Dr. Benedek György

CO2 hírek

Black-cup (Fekete kupa) Gliwice, Lengyelország, 06.29

A FAI éves naptárában szereplő versenyt immár 12-edszer rendezte meg a lelkes lengyel modellező és sportvezető, Dr. Stanislaw KUBIT. E rendezvény keretében a szabadonrepülő három kis kategória (A-2 vitorlázó, téli-gumis és kis mechanikus, valamint A-2 méretű és szabad csupaszárny osztályok mellett a CO2 kategória nem túl népes mezőnye versenyeit is megrendezték. A szénsavmotoros csoportban a lengyeleknél nem volt olyan fejlődés, mint nálunk vagy az osztrákoknál, így a rendező KUBIT megtartotta a már kissé elavult FAI-F1K szabályzatot, tehát kézben történő motor-előjáratásos előírást, amely nem segíti elő ezen kategória iránti érdeklődést és fejlődést. Mindezt jól mutatja a hazai résztvevők csökkenő létszáma is. Amíg 2001-ben a versenyen 8 magyar és 3 osztrák mellett 5 lengyel induló is volt, az idén 7 magyar és 6 osztrák mellett a hazai modellezést már csak egyetlen résztvevő képviselte.

Amíg az előző évben magyar részről csak a lelkes zalai CO2-es modellezők indultak, az idén résztvett a fővárosi Bádovszky László is, aki személyesen számolt be a verseny eseményeiről.

Szlovákián keresztül utazva tartós esős időt kellett elszenvedni. A verseny színhelyén a szállás az első éjjel sátorban, a második alkalommal pedig a hideg miatt a kocsiban volt.

A GLIWICE-i repülőtér kb. olyan méretű, mint nálunk TAPOLCA, (kb. 1x2 km.) Az idő borús, hideg (10- 15 C fok) és szeles volt, kb. 5-8 m/s erősséggel, de szerencsére a reptér hosszában fújt, így a leszálló modellek nem vesztek el.

A kedvezőtlen idő miatt a max. repítési időket 90 mp-re csökkentették. 14 induló közül 3 magyar és 1 osztrák érte el az 5x90=450 mp összidőt. A döntő repítéseket megelőzően a motort kézben 2 percig kellett járatni, ekkor a max. repülési időt csak Tóth Tamás és az osztrák Ulrich Stadler érte el. Ők még egy startot végeztek, amikor a motort már 4 percig kellett “előjáratni”. Ekkor a magyar versenyző 26 mp-es repüléssel lett első, az osztráknak csak 10 mp. sikerült. A verseny rendezése minden szempontból kifogástalan volt. Részletes eredmények:

1

Tóth Tamás

HUN

450

90

26

2

Stadler Ulrich

AUT

450

90

10

3

Hársfalvi István

HUN

450

44

4

Bádovszki László

HUN

450

09

5

Schaupp Werner

AUT

444

6

Michalski Roman

POL

414

7

Mang Fritz

AUT

359

8

Vörös Andrea

HUN

325

9

Fenz Heinz

AUT

296

10

Wildburger Mathias

AUT

237

11

Pete Balázs

HUN

196

12

Horváth Attila

HUN

146

13

Komlósi Péter

HUN

104

14

Burcin HazarHUN

AUT

026

Budapest bajnokság, Kunszentmiklós, 06.30.

Ez a verseny eredetileg május 25.-én lett volna, de időbeosztási problémák miatt a három F1 osztályú szabadonrepülő kategóriával együtt végül is június 30.-án rendezték meg. A rendező a Budapesti Modellező Szövetség volt. E versenyről részletes beszámolót nem tudok adni mert nem érkezett meg a részletes eredménylista.

Mátra kupa, Pösténypuszta, 08.31.

E versenyt a Nógrád megyei Modellező Szövetség és a Mátraverebélyi Modellező Klub (Havrán Sándor és Ludányi István) közösen rendezi és a szénsavmotoros főkategória mellett szabadonrepülő vendégkategóriák is szerepelnek. A kupabajnokság végeredményét két fordulóban elért mp - idők összege szerint számították. Az első forduló május 4.-én volt, erről Híradónk előző számában adtunk rövid beszámolót.

Az akkori szeles idővel szemben ezúttal szép, nyugodt, szélcsendes időt sikerült kifogni és az Ipoly folyó árterületét kettéosztó csatornán nem repültek át a modellek. Ez a körülmény gyorsabb és nyugodtabb lebonyolítást tett lehetővé.

A versenyen alkalmazott új magyar CO2 szabályzat ismét bebizonyította hogy jelenleg ez az előírás felel meg legjobban a verseny-követelményeknek, tehát hogy döntő repítéseket 1 cm3-es tartállyal kézben történő motor-előjáratás nélkül kell végrehajtani. Igy a versenyt ténylegesen a levegőben végzett repülések döntötték el, nem a motorjárati idő hossza. Eredmények:

1

Jász József

660

120

780

2

Vasas Zoltán

660

118

778

3

Kanyik József

660

103

763

4

Izsai Ferenc

660

068

728

5

Benedek György

180

120

120

120

095

635

6

Szilágyi György

163

120

120

108

120

631

7

Bolla Ferenc

150

120

120

115

120

625

8

Krakóczki Ferenc

158

120

120

114

108

620

9

Bolla Viktor

130

120

120

120

120

610

10

Bádovszki László

108

120

120

120

120

536

11

Gönczi Ákos

487

12

Szakács Zsolt

485

13

Szabó Balázs

456

14

Turcsányi Bence

0

079

111

081

068

339

15

Számadó István

021

022

012

089

053

197

 

Az 1 és a 2. fordulók repült időinek összege alapján a Mátra-kupa védője 2002-ben Kanyik József lett, aki a CO2 hazai modellezés megindulása óta rendszeresen versenyez és annak idején az elsők között érte el az akkori repítési álomhatárt, a 600 mp - et. Az első fordulóban elért repítési idők a következők voltak: (döntő nem volt)

1. Kanyik József 587”, 2. Bádovszki László 569”, 3. Jász József 566”, 4. Izsai Ferenc 510”, 5. Benedek György 460”, 6. Szilágyi György 415”, 7. Turcsányi Bence 411”, 8. Krakóczki Ferenc 390”, 9. Vasas Zoltán 192”, 10. Számadó István 077”, 11. Bolla Viktor 062”,

A 2002. évi Mátra kupa verseny összesített végeredménye:

1

Kanyik József

Mende

587”

763”

1350”

2

Jász József

Cavalloni

566”

780”

1346”

3

Izsai Ferenc

BMSE

510

728

1238

4

Bádovszki László

BMSE

569”

536”

1105”

5

Benedek György

BMSE

460”

635”

1095”

6

Szilágyi György

Mende

415”

631”

1046”

7

Krakóczki Ferenc

BMSE

390”

620”

1010”

8

Vasas Zoltán

Eger

192”

778”

970”

9

Turcsányi Bence

BMSE

411”

339”

750”

10

Bolla Viktor

Miskolc

062”

610”

672”

11

Bolla Ferenc

Miskolc

0

625”

625”

12

Számadó István

Ózd

077”

197”

274”

CO2 Országos Bajnokság és Csepel kupa, Kunszentmiklós, szept. 8.

E versenyt az MMSZ és a Csepeli Modellező Egyesület közösen rendezte, de a hivatalos kiírásban nem történt meg a színhely pontos megnevezése, csak annyi hogy “Kunszentmiklós”. Ez komoly problémát okozott, mert az említett helység közelében eddig már 5-6 különféle helyen tartottak modellversenyt. Ha a színhely nincs pontosan megnevezve, úgy a végtelen pusztában igen nehéz a helyszínt egyénileg megkeresni.

Mindössze annyi támpontot lehetett találni hogy a Kunpeszér felé vezető úton, a Kunszentmiklóstól 4 km. - re lévő csatornahídnál egy eligazító tábla amelyen nyíl mutatott a starthely felé, ez innen még további 5 km-re volt, az olajfa ligetnél.

Az említett kiírás viszont azt egyértelműen rögzítette hogy az Országos Bajnokságon a magyar CO2 versenyszabályzat érvényes, de a Csepel kupára ilyen utalás nem szerepelt. Erre vonatkozólag a rendezőség a helyszínen adott tájékoztatást, amely szerint a Csepel kupán az előjáratásos FAI-F1K előírás szerepel. Ez a magyartól két pontban tér el. Amíg a FAI-F1K szerint az első kötelező 5 startban a 2 cm3-es tankkal 2 perc a max. repítési idő, addig a magyarban az első start ideje 3 perc, csak a többi marad 2 perces a 2 cm3 tartállyal együtt. Viszont komoly eltérés van a döntő repítéseknél, hogy a FAI szerint a modell indítása előtt a motort adott ideig kézben “előjáratni” kell üzemanyag csökkentés végett. Ugyanezen követelményt a magyar előírás a tankméretnek 1 cm3 - re való csökkentésével oldja meg, az “előjáratás” elhagyásával.

Jelen esetben tetszés szerint lehetett választani hogy ki melyik kategóriában akar versenyezni, de lehetséges volt a repült időket mindkét versenyben értékelni és ekkor csak a döntőt kellett volna külön-külön elvégezni.

A “lejáratásos” szabályt a rendezőség kifejezetten osztrák igény alapján vette figyelembe, akik ehhez saját érdekükben ragaszkodtak, de ígéretük ellenére valamilyen ismeretlen okból mégsem jöttek el.

Miután a kötelező startok rendben lezajlottak, a szünetben a zsűri azt fontolgatta hogy miként rendezzék a kétféle döntőt. Ekkor Hársfalvi István olyan javaslatot tett hogy mivel az osztrák modellezők nem jöttek el, a döntőt mindkét csoportban motorlejáratás nélkül, 1 cm3-es tankkal egységesen bonyolítsák le.

Ezt az ésszerű és jövőbemutató megoldást mind a zsűri, mind a résztvevők elfogadták, így a befejezés egyszerűbb, gyorsabb és igazságosabb lett. A CO2 kategória történetében most fordult elő először hogy a kézben történő motor-előjáratásos rendszert az egyszerűbb és fizikailag is megalapozottabb módszerrel, a tartályméret 1 cm3-re való csökkentésével lehetett felváltani. A sikeres és eredményes verseny lebonyolításhoz az eszményien szép, napsütéses és szélcsendes idő is nagyban hozzájárult.

A kötelező startok befejezésekor, délután fél kettőkor két újabb modellező érkezett, Bolla Ferenc és fia, Viktor. Ők Miskolcról vonattal jöttek és elbeszélésükből a következők derültek ki:

A Kunszentmiklós-i vasútállomásra még 9 óra előtt megérkeztek. Bár vasúton történő érkezésüket az előző napokban a rendezőségnek jelentették, az állomáson senki sem várta őket. Így gyalog indultak el, anélkül hogy tudták volna, hol van a valóságban innen még 16 km-re lévő verseny színhelye.

A Nemzeti Park közelébe érve sikerült AUTóstoppal elmenni az Európa-bajnokság színhelyére, ahol egy pásztortól megtudták hogy ott semmiféle modellező megmozdulás nincs.

Mivel a verseny színhelyére vonatkozólag semmilyen tájékozottsággal sem rendelkeztek, az AUTós a további bizonytalan fuvart nem vállalta és miskolci barátaink megkezdték a pusztában való vándorlást.

Ennek során találkoztak néhány AUTós modellezővel, akik ugyancsak a Csepel kupa versenyt keresték, de az eredménytelen kutatást abbahagyva hazamentek. A lelkes miskolciak azonban nem adták fel a már-már kilátástalannak látszó helyzetet, folytatták a bolyongást. Végül is véletlenül meglátták a kb. 5 km-re lévő startzászlót és sátort, ahová közel öt órás késéssel, holtfáradtan érkeztek meg.

Így a versenyben részt már nem vehettek, de azt kérték hogy legalább az első öt startot versenyen kívül elvégezhessék.

Ilyen lelkes és sportszerű modellező magatartás megérdemli hogy versenyen kívül végzett eredményeiket a hivatalos listán feltüntessük. Ténylegesen elvégzett repüléseik nagyobb része a kötelezőnél sokkal hosszabb volt, gépeik gyakran több száz méteres magasságból időzítve percekig merültek, és bebizonyosodott hogy ha időben érkeznek, a Csepel kupában döntősök lehettek volna. Viszontagságos utazásukat a rendezőséggel együtt elemezve közösen keresték meg a megoldást, hogy ha a jövőben ismét vonattal érkeznek, milyen segítséggel juthatnak el kellő időben a színhelyre.

Tanulságként az is megállapítható, hogy ha nem hiányos a versenykiírás, a résztvevők száma még nagyobb lehetett volna. A versenyzők száma így is 30 fő volt, szemben a tavalyi 26 fővel. Ez a mostani létszám, amely kizárólag hazai modellezőkből alakult, még a nemzetközi részvételes CO2-es rendezvényeket is meghaladja. Ez azt mutatja hogy a szénsavmotoros szabályzat lassan már eléri azt a megfelelő fejlettségi állapotot, amely lehetővé teszi a kategória iránti érdeklődés lassú növekedését. Részletes eredmények:

Országos Bajnokság (felnőttek)

1

dr. Németh László

Szombathely

660

120

180

151

1111

2

Kanyik József

Mende

660

120

180

113

1073

3

Hársfalvi István

Zalaegerszeg

660

120

168

948

4

Jász József

Cavalloni

660

120

148

928

5

Tóth Péter

Zalaegerszeg

660

120

113

893

6

Benedek György

BMSE

660

120

099

879

7

Bádovszky László

BMSE

660

120

083

863

8

Sümegi Szabolcs

Zalaegerszeg

660

096

756

9

Németh Ferenc

Zalaegerszeg

660

080

740

10

Erdei Sándor

Zalalövő

649

649

11

Vasas Zoltán

Eger

647

647

12

Marton Szabolcs

Zalalövő

633

633

13

Bolla Ferenc

Miskolc

625

625

14

Bolla Viktor

Miskolc

611

611

15

Szilágyi György

Mende

514

514

Ifjúságiak:

1

Martinov Zoltán

Zalaegerszeg

660

105

765

2

Tóth Tamás

Zalaegerszeg

660

100

760

3

Pete Gábor

Zalaegerszeg

660

098

758

4

Pete Balázs

Zalaegerszeg

660

065

725

5

Szteblák Tamás

Zalaegerszeg

660

061

721

6

Komlósi Péter

Zalaegerszeg

630

630

7

Györgyfalvai
Richárd

Zalaegerszeg

568

568

8

Vörös Andrea

Zalaegerszeg

554

554

9

Wágenhoffer Attila

Herend

528

528

10

Kulcsár Richárd

Herend

515

515

11

Nagy Zoltán

Zalaegerszeg

467

467

12

Domján Dániel

Zalaegerszeg

466

466

13

Gitye Gábor

Mende

454

454

14

Kulcsár Henrik

Herend

425

425

15

Lenk László

Zalalövő

363

363

CSEPEL-kupa verseny

1

dr. Németh László

Szombathely

600

120

180

151

1051

2

Kanyik József

Mende

600

120

180

113

1013

3

Hársfalvi István

Zalaegerszeg

600

120

168

888

4

Jász József

Cavalloni

600

120

148

868

5

Tóth Péter

Zalaegerszeg

600

120

113

833

6

Benedek György

BMSE

600

120

099

819

7

Bádovszki László

BMSE

600

120

083

803

8

Tóth Tamás

Zalaegerszeg

600

100

700

9

Pete Gábor

Zalaegerszeg

600

098

698

10

Sümegi Szabolcs

Zalaegerszeg

600

096

696

11

Marton Szabolcs

Zalalövő

600

091

691

12

Németh Ferenc

Zalaegerszeg

600

080

680

13

Pete Balázs

Zalaegerszeg

600

065

665

14

Erdei Sándor

Zalalövő

600

042

642

15

Bolla Ferenc

Miskolc

600

600

16

Bolla Viktor

Miskolc

600

600

17

Komlósi Péter

Zalaegerszeg

570

570

18

Kulcsár Richárd

Herend

515

515

19

Szilágyi György

Mende

514

514

20

Vörös Andrea

Zalaegerszeg

494

494

21

Wágenhoffer Attila

Herend

468

468

22

Vasas Zoltán

Eger

467

467

23

Gitye Gábor

Mende

454

454

24

Kulcsár Henrik

Herend

425

425

25

Lenk László

Zalalövő

363

363

Országos Bajnokság felnőtt csapatverseny:

1. Zalaegerszeg (Hársfalvi István, Németh Ferenc, Tóth Péter)

2481”

2. Mende (Kanyik József, Szilágyi György, Gitye Gábor)

2041”

3. BMSE (Bádovszki László, Benedek György)

1742”

Ifjúsági Csapatverseny:

1. Zalaegerszeg I.(Tóth Péter, Pete Ferenc, Pete Balázs)

2243”

2. Zalaegerszeg II. (Vörös Andrea, Komlósi Péter, Martinov Zoltán)

1949”

3. Herend (Wágenhoffer Attila, Kulcsár Róbert, Kulcsár Henrik)

1468”

Csepel kupa csapatverseny:

1. Zalaegerszeg I. (Hársfalvi István, Tóth Péter, Pete Balázs)

2286”

2. Zalaegerszeg II:(Németh Ferenc, Sümegi Szabolcs, Tóth Tamás)

2076”

3. Mende (Kanyik József, Szilágyi György, Gitye Gábor)

1981”

4. Zalalövő (Marton Szabolcs, Erdei Sándor, Lenk László)

1969”

5. BMSE (Bádovszki László, Benedek György)

1622”