30 m feletti terem, csarnok, aula,

és azon játékosok részére, akik nem tudnak teremhez jutni:

    szabad tér.

 

A JÁTÉK:   kézzel elengedett, eldobott (feldobott) repülő minél hosszabb ideig tartó repülése.

 

A repülő:  Bármiből készülhet, és akármekkora lehet. (Csak a teremben ne okozzon kárt!) A legegyszerűbb a hajtogatott papírrepülő.

Értékelés:           A dobást kilencszer végzi mindenki. A repült időt stopperórával kell mérni, és az óra kijelzője szerinti pontossággal kell beírni egész, tized- vagy század másodpercben. (Letölthető minta-űrlap honlapunkon: 4. melléklet.)
A kilenc dobás közül a három legjobb összege adja a játékos eredményét.
A 10 játékos eredményének összege a csapat eredménye.

Rekordok:  Ebben a játékban (versenyszámban) magyar rekordot még nem ért el senki, az első eredmények beküldőinek legjobbja lehet a magyar alaprekord felállítója.
A rekordokat terem-magasságonként lehet elérni, itthon a korcsoportos rekordokat is nyilvántartjuk. (Korcsoportok és terem-magasságok a 3. mellékletben.)
A szabad téren elért eredményeket nemzetközi eredményként nem lehet elismerni, ez csak „hazai - magyar – rekord” lesz.

 

A játékok száma: 2007. november 15-ig akármennyi játékot lehet rendezni, az eredményeket be lehet küldeni, ugyanannak a csapatnak a legjobb eredménye számít a csapatok versenyében.(A játék űrlapja letölthető a www.cavalloni.hu - ról, vagy kérésre postán küldjük. Sokszorosítható. 4. melléklet.)

 

A résztvevők azonosítása
A csapat nyilvántartásához és későbbi azonosításához a csapatok - a hivatalos címükön kívül – csapat nevet választhatnak. Ez lehet az XY iskola ZZ. osztálya, vagy országosan (tankönyvekből is) ismert személy, lehet helyi jelentőségű és megbecsült személy, (ebben az esetben az első jelentkezéskor vagy az első eredményekkel együtt kérünk róla 1/2-1 oldalas bemutatást. Ezt a csapat eredményei mellett tesszük olvashatóvá. (5. melléklet)
Kérjük a magyar vonatkozású neveket előnyben részesíteni. Ennek figyelmen kívül hagyása esetén a rendező a csapattól új név választását kérheti.
(A megnevezés: „csapat”, és nem group és nem team. A választott név is nagyjaink, vagy regényhőseik közül választandó. A választott nevek ne legyenek horror vagy sci-fi filmek, vagy külföldi írók, azok regényeinek szereplői)

Az első eredmények beküldésekor kérjük megadni
a kapcsolattartó személy nevét – lehetőleg a csapat felnőtt vezetője legyen –,
e-mail címét (ha ilyen nincs, postacímét, akkor levelezéssel tartjuk a kapcsolatot egymással),
a játékosok nevét, születési dátumát, - és ha a csapat tagjai nem ugyanazon a településen laknak - a játékos lakóhelyét. Ha ugyanabban a csapatban és lakóhelyen két azonos nevű játékos szerepel, a csapat vezetője tegyen különbséget közöttük.

 

A rendező által nyújtott támogatás

A rendező – csak a XVI. kerületi csapatoknak, a pályázaton nyert és erre a célra szánt összeg erejéig – térítésmentesen adja a kis repülők összeállításához szükséges leírásokat, anyagokat, a játékok lebonyolítása után a résztvevőknek oklevelet, a győzteseknek a díjakat.

Ha ez elfogy, további - és távolabbi - jelentkezők részére önköltségi áron biztosítja ugyanezeket, vagy tájékoztatást ad a kis modellek beszerzésének további lehetőségeiről: gyártókról (9. melléklet), kereskedőkről (10. melléklet).

Csapatok leendő vezetői részére - ha 1-2-3 fő igényli ezt egyszerre - az egyesület klubnapjain kaphatnak útmutatást a repülők összeállításához.

Ha azonos intézményben 4 vagy több érdeklődő van, telefon-egyeztetés után kimegyek hozzájuk az útmutatás megtartására. Erre egy alkalom és 2 óra szükséges.

Elkészítés alatt van egy rajzokból álló tájékoztató hajtogatással készíthető, ollóval, némi ragasztással összeállítható kis repülő szerkezetekről. Ezek is honlapunkon találhatók. Frissítésük folyamatos. (11, 12. melléklet)

 

Információk       A játékról honlapunkon lehet információt találni. Innen lehet letölteni az eredmények beküldéshez szükséges nyomtatványt, a "kézi indítású zárttéri vitorlázó modell"* pontos szabályzatát, a hazai és nemzetközi rekordokat, ezek elismertetéséhez szükséges szabályokat és dokumentumok listáját. A honlap feltöltése folyamatos.

Az eredmények beküldése:

A játék kitöltött űrlapját a rendező egyesülethez kell továbbítani. A biztos megérkezés érdekében a következő három cím közül kérjük legalább kettőre küldeni:

A Magyar Modellező Szövetségbe: modelsport@mail.datanet.hu , vagy

A rendező egyesületnek: info@cavalloni.hu , vagy

A rendezőnek: pinkert@freestart.hu

Postán küldés esetén a levelet a rendező egyesület címére kérjük:

Cavalloni SE, 1625 Budapest, pf. 16.

 


Tanácsok, kiegészítések

 

A játékhoz - lehetőleg - minden csapat szerezzen támogatót (de támogató(k) nélkül is lehet játszani!)

 

Támogatók:

A játék népszerűsítéséhez, terjesztéséhez támogatókra, védnökökre van szükség.

                Fő-védnök, aki országos mértékben (legalább 8 megyére kiterjedően) jelentős anyagi vagy erkölcsi segítséget ad a játékok lebonyolításához. (6. melléklet)

                Védnök, aki szűkebb működési területén (1-7 megyére kiterjedően) segíti, anyagi és/vagy erkölcsi segítséget ad a játékok megrendezéséhez. (7. melléklet)

                Támogató, aki tudásával, munkájával, anyagi támogatásával segíti a gyerekek készülését és a játék lebonyolítását. Összefoglaló néven a továbbiakban „támogató”-nak nevezzük őket. (8 melléklet). Minden csapatvezető egyúttal támogató is.

Segítséget, támogatást MINDENKITŐL (magánszemélytől vagy szervezettől) elfogadunk. A fő-védnökséget vagy védnökséget vállaló szervezet nevét és lógóját (címerét, emblémáját, zászlóját) - a támogatási szerződéssel együtt - feltesszük a játék honlapjára, ennek rendszeres megnyitásánál, ez mindig megjelenik, ezzel reklámot biztosít a támogató személynek vagy szervezetnek segítségéért. (A honlapot jelenleg havi átlagban a világ 50 országából 100 ezren nézik meg.) ( http://www.cavalloni.hu/stat/stat2007mar.htm )

 

Reklám-lehetőségek a játék során. (Az ötletek bővíthetők!)

 

 

Vállaljuk, hogy a fő-védnökök, a védnökök és támogatóink nevét, címét, címerét, zászlóját, (logóját) és – kérése szerint megadott egyéb adatait - feltesszük a játékot folyamatosan figyelemmel kísérő honlapunkra. www.cavalloni.hu (6, 7, 8 melléklet)

Segítséget, támogatást elfogadunk MINDENKITŐL (magánszemélytől vagy szervezettől). A fő-védnökséget vagy védnökséget vállaló szervezet nevét és lógóját (címerét, emblémáját, zászlóját) - a támogatási szerződéssel együtt feltesszük a játék honlapjára, ennek rendszeres megnyitásánál, ez mindig megjelenik, reklámot biztosít neki segítségéért.

Cserébe azt kérjük mindenkitől, hogy támogatóink honlapjainak nyitó lapján megjelenjen a játékra mutató – a fenti honlapra mutató - hivatkozás. A hivatkozás visszafelé is mutat, honlapunkról is elérhetőek lesznek támogatóink és adataik.

Cserébe azt kérjük az országos és helyi sajtótól, hogy a játék kezdéséről közöljön az évfordulóhoz méltó ismertetést, ennek érdekében rendszeresen elküldjük részükre a játékkal kapcsolatos összes információt.

Cserébe azt kérjük az országos és a helyi sajtóktól, hogy a játék végéig alkalmanként ismétlődően, a befejezés után az eredményekről közöljön híreket a játék népszerűsítése érdekében.

Vállaljuk, hogy ha a csapatról fénykép készül, és azon megjelenítik támogatóik feliratait, címerét, zászlóját, stb. ezt a képet is feltesszük honlapunkra a csapat eredményei mellé. Ezzel is reklámozzuk támogatóinkat. (5. melléklet)

Reklámot jelent mindenkinek, aki azzal jelentkezik támogatóként, hogy vállalja ilyen játékok (repülő modellek) gyártását. Névsorukat, saját magukról közölt adataikat honlapunkra tesszük. (9. melléklet)

Reklámot jelent a kereskedőknek, akik azzal jelentkeznek támogatóként, hogy vállalják ilyen játékok (repülő modellek) beszerzését és forgalmazását. Névsorukat, saját magukról közölt adataikat honlapunkra tesszük. (10. melléklet)

Reklámot jelent támogatóink részére, ha az ezután készítendő repülőkön elhelyezhetik reklám célú felirataikat, emblémájukat, címerüket (lógójukat stb.)

 

A játék megrendezését a mellékletekkel segíti a rendező.

Mellékletek:

1.       Ajánlások egy játék megrendezéséhez.

2.       Árpád fejedelem. Ismerjük meg a névadó rövid történetét.

3.       Korcsoportok, terem-magasságok.

4.       A játék rendezőhöz küldendő eredménylapja. (Letölthető, sokszorosítható)

5.       A játékok eredményei (30 kor,- és terem csoportban.)

6.       Fő védnökeink.

7.       Védnökeink.

8.       Támogatóink

9.       Gyártók

10.    Kereskedők

11.    Hajtogatással elkészíthető kis repülők (rajzok gyűjteménye.)

12.    Ragasztással elkészíthető kis repülők (rajzok gyűjteménye.)

13.       Ajánlott magyar címeres oklevelek.

14.       Miért érdemes ezt játszani?

15.       Oktatási – nevelési céljaink lehetnek  . .