Dr. Benedek GyörgyCO2 hírekBlack-cup (Fekete kupa) Gliwice, Lengyelország, 06.29A FAI éves naptárában szereplő versenyt immár 12-edszer rendezte meg a lelkes lengyel modellező és sportvezető, Dr. Stanislaw KUBIT. E rendezvény keretében a szabadonrepülő három kis kategória (A-2 vitorlázó, téli-gumis és kis mechanikus, valamint A-2 méretű és szabad csupaszárny osztályok mellett a CO2 kategória nem túl népes mezőnye versenyeit is megrendezték. A szénsavmotoros csoportban a lengyeleknél nem volt olyan fejlődés, mint nálunk vagy az osztrákoknál, így a rendező KUBIT megtartotta a már kissé elavult FAI-F1K szabályzatot, tehát kézben történő motor-előjáratásos előírást, amely nem segíti elő ezen kategória iránti érdeklődést és fejlődést. Mindezt jól mutatja a hazai résztvevők csökkenő létszáma is. Amíg 2001-ben a versenyen 8 magyar és 3 osztrák mellett 5 lengyel induló is volt, az idén 7 magyar és 6 osztrák mellett a hazai modellezést már csak egyetlen résztvevő képviselte. Amíg az előző évben magyar részről csak a lelkes zalai CO2-es modellezők indultak, az idén résztvett a fővárosi Bádovszky László is, aki személyesen számolt be a verseny eseményeiről. Szlovákián keresztül utazva tartós esős időt kellett elszenvedni. A verseny színhelyén a szállás az első éjjel sátorban, a második alkalommal pedig a hideg miatt a kocsiban volt. A GLIWICE-i repülőtér kb. olyan méretű, mint nálunk TAPOLCA, (kb. 1x2 km.) Az idő borús, hideg (10- 15 C fok) és szeles volt, kb. 5-8 m/s erősséggel, de szerencsére a reptér hosszában fújt, így a leszálló modellek nem vesztek el. A kedvezőtlen idő miatt a max. repítési időket 90 mp-re csökkentették. 14 induló közül 3 magyar és 1 osztrák érte el az 5x90=450 mp összidőt. A döntő repítéseket megelőzően a motort kézben 2 percig kellett járatni, ekkor a max. repülési időt csak Tóth Tamás és az osztrák Ulrich Stadler érte el. Ők még egy startot végeztek, amikor a motort már 4 percig kellett “előjáratni”. Ekkor a magyar versenyző 26 mp-es repüléssel lett első, az osztráknak csak 10 mp. sikerült. A verseny rendezése minden szempontból kifogástalan volt. Részletes eredmények:
Budapest bajnokság, Kunszentmiklós, 06.30.Ez a verseny eredetileg május 25.-én lett volna, de időbeosztási problémák miatt a három F1 osztályú szabadonrepülő kategóriával együtt végül is június 30.-án rendezték meg. A rendező a Budapesti Modellező Szövetség volt. E versenyről részletes beszámolót nem tudok adni mert nem érkezett meg a részletes eredménylista. Mátra kupa, Pösténypuszta, 08.31.E versenyt a Nógrád megyei Modellező Szövetség és a Mátraverebélyi Modellező Klub (Havrán Sándor és Ludányi István) közösen rendezi és a szénsavmotoros főkategória mellett szabadonrepülő vendégkategóriák is szerepelnek. A kupabajnokság végeredményét két fordulóban elért mp - idők összege szerint számították. Az első forduló május 4.-én volt, erről Híradónk előző számában adtunk rövid beszámolót. Az akkori szeles idővel szemben ezúttal szép, nyugodt, szélcsendes időt sikerült kifogni és az Ipoly folyó árterületét kettéosztó csatornán nem repültek át a modellek. Ez a körülmény gyorsabb és nyugodtabb lebonyolítást tett lehetővé. A versenyen alkalmazott új magyar CO2 szabályzat ismét bebizonyította hogy jelenleg ez az előírás felel meg legjobban a verseny-követelményeknek, tehát hogy döntő repítéseket 1 cm3-es tartállyal kézben történő motor-előjáratás nélkül kell végrehajtani. Igy a versenyt ténylegesen a levegőben végzett repülések döntötték el, nem a motorjárati idő hossza. Eredmények:
Az 1 és a 2. fordulók repült időinek összege alapján a Mátra-kupa védője 2002-ben Kanyik József lett, aki a CO2 hazai modellezés megindulása óta rendszeresen versenyez és annak idején az elsők között érte el az akkori repítési álomhatárt, a 600 mp - et. Az első fordulóban elért repítési idők a következők voltak: (döntő nem volt) 1. Kanyik József 587”, 2. Bádovszki László 569”, 3. Jász József 566”, 4. Izsai Ferenc 510”, 5. Benedek György 460”, 6. Szilágyi György 415”, 7. Turcsányi Bence 411”, 8. Krakóczki Ferenc 390”, 9. Vasas Zoltán 192”, 10. Számadó István 077”, 11. Bolla Viktor 062”, A 2002. évi Mátra kupa verseny összesített végeredménye:
CO2 Országos Bajnokság és Csepel kupa, Kunszentmiklós, szept. 8.E versenyt az MMSZ és a Csepeli Modellező Egyesület közösen rendezte, de a hivatalos kiírásban nem történt meg a színhely pontos megnevezése, csak annyi hogy “Kunszentmiklós”. Ez komoly problémát okozott, mert az említett helység közelében eddig már 5-6 különféle helyen tartottak modellversenyt. Ha a színhely nincs pontosan megnevezve, úgy a végtelen pusztában igen nehéz a helyszínt egyénileg megkeresni. Mindössze annyi támpontot lehetett találni hogy a Kunpeszér felé vezető úton, a Kunszentmiklóstól 4 km. - re lévő csatornahídnál egy eligazító tábla amelyen nyíl mutatott a starthely felé, ez innen még további 5 km-re volt, az olajfa ligetnél. Az említett kiírás viszont azt egyértelműen rögzítette hogy az Országos Bajnokságon a magyar CO2 versenyszabályzat érvényes, de a Csepel kupára ilyen utalás nem szerepelt. Erre vonatkozólag a rendezőség a helyszínen adott tájékoztatást, amely szerint a Csepel kupán az előjáratásos FAI-F1K előírás szerepel. Ez a magyartól két pontban tér el. Amíg a FAI-F1K szerint az első kötelező 5 startban a 2 cm3-es tankkal 2 perc a max. repítési idő, addig a magyarban az első start ideje 3 perc, csak a többi marad 2 perces a 2 cm3 tartállyal együtt. Viszont komoly eltérés van a döntő repítéseknél, hogy a FAI szerint a modell indítása előtt a motort adott ideig kézben “előjáratni” kell üzemanyag csökkentés végett. Ugyanezen követelményt a magyar előírás a tankméretnek 1 cm3 - re való csökkentésével oldja meg, az “előjáratás” elhagyásával. Jelen esetben tetszés szerint lehetett választani hogy ki melyik kategóriában akar versenyezni, de lehetséges volt a repült időket mindkét versenyben értékelni és ekkor csak a döntőt kellett volna külön-külön elvégezni. A “lejáratásos” szabályt a rendezőség kifejezetten osztrák igény alapján vette figyelembe, akik ehhez saját érdekükben ragaszkodtak, de ígéretük ellenére valamilyen ismeretlen okból mégsem jöttek el. Miután a kötelező startok rendben lezajlottak, a szünetben a zsűri azt fontolgatta hogy miként rendezzék a kétféle döntőt. Ekkor Hársfalvi István olyan javaslatot tett hogy mivel az osztrák modellezők nem jöttek el, a döntőt mindkét csoportban motorlejáratás nélkül, 1 cm3-es tankkal egységesen bonyolítsák le. Ezt az ésszerű és jövőbemutató megoldást mind a zsűri, mind a résztvevők elfogadták, így a befejezés egyszerűbb, gyorsabb és igazságosabb lett. A CO2 kategória történetében most fordult elő először hogy a kézben történő motor-előjáratásos rendszert az egyszerűbb és fizikailag is megalapozottabb módszerrel, a tartályméret 1 cm3-re való csökkentésével lehetett felváltani. A sikeres és eredményes verseny lebonyolításhoz az eszményien szép, napsütéses és szélcsendes idő is nagyban hozzájárult. A kötelező startok befejezésekor, délután fél kettőkor két újabb modellező érkezett, Bolla Ferenc és fia, Viktor. Ők Miskolcról vonattal jöttek és elbeszélésükből a következők derültek ki: A Kunszentmiklós-i vasútállomásra még 9 óra előtt megérkeztek. Bár vasúton történő érkezésüket az előző napokban a rendezőségnek jelentették, az állomáson senki sem várta őket. Így gyalog indultak el, anélkül hogy tudták volna, hol van a valóságban innen még 16 km-re lévő verseny színhelye. A Nemzeti Park közelébe érve sikerült AUTóstoppal elmenni az Európa-bajnokság színhelyére, ahol egy pásztortól megtudták hogy ott semmiféle modellező megmozdulás nincs. Mivel a verseny színhelyére vonatkozólag semmilyen tájékozottsággal sem rendelkeztek, az AUTós a további bizonytalan fuvart nem vállalta és miskolci barátaink megkezdték a pusztában való vándorlást. Ennek során találkoztak néhány AUTós modellezővel, akik ugyancsak a Csepel kupa versenyt keresték, de az eredménytelen kutatást abbahagyva hazamentek. A lelkes miskolciak azonban nem adták fel a már-már kilátástalannak látszó helyzetet, folytatták a bolyongást. Végül is véletlenül meglátták a kb. 5 km-re lévő startzászlót és sátort, ahová közel öt órás késéssel, holtfáradtan érkeztek meg. Így a versenyben részt már nem vehettek, de azt kérték hogy legalább az első öt startot versenyen kívül elvégezhessék. Ilyen lelkes és sportszerű modellező magatartás megérdemli hogy versenyen kívül végzett eredményeiket a hivatalos listán feltüntessük. Ténylegesen elvégzett repüléseik nagyobb része a kötelezőnél sokkal hosszabb volt, gépeik gyakran több száz méteres magasságból időzítve percekig merültek, és bebizonyosodott hogy ha időben érkeznek, a Csepel kupában döntősök lehettek volna. Viszontagságos utazásukat a rendezőséggel együtt elemezve közösen keresték meg a megoldást, hogy ha a jövőben ismét vonattal érkeznek, milyen segítséggel juthatnak el kellő időben a színhelyre. Tanulságként az is megállapítható, hogy ha nem hiányos a versenykiírás, a résztvevők száma még nagyobb lehetett volna. A versenyzők száma így is 30 fő volt, szemben a tavalyi 26 fővel. Ez a mostani létszám, amely kizárólag hazai modellezőkből alakult, még a nemzetközi részvételes CO2-es rendezvényeket is meghaladja. Ez azt mutatja hogy a szénsavmotoros szabályzat lassan már eléri azt a megfelelő fejlettségi állapotot, amely lehetővé teszi a kategória iránti érdeklődés lassú növekedését. Részletes eredmények: Országos Bajnokság (felnőttek)
Ifjúságiak:
CSEPEL-kupa verseny
Országos Bajnokság felnőtt csapatverseny:
Ifjúsági Csapatverseny:
Csepel kupa csapatverseny:
|