! Felhívás ! Felhívás ! Felhívás ! Felhívás ! Felhívás ! Felhívás !

Új versenykategória: F3B - JUNIOR

A kategória célja:

Minél több lelkes modell pilóta gyakorlati tudásának összemérése belföldi, nem hivatalos, barátságos légkörű versenyek keretei között.

A kategória a résztvevőkkel szemben folyamatos kihívást fogalmaz meg, így igen nehéz lesz azt megunni. A változatos versenyfeladatok és repülési viszonyok folyamatos fejlődésre ösztönöznek mind a vezetési tudás és az alkalmazott taktika, mind pedig az építési-műszaki megoldások terén.

Az F3B JUNIOR versenyeken résztvevők a fejlődés során idővel alkalmassá válnak a FAI F3B szabályai szerinti hazai és külföldi versenyeken való részvételre, továbbá a magyar F3B mezőny utánpótlására. Végezetül, de nem utolsó sorban az F3B - JUNIOR általánosan is hozzájárul a magyar rádióirányítású vitorlázó modellezés versenyzői utánpótlásának kinevelésére és az általános színvonal emelésére.

Kategória szabályok

Ki indulhat a versenyen?

A versenyeken bárki korhatár nélkül részt vehet, érvényes felelősségbiztosítással rendelkeznie kell.

Milyen gépekkel lehet indulni?

Az F3B JUNIOR kategóriában bármilyen géppel el lehet indulni, amelyek megfelelnek az alábbiaknak:

  • Maximum 5 kg repülősúly
  • Maximum 75 g /dm felületi terhelés
  • Maximum 75 dm2 felület
  • Legkisebb orrgörbületi sugár 7,5 mm (ez biztonsági előírás)
  • A gép nem alkalmazhat semmilyen ideiglenes vagy állandó meghajtást
  • A gép minden alkatrésze fix módon rögzített; nem hagyhat el a repülés során semmilyen alkatrészt.

FONTOS: a versenyzőnek mindhárom feladatot ugyanazzal a géppel kell lerepülnie, vagyis két különböző igényt támasztó feladat között a földön nem cserélheti ki a gép szárnyát, a vezérsíkját vagy a törzsét. Ettől a főbíró csak súlyos és a helyszínen nem javítható sérülés esetén tekinthet el, de ekkor inkább a komplett modellcsere a javasolt.

A modellek magasba juttatása

Az F3B JUNIOR kategória nem akar technikai korlátot szabni a versenyzőknek a modell feljuttatását illetőn, ezzel korlátozni a versenyezni szándékozó jelöltek körét. Ezért az alábbi szerkezetekkel lehet magas startot végrehajtani:

  • Kézi felhúzás
    A zsinór maximális hossza 200 m. Fordítócsiga használata engedélyezett, és több segítő is húzhatja azt. Biztonsági szabályok a FAI F3J szerint.
  • Gumiköteles indítás
    A gumi tömege, hossza és vastagsága nincsen korlátozva. A gumira rögzített damil paraméterei szintén szabadon választhatók.
  • Elektromos csörlés
    Elektromos csörlés esetében a damil oda-visszatérő teljes hossza maximum 400 méter. A motor ellenállásra és az akkumulátorra vonatkozó FAI szabályok alkalmazásától eltekintünk. A fordítócsiga és a csörlő földhöz rögzítésének viszont megbízhatónak és biztonságosnak kell lennie.

Feladatok

“A” feladat - IDŐTARTAM:

Vitorlázás maximum 8 percig, célleszállással.
A feladat teljesítése repítési csoportokban történik. A rendelkezésre álló munkaidő 10 perc, ez egységes keretidő mindenki számára a feladat teljesítéséhez. Versenyzőnként korlátlan számú indulás lehetséges, és a legjobb kerül értékelésre.
A célleszállás értékelése az F3B szerint; a pontszámok másodpercre átszámítva adódnak a repült másodpercekhez. A 8 perces idő túlrepülése esetén minden levegőben töltött másodpercért pontlevonás jár, és a célleszállásért már nem jár pont. További részletek a FAI F3B szerint.

“B” feladat – TÁVREPÜLÉS:

A lehető legtöbb hosszt lerepülni az egymástól 150 méterre lévő, párhuzamos ’A’ és a ’B’ jelzéssel ellátott függőleges síkok között. A legrövidebb repülési pálya a síkra merőleges. A lerepült hossz akkor érvényes, ha a gép valamely részével érinti vagy átlépi a síkot.
A feladat repítési csoportokban történik. Egy-egy repítési csoportnak az egységes keretidő (munkaidő) 7 perc a feladat teljesítéséhez. Egyénileg itt is korlátlan felszállás lehetséges, de a pályára való belépés után már elkezdődik a feladat, tehát a pályára egyszer lehet belépni.
A versenyzőnként külön-külön mért egyéni munkaidő 4 perc (a 7 percen belül, tetszőleges indulást választva) amit a bírók egyénenként regisztrálnak. A síkok átlépését a bírók személyre szóló hangjelzéssel közlik. Amennyiben valaki munkaideje túlcsúszik a 7 perces közös munkaidőn, ez a feladata végét jelenti. Célleszállás nincsen. További részletek a FAI F3B szerint.

“C” feladat - SEBESSÉGI REPÜLÉS:

A lehető leggyorsabban 2 hosszt lerepülni az egymástól 150 méterre lévő, párhuzamos ’A’ és a ’B’ jelzéssel ellátott függőleges síkok között. A legrövidebb repülési pálya a síkra merőleges. A lerepült hossz akkor érvényes, ha a gép valamely részével érinti vagy átlépi a síkot.
A repítés egyénileg külön történik. A rendelkezésre álló munkaidő fejenként 3 perc, ez egységes keretidő mindenki számára a feladata teljesítéséhez. Egyénileg itt is korlátlan felszállás lehetséges, de a pályára való belépés után már elkezdődik a feladat, tehát egyszer lehet belépni. Célleszállás nincsen.

Repítési csoportok

Tekintettel arra, hogy a rajtvonalhoz meglehetősen eltérő teljesítményű gépek is kiállhatnak, eltekintünk a FAI mátrix - vagyis a pilóták véletlenszerű összesorsolása – alkalmazásától, mert ez megítélésünk szerint elnyomná a szerényebb technikával belépő pilótákat. Ehelyett a repítési csoportokat az első két fordulóban kialakult eredmények szerint alakítjuk ki, legalább két csoportba.

Ezt követően az egyes repítési csoportokat feladatonként külön-külön értékeljük, azonban a verseny végén az értékelés összevont alapon történik.

Egyéb szabályok

A verseny legalább 3 forduló sikeres lebonyolítása esetén érvényes. A repítési pálya, a startvonal és a síkok, valamint a bázisok kialakítása a FAI F3B szerint történnek. Valamennyi további, itt nem említett részletre a FAI F3B szabályai a mérvadóak.

* * * *

Versenysorozat

A verseny lebonyolítása

A repítési csoportok egymásnak is segítenek, tehát a versenybírók mellett ők is segítői, bírói feladatot látnak el.
A verseny kiértékelése és a részeredmények nyomonkövetése a helyszínen, laptopon történik.
A jelzőberendezés hangjelzéssel adja a versenyző tudtára a síkok átlépését. Mindenki együtt repülő pilóta számára különböző hangot fogunk generálni.

A verseny rendezője Szarka László.

Helyszín és időpont:

A helyszínről és az időpontról a verseny előtt legkésőbb 3 héttel minden érdeklődőt tájékoztatunk!

Terveink szerint 2003-ban legalább két versenyt szeretnénk megrendezni:
Az egyik verseny júniusban, a másik pedig a szeptember eleji esőzések után, október elején lesz megrendezve úgy, hogy az lehetőség szerint ne ütközzön a nemsokára megjelenő versenynaptárral. Kedvező fogadtatás esetén harmadik verseny időpont is lehetséges.
A helyszínt úgy igyekszünk megválasztani, hogy az ne legyen aránytalanul messze senki számára sem, így az Alföld középső része a legesélyesebb. Klubmeghívásnak szívesen eleget teszünk!

Díjazás

A díjazás a versenysorozat mindkét (vagy esetleg mindhárom) versenyén eredményesen részt vett versenyzőket illeti meg. Kupát és érmet kapnak a versenyszezon első, második, harmadik helyezettjei abszolút értékelésben.

A versenysorozatban az A, B, C versenyfeladatokban elért legjobb eredményeket elért versenyzőket külön díjazzuk.

Érdeklődés és visszajelzés

Jelen felhívást igyekszünk az ország valamennyi repülőmodellező klubjába eljuttatni, de lehet, hogy nem mindenkihez sikerül - ezért kérlek, segíts Te is!

Gyere, és versenyezz!

* * * *