Merkel Géza fordítása: Mesterséges intelligencia(Robbanómotoros RC modellekhez) A stadtbergeni MR-RC nevű cég, melyet Matias Rajkay vezet, nemrég óta létezik, mégis most elsőként is egy különleges termékkel mutatkozott be. Rüdiger Götz figyelmesen megvizsgálta e terméket és arról az alábbi információkat adta: Ha megvizsgáljuk a gyertyaizzítás vezérlő elektronikák utóbbi évekbeni fejlődését, akkor megállapíthatjuk, hogy ezeknek mindezidáig két fejlődési foka volt. Ez első kategóriába tartozó automatikák mindössze egy NiCd cellát és egy olyan elektronikus kapcsolót tartalmaztak, amely bizonyos gázkar állásban az izzógyertyára a NiCd celláról pótlólagosan áramot kapcsolt. A második fejlődési fokhoz tartozó elektronikák ezzel szemben már az izzító áram lineáris visszaszabályozását is lehetővé tették ezáltal elkerülve a gyertyák izzító áramának lökésszerű változását. Az MR-RC cég új izzító elektronikáját azonban valójában az IG rövidítéssel is elláthatjuk. E betűk az “intelligens izzítás-szabályozás” kifejezés német megfelelőjének a rövidítéséből származnak. De mégis miben rejlik itt az intelligencia. Működési elv. Az IG elsődleges feladata most is csupán az, hogy a gyertyára égy külön erre a célra szolgáló NiCd celláról pót-áramot kapcsoljon mégpedig úgy, hogy ne csak a motorindítást tegye lehetővé, hanem azt is hogy a motor izzógyertyája bizonyos kritikus helyzetekben ráizzítást is kaphasson. A fentiekben megemlített második fejlődési fokozathoz tartozó szabályzók is ellátták ezt a kettős feladatot, azonban csak egy merev séma szerint és függetlenül attól, hogy a motor milyen szabályosan vagy szabálytalanul forog. Az új szabályzó “intelligenciája” abban rejlik, hogy az néhány milliszekundumos intervallumokban megméri az izzógyertya fűtőszálának ellenállását és az izzító áramot annak függvényében szabályozza. Ha gyertya megfelelően izzik, akkor az elektronika lekapcsolja a ráizzítást. Ezzel szemben, ha a motor forgása kritikus, akár üresjáratban akár különféle terhelési szituációkban, akkor az elektronika megfelelő mértékben rászabályoz. Itt a cél nemcsak az, hogy az izzító cellát kíméljük, hanem az is, hogy a ráizzítás csak akkor történjen, amikor arra valóban szükség van. Éppen ebből az okból szerepel a gyártó cég ajánlatában az, hogy a “fedélzeti” NiCd cellához mindössze egy db 800-1000 mAh-s cella is megfelel. Az a modellező, aki modelljében a biztonság céljából nagykapacitású izzító akkut használt, tudja, hogy valójában ez a kapacitásigény milyen kicsi. Ez az MR-RC cég által forgalmazott izzító elektronika nem csupán egyhengeres egygyertyás változatban, hanem ikerhengeres és V motoros, valamint Boxer motorokhoz is rendelkezésre áll. Ezeknél a szabályzóknál egy panelen két darab IG elektronika is szerepel és ennek rövidítése TWIG. Természetesen a TWIG változatokban a két darab elektronika egymástól teljesen függetlenül működik. További teljesítmény-paraméterek. Miután az elektronika működési elvét röviden ismertettük, térjünk át az egyéb műszaki adatokra. A gázkar állását az IG elektronika természetesen egy, a vevőbe dugott szervókábelen keresztül érzékeli. Ugyanezen a kábelen keresztül veszi fel az elektronika a működéséhez szükséges kb. 5 mA nyugalmi áramot is, amely azonban az elektronikához csatolt LED működése esetén kb. 10 mA-ra nő. Az említett LED-et a modellben egy jól látható helyre kell beépíteni, hiszen ez informál minket az izzógyertya állapotáról, és ezen kívül a vevőakkuk állapotáról. Amennyiben a vevőakku feszültsége 4,4 V alá csökken akkor ez a LED ismételt 4 szeres villogásba kezd. A LED ezen kívül az izzító akku állapotát is jelzi abban az esetben, ha annak feszültsége 1 V alá esik. Technikai adatok. Méret: 45x26x20 mm Összefoglalás.
|