|
|
CIAM KÖZGYŰLÉS 2003
A CIAM ez évi közgyűlésén (március 14-15-ig) 39 ország
képviseletében kb. 90 fő vett részt. Az országok száma nőtt 2002-höz képest annak
ellenére, hogy a sportkódexre vonatkozó érdemi változtatások száma a szokásosnál
kisebb volt. A rendezvényre ezúttal is a FAI székhelyén, Lausanne-ban, az Olimpiai
Múzeumban került sor.
A közgyűlés előtti napon a CIAM elnökség ülésén vettem részt,
ahol a szokásos napirendeken kívül az alábbi kiemelt témák szerepeltek:
A CIAM titkár jelentősen megnövekedett munkájának
könnyítésére, angol javaslatra, az ülések jegyzőkönyvét, segédtitkár vezeti.
Ezt a feladatot Jo Halman látja el, aki nem csak titkárnői gyakorlattal, hanem
modellező ismeretekkel is rendelkezik. (Peter Halman sebességi versenyző felesége,
gyakorlott angol csapatkapitány.)
A jövőben már csak elektronikus formában létező CIAM Flyer
webhely megnyílt a FAI szerverén az eddig rendelkezésre álló anyagokkal. A webhely
szerkesztője, Emil Giezendanner várja az olyan jellegű szöveges és képi tartalmat,
ami nem a profiknak, hanem főleg a webhely széleskörű olvasótáborának szól. A
szerkesztő e-mail címe: emil.giezendanner@modellflugsport.ch
a webhely címe: www.fai.org/aeromodelling/ciamflyer
A sportkódex 2003-as kiadása időben elkészült, az új kötetek
még decemberben felkerültek a FAI szerverére.
A 2005-ben esedékes harmadik Légi Világjátékokra három
repülőmodellező rendezvényre tett javaslatot Guy Revel, a CIAM média referense. Az
“Artistic Aerobatics” szabályai szerint (zenére végrehajtandó feladatok F3A
műrepülő és F3C helikopter szabályzat szerint épült modellek számára) az elmúlt
évben már rendeztek versenyeket Japánban és Csehországban. A második javasolt
versenyszám az F3K kézi indítású RC vitorlázó kategória két-három egyszerűbb
feladatán alapul. A harmadik javasolt szám (“AeroMusicals”) könnyű, kb. 250 g-os
elektromos hajtású zárttéri modellek zenére történő műrepülése, amit az esti
órákban rendeznének.
A FAI szabályok szerint rendezett, de a FAI naptárban korábban nem
szereplő EuroTour nemzetközi versenyek első “közös” szezonja eredményesen
zárult, így az együttműködés folytatódik.
A FAI sportbizottságának (CASI) döntése alapján a CIAM
hatásköre a jövőben a levegőnél könnyebb modellekre is kiterjed, elsőként a
franciák által javasolt hőlégballon modell kategóriára.
A CIAM választott tisztségviselőinek “hivatali” ideje egy év,
így évenkénti választásra van szükség. A folyamatos és hatékonyabb munka
érdekében felvetődött, hogy két évre növekedjen ez az idő. A szükséges
módosítások kidolgozására részvételemmel munkabizottság alakult.
A világbajnokságokon dobogós csapatok tagjainak és
csapatkapitányának díjazására a FAI kisebb méretű csapatérmeket vezetett be. Az
elnökség javasolta ezek adományozásának bevezetését a CIAM keretében is, a
csapatonkénti egyetlen nagyobb érem helyett.
Másnap, 14-én a közgyűlés megnyitása után először a technikai
bizottságok üléseztek. A tavalyi döntés alapján (a technikai bizottságok rendesen
kétévente üléseznek) ezúttal csak négy technikai bizottság ülésezett. Az RC
vitorlázók ülésén 20, a szabadonrepülőkén 14, az RC helikopterekén 5, az
információs és nevelési bizottságén pedig 14 szakember vett részt.
Albizottsági tagként a szabadonrepülő bizottság ülésén vettem
részt. Az F1P jelzéssel kialakított új ifjúsági kategóriára történő átállás
megkönnyítésére a novemberi elnökségi ülés átmeneti jelleggel javasolta, hogy a
2003-as ifjúsági EB-n a korábbi F1J és az új F1P modellek egyaránt szerepelhessenek.
Ennek megfelelően az F1J modelleknek is három percet kell repülni, és hét startot
kell végrehajtani. Azok a csapatok, amelyekben legalább egy versenyző csak F1P modellt
használ, négy versenyzőt nevezhetnek, közülük a három legjobb eredménye számít a
csapatversenybe. Az albizottság javasolta ezen átmeneti rendelkezések kiterjesztését
a 2004-es ifjúsági VB-re is.
A bizottság pontosította az F1P-ben a szárny vagy a csillapító
állásszögének összesen egyszeri változtatására vonatkozó előírást, amely
szerint az oldalkormány beállításának változtatása nincs korlátozva.
A német küldött új hazai kategória bevezetéséről számolt be
kezdők számára. Az “Easy Fly” néven forgalmazott kb. 500 mm fesztávolságú, 45 g
tömegű elektromos hajtású modellel kívánják kiváltani a több évtized óta
használt “Kleine Uhu” kis vitorlázó modellt, amelynek felhúzása mindig nagy
gondot okoz a kezdőknek. A kínaiak hasonló úton járnak, tavaly 200 ezer gyerek vett
részt hasonló modellekkel rendezett versenyeken.
A módosított ülésezési rendnek megfelelően a plenáris ülés
már az ebédszünet után megkezdte az érdemi munkát. Először fordult elő, hogy a
FAI elnöke (jelenleg Wolfgang Weinreich) is részt vett az ülésen.
A napirend megkezdése előtt a közgyűlés néma felállással
tisztelgett a CIAM tiszteletbeli elnöke, dr. Beck Rezső, és előző titkára, az
ausztrál Chris Greenwood emlékének, akik a tavalyi ülés óta elhunytak.
Először a FAI elnöke köszöntötte a CIAM közgyűlést, majd Max
Bishop, a FAI főtitkára adott tájékoztatást a FAI éves konferenciájáról (ahol a
FAI felső vezetőit újabb két évre megerősítették tisztségükben), és a 2005-ben
esedékes 3. Légi Világjátékok szervezésének állásáról. Új tagokkal gyarapodott
a FAI, ezek Nepál, a Fülöp-szigetek, Szaud-Arábia, és több mint tíz év kihagyás
után Bulgária.
A 2002. évi VB és EB rendezvények zsűri elnökeinek beszámolóit
az albizottsági jelentések, illetve a titkár és a technikai titkár jelentése
követte. Az utóbbi szerint sikerült teljessé tenni a CIAM vándorkupák
nyilvántartását. A beszámolókat és jelentéseket a 2003-2004-es bírói és
szakember listák jóváhagyása követte.
A CIAM diplomákra és érmekre érkezett javaslatok alapján az
aranyérmet az amerikai Franc Zaic, az Antonov diplomát a német Helmut Quebeck,
az Ehling diplomát pedig Pinkert György kapta.
Graham Lynn beszámolt a repülőmodellek irányítására
használható rádiófrekvenciákat is érintő, évek óta folytatott európai
tárgyalásokon elért újabb haladásról. A 22 CEPT tagország tavalyi megállapodása
után döntés született arról is, hogy a 35,000-tól 35,220 MHz-ig terjedő 23
csatornát kizárólag repülőmodellek irányítására az EU is ajánlja a
jelenlegi és a leendő tagországoknak.
A FAI repülőmodellező pénzalapját képező regisztrációs díjak
nem változtak. A 2004-re elfogadott költségvetés szerint a pénzalap az CIAM Flyer
elektronikus kiadására, a világkupa díjazások költségeire, a CIAM tisztségviselők
hivatalos utazási költségeinek egy részére, valamint a CIAM működési költségeire
jelent fedezetet.
Ezután a CIAM tisztségviselők
jelölésére került sor, majd a napot a Világkupa sorozatok díjkiosztása zárta.
A Világkupa sorozatokban (az F1, F2, rakéta, és az F3J
kategóriákban) 2002-ben egy magyar dobogós helyezés volt. A két jelenlévő győztes
kivételével az oklevelet és érmet az érintett országok delegátusai vették át a
finn Jari Valo (F1A), a jugoszláv Ivan Kolic (F1B), az osztrák Gerhard
Aringer (F1C), az ismétlő román Daniel Petcu (F1E), a francia Jean-Marc
Aube (F2A), Gilbert Beringer (F2B) és a szintén ismétlő francia Ougen-Suruge
páros (F2C), a német Johann Schwarz (F2D), a cseh Lubos Pazderka (F3J),
és öt rakéta kategória győztesei részére. A második és harmadik helyezettek
oklevelet kaptak. A magyarok közül Kerner Ferenc (F1A, 11.), Zsengellér
Gábor (F1C, 15.), Kalmár Sándor (F2A, 2.), Elekes Imre (F2A, 5.), az Orvos-Nagy
(F2C, 10.), Mohai-Nitsche (F2C, 15.), Mohai-Szvacsek (F2C, 17.) és a Baglyas-Baglyas
(F2C, 19.) páros szerepelt az első húszban.
A közgyűlés másnap reggel folytatta a munkáját. Emil Giezendanner
bemutatta a CIAM Flyer elektronikus változatának jelenlegi tartalmát, és felkérte az
illetékes albizottság vezetőket az egyes szakágakra vonatkozó alapvető információk
összeállítására, az egyéb vonatkozó anyagok gyűjtésére és ezen munka
koordinálására.
A 2005-ben esedékes harmadik Légi Világjátékok sorsa még nem
dőlt el, ezzel együtt az sem, hogy azon lesz-e modellező esemény. A közgyűlés
elfogadta az elnökség által javasolt három modellező eseményt. A döntés az év
első felében kijelölésre kerülő rendező ország hatásköre.
A Sportkódexre vonatkozó változtatási javaslatok vitáját követő
szavazások eredményeként a következő fontosabb döntések születtek. A
hatálybalépés időpontja 2004. január 1. (Az ettől való eltérést jelzem.) A
változások teljes szövegét a jegyzőkönyv megérkezése után közreadjuk:
A “kiöregedett” ifjúsági világbajnokok részt vehetnek a
következő felnőtt VB-n vagy EB-n, függetlenül attól, hogy tagjai a nemzeti csapatnak
vagy sem.
Világ- és kontinensbajnokságok rendezői az előző év
augusztusának végéig nyilvánosságra kell hozzák az esemény időpontját és
helyét.
Az F1H kategóriában tilos a fém felhúzózsinór.
Az F1P ideiglenes ifjúsági motoros kategória pontosított
szabályzata szerint:
Minimális szárnyfelület 26 dm2.
A repülés során, az időzítést megelőzően, a szárny és a
vízszintes csillapító állásszöge és íveltsége összesen egyszer változhat. A
függőleges vezérsík és az oldalkormány helyzetének változtatása nincs
korlátozva.
(Egyebekben a szabályzat változatlan.)
Az F1P és F1J modellek együttes alkalmazását 2003-ra és 2004-re
a közgyűlés jóváhagyta.
F2C-ben 2 m sugarú, szaggatott vonallal jelölt új “belső”
kört is fel kell festeni (helyi szabályzat is az idei EB-n).
A körrepülő “Rendezői Útmutató”-ba részletes leírás
került a műszaki ellenőrzéshez minimálisan szükséges mérőeszközökről és azok
használatáról.
A körrepülő Világkupában csak akkor adnak pontot egy adott
kategóriában, ha a legalább egy startot befejezett versenyzők legalább két
országból valók.
F3A/L jelzéssel új ideiglenes kategória kerül bevezetésre
nagyméretű modellek részére. (Főbb adatok: fesztáv 2,4-3 m, max. tömeg 20 kg,
max. 250 cm3 motor.)
F3B-ben a versenyterületen feladat teljesítése közben versenyző,
segítő és csapatkapitány nem használhat telekommunikációs eszközöket (beleértve
adóvevőket és telefonokat).
Az csörlő akkumulátorok kapacitását leíró szabványok között
szereplő EN szabvány szerinti maximális áram 495-ről 510 amperre változott.
F3C-ben az “A” manővertáblázat repülésére megadott
munkaidő 9-ről 10 percre módosul.
F3J-ben a más modellel illetve felhúzózsinórral történt
ütközés miatti ismétlés szabályozását pontosította a közgyűlés. A
versenyzőnek meg kell győződnie arról, hogy a hivatalos időmérők észlelték az
eseményt, és azonnal le kell szállnia. Ha folytatja a startolást illetve repítést,
ezzel lemond az új munkaidőről.
F3F-ben (RC lejtővitorlázás) módosítások történtek a
kísérletre és a start törlésére vonatkozó paragrafusokon.
F4A jelzéssel új ideiglenes szabadonrepülő motoros makett
kategória kerül bevezetésre.
Hőlégballon modellekre vonatkozó ideiglenes szabályzatot fogadott
el a közgyűlés.
A sportkódex 2004-es kiadásának előkészítése során a CIAM
delegátusoknak lehetősége lesz arra, hogy azt a publikálás előtt átnézzék.
A CIAM tisztségviselők megválasztása során nem történt
változás egy tisztségben sem. Alelnöki funkciómban nagy többséggel
újraválasztottak.
Az EB-VB rendezvények odaítélésére vonatkozó szavazások alapján
a következő két év rendezvényei alább láthatók. Több eseménynek sajnos eddig
nincs rendezője.
A CIAM következő üléseinek időpontja:
Elnökség 2003. november 28-29.
Közgyűlés 2004. március 12-14.
A következő évek odaítélt VB és EB rendezvényei:
2004 F1A, B, C EB Románia
F1A, B, J ifj. VB Franciaország
F1D (ifj. is) VB Románia
F1E (ifj. is) EB nincs rendező
F2A, B, C, D VB USA
F3A EB Portugália
F3B EB nincs rendező
F3C EB Görögország visszalépett
F3J (ifj. is) VB Kanada
F4B, C VB Lengyelország
F5B, D VB Anglia
Rakéta VB Lengyelország
2005 F1A, B, C VB Argentína
F1A, B, J ifj. EB Románia
F1D (ifj. is) EB nincs rendező
F1E (ifj. is) VB Szlovákia
F2A, B, C, D EB Csehország
F3A VB Kanada
F3B VB nincs rendező
F3C VB Spanyolország
F3D VB Franciaország
F3J EB Horvátország
F4B, C EB Portugália
F5B, D EB nincs rendező
Rakéta EB Románia
|
|