1x1.gif (42 bytes)

Merkel Géza fordítása

Új gumi!

Az amerikai Tim Goldstein már néhány éve foglalkozik kis üzletében zártéri modellező-anyagok és a holland Maten van Dijk által készített szénszálas főtartók árusításával. A vékony és a zárttéri modellekhez használható jó minőségű balsa léceket is saját maga fűrészeli.

Tim most egy új termékkel, mégpedig kínai gyártmányú 1 X 3 mm-ill. 1 X 6 mm-es modellgumival jelentkezett melynek neve “Tru Torque Rubber” (valódi nyomaték gumi). Reklámszövegében Tim azt írja, hogy bár az új gumi nem éppen egy TAN II 5/99 minőség, azonban mégis használható és teljesítmény szempontjából valószínűleg összemérhető az új TAN sport/super gumival.

Az amerikai Carl Bakay bevizsgálta az új gumit. Szerinte ez a gumi erősebb mint a TAN és nem szakad olyan könnyen. E gumi maradandó deformációja 5,7% (ez a TAN II esetében egy kicsit kisebb), nyúlása 9,5 (ez 10,5 a TAN II esetén), energiatároló-képessége pedig néhány százalékkal alacsonyabb, mint legjobb TAN II gumié. Az alábbi két ábrán a kétfajta gumi összehasonlításának eredményei láthatók.

gumi1.jpg (23966 bytes)  gumi2.jpg (22765 bytes)

500 gramm gumi 17, míg egy nagy, 4,5 kilós zacskónyi gumi, 150 amerikai dollárba kerül.

Összehasonlításképpen elmondhatjuk, hogy az új gumi ára a TAN super sport gumiénál alacsonyabb, mivel 4,5 kg TAN ss gumi 185 amerikai dollárba kerül.

Az új gumi az alábbi címen rendelhető:

Tru Torque Rubber, 7257 W 116th Place, Broomfield, CO 80020 USA, www.TruTorqueRubber.com

Probléma a gumival (nem a kotongumira gondolnak. Merkel Géza)

Gumi-problémái nemcsak az F1B-s ill zárttéri modellezőknek vannak. Nem, hanem mindenkinek, aki a csillapító rögzítéséhez ill az oldalkormány vezérléséhez gumigyűrűket használ kötöző-gumiként. Régebben megfeleltek azok a gumigyűrűk, melyeket a kereskedők kis csomagokban árusítottak. Ma azonban, mikor a csillapítónak, pl. rányomás esetén aktív szerepe lett, ezekkel a gumigyűrűkkel probléma van. Ezek a szabványos gumigyűrűk ui. minőségileg gyengék.

Én egyszer Franciaországból beszereztem látszólag TAN minőségű kötözőgumit, sajnos azonban ez a gumi is néhány hónap, ill. néhány verseny után használhatatlanná vált.

Az orosz és ukrán versenyzők kötözési célra egy fehér színű körgumit használnak és árusítanak- melynek minősége kiváló. Én azonban ugyanezt a gumit felfedeztem egy építkezési nagyáruházban, így alacsony áron “szinte ingyen” jutottam hozzá. Az ilyen áruházakban méteráruként kapható ugyanis egy elasztikus zsinór, amely selyemmel körbetekert gumiszálakból áll. Én találtam az elasztikus zsinórok között olyat amelyik 0,8 ill 1,2 mm átmérőjű gumiszálakat tartalmaz. E zsinórok 30-45 elemi gumiszálat tartalmaznak és méteráruk kb 1,50 Euró. Azaz egy méter ilyen gumizsinór szinte a végtelenségig elég. Az elasztikus zsinór nem bomlik szét, így szerintem megtaláltam a megfelelő anyagot. A gumi kiválóan rögzíthető szenes torzió belsejébe. Annak segítségével például megoldható a turbulátor-szál tetszés szerinti feszítése.

 

A vicc poénja.: “Nem láttad véletlenül a nadrágtartómat?!”