Dr. Benedek György

CO2 hírek

Novum-kupa, Tapolca, 2002. szeptember 28-29.

A sokévi gyakorlat szerint ezt a versenyt szeptember utolsó hétvégére állítják be és az osztrák modellezőkre való tekintettel ezúttal is párhuzamosan 2 kategóriában történt a lebonyolítás, a döntőben az 1 cm3-es tankkal illetve a 2 cm3-es tartály esetén kézben való előzetes motor - lejáratással. Az osztrákok csak az utóbbi, “int. F1K” jelzésű csoportban versenyeztek, a magyar versenyzők pedig kihasználták azt a lehetőséget hogy engedélyezett volt egy versenyző repült idejének mindkét kategóriában való nyilvántartása.

E két kategória csak a döntőben vált ketté, itt a magyar szabályzat szerint 1 cm3-es tankkal kellett indítani, az “int. F1K” - ban pedig megmaradt az addig használt 2 cm3-es tartály, de az indítás előtt a motort adott ideig kézben kellett járatni, hogy a tényleges repülésre kevesebb gáz maradjon. A CO2 modellezők lassan emelkedő létszáma ezúttal is megfigyelhető volt, 5 osztrák és 26 magyar versenyző a létszámot 31-re növelte.

Az időjárás sajnos kedvezőtlenre fordult, bár a 12-15 C fokos hőmérséklet elviselhető lett volna, de a szél erőssége hamar 10 -12 m/s - ra nőtt, ez közismerten rontott a startolási lehetőségeken és a modellek igen nagy távolságra repültek, de szerencsére a reptér hossza irányában távolodtak. Az erős szélre tekintettel a zsűri a max. repülési időt 90”- re, a startok számát pedig 3-ra csökkentette.

A verseny műszaki érdekessége a kiváló osztrák versenyző, dr. Gaggl által kifejlesztett új, 85 mm3-es rövidlöketű motor volt, ő egylapátos, A 300 és 330 mm-es emelkedésű légcsavart használt, amely még 800 f/p - es fordulatszámmal is levegőben tudta tartani modelljét. Az erős szélben a döntő már egyetlen start után befejeződött, itt 90”- et csak Gaggl tudta kirepülni, ehhez némi szerencse is hozzásegítette, mert a modell elengedése után a viszonylag kis vonóerő nem volt elegendő kellően gyors emelkedéshez, az örvénylő levegőben gépe bizonytalanul váltakozó irányú repülésbe kezdett, és ez jó ideig eltartott, míg a modell kissé megnyugodva lassú emelkedést mutatott.

Megállapítható volt hogy a sárkány, a motor és a légcsavar összehangolt megválasztása valamint beállítása megérdemelt sikerre vezetett. Igen valószínű hogy ez a modell még az 1 cm3-es tankkal is győztes lehetett volna, jóllehet a magyar kategóriában győztes Sümegi Szabolcs is hasonlóan kirepülte a 90”- et. Ő az “int. F1K” - ban is indult de itt az erős szélben már nem tudott sikeres startot végezni. A kedvezőtlen időben több gyakorlott modellező sem boldogult a széllel. A küzdeni - tudás és előkészület eredménye a csapatversenyben jelentkezett, itt az első három helyet zalai versenyzők érték el.

A verseny második napján már jobb időben zajlottak le az F1H kis vitorlázó modellek versenyei.

Eredmények:

F1K junior:

1.

Lenk László

Zalalövő

90

90

90

270

2.

Komlósi Péter

HUN

74

81

90

245

3.

Tóth Tamás

HUN

90

42

90

222

4.

Horváth Attila

HUN

39

82

85

206

5.

Korpádi Gábor

Várpalota

62

78

20

160

6.

Vörös Andrea

HUN

26

64

62

152

7.

Weller Levente

Várpalota

62

44

35

141

8.

Pete Balázs

HUN

34

12

90

136

9.

Szteblák Tamás

HUN

46

34

43

123

10.

Nagy Zoltán

HUN

90

04

17

111

11.

Martinov Zoltán

HUN

07

10

39

056

12.

Eitner Tamás

Várpalota

00

34

03

037

13.

Domján Dániel

HUN

26

05

03

034

14.

Cserti Péter

HUN

21

0

0

021

15.

Gyöngyfalvai R.

HUN

02

0

0

002

 

F1K felnőtt

1.

Sümegi Szabolcs

HUN

90

90

90

90

360

2.

Dr. Németh László

Sz.hely Gy. H.

90

90

90

28

298

3.

Hársfalvi István

HUN

72

90

90

252

4.

Németh Ferenc

HUN

86

42

90

218

5.

Pete Gábor

HUN

69

90

52

211

6.

Marton Szabolcs

Zalalövő

90

90

04

184

7.

Szilágyi György

Mende

56

90

25

171

8.

Erdei Sándor

Zalalövő

01

64

80

145

9.

Kanyik József

Mende

39

14

55

108

10.

Bádovszki László

Bp. MSE

03

56

14

073

11.

Krakóczki Ferenc

Bp. MSE

27

33

0

060

 

F1K nemzetközi:

1.

Gaggl Rainer

AUT

90

90

90

90

360

2.

Sümegi Szabolcs

HUN

90

90

90

90

360

3.

Dr. Németh László

HUN

90

90

90

28

298

4.

Hársfalvi István

HUN

72

90

90

252

5.

Komlósi Péter

HUN

74

81

90

245

6.

Tóth Tamás

HUN

90

42

90

222

7.

Németh Ferenc

HUN

86

42

90

218

8.

Pete Gábor

HUN

69

90

52

211

9.

Horváth Attila

HUN

39

82

85

206

10.

Fenz Heinz

AUT

83

22

90

195

11.

Nakamoto Miyuki

AUT

02

90

90

182

12.

Vörös Andrea

HUN

26

64

62

152

13.

Pete Balázs J

HUN

34

12

90

136

14.

Szteblák Tamás J

HUN

46

34

43

123

15.

Hazarhun Burcin

AUT

09

05

82

096

16.

Fenz Hilda

AUT

48

42

03

093

17.

Bádovszki László

HUN

03

56

14

073

18.

Martinov Zoltán

HUN

07

10

39

056

19.

Domján Dániel

HUN

26

05

03

034

20.

Cserti Péter

HUN

21

0

0

021

21.

Gyöngyfalvai R.

HUN

02

0

0

002

 

Legeredményesebb női versenyző: Nakamoto Miyuki AUT

F1K csapatverseny

1.

Zalaegerszeg II.
Sümegi Szabolcs, Pete Gábor, Tóth Tamás

712"

2.

Zalaegerszeg I.
Németh Ferenc, Hársfalvi István, Pete Balázs

606”

3.

Zalalövő Mod. Klub
Erdei Sándor, Marton Szabolcs, Lenk László

599”

4.

Mende Repülőmodellező Sportközösség
Kanyik József, szilágyi György

279”

5.

Budapesti Modellező SE
Bádovszki László, Krakóczki Ferenc

133”

 

VII. Dr. Cavalloni Ferenc emlékverseny

E nevezetes rendezvény időpontját nemrég azért tették át okt. 5-re mert régi tapasztalat szerint szept. és okt. közepe között lehet számítani az u.n. “indián nyár”-ra amely közismerten a legalkalmasabb modell repítésre. Ez a várakozás azonban az idén már nem jött be és amint a NOVUM-versenyen is előfordult, itt is erős szél zavarta a repítéseket, amely ezuttal a 15 m/s értéket is elérte.

A rendezőség itt is kénytelen volt a max. repítési időt 90 mp-re és a kötelező startok számát ugyancsak 3-ra csökkenteni. A kedvezőtlen körülményeket csak a Kiskunsági Nemzeti Park hatalmas sík területe csökkentette némiképp, a modellek nem szálltak ki a repítési területről, modell nem veszett el, de gondot jelentett az hogy ha egy modell késői időzítés miatt esetleg 2-3 percig volt a levegőben és 2-2,5 km távolságban szállt le, az oda-vissza út alkalmával nagyon sietni kellett hogy az 1 órás forduló idő alatt vissza lehessen érkezni a következő startra.

A várható rossz időt a meteorológia előre jelezte, emiatt a vártnál kevesebb lett az indulók száma, ezúttal csak 18 fő jelent meg. E versenyen csak a magyar előírás volt érvényben így az ismert 4-6 főnyi osztrák CO2-es gárda ezúttal távol maradt.

A kedvezőtlen időben csak 4 versenyző tudta a különben kis repülési összidőt, a 3x90=270”-et elérni, ők valamennyien vidékiek voltak, ami mutatja a megyei modellezés magas színvonalát. A döntőben az 1 cm3-es tankkal már egyetlen forduló után kialakult a sorrend, 90”-et csak a Szombathely-i dr. Németh László tudott elérni, de a következő eredmények is elég szorosak voltak, a 3 további helyezett 86...76...63 mp-et repült.

Az előző Csepel-kupára balszerencsésen későn érkező miskolci versenyzőket a pályaudvarról ezúttal Krakóczki Feri hozta el, így időben érkezve szabályosan tudtak résztvenni a versenyen és bebizonyították hogy megfelelő körülmények között sikeresen tudnak szerepelni. Bolla Viktor a szokatlanul rossz időben is döntős lett. Itt ugyan a 4. helyre került, de ennek oka motorjának hibája volt, a start után modellje tekintélyes magasságot ért el, de a motor a dugattyú “O” gyűrűjének szivárgása miatt idő előtt leállt és így lett ideje csak 63”

A fővárosi versenyzők az eredménylistán hátrább kerültek és több olyan versenyző is a lista második felében végzett, akik az előző versenyeken kiválóan szerepeltek. Az időjárás okozta nehézségek ellenére a verseny lebonyolítása közmegelégedésre jól sikerült, ami a BMSZ főtitkárának, Csikár Imrének és segítő rendezőinek köszönhető.

Eredmények:

1. Dr. Németh László Szombathely 090 090 090 090 360
2. Pete Gábor Zalaegerszeg 090 090 090 086 356
3. Németh Ferenc Zalaegerszeg 090 090 090 076 346
4. Bolla Viktor Miskolc 090 090 090 063 333
5. Tóth Tamás Zalaegerszeg 086 082 090 258
6. Bádovszky László Bp.MSE 072 090 090 252
7. Benedek György Bp.MSE 060 090 090 240
8. Krakóczki Ferenc Bp.MSE 090 079 048 217
9. Hársfalvi István Zalaegerszeg 090 017 085 192
10. Szakács Zsolt Bp.MSE 031 040 085 156
11. Szabó Balázs Bp.MSE 042 060 034 136
12. Pete Balázs Zalaegerszeg 088 002 000 090
13. Komlósi Péter Zalaegerszeg 067 000 000 067
14. Jász József Cavalloni 007 040 000 047
15. Kanyik József Mende 026 005 000 031
16. Sümegi Szabolcs Zalaegerszeg 007 000 000 007
17. Bolla Ferenc Miskolc 007 000 000 007
18. Horváth Attila Zalaegerszeg 000 000 000 000