Dr. Benedek György CO2 hírekNovum-kupa, Tapolca, 2002. szeptember 28-29.A sokévi gyakorlat szerint ezt a versenyt szeptember utolsó hétvégére állítják be és az osztrák modellezőkre való tekintettel ezúttal is párhuzamosan 2 kategóriában történt a lebonyolítás, a döntőben az 1 cm3-es tankkal illetve a 2 cm3-es tartály esetén kézben való előzetes motor - lejáratással. Az osztrákok csak az utóbbi, “int. F1K” jelzésű csoportban versenyeztek, a magyar versenyzők pedig kihasználták azt a lehetőséget hogy engedélyezett volt egy versenyző repült idejének mindkét kategóriában való nyilvántartása. E két kategória csak a döntőben vált ketté, itt a magyar szabályzat szerint 1 cm3-es tankkal kellett indítani, az “int. F1K” - ban pedig megmaradt az addig használt 2 cm3-es tartály, de az indítás előtt a motort adott ideig kézben kellett járatni, hogy a tényleges repülésre kevesebb gáz maradjon. A CO2 modellezők lassan emelkedő létszáma ezúttal is megfigyelhető volt, 5 osztrák és 26 magyar versenyző a létszámot 31-re növelte. Az időjárás sajnos kedvezőtlenre fordult, bár a 12-15 C fokos hőmérséklet elviselhető lett volna, de a szél erőssége hamar 10 -12 m/s - ra nőtt, ez közismerten rontott a startolási lehetőségeken és a modellek igen nagy távolságra repültek, de szerencsére a reptér hossza irányában távolodtak. Az erős szélre tekintettel a zsűri a max. repülési időt 90”- re, a startok számát pedig 3-ra csökkentette. A verseny műszaki érdekessége a kiváló osztrák versenyző, dr. Gaggl által kifejlesztett új, 85 mm3-es rövidlöketű motor volt, ő egylapátos, A 300 és 330 mm-es emelkedésű légcsavart használt, amely még 800 f/p - es fordulatszámmal is levegőben tudta tartani modelljét. Az erős szélben a döntő már egyetlen start után befejeződött, itt 90”- et csak Gaggl tudta kirepülni, ehhez némi szerencse is hozzásegítette, mert a modell elengedése után a viszonylag kis vonóerő nem volt elegendő kellően gyors emelkedéshez, az örvénylő levegőben gépe bizonytalanul váltakozó irányú repülésbe kezdett, és ez jó ideig eltartott, míg a modell kissé megnyugodva lassú emelkedést mutatott. Megállapítható volt hogy a sárkány, a motor és a légcsavar összehangolt megválasztása valamint beállítása megérdemelt sikerre vezetett. Igen valószínű hogy ez a modell még az 1 cm3-es tankkal is győztes lehetett volna, jóllehet a magyar kategóriában győztes Sümegi Szabolcs is hasonlóan kirepülte a 90”- et. Ő az “int. F1K” - ban is indult de itt az erős szélben már nem tudott sikeres startot végezni. A kedvezőtlen időben több gyakorlott modellező sem boldogult a széllel. A küzdeni - tudás és előkészület eredménye a csapatversenyben jelentkezett, itt az első három helyet zalai versenyzők érték el. A verseny második napján már jobb időben zajlottak le az F1H kis vitorlázó modellek versenyei. Eredmények: F1K junior:
F1K felnőtt
F1K nemzetközi:
Legeredményesebb női versenyző: Nakamoto Miyuki AUT F1K csapatverseny
VII. Dr. Cavalloni Ferenc emlékversenyE nevezetes rendezvény időpontját nemrég azért tették át okt. 5-re mert régi tapasztalat szerint szept. és okt. közepe között lehet számítani az u.n. “indián nyár”-ra amely közismerten a legalkalmasabb modell repítésre. Ez a várakozás azonban az idén már nem jött be és amint a NOVUM-versenyen is előfordult, itt is erős szél zavarta a repítéseket, amely ezuttal a 15 m/s értéket is elérte. A rendezőség itt is kénytelen volt a max. repítési időt 90 mp-re és a kötelező startok számát ugyancsak 3-ra csökkenteni. A kedvezőtlen körülményeket csak a Kiskunsági Nemzeti Park hatalmas sík területe csökkentette némiképp, a modellek nem szálltak ki a repítési területről, modell nem veszett el, de gondot jelentett az hogy ha egy modell késői időzítés miatt esetleg 2-3 percig volt a levegőben és 2-2,5 km távolságban szállt le, az oda-vissza út alkalmával nagyon sietni kellett hogy az 1 órás forduló idő alatt vissza lehessen érkezni a következő startra. A várható rossz időt a meteorológia előre jelezte, emiatt a vártnál kevesebb lett az indulók száma, ezúttal csak 18 fő jelent meg. E versenyen csak a magyar előírás volt érvényben így az ismert 4-6 főnyi osztrák CO2-es gárda ezúttal távol maradt. A kedvezőtlen időben csak 4 versenyző tudta a különben kis repülési összidőt, a 3x90=270”-et elérni, ők valamennyien vidékiek voltak, ami mutatja a megyei modellezés magas színvonalát. A döntőben az 1 cm3-es tankkal már egyetlen forduló után kialakult a sorrend, 90”-et csak a Szombathely-i dr. Németh László tudott elérni, de a következő eredmények is elég szorosak voltak, a 3 további helyezett 86...76...63 mp-et repült. Az előző Csepel-kupára balszerencsésen későn érkező miskolci versenyzőket a pályaudvarról ezúttal Krakóczki Feri hozta el, így időben érkezve szabályosan tudtak résztvenni a versenyen és bebizonyították hogy megfelelő körülmények között sikeresen tudnak szerepelni. Bolla Viktor a szokatlanul rossz időben is döntős lett. Itt ugyan a 4. helyre került, de ennek oka motorjának hibája volt, a start után modellje tekintélyes magasságot ért el, de a motor a dugattyú “O” gyűrűjének szivárgása miatt idő előtt leállt és így lett ideje csak 63” A fővárosi versenyzők az eredménylistán hátrább kerültek és több olyan versenyző is a lista második felében végzett, akik az előző versenyeken kiválóan szerepeltek. Az időjárás okozta nehézségek ellenére a verseny lebonyolítása közmegelégedésre jól sikerült, ami a BMSZ főtitkárának, Csikár Imrének és segítő rendezőinek köszönhető. Eredmények:
|