Dr. Benyó Zoltán:F5J – mindenkinek!Ahogy arról rendszeresen beszámolunk (a Modell-Mix újságban) az F3J alig 10 éves pályafutása alatt igencsak népszerűvé vált világszerte és Magyarországon is. Ez a siker adta az ötletet és egyben a bátorságot ahhoz, hogy az idei év ranglista-versenyein az F3J és F5J együtt szerepeljen. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a 7 cellás változat iránt van nagyobb érdeklődés, amit 2,5 – 3,2 m fesztávú gépekkel és általában kommutátor nélküli (AC) motorokkal repülnek. Már a címben is jeleztük a szándékot, miszerint szeretnénk a kategóriát a kisebb jövedelemmel rendelkező modellezők (diákok, nyugdíjasok) számára is elérhetővé tenni. Ezért az idei évtől külön lenne értékelve az F5J 400 ECO ami azt jelenti, hogy teljesen megegyezik a 7 cellással, de ebben a motorjárati idő 2 perc lehet. Ez is a munkaidő kezdetekor indul (ill. ismétlés esetén az időmérő méri) és szintén beleszámít a repült időbe. Az egyedüli megkötés az, hogy normál “400-as” ferrit motort szabad csak használni, és megmarad a max. 8 cella (NiCd vagy NiMH) Főleg az utóbbiak súlyának csökkentése és “keményedésük” a két perc alatt még hajtómű (reduktor) használata nélkül is elegendő magasságot biztosít és az eredményességet nem a technika, hanem a pilóta ügyessége fogja elsősorban meghatározni. Nagyon bízom abban, hogy az elektromos repülés minden versenyezni vágyó szerelmese választani tud majd a két F5J – s kategória közül és már az idei kétnapos versenyek a modellező termikvitorlázás igazi ünnepeivé válnak. Utóirat: Mindenképpen kísérleti évfolyamról van szó amit a versenyrendezők vállalnának, a tapasztalatok pedig megmutatják, hogy mit és hogyan kell hivatalossá tenni.
|