|
BESZÁMOLÓ Küldöttgyűlés időpontja: 2004. április. 3-án 10.00 A küldöttgyűlés helye: Budapesti Műszaki Egyetem A 2003. évi elnökségi beszámoló összeállítása előtt azzal a kérelemmel fordultam a szakág-vezetőkhöz, klubvezetőkhöz, hogy megadott szempontok szerint készítsenek beszámolót, mellyel hozzájárulnának az éves beszámoló és közhasznúsági jelentés összeállításához. Szakág vezetők közül 20-ból 8, a klubvezetők közül 57-ből 21 tett eleget a kérésnek. Volt, aki csak 10 sort írt és voltak olyan szakág- és klubvezetők akik - mint eddig is - komolyan vették a beszámoló összeállítását. A beérkezett beszámolók, a mindennapi munka során szerzett tapasztaltok, és a különböző rendezvényeken való részvétel alapján egyértelműen meg állapítható, 1.) Növekedett az utánpótlás-nevelésben résztvevő tagszervezet száma, annak ellenére, hogy jóformán nincs kellő anyagi háttér a kezdő modellezők felkészítésére, a foglalkozásokon szükséges anyagok beszerzésére. Új területeket keresve, a Budapesti Modellező SE. XIII. ker. Dózsa György úti Kesjár Általános Iskolában, Budaörsön, négy iskolát összefogó tanárok segítségével, vidéki városokban, Recsken (Vasas Zoltán), Egerben (Dávid János tanár), Ózdon (Veress Vilmos tanár), Kecskeméten, állami intézetben Szklenár Emil vezetésével hatékonyan kezdődött meg és folyik az utánpótlás nevelés. A serdülők Országos Bajnokságán már többen eredményesen szerepeltek A BKV Modellező Klub a BKV pályán oktatja a serdülőket kis RC modellek vezetésére. Természetesen nem szabad megfelejtkezni azokról a tagszervezetekről sem, akik már évek óta folyamatosan biztosítják az utánpótlást: Biharkeresztesi Modellelőző Klub; Budapesti Műszaki Egyetem SE; Cavalloni Ferenc Modellező SE; Csepeli Modellező SE; Dabas Városi Modellező SE; Debrecen Városi Modellező SE ; Dobos István Modellező SE; Dunaharaszti Modellező Klub; Dunamenti Energia Modellező Klub; Gyomaendrődi Modellező Klub; Herend Városi Modellező SE; Kecskeméti Modellező SE; Mátraverebélyi Modellező SE; Nagykörös Városi Modellező SE ; Székesfehérvári Modellező SE; Szombathely Városi Modellező SE; Tatabánya Városi Modellező Klub; Várpalota Városi Modellező SE; Zalaegerszeg Városi Modellező SE; Zalalövő Városi Modellező SE. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a többi tagszervezet nem igyekszik, de az előbbiekben említett anyagi háttér, az iskolaigazgatók ellenállása, a Nemzeti Oktatási Alapterv hiányossága hátráltatja ezt a tevékenységet, amihez még az is hozzájárul, hogy 2003. évben már nem kaptunk semmilyen támogatást az utánpótlás-nevelésre, a Wesselényi Miklós Sport Közalapítványnál sem sikerült erre a célra anyagi támogatást szerezni. Az első és harmadik diák olimpián ismét növekedett a résztvevők száma. A diák olimpiák kinőtték a Mátyásföldi repülőteret, ezért Tass (legelőn) került lebonyolításra. A diák olimpián meghonosodni látszik az F1-KE (szabadonrepülő elektromotoros) kategória, igaz egyelőre még csak 9 induló volt, de az “egyszerűsége” miatt várhatóan népszerű lehet. 2003 július 1-7 között a Budapesti Modellező Szövetség, és a Csepeli Modellező SE rendezte meg a diák tábort, ennek keretén belül 9. Diák Olimpiát, melyen 3 verseny volt. A szakkörvezetőknek, klubvezetőknek és a lelkes tanároknak köszönhető, hogy az "érmes" idők összességében folyamatosan növekedtek, a minőségi munka észrevehetően javul, ez eredményezte azt, hogy a különböző serdülő és ifjúsági versenyeken, diák olimpiákon már olyan felkészültségű gyerekek indultak, akik képesek voltak maximumot repíttetni és “fly-off”-ra került sor. Év végén a Budapesti Modellező Szövetség elnöke (Szécsi Imre) és főtitkára (Csikár Imre) átadta a három diákolimpia abszolút győzteseinek a díjakat, melyeket Szekeres Nándor biztosított. Az utánpótlás nevelés lehetőségeit meg kell teremteni az autó és hajó szakágakban is. Igaz, hogy ezekben a szakágakban a technikai követelmények miatt sokkal nagyobbak az anyagi követelmények. Ugyancsak az utánpótlás-neveléshez tartozik a sportbírók képzése is. A Cavalloni Ferenc SE 2003 márciusában bírói tanfolyamot szervezett, kezdők és haladók részére. A tanfolyamon 29 vettek részt és tettek sikeres vizsgát. A Puszta Kupán és Világbajnokságon már bizonyítottak is. Ugyancsak bírói tanfolyamot szervezett Mátraverebély SE, Vernyik László és Ludányi István vezetésével. A tanfolyamon 10 fő vett részt és szintén sikeres vizsgát tett. Ők is a fent említett két versenyen és a Vörös Jenő Emlékversenyen sikeresen dolgoztak. Ha már a sportbíróknál tartunk, 2003-ban derült ki, hogy a rendszerváltás után a megyei sportszervezetek bekérték és nem adták vissza az érvényes sportbírói igazolványokat. Ezeket minél előbb pótolni szeretnénk. Ugyancsak a Cavalloni Ferenc MSE elnökének - Pinkert Györgynek – támadt olyan ötlete, hogy Interneten keresztül próbálnak sportbírói továbbképzést tartani. Ez a távoktatási módszer nem ismeretlen, csak egy bökkenője van, Internet elérési lehetőség. Sajnos a rendszer hibája miatt nagyon kevesen tudták visszaküldeni a vizsgalapokat, így nem lehet megállapítani, hogy hányan kívántak volna vizsgázni. Pinkert György ígéri, hogy ezt kiküszöbölik. 2.) A beszámolókban megfogalmazottak és a szövetség irodájába érkezett kérések azt bizonyítják, hogy egyre több városban kérik fel az ott működő Modellező Klubokat modellbemutatók, kiállítások szervezésére és rendezésére. Talán a legeredményesebb a kaposvári klub, minden hétvégén valamilyen eseményhez kötött bemutatót vagy kisebb versenyt rendez. A bemutatók rendezése már átlépte az országhatárt is, mivel az Orosházi Modellező Klubot az Aradiak kérték fel bemutató és kiállítás megrendezésére. A bemutatókon újabban megjelentek a gőzhajók és Kaposváron egy gőzmozdony is. Különböző rendezvényszervezők az év folyamán több alkalommal fordultak olyan kéréssel a szövetséghez, hogy rendezzünk valamilyen bemutatót. Ezt tette a Nemzeti Színház RT, ahol a gyermeknapi rendezvényen Tóth Gábor gőzhajóval és Tóth József motoros hajóval tartott bemutatót. Horváth Zsolt vezetésével autó, és Stefán György vezetésével helikopter bemutatók megtartására került sor. Június 22-én a Petőfi Sportcsarnokban, a Szünidödö program keretében a Budapesti Modellező Sportegyesület szervezésében az odalátogató gyermekek megismerkedhettek a modellezés alapjaival. Ezen a bemutatón vett részt Schuller Dóra, egy általános iskola tanulója, riportere, aki június 26-án felkeresett az irodában és interjút készített a modellezésről. Találó lett a riport címe " Hogy ne legyenek a gyerekek kockafejűek…..". Ez abból adódik, hogy a kis riporterlány utolsó kérdése az volt, miért ajánlom a modellezést a gyerekeknek? Automatikusan szaladt ki a számon, azért hogy “A gyerekek ne legyenek kockafejűek”. Ezt a kijelentésem meg kellett magyarázni, mert a kis riporter sem értette, mivel ezzel arra céloztam, hogy a gyerekek túl sok időt töltenek a számítógépes játékok mellett, ami véleményem szerint nem egészséges. A szabadonrepülő-modellek Világbajnoksága idején, július 26 - augusztus 3 között, Budapesti Modellező Sportegyesület szervezésében és rendezésében, az ország több modellezőjének segítségével, akik különböző modelleket bocsátottak a rendező rendelkezésére, repülőmodell kiállítás volt a kunszetnmiklósi Művelődési központban, mely a modellezés fejlődését igyekezett bemutatni. Egyre több tagszervezet vesz rész az Úrhidán megrendezett Nemzetközi Modell Repülőnapon. Október 11-12-én modell-repülőnap megtartására került sor, a főrendező a Szekszárdi Modellező SE. 3.) A 2003. évre betervezett versenyek közül a legnagyobb figyelmet a szabadonrepülő-modellek Világbajnoksága, és a különböző Világkupa fordulók megrendezésére fordítottuk. Az értékelés előtt, még egyszer a fontosabb eredmények: Ifjúsági csapat Európa-bajnok lett a szabadonrepülő-modellek Európa-bajnokságán (a csapat tagjai: Mihály Balázs, Nagy Csaba és Szentpéteri István); Felnőtt gumimotoros repülőmodell csapat bronzérmes lett, szabadonrepülő-modellek a Világbajnokságán (a csapat tagjai: Kocsis István, Krasznai József és Tóth Károly); Bogdán Endre sebességi autómodellek Európa-bajnokságán, 4 helyezésével (a 2003. évi INFO-ban tévesen 3. hely), új magyar csúcsot állított fel 324,326 km-el. Szentpéteri István a Herendi Modellező Klub tagja, Világkupa győztes F1A; Kalmár Sándor a Soproni Modellező Klub tagja, Világkupa győztes F2A kategóriában. Az MMSZ megbízásából, a Szeged Városi Modellezőklub által rendezett Szabadonrepülő-modellek Világbajnoksága lebonyolításával kapcsolatban nem merült fel különösebb kifogás a FAI zsűri részéről. Arról a rendező nem tehetett, hogy az égiek úgy gondolták, hogy pont a Világbajnokság ideje alatt kell kipótolni a többhónapos csapadék hiányt. 2003-ban az érdekelt megyei szövetségek és klubok segítségével az alábbi versenyek kerültek megrendezésre: 18 nemzetközi verseny, melyből 5 volt világkupaforduló. Egy közbevetés - tiszteletben tartja a szövetség elnöksége, ha valamelyik tagszervezet, önállóan tevékenykedik, akkor, ha ez a fejlődést, a verseny színvonalának emelkedését szolgálja. Azonban annyira nem lehet önálló a Pécsi Modellező SE, hogy egy nemzetközi verseny időpontját - amely verseny szerepel a nemzetközi versenynaptárban - önhatalmúlag megváltoztatja és ezt nem jelzi sem a FAI felé, sem az MMSZ felé . 2003-ban a három szakágban 20 Országos Bajnokság volt 48 kategóriában. Az F3A kategóriában résztvevők hiányában elmaradt az Országos Bajnokság. A tagszervezetek a betervezett versenyeket sikeresen megtartották. A különböző versenyeken résztvevők létszáma általában stagnál. Létszámnövekedés elsősorban a Budapesti Autómodellező Klub megalakulása óta tapasztalható az autómodellező kategóriában, ugyancsak növekedés tapasztalható az antikrepülő, a helikopter és a rádióirányítású modellezők körében. A 2003. év folyamán autómodell kategóriában 8 egyesület, 8 kategóriában, 26 versenyt; motoroshajó kategóriában 12 egyesület, 11 kategóriában rendezett versenyt, örömteli, hogy 4 fő serdülő is indult a versenyeken. Vitorláshajó kategóriában 3 egyesület, 3 kategóriában, 9 versenyt rendezett. Repülőmodell kategóriában 38 egyesület, 28 kategóriában, 96 versenyt rendezett Sajnos arra még mindig nincs elegendő anyagi forrás, hogy minden versenyen az első három helyezettje serleg díjazásban részesüljön, ezt 2003-ban csak a serdülő Országos Bajnokságon tudta a szövetség biztosítani. A Wesselényi Miklós Sport Közalapítványtól, pályázaton sikerült 300e Ft-t nyerni Országos Bajnokságok rendezésére, így 2004-ben a minden kategória első helyezettje serleg díjazásban részesül, a második és harmadik helyezett, pedig érem és oklevél díjazásban részesül. Az alábbi összegek mutatják, hogy 2003-ban mennyibe került a különböző versenyeken csak a nevezési költség, amit vagy a versenyző, vagy az általa felkutatott szponzor fizetett.
A GYISM-től pályázat útján kapott 1M Ft-ból az elnökség határozata alapján a szövetség a 2004-es évben megrendezésre kerülő ifjúsági szabadonrepülő-modellek Európa-bajnokságán résztvevő négy versenyző teljes nevezési díját, a felnőtt autó, hajó és szabadonrepülő-modellek Világbajnokságán és Európa-bajnokságán indulók nevezési költségének 50%-t biztosítja. A fenti költségek mellett természetesen továbbra is fizeti a szövetség az EFRA, FAI, FEMA és NAVIGA tagdíjakat is. 4.) Ismételni kell önmagunkat a 2002. évi beszámolóban megfogalmazott követelményeket illetően, mivel még mindig sokan nem értik meg, hogy a Magyar Modellező Szövetségnek jelentési kötelezettségeknek kell eleget tenni, a GYISM és NSSZ felé. Az év végén úgy a GYISM-nek, mint az NSSZ-nek kell jelentést adni a világ- és Európa-bajnokságokon elért helyezésekről, különböző felosztásokban. A szövetség éves versenynaptárát, különböző formában kell elküldeni a GYISM-nek és az NSSZ-nek, adatokat kell szolgáltatni a "Sportévkönyvnek", egy internetes hálónak "Játékház" névvel, a Nemzeti Sportnak, a Turisztikai Irodának. A fentiek alapján 2003. november 1-ig az év folyamán, a különböző világversenyeken helyezést (1-8) elért versenyzőkről kellett kimutatást készíteni GYISM részére. Ez képezte volna az alapját annak a fogadásnak melyet decemberben kívántak megrendezni. 2003-ban azt volt a terv, hogy a világversenyeken helyezést elérőket 2-3 héten belül anyagi elismerésben részesítik! Ezt azonban anyagi okok miatt ismét nem tudták megvalósítani. 2003. november 15-ig a 2004. évi versenynaptárt kellett leadni. A naptárt központilag adják ki, két változatban, az egyik formában szövetségenként, a másik formában naptári napok szerint, összesítve. Nemzetközi versenyekre a szükséges okmányokat, nevezési formulákat az előírt időben elküldtük a FAI irodába, ahol a versenyeket elfogadták. Igaz, hogy az év elején volt egy kis riadalom, mert adminisztrációs hiba miatt kimaradtak versenyek a nemzetközi naptárból. Versenynaptár 2004-re még mindig csak 95%-os, mert egyre több gondot jelent a zárttéri repülőmodell versenyek részére a terem biztosítása, bérlése. A felsoroltak is igazolják, hogy ha időben nem kapjuk meg a verseny terveket, kiírásokat, akkor ezeknek a kötelezettségeknek nem tudunk eleget tenni. Ehhez kellene a segítséget nyújtani a szakbizottság-vezetőknek, hiszen Ők a közvetlen gazdái az egyes szakágak versenyeinek. Ha Ők nem követelnek, akkor egyre inkább a főtitkár a "rossz ember" aki többször is felszólítja - sokszor még így is hiába - a verseny rendezőit, hogy pótolják a hiányosságokat. Nem kellene a szövetségnek fölöslegesen ezreket kiadni postaköltségre, ha a fentiekben leírtakat mindenki betartaná. 2003-ban a tagkártyákkal már nem volt olyan sok gond, mint 2002-ben. Minden kártyát - kivéve azt, amit személyesen vettek át - ajánlott levélben adtunk fel. Ez jelentősen megnövelte a postaköltségeket, de megszüntette a reklamációkat. Az országos adatok nyilvántartásra, az NSSZ létrehozta a Sport Információs Rendszert (SIR), mely Interneten keresztül érhető el, és így lehet a szükséges adatokat a szövetség részére létrehozott adatbázisba beírni. Ez az adatbázis azt a célt is szolgálja, hogy a versenyzők világversenyeken elért eredményeit pontosan nyílván lehessen tartani. Ennek az igénynek eleget téve, a 2003-ban kibővített adatállományt továbbra is folyamatosan frissítjük (sajnos egyes esetekben csak frissítenénk), ha a tagszervezetek vezetői, de főleg az érintett egyének, vennék azt a fáradságot, hogy az év közbeni lakcímváltozásokat folyamatosan közöljék az irodával. Az adatok pontossága igen fontosak, mert egy biztosítási kártérítés csúszhat el azon, hogy a nyilvántartásban hiba van. Az NSSZ 2003. év folyamán biztosított a szövetségnek még egy számítógépet, mely már a Windows XP programmal működik, mely lehetővé teszi a gyorsabb munkavégzést. Itt szeretném megjegyezni, hogy az MMSZ taglétszáma 2003. december 31-i állás szerint 985 fő. Ez a létszám nem egyezik az NSSZ SIR rendszerével, mivel ott csak 726 fő szerepel, ez különböző technikai okokra vezethető vissza. Az GYISM intézkedése szerint mindenkinek kell rendelkezni egy fényképes versenyegedély-kérő lappal és egy versenyengedéllyel (2004-től “regisztrációs” kártyával). Mindenkinek meg kell kapni a versenyengedélyt (“regisztrációs kártyát”), mely azt jelenti, hogy az ARAG Biztosító társasággal kötött szerződés alapján a biztosítás a nap 24 órájára vonatkozik minden időben és helyen, nem szűkül le csak a versenyre vagy edzésre. Továbbra is él a Providencia Biztosítóval kötött szerződés, mely a Magyar Modellező Szövetség tagjai részére biztosít egy balesetbiztosítást, mely külföldi versenyekre is érvényes, és egy felelősség biztosítást, ha valamilyen kárt okoznak valamilyen modellel, valamint egy balesetbiztosítást a külföldi versenyzők részére. Itt kell megemlíteni azt a tényt, hogy többen sokallják a 2400.- Ft tagsági díjat. Tessék mutatni egy olyan szövetséget, amely 2400.- Ft-ért háromfajta biztosítást nyújt tagjai részére egy éven keresztül! 5.) Együttműködés a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztériummal, és a Nemzeti Sportszövetséggel. A Magyar Modellező Szövetség 2003-ban is, részesült működési támogatásban az alábbi megoszlásban:
Ebből az összegből NSSZ-nek tagdíjként befizettünk 206.733,- Ft-ot (a működési támogatás 3 %-át). Előzetes pályázat benyújtása után 2003.11.19-én kaptunk 1.000.000,- Ft-ot a GYISM-től VB támogatás címén. A működési támogatás harmadik részét szintén a GYISM-nek kellett volna átutalni, azonban mivel nem volt erre kerete, a Wesselényi Miklós Sport Közalapítvány kellett átutalni ezt az összeget. Az ezzel kapcsolatos eljárás már kezdett hasonlítani ahhoz, mint amikor majd az EU-tól szeretnénk pénzt kapni. Miért? Azért, mert külön költségvetést kellett készíteni arról, hogy a működési kiadás keretén belül mire akarjuk költeni az átutalandó pénzt, és ezt az összeget meg kellett előlegezni, mert az összeg elköltésének határideje december 31. volt. Sajnos az úgynevezett “sportszakmai” támogatásról továbbra sincs semmi hír. A fenti adatok is bizonyítják, hogy a jól értesült emberek, még mindig mennyire félretájékoztatják a modellezőket akkor, amikor több tízmillió forintról beszélnek. Tudomásul kell venni, hogy 1990, az OTS megszűnése óta nincs anyagi támogatás a világversenyek nevezési költségeinek fedezésére, nincs napidíj, mely a szállás és étkezési kiadásokat enyhítette, pedig ezek a költségek egyre növekednek. Már ott tartunk, hogy 250 USA$ vagy 300 EUR a nevezési díj, és sajnos az ifjúsági versenyzők részére meghatározott nevezési költség is magas. Idézőjelben, az autósok nevezési díja nem olyan magas. 2002-ben a GYSIM-nél létrehozták a szakreferensi státuszt, a szövetség Zengő Péter személyében egy lelkes, érdeklődő és segítőkész szakreferenst kapott. Sajnos 2003 őszén, létszámleépítés során elbocsátották, azóta ismét nincs szakreferensünk. Továbbképzések és főtitkári értekezletek témái az alábbiak voltak:
A GYISM az ISM által elkezdett, majd elvetett Sportok házát 2004 végére kívánja felépíttetni. Jelenleg a rendelkezésre álló 1,8–2 Mrd Ft-ból, optimális körülményeket kívánnak kialakítani megépülő épületben. Szívesen bővítenék az épületet, de egyelőre nincs pénz. Az elképzelésük szerint ez jó lenne, mert ilyen módon a 65 sportszövetség egy helyen lenne, így könnyen lehetne elérni mindenkit, közvetlenebb lenne a kapcsolat. Ami a tervezett elhelyezést illeti, ez továbbra sem felel meg szövetségünknek, mivel csak egy 22 nm-es irodahelyiséget kapnánk, a jelenlegi – saját tulajdont képező 75 nm-es irodával szemben - ahol nem lenne raktár, bérleti díjat és minden közüzemi költséget a szövetségnek kellene fizetni. Az üres irodát be kellene rendezni. Az NSSZ főtitkárával, tanácsosaival, irodavezetőivel és informatikusaival a kapcsolat jó. Nem lehet olyan kérdéssel fordulni hozzájuk, amire ne adnának megfelelő választ vagy ne keresnénk a megoldás helyes útját. Rendszeressé váltak a szekcióülések, folyamatosan kérnek tanácsot, segítséget olyan fontos döntések meghozatala előtt, ami az NSSZ tagszervezeteit érinti. Az NSSZ által biztosított számítógépek karbantartását folyamatosan végzik, melynek költségeit szintén az NSSZ állja. A Kiskunsági Nemzeti Park igazgatója és a természetvédelmi felelős jóvoltából 2004. évben már nem használhatjuk Kunszentmiklós mellett lévő területet. Annak érdekében, hogy továbbra is legyen megfelelő területünk, Pinkert György, Bődi Szabolcs Kunszentmiklós polgármestere segítségével, felkereste Tass polgármesterasszonyát és a tassi gazdákat, így sikerült egy megfelelő területet találni. A terület használhatóságát igazolja, hogy már a Herendi MSE a Herend Kupát, a Dobos I. MK az Árva János emlékversenyt is áthelyezte az "új" területre. 2004-től már minden szabadonrepülő versenyt ezen a területen rendezünk. Jelenleg minden segítséget megkapunk Tass vezetésétől. Természetesen továbbra is szükség van Kunszentmiklós szállásadói és Tóth Pál étterem vezető segítségére. 6.) 2003. évben kerek születési évfordulójukat ünnepelték, akiknek utólag is boldog születésnapot kívánunk.
2003. évben a következő modellező társainktól vettünk szomorú búcsút: Juhász Ferenc; Szabó Zsolt; Gyimesi Zoltán
|